Het is al tijd "met de kennis van nu" he. En overal eindeloos over denken heeft toch geen zin meer want je kunt er niks meer aan veranderen. Toch denk ik niet dat je als kind iets van schuld kunt hebben van je gedrag. Het is hooguit een reactie geweest op hoe je omgeving met je om is gegaan of op je gereageerd heeft. Anyway, dit is denk ik vooral iets voor je hulpverleners om mee te bespreken.quote:Op zaterdag 4 juli 2026 18:51 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Ja... ik zou het geen trauma noemen, maar het heeft er flink ingehakt en ik moet het nog verwerken. Heb er nachtmerries van en zo...
Haha tja... uurtje pauze nemen en een puzzeltje maken is heel erg leuk
Dit gaat over de laatste tijd van/met je moeder, hè?quote:Op zaterdag 4 juli 2026 18:51 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Ja... ik zou het geen trauma noemen, maar het heeft er flink ingehakt en ik moet het nog verwerken. Heb er nachtmerries van en zo...
Haha tja... uurtje pauze nemen en een puzzeltje maken is heel erg leuk
Ja... je hebt gelijk en bespreek het zeker ook met de hulpverlening. Alleen soms moet het even uit mijn hoofd en dat deed ik hierquote:Op zaterdag 4 juli 2026 20:25 schreef DoubleDip het volgende:
[..]
Het is al tijd "met de kennis van nu" he. En overal eindeloos over denken heeft toch geen zin meer want je kunt er niks meer aan veranderen. Toch denk ik niet dat je als kind iets van schuld kunt hebben van je gedrag. Het is hooguit een reactie geweest op hoe je omgeving met je om is gegaan of op je gereageerd heeft. Anyway, dit is denk ik vooral iets voor je hulpverleners om mee te bespreken.
Nee... mij werd niks gevraagd door de artsen, anders had ik wel gezegd wat ze wilde. Alleen tja... werd mijn bed uit gebeld. In alle ijl naar het ziekenhuis. Haar zien liggen, grijsblauw aan de apparaten... het was zo naar...quote:Op zaterdag 4 juli 2026 20:55 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Dit gaat over de laatste tijd van/met je moeder, hè?
Maak jezelf geen verwijten, lieverd. Het was waarschijnlijk geen optie om haar toen in het ziekenhuis te laten gaan. (Ik denk dat er dan echt wel een arts met je was komen praten.) Dat ze jou dat wel een beetje heeft verweten, moet je eigenlijk zien als teken dat ze het in die laatste periode heel zwaar had. Je hebt haar goed gesteund, dat moet je niet vergeten.
Ja, dit soort gebeurtenissen blijven zich dan steeds opnieuw afspelen. Hopelijk bedenk je dan ook dat dit echt haar wens was. Dat ze je er mogelijk gewoon niet eerder mee had willen belasten. En denk ook aan je mooie brief en de Monatoetjes.quote:Op zaterdag 4 juli 2026 21:27 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Nee... mij werd niks gevraagd door de artsen, anders had ik wel gezegd wat ze wilde. Alleen tja... werd mijn bed uit gebeld. In alle ijl naar het ziekenhuis. Haar zien liggen, grijsblauw aan de apparaten... het was zo naar...
Die laatste val was echt teveel. Ze was zo gewond, zoveel pijn.
Alleen die euthanasie (noem me naïef) had ik niet zien aankomenZe was net thuis, we zaten aan tafel. En ineens pakte ze haar telefoon en zei euthanasie te willen. Ze belde de HA en anderhalf week later was ze dood. Wist niet dat zulke dingen zo snel gingen...
maar goed... dit heb ik al duizend keer verteld hier...
Buh, zit bijna te janken nu
Hoe moeilijk het ook isquote:Op zaterdag 4 juli 2026 21:27 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Ja... je hebt gelijk en bespreek het zeker ook met de hulpverlening. Alleen soms moet het even uit mijn hoofd en dat deed ik hierCognitief is het echt wel helder. Alleen tja... ik ben niet een volledig rationeel wezen
en het helpt me om erover te typen (en wat tegengas te krijgen).
De laatste dagen heb ik het er gewoon even moeilijk mee. Komt en gaat met golven. Nu zit ik even in een piekergolf
[..]
Nee... mij werd niks gevraagd door de artsen, anders had ik wel gezegd wat ze wilde. Alleen tja... werd mijn bed uit gebeld. In alle ijl naar het ziekenhuis. Haar zien liggen, grijsblauw aan de apparaten... het was zo naar...
Die laatste val was echt teveel. Ze was zo gewond, zoveel pijn.
Alleen die euthanasie (noem me naïef) had ik niet zien aankomenZe was net thuis, we zaten aan tafel. En ineens pakte ze haar telefoon en zei euthanasie te willen. Ze belde de HA en anderhalf week later was ze dood. Wist niet dat zulke dingen zo snel gingen...
maar goed... dit heb ik al duizend keer verteld hier...
Buh, zit bijna te janken nu
Soms is gedeelde smartquote:Op zondag 5 juli 2026 06:39 schreef Iceage het volgende:
Een goede zondag toegewenst aan u allen.
En Child dat je achteraf denkt had ik maar dit of had ik maar... is volgens mij heel normaal hoor. Zelf heb ik na al die jaren ook nog momenten dat ik in een weemoedige bui (Vooral bij kijken foto;s en filmpjes) nog steeds soms dat ik me zelf verwijt van had ik maar.. of ik had meer moeten of kunnen doen maar ik weet ook dat ik op de momenten dat ik er was me maximaal heb ingezet en alles heb gedaan wat ik op dat moment kon.
Zover ik van je heb gelezen heb jij ook het maximale gedaan wat je op dat moment kon en dat was heel veel.
