Zie DMquote:Op dinsdag 30 juni 2026 10:53 schreef blomke het volgende:
[..]
Dus niet. Maar niettemin vind ik opjecten/panden waar "iets mee is" wel interessant (soort zoekt soort)
Eens. Er wonen nog zoveel mensen in veel te grote gezinswoningen, met zijn tweetjes, maar soms ook alleen. Omdat ze daar al sinds hun trouwen woonden. Verhuizen naar een appartement brengt vaak juist een hoger maandlast met zich mee, dus waarom zouden ze?quote:Op dinsdag 30 juni 2026 10:40 schreef Moeraskat het volgende:
[..]
Ah, oke gelukkig.
Ik heb het in elk geval over de groep die een voorstander is van bouwen. Ik vraag me dan altijd af hoeveel er gebouwd moet worden zodat het probleem dan opgelost of deels opgelost word. Verder merk ik ook dat er behoorlijke groepen mensen zijn die nogal wat eisen stellen aan een woning.
Wat ook wel zou helpen voor de doorstroming is het of makkelijker maken van mantelzorg units plaatsen óf investeren in zorg (terug brengen bejaarden tehuizen).
Dat gaat vanzelf zakken als ze het niet kwijt kunnen en dan kun je uitrekenen of het de investering waard is. Wij hebben ons huis gekocht voor 240 en er ongeveer een ton in geïnvesteerd. Het is nu getaxeerd voor 465, maar het is ook wat de gek ervoor geeft in deze huizenmarkt.quote:Daarnaast moeten die woningen die deze mensen dan achter laten, opgeknapt en gemoderniseerd worden. Niet elke koper heeft het geld of de capaciteit om een woning waar al 30 jaar niets aan is gedaan, op te knappen.
Zo zijn wij onlangs bij een woning gaan kijken die te koop stond voor bijna 9 ton, maar daar is echt al 40 jaar niks aan gedaan. Perceel van iets meer dan 2 duizend vierkante meter, maar waar bijvoorbeeld een schuur op staat van 800 vierkante meter met een asbest dak. Alles in de woning zelf is enorm verouderd en niet energiezuinig waardoor je enorm veel moet vervangen, renoveren etc. Kapitaalvernietiging is het. Dat huis raken ze aan de straatstenen niet kwijt.
Denk dat bejaardenhuizen terug best wel een van de oplossingen is, maar dan wel in zo'n vorm zoals vroeger. Zorgwoningen met intern zorg aanwezig, gezamenlijk eten in 'de huiskamer', of op je kamer.quote:Het probleem raakt gewoon vele andere situaties en hindernissen. Ik weet de oplossing ook niet hoor.. Maar zou het ook wel weer zonde vinden als ze gigantisch veel grond volbouwen.
Uit eigen ervaring: laat ik het "onwenselijk" noemen, om "uit je sociale context te stappen" of dagelijks > 1 naar je werk te moeten reizen.quote:Op dinsdag 30 juni 2026 10:53 schreef Moeraskat het volgende:
Snap ik hoor. Maar als je écht niks kan vinden, dan zou je toch je zoekgebied uit moeten breiden. Of ben je het daar niet mee eens?
En er is nog wel een verschil in wat haalbaar is en wat niet. Ik rij bijvoorbeeld 25 kilometer (enkel) naar mijn werk toe. Voor mij is dat prima te doen in combinatie met m'n gezin (baby op komst). Maar ik rij elektrisch en heb een goede baan. Met de huidige benzineprijzen zou het voor mij misschien ook minder aantrekkelijk zijn, dat is situatie afhankelijk.quote:Op dinsdag 30 juni 2026 10:55 schreef blomke het volgende:
[..]
Uit eigen ervaring: laat ik het "onwenselijk" noemen, om "uit je sociale context te stappen" of dagelijks > 1 naar je werk te moeten reizen.
Aan de andere kant: als het gaat om werk zoeken, zou je inderdaad je zoek gebied moeten verruimen (maar dat is een andere discussie).
Die situatie hebben wij ook gehad. Mijn ouders woonden al 50 jaar in een huis met 7 slaapkamers etc. Alle kinderen het huis uit. Dat huis zat al meerdere generaties in de familie. Ze bleven zitten voor het vrije uitzicht, uit gewoonte, de tuin en ook emotionele waarde. Een van mijn zussen heeft het huis gekocht en mijn ouders zitten nu in een mantelzorgunit in de tuin. Maar dat kan ook niet overal.quote:Op dinsdag 30 juni 2026 10:54 schreef Gia het volgende:
[..]
Eens. Er wonen nog zoveel mensen in veel te grote gezinswoningen, met zijn tweetjes, maar soms ook alleen. Omdat ze daar al sinds hun trouwen woonden. Verhuizen naar een appartement brengt vaak juist een hoger maandlast met zich mee, dus waarom zouden ze?
Mijn schoonouders zitten in een kast van een huis, met een waarde van zo'n 7 ton, minimaal. Met een garage, grote tuin, alles begane grond en ook gelijkvloers (slaapkamer, 2de badkamer). Zij hebben gekeken naar nieuwbouwappartementen, maar dat is vergelijkbaar in prijs, en dan zit je op de 3de verdieping met een balkonnetje en een gezamenlijke parkeergarage.
[..]
Dat gaat vanzelf zakken als ze het niet kwijt kunnen en dan kun je uitrekenen of het de investering waard is. Wij hebben ons huis gekocht voor 240 en er ongeveer een ton in geïnvesteerd. Het is nu getaxeerd voor 465, maar het is ook wat de gek ervoor geeft in deze huizenmarkt.
[..]
Denk dat bejaardenhuizen terug best wel een van de oplossingen is, maar dan wel in zo'n vorm zoals vroeger. Zorgwoningen met intern zorg aanwezig, gezamenlijk eten in 'de huiskamer', of op je kamer.
En ja, veel mensen willen liever niet naar een bejaardenhuis, maar er zijn ook mensen die dat wel zouden willen, maar niet kunnen, omdat ze wegbezuinigd zijn en dus nu maar in hun veel te grote gezinswoning blijven zitten, in hun eentje.
Natuurlijk is er eigen verantwoordelijkheid maar als een groep structureel buiten de boot valt en de overheid dat probleem nog groter maakt door ingrepen kan je moeilijk eiģen verantwoordelijkheid verwachten.quote:Op dinsdag 30 juni 2026 10:15 schreef blomke het volgende:
[..]
99% mee eens. Hoe zit het met de eigen verantwoordelijkheid om jezelf te voorzien van inkomen en huisvesting?
Dat is dus wel 100% ideaal. Helaas heeft niet iedereen die mogelijkheden; wij niet bijv.quote:Op dinsdag 30 juni 2026 11:00 schreef Moeraskat het volgende:
Die situatie hebben wij ook gehad. Mijn ouders woonden al 50 jaar in een huis met 7 slaapkamers etc. Alle kinderen het huis uit. Dat huis zat al meerdere generaties in de familie. Ze bleven zitten voor het vrije uitzicht, uit gewoonte, de tuin en ook emotionele waarde. Een van mijn zussen heeft het huis gekocht en mijn ouders zitten nu in een mantelzorgunit in de tuin. Maar dat kan ook niet overal.
Zij woont daar nu met haar gezin, dus nu is het ook wel weer passend.
Mee eens; maar hoe groot is die groep en kan je die nader specificeren?quote:Op dinsdag 30 juni 2026 11:06 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Natuurlijk is er eigen verantwoordelijkheid maar als een groep structureel buiten de boot valt en de overheid dat probleem nog groter maakt door ingrepen kan je moeilijk eiģen verantwoordelijkheid verwachten.
Kijk eens naar de feiten! Hier, naast ons huis, is 4 jaar geleden nieuwbouw opgeleverd. Van de 10 gezinswoningen, is er 1 naar een autochtoon Nederlands gezin gegaan. De rest is 5x moslim, 2x pools en 2x Sinti.quote:Op dinsdag 30 juni 2026 10:46 schreef Moeraskat het volgende:
[..]
Dit is natuurlijk behoorlijk flauw en onjuist.
Zou leuk zijn als we het op een normale en respectvolle manier over dit onderwerp konden hebben.
Klopt, en het mag ook niet overal. Wij zoeken ook zoiets i.v.m. schoonouders. Maar het is echt lastig. Vaak is het perceel wel groot maar het bestaande huis net te klein voor ons en de kinderen, of mantelzorg zit dan op je lip, wat je ook niet per sé wil.quote:Op dinsdag 30 juni 2026 11:07 schreef blomke het volgende:
[..]
Dat is dus wel 100% ideaal. Helaas heeft niet iedereen die mogelijkheden; wij niet bijv.
Ik denk echt dat dit regio afhankelijk is hoor. Want ik heb die ervaring hier echt niet. Maar wil niet zeggen dat het in jouw omgeving anders is natuurlijk.quote:Op dinsdag 30 juni 2026 11:09 schreef Gia het volgende:
[..]
Kijk eens naar de feiten! Hier, naast ons huis, is 4 jaar geleden nieuwbouw opgeleverd. Van de 10 gezinswoningen, is er 1 naar een autochtoon Nederlands gezin gegaan. De rest is 5x moslim, 2x pools en 2x Sinti.
En dit soort samenstellingen zie je overal.
Ik zou wel een overzicht willen zien in de verdeling van toegewezen sociale huurwoningen naar religie of afkomst van de laatste 5 jaren. Maar helaas houdt het CBS vrijwel niets meer bij op grond van religie.
Ik vermoed dat het niet veel anders is als bij ons in dit blok.
De tendens is gewoon dat de Nederlander makkelijker kan kopen en dus minder dringend een sociale huurwoning nodig heeft.
Wij ook niet. En ook mijn schoonbroer en zussen hebben of geen kinderen, of al de deur uit, of kunnen dat niet betalen. Ook daar is dus een hele bovenverdieping die gewoon leeg staat. 4 grote slaapkamers en een complete badkamer, ongebruikt. Mijn schoonouders zijn 86.quote:Op dinsdag 30 juni 2026 11:07 schreef blomke het volgende:
[..]
Dat is dus wel 100% ideaal. Helaas heeft niet iedereen die mogelijkheden; wij niet bijv.
Optie tot splitsen kan ook niet in hun geval? Mijn collega uit Delft heeft dat onlangs gedaan met zijn woning.quote:Op dinsdag 30 juni 2026 11:16 schreef Gia het volgende:
[..]
Wij ook niet. En ook mijn schoonbroer en zussen hebben of geen kinderen, of al de deur uit, of kunnen dat niet betalen. Ook daar is dus een hele bovenverdieping die gewoon leeg staat. 4 grote slaapkamers en een complete badkamer, ongebruikt. Mijn schoonouders zijn 86.
Mijn moeder woonde in een sociale huur appartement met zorg, wat hun erg aansprak, maar goed, daar komen ze niet voor in aanmerking. Ze moeten dan zoiets kopen. Maar die zijn zo duur, dat blijven zitten aantrekkelijker is. En begrijpelijk.
Denk niet dat de gemeente daarin meegaat in die wijk. Is echt een wijk met alleen maar vrijstaande villa's of tweekappers. Beetje elite buurtje. Splitsen zou afbreuk doen aan het imago van die wijk, vermoed ik.quote:Op dinsdag 30 juni 2026 11:17 schreef Moeraskat het volgende:
[..]
Optie tot splitsen kan ook niet in hun geval? Mijn collega uit Delft heeft dat onlangs gedaan met zijn woning.
Oh ja, dat is een grote kans inderdaad...quote:Op dinsdag 30 juni 2026 11:19 schreef Gia het volgende:
[..]
Denk niet dat de gemeente daarin meegaat in die wijk. Is echt een wijk met alleen maar vrijstaande villa's of tweekappers. Beetje elite buurtje. Splitsen zou afbreuk doen aan het imago van die wijk, vermoed ik.
Zeker bij huurhuizen. Kijk altijd op tv naar 'huizenruilers', is een goed programma en zou makkelijker moeten zijn, overal. Hier in de omgeving bestaat wel 'voorrang bij van groot naar kleiner', voor sommige woningen. Mensen die een gezinswoning achterlaten hebben dan voorrang op een appartement, bijvoorbeeld. Op zich een goed initiatief, maar weer een beetje gemeen t.o.v. de starter die dan niet dat appartement krijgt, terwijl die al veel langer staat ingeschreven, maar ook niet in aanmerking komt voor die gezinswoning, want minimale gezinsgrootte 3.quote:Op dinsdag 30 juni 2026 11:18 schreef Moeraskat het volgende:
In dat soort gevallen en wanneer het huurhuizen betreffen zou huizenruil ook makkelijker gemaakt moeten kunnen worden. Vind ik. Hoe zien jullie dat?
Ja hoor, ze kunnen prima een appartement kopen voor hetzelfde geld. Maar dan leveren ze de tuin, het vrijstaand wonen, de garage en de uitstekende buurt in. Waarom zou je dat doen?quote:Op dinsdag 30 juni 2026 11:20 schreef Moeraskat het volgende:
[..]
Oh ja, dat is een grote kans inderdaad...
Maar de woning zou dus niet zoveel opleveren zodat zij een passend appartement of een bungalow kunnen krijgen?
Bezopen eigenlijk hé.
Lekker krom weer. Waarom niet gewoon voorrang op passende woonruimte, of het nu groter, kleiner of gelijkvloers is ..quote:Op dinsdag 30 juni 2026 11:22 schreef Gia het volgende:
[..]
Zeker bij huurhuizen. Kijk altijd op tv naar 'huizenruilers', is een goed programma en zou makkelijker moeten zijn, overal. Hier in de omgeving bestaat wel 'voorrang bij van groot naar kleiner', voor sommige woningen. Mensen die een gezinswoning achterlaten hebben dan voorrang op een appartement, bijvoorbeeld. Op zich een goed initiatief, maar weer een beetje gemeen t.o.v. de starter die dan niet dat appartement krijgt, terwijl die al veel langer staat ingeschreven, maar ook niet in aanmerking komt voor die gezinswoning, want minimale gezinsgrootte 3.
Zeker op die leeftijd wil je dat niet meer nee.quote:Op dinsdag 30 juni 2026 11:24 schreef Gia het volgende:
[..]
Ja hoor, ze kunnen prima een appartement kopen voor hetzelfde geld. Maar dan leveren ze de tuin, het vrijstaand wonen, de garage en de uitstekende buurt in. Waarom zou je dat doen?
Zo wordt het ook genoemd: Passend toewijzen. Maar als je een alleenstaande man van 32 bent, dan kom je niet in aanmerking voor woningen die 'passend' worden toegewezen tot 27 jaar. En je komt niet in aanmerking voor gezinswoningen, uiteraard niet voor seniorenwoningen. Tegenwoordig zie je ook al minimale leeftijd 45 jaar. Er is gewoon heel weinig voor die leeftijdsgroep. Ze moeten maar kopen. Maar dat lukt niet echt in je eentje, tenzij je een topsalaris hebt of heeeel veeeel spaargeld.quote:Op dinsdag 30 juni 2026 11:28 schreef Moeraskat het volgende:
[..]
Lekker krom weer. Waarom niet gewoon voorrang op passende woonruimte, of het nu groter, kleiner of gelijkvloers is ..
Ook lekker fijn naar de mensen die met 2 zijn, wel kinderen wilden maar ze niet kunnen krijgen.
Er zouden wat meer vrijstaande senioren bungalows gebouwd moeten worden, koop. Dan willen er best wel mensen voor hetzelfde geld, kleiner gaan wonen.quote:Zeker op die leeftijd wil je dat niet meer nee.
Of ze moeten naar de andere kant van het land verhuizen, maar ook op die leeftijd is dat niet per sé ideaal. Tenzij je daar niks om geeft.
Alles kan, je kunt ook een kerncentrale onder een basisschool bouwen.quote:Op dinsdag 30 juni 2026 10:50 schreef Moeraskat het volgende:
Ja, en dat kan daar dus niet, midden in een dorp.
Daarnaast is het zeker ook kosten besparend, zeker in combinatie met humanoid controle en toezichtquote:Op dinsdag 30 juni 2026 11:00 schreef Moeraskat het volgende:
M.b.t bejaardentehuizen. Ja inderdaad in een vorm zoals vroeger. Zodat je ook gelijk de eenzaamheid kunt aanpakken.
Kosten veel te veel aan onderhoud. Als ik ga bouwen dan liever gewoon met stenen, niet hout.quote:Op dinsdag 30 juni 2026 12:00 schreef Pajanus het volgende:
[..]
Alles kan, je kunt ook een kerncentrale onder een basisschool bouwen.
Of het handig is en of het beleid het toe laat is wat anders.
Het is tijd dat we radicaal anders gaan denken over wonen, economie, en duurzaamheid. en dan niet meteen roepen dat kan niet vanwege x of y, fuck het bestemmingsplan.
Modulaire pre-fab woningen zijn hierin (mogelijk) de toekomst , kunnen voor een veel lagere prijs gebouwd worden en veel sneller.
Premium artikel.quote:Op dinsdag 30 juni 2026 12:06 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Daarnaast is het zeker ook kosten besparend, zeker in combinatie met humanoid controle en toezicht
wij moeten daar nog aan wennen maar in Azie is men al veel verder
https://www.telegraaf.nl/(...)e-plek/64052095.html
bij mij moeder was een bedrijf dat iedere dag het eten verzorgde tegen schappelijke prijs, ze ging daar een of twee keer week eten in de gemeenschappelijke ruimtequote:Op dinsdag 30 juni 2026 12:15 schreef Gia het volgende:
[..]
Premium artikel.
https://www.bmc.nl/actueel/thuishulpflat
Dit is duidelijker.
In zoiets woonde mijn moeder ook. Op basis van WLZ. Er zijn daar ook koopappartementen, maar erg duur, als je je bedenkt dat de huurappartementen net zo groot, maar sociale huur zijn.
Dit mag er wmb wel meer komen. Ook mooi met een gezamenlijke beweegtuin, huiskamer/restaurant waar je samen kunt eten, vergoed of voor een laag bedrag.
Dat was dit niet. Gewoon een keuken waar elke dag gekookt werd voor zo'n 40 mensen, schat ik. Was eten wat de pot schafte.quote:Op dinsdag 30 juni 2026 12:21 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
bij mij moeder was een bedrijf dat iedere dag het eten verzorgde tegen schappelijke prijs, ze ging daar een of twee keer wek eten
ik ging er ook wel eens eten ,kon de dag ervoor je keuze bestellen en betalen , was puur commercieel , prima toch
vaak ging ze ook het stadje in met anderen en aten daar iets of een patatje, was dan een hele optocht van scootmobiels
ok dat is maar net hoe het fiancieel geregeld isquote:Op dinsdag 30 juni 2026 12:23 schreef Gia het volgende:
[..]
Dat was dit niet. Gewoon een keuken waar elke dag gekookt werd voor zo'n 40 mensen, schat ik. Was eten wat de pot schafte.
Ze kreeg het eten vergoed vanwege de WLZ, maar als ze niet ging, kreeg ze dat terug van de zorgstichting.quote:Op dinsdag 30 juni 2026 12:24 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ok dat is maar net hoe het fiancieel geregeld is
Volgens Grok zijn dat ongeveer 200.000 huishoudens die tussen wal en schip vallen. Teveel verdienen voor een sociale huurwoning, te weinig voor een hypotheek waar je iets mee kan.quote:Op dinsdag 30 juni 2026 11:08 schreef blomke het volgende:
[..]
Mee eens; maar hoe groot is die groep en kan je die nader specificeren?
gigantische overbodige administratie dusquote:Op dinsdag 30 juni 2026 12:28 schreef Gia het volgende:
[..]
Ze kreeg het eten vergoed vanwege de WLZ, maar als ze niet ging, kreeg ze dat terug van de zorgstichting.
Dus ook als ze in het ziekenhuis lag of bij een van ons at.
Ook ontbijt, wat niet door het huis verzorgd werd maar wel onder die regeling valt, kreeg ze terug van de zorgstichting.
En dan wordt er, tenminste hier, volop gebouwd in de zogenaamde Middenhuur klasse. Dat zijn woningen die rond de 1100 tot 1300 aan huur doen en waar je dus geen huurtoeslag op krijgt. Dan betaal je pakweg net zoveel als iemand met een koopwoning van rond de 425K, terwijl die dan nog HRA krijgt. Maar je kunt geen hypotheek krijgen voor dat bedrag, omdat je inkomen te laag is.quote:Op dinsdag 30 juni 2026 12:31 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Volgens Grok zijn dat ongeveer 200.000 huishoudens die tussen wal en schip vallen. Teveel verdienen voor een sociale huurwoning, te weinig voor een hypotheek waar je iets mee kan.
Is idd belachelijkquote:Op dinsdag 30 juni 2026 12:38 schreef Gia het volgende:
[..]
En dan wordt er, tenminste hier, volop gebouwd in de zogenaamde Middenhuur klasse. Dat zijn woningen die rond de 1100 tot 1300 aan huur doen en waar je dus geen huurtoeslag op krijgt. Dan betaal je pakweg net zoveel als iemand met een koopwoning van rond de 425K, terwijl die dan nog HRA krijgt. Maar je kunt geen hypotheek krijgen voor dat bedrag, omdat je inkomen te laag is.
Het is zo krom als een hoepeltje. Mijn zus ook, krijgt geen huurtoeslag, mag de volledige huur betalen, maar kan geen hypotheek krijgen voor een huis waar ze dan een even grote maandlast heeft.
Klopt. Probeer de gemeente maar eens zo ver te krijgen dat je 2 mantelzorg woningen op je perceel kwijt mag. Of nog mag uitbouwen terwijl je perceel keigroot is en je woning relatief klein.quote:Op dinsdag 30 juni 2026 12:00 schreef Pajanus het volgende:
[..]
Alles kan, je kunt ook een kerncentrale onder een basisschool bouwen.
Of het handig is en of het beleid het toe laat is wat anders.
Het is tijd dat we radicaal anders gaan denken over wonen, economie, en duurzaamheid. en dan niet meteen roepen dat kan niet vanwege x of y, fuck het bestemmingsplan.
Modulaire pre-fab woningen zijn hierin (mogelijk) de toekomst , kunnen voor een veel lagere prijs gebouwd worden en veel sneller.
Dat weet ik niet of het kostenbesparend is. Ik ken iemand die in de thuiszorg werkt en die zegt dat als clienten thuis wonen het juist goedkoper is, omdat ze dan gewoon op indicatie zorg krijgen thuis. Dat is voor de een 1 uur per week en voor de ander 5 uur per week. Meeste ouderen zijn nog te goed om niet meer zelfstandig te kunnen wonen. Terwijl soms de hele familie al dood is en ze amper iemand hebben.quote:Op dinsdag 30 juni 2026 12:06 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Daarnaast is het zeker ook kosten besparend, zeker in combinatie met humanoid controle en toezicht
wij moeten daar nog aan wennen maar in Azie is men al veel verder
https://www.telegraaf.nl/(...)e-plek/64052095.html
Perfect!quote:Op dinsdag 30 juni 2026 12:15 schreef Gia het volgende:
[..]
Premium artikel.
https://www.bmc.nl/actueel/thuishulpflat
Dit is duidelijker.
In zoiets woonde mijn moeder ook. Op basis van WLZ. Er zijn daar ook koopappartementen, maar erg duur, als je je bedenkt dat de huurappartementen net zo groot, maar sociale huur zijn.
Dit mag er wmb wel meer komen. Ook mooi met een gezamenlijke beweegtuin, huiskamer/restaurant waar je samen kunt eten, vergoed of voor een laag bedrag.
Dat zou ik ook zeggen als ik ZZP er in de thuiszorg wasquote:Op dinsdag 30 juni 2026 12:43 schreef Moeraskat het volgende:
[..]
Klopt. Probeer de gemeente maar eens zo ver te krijgen dat je 2 mantelzorg woningen op je perceel kwijt mag. Of nog mag uitbouwen terwijl je perceel keigroot is en je woning relatief klein.
[..]
Dat weet ik niet of het kostenbesparend is. Ik ken iemand die in de thuiszorg werkt en die zegt dat als clienten thuis wonen het juist goedkoper is, omdat ze dan gewoon op indicatie zorg krijgen thuis. Dat is voor de een 1 uur per week en voor de ander 5 uur per week. Meeste ouderen zijn nog te goed om niet meer zelfstandig te kunnen wonen. Terwijl soms de hele familie al dood is en ze amper iemand hebben.
Die mensen houden ook woningen bezet terwijl ze met alle plezier (niet allemaal he) in een bejaardentehuis of iets willen wonen.
Maar ik denk dat de discussie dan een andere kant op gaat...
Is ze nietquote:Op dinsdag 30 juni 2026 12:46 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Dat zou ik ook zeggen als ik ZZP er in de thuiszorg was
mijn broer zei onlangs tegen de thuiszorg juffrouw, dat ie naar een verzorgingshuis wil, en de thuiszorg juf die zei ,die bel , dat is uw verzorgingstehuis
Mijn broer is haar klant van uurtje factuurtjequote:
Ik heb nu thuiszorg, maar die moeten zeker een kwartier reizen om hier te komen en daarna weer een kwartier naar de volgende patient. Ze zijn hier zo'n 30 tot 40 minuten bezig. Dan nog het materiaal dat nodig is. De thuiszorg heeft dat niet bij zich, dus de patient moet dat zelf in huis hebben. Wordt allemaal vergoed, maar er is hier voor zo'n 3500 euro aan verbandmiddelen bezorgd, zodat de zorg vooruit kan. Denk dat een bejaardenhuis dat wel goedkoper kan inkopen, dan een particulier.quote:Op dinsdag 30 juni 2026 12:43 schreef Moeraskat het volgende:
[..]
Klopt. Probeer de gemeente maar eens zo ver te krijgen dat je 2 mantelzorg woningen op je perceel kwijt mag. Of nog mag uitbouwen terwijl je perceel keigroot is en je woning relatief klein.
[..]
Dat weet ik niet of het kostenbesparend is. Ik ken iemand die in de thuiszorg werkt en die zegt dat als clienten thuis wonen het juist goedkoper is, omdat ze dan gewoon op indicatie zorg krijgen thuis. Dat is voor de een 1 uur per week en voor de ander 5 uur per week. Meeste ouderen zijn nog te goed om niet meer zelfstandig te kunnen wonen. Terwijl soms de hele familie al dood is en ze amper iemand hebben.
Die mensen houden ook woningen bezet terwijl ze met alle plezier (niet allemaal he) in een bejaardentehuis of iets willen wonen.
Maar ik denk dat de discussie dan een andere kant op gaat...
mijn broer heeft spuiten van 5000 euro per stuk zegt iequote:Op dinsdag 30 juni 2026 12:49 schreef Gia het volgende:
[..]
Ik heb nu thuiszorg, maar die moeten zeker een kwartier reizen om hier te komen en daarna weer een kwartier naar de volgende patient. Ze zijn hier zo'n 30 tot 40 minuten bezig. Dan nog het materiaal dat nodig is. De thuiszorg heeft dat niet bij zich, dus de patient moet dat zelf in huis hebben. Wordt allemaal vergoed, maar er is hier voor zo'n 3500 euro aan verbandmiddelen bezorgd, zodat de zorg vooruit kan. Denk dat een bejaardenhuis dat wel goedkoper kan inkopen, dan een particulier.
Denk dat op deze manier ook veel meer weggegooid wordt. Want wat doe ik met al dat materiaal als ik geen zorg meer nodig heb?
Nou, zo duur heb ik ze niet, maar wel elke 2 weken eentje van 186 euro voor het cholesterol.quote:Op dinsdag 30 juni 2026 12:53 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
mijn broer heeft spuiten van 5000 euro per stuk zegt ie
het enige verschil tussen een seniorenflat en een bejaardenhuis, is de gemeenschappelijke ruimtequote:Op dinsdag 30 juni 2026 12:55 schreef Gia het volgende:
[..]
Nou, zo duur heb ik ze niet, maar wel elke 2 weken eentje van 186 euro voor het cholesterol.
Vind dat ook al prijzig genoeg, maar ik krijg heel erge spierpijn van statines, dus dat is geen optie.
Wij hebben een systeem dat zo ingewikkeld is dat niemand het meer helemaal overziet en wat ook allemaal van dit soort bizarre uitwassen oplevert.quote:Op dinsdag 30 juni 2026 12:38 schreef Gia het volgende:
[..]
En dan wordt er, tenminste hier, volop gebouwd in de zogenaamde Middenhuur klasse. Dat zijn woningen die rond de 1100 tot 1300 aan huur doen en waar je dus geen huurtoeslag op krijgt. Dan betaal je pakweg net zoveel als iemand met een koopwoning van rond de 425K, terwijl die dan nog HRA krijgt. Maar je kunt geen hypotheek krijgen voor dat bedrag, omdat je inkomen te laag is.
Het is zo krom als een hoepeltje. Mijn zus ook, krijgt geen huurtoeslag, mag de volledige huur betalen, maar kan geen hypotheek krijgen voor een huis waar ze dan een even grote maandlast heeft.
Het bekende verhaal: woonlasten zijn niet alleen de hypotheeklasten, ook groot onderhoud, waterschapslasten, OZB en EWF-bijtelling komen er bij.quote:Op dinsdag 30 juni 2026 12:38 schreef Gia het volgende:
Klopt, maar vergelijk het met iemand die wel 1300 aan huur moet betalen, maar geen 1000 aan hypotheek. Dan blijft sowieso over de HRA, plus een verschil van 300 euro per maand wat je minder kwijt bent. Denk dat je dan al gauw aan zo'n 400 euro per maand zit, wat je aan onderhoud kunt spenderen.quote:Op dinsdag 30 juni 2026 14:09 schreef blomke het volgende:
[..]
Het bekende verhaal: woonlasten zijn niet alleen de hypotheeklasten, ook groot onderhoud, waterschapslasten, OZB en EWF-bijtelling komen er bij.
en ook de aflossingquote:Op dinsdag 30 juni 2026 14:09 schreef blomke het volgende:
[..]
Het bekende verhaal: woonlasten zijn niet alleen de hypotheeklasten, ook groot onderhoud, waterschapslasten, OZB en EWF-bijtelling komen er bij.
“Je moet je hypotheek niet aflossen want dan kan je niet aftrekken”quote:Op dinsdag 30 juni 2026 14:18 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
en ook de aflossing
waterschap dat betaalt iedereen
EWF komt erbij en HRA komt eraf
mijn dochter en schoon kochten voor 42.000 euro nieuwe kunststof kozijnen met HR ++ glas terwijl de kozijnen nog prima waren, maar voor de speciale Hyp en die rente krijgt men terug\.
Ik bedoel er wordt een heleboel overbodigs gedaan vanwege de HRA teruggaaf
heoeven ze niet meer te schilderen zeggen ze![]()
De watersysteemheffing is voor de woningeigenaar/koper. Ik vergeet nog de opstalverzekering voor die laatste groep.quote:Op dinsdag 30 juni 2026 14:18 schreef michaelmoore het volgende:
waterschap dat betaalt iedereen
EWF komt erbij en HRA komt eraf
Nou ja, als je dat een argument vindt ... dan is de keuze niet verkeerd, maar economisch niet rendabel.quote:Op dinsdag 30 juni 2026 14:18 schreef michaelmoore het volgende:
mijn dochter en schoon kochten voor 42.000 euro nieuwe kunststof kozijnen met HR ++ glas terwijl de kozijnen nog prima waren, maar voor de speciale Hyp en die rente krijgt men terug\.
Ik bedoel er wordt een heleboel overbodigs gedaan vanwege de HRA teruggaaf
Decennia lang aangehoord. Mede een oorzaak van de hoge huizenprijzen.quote:Op dinsdag 30 juni 2026 14:26 schreef Jan_Onderwater het volgende:
“Je moet je hypotheek niet aflossen want dan kan je niet aftrekken”
Hoe vaak ik dat niet gehoord heb
Dat is net zoiets als dat je niet gepast moet betalen omdat je dan geen geld terug krijgt
quote:Op dinsdag 30 juni 2026 14:40 schreef blomke het volgende:
[..]
De watersysteemheffing is voor de woningeigenaar/koper.
quote:AI-overzicht
De watersysteemheffing wordt door zowel de huurder als de verhuurder betaald, maar voor een verschillend deel:
Huurder: Betaalt de watersysteemheffing ingezetenen.
Verhuurder: Betaalt de watersysteemheffing gebouwd.
Hieronder vind je de exacte verdeling en details:
\Wat betaalt de huurder? (Watersysteemheffing ingezetenen)
Wie betaalt: De bewoner/gebruiker van de woning (ongeacht of je huurt of een eigen woning hebt).
Doel: Dit is een vast bedrag per huishouden dat bijdraagt aan het algemene waterbeheer, zoals dijken en vaarwegen.
Extra kosten: Naast de watersysteemheffing betaalt de huurder in de meeste gevallen ook de zuiveringsheffing (voor het schoonmaken van rioolwater).
quote:Wat zijn de tarieven voor de watersysteemheffing?
U betaalt: Watersysteemheffing ingezetenen: ¤ 186,85. Watersysteemheffing gebouwd woningen: ¤ 78,38.
Tja, ik heb een leraar gehad die voor een firma werkte die dit al 100% kan en deed.quote:Op dinsdag 30 juni 2026 12:11 schreef Gia het volgende:
[..]
Kosten veel te veel aan onderhoud. Als ik ga bouwen dan liever gewoon met stenen, niet hout.
Bij dat prefab zit je ook aan modules met vaste maatvoeringen vast. Elke nis of uitbouw is een module op zichzelf en daardoor niet te doen.
Als je dat schilderen anders zou uitbesteden scheelt dat natuurlijk best wat. Samen met de waarschijnlijk veel beter isolerende beglazing die ze nu hebben.quote:Op dinsdag 30 juni 2026 14:18 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Helaas zijn veel gemeenten heel terughoudend met splitsen.quote:Op dinsdag 30 juni 2026 11:17 schreef Moeraskat het volgende:
[..]
Optie tot splitsen kan ook niet in hun geval? Mijn collega uit Delft heeft dat onlangs gedaan met zijn woning.
Precies, dat is de grootste oorzaak.quote:Op dinsdag 30 juni 2026 10:31 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Ligt niet (alleen) aan Hugo maar aan de overheid die een Monopolie op bouwrijp verklaren heeft en al héél erg lang het aanbod laag houd.
ga jij dan het vieze werk doen? geef het goede voorbeeld hupquote:Op maandag 29 juni 2026 11:24 schreef TAmaru het volgende:
[..]
In elke samenleving moeten mensen zijn die voor weinig geld het harde werk willen doen. Dat is de basis van de economie. Die mensen zijn er in Nederland niet meer. Dat komt vooral door de zogenaamde kenniseconomie, waarin de overheid mensen jarenlang heeft gestimuleerd om telkens maar hogeropgeleid te raken. En natuurlijk door het stimuleren van armoede van onderaf, dus door uitkeringen en toeslagen, waardoor hard werken onaantrekkelijk is gemaakt.
Het plan van Hugo de Jonge was een tof idee alleen het zorgt er voor dat het voor bedrijven niet interessant is om huurwoningen te creëeren. En net dat is het probleem, zeker in combinatie dat projectontwikkelaars een percentage van de woningen moeten verhurenquote:Op maandag 29 juni 2026 10:55 schreef Koekoekmakto het volgende:
Jammer, maar die woningen verdwijnen gelukkig niet. Er zijn nu weer meer starters op de koopmarkt die slagen voor een huis.
Ik niet. Maar ik heb het ook niet nodig. Daar ben ik te welvarend en te inventief voor. Vroeger heb ik wel heel hard gewerkt voor weinig geld hoor, maar het was geen vies werk.quote:Op dinsdag 21 juli 2026 15:49 schreef Edding345 het volgende:
[..]
ga jij dan het vieze werk doen? geef het goede voorbeeld hup
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |