abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 4 juni 2026 @ 15:19:59 #126
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220958920
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 15:17 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Helemaal niet. Tandheelkunde gaat iedereen aan, is van enorm belang voor een gezond en gelukkig leven (daar is ook steeds meer bewijs voor.
Je kan best zijn voor tandheelkunde als basispakket, maar daar is het toch niet relevant voor of je hier voor bent?

Sowieso zijn dit 10 a 20 operaties in een jaar. Dat is valt in het niet bij generieke tandheelkunde voor iedereen. Bovendien zal dit waarschijnlijk weer overige zorgkosten schelen, dus het is de vraag of het echt ten koste gaat van iets of iemand.
pi_220958931
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 12:02 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]
Onzin. Als je geen eetverslaafde bent heb je gewoon recht op af en toe ongezond eten.
Doe dat dan maar waar de eetverslaafden dat ongezonde gedrag en die ongezonde voeding niet kunnen zien. Geef dus het goede voorbeeld.
pi_220958943
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 15:19 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Je kan best zijn voor tandheelkunde als basispakket, maar daar is het toch niet relevant voor of je hier voor bent?

Sowieso zijn dit 10 a 20 operaties in een jaar. Dat is valt in het niet bij generieke tandheelkunde voor iedereen. Bovendien zal dit waarschijnlijk weer overige zorgkosten schelen, dus het is de vraag of het echt ten koste gaat van iets of iemand.
Ik vind dat er in een tijd als deze wel wat zwaardere afwegingen mogen worden gemaakt.

Op het grote plaatje heb je veel meer aan tandheelkunde in het basispakket dan maagverkleiningen. Dat kan prima in of via een aanvullend pakket. Het is sowieso al bizar dat dit nodig is, preventie is goedkoper en voor de gezondheid ook beter, want een maagverkleining is geen kleine ingreep.

Overigens, preventie is ook iets wat om de hoek bij tandheelkunde komt kijken. Nu eindigen er nog veel te vaak mensen bij de kaakchirurg (of erger) omdat ze niet bij de tandarts durven te komen vanwege de kosten.
pi_220958960
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 15:17 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Een slecht gebit is niet altijd het gevolg van ongezond leven. Je kunt echter wel heel ongezond worden van een slecht gebit.
Dat zal idd zo zijn.
Maar mensen die ongezond leven en daar óók voor gewaarschuwd zijn maar toch doorgaan met hun ongezonde leven, die mogen van mij wel meer gaan betalen.

Zo werkt het met autoverzekeringen toch ook? Of moeten we naar met iedereen medelijden hebben en onze zorgkosten skyhigh maken omdat bepaalde mensen geen respect voor hun gezondheid hebben?
pi_220958963
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 15:27 schreef Toine51 het volgende:

[..]
Dat zal idd zo zijn.
Maar mensen die ongezond leven en daar óók voor gewaarschuwd zijn maar toch doorgaan met hun ongezonde leven, die mogen van mij wel meer gaan betalen.

Zo werkt het met autoverzekeringen toch ook? Of moeten we naar met iedereen medelijden hebben en onze zorgkosten skyhigh maken omdat bepaalde mensen geen respect voor hun gezondheid hebben?
Daar ben ik het wel mee eens hoor.
pi_220958975
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juni 2026 15:16 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]
:')

God, wat zijn sommige mensen toch kortzichtig. Ooit van de term genetisch gehoord? En dat geldt voor allebei.

Gebit is voor een (groot) deel genetisch bepaald.
Wat snap je nou niet aan mijn post?
Ik zeg toch; "als je ongezond leeft", dan begrijp je toch wel wat ik daarmee bedoel?

Mensen die hun leefpatroon niet willen aanpassen door teveel eten, roken, drinken etc etc, die betalen ook maar meer.
Of is dat kortzichtig ofzo?
pi_220959103
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 15:31 schreef Toine51 het volgende:

[..]
Wat snap je nou niet aan mijn post?
Ik zeg toch; "als je ongezond leeft", dan begrijp je toch wel wat ik daarmee bedoel?

Mensen die hun leefpatroon niet willen aanpassen door teveel eten, roken, drinken etc etc, die betalen ook maar meer.
Of is dat kortzichtig ofzo?
Ja, heel kortzichtig, want je pakt de fabrikanten van de ongezonde etenswaren en producten niet aan. Geeft hen zelfs gratis teveel ruimte om hun ongezonde etenswaren en producten te stallen.
  donderdag 4 juni 2026 @ 15:52:07 #133
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_220959193
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 15:03 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Is die aanpak al echt geprobeerd dan? LIggen de chips thuis achter slot en grendel? Krijgen ze een afgemeten bordje avondeten? Wordt hun zakgeld ingehouden als ze er snoep van kopen? Wordt er nog wel voldoende gefatshamed?

Allemaal betere en gezondere manieren, vooral geestelijk, die in de kiem gesmoord worden door medicalisering in het vooruitzicht te stellen.
In de bron uit de OP staat duidelijk welke maatregelen eerst worden uitgevoerd.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
  donderdag 4 juni 2026 @ 15:57:45 #134
345631 Scjvb
Genieten op z'n Haarlems!
pi_220959228
Volgens @torentje hebben anderen het steeds gedaan. En mijnheer denkt continu zelf het grote voorbeeld te zijn van hoe het allemaal hoort.

Kennelijk een onverbeterlijk en tevens hulpbehoevend persoon die daarvoor helaas te eigenwijs is! ;( :{

Jammer!
-Het leven is goed in het beschaafde en welgestelde milieu op Haarlemse bodem, waar wij met volle teugen van het leven genieten! :Y)
pi_220959230
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 15:31 schreef Toine51 het volgende:

[..]
Wat snap je nou niet aan mijn post?
Ik zeg toch; "als je ongezond leeft", dan begrijp je toch wel wat ik daarmee bedoel?

Mensen die hun leefpatroon niet willen aanpassen door teveel eten, roken, drinken etc etc, die betalen ook maar meer.
Of is dat kortzichtig ofzo?
Ik las het zo dat je reageerde op de post over tandheelkunde.

En wat betreft een ongezond leefpatroon en extra kosten, hoe ga je na dat een slecht gebit of overgewicht komt door een ongezonde leefwijze? En is deze ongezonde leefwijze iets bewust of speelt er een zoiets als een depressie mee (als lichamelijke issues zijn uitgesloten)? En waar ligt je grens? Bij x kg overgewicht extra betalen? Bij x aantal gaatjes extra betalen?

Ik kijk nu even naar hoe een arts het overgewicht en de reden ervan moet beoordelen. Ik denk dat vrij lastig is.

[ Bericht 2% gewijzigd door Sunshine1982 op 04-06-2026 16:14:58 ]
pi_220959337
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juni 2026 15:52 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]
In de bron uit de OP staat duidelijk welke maatregelen eerst worden uitgevoerd.
Alle tieners moeten leefstijlbegeleiding hebben gehad zonder voldoende resultaat.
n zo'n programma leer je gezonder te eten en meer te bewegen.[/quote]
Dat zeg ik, geen dwang, geen disciplinering. We doen een inspanning en dan hopen we dat het resultaat heeft, resultaat is niet dwingend. Het lijkt de overheid wel.

quote:
En het zijn geen kinderen die "gewoon minder chips moeten eten", benadrukt kinderarts Anita Vreugdenhil van het Maastricht UMC+.
Ze hoeven niet minder chips te eten?

quote:
"Dit zijn jongeren die een chronische ziekte hebben", zegt Vreugdenhil. "
Het gaat dan echt niet over wilskracht of 'te veel chips eten'.
Hoezo niet? Hoezo is het een ziekte? Onwetenschappelijk gelul. Onze slappe aanpak werkt niet, dan moeten we maar onze industrie uitbreiden en gaan opereren.

quote:
En het is ook niet 'de schuld van de ouders
Hoezo niet? Die halen toch het eten in huis? Die geven toch zakgeld? Die kopen toch een fatbike ipv een spierkrachtaangedreven fiets? Hoezo heeft een kinderarts verstand van de schuldvraag? De deskundigheid die ze wel heeft, namelijk de werking van het menselijk lichaam, weigert ze dan weer te gebruiken.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_220959349
Belachelijk. Voor een fractie van dat bedrag geef je ze beter een sportabbonement.

Op lange termijn ook veel effectiever.
pi_220959369
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 14:25 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Dit is waarschijnlijk goedkoper dan het voort te laten duren.
Verklaar je nader?

Je kan de kinderen wel een maagverkleining geven, maar zolang het gedrag niet verandert rekt ook deze op den duur gewoon weer uit.
pi_220959376
quote:
Hier sta ik niet van te kijken. Gezond leven heeft met discipline (van ouders) te maken, dat ontbreekt veelal volledig in die culturen.
pi_220959384
Mensen hier hebben echt 20 borden voor hun harses hoor :')

Deze kinderen zijn chronisch ziek. Maar nee hoor, laten we onze onderbuikgevoelens maar de vrije loop en de feiten negeren :') Ik denk dat deze kinderen al genoeg ellende te verduren hebben .
pi_220959407
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juni 2026 16:25 schreef Sunshine1982 het volgende:
Deze kinderen zijn chronisch ziek.
Dan moet je ze helpen met iets wat chronisch werkt. En een maagverkleining is dat niet, dat is symptoombestrijding.
  donderdag 4 juni 2026 @ 16:32:57 #142
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220959414
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 16:22 schreef AToontje87 het volgende:

[..]
Verklaar je nader?

Je kan de kinderen wel een maagverkleining geven, maar zolang het gedrag niet verandert rekt ook deze op den duur gewoon weer uit.
Het zal dan ook geen geïsoleerde maatregel zijn zonder meer.
  donderdag 4 juni 2026 @ 16:36:08 #143
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_220959426
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 16:32 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Het zal dan ook geen geïsoleerde maatregel zijn zonder meer.
Precies, dat is ook te vinden in andere nieuwsberichten hierover:

quote:
Maagverkleining voor kinderen met obesitas in basispakket als laatste redmiddel

Tieners met ernstig of zeer ernstig overgewicht kunnen voortaan als laatste redmiddel een maagverkleining krijgen. De behandeling wordt per direct vergoed uit het basispakket, meldt(opent in nieuw venster) Zorginstituut Nederland.

Alleen jongeren tussen de 13 en 18 jaar die bijna zijn uitgegroeid komen in aanmerking voor de operatie. Ze moeten daarvoor al een intensief traject hebben doorlopen om hun leefstijl en eetpatroon aan te passen. Naar verwachting gaat het om ongeveer tien tot twintig jongeren per jaar.

Zo'n 500 tot 800 jongeren in Nederland hebben ernstig of zeer ernstig overgewicht. Daardoor lopen ze al op jonge leeftijd risico op hart- en vaatziekten en diabetes type 2. Ook hebben ze vaak psychische problemen door hun overgewicht.

Langetermijnonderzoek
Het Zorginstituut neemt de behandeling op in het basispakket na nieuwe langetermijnonderzoeken. Begin vorig jaar schreef Nieuwsuur al over deze onderzoeken. Destijds hadden zes kinderen een maagverkleining gekregen.

Na de operatie zagen artsen dat gezondheidsproblemen afnamen. "Maar ook dat ze uit dat sociale isolement komen, dat hun zelfvertrouwen groeit, dat ze weer in beweging komen en dat ze weer met leeftijdsgenoten omgaan", zei een van de betrokken artsen.

Wie komt in aanmerking?

Het Zorginstituut denkt dat jaarlijks 100 tot 150 jongeren in aanmerking komen voor een uitgebreid selectietraject. Uiteindelijk blijven dan tien tot twintig jongeren over die een maagverkleining kunnen krijgen.

Het gaat om jongeren met een body mass index (BMI) van meer dan 40. Bij iemand van 1,70 meter komt dat neer op een gewicht van 116 kilo of meer. Ook jongeren met een BMI van 35 tot 40 kunnen een behandeling krijgen, als zij daarnaast een ziekte hebben die samenhangt met ernstig overgewicht.

De operatie is pas een optie als een intensief traject om hun leefstijl en eetpatroon aan te passen onvoldoende heeft geholpen.

Volgens het Zorginstituut neemt het aantal jongeren met obesitas in Nederland toe. Tussen 1990 en 2024 is het percentage jongeren van 12 tot 17 jaar met obesitas gestegen van 1,4 naar 4,1 procent.

Eind vorig jaar sloegen kinderartsen hierover alarm. Zij zagen toen een verdubbeling van de wachtlijsten bij de obesitaspoli en een vervijfvoudiging van het gebruik van medicatie ter behandeling van obesitas.
https://nos.nl/artikel/26(...)ls-laatste-redmiddel
  donderdag 4 juni 2026 @ 16:43:33 #144
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220959457
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 16:36 schreef Qarrad het volgende:

[..]
Precies, dat is ook te vinden in andere nieuwsberichten hierover:
[..]
https://nos.nl/artikel/26(...)ls-laatste-redmiddel
Maargoed, iemand krijgt iets dat de fokker niet krijgt. Dat is reden om direct als een blinde kip uit de onderbuik te brallen.
pi_220959461
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 16:31 schreef AToontje87 het volgende:

[..]
Dan moet je ze helpen met iets wat chronisch werkt. En een maagverkleining is dat niet, dat is symptoombestrijding.
Dit is dan ook alleen voor kinderen waarbij de chronische oplossingen zoals veranderingen van leefstijl en eetpatronen geen effect hebben omdat ze dik blijven door andere onderliggende redenen.
  donderdag 4 juni 2026 @ 16:51:11 #146
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_220959495
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 16:43 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Maargoed, iemand krijgt iets dat de fokker niet krijgt. Dat is reden om direct als een blinde kip uit de onderbuik te brallen.
En het gaat over dikke mensen, dus prijsschieten!
  donderdag 4 juni 2026 @ 16:55:00 #147
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220959523
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 16:36 schreef Qarrad het volgende:

[..]
Precies, dat is ook te vinden in andere nieuwsberichten hierover:
[..]
https://nos.nl/artikel/26(...)ls-laatste-redmiddel
quote:
14s.gif Op donderdag 4 juni 2026 16:44 schreef Timwonnacott het volgende:

[..]
Dit is dan ook alleen voor kinderen waarbij de chronische oplossingen zoals veranderingen van leefstijl en eetpatronen geen effect hebben omdat ze dik blijven door andere onderliggende redenen.
klopt het gaat verder dan ,
Moet Je maar wat minder chips eten en zo, eige schuld ,
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  donderdag 4 juni 2026 @ 16:56:29 #148
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_220959532
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 16:15 schreef Weltschmerz het volgende:
Dat zeg ik, geen dwang, geen disciplinering. We doen een inspanning en dan hopen we dat het resultaat heeft, resultaat is niet dwingend. Het lijkt de overheid wel.
Daarmee werk je natuurlijk alleen maar eetstoornissen in de hand en geen blijvend effect. Wat betreft ziekte: vaak is er achterliggend probleem in de hormoonhuishouding, al of niet juist veroorzaakt door het overgewicht.

De overheid houdt meestal juist van mensen dwingen, dus die vergelijking snap ik niet helemaal.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
  donderdag 4 juni 2026 @ 17:01:03 #149
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_220959556
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 16:31 schreef AToontje87 het volgende:

[..]
Dan moet je ze helpen met iets wat chronisch werkt. En een maagverkleining is dat niet, dat is symptoombestrijding.
Het hongerhormoom ghreline wordt afgegeven door de maagwand. Een maagverkleining remt de afgifte van ghreline en helpt dus ook het hongergevoel te verminderen.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
  donderdag 4 juni 2026 @ 17:34:40 #150
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_220959698
quote:
Bij langdurige, morbide obesitas verandert je hormoonhuishouding en metabolisme, waardoor een 'normaal' dieet vaak niet meer werkt. Het lichaam gaat in een overlevingsstand en houdt vet vast. Medische behandelingen zijn dan vaak noodzakelijk, zoals bariatrische chirurgie (maagverkleining), specifieke medicatie of intensieve leefstijlprogramma's.
Dus dit is meestal het onderliggende probleem ? Veroorzaakt door langdurig veel te veel eten ? Ten zij er sprake is van het Prader-Willi syndroom blijft het IMO nog steeds een fout van de ouders en eventueel het kind zelf.
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')