abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221360838
quote:
14s.gif Op vrijdag 17 juli 2026 11:56 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:

[..]
Ik denk dat een gesprek met verzekeraar van Collin/de taxateur pas aan de orde is als duidelijk is waar het is misgegaan, en dat zal pas duidelijk worden als het taxatierapport inhoudelijk is bestudeerd. Het is hier wel eens eerder genoemd: in dit soort business cases van exploitatiegebonden vastgoed wordt uitgegaan van een (in dit geval verwacht) exploitatieresultaat. Het geeft dus een waarde weer wanneer je het object inclusief exploitatie zou verkopen, en niet als je het object zonder exploitatie verkoopt. Afgezien van de erfpacht is de taxatie dus vermoedelijk gedaan op basis van een aantal aannames t.a.v. de exploitatie.

Ik zou er zelf wel een voorstander van zijn om de eigendomssituatie bij een hypothecaire zekerheid altijd te vermelden (half Amsterdam is erfpacht en WOZ-waardes zijn altijd inclusief grondwaarde, dus een marktwaarde onder de WOZ-waarde is niet raar, afhankelijk van de erfpachtcondities). Of het Kifid of de rechter vindt dat de investeerders in dit geval onvoldoende zijn geïnformeerd is de grote vraag.

Overigens was het kennelijk wel algemeen/lokaal bekend dat de Stichting het gebied pachtte, zie https://www.ondernemendvenlo.nl/parc-zaarderheiken/
Dat item is van 2022, dus als Collin het al niet had kunnen weten dan in ieder geval de onderzoekende investeerder. Ook in dit artikel wordt de erfpachtconstructie niet verzwegen, weliswaar van ná de funding.
pi_221360876
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juli 2026 23:33 schreef Jaco078 het volgende:

[..]
Belangrijke nuance: het gaat hier niet om een reguliere default; sommigen onder ons hebben al meer dan 10 jaar een CF-portefeuille met meerdere defaults. Hoort er ook bij en is 'onoverkomelijk'. Waar het hier sec om draait is dat het echt - al dan niet bewust - foutieve informatie is. Én 1 van de grootste afboekingen (praktisch 100%).
Dank voor de nuancering. Heb niet helemaal de juiste bewoordingen gebruikt.

Mijn aanmelding staat, maar kan niet goed inschatten welke rol ik hierin kan spelen.
De wereld verandert niet omdat iedereen het gelijk anders wil, maar omdat er een paar mensen zijn die het anders blijven doen.
(Roos Vonk)
pi_221361209
Zojuist definitieve aanslag 2022 ontvangen waarin negatief werkelijk rendement als gevolg van MCF debacle. Is gehonoreerd, pleister op de wonde maar beter dan niks
pi_221361300
quote:
Dat item is van 2022, dus als Collin het al niet had kunnen weten dan in ieder geval de onderzoekende investeerder. Ook in dit artikel wordt de erfpachtconstructie niet verzwegen, weliswaar van ná de funding.
Ja, iedere crowdfunder mag er niet vanuit gaan dat de info van Collin klopt, maar dient voor zijn investering zelf de lokale sufferdjes af te zoeken naar mogelijk relevante ándere informatie dan door Collin aangegeven? [sarcasme uit] Waar ben je mee bezig?
pi_221361444
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juli 2026 13:16 schreef ZeKraut het volgende:

[..]
Ja, iedere crowdfunder mag er niet vanuit gaan dat de info van Collin klopt, maar dient voor zijn investering zelf de lokale sufferdjes af te zoeken naar mogelijk relevante ándere informatie dan door Collin aangegeven? [sarcasme uit] Waar ben je mee bezig?
Informatievergaring en het delen van dit soort vondsten is inderdaad wat we hier al jaren doen op dit subforum. Ben je nieuw hier?
pi_221363825
Pecunia non olet
pi_221364003
quote:
Ga je hierin investeren? Zekerheid lijkt mij minimaal en bedrijf maar net winstgevend.
  vrijdag 17 juli 2026 @ 18:59:21 #283
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_221364068
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 juli 2026 18:55 schreef Fredericm het volgende:

[..]
Ga je hierin investeren? Zekerheid lijkt mij minimaal en bedrijf maar net winstgevend.
In Bergum kon je eerder mooi vissen op paling, maar deze is voor mij te glad.
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_221364149
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juli 2026 13:35 schreef paardendokter het volgende:

[..]
Informatievergaring en het delen van dit soort vondsten is inderdaad wat we hier al jaren doen op dit subforum. Ben je nieuw hier?
Je wuift het wat gemakkelijk weg zo lijkt het maar het is een van mijn grootste ergernissen bij crowdfunding, je moet altijd tussen de regels doorlezen en bij elke zinsnede bedenken wat ze willen verbergen.
Eigenlijk alle platformen doen in meer of mindere mate aan misleiding bij het schrijven van pitches, door een schijnbaar positieve draai te geven aan iets negatiefs (leegstand omschrijven als 'opwaarts huurpotentieel' vind ik nog altijd een hele mooie) of een punt niet te benoemen in de tekst ('flinke omzetstijging' terwijl het verlies nog veel harder gestegen is) of dingen mooier voor te doen dan ze zijn (taxatiewaarde na verbouwing als uitgangspunt voor LTV, hockeystickprognoses). De vraag voor juristen is waar misleiding de grens overgaat naar schending van de informatieplicht en bedrog.

Naast slordigheden (bijvoorbeeld verschillen tussen pitch en EBI) vind ik platformen ook laks bij het controleren van gegevens en leningnemers. Hoeveel moeite is het om een naam in te typen in een zoekmachine (bijvoorbeeld bij het gevalletje van die bedrijfsunits in Leeuwarden had Collin dat duidelijk niet gedaan).

Dat een keer een project van een eerlijke ondernemer toch niet slaagt hoort bij het investeerdersrisico, dat ik een deel van een investering kwijt raak omdat ik niet genoeg op mijn hoede was en naïef op de info van het platform vertrouwde vind ik erg frustrerend.

Toevoeging: bij nader inzien kan ik in mijn lijstje defaults maar een paar projecten vinden die rechtstreeks met misleidende informatievoorziening van het platform te maken hebben. Blijft wel de frustratie over de verspilde tijd in het napluizen van projectomschrijvingen om ze dan af te wijzen wegens (half-)verborgen gebreken.

[ Bericht 7% gewijzigd door Zomaarevenkijken op 17-07-2026 19:51:02 (toevoeging) ]
pi_221364485
quote:
Ik meende dat ze uitgever waren van een van de lokale huis aan huis krantjes maar de relatie lijkt eerder andersom. Er is wel verband maar geen zin om uit te zoeken want direct project maar vond het wel vreemd dat het niet genoemd wordt.
pi_221364500
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juli 2026 19:03 schreef Zomaarevenkijken het volgende:
je moet altijd tussen de regels doorlezen en bij elke zinsnede bedenken wat ze willen verbergen.
Dat is denk ik niet wat hier speelt want zelfs tussen de regels was het niet te lezen. Er blijkt nu namelijk sprake te zijn van (erf)pacht terwijl in de pitch en in de EBI destijds dat woord niet 1x staat en er melding is van een hypotheekrecht op onroerendgoed als zekerheid (en niet op het erfpachtrecht wat nu het veal blijkt te zijn). Als er namelijk sprake is van een erfpacht situatie dan is er ineens wel een totaal ander risico- cq. zekerheidsbeoordeling. Er zijn in het verleden (ik meen bij SIG?) projecten tijdelijk teruggetrokken toen bleek dat er sprake zou zijn van erfpacht, dat heeft wel degelijk impact op een beoordeling. Naar mijn mening zou daar de eerste focus op moeten liggen en daarbij hoort gewoon het oorspronkelijk taxatierapport boven tafel te komen (iemand het al ingezien cq. reactie van ccf gehad?), want als dat wel beschikbaar was geweest in de pitch voor de investeerders en daar had iets in die richting in gestaan had de positie er nu wel heel anders uitgezien naar mijn idee.

Voor de volledigheid: ik heb niet geinvesteerd in het golfterrein project, ik weet ook niet meer waarom in niet heb deelgenomen, mogelijk was het me toch een te vaag plan?
pi_221364539
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juli 2026 19:42 schreef Zomaarevenkijken het volgende:

[..]
Ik meende dat ze uitgever waren van een van de lokale huis aan huis krantjes maar de relatie lijkt eerder andersom. Er is wel verband maar geen zin om uit te zoeken want direct project maar vond het wel vreemd dat het niet genoemd wordt.
Er is ook een verband met vuurwerkverkoop vanuit het onderpand: https://www.facebook.com/vuurwerkfriesland.nl/?locale=nl_NL

Pre is dat de lening volledig lineair wordt afgelost.
pi_221365753
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 juli 2026 19:53 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Er is ook een verband met vuurwerkverkoop vanuit het onderpand: https://www.facebook.com/vuurwerkfriesland.nl/?locale=nl_NL

Pre is dat de lening volledig lineair wordt afgelost.
Maar dat is dan wel zo ongeveer de enige pre.
Als deze de komende jaren fout loopt zal een weinig van de zekerheden overblijven. Ik laat hem lekker aan andere.
pi_221365770
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 juli 2026 18:55 schreef Fredericm het volgende:

[..]
Bescheiden. Op de eerste lening is altijd keurig betaald (25 maanden zonder hapering) en de rente is conform het risico. Afschrijving van een deel van het bedrag is niet uitgesloten vanwege de krappe maar wel dekkende overwaarde, maar het wordt geen golfbaanproject zullen we maar zeggen.

Na 1 jaar is 24% van de inleg weer terug dus dan wordt die veiligheidsmarge al wat comfortabeler. Ik zie niet direct waarom ze na 2 jaar nu wel ineens zouden gaan stoppen met betalen, dat voordeel van de twijfel wil ik ze dan ook nog wel geven.

https://www.google.com/ma(...)IKXMDSoASAFQAw%3D%3D

[ Bericht 11% gewijzigd door obligataire op 17-07-2026 23:11:15 ]
Pecunia non olet
pi_221366534
quote:
14s.gif Op vrijdag 17 juli 2026 22:23 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Maar dat is dan wel zo ongeveer de enige pre.
Als deze de komende jaren fout loopt zal een weinig van de zekerheden overblijven. Ik laat hem lekker aan andere.
Taxatie is nog uit april 2024. Volgens CBS zijn vrijstaande huizen met 15% gestegen. Als uitgegaan wordt van een stijging van 7,5% is lijkt overwaarde van 200k inmiddels wel mogelijk.

Ik denk er nog even over na, maar misschien neem ik deze maandag voor basis mee.
pi_221366983
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juli 2026 19:46 schreef tnhb het volgende:

[..]
Dat is denk ik niet wat hier speelt want zelfs tussen de regels was het niet te lezen. Er blijkt nu namelijk sprake te zijn van (erf)pacht terwijl in de pitch en in de EBI destijds dat woord niet 1x staat en er melding is van een hypotheekrecht op onroerendgoed als zekerheid (en niet op het erfpachtrecht wat nu het veal blijkt te zijn). Als er namelijk sprake is van een erfpacht situatie dan is er ineens wel een totaal ander risico- cq. zekerheidsbeoordeling. Er zijn in het verleden (ik meen bij SIG?) projecten tijdelijk teruggetrokken toen bleek dat er sprake zou zijn van erfpacht, dat heeft wel degelijk impact op een beoordeling. Naar mijn mening zou daar de eerste focus op moeten liggen en daarbij hoort gewoon het oorspronkelijk taxatierapport boven tafel te komen (iemand het al ingezien cq. reactie van ccf gehad?), want als dat wel beschikbaar was geweest in de pitch voor de investeerders en daar had iets in die richting in gestaan had de positie er nu wel heel anders uitgezien naar mijn idee.

Voor de volledigheid: ik heb niet geinvesteerd in het golfterrein project, ik weet ook niet meer waarom in niet heb deelgenomen, mogelijk was het me toch een te vaag plan?
Ik sluit me hier bij aan, ik heb alles nog eens doorgelezen en zou er zo meteen in investeren, waarom ik dat toen toch niet gedaan heb weet ik ook niet heb toen ook alles gelezen.
pi_221367046
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 juli 2026 09:38 schreef Aalsmeer15 het volgende:

[..]
Ik sluit me hier bij aan, ik heb alles nog eens doorgelezen en zou er zo meteen in investeren, waarom ik dat toen toch niet gedaan heb weet ik ook niet heb toen ook alles gelezen.
Tsja die pitchschrijvers zijn dermate bekwaam dat ze de Paus condooms zouden kunnen aansmeren.

Een beetje aandikken dat mag wat mij betreft, maar esentiële informatie weglaten is toch wel een doodzonde.
Pecunia non olet
pi_221367252
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 juli 2026 04:46 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Taxatie is nog uit april 2024. Volgens CBS zijn vrijstaande huizen met 15% gestegen. Als uitgegaan wordt van een stijging van 7,5% is lijkt overwaarde van 200k inmiddels wel mogelijk.

Ik denk er nog even over na, maar misschien neem ik deze maandag voor basis mee.
Daar heb je wel een punt. Lageweg 21 staat te koop voor 615. Is veel kleiner
pi_221367260
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juli 2026 22:25 schreef obligataire het volgende:

[..]
Bescheiden. Op de eerste lening is altijd keurig betaald (25 maanden zonder hapering) en de rente is conform het risico. Afschrijving van een deel van het bedrag is niet uitgesloten vanwege de krappe maar wel dekkende overwaarde, maar het wordt geen golfbaanproject zullen we maar zeggen.

Na 1 jaar is 24% van de inleg weer terug dus dan wordt die veiligheidsmarge al wat comfortabeler. Ik zie niet direct waarom ze na 2 jaar nu wel ineens zouden gaan stoppen met betalen, dat voordeel van de twijfel wil ik ze dan ook nog wel geven.

Blijkbaar leeft men op te grote voet, daar men na 2 jaar 40k extra nodig heeft. Kan me nl niet zo voorstellen dat deze branche grote andere investeringen vergt dan eigen kennis van de materie.
  zaterdag 18 juli 2026 @ 10:52:12 #295
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_221367261
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 juli 2026 09:52 schreef obligataire het volgende:
Een beetje aandikken dat mag wat mij betreft, maar esentiële informatie weglaten is toch wel een doodzonde.
Jeroen en Bas zijn integere mensen, die zijn het dus ongetwijfeld helemaal met jou eens. Eerlijk duurt het langst en mede daardoor hebben zij dan ook zo'n succesvol en mooi bedrijf kunnen opbouwen. Reken maar dat dit voor hen ook een buikpijndossier is. De grote vraag is op dit moment natuurlijk nog even of de fout is gemaakt door CCF of door de taxateur.
Als CCF de schuldige is, dan zal er t.z.t. ongetwijfeld een net compensatievoorstel gaan komen. Maar dit kan vandaag de dag niet meer zomaar, daar moeten dan eerst wat juristen naar kijken. Zoals gezegd, eerst maar zien welke partij verantwoordelijk is voor deze kapitale blunder. Voor investeerders is het dan misschien maar te hopen dat de fout bij CCF ligt. Daar klotst het geld over de plinten dus een schadevergoeding zal daar als héél vervelend worden ervaren, maar het bedrijf komt er absoluut niet door in de problemen.
Voor de goede orde: ik zit zelf niet in dit project. Dat is destijds geen wijsheid van mij geweest, maar puur geluk.
pi_221367287
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juli 2026 22:25 schreef obligataire het volgende:

[..]

quote:
0s.gif Op zaterdag 18 juli 2026 04:46 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Ik reken, als ik niet direct een goed gevoel heb bij een project en het ook maar een 2e hypotheek heeft met het rekenvoorbeeld wat we recent bij de SiG projecten hebben gezien die gedwongen verkocht moesten worden. WOZ waarde per 1-1-2025 -/- een 30 a 35%. Als een dergelijke situatie zich in de begin fase van het project voordoet krijg je met deze berekening precies 0,0 terug van je inleg. Vergelijkbaar met het golfbaan project zeg maar.
Zelf maak ik overigens ook uitzonderingen op deze redenering maar inderdaad niet bij dit project.
pi_221367311
quote:
14s.gif Op zaterdag 18 juli 2026 10:56 schreef Horsemen het volgende:

[..]
[..]
Ik reken, als ik niet direct een goed gevoel heb bij een project en het ook maar een 2e hypotheek heeft met het rekenvoorbeeld wat we recent bij de SiG projecten hebben gezien die gedwongen verkocht moesten worden. WOZ waarde per 1-1-2025 -/- een 30 a 35%. Als een dergelijke situatie zich in de begin fase van het project voordoet krijg je met deze berekening precies 0,0 terug van je inleg. Vergelijkbaar met het golfbaan project zeg maar.
Zelf maak ik overigens ook uitzonderingen op deze redenering maar inderdaad niet bij dit project.
Volgens de historie vande naam moet het wel goed komen.

in het Indiase subcontinent. De naam komt uit het Sanskriet (van het woord Bhagavata) en betekent "goddelijk" of "heilig". De naam wordt vaak geassocieerd met religieuze toewijding en komt voornamelijk voor in Marathi- en Gujaratiefamilies.

Overigens men moet bij de start van de lineaire lening over 72mnd ongeveer 500 euro meer per maand (ophoesten dan bij de start van de lening in 2024 over 60 mnd. Door de inflatie is dit startbedrag maar zo een kleine 250euro meer dan bij start in 2024. Als men het twee jaar heeft op kunnen brengen zou men in theorie bij ongeveer gelijkblijvende resultaten de komende 5 jaar deze lening ook op moeten kunnen hoesten. Maar risicovol is het wel met maar een kleine zekerheid door deze tweede hypotheek.

[ Bericht 16% gewijzigd door NaRegenDeZon op 18-07-2026 11:51:38 ]
pi_221367517
quote:
14s.gif Op zaterdag 18 juli 2026 10:56 schreef Horsemen het volgende:

[..]
[..]
Rekenkundig heb je hier vast wel gelijk in (heb het niet nagerekend), maar ik ga toch altijd liever uit van de wet van de grote getallen en een situatie zoals met Oom Kas is uiterst zeldzaam (behalve met hem heb ik het op nu bijna 3000 projecten nog niet meegemaakt). Wel andere defaults maar niet zoals deze.
Dus ik ga dan toch liever uit van een wat waarschijnlijker scenario en ook kijkend naar hun eerdere betaalgedrag.
Pecunia non olet
pi_221367792
Ik heb mijn invuloefening weer gedaan: :)
Investeerderstoets
Investeerderstoets geldig tot:
18-07-2027
pi_221367816
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 juli 2026 12:59 schreef NaRegenDeZon het volgende:
Ik heb mijn invuloefening weer gedaan: :)
Investeerderstoets
Investeerderstoets geldig tot:
18-07-2027
Grote jongen w/
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')