SPOILER: Uitleg symbolen weerkaartenOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.• Weeronline - begrippen (nederlands)
---
• WKN - Actueel weer in Nederland
• KNMI Daggegevens
• KNMI Geografische overzichten van het weer
• KNMI Buienradar
• KNMI Pluim
---
• Klimaateffectatlas
• Nederland in de ban van de 'supercel'
• CAPE + Liftedindex
---
---
User locaties
Zo dat we ook nog weten wie waar ongeveer woont,
let op dit is een screenshot, klik op het kaartje of de link eronder voor live
DM (met plaats/stad naar); @kree om erop toegevoegd te worden of meld je aan in dit topic:
GC / FOK!users kaart (Google Maps) Nieuwe kaart, nieuwe kansen (update) #7
We gaan dit trouwens niet precies op GPS locatie toevoegen (tenzij op verzoek) plaats/stad lijkt me nauwkeurig genoeg voor dit doel![]()
hopen dat die convergentielijn snel de hitte gaat brekenquote:
Eerst ff recordje aub anders is het afzien allemaal voor jan lulquote:Op vrijdag 26 juni 2026 11:44 schreef cherrycoke het volgende:
[..]
hopen dat die convergentielijn snel de hitte gaat breken
Genieten wel ditquote:High Temperature
35.0°C at 11:49
Dew point
23.7°C at 11:49
Nou jah dit dus.quote:Op vrijdag 26 juni 2026 11:52 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Eerst ff recordje aub anders is het afzien allemaal voor jan lul
watje, liep net een kwartier naar de markt toe voor een broodje haringquote:Op vrijdag 26 juni 2026 11:54 schreef heywoodu het volgende:
Even wat in de container aan het eind van de tuin gooien. Het was leuk dit alles met jullie ervaren te hebben. Vaarwel.
Woensdrecht had 35 maar daalt nuquote:Op vrijdag 26 juni 2026 11:52 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Eerst ff recordje aub anders is het afzien allemaal voor jan lul
Sporty spicequote:Op vrijdag 26 juni 2026 11:58 schreef cherrycoke het volgende:
[..]
watje, liep net een kwartier naar de markt toe voor een broodje haring
Was twee jaar terug een lang weekend in Berlijn mid december. Om 15:54 s'middags zag het er zo uit, bij een graad of 6quote:Op vrijdag 26 juni 2026 11:42 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Die tijd dat je bij het weerbericht voor het eerst in meer dan een half jaar weer iets hoort als "maxima van zo'n 8 à 9 graden"![]()
![]()
Woensdrecht gaat het sowieso niet doen.quote:Op vrijdag 26 juni 2026 12:01 schreef heywoodu het volgende:
Als er over 10 minuten geen 35 in staat, hebben we een probleem voor het record
Oh man ik zou hier bijna een moord voor doen nuquote:Op vrijdag 26 juni 2026 12:04 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Was twee jaar terug een lang weekend in Berlijn mid december. Om 15:54 s'middags zag het er zo uit, bij een graad of 6
[ afbeelding ]
Moet je van houden, I guess
Niet per se irrationeel, het idee van waarschuwingen is om mensen te waarschuwen, dus prima dat je even extra nadenktquote:Op vrijdag 26 juni 2026 12:05 schreef lbosse het volgende:
Ik wil wandelen, maar vrees dat zonnebrand ook niet meer volledig beschermt of dat ik een plekje vergeet.
(code rood beinvloedt mij toch irrationeel)
Boeeeeequote:Op vrijdag 26 juni 2026 11:42 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Die tijd dat je bij het weerbericht voor het eerst in meer dan een half jaar weer iets hoort als "maxima van zo'n 8 à 9 graden"![]()
![]()
Petje ook op?quote:Op vrijdag 26 juni 2026 12:05 schreef lbosse het volgende:
Ik wil wandelen, maar vrees dat zonnebrand ook niet meer volledig beschermt of dat ik een plekje vergeet.
(code rood beinvloedt mij toch irrationeel)
Zonnekracht is niet per se veel hoger dan normaal rond deze tijd. (Goed insmeren is nog wel belangrijk natuurlijk).quote:Op vrijdag 26 juni 2026 12:05 schreef lbosse het volgende:
Ik wil wandelen, maar vrees dat zonnebrand ook niet meer volledig beschermt of dat ik een plekje vergeet.
(code rood beinvloedt mij toch irrationeel)
Kun je je in ieder geval wel fatsoenlijk in voortbewegen. Dat is ook wat waard..quote:Op vrijdag 26 juni 2026 12:04 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Was twee jaar terug een lang weekend in Berlijn mid december. Om 15:54 s'middags zag het er zo uit, bij een graad of 6
[ afbeelding ]
Moet je van houden, I guess
quote:Op vrijdag 26 juni 2026 10:07 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Niks mis met een lekkere rosé met dit weer@:GarlandBriggs
35,1quote:Op vrijdag 26 juni 2026 12:01 schreef heywoodu het volgende:
Als er over 10 minuten geen 35 in staat, hebben we een probleem voor het record
Woensdrecht weer 35 maar die gaan last krijgen van zeewind denk ik. Horst zou nog kunnen die loopt voor vergeleken met vorige record.quote:Op vrijdag 26 juni 2026 12:01 schreef heywoodu het volgende:
Als er over 10 minuten geen 35 in staat, hebben we een probleem voor het record
Jij bent er eentje die zich met 20 graden niet insmeert?quote:Op vrijdag 26 juni 2026 12:05 schreef lbosse het volgende:
Ik wil wandelen, maar vrees dat zonnebrand ook niet meer volledig beschermt of dat ik een plekje vergeet.
(code rood beinvloedt mij toch irrationeel)
Horstquote:Op vrijdag 26 juni 2026 12:10 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Woensdrecht weer 35 maar die gaan last krijgen van zeewind denk ik. Horst zou nog kunnen die loopt voor vergeleken met vorige record.
IK WIL DIT ALS WE RECORD HEBBEN VERBROKENquote:Op vrijdag 26 juni 2026 12:04 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Was twee jaar terug een lang weekend in Berlijn mid december. Om 15:54 s'middags zag het er zo uit, bij een graad of 6
[ afbeelding ]
Moet je van houden, I guess
Ik heb heel veel zin om La Rose de Manincor te proberen, die schijnt erg goed te zijn. Nadeel is dat die van 2025 is en toen ik hem in februari bij Manincor kocht, was 'ie volgens mij twee dagen daarvoor toevallig de fles in gegaan, dat is misschien nog wel heel erg jong. Misschien voor volgend jaar.quote:Op vrijdag 26 juni 2026 12:09 schreef GarlandBriggs het volgende:
[..]
Opzeker! Ik ben wel fan van de ByOtt maar die loopt wel tegen de 20 voor een flesje en die is dan voor speciale gelegenheden. Alleraardigst bezoek oid...
Een geweldig alternatief is de "Lion and the Lily" voor een euro of 7. Topwijn! Allebei uit de Provence.
Ik ben net klaar met training geven. Op het laatst was het bijna 40 graden in de ruimte
Nog ff thuis wat dingen doen maar gauw in het zwelgbad...want het water tikt ook de 30 graden aan
Ben je de leider van de Anti-Horst-Vereniging?quote:Op vrijdag 26 juni 2026 12:10 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Horst
Ik ga daar dadelijk nog sproeien. Die mogen het record niet krijgen.
Lol, ik moet zeggen, de lage temps daar kan ik best nog wel wat in meegaan, ik snap dat veel mensen hitte erg slecht trekken.quote:Op vrijdag 26 juni 2026 12:11 schreef Starhopper het volgende:
[..]
IK WIL DIT ALS WE RECORD HEBBEN VERBROKEN![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
quote:
Mensen uit Horst die ik ken zijn altijd negatief, ze zijn nors als je er in de winkel loopt en veel drugsgebruik. Mijn schoonvader is een lul en komt er vandaan. Het er vaak erg matig weer vergeleken met hier. En ze waren véél beter in voetballen dan onsquote:
quote:Op vrijdag 26 juni 2026 12:25 schreef d.k. het volgende:
Bij Woensdrecht is de wind al aan het draaien, nu zzw. Horst, Eindhoven en Ell hebben daar nog geen last van.
De tweede ronde genotquote:Op vrijdag 26 juni 2026 12:20 schreef cinderloom het volgende:
Als ik naar de knmi pluim kijk zie ik vandaag over exact twee weken weer een rood bolletje staan.
Gaan we daar weer pieken? Of is dat gewoon nog te ver weg / onzeker?
Lijkt mij te vroeg om hier iets zinnigs over te zeggen.quote:Op vrijdag 26 juni 2026 12:20 schreef cinderloom het volgende:
Als ik naar de knmi pluim kijk zie ik vandaag over exact twee weken weer een rood bolletje staan.
Gaan we daar weer pieken? Of is dat gewoon nog te ver weg / onzeker?
Misschien heel lokaal nog maar heb het idee dat het grotendeels bij 38 wel klaar is. Meer dan zat ook.quote:
Merk ik ook. Voor morgen (hier lokaal) ook al 3 graden eraf gehaald vergeleken met gisteren toen ik keek. Beter.quote:Op vrijdag 26 juni 2026 12:32 schreef Pvt.Webster het volgende:
[..]
Misschien heel lokaal nog maar heb het idee dat het grotendeels bij 38 wel klaar is. Meer dan zat ook.
Volgens mij schalen weermodellen nu ook al iets af met een graadje (of 2).
Interviews met schoolkinderen, bejaarden die het warm thuis hebben, mensen die autopech hebben. Allemaal reporters live op locatie in een speciale uitzending.quote:Op vrijdag 26 juni 2026 12:30 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Over hoe het warm is en alles is afgelast?
Schattig toch. Ik kijk nu al uit naar de LuckyTV parodiequote:Op vrijdag 26 juni 2026 12:34 schreef Momo het volgende:
[..]
Interviews met schoolkinderen, bejaarden die het warm thuis hebben, mensen die autopech hebben. Allemaal reporters live op locatie in een speciale uitzending.
Met uitleg van Willemijn Hoebert!quote:Op vrijdag 26 juni 2026 12:34 schreef Momo het volgende:
[..]
Interviews met schoolkinderen, bejaarden die het warm thuis hebben, mensen die autopech hebben. Allemaal reporters live op locatie in een speciale uitzending.
Tegelen, Belfeld, tokkiedorp Reuver en alle andere zuidelijk onder Venlo.quote:Op vrijdag 26 juni 2026 12:10 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Horst
Ik ga daar dadelijk nog sproeien. Die mogen het record niet krijgen.
Code rood: blijf thuis en ga niet zonder reden de weg op.quote:Op vrijdag 26 juni 2026 12:34 schreef Momo het volgende:
[..]
Interviews met schoolkinderen, bejaarden die het warm thuis hebben, mensen die autopech hebben. Allemaal reporters live op locatie in een speciale uitzending.
El Nino heeft hier weinig invloed.quote:Op vrijdag 26 juni 2026 12:38 schreef Geschiedkundige het volgende:
Gelukkig is er nog geen El Nino effect
Volgende zomer gaan we schroeien
Zeiknat voorjaar incoming.
Verkeerde kant van de Maasquote:Op vrijdag 26 juni 2026 12:38 schreef Kapitein_Schavuit het volgende:
[..]
Tegelen, Belfeld, tokkiedorp Reuver en alle andere zuidelijk onder Venlo.
Het is nu 12:30 geweest en het KNMI stationskaartje heeft 35.6 als maximum. Ergens bij Zeeland.quote:Op vrijdag 26 juni 2026 12:32 schreef archito het volgende:
Uurtje terug werd deze vergelijking gedeeld op de liveblog van knmi.
[ afbeelding ]
Blauw is maximum van alle stations in 2019, rood Gilze-Rijen en zwart is maximum van alle stations vandaag.
Je ziet wel dat vandaag fractie minder snel stijgt maar met grote voorsprong begon.
Gerri Eickhof genot!quote:Op vrijdag 26 juni 2026 12:39 schreef Kapitein_Schavuit het volgende:
[..]
Code rood: blijf thuis en ga niet zonder reden de weg op.
NOS: we sturen onze verslaggevers het land in voor niet boeiende meningen van gemiddelde personen.
Maar heeft wel invloed. Één van de dingen die ergens genoemd werd in een artikel dat ik erover las een paar weken geleden was een grotere kans op omega-blokkades over Europa. Drie keer raden wat de huidige pleurishitte veroorzaakt.quote:
El Nino heeft op deze situatie nog geen invloed las ik juist.quote:Op vrijdag 26 juni 2026 12:43 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Maar heeft wel invloed. Één van de dingen die ergens genoemd werd in een artikel dat ik erover las een paar weken geleden was een grotere kans op omega-blokkades over Europa. Drie keer raden wat de huidige pleurishitte veroorzaakt.
Dat is nou het leuke van het weer: je weet het niet. Het enige wat wel vrij zeker is, is dat dit zonder klimaatverandering extreem onwaarschijnlijk was geweest.quote:Op vrijdag 26 juni 2026 12:44 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
El Nino heeft op deze situatie nog geen invloed las ik juist.
Dat lijkt mij sterk dat dit een grote invloed heeft, maar als je dit artikel kan delen zou ik dit waarderen.quote:Op vrijdag 26 juni 2026 12:43 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Maar heeft wel invloed. Één van de dingen die ergens genoemd werd in een artikel dat ik erover las een paar weken geleden was een grotere kans op omega-blokkades over Europa. Drie keer raden wat de huidige pleurishitte veroorzaakt.
In Roermond is het ook warm!quote:Op vrijdag 26 juni 2026 12:45 schreef Momo het volgende:
[..]
Ze zijn nu bij een diepvries groothandel
En in Roermond op een camping
Geen grote invloed, maar wel een invloed. Daarnaast hoeft een omega-blokkade ook niet automatisch hitte des doods te betekenen.quote:Op vrijdag 26 juni 2026 12:45 schreef Felagund het volgende:
[..]
Dat lijkt mij sterk dat dit een grote invloed heeft, maar als je dit artikel kan delen zou ik dit waarderen.
Om 12.30 voerde Maastricht het destijds aan met 36,7 gradenquote:Op vrijdag 26 juni 2026 12:39 schreef Pvt.Webster het volgende:
[..]
Het is nu 12:30 geweest en het KNMI stationskaartje heeft 35.6 als maximum. Ergens bij Zeeland.
Als je die 35.6 om 12:30 vergelijkt met 2019 (toen was het al 38/39 op dat tijdstip) lopen we ver achter.
El Niño kan de kans op bepaalde grootschalige circulatiepatronen beïnvloeden, maar of er boven Europa een blokkade ontstaat hangt af van veel andere factoren, zoals de straalstroom, de drukverdeling boven de Atlantische Oceaan en de dagelijkse atmosferische ontwikkeling.quote:Op vrijdag 26 juni 2026 12:43 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Maar heeft wel invloed. Één van de dingen die ergens genoemd werd in een artikel dat ik erover las een paar weken geleden was een grotere kans op omega-blokkades over Europa. Drie keer raden wat de huidige pleurishitte veroorzaakt.
Nja, volgens mij waren ze daar wel vrij stellig van overtuigd. El Nino is pas net opgestart in de Pacific. Daar konden wij nog géén effecten van hebben.quote:Op vrijdag 26 juni 2026 12:45 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Dat is nou het leuke van het weer: je weet het niet. Het enige wat wel vrij zeker is, is dat dit zonder klimaatverandering extreem onwaarschijnlijk was geweest.
Gewoon wat reuzensequoias ervoor zettenquote:Op vrijdag 26 juni 2026 12:44 schreef dick_laurent het volgende:
Keek ff twee minuten mee met dat liveblog op NOS
Werd er zo'n vrouw geinterviewd over vergroening in de stad, zegt ze wijzend naar een flat van 20 verdiepingen hoog: "Ja zet dan ook bomen voor deze flat voor extra schaduw en verkoeling"
Alright. De mensen vanaf verdieping 5 en hoger zullen je extreem dankbaar zijn miep!
Die ga ik sowieso nog in de tuin plantenquote:Op vrijdag 26 juni 2026 12:48 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Gewoon wat reuzensequoias ervoor zetten
[ link | afbeelding ]
Dan klopt die grafiek van KNMI niet of lees ik 'm verkeerd?quote:Op vrijdag 26 juni 2026 12:46 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Om 12.30 voerde Maastricht het destijds aan met 36,7 graden
Eind dit jaar pas en 2027.quote:Op vrijdag 26 juni 2026 12:47 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Nja, volgens mij waren ze daar wel vrij stellig van overtuigd. El Nino is pas net opgestart in de Pacific. Daar konden wij nog géén effecten van hebben.
Qua schaduw zal het niet veel helpen, maar qua omgevingskoeling zal het wel een hoop schelen als er nu alleen maar een betonvlakte om het gebouw heen ligtquote:Op vrijdag 26 juni 2026 12:44 schreef dick_laurent het volgende:
Keek ff twee minuten mee met dat liveblog op NOS
Werd er zo'n vrouw geinterviewd over vergroening in de stad, zegt ze wijzend naar een flat van 20 verdiepingen hoog: "Ja zet dan ook bomen voor deze flat voor extra schaduw en verkoeling"
Alright. De mensen vanaf verdieping 5 en hoger zullen je extreem dankbaar zijn miep!
Straalstroom is de belangrijkste circulatie ter wereld. En die wordt heel erg beïnvloed over Amerika en de westelijke Atlantische Oceaan. Wat ie daarna verder nog doet is gewoon puur willekeurig, maar doen alsof het niets tot weinig uitmaakt hier is een beetje kort door de bocht. Het heeft amper invloed op lokale statistieken, en iets te veel mensen baseren hun hele opinie daarop.quote:Op vrijdag 26 juni 2026 12:46 schreef cherrycoke het volgende:
[..]
El Niño kan de kans op bepaalde grootschalige circulatiepatronen beïnvloeden, maar of er boven Europa een blokkade ontstaat hangt af van veel andere factoren, zoals de straalstroom, de drukverdeling boven de Atlantische Oceaan en de dagelijkse atmosferische ontwikkeling.
Dit gaat hem niet meer worden denk ikquote:Op vrijdag 26 juni 2026 12:46 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Om 12.30 voerde Maastricht het destijds aan met 36,7 graden
Niet best als het flink gaat stormenquote:Op vrijdag 26 juni 2026 12:48 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Gewoon wat reuzensequoias ervoor zetten
[ link | afbeelding ]
Ondertussen is er in Amerika een matig orkaanseizoen dankzij El Nino. Soms heb ik echt het idee dat mensen maar wat lullen over dit onderwerpquote:Op vrijdag 26 juni 2026 12:47 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Nja, volgens mij waren ze daar wel vrij stellig van overtuigd. El Nino is pas net opgestart in de Pacific. Daar konden wij nog géén effecten van hebben.
Top idee!quote:Op vrijdag 26 juni 2026 12:48 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Gewoon wat reuzensequoias ervoor zetten
[ link | afbeelding ]
De eerste jaren groeien die dingen kneiterhard in de hoogte (concurrentie om de meeste zon te krijgen), als ze daarna hoog genoeg zijn groeien ze vooral in de breedte en gaat de hoogte niet meer zo hardquote:Op vrijdag 26 juni 2026 12:52 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Top idee!
> Een reuzensequoia (mammoetboom) bereikt zijn maximale hoogte van 50 tot 85 meter in ongeveer 500 tot 1.000 jaar
Mocht de mensheid het overleven tot die tijd, zal de 25e generatie na ons erg dankbaar zijn voor het planten van deze bomen.
Voor de Atlantische orkanen klopt de basis wél: El Niño onderdrukt vaak Atlantische orkanen doordat er meer verticale windschering ontstaat; die kan buiencomplexen uit elkaar trekken voordat ze tropische stormen worden.quote:Op vrijdag 26 juni 2026 12:52 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ondertussen is er in Amerika een matig orkaanseizoen dankzij El Nino. Soms heb ik echt het idee dat mensen maar wat lullen over dit onderwerp
Ik doe er graag aan mee, daar niet van.
quote:Op vrijdag 26 juni 2026 12:55 schreef Dven het volgende:
Hittegolf gaat ons overslaan. Uitstekend nieuws
Ja, dat is logisch, de tegenstrijdigheid zit hem in het feit dat sommigen lullen dat het nog op gang moet komen terwijl anderen een matig orkaanseizoen verwachten.quote:Op vrijdag 26 juni 2026 12:55 schreef cherrycoke het volgende:
[..]
Voor de Atlantische orkanen klopt de basis wél: El Niño onderdrukt vaak Atlantische orkanen doordat er meer verticale windschering ontstaat; die kan buiencomplexen uit elkaar trekken voordat ze tropische stormen worden.
Dan ga ik wel naar egyptequote:Op vrijdag 26 juni 2026 12:38 schreef Geschiedkundige het volgende:
Gelukkig is er nog geen El Nino effect
Volgende zomer gaan we schroeien
Zeiknat voorjaar incoming.
Voor de mensen zonder airco die binnen in 30 graden zitten vast de oplossingquote:Op vrijdag 26 juni 2026 12:58 schreef Wereldgozer het volgende:
De belangrijkste tip blijft volgens Pereira Marghidan om ramen en deuren overdag dicht te houden. "In de nacht, wanneer het buiten kouder is, kun je alles opengooien en het goed laten ventileren.
Leuke grap @:nattekat
Ben ik geweest, was er toen zo heet dat ik de vellen van mijn schouders kon trekken.quote:Op vrijdag 26 juni 2026 12:59 schreef MissHobje het volgende:
[..]
Dan ga ik wel naar egyptegeen zin in wegspoel taferelen.
Kan wel kloppen. Ik zweet vandaag veel minder dan gister. Hier is de LV binnen op 48. Gister gaf het 59 aanquote:
Waar is hier?quote:Op vrijdag 26 juni 2026 13:02 schreef R-woud93 het volgende:
Het begint hier heerlijk te waaien, bijna aangenaam
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |