abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 13 juli 2026 @ 20:21:52 #151
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_221325577
quote:
0s.gif Op maandag 13 juli 2026 20:08 schreef obligataire het volgende:

[..]
Het is wel een luie loodgieter want een handige en beetje commerciële knaap kan makkelijk anderhalf of zelfs het dubbele omzetten van wat hij doet.
Hij vraagt Eur 75,60 ex btw per uur. Dat zijn 1044 werkuren. Hierbij is de opslag op inkoopdelen niet meegenomen, dus in de praktijk zullen het dus minder uren zijn. Dat is inderdaad karig.
pi_221325610
quote:
0s.gif Op maandag 13 juli 2026 20:21 schreef leolinedance het volgende:

[..]
Hij vraagt Eur 75,60 ex btw per uur. Dat zijn 1044 werkuren. Hierbij is de opslag op inkoopdelen niet meegenomen, dus in de praktijk zullen het dus minder uren zijn. Dat is inderdaad karig.
Zal wel weer wat 'omzet zonder btw' bijzitten maar dan nog is het geen ster. Maar goed dat huisje maakt veel goed.
Pecunia non olet
pi_221327499
quote:
Bedankt. Zekerheden zien er zeker goed uit, maar je kan nergens op internet reviews van hem terugvinden.
pi_221327574
Dat pleit voor hem, dat hij niet meedoet met de gekte om na ieder klantcontact om een review te vragen!
pi_221327697
quote:
14s.gif Op maandag 13 juli 2026 16:34 schreef Horsemen het volgende:
Nieuwe via Collin met een 2e hypotheek:

Promos service
¤ 100.000 | 8,5 % rente | 60 maanden
https://www.collincrowdfund.nl/promos-service/

Dit lijkt, met name op basis van de zekerheden, wel een aardige om voor mijn basisbedrag mee te nemen.
Het onderpand stond een jaar geleden in brand: https://www.rtvdordrecht.(...)-huizen-fregatstraat
pi_221327776
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2026 08:43 schreef linkjesjager het volgende:

[..]
Bedankt. Zekerheden zien er zeker goed uit, maar je kan nergens op internet reviews van hem terugvinden.
Eentje op werkspot: https://www.werkspot.nl/profiel/promos-service
pi_221328007
Non publiek op Collin:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  dinsdag 14 juli 2026 @ 10:08:35 #158
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_221328020
quote:
Wat een beetje vreemd is dat hij alleen adverteert op het gebied van CV-installaties. Kennelijk heeft hij van 'booming business' warmtepompen geen verstand. Bij grotere installatiebedrijven worden de monteurs regelmatig naar bijscholingscursussen gestuurd. En kunnen ze natuurlijk veel van elkaar/collega's leren. Bij een eenpitter ligt dat anders. Voor een ambitieuze bezige bij zou dit geen enkel probleem zijn, die weet echt wel zijn kennis te vergaren. Maar zoals hier al geschreven is door anderen; met een dergelijk type lijken we hier niet te maken te hebben..
pi_221328163
Nou ja, voor herstel- en reparatiewerk is er komende jaren nog genoeg te sleutelen aan cv-installaties.

Daarnaast heeft hij dus wel de moeite genomen om aan de nieuwe wettelijke eisen (stukje opleiding weer) te voldoen op cv gebied.

Hier om de hoek een loodgieter, bepaald geen lui type (vroegere buurman van mijn ouders), die ik laatst om advies vroeg. Hij gaf aan dat hij zoveel klussen heeft als loodgieter (is ook een goeie) dat hij niet meer geïnvesteerd heeft om weer op cursus/aan de nieuwe eisen te voldoen inzake cv's, dat laat hij nu lekker aan anderen over.

Neemt niet weg dat jullie gelijk kúnnen hebben in de inschatting, maar andermans boeken zijn nu eenmaal niet altijd zo makkelijk te lezen.

Ik neem geen CD's meer mee in principe (tenzij er iets voorbij komt wat ik echt superleuk vind om in te investeren) dus ik kijk verder niet meer naar deze.
pi_221328223
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2026 10:06 schreef xander129 het volgende:
Non publiek op Collin:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Hier heb ik vorige week al in geinvesteerd. Dan is die zeker tijdelijk weg geweest.
pi_221328342
quote:
7s.gif Op dinsdag 14 juli 2026 10:21 schreef Collin63 het volgende:

[..]
Hier heb ik vorige week al in geinvesteerd. Dan is die zeker tijdelijk weg geweest.
Ik sla over. Dit lijkt me weer een iets complexere hypotheekcasus ivm de 25% die in handen is van een bv die niet meetekent. Met Festivaals in het achterhoofd vraag ik me af of Collin dit heeft onderkend. In de pitch staat hier in elk geval niets over.
pi_221329231
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2026 10:39 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:

[..]
Ik sla over. Dit lijkt me weer een iets complexere hypotheekcasus ivm de 25% die in handen is van een bv die niet meetekent. Met Festivaals in het achterhoofd vraag ik me af of Collin dit heeft onderkend. In de pitch staat hier in elk geval niets over.
Zoals ik het lees hebben 'we' volledige hypotheek:
SPOILER
Ik denk ook dat deze mannen met hun grote vastgoedporto in de verste verte niet te vergelijken zijn met die luchtkastelenbouwer van Festivaals, durf hier wel in te investeren.
Pecunia non olet
pi_221329559
Ok, die tekst in de pitch was mij nog niet opgevallen.
pi_221330195
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2026 11:31 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:
Ok, die tekst in de pitch was mij nog niet opgevallen.
Ik houd het bij een basisinleg, want vind de taxatie nogal stevig: 56% waardestijging in 5 jaar o.a. door wat isolatie en een nieuwe ketel, het zal allemaal wel.

Pluspunt vind ik dan weer het grote eigen vermogen, waartoe ik eigenlijk ook wel de (achtergestelde?) lening van die familie BV reken.
Pecunia non olet
pi_221330474
Update Parc Zaarderheiken, met 0,0 opbrengst voor de investeerders:

SPOILER
pi_221330499
Die doet pijn.
pi_221330553
quote:
86s.gif Op dinsdag 14 juli 2026 13:05 schreef nostra het volgende:
Die doet pijn.
Echt wel.
pi_221330930
quote:
14s.gif Op dinsdag 14 juli 2026 13:01 schreef Horsemen het volgende:

SPOILER
Hennie van der Most heeft 1000 ¤ bij elkaar weten te sprokkelen.
pi_221331140
quote:

SPOILER
Erg pijnlijk voor de investeerders inderdaad, maar super interessant om hier meer over te weten.
Ik heb GPT gevraagd om uitleg te geven waarom de opbrengst zo laag is.

"Het ging om een tijdelijk erfpachtrecht tot 2052, met zware verplichtingen en kosten.

De koper betaalt naast het bod circa ¤ 74.000 veilingkosten, jaarlijks ruim ¤ 124.000 erfpachtcanon en waarschijnlijk enkele tonnen per jaar aan onderhoud. Daarnaast is de golfbaan nog niet af, zijn er mogelijk achterstanden en zijn de gebruiks- en ontwikkelmogelijkheden beperkt.

Daardoor kan de economische waarde zelfs negatief zijn. De ¤ 1.000 is dus vooral een symbolisch bedrag om een verliesgevend en risicovol project over te nemen.

De kritische vraag is:

Waarom is in februari 2024 een lening verstrekt waarbij de terugbetaling afhankelijk was van het afbouwen en succesvol exploiteren van een complexe golfbaan op tijdelijk erfpachtrecht, terwijl vergunningen, zandwinning, erfpachtafspraken en aanvullende financiering kennelijk nog niet definitief waren?

Belangrijke kredietrisico’s waren:

Geen eigendom van de grond, maar tijdelijk erfpacht.
Jaarlijkse canon van ruim ¤ 124.000.
Project nog niet afgebouwd.
Geen bewezen exploitatiekasstroom.
Financiering van de afronding afhankelijk van zandwinning.
Opbrengst zandwinning afhankelijk van overleg en afrekening met Greenport.
Grote natuur- en onderhoudsverplichtingen.
Verhaalswaarde van het hypotheekrecht sterk afhankelijk van één specifieke bestemming.
Borgstellingen vanuit holdings die achteraf weinig verhaal lijken te bieden."
pi_221331226
Veilingopbrengt 1000 euro ... Uit de pitch Parc Zaarderheiken van Collin:

"Risico
De Dun & Bradstreet score is Laag risico en de overall Collin Credit Score is Goed.
De gestelde zekerheden en voorwaarden zijn:

- Er wordt een eerste hypothecaire inschrijving ter hoogte van ¤ 950.000,- op de recreatieve gronden (Golfbaan Park Zaarderheiken) en op de woonboerderij Anna Hoeve met aanhorigheden (totaal bestaande uit 108 kadastrale nummers te Venlo), verkregen ten behoeve van de investeerders van Collin. De recreatieve gronden en het onroerend goed kent op basis van een taxatierapport met waardepeildatum 28 september 2023, een marktwaarde van ¤ 2.210.722,-."

Toelichting Collin (rc) bij de achterstand:
"Voorziening op basis van openstaand bedrag
Deze voorziening wordt berekend op basis van het openstaande bedrag, omdat er geen sprake is van een hypothecaire zekerheid."
Ik vraag me af of dit vanaf het begin van de achterstand al de tekst/waardering was?

Paar eerste conclusies:
-een hypothecaire inschrijving hoeft helemaal geen hypothecaire zekerheid te betreffen volgens Collin
-risicoscores kunnen er goed naast zitten, in casu nogal opmerkelijk ernaast gelet op de update-info van Collin
-taxatierapporten zijn niveau 'u vraagt wij draaien'

Investeren via crowdfunding doe ik al lang niet niet meer zonder ruime hypothecaire zekerheden. Die zekerheid blijkt bij zaken die geen woning betreffen geregeld flinterdun te zijn. Alhoewel hier ook sprake is van een woonboerderij.
pi_221331277
quote:

SPOILER
Dan rest de vraag in hoeverre investeerders Collin hiervoor aansprakelijk gaan stellen. Ik denk dat we op basis van gezond verstand en eerlijk zaken doen een zeer sterke zaak hebben, maar ik weet niet hoe juristen ertegenaan kijken en wat Collin allemaal in zijn kleine lettertjes heeft staan.

De pitch spreekt over een eerste hypotheek op 63ha golf-recreatiegronden (taxatie ¤1,9M, vier maanden voor de pitch) plus een woonboerderij (taxatie ¤300K). Ter illustratie: volgens AI kan 63ha recreatieve grond met een "gemiddelde intensiteit" van recreatie (golfbaan) ¤5-15M waard zijn. Zelfs met een "lage intensiteit" (bos met recreatieve nevenbestemming) kom je al aan de ¤2-6M. Dan klinkt die ¤2,2M totaal in de toenmalige staat plausibel. Ook de verwachting in de pitch dat de helft van de golfbaan binnen een paar maanden open zou gaan, draagt daar aan bij.

63ha grond en het hoogste bod is ¤1.000!!

Daar is natuurlijk maar één duidelijke reden voor en dat is de erfpachtconstructie met allerlei aanvullende voorwaarden vanuit Greenport Venlo. Die zou voor mij reden zijn om niet te investeren, maar is verzwegen in de pitch. Ook is verzwegen dat er nog vergunningen voor de golfbaan nodig waren en dat er bezwaren van milieugroepen waren. Allemaal redenen om niet te investeren.

Ik voel me ben bedonderd en ga hier zeker werk van maken. Als er meer mensen zo over denken, zouden we samen kunnen optrekken.
pi_221331404
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2026 13:56 schreef Atlas_ het volgende:
maar ik weet niet hoe juristen ertegenaan kijken en wat Collin allemaal in zijn kleine lettertjes heeft staan.
Uit Collins algemene voorwaarden:

16.1. De informatie op het Online Platform wordt door Collin met de grootst mogelijke zorg verwerkt. Desondanks kunnen onvolledigheden en onjuistheden niet altijd voorkomen worden. Collin, de Stichting en de Zekerhedenagent zijn niet aansprakelijk voor eventuele schade als gevolg van onvolledigheden of onjuistheden in de op het Online Platform aangeboden informatie, tenzij er sprake is van opzet of grove schuld.

Ik ben geen jurist, maar ik zou verwachten dat het verzwijgen van erfpacht (en de indruk wekken van volle eigendom) wel onder "grove schuld" valt.

16.6. Als Collin, de Stichting of de Zekerhedenagent aansprakelijk is of zijn, is hun aansprakelijkheid beperkt tot ¤ 500,00 per Gebruiker. Indien zij ieder aansprakelijk worden gehouden, is het totaal van de som van ieders aansprakelijkheid beperkt tot ¤ 500,00 in totaal per Gebruiker. Collin kan slechts aansprakelijk gesteld worden voor schade tot maximaal de voor de betreffende aanspraak van toepassing zijnde limieten onder de afgesloten beroepsaansprakelijkheidsverzekering.

Dit is wel een nare voorwaarde. Het zou chiquer zijn als Collin een verzekering zou afsluiten die de volledige schade dekt. Aan de andere kant kun je die dan weer in de fee terug verwachten... Linksom of rechtsom draaien investeerders uiteindelijk op voor fouten in pitches.
pi_221331421
En ik had toentertijd ook wat linkjes van vóor de pitch kunnen verzamelen waar de "ondernemers" als oplichters werden weggezet, ik kan het alleen zo snel niet meer reconstrueren (en mijn eigen post niet vinden).
pi_221331483
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2026 10:08 schreef InVestEerder het volgende:

[..]
Wat een beetje vreemd is dat hij alleen adverteert op het gebied van CV-installaties. Kennelijk heeft hij van 'booming business' warmtepompen geen verstand. Bij grotere installatiebedrijven worden de monteurs regelmatig naar bijscholingscursussen gestuurd. En kunnen ze natuurlijk veel van elkaar/collega's leren. Bij een eenpitter ligt dat anders. Voor een ambitieuze bezige bij zou dit geen enkel probleem zijn, die weet echt wel zijn kennis te vergaren. Maar zoals hier al geschreven is door anderen; met een dergelijk type lijken we hier niet te maken te hebben..
Miv binnenkort geen nieuwe cv zonder warmtepomp, zijn klantenbestand neemt dus af
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')