abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220958264
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juni 2026 13:22 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]
Volgens mij heeft de focus de afgelopen 20 jaar juist op de ouders en voogden gezeten. Die aanpak blijkt dus gewoon niet te werken. Geld vanuit gemeentes om kinderen te laten sporten, werkt ook niet. Want toestemming van de ouders nog, subsidieaanvragen gaan via de ouders. En die hebben daar geen zin of geen tijd voor, of whatever.

Vandaar dus deze rigoureuze mogelijkheden.
Ik heb het hier over dit topic.
  Spellchecker donderdag 4 juni 2026 @ 13:27:47 #102
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_220958282
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 11:22 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]
Dat weten mensen toch niet? Er staat ook bij gemakkelijk recept.
Dus terug naar de basis. Met het hele gezin op voedingsleer/kookles.
pi_220958290
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 13:23 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Zoals je kan lezen gaat het om dertien- tot achttienjarigen. Die hebben doorgaans al de nodige vrijheden. Vanaf je 13e kun je al folders gooien als je wilt.
Je hebt gelijk, ik heb daarover heen gelezen, maar dan nog vind ik dat ouders bij moeten springen. We hebben het hier niet over een paar kilootjes teveel, we hebben het hier over fiks overgewicht. Dat moet je als ouder zijnde gewoon na een tijdje gaan opmerken. Maar zoals eerder gezegd, zwaar obesitas is er niet op het één of andere moment.
pi_220958313
quote:
Wie komt in aanmerking?

Het Zorginstituut denkt dat jaarlijks 100 tot 150 jongeren in aanmerking komen voor een uitgebreid selectietraject. Uiteindelijk blijven dan tien tot twintig jongeren over die een maagverkleining kunnen krijgen.

Het gaat om jongeren met een body mass index (BMI) van meer dan 40. Bij iemand van 1,70 meter komt dat neer op een gewicht van 116 kilo of meer. Ook jongeren met een BMI van 35 tot 40 kunnen een behandeling krijgen, als zij daarnaast een ziekte hebben die samenhangt met ernstig overgewicht.

De operatie is pas een optie als een intensief traject om hun leefstijl en eetpatroon aan te passen onvoldoende heeft geholpen.
Het gaat hier niet om luie donders die gewoon lekker door blijven eten. Het gaat hier echt om mensen die de aanpassingen gedaan hebben, de andere leefstijl hebben en dan alsnog dik blijven.

Dit is absoluut geen vervanging voor persoonlijke en ouderlijke verantwoordelijkheid.
pi_220958324
Elk pondje gaat door het mondje.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  donderdag 4 juni 2026 @ 13:40:12 #106
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_220958337
Ik ben absoluut voorstander hiervan. Naast bevordelijk voor het levensgeluk van deze mensen bespaart het ook nog eens maatschappelijke kosten op de lange termijn.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
  donderdag 4 juni 2026 @ 13:44:27 #107
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_220958364
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juni 2026 13:18 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]
Tiener zijn begint al met de leeftijd van tien jaar. Kinderen werken pas vanaf 14, 15, 16.
Zakgeld hebben ouders een aandeel in en de meeste kinderen van een jaar of tien tot 13 due ik ken krijgen niet meer dan een paar euro per week.

En obesitas is vaak iets wat al jaren aan de gang is. Het is niet dat die tieners opeens uit hun voegen barsten omdat een zak chips teveel eten.
Met een paar euro per week kun je een bult troep kopen dat wil je niet weten.
En inderdaad, deze kinderen zijn niet ineens heel dik, dit is voor hen en waarschijnlijk hun ouders al een lijdensweg van jongs af aan.

Deze kinderen komen logischerwijze ook niet in aanmerking voor zo'n operatie als er thuis niet naar ze omgekeken wordt. Dit zijn geen tokkie-ouders die denken dat de frituur aanslingeren als koken telt. Het hele gezin krijgt begeleiding en instructies.

Er zijn meerdere documentaires te vinden over jonge kinderen en tieners met overgewicht, eetstoornissen en behandeltrajecten.
pi_220958432
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 13:44 schreef Qarrad het volgende:

[..]
Met een paar euro per week kun je een bult troep kopen dat wil je niet weten.
En inderdaad, deze kinderen zijn niet ineens heel dik, dit is voor hen en waarschijnlijk hun ouders al een lijdensweg van jongs af aan.

Deze kinderen komen logischerwijze ook niet in aanmerking voor zo'n operatie als er thuis niet naar ze omgekeken wordt. Dit zijn geen tokkie-ouders die denken dat de frituur aanslingeren als koken telt. Het hele gezin krijgt begeleiding en instructies.

Er zijn meerdere documentaires te vinden over jonge kinderen en tieners met overgewicht, eetstoornissen en behandeltrajecten.
Ik ga dat eens opzoeken, ik vind dat wel interessant om te zien.
  Spellchecker donderdag 4 juni 2026 @ 14:00:30 #109
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_220958485
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 13:44 schreef Qarrad het volgende:

[..]
Met een paar euro per week kun je een bult troep kopen dat wil je niet weten.
En inderdaad, deze kinderen zijn niet ineens heel dik, dit is voor hen en waarschijnlijk hun ouders al een lijdensweg van jongs af aan.

Deze kinderen komen logischerwijze ook niet in aanmerking voor zo'n operatie als er thuis niet naar ze omgekeken wordt. Dit zijn geen tokkie-ouders die denken dat de frituur aanslingeren als koken telt. Het hele gezin krijgt begeleiding en instructies.

Er zijn meerdere documentaires te vinden over jonge kinderen en tieners met overgewicht, eetstoornissen en behandeltrajecten.

Daar mogen best wel linkjes van in de OP.
pi_220958533
Verantwoordelijk begint bij de ouders en de opvoeding.
pi_220958595
Dus ik kan meebetalen aan moddervette kinderen met waarschijnlijk ook viesdikke ouders die hun kut-kroost niet op kunnen/willen/durven voeden? Beetje sporten of fietsen naar school (nee, niet elektrisch) en geen overdaad aan chips, snoep of Red Bull laten binnen krijgen is the only fucking thing you need to do. Lekker dan. 8)7
  donderdag 4 juni 2026 @ 14:25:53 #112
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220958599
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 14:24 schreef DjVero het volgende:
Dus ik kan meebetalen aan moddervette kinderen met waarschijnlijk ook viesdikke ouders die hun kut-kroost niet op kunnen/willen/durven voeden? Beetje sporten of fietsen naar school (nee, niet elektrisch) en geen overdaad aan chips, snoep of Red Bull laten binnen krijgen is the only fucking thing you need to do. Lekker dan. 8)7
Dit is waarschijnlijk goedkoper dan het voort te laten duren.
pi_220958619
quote:
14s.gif Op donderdag 4 juni 2026 13:40 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
Ik ben absoluut voorstander hiervan. Naast bevordelijk voor het levensgeluk van deze mensen bespaart het ook nog eens maatschappelijke kosten op de lange termijn.
Dat is niet waar, tenzij we massaal deuren voor hen gaan verbreden, maar anders zijn ze goedkoper aan zorgkosten omdat ze niet oud worden.

Ik denk ook niet dat het bevorderlijk is voor hun levensgeluk omdat alles wat enige zelfbeheersing vraagt in het leven voor deze mensen een probleem zal blijven zoland ze dat niet ontwkkelen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_220958620
https://nos.nl/artikel/22(...)-te-dik-hoe-komt-dat

quote:
Kinderen met niet-westerse migratieachtergrond vaker te dik, hoe komt dat?

Steeds meer Nederlandse kinderen en jongeren hebben overgewicht, blijkt uit nieuwe cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek. En relatief vaak komt overgewicht voor bij 2- tot 25-jarigen met een niet-westerse migratieachtergrond. Een kwart van hen is te dik, tegenover een kleine 14 procent van de kinderen en jongeren zonder migratieachtergrond.
  donderdag 4 juni 2026 @ 14:51:20 #115
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_220958770
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 14:28 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Dat is niet waar, tenzij we massaal deuren voor hen gaan verbreden, maar anders zijn ze goedkoper aan zorgkosten omdat ze niet oud worden.
Goed, daar heb je misschien gelijk in.
quote:
Ik denk ook niet dat het bevorderlijk is voor hun levensgeluk omdat alles wat enige zelfbeheersing vraagt in het leven voor deze mensen een probleem zal blijven zoland ze dat niet ontwkkelen.
Dat vind ik net zoiets als iemand met een depressie medicijnen ontzeggen omdat ze zichzelf maar moeten kunnen redden. Het is al duidelijk dat die aanpak niet werkt voor deze mensen. Bovendien kun je met een of twee zwaktes een prima leven leiden, zolang je er maar niet door beheerst wordt.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
  Spellchecker donderdag 4 juni 2026 @ 15:02:46 #116
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_220958837
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juni 2026 08:49 schreef maily het volgende:
Kunnen ze niet Ozempic in die vapes doen?
Ben ik de enige tot nu toe die het over Ozempic heeft gehad?
Of zouden ze dat station al gepasseerd zijn?
pi_220958840
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juni 2026 14:51 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]
Goed, daar heb je misschien gelijk in.
[..]
Dat vind ik net zoiets als iemand met een depressie medicijnen ontzeggen omdat ze zichzelf maar moeten kunnen redden. Het is al duidelijk dat die aanpak niet werkt voor deze mensen. Bovendien kun je met een of twee zwaktes een prima leven leiden, zolang je er maar niet door beheerst wordt.
Is die aanpak al echt geprobeerd dan? LIggen de chips thuis achter slot en grendel? Krijgen ze een afgemeten bordje avondeten? Wordt hun zakgeld ingehouden als ze er snoep van kopen? Wordt er nog wel voldoende gefatshamed?

Allemaal betere en gezondere manieren, vooral geestelijk, die in de kiem gesmoord worden door medicalisering in het vooruitzicht te stellen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_220958845
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juni 2026 15:02 schreef maily het volgende:

[..]
Ben ik de enige tot nu toe die het over Ozempic heeft gehad?
Of zouden ze dat station al gepasseerd zijn?
Ik had ergens gelezen dat ze nog niet weten of ozempic schadelijk voor kinderen in die leeftijd zou kunnen zijn.
pi_220958847
Dit wel maar tandheelkunde niet.

Kom op man..
  donderdag 4 juni 2026 @ 15:08:31 #120
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220958870
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 15:04 schreef Straatcommando. het volgende:
Dit wel maar tandheelkunde niet.

Kom op man..
Dat is toch gewoon een vals dilemma.
pi_220958891
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 15:04 schreef Straatcommando. het volgende:
Dit wel maar tandheelkunde niet.

Kom op man..
Moet allebei niet kunnen.
Leef je ongezond, dan betaal je ook maar..
pi_220958899
Tandheelkunde onder de 18 wordt gewoon voor een groot deel vergoed.
pi_220958900
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 15:13 schreef Toine51 het volgende:

[..]
Moet allebei niet kunnen.
Leef je ongezond, dan betaal je ook maar..
:')

God, wat zijn sommige mensen toch kortzichtig. Ooit van de term genetisch gehoord? En dat geldt voor allebei.

Gebit is voor een (groot) deel genetisch bepaald.
pi_220958904
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 15:08 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Dat is toch gewoon een vals dilemma.
Helemaal niet. Tandheelkunde gaat iedereen aan, is van enorm belang voor een gezond en gelukkig leven (daar is ook steeds meer bewijs voor) en zal op de langere termijn goedkoper zijn omdat mensen nu veel te lang met problemen blijven rondlopen.

[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 04-06-2026 15:18:31 ]
pi_220958909
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 15:13 schreef Toine51 het volgende:

[..]
Moet allebei niet kunnen.
Leef je ongezond, dan betaal je ook maar..
Een slecht gebit is niet altijd het gevolg van ongezond leven. Je kunt echter wel heel ongezond worden van een slecht gebit.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')