abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221340145
quote:
7s.gif Op woensdag 15 juli 2026 09:34 schreef nostra het volgende:
Maar goed, wat zou de te volgen procedure moeten zijn? Het lijkt mij:

* Vergaren van alle informatie en het op een rij zetten in hoeverre de pitch onjuist en onvolledig is geweest, waaronder de erfpachtconstructie (en de daaruit voortvloeiende verplichtingen), lopende (fraude)procedures richting leningnemers, de taxatiewaarde en wat lichtere vormen die vooral zien op de zorgplicht van een crowdfundingplatform (zoals wat is de waarde van allerlei "sales pitches" als de D&B score, de Collin score, de LTV zonder het benoemen van de incourantheid als dat vervolgens af kan worden gedaan met "dat is slechts ter informatie, dat blijft uw beslissing). Wat was op welk moment bekend, d.w.z. welke informatie was er tijdens de pitch beschikbaar (zoals de materialiteit van de borgsteller) en welke gebeurtenissen hebben er pas ná de lening plaatsgevonden (en zijn daarmee veel meer investeerdersrisico)?
* Klacht indienen bij Collin -> die wordt afgewezen
* Klacht indienen bij Kifid
Strafrechtelijke en/of civiele procedure richting leningnemers -> dit is alleen wel puur vanuit principe en gaat (een hoop) geld kosten

Zijn er mensen bereid om hier samen tijd in te steken? Ik weet ook niet of je gezamenlijk een klacht kan indienen of dat dat individueel moet.
Zit er zelf niet in en heb ook geen relevante ervaring maar ik weet dat degene achter dit bedrijf dat wel heeft: https://lawned.nl/klacht-bij-kifid---zo-werkt-het
pi_221340238
Als collin nu voortaan gewoon de taxatieverslagen bij de pitch openbaar zou het veel gedoe schelen.
Ze kunnen zich wel op de AVG beroepen maar GVE doet het ook, dus blijkbaar mag het wel.
Hopelijk komt collin na deze case tot inkeer.
Het versterkt mijn mening wel dat je van recreatieterreinen etc ver weg moet blijven.

[ Bericht 0% gewijzigd door Fredericm op 15-07-2026 10:25:34 ]
pi_221340320
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juli 2026 09:10 schreef tnhb het volgende:

[..]
Ik zou als ik in dit project zou zitten eerst eens het taaxtierapport bij ccf opvragen (en avg als argument om het niet te verstrekken lijkt mij niet relevant omdat andere belangen groter zijn) want het lijkt er nu op dat het hele erfpacht verhaal in elk geval niet in de pitch stond en het is dus vervolgens de vraag of dat wel in het taxatierapport staat. Als dat wel het geval is dan lijkt me dat ccf niet alle beschikbare (belangrijke) informatie heeft gedeeld, want wel of geen erfpacht is een belangrijk verschil. Maar als het niet in het taxatierapport staat heeft de taxateur en/of de opdrachtgever ergens iets belangrijks gemist. Als de geldnemers zelf een taxatierapport hebben gedeeld zonder de vermelding van de erfpacht terwijl dat wel het geval is dan moet je daar denk ik zijn.
Dat denk ik ook. Al het anders is eigenlijk ook irrelevant in deze discussie. Of de taxateur heeft z'n werk niet gedaan of CCF heeft selectief geknipt en geplakt uit het taxatierapport. In het eerste geval moet je bij de taxateur zijn en daar de schade verhalen (al zou CCF dat eigenlijk moeten doen als ze hun werk doen). En in het tweede geval gaat CCF zelfs volgens hun eigen voorwaarden (grove nalatigheid of opzet) nat.
pi_221340474
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juli 2026 08:46 schreef xander129 het volgende:
Mensen die Industrieweg 11 op SIG gaan meenemen?
Deze neem ik basis mee;
- bij SIG loopt vlgs mij nog 20250075 Herenstraat Nieuwegein (Snackbar 't Geveltje zit hierin)
- bij GVE loopt 27088 Coninckstr 40a / Poortstraat 106 Amersfoort-Utrecht
- bij GVE had men ook proj 25956 welke vervroegd is afgelost / Groest 126 Hilversum )weet niet meer of hier een herfin op kwam

Tot op heden wordt / werd er keurig betaald, alleen als je de naam googled kom je op wat gedoe her en der (Pizzatent Griend Emmeloord / Groest 126 Hilversum) Weet niet of er nog meer (lopende) proj zijn?

Als ik nog naar de oude EBI's kijk zit de ¤ vooral in de waarde vd stenen (solvabiliteit ongev 25% ) en houdt de ¤cashflow niet over. Maar rechttoe rechtaan project zoals dit durf ik basis aan. Is bouwkundig niet uitdagend om er 5 units van te maken. Desondanks hou ik mijn inleg bescheiden, goede CASH is KINGflow is heden ten dage belangrijk maar is hier mager en klotst het niet tegen de plinten.

zie hieronder de GVE cijfertjes uit de pitch 27088 resp R2022 Prog2023 Prog2024 Prog2025

Resultaat na belasting -525 -72 32 32
Vrij beschikbare cashflow -525 -38 65 65
Betaalverplichting Geldvoorelkaar.nl
t.o.v. vrij beschikbare cashflow* - - 76% 76

[ Bericht 1% gewijzigd door peterc op 15-07-2026 18:03:29 ]
pi_221340761
Ik zit niet in het betreffende project, maar weet wel dat er bij taxaties een groot verschil kan zijn tussen een taxatie voor herbouwwaarde en taxatie voor verkoop in de markt. Kan het zijn dat daar hier creatief mee is omgegaan?
pi_221341039
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juli 2026 10:21 schreef Halcon het volgende:

[..]
Dat denk ik ook. Al het anders is eigenlijk ook irrelevant in deze discussie. Of de taxateur heeft z'n werk niet gedaan of CCF heeft selectief geknipt en geplakt uit het taxatierapport. In het eerste geval moet je bij de taxateur zijn en daar de schade verhalen (al zou CCF dat eigenlijk moeten doen als ze hun werk doen). En in het tweede geval gaat CCF zelfs volgens hun eigen voorwaarden (grove nalatigheid of opzet) nat.
Het gaat inderdaad niet alleen om de taxatie. Het gaat om de kern waar je in investeert. Als er van de hele pitch één ding is waar ik mijn investering op baseer, dan is dat het onderpand. De pitch beloofde als onderpand 63 ha recreatieve gronden. In werkelijkheid blijkt er geen hypotheek op gronden te zijn gevestigd, maar een hypotheek op een recht van erfpacht op die gronden. Dat was geen omissie, dat was ronduit onjuiste informatie.

Het wekt geen verbazing dat dat recht van erfpacht waardeloos is. De ondernemers hebben niets afgekocht en betalen jaarlijks de canon. Er is nog geen vergunning en milieugroepen maken bezwaar. Greenport Venlo stelde vanaf het begin al allerlei aanvullende voorwaarden en zit volledig in de driver's seat (uit het bericht van Collin: "... heeft Greenport als executant ervoor gekozen om de golfbaan te gunnen aan de hoogste bieder." Die eerder geïnteresseerde landelijke golfbaanexploitant zal ongetwijfeld hoger hebben geboden, maar Collin lijkt weinig te zeggen te hebben gehad over de gunning.). Dit stond allemaal niet in de pitch, terwijl al deze dingen grote invloed hebben op de waarde van de hypothecaire zekerheid.

Ik tel nu @nostra, @ShowMeTheMoney en wellicht ook @thomasdv die samen op willen trekken? Lijkt me ook handiger voor Collin dan om met iedereen individueel te heen-en-weren.
pi_221341289
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juli 2026 09:31 schreef impact9 het volgende:
https://www.collincrowdfund.nl/re-set-b-v/

Leuk projectje met ruime overwaarde.
linkje wordt geapprecieerd :) Ex-voetballer blijkbaar.
pi_221341535
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juli 2026 11:29 schreef Bieselke het volgende:

[..]
Als ze enig (succesvol) trackrecord zouden hebben zou ik er stevig in gaan, maar het is een starter en ze prognotiseren zelf al een verlies in het lopende jaar. Op basis van de forse overwaarde zou ik ze dan toch wel basis meenemen. Hopelijk is het huis niet in erfpacht :D
Pecunia non olet
pi_221341553
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juli 2026 11:19 schreef Atlas_ het volgende:

[..]
Het gaat inderdaad niet alleen om de taxatie. Het gaat om de kern waar je in investeert. Als er van de hele pitch één ding is waar ik mijn investering op baseer, dan is dat het onderpand. De pitch beloofde als onderpand 63 ha recreatieve gronden. In werkelijkheid blijkt er geen hypotheek op gronden te zijn gevestigd, maar een hypotheek op een recht van erfpacht op die gronden. Dat was geen omissie, dat was ronduit onjuiste informatie.

Het wekt geen verbazing dat dat recht van erfpacht waardeloos is. De ondernemers hebben niets afgekocht en betalen jaarlijks de canon. Er is nog geen vergunning en milieugroepen maken bezwaar. Greenport Venlo stelde vanaf het begin al allerlei aanvullende voorwaarden en zit volledig in de driver's seat (uit het bericht van Collin: "... heeft Greenport als executant ervoor gekozen om de golfbaan te gunnen aan de hoogste bieder." Die eerder geïnteresseerde landelijke golfbaanexploitant zal ongetwijfeld hoger hebben geboden, maar Collin lijkt weinig te zeggen te hebben gehad over de gunning.). Dit stond allemaal niet in de pitch, terwijl al deze dingen grote invloed hebben op de waarde van de hypothecaire zekerheid.

Ik tel nu @:nostra, @:ShowMeTheMoney en wellicht ook @:thomasdv die samen op willen trekken? Lijkt me ook handiger voor Collin dan om met iedereen individueel te heen-en-weren.
Ik kan helaas weinig tijd ter beschikking stellen, maar wil wel meedoen in de kosten, als er een goed verhaal te maken valt.
Pecunia non olet
pi_221341569
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juli 2026 11:29 schreef Bieselke het volgende:

[..]
Johan Cruyff en Van Hanegem waren héle goede voetballers maar van zaken hadden ze zeer weinig verstand...........
Pecunia non olet
pi_221341581
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juli 2026 11:49 schreef obligataire het volgende:

[..]
Johan Cruyff en Van Hanegem waren héle goede voetballers maar van zaken hadden ze zeer weinig verstand...........
Nee,150 wedstrijden in de MLS is waarschijnlijk wel de reden voor de hoge eigen inbreng en overwaarde, that's all :)
pi_221341679
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juli 2026 10:21 schreef Halcon het volgende:
Of de taxateur heeft z'n werk niet gedaan of CCF heeft selectief geknipt en geplakt uit het taxatierapport. In het eerste geval moet je bij de taxateur zijn en daar de schade verhalen (al zou CCF dat eigenlijk moeten doen als ze hun werk doen).
Een poging om schade te verhalen kan denk ik alleen als CCF opdrachtgever is geweest voor de taxatie. Bij taxatierapporten zie ik vaker dat iemand anders de opdrachtgever is.

Wie in dit geval de opdrachtgever is geweest, weten we natuurlijk niet.
pi_221341687
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juli 2026 11:52 schreef Bieselke het volgende:

[..]
Nee,150 wedstrijden in de MLS is waarschijnlijk wel de reden voor de hoge eigen inbreng en overwaarde, that's all :)
Dat is een pluspunt. Je weet het toch niet, ik heb er eentje bijzitten die meen ik bij PEC Zwolle heeft gespeeld en die nu een viskraam doet met zijn lief, dat loopt goed. Maar die mannen zijn in zijn algemeenheid een bepaald uitgavenpatroon gewend dus dat zal soms wat schuren om het met wat minder te moeten doen. Of ze hem in Libanon goed betaald hebben is onbekend, wel goed dat hij daar weg is :)
Pecunia non olet
pi_221342067
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juli 2026 11:47 schreef obligataire het volgende:

[..]
Ik kan helaas weinig tijd ter beschikking stellen, maar wil wel meedoen in de kosten, als er een goed verhaal te maken valt.
Voor mij is hetzelfde van toepassing :)
-
pi_221342115
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juli 2026 09:31 schreef impact9 het volgende:
https://www.collincrowdfund.nl/re-set-b-v/

Leuk projectje met ruime overwaarde.
Bij deze, linkje werkte alleen op mijn PC. Bij mijn telefoon ging hij naar de app en kon ik er niets mee.

Ik weet niet of het een nadeel is. Gezien het leningnummer 52244 is het eerste contact met collin herfst 2025 geweest.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

[ Bericht 5% gewijzigd door Fredericm op 15-07-2026 13:17:12 ]
pi_221342250
Vollegrondsgroenteteler failliet verklaard (Collin)

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
https://www.collincrowdfund.nl/maatschap-burgers-marcellis-2/

Ik zit er niet in, maar heb deze vorige maand nog voorbij zien komen. Die kapitaalinjectie heeft niet veel geholpen.......

D&B minimaal risico :X

[ Bericht 7% gewijzigd door obligataire op 15-07-2026 13:19:34 ]
Pecunia non olet
pi_221342271
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juli 2026 11:19 schreef Atlas_ het volgende:

[..]

Ik tel nu @:nostra, @:ShowMeTheMoney en wellicht ook @:thomasdv die samen op willen trekken? Lijkt me ook handiger voor Collin dan om met iedereen individueel te heen-en-weren.
Ik heb minimaal in het project geinvesteerd en ben zeer benieuwd hoe dit verder gaat, maar denk niet dat ik tijd en geld aan gerechtelijke procedures wil besteden. Ik wacht eerst de klachtenprocedure/kifid af.
pi_221342319
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juli 2026 11:49 schreef obligataire het volgende:

[..]
Gisteren van Collin nog bericht gehad over de achterstanden van een andere oud voetballer. Project 00049353... ook in recentere tijden hebben ze missers.
pi_221342387
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juli 2026 13:13 schreef obligataire het volgende:

SPOILER

Ik zit er niet in, maar heb deze vorige maand nog voorbij zien komen. Die kapitaalinjectie heeft niet veel geholpen.......

In deze zit ik gelukkig niet.
Wel in 2016 eens een lening meegenomen maar die is gelukkig al in 2021 netjes terugbetaald. https://www.collincrowdfund.nl/mts-burgers-marcellis/
pi_221342574
quote:
1s.gif Op woensdag 15 juli 2026 13:04 schreef Fredericm het volgende:

[..]
Bij deze, linkje werkte alleen op mijn PC. Bij mijn telefoon ging hij naar de app en kon ik er niets mee.

Ik weet niet of het een nadeel is. Gezien het leningnummer 52244 is het eerste contact met collin herfst 2025 geweest.
SPOILER
Bedankt, misschien meteen bij oprichten onderneming contact gehad en besloten eerst van eigen centen te leven/investeren?
Datum van oprichting 23-09-2025

Wat ik dan nog wel bijzonder vind is het volgende:

NCN Service B.V.
Opgericht in januari 2026
Hofstedenweg 50, 1111SH Diemen
pi_221342612
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juli 2026 13:13 schreef obligataire het volgende:

SPOILER

Tja, sale-and-leaseback, papa/mama die onderhands nog wat verstrekt en crediteurenfinanciering bij crowdfunding, dat zijn wel enorme rode vlaggen dat het op de laatste benen loopt.
pi_221343523
Nieuw project via Collin met een 1e hypotheek op een bedrijfspand:

Bijlard Vastgoed B.V.
¤ 450.000 | 7,0 % rente | 48 maanden
https://www.collincrowdfund.nl/bijlard-vastgoed-b-v/

In eerste instantie dacht ik, vooral op basis van de zekerheden, wel een aardige maar een beetje lage rente.
Toen kwam ik deze passage in de pitch tegen;
quote:
De ondernemer heeft naast deze crowdfunding nog een hypothecaire lening in CHF waar een geschil over loopt. Klant is daarbij aangesloten bij een stichting die een grotere claim heeft neergelegd voor compensatie in het kader van zorgplicht. Daarnaast loopt er nog een lening waaruit een goed renderende beleggingsportefeuille is opgebouwd en de woning in Portugal is aangekocht.
Blijkbaar gedoe met een Zwitserse bank??? En daarnaast nog een lening waar hij een beleggingsportefeuille van heeft aangeschaft... Beleggen met geleend geld dus (als ik het goed begrijp) Voor mij een een rode vlag wat dat betreft.
Daarnaast lees ik nog
quote:
Het eigen vermogen in Bijlard Vastgoed en ook geconsolideerd is negatief. Dit komt mede door meerdere rekening-courant verhoudingen en de negatieve ontwikkeling van de koersverhouding van de CHF met de Euro. Er is door ondernemer een vermogensoverzicht aangeleverd waaruit een fors positief totaal vermogen zakelijk en privé wordt aangetoond. Dit komt mede door de waarde van de woning in Portugal in privé. Aangezien de crowdfunding aan de B.V. wordt verstrekt kwalificeren we de solvabiliteit als Matig
72 jaar en dan zo'n financiële puinhoop.
Ik heb er vooralsnog even geen zin in om er geld in te steken.
pi_221343709
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juli 2026 13:42 schreef Tjalala het volgende:

[..]
Bedankt, misschien meteen bij oprichten onderneming contact gehad en besloten eerst van eigen centen te leven/investeren?
Datum van oprichting 23-09-2025

Wat ik dan nog wel bijzonder vind is het volgende:

NCN Service B.V.
Opgericht in januari 2026
Hofstedenweg 50, 1111SH Diemen
Dat is inderdaad bijzonder. Aan de andere kant kan er met deze overwaarde op woning uiteindelijk niet veel mis gaan. Het is geen golfbaan in ontwikkeling met erfpachtgrond. :)
pi_221343996
quote:
14s.gif Op woensdag 15 juli 2026 15:11 schreef Horsemen het volgende:
Nieuw project via Collin met een 1e hypotheek op een bedrijfspand:

Bijlard Vastgoed B.V.
¤ 450.000 | 7,0 % rente | 48 maanden
https://www.collincrowdfund.nl/bijlard-vastgoed-b-v/

In eerste instantie dacht ik, vooral op basis van de zekerheden, wel een aardige maar een beetje lage rente.
Toen kwam ik deze passage in de pitch tegen;
[..]
Blijkbaar gedoe met een Zwitserse bank??? En daarnaast nog een lening waar hij een beleggingsportefeuille van heeft aangeschaft... Beleggen met geleend geld dus (als ik het goed begrijp) Voor mij een een rode vlag wat dat betreft.
Daarnaast lees ik nog
[..]
72 jaar en dan zo'n financiële puinhoop.
Ik heb er vooralsnog even geen zin in om er geld in te steken.
idem, houd niet van gedoe. , lening voor belegg- portefeuille (Klinkt als een BusinessClass belegg bij onze Harry en voor huis in PT , CHF hypotheek - onderpand? Negatief EV en wazige RC verhoudingen.
pi_221344084
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juli 2026 12:13 schreef obligataire het volgende:

[..]
Dat is een pluspunt. Je weet het toch niet, ik heb er eentje bijzitten die meen ik bij PEC Zwolle heeft gespeeld en die nu een viskraam doet met zijn lief, dat loopt goed. Maar die mannen zijn in zijn algemeenheid een bepaald uitgavenpatroon gewend dus dat zal soms wat schuren om het met wat minder te moeten doen. Of ze hem in Libanon goed betaald hebben is onbekend, wel goed dat hij daar weg is :)
We hadden ook nog onze Japanse NLer van Zwolle & NEC
Het sushi-avontuur: In 2021 opende hij onder de naam Sushi Roku Japanse afhaalrestaurants in onder andere Zwolle. Het faillissement: Na problemen met betalingen aan personeel en leveranciers ging de sushiketen in mei 2022 definitief failliet.
https://horecacrowdfunding.nl/projects/sushi-roku-w6p338p4
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')