Zelf kan ik het gelukkig meestal weer wegzetten met de mooie herinneringen en de blijdschap die er was voor wat ik toen wel heb geregeld en gedaan. Ik praat er nog heel regelmatig over samen met mijn besties.(2 broers).(die ook ouders en 2 zussen zijn verloren)
Het fijne is dat we elkaar heel lang kennen en dus ook samen mijn en hun ouders goed hebben gekend en meegemaakt alsmede hun 2 zussen en mijn zusjes en ook samen met mijn broertje 3.5 jr geleden ook rip en 1 van mijn zusjes veel goede vakanties hebben gehad waarvan er nog talloze foto;s en dia;s zijn.![]()
Maar Child dit is jouw dagboek dus ik moet eigenlijk niet mijn sores hier neer plempen. (Sorry)
Ja... het moet echt nog even slijten. Het is zo rauw nog. En het was haar wens, past perfect bij wie ze was; op haar tijd en haar manier. En het was ook mooi, maar jemig. Ik heb het echt even moeilijk.quote:Op zaterdag 4 juli 2026 22:02 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ja, dit soort gebeurtenissen blijven zich dan steeds opnieuw afspelen. Hopelijk bedenk je dan ook dat dit echt haar wens was. Dat ze je er mogelijk gewoon niet eerder mee had willen belasten. En denk ook aan je mooie brief en de Monatoetjes.
Klopt... Ik zou willen dat ik minder sentimenteel was. Alleen in ben al een paar dagen een enorme jankerd. Het is echt vechten tegen de tranen. Het lukt me niet om het los te laten. Het is echt super stom en verdrietig en tja...quote:Op zaterdag 4 juli 2026 22:30 schreef greysbones het volgende:
[..]
Hoe moeilijk het ook is
Je moeder vond haar leven voltooid
En daar moet jij mee leren leven.
Was je moeder niet ziek geworden was het misschien allemaal anders geweest
Maar lieve schat
We kunnen er allemaal niks aan veranderen, hoe het leven gaat en wie wat op zijn bordje krijgt
En ja dat je heel verdrietig hiervan wordt is heel begrijpelijk
Het heeft allemaal nog geen plekje gekregen
Knuffel, zulke dingen zijn gewoon heel erg heftig en naarquote:Op zondag 5 juli 2026 06:39 schreef Iceage het volgende:
Een goede zondag toegewenst aan u allen.
En Child dat je achteraf denkt had ik maar dit of had ik maar... is volgens mij heel normaal hoor. Zelf heb ik na al die jaren ook nog momenten dat ik in een weemoedige bui (Vooral bij kijken foto;s en filmpjes) nog steeds soms dat ik me zelf verwijt van had ik maar.. of ik had meer moeten of kunnen doen maar ik weet ook dat ik op de momenten dat ik er was me maximaal heb ingezet en alles heb gedaan wat ik op dat moment kon.
Zover ik van je heb gelezen heb jij ook het maximale gedaan wat je op dat moment kon en dat was heel veel.
Zelf kan ik het gelukkig meestal weer wegzetten met de mooie herinneringen en de blijdschap die er was voor wat ik toen wel heb geregeld en gedaan. Ik praat er nog heel regelmatig over samen met mijn besties.(2 broers).(die ook ouders en 2 zussen zijn verloren)
Het fijne is dat we elkaar heel lang kennen en dus ook samen mijn en hun ouders goed hebben gekend en meegemaakt alsmede hun 2 zussen en mijn zusjes en ook samen met mijn broertje 3.5 jr geleden ook rip en 1 van mijn zusjes veel goede vakanties hebben gehad waarvan er nog talloze foto;s en dia;s zijn.![]()
Maar Child dit is jouw dagboek dus ik moet eigenlijk niet mijn sores hier neer plempen. (Sorry)
Ja... plus dat schuldgevoel ongeveer mijn normale staat van zijnquote:Op zondag 5 juli 2026 12:06 schreef DoubleDip het volgende:
Het is ook gewoon raar. Ik heb ook heel vaak alles opnieuw zitten afdraaien in mijn hoofd. Niet omdat "had ik maar..." maar misschien was het gewoon deel van de verwerking ofzo. Geen idee, een brein doet rare dingen soms.
Knuffel, dank jequote:Op zondag 5 juli 2026 12:48 schreef Cupfighter het volgende:
Had ik maar is zeker geen vreemde gedachte, ik had dat ook met mijn zus, had ik haar maar meer bezocht in het verzorgingstehuis, ik heb het ook met het recente sterfgevwl, had ik maar….
Ik denk dat het heel menselijk is maar lieve Cots verwijt jezelf niet te veel, ik herinner me het verhaal over die Mona toetjes, dat vond ik zo lief
Ja... en verder gewoon geen familie, dat maakt het ingewikkeld. Geen partner, geen kinderen, etc. Ja mijn broer dan, maar goed... daar heb ik al tijden niks van gehoord. Viel ook te verwachten trouwens. Heel even had ik het idee dat hij behoefte had aan een sibling, maar ja... toch niet. Ik weet, door alle trauma, niet of het beter is of niet. Het is alleen in de lijn der verwachting dat hij me zou laten vallen. Sowieso liet hij mij alles alleen regelen. Zonder een greintje hulpquote:Op zondag 5 juli 2026 15:33 schreef DoubleDip het volgende:
Het is ook gewoon het begin van een nieuwe werkelijkheid die raar is. Het was altijd zo vanzelfsprekend dat je moeder er was, en nu is dat niet meer.
*pinkt een traantje wegquote:Op zondag 5 juli 2026 17:53 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Ja... en verder gewoon geen familie, dat maakt het ingewikkeld. Geen partner, geen kinderen, etc. Ja mijn broer dan, maar goed... daar heb ik al tijden niks van gehoord. Viel ook te verwachten trouwens. Heel even had ik het idee dat hij behoefte had aan een sibling, maar ja... toch niet. Ik weet, door alle trauma, niet of het beter is of niet. Het is alleen in de lijn der verwachting dat hij me zou laten vallen. Sowieso liet hij mij alles alleen regelen. Zonder een greintje hulp
Anyways, 't is wat het is.
Alleen het is wel eenzaam. Gelukkig heb ik mijn vrienden en Fok, maar ja... dat vervangt het niet.
Even mijn thee opdrinken en dan maar zien wat ik wil... haken of zo... Even proberen of het me lukt. En anders series en lezen beneden. Alleen voel me beter als ik mezelf afleid.
Ik hang weer eens tegen een crisis aan. Dus als ik morgen weer moeilijk heb, vraag ik op het fact me kan bellen. Even zwaar weer.
Dat is wel zwaar klote als je sociale netwerk zo klein is.quote:Op zondag 5 juli 2026 17:53 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Ja... en verder gewoon geen familie, dat maakt het ingewikkeld. Geen partner, geen kinderen, etc. Ja mijn broer dan, maar goed... daar heb ik al tijden niks van gehoord. Viel ook te verwachten trouwens. Heel even had ik het idee dat hij behoefte had aan een sibling, maar ja... toch niet. Ik weet, door alle trauma, niet of het beter is of niet. Het is alleen in de lijn der verwachting dat hij me zou laten vallen. Sowieso liet hij mij alles alleen regelen. Zonder een greintje hulp
Anyways, 't is wat het is.
Alleen het is wel eenzaam. Gelukkig heb ik mijn vrienden en Fok, maar ja... dat vervangt het niet.
Even mijn thee opdrinken en dan maar zien wat ik wil... haken of zo... Even proberen of het me lukt. En anders series en lezen beneden. Alleen voel me beter als ik mezelf afleid.
Ik hang weer eens tegen een crisis aan. Dus als ik morgen weer moeilijk heb, vraag ik op het fact me kan bellen. Even zwaar weer.
Ik heb gelukkig wel een goed netwerk. Alleen de mensen die echte vrienden zijn, drie (dat is veel) wonen gewoon erg ver weg. En in de stad ken ik ook wel lui, maar niet zo goed dat je bij elkaar op de koffie komt of zo. Leuke contacten gewoon, alleen zonder diepgangquote:Op zondag 5 juli 2026 20:12 schreef DoubleDip het volgende:
[..]
Dat is wel zwaar klote als je sociale netwerk zo klein is.
Sterkte en laat ze vooral bellen als dat nodig is.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
quote:Op zondag 5 juli 2026 20:30 schreef Ole het volgende:
Ik ga een dalurenkaart kopen. Als je het leuk vindt kom ik een keer richting het hoge noorden!Super lief, maar voor nu even te spannend. SorrySPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Even wachten tot rustig vaarwater... Sorry
Dat is fijnquote:Op zondag 5 juli 2026 20:33 schreef Ole het volgende:
En ik heb trouwens een paar mensen in mijn omgeving die ik meer zie als familie dan sommigen die wel familie zijn.
Mijn besties zijn ook familie voor me![]()
Goedemorgen CotSquote:Op maandag 6 juli 2026 06:26 schreef ChildoftheStars het volgende:
Goedemorgen
Had mijn wekker te vroeg gezet en kwam er pas achter toen ik onder de douche vandaan kwam
Rond negen uur naar de bloedprikkerij. Dan boodschappen. Dan huishouden. Dan tijd voor mezelf
Ik hoop op een korte wachttijd bij de bloedprikkerij, want ik moet nuchter zijn
[..]
Super lief, maar voor nu even te spannend. Sorry![]()
Even wachten tot rustig vaarwater... Sorry
[..]
Dat is fijn
Mijn besties zijn ook familie voor me
En die zijn de beste familie die je hebt. Waar je geboren wordt en wie dan je familie is kun je niet bepalen, maar je bestie-familie heb je zelf uitgezocht.quote:Op maandag 6 juli 2026 06:26 schreef ChildoftheStars het volgende:
Mijn besties zijn ook familie voor me
Heel herkenbaar , @Kissingbird is meer familie voor mij dan een groot deel van mijn familiequote:Op zondag 5 juli 2026 20:33 schreef Ole het volgende:
En ik heb trouwens een paar mensen in mijn omgeving die ik meer zie als familie dan sommigen die wel familie zijn.
Naja... ik ben ook heel dankbaar met mijn moeder. Had geen andere willen hebbenquote:Op maandag 6 juli 2026 07:54 schreef qltel het volgende:
Goedemorgen!
[..]
En die zijn de beste familie die je hebt. Waar je geboren wordt en wie dan je familie is kun je niet bepalen, maar je bestie-familie heb je zelf uitgezocht.
Wonen we in zo'n klein landje en zijn alle toffe mensen verspreid erover. Eigenlijk zou er een stadje moeten zijn (zoals Grunn) waar alle toffe mensen komen (waarom Groningen? Nou ik woon er en ik wil niet andersquote:Op maandag 6 juli 2026 13:13 schreef greysbones het volgende:
[..]
Heel herkenbaar , @:Kissingbird is meer familie voor mij dan een groot deel van mijn familie![]()
En oh ja
Ze woont ook ver weg![]()
Kom naar Drenthe dan!quote:Op maandag 6 juli 2026 15:54 schreef ChildoftheStars het volgende:
Wonen we in zo'n klein landje en zijn alle toffe mensen verspreid erover. Eigenlijk zou er een stadje moeten zijn (zoals Grunn) waar alle toffe mensen komen (waarom Groningen? Nou ik woon er en ik wil niet anders)
Eind augustus!quote:
Haha leuk voor vakantie, maar daar houdt het echt wel op voor mijquote:
Voelt voor mij ook zo en dat weet jequote:Op maandag 6 juli 2026 13:13 schreef greysbones het volgende:
[..]
Heel herkenbaar , @:Kissingbird is meer familie voor mij dan een groot deel van mijn familie![]()
En oh ja
Ze woont ook ver weg![]()
Fijn dat je goed geslapen hebt en je bestie op visite komt. Veel plezier samen !quote:Op dinsdag 7 juli 2026 08:22 schreef ChildoftheStars het volgende:
Goedemorgen!
Straks naar een handwerkclubje. Gelukkig goed geslapen en uitgerust wakker geworden.
Vanavond komt mijn bestie etendaar verheug ik me enorm op. Even behoefte aan wat genegenheid
Wel na het clubje extra goed opruimen en schoonmaken. Niet vies en rommelig hier, maar het is altijd fijn als je huis naar allesreiniger en chloor ruikt als er bezoek komt
Dat heb ik nou met de geur van verse was.quote:Op dinsdag 7 juli 2026 08:22 schreef ChildoftheStars het volgende:
Goedemorgen!
. Niet vies en rommelig hier, maar het is altijd fijn als je huis naar allesreiniger en chloor ruikt als er bezoek komt
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
quote:Op dinsdag 7 juli 2026 16:43 schreef Ole het volgende:
Ga maar fijn genieten straks!
En tja. Herken schuldgevoel. Wees niet te hard voor jezelf. Zou die vriendin ook niet gewild hebben. Goed dat je het gaat bespreken
Knuffel... dat gevoel ken ik ookSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Het was fijn met haar. Even gejankt en met de psych afgesproken vrijdag het erover te hebbenDat was super fijn. Had echt even behoefte aan nabijheid. En zij vond het ook fijn. In de drie weken dat iedereen vakantie heeft sowieso videobellen met haar en we hebben afgesproken om volgend jaar (ergens in 2027) op vakantie te gaan naar Ameland. Lekker wandelen, spelletjes spelen, series kijken en belachelijk veel lezenquote:Op dinsdag 7 juli 2026 17:21 schreef qltel het volgende:
Geniet van je tijd met je bestie. Fijne avond!). Dat is een fijn vooruitzicht. Van de herfst doen we wel aan concrete plannen maken
![]()
Ik kan me goed voorstellen dat je daar even aan toe was. Wat fijn dat het zo leuk was. En wat een mooi plan, samen naar Ameland! Dat gaat alleen al veel voorpret opleveren.quote:Op dinsdag 7 juli 2026 20:54 schreef ChildoftheStars het volgende:
Dat was super fijn. Had echt even behoefte aan nabijheid. En zij vond het ook fijn. In de drie weken dat iedereen vakantie heeft sowieso videobellen met haar en we hebben afgesproken om volgend jaar (ergens in 2027) op vakantie te gaan naar Ameland. Lekker wandelen, spelletjes spelen, series kijken en belachelijk veel lezen). Dat is een fijn vooruitzicht. Van de herfst doen we wel aan concrete plannen maken
Ja... even niet alleen zijn had ik echt even nodig. Gewoon nabijheid, lachen, gewoon... tja... ik kan het niet uitleggen. Had zo'n behoefte aan nabijheid. Zodra zij en haar man dichterbij woont gaat even samen eten ook gemakkelijkerquote:Op dinsdag 7 juli 2026 21:39 schreef qltel het volgende:
[..]
Ik kan me goed voorstellen dat je daar even aan toe was. Wat fijn dat het zo leuk was. En wat een mooi plan, samen naar Ameland! Dat gaat alleen al veel voorpret opleveren.
Zo'n vriendin is echt goud waard! En vaak is inderdaad een boswandeling met een kopje thee erna al genoeg om je een leuke dag te bezorgen!quote:Op dinsdag 7 juli 2026 21:43 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Ja... even niet alleen zijn had ik echt even nodig. Gewoon nabijheid, lachen, gewoon... tja... ik kan het niet uitleggen. Had zo'n behoefte aan nabijheid. Zodra zij en haar man dichterbij woont gaat even samen eten ook gemakkelijker
En ja! Ik ben met haar naar Londen, Madrid, Antwerpen en Berlijn geweest. En we spreken vaak ook eens per jaar af voor een lange wandeling, echt een dagtocht. Dus ik verheug me op Ameland. In het herfst gaan we wat plannen![]()
Zij en ik zijn gewoon erg close
Ja, ze is echt fantastisch (en haar man en mijn andere bestie ook) ik ben echt dankbaar en een gezegend mens met hen.quote:Op dinsdag 7 juli 2026 21:49 schreef qltel het volgende:
[..]
Zo'n vriendin is echt goud waard! En vaak is inderdaad een boswandeling met een kopje thee erna al genoeg om je een leuke dag te bezorgen!
Berlijn is wel indrukwekkend trouwens. Ik ben er een paar jaar geleden nog eens geweest. Ik hou niet zo van steden, maar Berlijn is gaaf/indrukwekkend/interessant/veelzijdig.
Oh, ik ben ouder dan jij en ik ben een kind uit de koude oorlog. En dan is Berlijn wel het middelpunt van de koude oorlog. En daarom fascineert het me. Daarbij ben ik ook geïnteresseerd in de 2e wereldoorlog en dan moet je ook in Berlijn zijn.quote:Op dinsdag 7 juli 2026 22:16 schreef ChildoftheStars het volgende:
Berlijn vond ik een mindere stad. De vakantie was leuk, maar... de stad viel me een beetje tegen (niet dat het invloed op mijn plezier had trouwens). De musea in Madrid en de cultuur van Londen of de sfeer van Antwerpen vond ik fijner
Ik heb best veel gevlogen. Vaak naar Faro om mijn ouders op te zoeken. Ik heb zelf geen vliegangst, maar ik kan me het, zeker na jouw ervaringen na de MH17 goed voorstellen.quote:Sowieso krijg je mij niet meer in een vliegtuig. Had al enorme vliegangst. Alleen vast zitten op een vliegveld omdat de MH17 was neergestort... en geen nieuws, geen wifi op het vliegveld, niemand die wat wist en uren en uren zitten wachten en heel weinig tot geen informatie, met heel veel steeds wildere verhalen... Dat was voor mij de vliegangstdruppel.
Dat snap ik wel ja! Er is veel geschiedenis in die stad, alleen ik genoot meer van het eruit zijn en met mijn bestie zijn dan dat ik van de stad genoot. Ben vast een barbaarquote:Op dinsdag 7 juli 2026 22:22 schreef qltel het volgende:
[..]
Oh, ik ben ouder dan jij en ik ben een kind uit de koude oorlog. En dan is Berlijn wel het middelpunt van de koude oorlog. En daarom fascineert het me. Daarbij ben ik ook geïnteresseerd in de 2e wereldoorlog en dan moet je ook in Berlijn zijn.
In 2021 denk ik dat het was had Duitsland zo'n hele goedkope treinkaart. Ik meen 9 euro voor een hele maand. Mocht je alleen lokale treinen mee gebruiken. Ik dacht bij mezelf, kan ik daarmee in 1 dag in Berlijn komen. Ik dat nazoeken en wat bleek, dat ging! En toen dacht ik, dan ga ik het doen ook. Nouja, dat was mijn 2e keer en het is me weer goed bevallen. De eerste keer was met Rewimo samen in 2009 meen ik. Of een ander jaar.. Tussen kerst en oud en nieuw. Steenkoud. Maar zo gek, dat we gewoon van oost naar west en v.v. konden oversteken zonder neergeschoten te worden.
[..]
Ik heb best veel gevlogen. Vaak naar Faro om mijn ouders op te zoeken. Ik heb zelf geen vliegangst, maar ik kan me het, zeker na jouw ervaringen na de MH17 goed voorstellen.
Mee eens hoor! Alleen ik vond andere steden fijner... Alleen het was wel een fijn weekend weg, veel gezien, veel gelachen, dus primaquote:Op dinsdag 7 juli 2026 22:29 schreef DoubleDip het volgende:
Ik ben een paar keer in Berlijn geweest, leuke stad. Het is ook wel afhankelijk van wat je wilt. Je kunt naar Museuminsel/eiland, er is een mooi stadspark, twee flinke dierentuinen en je bent ook snel in bv Potsdam wat ook leuk is. Maar je kunt ook prima naar de winkels op de Alexanderplatz, de Fernsehtoren, de Berlijnse muur/Checkpoint Charlie of gewoon een stadswandeling maken. Het OV werkt erg goed vond ik, je kunt prima zonder auto. Alleen je bent niet in een paar dagen klaar als je alles wilt zien.
Knientie!quote:Op woensdag 8 juli 2026 12:48 schreef ChildoftheStars het volgende:
Vanochtend uitgeslapen, nu weer wat energie. Net getekend en gehaakt. En de vaat... normaal doe ik al kokende al een deel en was ik direct na het eten af. Als je dat een keer niet gedaan hebt merk je hoe fijn het is om direct te boenen, want jemig... wat een gedoe als je wacht
Net lunch op. Even koffie en dan weer haken denk ik. Bestie gaf even dat zetje dat ik nodig had ja
[ afbeelding ]
[..]
Lieve bunquote:Op woensdag 8 juli 2026 12:48 schreef ChildoftheStars het volgende:
Vanochtend uitgeslapen, nu weer wat energie. Net getekend en gehaakt. En de vaat... normaal doe ik al kokende al een deel en was ik direct na het eten af. Als je dat een keer niet gedaan hebt merk je hoe fijn het is om direct te boenen, want jemig... wat een gedoe als je wacht
Net lunch op. Even koffie en dan weer haken denk ik. Bestie gaf even dat zetje dat ik nodig had ja
[ afbeelding ]
[..]
Dat snap ik wel ja! Er is veel geschiedenis in die stad, alleen ik genoot meer van het eruit zijn en met mijn bestie zijn dan dat ik van de stad genoot. Ben vast een barbaar
Moet zeggen dat de wereldoorlogen iets is waar ik onvoldoende over gelezen heb. Geen flauw idee waarom
Vliegen heb ik altijd eng gevonden hoor. Alleen met de MH17 is net dat duwtje gegeven waardoor ik dacht; nooit meer vliegen
[..]
Mee eens hoor! Alleen ik vond andere steden fijner... Alleen het was wel een fijn weekend weg, veel gezien, veel gelachen, dus prima
Leuk toch, zo heeft iedere stad zijn charmes.quote:Op woensdag 8 juli 2026 12:48 schreef ChildoftheStars het volgende:
[ afbeelding ]
[..]
Dat snap ik wel ja! Er is veel geschiedenis in die stad, alleen ik genoot meer van het eruit zijn en met mijn bestie zijn dan dat ik van de stad genoot. Ben vast een barbaar
Moet zeggen dat de wereldoorlogen iets is waar ik onvoldoende over gelezen heb. Geen flauw idee waarom
Vliegen heb ik altijd eng gevonden hoor. Alleen met de MH17 is net dat duwtje gegeven waardoor ik dacht; nooit meer vliegen
[..]
Mee eens hoor! Alleen ik vond andere steden fijner... Alleen het was wel een fijn weekend weg, veel gezien, veel gelachen, dus prima
fffquote:Op woensdag 8 juli 2026 22:20 schreef ChildoftheStars het volgende:
Dank jullie wel![]()
Moe worden is weer eens een ding
Hoofd zit vol. Zo maar een kopje kamille thee drinken als het niet lukt. Heb gewoon geen zin om verantwoordelijk te doen
Alleen had een restje eten vanavond en dat was niet genoeg. Dus nu heb ik trek. Dus beter naar bed dan. Even een paar uur lezen en slapen
Of ik eet even crackertje en blijf langer op
Weet even niet wat wijsheid is
Wijsheid: niet kruimelen met je crackers in bed.quote:Op woensdag 8 juli 2026 22:20 schreef ChildoftheStars het volgende:
Dank jullie wel![]()
Moe worden is weer eens een ding
Hoofd zit vol. Zo maar een kopje kamille thee drinken als het niet lukt. Heb gewoon geen zin om verantwoordelijk te doen
Alleen had een restje eten vanavond en dat was niet genoeg. Dus nu heb ik trek. Dus beter naar bed dan. Even een paar uur lezen en slapen
Of ik eet even crackertje en blijf langer op
Weet even niet wat wijsheid is
Kruimels in je bed is geen pret!quote:Op donderdag 9 juli 2026 09:35 schreef LordofLeaves het volgende:
[..]
Wijsheid: niet kruimelen met je crackers in bed.
Ik heb genoeg eten in huis. Alleen ik dacht genoeg over gehad te hebben en dat viel tegen, kan gebeuren jaquote:Op woensdag 8 juli 2026 23:23 schreef Iceage het volgende:
Hoi,
Optie voor paar dagen tevoren koken en dan gestickerd invriezen. (ook een brood in de vriezer doen)
Slaap goed deze nacht..
Bah eten in bedquote:
quote:Op donderdag 9 juli 2026 09:35 schreef LordofLeaves het volgende:
[..]
Wijsheid: niet kruimelen met je crackers in bed.
Dit dusquote:Op donderdag 9 juli 2026 09:56 schreef TheStigsDutchCousin het volgende:
[..]
Kruimels in je bed is geen pret!
Nope, doe het zelf ook nooit.quote:Op donderdag 9 juli 2026 09:56 schreef TheStigsDutchCousin het volgende:
[..]
Kruimels in je bed is geen pret!
Idem.quote:
Rouwen is ook ingewikkeld. Zelf vind ik het nog steeds lastig om er vorm aan te geven. Meestal probeer ik het in mijn hoofd om te draaien; in plaats van om verdriet te hebben, ben ik dankbaar omdat ze onderdeel van mijn leven zijn geweest.quote:Op donderdag 9 juli 2026 13:53 schreef ChildoftheStars het volgende:
Gelukkig morgen gesprek met de psych. Eens bespreken hoe ik om twee mensen tegelijk kan rouwen. Op dit moment overvalt de vriendin me ineens. Het lukt me niet goed om te rouwen over haar. Simpelweg omdat ik na haar overlijden ineens heel erg veel zorg rondom mijn moeder had, en dat begint nu te bijten.
Het is ingewikkeld en misschien weet de psych hoe ik dit moet doen, wat het beste is.
[..]
Hier ben ik het ook wel mee eens. Al zal iedereen anders rouwen. Bij ooms en tantes viel het mee, bij mijn oma's hakte het er wat harder in.quote:Op donderdag 9 juli 2026 14:01 schreef LordofLeaves het volgende:
[..]
Rouwen is ook ingewikkeld. Zelf vind ik het nog steeds lastig om er vorm aan te geven. Meestal probeer ik het in mijn hoofd om te draaien; in plaats van om verdriet te hebben, ben ik dankbaar omdat ze onderdeel van mijn leven zijn geweest.Het klinkt erg dooddoenerig, maar het werkt voor mij.
Niets mis met oma's die altijd lief deden.quote:Op donderdag 9 juli 2026 14:03 schreef TheStigsDutchCousin het volgende:
[..]
Hier ben ik het ook wel mee eens. Al zal iedereen anders rouwen. Bij ooms en tantes viel het mee, bij mijn oma's hakte het er wat harder in.
Dat sowieso.quote:Op donderdag 9 juli 2026 14:05 schreef LordofLeaves het volgende:
[..]
Niets mis met oma's die altijd lief deden.
Een van je ouders verliezen of een broer/zus is natuurlijk veel erger.quote:
Uiteraard. Hoe dichterbij hoe heviger.quote:Op donderdag 9 juli 2026 14:07 schreef LordofLeaves het volgende:
[..]
Een van je ouders verliezen of een broer/zus is natuurlijk veel erger.
Rouwen is en blijft ingewikkeld, zit nu ook midden in het proces en dat was van iemand waar ik geen contact meer mee had en toch is het heavyquote:Op donderdag 9 juli 2026 14:01 schreef LordofLeaves het volgende:
[..]
Rouwen is ook ingewikkeld. Zelf vind ik het nog steeds lastig om er vorm aan te geven. Meestal probeer ik het in mijn hoofd om te draaien; in plaats van om verdriet te hebben, ben ik dankbaar omdat ze onderdeel van mijn leven zijn geweest.Het klinkt erg dooddoenerig, maar het werkt voor mij.
Mwah, de dood hoort bij het leven. Daar moet je ook over kunnen praten. Misschien heeft Child iets aan onze woorden.quote:Op donderdag 9 juli 2026 14:08 schreef TheStigsDutchCousin het volgende:
[..]
Uiteraard. Hoe dichterbij hoe heviger.
Maar volgens mij maken we het iets te depressief
Dan heeft diegene toch meer voor je betekend dan dat je dacht.quote:Op donderdag 9 juli 2026 14:08 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Rouwen is en blijft ingewikkeld, zit nu ook midden in het proces en dat was van iemand waar ik geen contact meer mee had en toch is het heavy
Dat klopt maar ik wil niet het topic van Cots overnemen met mijn rouwquote:Op donderdag 9 juli 2026 14:10 schreef LordofLeaves het volgende:
[..]
Mwah, de dood hoort bij het leven. Daar moet je ook over kunnen praten. Misschien heeft Child iets aan onze woorden.
[..]
Dan heeft diegene toch meer voor je betekend dan dat je dacht.
We nemen ook niets over, maar je mag natuurlijk vertellen over je persoonlijke situatie dat vergelijkbaar is met dat van haar.quote:Op donderdag 9 juli 2026 14:23 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Dat klopt maar ik wil niet het topic van Cots overnemen met mijn rouw
Het is ook nog zo kort geleden en dan ook je vriendin nog. Geen wonder dat je nu niet weet hoe dat moet. Er is geen vaste weg, maar geef het tijd, ik denk dat dat echt wel nodig is. En als dat betekent dat je soms of vaak of wanneer dan ook ongegeneerd staat te janken is dat helemaal prima. Zo vaak gehad, ook in de nachten.quote:Op donderdag 9 juli 2026 15:30 schreef ChildoftheStars het volgende:
op dit moment kan ik rouw nog niet als iets positiefs zien. Het voelt oneerlijk en verdrietig. Het is op het moment meer dan ik aankan. Vriendin en moeder, in minder dan een jaar tijd. Het is gewoon stom.
Geloof trouwens niet dat rouw te maken heeft met hoever je van iemand staat. Als je close bent met een oma kan die dood veel meer doen dan die van een sibling waar je weinig mee hebt
Gevoelens als dankbaarheid is gewoon nog niet aan de orde. Het is toch nog te kort. Het doet alleen akelig veel pijn. Kan er alleen maar om huilen of om weg te drukken. Het enige wat ik wil is mijzelf pijn doen om niet te hoeven voelen
En ja... het hoort bij het leven. Ik weet dat ik sterker moet zijn, minder labiel. Alleen ik weet echt niet hoe
Nee, ik ben echt zoekende. Zeker als ik moet gaan slapen... zo moeilijk. Of als ik op de fiets zit en dan overvalt het me ineens (weet niet wat het is met fietsen).quote:Op donderdag 9 juli 2026 17:55 schreef DoubleDip het volgende:
[..]
Het is ook nog zo kort geleden en dan ook je vriendin nog. Geen wonder dat je nu niet weet hoe dat moet. Er is geen vaste weg, maar geef het tijd, ik denk dat dat echt wel nodig is. En als dat betekent dat je soms of vaak of wanneer dan ook ongegeneerd staat te janken is dat helemaal prima. Zo vaak gehad, ook in de nachten.
Wel goed dat je ze opschrijftquote:Op donderdag 9 juli 2026 19:32 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Nee, ik ben echt zoekende. Zeker als ik moet gaan slapen... zo moeilijk. Of als ik op de fiets zit en dan overvalt het me ineens (weet niet wat het is met fietsen).
Naja... dat huilen ben ik niet zo goed in. Kan het niet laten zijn of zo. Naja... psychologenvoerEmotieregulatie is mij nooit aangeleerd als kind. Daar pluk ik nu de vruchten van
En nu gewoon stress rondom de renovatie. Normaal zou ik met mijn moeder overleggen, dat kan nu niet. Het is niet dat ik het niet alleen kan, maar het is wel stom dat het alleen moet.
Met stress verzand ik ook in details... Overzicht is kwijt en dan ga ik me druk maken om alle details. Inmiddels acht kantjes met zorgen opgeschrevenmaar goed, daar kijk ik wel met het fact en mijn bestie naar.
'k Ben blij dat zij gaan verhuizen, dan kan ik eindelijk wat terug doen. Oude en nieuwe huis soppen. Misschien geen geweldig moeilijke taak, maar iets is iets. Ben blij dat ik dat mag doen van hen
Dat is lastig ja. Er zijn altijd dan net die dingen waarbij je normaal gesproken even je moeder had gebeld om haar advies te horen. Of om hulp te vragen.quote:Op donderdag 9 juli 2026 19:32 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Nee, ik ben echt zoekende. Zeker als ik moet gaan slapen... zo moeilijk. Of als ik op de fiets zit en dan overvalt het me ineens (weet niet wat het is met fietsen).
Naja... dat huilen ben ik niet zo goed in. Kan het niet laten zijn of zo. Naja... psychologenvoerEmotieregulatie is mij nooit aangeleerd als kind. Daar pluk ik nu de vruchten van
En nu gewoon stress rondom de renovatie. Normaal zou ik met mijn moeder overleggen, dat kan nu niet. Het is niet dat ik het niet alleen kan, maar het is wel stom dat het alleen moet.
Met stress verzand ik ook in details... Overzicht is kwijt en dan ga ik me druk maken om alle details. Inmiddels acht kantjes met zorgen opgeschrevenmaar goed, daar kijk ik wel met het fact en mijn bestie naar.
'k Ben blij dat zij gaan verhuizen, dan kan ik eindelijk wat terug doen. Oude en nieuwe huis soppen. Misschien geen geweldig moeilijke taak, maar iets is iets. Ben blij dat ik dat mag doen van hen
ik denk dat dat lastig is, het alleen moeten doen enzo. herken het wel beetje.quote:Op donderdag 9 juli 2026 23:14 schreef DoubleDip het volgende:
[..]
Dat is lastig ja. Er zijn altijd dan net die dingen waarbij je normaal gesproken even je moeder had gebeld om haar advies te horen. Of om hulp te vragen.
Misschien heb je voor de verhuizing iets aan een checklist als deze, beetje overzicht: https://www.eigenhuis.nl/huis-kopen/verhuizen/checklist-verhuizen
Maar blijft klote dat je zulke dingen niet meer met haar kan delen. Absoluut.
Henry van Loon heeft een mooie voorstelling gemaakt over oa. het overlijden van zijn moeder.quote:Op donderdag 9 juli 2026 23:14 schreef DoubleDip het volgende:
[..]
Dat is lastig ja. Er zijn altijd dan net die dingen waarbij je normaal gesproken even je moeder had gebeld om haar advies te horen. Of om hulp te vragen.
Misschien heb je voor de verhuizing iets aan een checklist als deze, beetje overzicht: https://www.eigenhuis.nl/huis-kopen/verhuizen/checklist-verhuizen
Maar blijft klote dat je zulke dingen niet meer met haar kan delen. Absoluut.
Kun je ook huilen maar na een bui ook weer afleiding zoeken? Huilen zonder andere indrukken daarna zie ik als müsli zonder yoghurt: niet te doen. Dan word je ook zo’n theezakje die in een mok ronddobbert.quote:Op donderdag 9 juli 2026 15:30 schreef ChildoftheStars het volgende:
op dit moment kan ik rouw nog niet als iets positiefs zien. Het voelt oneerlijk en verdrietig. Het is op het moment meer dan ik aankan. Vriendin en moeder, in minder dan een jaar tijd. Het is gewoon stom.
Geloof trouwens niet dat rouw te maken heeft met hoever je van iemand staat. Als je close bent met een oma kan die dood veel meer doen dan die van een sibling waar je weinig mee hebt
Gevoelens als dankbaarheid is gewoon nog niet aan de orde. Het is toch nog te kort. Het doet alleen akelig veel pijn. Kan er alleen maar om huilen of om weg te drukken. Het enige wat ik wil is mijzelf pijn doen om niet te hoeven voelen
En ja... het hoort bij het leven. Ik weet dat ik sterker moet zijn, minder labiel. Alleen ik weet echt niet hoe
Mooi omschreven.quote:Op vrijdag 10 juli 2026 09:37 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Kun je ook huilen maar na een bui ook weer afleiding zoeken? Huilen zonder andere indrukken daarna zie ik als müsli zonder yoghurt: niet te doen. Dan word je ook zo’n theezakje die in een mok ronddobbert.
Knuffelquote:Op vrijdag 10 juli 2026 21:13 schreef ChildoftheStars het volgende:
Even een heel slechte dag
De ene na de andere paniekaanval
Ik word even volledig overspoeld
Leven zuigt even enorm
Sterktequote:Op vrijdag 10 juli 2026 21:13 schreef ChildoftheStars het volgende:
Leven zuigt even enorm
Knuffel voor jouquote:Op vrijdag 10 juli 2026 21:13 schreef ChildoftheStars het volgende:
Leven zuigt even enorm
Knuffelquote:Op vrijdag 10 juli 2026 21:13 schreef ChildoftheStars het volgende:
Leven zuigt even enorm
Jaaaaaaaquote:
Oh jee..quote:Op vrijdag 10 juli 2026 21:13 schreef ChildoftheStars het volgende:
Leven zuigt even enorm
Zo herkenbaar, maar zo machteloos. Hele, HEUL HEUL, dikke knuffelquote:Op vrijdag 10 juli 2026 21:13 schreef ChildoftheStars het volgende:
Leven zuigt even enorm
Het erkennen dat het gewoon ook veel isquote:Op zaterdag 11 juli 2026 09:29 schreef ChildoftheStars het volgende:
Goedemorgen
Volgens mij begin ik iets rustiger te worden
Mijn vrienden zeggen dat alles goed komt en dat ze gaan helpen erbij.
Gisteren zag ik het allemaal niet meer zitten. Nog steeds niet echt...
Heb het gewoon even zwaar met alles en moeite met het overzicht te bewaren.
Nu even rustig wakker worden en haken. Daarna een half uurtje beginnen met inpakken
Edit: jullie zijn geweldig lief. Echt heel erg bedankt
Ja... beetje een lang en saai verhaal wat er precies is; alleen het was onverwacht en gewoon even teveel. Gelukkig zijn er heel veel mensen die me willen helpen... Alleen er komen steeds meer verrassingen om de hoek kijkenquote:Op zaterdag 11 juli 2026 15:04 schreef greysbones het volgende:
[..]
Het erkennen dat het gewoon ook veel is
Om allemaal in je eentje te doen
Is ook een stap hè
En pak de hulp die je kan gebruiken en kan handelen
Kunnen wij iets doen om je van de dwang af te leiden?quote:Op zaterdag 11 juli 2026 16:15 schreef ChildoftheStars het volgende:
Het nare is dat ik zo tegen een psychose aanhang (hulpverlening weet dat). Ik word helemaal gestoord van mijn eigen brein en overprikkel mezelf er ook mee.
Mijn stemming gaat alle kanten op. Het is alsof mijn hoofd gewoon even niet weet wat belangrijk is en wat niet
Elk detail is even belangrijk en het overspoelt me volledig
Slaap er ook slecht van. Teveel stress, teveel emoties, teveel prikkels... Ik kader mezelf wel af, probeer binnen de lijntjes te kleuren, maar het lukt me gewoon even niet
Er is een continue dwang om mezelf pijn te doen, ik voel me suïcidaal. Het heeft voor mijn gevoel allemaal geen zin in meer. Who cares?
Vandaag is an sich, objectief, een prima dag. Alleen ik voel me zo gevangen in de stress. Kan mijn brein ook niet helemaal vertrouwen op het moment. Het is vermoeiend
Op dit moment is het vooral afleiding zoekenquote:Op zaterdag 11 juli 2026 16:24 schreef maily het volgende:
[..]
Kunnen wij iets doen om je van de dwang af te leiden?
Zie, er is een plan!!quote:Op zaterdag 11 juli 2026 16:31 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Op dit moment is het vooral afleiding zoeken
Veilige plek opzoeken
Hier miepen, want jullie steun helpt enorm
Ik vrees dat ik er gewoon doorheen moet. Minder zuuuunig met de pammetjes, ritme houden, proberen mijn hoofd kalm te houden. Lijstjes, lijstjes, lijstjes
En gewoon bezig blijven. Niet de hele tijd achter de laptop hangen. Dus vanavond na het eten even verder haken. Nu even pauze tot na het eten en dan eens zien hoe haken in de avond gaat
Gewoon erkennen dat het een beetje taaie dagen zijn
Plus dat ik voldoende moet slapen van de psych. Minder streng op dat gebied, want het put me gewoon uit
Net een knuffeltje af gemaakt en na het eten verder met een slak
Misschien een klein tekenprojectje starten, dat is ook fijn.
Gewoon in mijn handen uit mijn hoofd
[ afbeelding ]
We care about you!quote:Op zaterdag 11 juli 2026 16:15 schreef ChildoftheStars het volgende:
Er is een continue dwang om mezelf pijn te doen, ik voel me suïcidaal. Het heeft voor mijn gevoel allemaal geen zin in meer. Who cares?
Een pinguïn. Wat leuk! (publiek geheim is dat ik gek ben op pinguïns)quote:Op zaterdag 11 juli 2026 16:31 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Kom hier lekker zeurenquote:Op zaterdag 11 juli 2026 16:31 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Veilige plek opzoeken
Ik vrees dat ik er gewoon doorheen moet. Minder zuuuunig met de pammetjes, ritme houden, proberen mijn hoofd kalm te houden. Lijstjes, lijstjes, lijstjes
En gewoon bezig blijven. Niet de hele tijd achter de laptop hangen. Dus vanavond na het eten even verder haken. Nu even pauze tot na het eten en dan eens zien hoe haken in de avond gaat
Plus dat ik voldoende moet slapen van de psych. Minder streng op dat gebied, want het put me gewoon uit
[ afbeelding ]
Pinguin is lief!quote:Op zaterdag 11 juli 2026 16:31 schreef ChildoftheStars het volgende:
[ afbeelding ]
Wat een leuke knuffelquote:Op zaterdag 11 juli 2026 16:31 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Veilige plek opzoeken
[ afbeelding ]
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |