Je wil het antwoord dus niet geven?quote:Op maandag 29 juni 2026 21:41 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Kun je me uitleggen waarom jouw vragen en de antwoorden daarop überhaupt relevant zijn voor dit topic?
Het is vooral ironisch dat je vraagt naar het percentage particuliere verhuurders waar het hier om gaat terwijl je eigen aangehaalde bron-artikel in de OP nota bene begint met
[..]
Ik begrijp niet waarom je mij vraagt naar verdere details over uitspraken die in je bron artikel ook al gedaan worden. Als je die verdere details met betrekking tot het artikel zo belangrijk vindt, waarom staan ze dan niet in je OP vermeld?quote:Op maandag 29 juni 2026 21:49 schreef William_Papadin het volgende:
[..]
Je wil het antwoord dus niet geven?
Doe je dat vaker, stommetje spelen als je weet waar het gesprek naar toe gaat leiden?quote:Op maandag 29 juni 2026 22:14 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Ik begrijp niet waarom je mij vraagt naar verdere details over uitspraken die in je bron artikel ook al gedaan worden. Als je die verdere details met betrekking tot het artikel zo belangrijk vindt, waarom staan ze dan niet in je OP vermeld?
Er staat letterlijk in je OP dat de particuliere verhuurders (aka huisjesmelkers) hun pandjes uitponden omdat ze er tegenwoordig niets meer aan verdienen en verhuurdertje spelen daarom niet meer leuk is.
Stel je nu vragen aan jezelf?quote:Op maandag 29 juni 2026 22:22 schreef William_Papadin het volgende:
[..]
Doe je dat vaker, stommetje spelen als je weet waar het gesprek naar toe gaat leiden?
Niet iedereen kan kopen inderdaad. Maar daar kan men ook eens op inzoomen waarom bepaalde mensen niet kunnen kopen. Ook daar valt winst te behalen. Het is gewoon zo dat er diverse zwakke schakels zitten in het systeem. Niet elke schakel is overigens veroorzaakt door politiek, maar ook door de burger zelf.quote:Op maandag 29 juni 2026 11:13 schreef Koekoekmakto het volgende:
[..]
Voor de middenhuur tzt wel. Het ergste vind ik het probleem bij de sociale huurwoningen. Niet iedereen kan kopen
Het vergemakkelijken van kopen drijft dan weer de prijzen omhoog.quote:Op dinsdag 30 juni 2026 07:57 schreef Moeraskat het volgende:
[..]
Niet iedereen kan kopen inderdaad. Maar daar kan men ook eens op inzoomen waarom bepaalde mensen niet kunnen kopen. Ook daar valt winst te behalen. Het is gewoon zo dat er diverse zwakke schakels zitten in het systeem. Niet elke schakel is overigens veroorzaakt door politiek, maar ook door de burger zelf.
Klopt maar daar doelde ik niet eens op.quote:Op dinsdag 30 juni 2026 08:36 schreef Pajanus het volgende:
[..]
Het vergemakkelijken van kopen drijft dan weer de prijzen omhoog.
Als iedereen nu 20% extra kan lenen dan stijgen de prijzen ook evenredig.
Tja sommige punten zoals het scheefwonen moeten tzt wel aangepakt worden maar keuze van carrierepad ben je vrij in.quote:Op dinsdag 30 juni 2026 08:47 schreef Moeraskat het volgende:
[..]
Klopt maar daar doelde ik niet eens op.
Er zijn ook talloze mensen die stiekem samenwonen om uitkeringen te behouden, waardoor 2 huurwoningen bezet blijven terwijl ze misschien met het verzamelinkomen wel een huis kunnen kopen. In het geval dat de reden anders is dan behoud van uitkering, dan is het wellicht zo dat ze een samengesteld gezin zouden vormen maar niet voldoende koopkracht hebben om een passend huis met genoeg slaapkamers te kopen.
Zo zijn er diverse redenen te bedenken waarom mensen in (sociale)huurwoningen blijven zitten.
Ook met verandering van wetgeving is particuliere verhuur minder aantrekkelijk. Wat ik niet per se altijd een slecht punt vind.
Verder staan er ook woningen leeg waar zogenoemde spookwoningen van zijn gemaakt, er staan dan wel mensen in de brp ingeschreven maar feitelijk woont er niemand. Voordat zo’n woning in beeld is en daar op gehandhaafd wordt ben je soms ook een lange tijd verder.
Ook zijn er nog genoeg woningen die vol zitten met arbeidsmigranten die gehuisvest worden door de werkgever. Of huizen waar ‘stiekem’ een b&b in zit terwijl dat niet altijd mag.
Mensen stromen soms ook niet door naar koopwoningen omdat ze een bepaald carrièrepad hebben gekozen en niet (meer) kunnen doorgroeien. Of werkplezier verkiezen boven een wat beter salaris. Het leven is al duur, en er zijn ook mensen die de zekerheid van een huurwoning fijn vinden en kopen dus eng vinden. Wat ik best begrijp.
Natuurlijk ben je daar vrij in. Maar kan ook deels verklaren waarom je in je huurwoning blijft zitten. Moet ook kunnen wat mij betreft. Zeker als je daar gewoon prima woont.quote:Op dinsdag 30 juni 2026 09:08 schreef Pajanus het volgende:
[..]
Tja sommige punten zoals het scheefwonen moeten tzt wel aangepakt worden maar keuze van carrierepad ben je vrij in.
Waarom zou iedereen een huis moeten kunnen kopen?quote:Op dinsdag 30 juni 2026 07:57 schreef Moeraskat het volgende:
[..]
Niet iedereen kan kopen inderdaad. Maar daar kan men ook eens op inzoomen waarom bepaalde mensen niet kunnen kopen. Ook daar valt winst te behalen. Het is gewoon zo dat er diverse zwakke schakels zitten in het systeem. Niet elke schakel is overigens veroorzaakt door politiek, maar ook door de burger zelf.
Lijkt mij inderdaad heel lastig om op een juiste manier grootschalig scheefwoners 'op te lossen' , staat immers niet geregistreerd natuurlijk.quote:Op dinsdag 30 juni 2026 09:20 schreef Moeraskat het volgende:
[..]
Natuurlijk ben je daar vrij in. Maar kan ook deels verklaren waarom je in je huurwoning blijft zitten. Moet ook kunnen wat mij betreft. Zeker als je daar gewoon prima woont.
Scheefwonen wordt overigens ook aangepakt hoor. Alleen is dat behoorlijk arbeidsintensief.
Dat zeg ik nietquote:Op dinsdag 30 juni 2026 09:55 schreef Bouke-p het volgende:
[..]
Waarom zou iedereen een huis moeten kunnen kopen?
Ja, dat gaat dus per casus.quote:Op dinsdag 30 juni 2026 09:55 schreef Pajanus het volgende:
[..]
Lijkt mij inderdaad heel lastig om op een juiste manier grootschalig scheefwoners 'op te lossen' , staat immers niet geregistreerd natuurlijk.
Afijn ik ben wel van de strekking : er moet zo veel mogelijk gestimuleerd worden om te bouwen en dat gaat grotendeels via investeringsmaatschappijen, dus moet het aantrekkelijk zijn.
99% mee eens. Hoe zit het met de eigen verantwoordelijkheid om jezelf te voorzien van inkomen en huisvesting?quote:Op maandag 29 juni 2026 11:05 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
99% van de problemen in dit land worden veroorzaakt door de politiek. Niks wordt opgelost, alleen maar vooruitschuiven, nieuwe problemen creëren en bestaande problemen verdiepen.
Eeeehh .... is de NOx/NH3 niet de grootste bottleneck als het gaat om nieuwbouw? Geld genoeg (dacht ik)< maar vergunningen en bouwgrond zijn amper ter beschikking getseld.quote:Op maandag 29 juni 2026 11:11 schreef Pajanus het volgende:
[..]
Toch is het slecht, immers stoppen de investeringen van verhuurmaatschappijen in nieuwe woningen.
Hoe zit het met de vergunningen dan? Wie gaat er bouwen en wie levert de materialen??quote:Op maandag 29 juni 2026 11:15 schreef Pajanus het volgende:
Er moet op korte termijn een enorme versoepeling komen in het bouwen van huizen.
Boeren die grond mogen verkopen die direct woongrond kan worden bijvoorbeeld. Daar heeft de boer dan enorm financieel gewin mee en een hoop gezinnen voordeel.
Exact dat. Aangevuld met historisch lage rente en HRA als extra subsidie op schulden maken.quote:Op maandag 29 juni 2026 11:20 schreef Pajanus het volgende:
We leven van een gigantische welvaartsbubbel die gebaseerd is op wat? de afgelopen jaren enorme stijgingen in de woningprijzen misschien?
In die context snap ik ook niets van het regeringsbeleid: bezuinigen op AOW, WIA en WW, maar de toeslagen die averechts op arbeidsparticipatie werken, laten ze ongemoeid. Bouw het toeslagencircus af met 2%/jaar bijv.quote:Op maandag 29 juni 2026 11:37 schreef Pajanus het volgende:
Op maatschappelijk niveau is het geven van uitkeringen en toeslagen ook een stimulans om niet hogerop te komen (werken loont niet).
Punt is, dat die graag hele blokken kopen/ontwikkelen/verhuren. Liever niet her en der een pand tussen koopwoningen. Kost te veel aan onderhoud e.d.quote:Op maandag 29 juni 2026 13:29 schreef SebbeSwensje het volgende:
Kunnen de woningbouwverenigingen die woningen niet opkopen dan? Dan blijven ze in het huursegment.
De grootste bottleneck voor bouw is beleid, daar gaat het hele topic over.quote:Op dinsdag 30 juni 2026 10:16 schreef blomke het volgende:
[..]
Eeeehh .... is de NOx/NH3 niet de grootste bottleneck als het gaat om nieuwbouw? Geld genoeg (dacht ik)< maar vergunningen en bouwgrond zijn amper ter beschikking getseld.
Hoeveel willen 'we' nog bouwen dan?quote:Op dinsdag 30 juni 2026 10:22 schreef Pajanus het volgende:
[..]
De grootste bottleneck voor bouw is beleid, daar gaat het hele topic over.
Afgezien van welke specifieke stof het is / waar het uit te stoten gebied ligt / hoe de wind waait.
Er bestaan hele goede manieren om bouw te stimuleren en dat is door middel van economische stimulans..
Vergunningen - Beleidquote:Op dinsdag 30 juni 2026 10:17 schreef blomke het volgende:
[..]
Hoe zit het met de vergunningen dan? Wie gaat er bouwen en wie levert de materialen??
Dat ligt er aan wie je met 'we' bedoelt?quote:Op dinsdag 30 juni 2026 10:22 schreef Moeraskat het volgende:
[..]
Hoeveel willen 'we' nog bouwen dan?
Hier aan de kust vooral dure appartementen en een enkele woning. Tussenwoningen > 5 ton. Noem je dat "genoeg te koop"?quote:
Was een serieuze vraag.quote:Op dinsdag 30 juni 2026 10:24 schreef Pajanus het volgende:
[..]
Dat ligt er aan wie je met 'we' bedoelt?
jij, ik , overheid, groenlinks, BBB, Jan Modaal, Jan Smit?
Hoe dan??quote:Op maandag 29 juni 2026 16:57 schreef Mortaxx het volgende:
Laat de politiek het aanbod vergroten of de vraag verkleinen, dan los je de problemen op.
Dan noem je ook wel een dure regio op hoor. Kijk eens op Funda?quote:Op dinsdag 30 juni 2026 10:24 schreef blomke het volgende:
[..]
Hier aan de kust vooral dure appartementen en een enkele woning. Tussenwoningen > 5 ton. Noem je dat "genoeg te koop"?
https://www.funda.nl/zoek(...)sort=%22date_down%22quote:Op dinsdag 30 juni 2026 10:26 schreef Moeraskat het volgende:
[..]
Dan noem je ook wel een dure regio op hoor. Kijk eens op Funda?
Ja, dat bedoel ik dus niet he. Ik snap ook wel dat niet overal het aanbod even groot is en betaalbaar is voor iedereen. Maar dat wil niet zeggen dat er niet 'genoeg te koop' is in Nederland.quote:Op dinsdag 30 juni 2026 10:28 schreef blomke het volgende:
[..]
https://www.funda.nl/zoek(...)sort=%22date_down%22
ik bedoel het ook wel serieus achter de grap langs.quote:
Her gaat typisch wel om de locatie, de stoffen en de depositie (die windrichtingafhankelijk is)quote:Op dinsdag 30 juni 2026 10:22 schreef Pajanus het volgende:
Afgezien van welke specifieke stof het is / waar het uit te stoten gebied ligt / hoe de wind waait.
Geld genoeg bij potentiële kopers, toch veel te weinig bouw.quote:Op dinsdag 30 juni 2026 10:22 schreef Pajanus het volgende:
Er bestaan hele goede manieren om bouw te stimuleren en dat is door middel van economische stimulans..
Ook zo wat: willen we dit land volbouwen en asfalteren?quote:Op dinsdag 30 juni 2026 10:22 schreef Moeraskat het volgende:
[..]
Hoeveel willen 'we' nog bouwen dan?
Beleid? Welk beleid? Overheids-, Provinciaal-, Gemeentelijk-? Of Europees (even Natura2000 in gedachten houdend)??quote:
Wellicht kan je een Funda link geven van "genoeg te koop"?quote:Op dinsdag 30 juni 2026 10:30 schreef Moeraskat het volgende:
Ja, dat bedoel ik dus niet he. Ik snap ook wel dat niet overal het aanbod even groot is en betaalbaar is voor iedereen. Maar dat wil niet zeggen dat er niet 'genoeg te koop' is in Nederland.
Een flatgebouw is per definitie niet "mooi of leefbaar"; genoeg voorbeelden in stedelijke buitenwijken.quote:Op dinsdag 30 juni 2026 10:30 schreef Pajanus het volgende:
IMO moeten we massaal flatgebouwen met ondergrondse parkeergarages bouwen als het kan.
A la oostblok maar dan, efficient, mooi, leefbaar, ondergrondse garage (1 plek per appartment). tussen de flatgebouwen in veel groen. op het dak zonnepanelen.
Ah, oke gelukkig.quote:Op dinsdag 30 juni 2026 10:30 schreef Pajanus het volgende:
[..]
ik bedoel het ook wel serieus achter de grap langs.
Hoeveel we 'moeten' bouwen ligt toch aan wie je het vraagt ,ik weet niet wie 'we' in deze is?
Ook het 'wat' is een vraag.
IMO moeten we massaal flatgebouwen met ondergrondse parkeergarages bouwen als het kan.
A la oostblok maar dan, efficient, mooi, leefbaar, ondergrondse garage (1 plek per appartment). tussen de flatgebouwen in veel groen. op het dak zonnepanelen.
Daarnaast veel modulair , prefab.
Tussen de woningblokken door of op de begane grond plek voor winkels.
Je kunt toch zelf wel je filters aanzetten op alles in nederland onder de 5 ton?quote:Op dinsdag 30 juni 2026 10:38 schreef blomke het volgende:
[..]
Wellicht kan je een Funda link geven van "genoeg te koop"?
Gast volgens mij ben je echt gek?quote:Op dinsdag 30 juni 2026 10:43 schreef Gia het volgende:
Een deel van de huurwoningen wordt verkocht een ander deel gaat naar asielzoekers en er kan niet meer gebouwd worden, omdat je geen sterke stroomaansluiting meer kan krijgen. Ook weer iets dat nu verzonnen is, omdat het milieuverhaal aan de kanten geschoven is t.b.v. de woningbouw. Het is net alsof de overheid aanstuurt op een regelrechte ramp.
Enige oplossing lijkt het wegpesten van moslims door beleid te maken wat tegen hun geloofswensen in gaat, zoals:
minder moskeeën bouwen, boerkaverbod uitbreiden, bijzonder onderwijs afschaffen en verbieden, meer aandacht voor Christelijke feestdagen en minder voor islamitische, geen rekening houden met zaken als halalvlees e.d.
Misschien verkiezen ze dan wel een islamitisch land boven onze vrije westerse wereld.
Tja als je heel Nederland neem ja. Neem de provincie Utrecht, kom ik op 422 woningen < 5 ton. Kan dat met geen mogelijkheid "ruime" noemen.quote:Op dinsdag 30 juni 2026 10:40 schreef Moeraskat het volgende:
[..]
Je kunt toch zelf wel je filters aanzetten op alles in nederland onder de 5 ton?
Dit is natuurlijk behoorlijk flauw en onjuist.quote:Op dinsdag 30 juni 2026 10:43 schreef Gia het volgende:
Een deel van de huurwoningen wordt verkocht een ander deel gaat naar asielzoekers
Ik kan je het precieze antwoord niet geven.. Dat ligt er maar net aan wat je als 'oplossing' ziet.quote:Op dinsdag 30 juni 2026 10:40 schreef Moeraskat het volgende:
[..]
Ah, oke gelukkig.
Ik heb het in elk geval over de groep die een voorstander is van bouwen. Ik vraag me dan altijd af hoeveel er gebouwd moet worden zodat het probleem dan opgelost of deels opgelost word. Verder merk ik ook dat er behoorlijke groepen mensen zijn die nogal wat eisen stellen aan een woning.
Wat ook wel zou helpen voor de doorstroming is het of makkelijker maken van mantelzorg units plaatsen óf investeren in zorg (terug brengen bejaarden tehuizen).
Daarnaast moeten die woningen die deze mensen dan achter laten, opgeknapt en gemoderniseerd worden. Niet elke koper heeft het geld of de capaciteit om een woning waar al 30 jaar niets aan is gedaan, op te knappen.
Zo zijn wij onlangs bij een woning gaan kijken die te koop stond voor bijna 9 ton, maar daar is echt al 40 jaar niks aan gedaan. Perceel van iets meer dan 2 duizend vierkante meter, maar waar bijvoorbeeld een schuur op staat van 800 vierkante meter met een asbest dak. Alles in de woning zelf is enorm verouderd en niet energiezuinig waardoor je enorm veel moet vervangen, renoveren etc. Kapitaalvernietiging is het. Dat huis raken ze aan de straatstenen niet kwijt.
Het probleem raakt gewoon vele andere situaties en hindernissen. Ik weet de oplossing ook niet hoor.. Maar zou het ook wel weer zonde vinden als ze gigantisch veel grond volbouwen.
Waarom zou je niet heel Nederland nemen dan?quote:Op dinsdag 30 juni 2026 10:46 schreef blomke het volgende:
[..]
Tja als je heel Nederland neem ja. Neem de provincie Utrecht, kom ik op 422 woningen < 5 ton. Kan dat met geen mogelijkheid "ruime" noemen.
Linkje misschien??quote:Op dinsdag 30 juni 2026 10:40 schreef Moeraskat het volgende:
Zo zijn wij onlangs bij een woning gaan kijken die te koop stond voor bijna 9 ton, maar daar is echt al 40 jaar niks aan gedaan. Perceel van iets meer dan 2 duizend vierkante meter, maar waar bijvoorbeeld een schuur op staat van 800 vierkante meter met een asbest dak. Alles in de woning zelf is enorm verouderd en niet energiezuinig waardoor je enorm veel moet vervangen, renoveren etc. Kapitaalvernietiging is het. Dat huis raken ze aan de straatstenen niet kwijt.
Het probleem raakt gewoon vele andere situaties en hindernissen. Ik weet de oplossing ook niet hoor.. Maar zou het ook wel weer zonde vinden als ze gigantisch veel grond volbouwen.
Snap ik. Ik weet bijvoorbeeld niet hoeveel te kort er is.quote:Op dinsdag 30 juni 2026 10:48 schreef Pajanus het volgende:
[..]
Ik kan je het precieze antwoord niet geven.. Dat ligt er maar net aan wat je als 'oplossing' ziet.
mbt die eisen : ja, daar hebben mensen misschien wel even pech in.
Dat huis voor 9 ton is echt iets voor een investeerder die waarde ziet in het renoveren ofwel nieuwe woningen bouwen.
Huurwoningen bijvoorbeeld als beleggingsobject..
Heb je interesse?quote:
Omdat er ook zoiets bestaat als sociale gebondenheid en je werklocatie.quote:Op dinsdag 30 juni 2026 10:48 schreef Moeraskat het volgende:
Waarom zou je niet heel Nederland nemen dan?
Dat is precies het zelfde verhaal. Die zoeken ook in een bekrompen markt.quote:Op dinsdag 30 juni 2026 10:48 schreef Moeraskat het volgende:Ben sowieso voorstander om ook studenten te helpen aan een woning, zeker in een stad zoals Utrecht. Maar dat is een ander verhaal.
Snap ik hoor. Maar als je écht niks kan vinden, dan zou je toch je zoekgebied uit moeten breiden. Of ben je het daar niet mee eens?quote:Op dinsdag 30 juni 2026 10:52 schreef blomke het volgende:
[..]
Omdat er ook zoiets bestaat als sociale gebondenheid en je werklocatie.
[..]
Dat is precies het zelfde verhaal. Die zoeken ook in een bekrompen markt.
Dus niet. Maar niettemin vind ik opjecten/panden waar "iets mee is" wel interessant (soort zoekt soort)quote:
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |