abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220958264
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juni 2026 13:22 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]
Volgens mij heeft de focus de afgelopen 20 jaar juist op de ouders en voogden gezeten. Die aanpak blijkt dus gewoon niet te werken. Geld vanuit gemeentes om kinderen te laten sporten, werkt ook niet. Want toestemming van de ouders nog, subsidieaanvragen gaan via de ouders. En die hebben daar geen zin of geen tijd voor, of whatever.

Vandaar dus deze rigoureuze mogelijkheden.
Ik heb het hier over dit topic.
  Spellchecker donderdag 4 juni 2026 @ 13:27:47 #102
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_220958282
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 11:22 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]
Dat weten mensen toch niet? Er staat ook bij gemakkelijk recept.
Dus terug naar de basis. Met het hele gezin op voedingsleer/kookles.
pi_220958290
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 13:23 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Zoals je kan lezen gaat het om dertien- tot achttienjarigen. Die hebben doorgaans al de nodige vrijheden. Vanaf je 13e kun je al folders gooien als je wilt.
Je hebt gelijk, ik heb daarover heen gelezen, maar dan nog vind ik dat ouders bij moeten springen. We hebben het hier niet over een paar kilootjes teveel, we hebben het hier over fiks overgewicht. Dat moet je als ouder zijnde gewoon na een tijdje gaan opmerken. Maar zoals eerder gezegd, zwaar obesitas is er niet op het één of andere moment.
pi_220958313
quote:
Wie komt in aanmerking?

Het Zorginstituut denkt dat jaarlijks 100 tot 150 jongeren in aanmerking komen voor een uitgebreid selectietraject. Uiteindelijk blijven dan tien tot twintig jongeren over die een maagverkleining kunnen krijgen.

Het gaat om jongeren met een body mass index (BMI) van meer dan 40. Bij iemand van 1,70 meter komt dat neer op een gewicht van 116 kilo of meer. Ook jongeren met een BMI van 35 tot 40 kunnen een behandeling krijgen, als zij daarnaast een ziekte hebben die samenhangt met ernstig overgewicht.

De operatie is pas een optie als een intensief traject om hun leefstijl en eetpatroon aan te passen onvoldoende heeft geholpen.
Het gaat hier niet om luie donders die gewoon lekker door blijven eten. Het gaat hier echt om mensen die de aanpassingen gedaan hebben, de andere leefstijl hebben en dan alsnog dik blijven.

Dit is absoluut geen vervanging voor persoonlijke en ouderlijke verantwoordelijkheid.
pi_220958324
Elk pondje gaat door het mondje.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  donderdag 4 juni 2026 @ 13:40:12 #106
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_220958337
Ik ben absoluut voorstander hiervan. Naast bevordelijk voor het levensgeluk van deze mensen bespaart het ook nog eens maatschappelijke kosten op de lange termijn.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
  donderdag 4 juni 2026 @ 13:44:27 #107
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_220958364
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juni 2026 13:18 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]
Tiener zijn begint al met de leeftijd van tien jaar. Kinderen werken pas vanaf 14, 15, 16.
Zakgeld hebben ouders een aandeel in en de meeste kinderen van een jaar of tien tot 13 due ik ken krijgen niet meer dan een paar euro per week.

En obesitas is vaak iets wat al jaren aan de gang is. Het is niet dat die tieners opeens uit hun voegen barsten omdat een zak chips teveel eten.
Met een paar euro per week kun je een bult troep kopen dat wil je niet weten.
En inderdaad, deze kinderen zijn niet ineens heel dik, dit is voor hen en waarschijnlijk hun ouders al een lijdensweg van jongs af aan.

Deze kinderen komen logischerwijze ook niet in aanmerking voor zo'n operatie als er thuis niet naar ze omgekeken wordt. Dit zijn geen tokkie-ouders die denken dat de frituur aanslingeren als koken telt. Het hele gezin krijgt begeleiding en instructies.

Er zijn meerdere documentaires te vinden over jonge kinderen en tieners met overgewicht, eetstoornissen en behandeltrajecten.
pi_220958432
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 13:44 schreef Qarrad het volgende:

[..]
Met een paar euro per week kun je een bult troep kopen dat wil je niet weten.
En inderdaad, deze kinderen zijn niet ineens heel dik, dit is voor hen en waarschijnlijk hun ouders al een lijdensweg van jongs af aan.

Deze kinderen komen logischerwijze ook niet in aanmerking voor zo'n operatie als er thuis niet naar ze omgekeken wordt. Dit zijn geen tokkie-ouders die denken dat de frituur aanslingeren als koken telt. Het hele gezin krijgt begeleiding en instructies.

Er zijn meerdere documentaires te vinden over jonge kinderen en tieners met overgewicht, eetstoornissen en behandeltrajecten.
Ik ga dat eens opzoeken, ik vind dat wel interessant om te zien.
  Spellchecker donderdag 4 juni 2026 @ 14:00:30 #109
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_220958485
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 13:44 schreef Qarrad het volgende:

[..]
Met een paar euro per week kun je een bult troep kopen dat wil je niet weten.
En inderdaad, deze kinderen zijn niet ineens heel dik, dit is voor hen en waarschijnlijk hun ouders al een lijdensweg van jongs af aan.

Deze kinderen komen logischerwijze ook niet in aanmerking voor zo'n operatie als er thuis niet naar ze omgekeken wordt. Dit zijn geen tokkie-ouders die denken dat de frituur aanslingeren als koken telt. Het hele gezin krijgt begeleiding en instructies.

Er zijn meerdere documentaires te vinden over jonge kinderen en tieners met overgewicht, eetstoornissen en behandeltrajecten.

