abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221355043
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juli 2026 14:08 schreef obligataire het volgende:

[..]
Ik ook.
[..]
Dat zit er allemaal dik in, hopelijk snapt hij hoe dat werkt. Er zijn er zat gesnapt die 1000 suikerzakjes inkochten en 500 koppen koffie en thee uitserveerden op papier.
Dan heb je wel een heel enthousiaste inspecteur, nu zie je die nog gemiddeld eens in de 80 jaar en dan komt er iemand van 23 binnenlopen. En dan nog kan je ze gewoon op voorraad stellen te hebben liggen, niemand die een KVA of inventarisatie op suikerzakjes gaat bijhouden.
pi_221355049
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juli 2026 11:19 schreef Atlas_ het volgende:

[..]
Ik tel nu @:nostra, @:ShowMeTheMoney en wellicht ook @:thomasdv die samen op willen trekken? Lijkt me ook handiger voor Collin dan om met iedereen individueel te heen-en-weren.
Ja ik wil graag in de correspondentie opgenomen worden, ik beheer dus 2 accounts. Ik zou hier vanaf mid augustus ook wel even wat tijd voor kunnen maken, ga dit weekend op vakantie. Ik zou het evt ook wel juridisch willen spelen als dat haalbaar blijkt. Eerst maar eens in contact treden en CCF om opheldering vragen namens ons groepje? Ik PM je even.
pi_221355105
Persoonlijk vind ik gare defaults zoals die Leliehoeve en Zipes waar ik dan inzat waar de leningnemers gewoon frauduleus handelen nog 1 ding, maar ik reken deze Parc Zaarderheiken en ook die Stiching Healing Eden (waarbij het pand affikt en niet verzekerd blijkt) ook wel aan aan CCF. Dit zijn gewoon risico's die niet inzichtelijk zijn voor investeerders en die zij voor ons horen af te dekken.

Of dat juridisch onder zorgplicht valt etc, interessante vraag!

EDIT:

En nog even een kleine rant. Deze ene default betekent dus dat je in 15-20 projecten voor nop belegt dit hele jaar om uit de kosten te komen, inclusief alle tijd die je daarin stopt. Voor de pechvogels die er zwaarder inzitten of weinig diversified zijn, is het hele jaar überhaupt naar de knoppen. Dit hoort gewoon niet te gebeuren voor hypotheekhouders, daar is de rente ook niet naar.

[ Bericht 30% gewijzigd door ShowMeTheMoney op 16-07-2026 16:20:05 ]
pi_221355111
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juli 2026 14:17 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]
Dan moet je ook maar ouderwets suikerpotjes neerzetten, dan heb je er geen last van. :) Afijn al met al wat ik telaat om deze mee te nemen.
Ja, bijzonder.
Deze zat weer ouderwets snel vol.
pi_221356160
Een Duitser florence bij collin.
Zal wel wat minder likes geven

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_221356206
WGR / [Crowdfunding] Parc Zaarderheiken

Hier een dedicated topic voor Parc Zaarderheiken. Voor iedereen die een direct belang heeft in deze zaak. Ik ga niet meteen aan die kar trekken, want ik ben al een andere kar naar het zuiden aan het trekken dit weekend. 8-)
pi_221356287
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juli 2026 18:07 schreef ShowMeTheMoney het volgende:

Hier een dedicated topic voor Parc Zaarderheiken. Voor iedereen die een direct belang heeft in deze zaak. Ik ga niet meteen aan die kar trekken, want ik ben al een andere kar naar het zuiden aan het trekken dit weekend. 8-)
That was short-lived.
  Moderator / Kerstkaart terrorist donderdag 16 juli 2026 @ 18:16:59 #258
29278 crew  Nizno
Versie 4.5
pi_221356300
quote:

het kan gewoon hier in het topic.

Mocht er zoveel informatie en alles zijn dat het echt in een los topic moet om dit topic niet te laten afdwalen dan kan er een topic gemaakt worden met een informatieve OP.
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
pi_221356340
CCF Off*nberg OG B.V. met leningnummer 00052922.... weer een laag risico/ruim voldoende project. Hopelijk is deze snel weer bij.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_221356431
Misschien een Discord openen? Ben alleen te boomer om te snappen hoe dat goed werkt. Is het ook niet openbaar.
pi_221356472
quote:
7s.gif Op dinsdag 14 juli 2026 18:36 schreef Collin63 het volgende:
Vorige week waren er een paar dingen wat niet helemaal goed ging bij Collin, zal hier wel ergens gemeld zijn ik heb niet terug gelezen.
Nu vandaag een mail dat vastgoed Wamel vervroegd is afgelost met 6 maanden rente. Drie kwartier later een mail dat het drie maanden moet zijn dus die drie maanden worden weer terug geboekt.
Best regelmatig van die slordigheden de laatste tijd.
Dit bedoel ik dus met slordigheden.

SPOILER
En de doorbetaling is niet van 15 juli maar van vandaag 16 juli.
pi_221356698
quote:
1s.gif Op donderdag 16 juli 2026 18:00 schreef Fredericm het volgende:
Een Duitser florence bij collin.
Zal wel wat minder likes geven

SPOILER
Voor het delen: ^O^
Investeren: :N
pi_221358364
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juli 2026 19:25 schreef Zomaarevenkijken het volgende:

[..]
Voor het delen: ^O^
Investeren: :N
Bedankt voor het delen. Na lezen 2e hypotheek ben ik afgehaakt. Toch krijg je een like
pi_221358366
quote:

Ik haak graag aan. Mijn eerste default in mijn crowdfundcarriere 😭
De wereld verandert niet omdat iedereen het gelijk anders wil, maar omdat er een paar mensen zijn die het anders blijven doen.
(Roos Vonk)
pi_221358496
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juli 2026 23:04 schreef Essebes het volgende:

[..]
Ik haak graag aan. Mijn eerste default in mijn crowdfundcarriere 😭
Belangrijke nuance: het gaat hier niet om een reguliere default; sommigen onder ons hebben al meer dan 10 jaar een CF-portefeuille met meerdere defaults. Hoort er ook bij en is 'onoverkomelijk'. Waar het hier sec om draait is dat het echt - al dan niet bewust - foutieve informatie is. Én 1 van de grootste afboekingen (praktisch 100%).
pi_221359120
quote:

Ik heb in ieder geval even gemaild met de vraag om het taxatieverslag met als reden de hypotheekrechten vanuit de pitch. Heeft iemand die al “veilig” gesteld?

Ik ben op dit moment op vakantie maar wil daarna wel onderzoeken hoe de route naar het kifid is
-
pi_221359482
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juli 2026 08:42 schreef bonenstaak het volgende:

[..]
Ik heb in ieder geval even gemaild met de vraag om het taxatieverslag met als reden de hypotheekrechten vanuit de pitch. Heeft iemand die al “veilig” gesteld?

Ik ben op dit moment op vakantie maar wil daarna wel onderzoeken hoe de route naar het kifid is
Standaard bij kifid is dat je eerst een klacht bij de financieel dienstverlener moet indienen. Stel dat deze zegt "u heeft gelijk, wij compenseren u" dan hoef je niet naar het kifid toe.
Pas als de financieel dienstverlener de klacht heeft afgewezen kun je naar het kifid.
Ik heb geen kennis of crowdfinance onder de kifid valt.
pi_221359599
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 juli 2026 09:29 schreef Fredericm het volgende:
Ik heb geen kennis of crowdfinance onder de kifid valt.
Ja. Maar je moet inderdaad eerst langs Colin, wiens reactie natuurlijk een afwijzing zal zijn.
pi_221360091
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juli 2026 09:43 schreef nostra het volgende:

[..]
Ja. Maar je moet inderdaad eerst langs Colin, wiens reactie natuurlijk een afwijzing zal zijn.
Dat weet ik nog zo net niet. Ik zou me zo ook maar voor kunnen stellen dat men samen met taxateur en hun beiden verzekeraars hun knopen gaan tellen met als conclusie dat men beter een coulance uitkering van 50% van de inleg kan doen onder finale kwijting. Immers ik schat in dat een gang naar Kifit zeer kansrijk is en met zo een omvangrijke zaak een groot afbreuk risico is voor het platform zelf. Als men slim is zet men dit negatieve om in een positieve ervaring voor de investeerders. Kost een deel van het marketingbudget maar je voorkomt een negatieve spiraal. Bovendien kan je het zo draaien dat 3 andere partijen meebetalen.

Het is natuurlijk van de zotte dat een woonboerderij met een apart genoemde waarde van 300k en zoveel gronden met een niet genoemde erfpacht constructie met waarde van bijna 2000k na veiling een schamele 1000 euro opbrengen. Alleen de woonboerderij had in deze tijd al ruim 300k op moeten brengen.

[ Bericht 6% gewijzigd door NaRegenDeZon op 17-07-2026 10:31:13 ]
pi_221360137
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juli 2026 10:22 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]
Dat weet ik nog zo net niet. Ik zou me zo ook maar voor kunnen stellen dat men samen met taxateur en hun beiden verzekeraars hun knopen gaan tellen met als conclusie dat men beter een coulance uitkering van 50% van de inleg kan doen onder finale kwijting. Immers ik schat in dat een gang naar Kifit zeer kansrijk is en met zo een omvangrijke zaak een groot afbreuk risico is voor het platform zelf. Als men slim is zet men dit negatieve om in een positieve ervaring voor de investeerders. Kost een deel van het marketingbudget maar je voorkomt een negatieve spiraal. Bovendien kan je het zo draaien dat 3 andere partijen meebetalen.

Het is natuurlijk van de zotte dat een woonboerderij met waarde 300k en zoveel gronden met een niet genoemde erfpacht constructie met waarde van bijna 2000k na veiling een schamele 1000 euro opbrengen.
Nou ja, als ze dat zouden willen, dan hadden ze dat al wel gedaan lijkt me. Want dat hier een klachtenregen op zou volgen, heeft vriend Bas echt wel ingecalculeerd.
pi_221360192
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juli 2026 10:29 schreef nostra het volgende:

[..]
Nou ja, als ze dat zouden willen, dan hadden ze dat al wel gedaan lijkt me. Want dat hier een klachtenregen op zou volgen, heeft vriend Bas echt wel ingecalculeerd.
Soms heeft wijsheid een zetje nodig en tijd om door te dringen . Men zit daar natuurlijk ook met dit dossier in de maag en ik heb ze bij deze een suggestie gedaan waarin denk de meeste zo niet alle investeerders zich in kunnen vinden.
Daarnaast denk ik dat men nog niet met detaxateur en hun beide verzekeraars rond de tafel hebben gezeten.

[ Bericht 3% gewijzigd door NaRegenDeZon op 17-07-2026 10:43:05 ]
pi_221360428
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juli 2026 10:37 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]
Soms heeft wijsheid een zetje nodig en tijd om door te dringen . Men zit daar natuurlijk ook met dit dossier in de maag en ik heb ze bij deze een suggestie gedaan waarin denk de meeste zo niet alle investeerders zich in kunnen vinden.
Daarnaast denk ik dat men nog niet met detaxateur en hun beide verzekeraars rond de tafel hebben gezeten.
Festivaals komt er ook nog aan. Als dat geen geld uit van verzekeraar of rechtszakem gaat komen, zal CCF ook wat moeten doen.
pi_221360600
quote:
Mee eens, ik verwacht echter dat de uitkomst van een Kifid-gang verder gaat en de investeerders dan in het gelijk worden gesteld. Het kan niet zo zijn dat er een 'absolute' zekerheid (eerste hypotheek) wordt genoemd en gewaardeerd, die in werkelijkheid niets voorstelt, omdat geen sprake was van volle eigendom, maar van erfpacht. Dat is een grote omissie in de vastgoedwereld. (En dan heb ik het nog niet over bijkomstig de toen al bekende onzekerheden in het project en de onjuiste kwalificaties die Collin aan het project hing.)

Als dit wordt weggepoetst en aldus gestelde zekerheden er blijkbaar helemaal niet hoeven te zijn, is dat mijns inziens het einde van crowdfunding. Collin heeft er belang bij dat er vertrouwen blijft. Als Collin de strijd hierover aangaat met zijn investeerders tot aan Kifid is dat voor mij ook een rode vlag.
pi_221360797
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juli 2026 10:37 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]
Ik denk dat een gesprek met verzekeraar van Collin/de taxateur pas aan de orde is als duidelijk is waar het is misgegaan, en dat zal pas duidelijk worden als het taxatierapport inhoudelijk is bestudeerd. Het is hier wel eens eerder genoemd: in dit soort business cases van exploitatiegebonden vastgoed wordt uitgegaan van een (in dit geval verwacht) exploitatieresultaat. Het geeft dus een waarde weer wanneer je het object inclusief exploitatie zou verkopen, en niet als je het object zonder exploitatie verkoopt. Afgezien van de erfpacht is de taxatie dus vermoedelijk gedaan op basis van een aantal aannames t.a.v. de exploitatie.

Ik zou er zelf wel een voorstander van zijn om de eigendomssituatie bij een hypothecaire zekerheid altijd te vermelden (half Amsterdam is erfpacht en WOZ-waardes zijn altijd inclusief grondwaarde, dus een marktwaarde onder de WOZ-waarde is niet raar, afhankelijk van de erfpachtcondities). Of het Kifid of de rechter vindt dat de investeerders in dit geval onvoldoende zijn geïnformeerd is de grote vraag.

Overigens was het kennelijk wel algemeen/lokaal bekend dat de Stichting het gebied pachtte, zie https://www.ondernemendvenlo.nl/parc-zaarderheiken/

[ Bericht 1% gewijzigd door gaanmetdiebanaan op 17-07-2026 12:02:30 ]
pi_221360829
Nouja.
quote:
9s.gif Op donderdag 16 juli 2026 18:15 schreef nostra het volgende:

[..]
That was short-lived.
Ok mag niet van alwijze Fok moderators, slecht idee ook om openbaar strategie te bespreken. En en dit topic doorgaan hierover veroorzaakt alleen maar een hoop ruis voor iedereen en staat haaks op hier serieus werk van maken.

Ik denk dat we een besloten groepje moeten starten en samen optrekken in communicatie naar Collin, Kifid of evt juridisch. Dat maakt sowieso ruim meer indruk en we zouden evt werk/kosten kunnen verdelen.

Volgens mij is iedereen wat huiverig om werk naar zich toe te trekken en misschien om gegevens te delen. Om het toch even een zet te geven:

Zou iedereen die interesse heeft om hier serieus samen achteraan te gaan mij een korte PM kunnen sturen?

En dan aangeven of je voorkeur hebt voor bv een e-mail groep (Google Groups) of Whatsapp groep? Iets anders is denk ik niet realistisch voor nu, maar sta open voor suggesties in de PM.

Ik inventariseer begin volgende week wel eventjes of dat iets wordt en dan kom ik er op terug naar iedereen die me een berichtje heeft gestuurd. En misschien als een klein groepje gewoon start, trekken we de mensen die er nu geen zin in hebben later nog wel erbij.

En ja, we kunnen hier natuurlijk wel ff updaten wat er evt gebeurt.

[ Bericht 0% gewijzigd door ShowMeTheMoney op 17-07-2026 12:14:42 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')