Daar mogen best wel linkjes van in de OP.
pi_220958533
Verantwoordelijk begint bij de ouders en de opvoeding.
pi_220958595
Dus ik kan meebetalen aan moddervette kinderen met waarschijnlijk ook viesdikke ouders die hun kut-kroost niet op kunnen/willen/durven voeden? Beetje sporten of fietsen naar school (nee, niet elektrisch) en geen overdaad aan chips, snoep of Red Bull laten binnen krijgen is the only fucking thing you need to do. Lekker dan. 8)7
  donderdag 4 juni 2026 @ 14:25:53 #112
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220958599
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 14:24 schreef DjVero het volgende:
Dus ik kan meebetalen aan moddervette kinderen met waarschijnlijk ook viesdikke ouders die hun kut-kroost niet op kunnen/willen/durven voeden? Beetje sporten of fietsen naar school (nee, niet elektrisch) en geen overdaad aan chips, snoep of Red Bull laten binnen krijgen is the only fucking thing you need to do. Lekker dan. 8)7
Dit is waarschijnlijk goedkoper dan het voort te laten duren.
pi_220958619
quote:
14s.gif Op donderdag 4 juni 2026 13:40 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
Ik ben absoluut voorstander hiervan. Naast bevordelijk voor het levensgeluk van deze mensen bespaart het ook nog eens maatschappelijke kosten op de lange termijn.
Dat is niet waar, tenzij we massaal deuren voor hen gaan verbreden, maar anders zijn ze goedkoper aan zorgkosten omdat ze niet oud worden.

Ik denk ook niet dat het bevorderlijk is voor hun levensgeluk omdat alles wat enige zelfbeheersing vraagt in het leven voor deze mensen een probleem zal blijven zoland ze dat niet ontwkkelen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_220958620
https://nos.nl/artikel/22(...)-te-dik-hoe-komt-dat

quote:
Kinderen met niet-westerse migratieachtergrond vaker te dik, hoe komt dat?

Steeds meer Nederlandse kinderen en jongeren hebben overgewicht, blijkt uit nieuwe cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek. En relatief vaak komt overgewicht voor bij 2- tot 25-jarigen met een niet-westerse migratieachtergrond. Een kwart van hen is te dik, tegenover een kleine 14 procent van de kinderen en jongeren zonder migratieachtergrond.
  donderdag 4 juni 2026 @ 14:51:20 #115
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_220958770
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 14:28 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Dat is niet waar, tenzij we massaal deuren voor hen gaan verbreden, maar anders zijn ze goedkoper aan zorgkosten omdat ze niet oud worden.
Goed, daar heb je misschien gelijk in.
quote:
Ik denk ook niet dat het bevorderlijk is voor hun levensgeluk omdat alles wat enige zelfbeheersing vraagt in het leven voor deze mensen een probleem zal blijven zoland ze dat niet ontwkkelen.
Dat vind ik net zoiets als iemand met een depressie medicijnen ontzeggen omdat ze zichzelf maar moeten kunnen redden. Het is al duidelijk dat die aanpak niet werkt voor deze mensen. Bovendien kun je met een of twee zwaktes een prima leven leiden, zolang je er maar niet door beheerst wordt.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
  Spellchecker donderdag 4 juni 2026 @ 15:02:46 #116
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_220958837
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juni 2026 08:49 schreef maily het volgende:
Kunnen ze niet Ozempic in die vapes doen?
Ben ik de enige tot nu toe die het over Ozempic heeft gehad?
Of zouden ze dat station al gepasseerd zijn?
pi_220958840
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juni 2026 14:51 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]
Goed, daar heb je misschien gelijk in.
[..]
Dat vind ik net zoiets als iemand met een depressie medicijnen ontzeggen omdat ze zichzelf maar moeten kunnen redden. Het is al duidelijk dat die aanpak niet werkt voor deze mensen. Bovendien kun je met een of twee zwaktes een prima leven leiden, zolang je er maar niet door beheerst wordt.
Is die aanpak al echt geprobeerd dan? LIggen de chips thuis achter slot en grendel? Krijgen ze een afgemeten bordje avondeten? Wordt hun zakgeld ingehouden als ze er snoep van kopen? Wordt er nog wel voldoende gefatshamed?

Allemaal betere en gezondere manieren, vooral geestelijk, die in de kiem gesmoord worden door medicalisering in het vooruitzicht te stellen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_220958845
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juni 2026 15:02 schreef maily het volgende:

[..]
Ben ik de enige tot nu toe die het over Ozempic heeft gehad?
Of zouden ze dat station al gepasseerd zijn?
Ik had ergens gelezen dat ze nog niet weten of ozempic schadelijk voor kinderen in die leeftijd zou kunnen zijn.
pi_220958847
Dit wel maar tandheelkunde niet.

Kom op man..
  donderdag 4 juni 2026 @ 15:08:31 #120
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220958870
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 15:04 schreef Straatcommando. het volgende:
Dit wel maar tandheelkunde niet.

Kom op man..
Dat is toch gewoon een vals dilemma.
pi_220958891
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 15:04 schreef Straatcommando. het volgende:
Dit wel maar tandheelkunde niet.

Kom op man..
Moet allebei niet kunnen.
Leef je ongezond, dan betaal je ook maar..
pi_220958899
Tandheelkunde onder de 18 wordt gewoon voor een groot deel vergoed.
pi_220958900
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 15:13 schreef Toine51 het volgende:

[..]
Moet allebei niet kunnen.
Leef je ongezond, dan betaal je ook maar..
:')

God, wat zijn sommige mensen toch kortzichtig. Ooit van de term genetisch gehoord? En dat geldt voor allebei.

Gebit is voor een (groot) deel genetisch bepaald.
pi_220958904
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 15:08 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Dat is toch gewoon een vals dilemma.
Helemaal niet. Tandheelkunde gaat iedereen aan, is van enorm belang voor een gezond en gelukkig leven (daar is ook steeds meer bewijs voor) en zal op de langere termijn goedkoper zijn omdat mensen nu veel te lang met problemen blijven rondlopen.

[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 04-06-2026 15:18:31 ]
pi_220958909
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 15:13 schreef Toine51 het volgende:

[..]
Moet allebei niet kunnen.
Leef je ongezond, dan betaal je ook maar..
Een slecht gebit is niet altijd het gevolg van ongezond leven. Je kunt echter wel heel ongezond worden van een slecht gebit.
  donderdag 4 juni 2026 @ 15:19:59 #126
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220958920
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 15:17 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Helemaal niet. Tandheelkunde gaat iedereen aan, is van enorm belang voor een gezond en gelukkig leven (daar is ook steeds meer bewijs voor.
Je kan best zijn voor tandheelkunde als basispakket, maar daar is het toch niet relevant voor of je hier voor bent?

Sowieso zijn dit 10 a 20 operaties in een jaar. Dat is valt in het niet bij generieke tandheelkunde voor iedereen. Bovendien zal dit waarschijnlijk weer overige zorgkosten schelen, dus het is de vraag of het echt ten koste gaat van iets of iemand.
pi_220958931
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 12:02 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]
Onzin. Als je geen eetverslaafde bent heb je gewoon recht op af en toe ongezond eten.
Doe dat dan maar waar de eetverslaafden dat ongezonde gedrag en die ongezonde voeding niet kunnen zien. Geef dus het goede voorbeeld.
pi_220958943
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 15:19 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Je kan best zijn voor tandheelkunde als basispakket, maar daar is het toch niet relevant voor of je hier voor bent?

Sowieso zijn dit 10 a 20 operaties in een jaar. Dat is valt in het niet bij generieke tandheelkunde voor iedereen. Bovendien zal dit waarschijnlijk weer overige zorgkosten schelen, dus het is de vraag of het echt ten koste gaat van iets of iemand.
Ik vind dat er in een tijd als deze wel wat zwaardere afwegingen mogen worden gemaakt.

Op het grote plaatje heb je veel meer aan tandheelkunde in het basispakket dan maagverkleiningen. Dat kan prima in of via een aanvullend pakket. Het is sowieso al bizar dat dit nodig is, preventie is goedkoper en voor de gezondheid ook beter, want een maagverkleining is geen kleine ingreep.

Overigens, preventie is ook iets wat om de hoek bij tandheelkunde komt kijken. Nu eindigen er nog veel te vaak mensen bij de kaakchirurg (of erger) omdat ze niet bij de tandarts durven te komen vanwege de kosten.
pi_220958960
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 15:17 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Een slecht gebit is niet altijd het gevolg van ongezond leven. Je kunt echter wel heel ongezond worden van een slecht gebit.
Dat zal idd zo zijn.
Maar mensen die ongezond leven en daar óók voor gewaarschuwd zijn maar toch doorgaan met hun ongezonde leven, die mogen van mij wel meer gaan betalen.

Zo werkt het met autoverzekeringen toch ook? Of moeten we naar met iedereen medelijden hebben en onze zorgkosten skyhigh maken omdat bepaalde mensen geen respect voor hun gezondheid hebben?
pi_220958963
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 15:27 schreef Toine51 het volgende:

[..]
Dat zal idd zo zijn.
Maar mensen die ongezond leven en daar óók voor gewaarschuwd zijn maar toch doorgaan met hun ongezonde leven, die mogen van mij wel meer gaan betalen.

Zo werkt het met autoverzekeringen toch ook? Of moeten we naar met iedereen medelijden hebben en onze zorgkosten skyhigh maken omdat bepaalde mensen geen respect voor hun gezondheid hebben?
Daar ben ik het wel mee eens hoor.
pi_220958975
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juni 2026 15:16 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]
:')

God, wat zijn sommige mensen toch kortzichtig. Ooit van de term genetisch gehoord? En dat geldt voor allebei.

Gebit is voor een (groot) deel genetisch bepaald.
Wat snap je nou niet aan mijn post?
Ik zeg toch; "als je ongezond leeft", dan begrijp je toch wel wat ik daarmee bedoel?

Mensen die hun leefpatroon niet willen aanpassen door teveel eten, roken, drinken etc etc, die betalen ook maar meer.
Of is dat kortzichtig ofzo?
pi_220959103
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 15:31 schreef Toine51 het volgende:

[..]
Wat snap je nou niet aan mijn post?
Ik zeg toch; "als je ongezond leeft", dan begrijp je toch wel wat ik daarmee bedoel?

Mensen die hun leefpatroon niet willen aanpassen door teveel eten, roken, drinken etc etc, die betalen ook maar meer.
Of is dat kortzichtig ofzo?
Ja, heel kortzichtig, want je pakt de fabrikanten van de ongezonde etenswaren en producten niet aan. Geeft hen zelfs gratis teveel ruimte om hun ongezonde etenswaren en producten te stallen.
  donderdag 4 juni 2026 @ 15:52:07 #133
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_220959193
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 15:03 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Is die aanpak al echt geprobeerd dan? LIggen de chips thuis achter slot en grendel? Krijgen ze een afgemeten bordje avondeten? Wordt hun zakgeld ingehouden als ze er snoep van kopen? Wordt er nog wel voldoende gefatshamed?

Allemaal betere en gezondere manieren, vooral geestelijk, die in de kiem gesmoord worden door medicalisering in het vooruitzicht te stellen.
In de bron uit de OP staat duidelijk welke maatregelen eerst worden uitgevoerd.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
  donderdag 4 juni 2026 @ 15:57:45 #134
345631 Scjvb
Genieten op z'n Haarlems!
pi_220959228
Volgens @torentje hebben anderen het steeds gedaan. En mijnheer denkt continu zelf het grote voorbeeld te zijn van hoe het allemaal hoort.

Kennelijk een onverbeterlijk en tevens hulpbehoevend persoon die daarvoor helaas te eigenwijs is! ;( :{

Jammer!
-Het leven is goed in het beschaafde en welgestelde milieu op Haarlemse bodem, waar wij met volle teugen van het leven genieten! :Y)
pi_220959230
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 15:31 schreef Toine51 het volgende:

[..]
Wat snap je nou niet aan mijn post?
Ik zeg toch; "als je ongezond leeft", dan begrijp je toch wel wat ik daarmee bedoel?

Mensen die hun leefpatroon niet willen aanpassen door teveel eten, roken, drinken etc etc, die betalen ook maar meer.
Of is dat kortzichtig ofzo?
Ik las het zo dat je reageerde op de post over tandheelkunde.

En wat betreft een ongezond leefpatroon en extra kosten, hoe ga je na dat een slecht gebit of overgewicht komt door een ongezonde leefwijze? En is deze ongezonde leefwijze iets bewust of speelt er een zoiets als een depressie mee (als lichamelijke issues zijn uitgesloten)? En waar ligt je grens? Bij x kg overgewicht extra betalen? Bij x aantal gaatjes extra betalen?

Ik kijk nu even naar hoe een arts het overgewicht en de reden ervan moet beoordelen. Ik denk dat vrij lastig is.

[ Bericht 2% gewijzigd door Sunshine1982 op 04-06-2026 16:14:58 ]
pi_220959337
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juni 2026 15:52 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]
In de bron uit de OP staat duidelijk welke maatregelen eerst worden uitgevoerd.
Alle tieners moeten leefstijlbegeleiding hebben gehad zonder voldoende resultaat.
n zo'n programma leer je gezonder te eten en meer te bewegen.[/quote]
Dat zeg ik, geen dwang, geen disciplinering. We doen een inspanning en dan hopen we dat het resultaat heeft, resultaat is niet dwingend. Het lijkt de overheid wel.

quote:
En het zijn geen kinderen die "gewoon minder chips moeten eten", benadrukt kinderarts Anita Vreugdenhil van het Maastricht UMC+.
Ze hoeven niet minder chips te eten?

quote:
"Dit zijn jongeren die een chronische ziekte hebben", zegt Vreugdenhil. "
Het gaat dan echt niet over wilskracht of 'te veel chips eten'.
Hoezo niet? Hoezo is het een ziekte? Onwetenschappelijk gelul. Onze slappe aanpak werkt niet, dan moeten we maar onze industrie uitbreiden en gaan opereren.

quote:
En het is ook niet 'de schuld van de ouders
Hoezo niet? Die halen toch het eten in huis? Die geven toch zakgeld? Die kopen toch een fatbike ipv een spierkrachtaangedreven fiets? Hoezo heeft een kinderarts verstand van de schuldvraag? De deskundigheid die ze wel heeft, namelijk de werking van het menselijk lichaam, weigert ze dan weer te gebruiken.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_220959349
Belachelijk. Voor een fractie van dat bedrag geef je ze beter een sportabbonement.

Op lange termijn ook veel effectiever.
pi_220959369
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 14:25 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Dit is waarschijnlijk goedkoper dan het voort te laten duren.
Verklaar je nader?

Je kan de kinderen wel een maagverkleining geven, maar zolang het gedrag niet verandert rekt ook deze op den duur gewoon weer uit.
pi_220959376
quote:
Hier sta ik niet van te kijken. Gezond leven heeft met discipline (van ouders) te maken, dat ontbreekt veelal volledig in die culturen.
pi_220959384
Mensen hier hebben echt 20 borden voor hun harses hoor :')

Deze kinderen zijn chronisch ziek. Maar nee hoor, laten we onze onderbuikgevoelens maar de vrije loop en de feiten negeren :') Ik denk dat deze kinderen al genoeg ellende te verduren hebben .
pi_220959407
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juni 2026 16:25 schreef Sunshine1982 het volgende:
Deze kinderen zijn chronisch ziek.
Dan moet je ze helpen met iets wat chronisch werkt. En een maagverkleining is dat niet, dat is symptoombestrijding.
  donderdag 4 juni 2026 @ 16:32:57 #142
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220959414
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 16:22 schreef AToontje87 het volgende:

[..]
Verklaar je nader?

Je kan de kinderen wel een maagverkleining geven, maar zolang het gedrag niet verandert rekt ook deze op den duur gewoon weer uit.
Het zal dan ook geen geïsoleerde maatregel zijn zonder meer.
  donderdag 4 juni 2026 @ 16:36:08 #143
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_220959426
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 16:32 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Het zal dan ook geen geïsoleerde maatregel zijn zonder meer.
Precies, dat is ook te vinden in andere nieuwsberichten hierover:

quote:
Maagverkleining voor kinderen met obesitas in basispakket als laatste redmiddel

Tieners met ernstig of zeer ernstig overgewicht kunnen voortaan als laatste redmiddel een maagverkleining krijgen. De behandeling wordt per direct vergoed uit het basispakket, meldt(opent in nieuw venster) Zorginstituut Nederland.

Alleen jongeren tussen de 13 en 18 jaar die bijna zijn uitgegroeid komen in aanmerking voor de operatie. Ze moeten daarvoor al een intensief traject hebben doorlopen om hun leefstijl en eetpatroon aan te passen. Naar verwachting gaat het om ongeveer tien tot twintig jongeren per jaar.

Zo'n 500 tot 800 jongeren in Nederland hebben ernstig of zeer ernstig overgewicht. Daardoor lopen ze al op jonge leeftijd risico op hart- en vaatziekten en diabetes type 2. Ook hebben ze vaak psychische problemen door hun overgewicht.

Langetermijnonderzoek
Het Zorginstituut neemt de behandeling op in het basispakket na nieuwe langetermijnonderzoeken. Begin vorig jaar schreef Nieuwsuur al over deze onderzoeken. Destijds hadden zes kinderen een maagverkleining gekregen.

Na de operatie zagen artsen dat gezondheidsproblemen afnamen. "Maar ook dat ze uit dat sociale isolement komen, dat hun zelfvertrouwen groeit, dat ze weer in beweging komen en dat ze weer met leeftijdsgenoten omgaan", zei een van de betrokken artsen.

Wie komt in aanmerking?

Het Zorginstituut denkt dat jaarlijks 100 tot 150 jongeren in aanmerking komen voor een uitgebreid selectietraject. Uiteindelijk blijven dan tien tot twintig jongeren over die een maagverkleining kunnen krijgen.

Het gaat om jongeren met een body mass index (BMI) van meer dan 40. Bij iemand van 1,70 meter komt dat neer op een gewicht van 116 kilo of meer. Ook jongeren met een BMI van 35 tot 40 kunnen een behandeling krijgen, als zij daarnaast een ziekte hebben die samenhangt met ernstig overgewicht.

De operatie is pas een optie als een intensief traject om hun leefstijl en eetpatroon aan te passen onvoldoende heeft geholpen.

Volgens het Zorginstituut neemt het aantal jongeren met obesitas in Nederland toe. Tussen 1990 en 2024 is het percentage jongeren van 12 tot 17 jaar met obesitas gestegen van 1,4 naar 4,1 procent.

Eind vorig jaar sloegen kinderartsen hierover alarm. Zij zagen toen een verdubbeling van de wachtlijsten bij de obesitaspoli en een vervijfvoudiging van het gebruik van medicatie ter behandeling van obesitas.
https://nos.nl/artikel/26(...)ls-laatste-redmiddel
  donderdag 4 juni 2026 @ 16:43:33 #144
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220959457
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 16:36 schreef Qarrad het volgende:

[..]
Precies, dat is ook te vinden in andere nieuwsberichten hierover:
[..]
https://nos.nl/artikel/26(...)ls-laatste-redmiddel
Maargoed, iemand krijgt iets dat de fokker niet krijgt. Dat is reden om direct als een blinde kip uit de onderbuik te brallen.
pi_220959461
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 16:31 schreef AToontje87 het volgende:

[..]
Dan moet je ze helpen met iets wat chronisch werkt. En een maagverkleining is dat niet, dat is symptoombestrijding.
Dit is dan ook alleen voor kinderen waarbij de chronische oplossingen zoals veranderingen van leefstijl en eetpatronen geen effect hebben omdat ze dik blijven door andere onderliggende redenen.
  donderdag 4 juni 2026 @ 16:51:11 #146
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_220959495
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 16:43 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Maargoed, iemand krijgt iets dat de fokker niet krijgt. Dat is reden om direct als een blinde kip uit de onderbuik te brallen.
En het gaat over dikke mensen, dus prijsschieten!
  donderdag 4 juni 2026 @ 16:55:00 #147
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220959523
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 16:36 schreef Qarrad het volgende:

[..]
Precies, dat is ook te vinden in andere nieuwsberichten hierover:
[..]
https://nos.nl/artikel/26(...)ls-laatste-redmiddel
quote:
14s.gif Op donderdag 4 juni 2026 16:44 schreef Timwonnacott het volgende:

[..]
Dit is dan ook alleen voor kinderen waarbij de chronische oplossingen zoals veranderingen van leefstijl en eetpatronen geen effect hebben omdat ze dik blijven door andere onderliggende redenen.
klopt het gaat verder dan ,
Moet Je maar wat minder chips eten en zo, eige schuld ,
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  donderdag 4 juni 2026 @ 16:56:29 #148
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_220959532
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 16:15 schreef Weltschmerz het volgende:
Dat zeg ik, geen dwang, geen disciplinering. We doen een inspanning en dan hopen we dat het resultaat heeft, resultaat is niet dwingend. Het lijkt de overheid wel.
Daarmee werk je natuurlijk alleen maar eetstoornissen in de hand en geen blijvend effect. Wat betreft ziekte: vaak is er achterliggend probleem in de hormoonhuishouding, al of niet juist veroorzaakt door het overgewicht.

De overheid houdt meestal juist van mensen dwingen, dus die vergelijking snap ik niet helemaal.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
  donderdag 4 juni 2026 @ 17:01:03 #149
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_220959556
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 16:31 schreef AToontje87 het volgende:

[..]
Dan moet je ze helpen met iets wat chronisch werkt. En een maagverkleining is dat niet, dat is symptoombestrijding.
Het hongerhormoom ghreline wordt afgegeven door de maagwand. Een maagverkleining remt de afgifte van ghreline en helpt dus ook het hongergevoel te verminderen.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
  donderdag 4 juni 2026 @ 17:34:40 #150
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_220959698
quote:
Bij langdurige, morbide obesitas verandert je hormoonhuishouding en metabolisme, waardoor een 'normaal' dieet vaak niet meer werkt. Het lichaam gaat in een overlevingsstand en houdt vet vast. Medische behandelingen zijn dan vaak noodzakelijk, zoals bariatrische chirurgie (maagverkleining), specifieke medicatie of intensieve leefstijlprogramma's.
Dus dit is meestal het onderliggende probleem ? Veroorzaakt door langdurig veel te veel eten ? Ten zij er sprake is van het Prader-Willi syndroom blijft het IMO nog steeds een fout van de ouders en eventueel het kind zelf.
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
pi_220959767
https://www.ntvg.nl/artik(...)tone-kinderen-dikker

quote:
Allochtone kinderen in vrijwel heel Europa drinken meer suikerhoudende frisdranken, krijgen vaker geen ontbijt thuis, zitten meer achter de televisie en spelcomputer, gaan later naar bed en sporten minder. Over het algemeen hebben allochtone kinderen vaker overgewicht of obesitas.
pi_220959775
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juni 2026 16:56 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]
Daarmee werk je natuurlijk alleen maar eetstoornissen in de hand en geen blijvend effect. Wat betreft ziekte: vaak is er achterliggend probleem in de hormoonhuishouding, al of niet juist veroorzaakt door het overgewicht.

De overheid houdt meestal juist van mensen dwingen, dus die vergelijking snap ik niet helemaal.
Ja, maar ook ergens maar geld en aandacht tegenaan smijten in de hoop dat het probleem verdwijnt, en als het dan niet verdwijnt hebben ze "er alles aan gedaan". De kinderen hebben een intensief traject doorlopen, doorlopen ja, ze hebben de doelstellingen niet behaald.

Ze hebben geprobeerd te leren van de chips af te blijven, maar de chips lagen nog steeds voor het grijpen. Mevrouw de dokter weet al zeker dat de ouders niet de schuld zijn, hoewel ze daar geen enkele deskundigheid in heeft. Ik ruik hier week getrut, confrontatiemijdend gedrag, geen harde boodschappen durven brengen, onvoorwaardelijke empathie, het recente gif in onze instituties.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_220959885
quote:
7s.gif Op donderdag 4 juni 2026 15:57 schreef Scjvb het volgende:
Volgens @:torentje hebben anderen het steeds gedaan. En mijnheer denkt continu zelf het grote voorbeeld te zijn van hoe het allemaal hoort.

Kennelijk een onverbeterlijk en tevens hulpbehoevend persoon die daarvoor helaas te eigenwijs is! ;( :{

Jammer!
Heb jij ook nog inhoudelijk iets te melden? Of is inhoudelijk blijven te moeilijk voor je?
  donderdag 4 juni 2026 @ 18:51:54 #154
345631 Scjvb
Genieten op z'n Haarlems!
pi_220960053
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 18:10 schreef torentje het volgende:

[..]
Heb jij ook nog inhoudelijk iets te melden? Of is inhoudelijk blijven te moeilijk voor je?
Leer eerst eens de schuld van alles niet steeds bij anderen te leggen i.p.v. bij uzelf. ;)
Want dit verstoort namelijk inhoudelijke discussies ook aanzienlijk. ;)

Ga eindelijk eens in therapie :s), en het is u vaker door mij aangeboden met professionals in hun vak te gaan praten. *) Pas dan kunnen ook wij misschien in een later stadium inhoudelijk en gelijkwaardig discussiëren hier op FOK!

Velen hier zullen dat vast ook van u kunnen waarderen! :)

Succes!

Scjvb
-Het leven is goed in het beschaafde en welgestelde milieu op Haarlemse bodem, waar wij met volle teugen van het leven genieten! :Y)
pi_220960101
quote:
6s.gif Op donderdag 4 juni 2026 18:51 schreef Scjvb het volgende:

[..]
Leer eerst eens de schuld van alles niet steeds bij anderen te leggen i.p.v. bij uzelf. ;)
Want dit verstoort namelijk inhoudelijke discussies ook aanzienlijk. ;)

Succes!

Scjvb
De mannen die de ongezonde etenswaren en producten produceren zijn toch de schuldigen aan zoveel eetverslaafden?
Ik produceer die niet en ook maak ik daar geen reclame voor. Dus hoezo kan ik dan schuld hebben aan het ontstaan van eetverslaafden? Maar jij zal wel bang zijn dat jouw aandelen minder waard worden.
  donderdag 4 juni 2026 @ 19:18:37 #156
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_220960214
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 19:00 schreef torentje het volgende:

[..]
De mannen die de ongezonde etenswaren en producten produceren zijn toch de schuldigen aan zoveel eetverslaafden?
Ik produceer die niet en ook maak ik daar geen reclame voor. Dus hoezo kan ik dan schuld hebben aan het ontstaan van eetverslaafden? Maar jij zal wel bang zijn dat jouw aandelen minder waard worden.
Wat een onzin. Je hoeft je er niet te barsten aan te eten immers. Dat doe je toch echt zelf ! En ouders hoeven geen voorraad chips e.d. in huis te hebben.
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
pi_220960266
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 19:18 schreef deedeetee het volgende:

[..]
Wat een onzin. Je hoeft je er niet te barsten aan te eten immers. Dat doe je toch echt zelf ! En ouders hoeven geen voorraad chips e.d. in huis te hebben.
Jij weet dus niet hoe de hersens van de verslaafden werken? Want anders had jij die onzin niet geplaatst.
  donderdag 4 juni 2026 @ 19:30:36 #158
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_220960334
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 19:23 schreef torentje het volgende:

[..]
Jij weet dus niet hoe de hersens van de verslaafden werken? Want anders had jij die onzin niet geplaatst.
Verslaafd raken aan iets doe je echt helemaal zelf hoor. Daar kun je niemand anders de schuld van geven. Behalve in dit geval als je ouders je van kleins af aan de hele dag hebben volgestopt met eetwaar.
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
  donderdag 4 juni 2026 @ 19:53:17 #159
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_220960668
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 17:52 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Ja, maar ook ergens maar geld en aandacht tegenaan smijten in de hoop dat het probleem verdwijnt, en als het dan niet verdwijnt hebben ze "er alles aan gedaan". De kinderen hebben een intensief traject doorlopen, doorlopen ja, ze hebben de doelstellingen niet behaald.

Ze hebben geprobeerd te leren van de chips af te blijven, maar de chips lagen nog steeds voor het grijpen. Mevrouw de dokter weet al zeker dat de ouders niet de schuld zijn, hoewel ze daar geen enkele deskundigheid in heeft. Ik ruik hier week getrut, confrontatiemijdend gedrag, geen harde boodschappen durven brengen, onvoorwaardelijke empathie, het recente gif in onze instituties.
Onze standpunten overlappen deels, maar ik merk dat je jezelf blijft herhalen en niet open staat voor nuance of een andere denkwijze, waardoor het gesprek stokt. Prima verder, succes met je mening.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
pi_220961123
quote:
14s.gif Op donderdag 4 juni 2026 19:53 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]
Onze standpunten overlappen deels, maar ik merk dat je jezelf blijft herhalen en niet open staat voor nuance of een andere denkwijze, waardoor het gesprek stokt. Prima verder, succes met je mening.
Ik herhaalde mezelf omdat ik blijkbaar niet duidelijk was, als in dat een training doorlopen niet als resultaat geldt maar als een poging.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  donderdag 4 juni 2026 @ 21:09:07 #161
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_220961250
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 20:56 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Ik herhaalde mezelf omdat ik blijkbaar niet duidelijk was, als in dat een training doorlopen niet als resultaat geldt maar als een poging.
Natuurlijk is het een poging, kans van slagen is namelijk niet 100%. Hoe sterk die poging is en hoe sterk die zou moeten zijn, daar kunnen de meningen over verschillen. Uit principe blijven doormodderen wanneer dit niet werkt vind ik niet zinvol. Ik ben niet bang voor een aantrekkende werking, vanwege de hoge eisen en het lange voortraject en omdat leven met een maagverkleining ook zeker geen feestje is. Maar het moet, mede vanwege dat laatste, een laatste redmiddel zijn. Het begint bij de ouders, dat die worden vrijgepleit door die dokter vind ik ook onterecht.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
  Spellchecker donderdag 4 juni 2026 @ 21:54:19 #162
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_220961545
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juni 2026 15:02 schreef maily het volgende:

[..]
Ben ik de enige tot nu toe die het over Ozempic heeft gehad?
Of zouden ze dat station al gepasseerd zijn?
Experts verbaasd over vergoeding voor maagverkleining tieners met obesitas; afslankmedicatie lijkt me eerste stap
pi_220961852
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juni 2026 21:09 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]
Natuurlijk is het een poging, kans van slagen is namelijk niet 100%. Hoe sterk die poging is en hoe sterk die zou moeten zijn, daar kunnen de meningen over verschillen. Uit principe blijven doormodderen wanneer dit niet werkt vind ik niet zinvol. Ik ben niet bang voor een aantrekkende werking, vanwege de hoge eisen en het lange voortraject en omdat leven met een maagverkleining ook zeker geen feestje is. Maar het moet, mede vanwege dat laatste, een laatste redmiddel zijn. Het begint bij de ouders, dat die worden vrijgepleit door die dokter vind ik ook onterecht.
Vanwege het intensieve doch vrijblijvende karakter vind ik niet dat het voldoet als laatste redmiddel. Juist omdat het om minderjarigen gaat is er namelijk nog een redmiddel en dat is het vreten er gewoon niet te laten zijn.

Ik maak me niet zo druk om de aanzuigende werking maar om de medicalisering, de verlichamelijking van een geestelijk probleem. Het is geen ziekt en het is geen chronische ziekte, dat bevestigt alleen maar mentale zwakte. Het kind zal zich veel beter voelen en veel beter in de maatschappij staan als het zelf een intensief leertraject of een voedselonthouding door de ouders succesvol doorstaat.

Als ze, hypothetisch, zeggen je bent al een tijd behoorlijk aan het afvallen zonder periodes van aankomen, we gaan nu vet afzuigen of zo zodat je een grote klap maakt en sneller kunt beginnen aan een leven met gezond lichaam dan zeg ik dat mag best wat kosten.

Mijn boodschap zou zijn, jij gaat jong sterven na een ziekelijk leven. Als je dat wil veranderen bieden wij hulp, als je dat niet wil, je wordt waarschijnlijk toch een netto onrendabele, de maatschappij leidt er niet onder als jij de 40 niet haalt. Even goede vrienden, het is jouw leven, hoe kort ook. Het is ook een kwestie van geef je iemand een vis of leer je iemand vissen. Je conditioneert mensen ook tot onzelfredzaamheid. Het is ook aandacht he, al die mensen die je leven proberen te redden of het leven van je kind proberen te redden, doe eerst zelf het maximale want het is geen ziekte maar mentaal.

Ik wil ook wel meebetalen aan elk weekend bootcamp voor dikke kinderen. Lekker veel Sumo-worstelen in het begin. Maar dan moeten ze ook elke week resultaat boeken of het is doei, je bepaalt de kwaliteit en duur van je leven zelf. Tough love.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_220961985
Hier aan de overkant woont ook een gezin met een aantal kleine dikkertjes. Eentje komt af en toe over de vloer hier spelen, en als ik zo aanhoor wat voor een eetgewoonten ze thuis er op na houden…

Het is tegenwoordig blijkbaar erg lastig om als ouder een niet met calorie overladen voedzame maaltijd te maken. Begin daar eens mee. Daarna kan er ook goed een psychologisch traject doorlopen worden want vet (zout) vreten is net zo verslavend als zware drugs. Daarna misschien een sportschool traject evt ondersteund door een fysiotherapeut. En daarna pas als het echt nodig is zo’n maagverkleining.
pi_220962108
Gewoon minder vreten, het is geen hogere wiskunde
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_220962378
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 19:30 schreef deedeetee het volgende:

[..]
Verslaafd raken aan iets doe je echt helemaal zelf hoor. Daar kun je niemand anders de schuld van geven. Behalve in dit geval als je ouders je van kleins af aan de hele dag hebben volgestopt met eetwaar.
Dan verklaar eens hoe het mogelijk is, dat sluwe dealers zoveel inkomsten hebben door de verkoop van verslavende producten?
pi_220962387
Symptoombestreiding
pi_220962440
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 09:58 schreef torentje het volgende:

[..]
Het kost alleen moed om gezamenlijk de fabrikanten te dwingen om nog slechts gezonde etenswaren te produceren.
Bij alles wat de overheid doet, komen enorme kosten kijken.
The problem with socialism is that you eventually run out of other people's money
  vrijdag 5 juni 2026 @ 07:52:12 #169
39337 Bloemkool
Bloemkool
pi_220962856
Kan ik niet ergens weigeren om hieraan mee te moeten betalen? Wat gaat hiervoor weer wijken uit het pakket of wordt stukken minder? Mensen moeten eens leren leven met consequenties van hun eigen acties.
De Euro was een goed idee ... en dat had het moeten blijven.
  vrijdag 5 juni 2026 @ 07:59:13 #170
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_220962883
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2026 02:50 schreef torentje het volgende:

[..]
Dan verklaar eens hoe het mogelijk is, dat sluwe dealers zoveel inkomsten hebben door de verkoop van verslavende producten?
Je praat onzin. :D
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
  vrijdag 5 juni 2026 @ 08:11:35 #171
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220962919
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2026 07:52 schreef Bloemkool het volgende:
Kan ik niet ergens weigeren om hieraan mee te moeten betalen? Wat gaat hiervoor weer wijken uit het pakket of wordt stukken minder? Mensen moeten eens leren leven met consequenties van hun eigen acties.
als men dit niet doet dan worden de medisch kosten nog veel hoger
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  vrijdag 5 juni 2026 @ 08:30:33 #172
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_220963124
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 23:42 schreef Joppiez het volgende:
Hier aan de overkant woont ook een gezin met een aantal kleine dikkertjes. Eentje komt af en toe over de vloer hier spelen, en als ik zo aanhoor wat voor een eetgewoonten ze thuis er op na houden…

Het is tegenwoordig blijkbaar erg lastig om als ouder een niet met calorie overladen voedzame maaltijd te maken. Begin daar eens mee. Daarna kan er ook goed een psychologisch traject doorlopen worden want vet (zout) vreten is net zo verslavend als zware drugs. Daarna misschien een sportschool traject evt ondersteund door een fysiotherapeut. En daarna pas als het echt nodig is zo’n maagverkleining.
Het is tegenwoordig blijkbaar ook erg lastig om te lezen, want er is al meerdere malen gezegd dat er trajecten aan vast zitten wat betreft het dieet, een psychologisch traject, een traject wat betreft bewegen, allemaal door professionals zoals artsen, dietisten en fysio's. En dat daarna als dat niet voldoende blijkt als laatste optie die maagverkleining in beeld kan komen.

Maar nee, jij hebt een familie van "dikkerdjes" tegenover je wonen en weet het al beter dan al die artsen en professionals die na een consult van 7,5 minuut lekker in een kind gaan snijden uit gemak.
pi_220963369
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2026 07:59 schreef deedeetee het volgende:

[..]
Je praat onzin. :D
Jij wil dus niet, dat fabrikanten gedwongen worden om nog slechts gezonde etenswaren en producten te produceren, en ook nog slechts reclame mogen maken voor gezonde etenswaren en producten? Duidelijk je kiest de kant van het slecht.
pi_220964759
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 11:25 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Ja dat staat ook gewoon in het bericht, dit is de maatregel als niks anders mogelijk is.

Maar dit topic trekt weer een hoop oude verzuurde types aan om eens lekker hun onderbuik te laten leeglopen.
Natuurlijk is dit wel een goede maatregel imo, maar de eigenlijke oorzaak van het probleem ligt veel dieper, en daar wordt vooralsnog weinig aan gedaan. Het feit dat veel ongezonde voeding erg goedkoop is, en er aan alle kanten reclame voor gemaakt wordt. Wanneer heb je voor het laatst een reclame gezien voor peren of bloemkool? En wanneer voor het laatst voor chips, chocola, frisdrank of fastfood?
  vrijdag 5 juni 2026 @ 12:11:29 #175
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220964806
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2026 12:02 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Natuurlijk is dit wel een goede maatregel imo, maar de eigenlijke oorzaak van het probleem ligt veel dieper, en daar wordt vooralsnog weinig aan gedaan. Het feit dat veel ongezonde voeding erg goedkoop is, en er aan alle kanten reclame voor gemaakt wordt. Wanneer heb je voor het laatst een reclame gezien voor peren of bloemkool? En wanneer voor het laatst voor chips, chocola, frisdrank of fastfood?
Ongezonde voeding is vooral lekker en makkelijk. Dat ligt ook meer aan de aard van het product. Ruwe groenten en fruit zijn doorgaans bulkproducten zonder merk, die nauwelijks gedifferentieerd zijn. Dus moeilijk te marketen. En bovendien de nodige bewerking nodig hebben om eetbaar te zijn. Dat maakt ook dat het meer moeite kost om er iets lekkers mee te maken.

Maar los daarvan zijn veel mensen die overmatig eten, mensen zonder verder interessant leven en bevrediging. Ik denk dat de oplossing meer daar ligt. Als je veel te doen hebt dan denk je niet aan eten, tenzij je echt honger hebt.
  vrijdag 5 juni 2026 @ 12:47:21 #176
3542 Gia
User under construction
pi_220965058
Ik vind dit in het geval van tieners een kwalijke zaak, zeker omdat die sowieso weinig remming hebben. Ze blijven toch die zucht naar zoetigheid houden, ook al kunnen ze dan minder eten. Ze kunnen nog steeds drinken, want dat gaat er sneller doorheen. Denk niet dat dit het probleem van dikke tieners op gaat lossen.

Liever investeren ze in beter onderwijs op dat gebied, vanaf groep 1. Al is het maar een dagdeel in de maand. Per volgende groep kan dit uitgebreid worden totdat ze in groep 8 precies weten hoe het in je lijf werkt tot op celniveau. Je creëert dan een generatie/generaties waarvan de meerderheid hier beter mee om zal gaan, ook als ze zelf ouders worden.
  vrijdag 5 juni 2026 @ 13:18:08 #177
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_220965253
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2026 12:02 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Natuurlijk is dit wel een goede maatregel imo, maar de eigenlijke oorzaak van het probleem ligt veel dieper, en daar wordt vooralsnog weinig aan gedaan. Het feit dat veel ongezonde voeding erg goedkoop is, en er aan alle kanten reclame voor gemaakt wordt. Wanneer heb je voor het laatst een reclame gezien voor peren of bloemkool? En wanneer voor het laatst voor chips, chocola, frisdrank of fastfood?
Er is die irritante reclame voor Kanzi-appels... Met die gemaakt vrolijke stem van die dame waardoor ik zin heb haar op haar oog te joekelen met zo'n appel.
  Spellchecker vrijdag 5 juni 2026 @ 13:29:08 #178
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_220966054
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2026 12:11 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Ongezonde voeding is vooral lekker en makkelijk. Dat ligt ook meer aan de aard van het product. Ruwe groenten en fruit zijn doorgaans bulkproducten zonder merk, die nauwelijks gedifferentieerd zijn. Dus moeilijk te marketen. En bovendien de nodige bewerking nodig hebben om eetbaar te zijn. Dat maakt ook dat het meer moeite kost om er iets lekkers mee te maken.

Maar los daarvan zijn veel mensen die overmatig eten, mensen zonder verder interessant leven en bevrediging. Ik denk dat de oplossing meer daar ligt. Als je veel te doen hebt dan denk je niet aan eten, tenzij je echt honger hebt.
Je kunt inderdaad als bedrijf moeilijk bloemkool marketen, maar een lobbygroep voor boeren zou dat bijvoorbeeld wel meer kunnen doen imo. En aan fruit hoef je echt niet veel te doen om het lekker te maken.
De relatie met eten moet anders. Een aantal jaren geleden las ik over een studie in de VS, waarbij men wilde kijken hoe vaak Amerikanen aten. Die kregen een app, waarbij ze elke keer dat ze minimaal een slok of hap namen, dat moesten registreren. De conclusie van het onderzoek was eigenlijk dat de deelnemers constant aten, elk kwartier namen ze wel een hap of slok van iets. Inderdaad deels denk ik door de manier van leven. Als jij druk bezig bent, kun je uren zonder iets te eten, je krijgt ook geen trek, je bent gewoon bezig. Ik heb dat ook wel eens, dan kom ik thuis en heb ik een soort trek gevoel. Dan kan ik gaan snacken, of een rondje hardlopen. Als ik dat laatste doe heb ik geen trek tijdens het lopen, en ook niet als ik weer thuis ben.
Maar dieper nog, is het kapitalisme, en dan vooral het feit dat een kapitalistisch systeem alleen gezond is bij groei, en dus meer consumptie, een grote factor in de obesitas-pandemie.
  vrijdag 5 juni 2026 @ 15:34:14 #180
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_220966108
Tuurlijk, de zorgpremie was nog niet hoog genoeg natuurlijk :')
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')