abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220958264
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juni 2026 13:22 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]
Volgens mij heeft de focus de afgelopen 20 jaar juist op de ouders en voogden gezeten. Die aanpak blijkt dus gewoon niet te werken. Geld vanuit gemeentes om kinderen te laten sporten, werkt ook niet. Want toestemming van de ouders nog, subsidieaanvragen gaan via de ouders. En die hebben daar geen zin of geen tijd voor, of whatever.

Vandaar dus deze rigoureuze mogelijkheden.
Ik heb het hier over dit topic.
  Spellchecker donderdag 4 juni 2026 @ 13:27:47 #102
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_220958282
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 11:22 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]
Dat weten mensen toch niet? Er staat ook bij gemakkelijk recept.
Dus terug naar de basis. Met het hele gezin op voedingsleer/kookles.
pi_220958290
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 13:23 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Zoals je kan lezen gaat het om dertien- tot achttienjarigen. Die hebben doorgaans al de nodige vrijheden. Vanaf je 13e kun je al folders gooien als je wilt.
Je hebt gelijk, ik heb daarover heen gelezen, maar dan nog vind ik dat ouders bij moeten springen. We hebben het hier niet over een paar kilootjes teveel, we hebben het hier over fiks overgewicht. Dat moet je als ouder zijnde gewoon na een tijdje gaan opmerken. Maar zoals eerder gezegd, zwaar obesitas is er niet op het één of andere moment.
pi_220958313
quote:
Wie komt in aanmerking?

Het Zorginstituut denkt dat jaarlijks 100 tot 150 jongeren in aanmerking komen voor een uitgebreid selectietraject. Uiteindelijk blijven dan tien tot twintig jongeren over die een maagverkleining kunnen krijgen.

Het gaat om jongeren met een body mass index (BMI) van meer dan 40. Bij iemand van 1,70 meter komt dat neer op een gewicht van 116 kilo of meer. Ook jongeren met een BMI van 35 tot 40 kunnen een behandeling krijgen, als zij daarnaast een ziekte hebben die samenhangt met ernstig overgewicht.

De operatie is pas een optie als een intensief traject om hun leefstijl en eetpatroon aan te passen onvoldoende heeft geholpen.
Het gaat hier niet om luie donders die gewoon lekker door blijven eten. Het gaat hier echt om mensen die de aanpassingen gedaan hebben, de andere leefstijl hebben en dan alsnog dik blijven.

Dit is absoluut geen vervanging voor persoonlijke en ouderlijke verantwoordelijkheid.
pi_220958324
Elk pondje gaat door het mondje.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  donderdag 4 juni 2026 @ 13:40:12 #106
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_220958337
Ik ben absoluut voorstander hiervan. Naast bevordelijk voor het levensgeluk van deze mensen bespaart het ook nog eens maatschappelijke kosten op de lange termijn.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
  donderdag 4 juni 2026 @ 13:44:27 #107
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_220958364
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juni 2026 13:18 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]
Tiener zijn begint al met de leeftijd van tien jaar. Kinderen werken pas vanaf 14, 15, 16.
Zakgeld hebben ouders een aandeel in en de meeste kinderen van een jaar of tien tot 13 due ik ken krijgen niet meer dan een paar euro per week.

En obesitas is vaak iets wat al jaren aan de gang is. Het is niet dat die tieners opeens uit hun voegen barsten omdat een zak chips teveel eten.
Met een paar euro per week kun je een bult troep kopen dat wil je niet weten.
En inderdaad, deze kinderen zijn niet ineens heel dik, dit is voor hen en waarschijnlijk hun ouders al een lijdensweg van jongs af aan.

Deze kinderen komen logischerwijze ook niet in aanmerking voor zo'n operatie als er thuis niet naar ze omgekeken wordt. Dit zijn geen tokkie-ouders die denken dat de frituur aanslingeren als koken telt. Het hele gezin krijgt begeleiding en instructies.

Er zijn meerdere documentaires te vinden over jonge kinderen en tieners met overgewicht, eetstoornissen en behandeltrajecten.
pi_220958432
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 13:44 schreef Qarrad het volgende:

[..]
Met een paar euro per week kun je een bult troep kopen dat wil je niet weten.
En inderdaad, deze kinderen zijn niet ineens heel dik, dit is voor hen en waarschijnlijk hun ouders al een lijdensweg van jongs af aan.

Deze kinderen komen logischerwijze ook niet in aanmerking voor zo'n operatie als er thuis niet naar ze omgekeken wordt. Dit zijn geen tokkie-ouders die denken dat de frituur aanslingeren als koken telt. Het hele gezin krijgt begeleiding en instructies.

Er zijn meerdere documentaires te vinden over jonge kinderen en tieners met overgewicht, eetstoornissen en behandeltrajecten.
Ik ga dat eens opzoeken, ik vind dat wel interessant om te zien.
  Spellchecker donderdag 4 juni 2026 @ 14:00:30 #109
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_220958485
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 13:44 schreef Qarrad het volgende:

[..]
Met een paar euro per week kun je een bult troep kopen dat wil je niet weten.
En inderdaad, deze kinderen zijn niet ineens heel dik, dit is voor hen en waarschijnlijk hun ouders al een lijdensweg van jongs af aan.

Deze kinderen komen logischerwijze ook niet in aanmerking voor zo'n operatie als er thuis niet naar ze omgekeken wordt. Dit zijn geen tokkie-ouders die denken dat de frituur aanslingeren als koken telt. Het hele gezin krijgt begeleiding en instructies.

Er zijn meerdere documentaires te vinden over jonge kinderen en tieners met overgewicht, eetstoornissen en behandeltrajecten.

Daar mogen best wel linkjes van in de OP.
pi_220958533
Verantwoordelijk begint bij de ouders en de opvoeding.
pi_220958595
Dus ik kan meebetalen aan moddervette kinderen met waarschijnlijk ook viesdikke ouders die hun kut-kroost niet op kunnen/willen/durven voeden? Beetje sporten of fietsen naar school (nee, niet elektrisch) en geen overdaad aan chips, snoep of Red Bull laten binnen krijgen is the only fucking thing you need to do. Lekker dan. 8)7
  donderdag 4 juni 2026 @ 14:25:53 #112
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220958599
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 14:24 schreef DjVero het volgende:
Dus ik kan meebetalen aan moddervette kinderen met waarschijnlijk ook viesdikke ouders die hun kut-kroost niet op kunnen/willen/durven voeden? Beetje sporten of fietsen naar school (nee, niet elektrisch) en geen overdaad aan chips, snoep of Red Bull laten binnen krijgen is the only fucking thing you need to do. Lekker dan. 8)7
Dit is waarschijnlijk goedkoper dan het voort te laten duren.
pi_220958619
quote:
14s.gif Op donderdag 4 juni 2026 13:40 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
Ik ben absoluut voorstander hiervan. Naast bevordelijk voor het levensgeluk van deze mensen bespaart het ook nog eens maatschappelijke kosten op de lange termijn.
Dat is niet waar, tenzij we massaal deuren voor hen gaan verbreden, maar anders zijn ze goedkoper aan zorgkosten omdat ze niet oud worden.

Ik denk ook niet dat het bevorderlijk is voor hun levensgeluk omdat alles wat enige zelfbeheersing vraagt in het leven voor deze mensen een probleem zal blijven zoland ze dat niet ontwkkelen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_220958620
https://nos.nl/artikel/22(...)-te-dik-hoe-komt-dat

quote:
Kinderen met niet-westerse migratieachtergrond vaker te dik, hoe komt dat?

Steeds meer Nederlandse kinderen en jongeren hebben overgewicht, blijkt uit nieuwe cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek. En relatief vaak komt overgewicht voor bij 2- tot 25-jarigen met een niet-westerse migratieachtergrond. Een kwart van hen is te dik, tegenover een kleine 14 procent van de kinderen en jongeren zonder migratieachtergrond.
  donderdag 4 juni 2026 @ 14:51:20 #115
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_220958770
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 14:28 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Dat is niet waar, tenzij we massaal deuren voor hen gaan verbreden, maar anders zijn ze goedkoper aan zorgkosten omdat ze niet oud worden.
Goed, daar heb je misschien gelijk in.
quote:
Ik denk ook niet dat het bevorderlijk is voor hun levensgeluk omdat alles wat enige zelfbeheersing vraagt in het leven voor deze mensen een probleem zal blijven zoland ze dat niet ontwkkelen.
Dat vind ik net zoiets als iemand met een depressie medicijnen ontzeggen omdat ze zichzelf maar moeten kunnen redden. Het is al duidelijk dat die aanpak niet werkt voor deze mensen. Bovendien kun je met een of twee zwaktes een prima leven leiden, zolang je er maar niet door beheerst wordt.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
  Spellchecker donderdag 4 juni 2026 @ 15:02:46 #116
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_220958837
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juni 2026 08:49 schreef maily het volgende:
Kunnen ze niet Ozempic in die vapes doen?
Ben ik de enige tot nu toe die het over Ozempic heeft gehad?
Of zouden ze dat station al gepasseerd zijn?
pi_220958840
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juni 2026 14:51 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]
Goed, daar heb je misschien gelijk in.
[..]
Dat vind ik net zoiets als iemand met een depressie medicijnen ontzeggen omdat ze zichzelf maar moeten kunnen redden. Het is al duidelijk dat die aanpak niet werkt voor deze mensen. Bovendien kun je met een of twee zwaktes een prima leven leiden, zolang je er maar niet door beheerst wordt.
Is die aanpak al echt geprobeerd dan? LIggen de chips thuis achter slot en grendel? Krijgen ze een afgemeten bordje avondeten? Wordt hun zakgeld ingehouden als ze er snoep van kopen? Wordt er nog wel voldoende gefatshamed?

Allemaal betere en gezondere manieren, vooral geestelijk, die in de kiem gesmoord worden door medicalisering in het vooruitzicht te stellen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_220958845
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juni 2026 15:02 schreef maily het volgende:

[..]
Ben ik de enige tot nu toe die het over Ozempic heeft gehad?
Of zouden ze dat station al gepasseerd zijn?
Ik had ergens gelezen dat ze nog niet weten of ozempic schadelijk voor kinderen in die leeftijd zou kunnen zijn.
pi_220958847
Dit wel maar tandheelkunde niet.

Kom op man..
  donderdag 4 juni 2026 @ 15:08:31 #120
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220958870
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 15:04 schreef Straatcommando. het volgende:
Dit wel maar tandheelkunde niet.

Kom op man..
Dat is toch gewoon een vals dilemma.
pi_220958891
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 15:04 schreef Straatcommando. het volgende:
Dit wel maar tandheelkunde niet.

Kom op man..
Moet allebei niet kunnen.
Leef je ongezond, dan betaal je ook maar..
pi_220958899
Tandheelkunde onder de 18 wordt gewoon voor een groot deel vergoed.
pi_220958900
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 15:13 schreef Toine51 het volgende:

[..]
Moet allebei niet kunnen.
Leef je ongezond, dan betaal je ook maar..
:')

God, wat zijn sommige mensen toch kortzichtig. Ooit van de term genetisch gehoord? En dat geldt voor allebei.

Gebit is voor een (groot) deel genetisch bepaald.
pi_220958904
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 15:08 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Dat is toch gewoon een vals dilemma.
Helemaal niet. Tandheelkunde gaat iedereen aan, is van enorm belang voor een gezond en gelukkig leven (daar is ook steeds meer bewijs voor) en zal op de langere termijn goedkoper zijn omdat mensen nu veel te lang met problemen blijven rondlopen.

[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 04-06-2026 15:18:31 ]
pi_220958909
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 15:13 schreef Toine51 het volgende:

[..]
Moet allebei niet kunnen.
Leef je ongezond, dan betaal je ook maar..
Een slecht gebit is niet altijd het gevolg van ongezond leven. Je kunt echter wel heel ongezond worden van een slecht gebit.
  donderdag 4 juni 2026 @ 15:19:59 #126
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220958920
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 15:17 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Helemaal niet. Tandheelkunde gaat iedereen aan, is van enorm belang voor een gezond en gelukkig leven (daar is ook steeds meer bewijs voor.
Je kan best zijn voor tandheelkunde als basispakket, maar daar is het toch niet relevant voor of je hier voor bent?

Sowieso zijn dit 10 a 20 operaties in een jaar. Dat is valt in het niet bij generieke tandheelkunde voor iedereen. Bovendien zal dit waarschijnlijk weer overige zorgkosten schelen, dus het is de vraag of het echt ten koste gaat van iets of iemand.
pi_220958931
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 12:02 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]
Onzin. Als je geen eetverslaafde bent heb je gewoon recht op af en toe ongezond eten.
Doe dat dan maar waar de eetverslaafden dat ongezonde gedrag en die ongezonde voeding niet kunnen zien. Geef dus het goede voorbeeld.
pi_220958943
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 15:19 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Je kan best zijn voor tandheelkunde als basispakket, maar daar is het toch niet relevant voor of je hier voor bent?

Sowieso zijn dit 10 a 20 operaties in een jaar. Dat is valt in het niet bij generieke tandheelkunde voor iedereen. Bovendien zal dit waarschijnlijk weer overige zorgkosten schelen, dus het is de vraag of het echt ten koste gaat van iets of iemand.
Ik vind dat er in een tijd als deze wel wat zwaardere afwegingen mogen worden gemaakt.

Op het grote plaatje heb je veel meer aan tandheelkunde in het basispakket dan maagverkleiningen. Dat kan prima in of via een aanvullend pakket. Het is sowieso al bizar dat dit nodig is, preventie is goedkoper en voor de gezondheid ook beter, want een maagverkleining is geen kleine ingreep.

Overigens, preventie is ook iets wat om de hoek bij tandheelkunde komt kijken. Nu eindigen er nog veel te vaak mensen bij de kaakchirurg (of erger) omdat ze niet bij de tandarts durven te komen vanwege de kosten.
pi_220958960
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 15:17 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Een slecht gebit is niet altijd het gevolg van ongezond leven. Je kunt echter wel heel ongezond worden van een slecht gebit.
Dat zal idd zo zijn.
Maar mensen die ongezond leven en daar óók voor gewaarschuwd zijn maar toch doorgaan met hun ongezonde leven, die mogen van mij wel meer gaan betalen.

Zo werkt het met autoverzekeringen toch ook? Of moeten we naar met iedereen medelijden hebben en onze zorgkosten skyhigh maken omdat bepaalde mensen geen respect voor hun gezondheid hebben?
pi_220958963
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 15:27 schreef Toine51 het volgende:

[..]
Dat zal idd zo zijn.
Maar mensen die ongezond leven en daar óók voor gewaarschuwd zijn maar toch doorgaan met hun ongezonde leven, die mogen van mij wel meer gaan betalen.

Zo werkt het met autoverzekeringen toch ook? Of moeten we naar met iedereen medelijden hebben en onze zorgkosten skyhigh maken omdat bepaalde mensen geen respect voor hun gezondheid hebben?
Daar ben ik het wel mee eens hoor.
pi_220958975
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juni 2026 15:16 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]
:')

God, wat zijn sommige mensen toch kortzichtig. Ooit van de term genetisch gehoord? En dat geldt voor allebei.

Gebit is voor een (groot) deel genetisch bepaald.
Wat snap je nou niet aan mijn post?
Ik zeg toch; "als je ongezond leeft", dan begrijp je toch wel wat ik daarmee bedoel?

Mensen die hun leefpatroon niet willen aanpassen door teveel eten, roken, drinken etc etc, die betalen ook maar meer.
Of is dat kortzichtig ofzo?
pi_220959103
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 15:31 schreef Toine51 het volgende:

[..]
Wat snap je nou niet aan mijn post?
Ik zeg toch; "als je ongezond leeft", dan begrijp je toch wel wat ik daarmee bedoel?

Mensen die hun leefpatroon niet willen aanpassen door teveel eten, roken, drinken etc etc, die betalen ook maar meer.
Of is dat kortzichtig ofzo?
Ja, heel kortzichtig, want je pakt de fabrikanten van de ongezonde etenswaren en producten niet aan. Geeft hen zelfs gratis teveel ruimte om hun ongezonde etenswaren en producten te stallen.
  donderdag 4 juni 2026 @ 15:52:07 #133
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_220959193
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 15:03 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Is die aanpak al echt geprobeerd dan? LIggen de chips thuis achter slot en grendel? Krijgen ze een afgemeten bordje avondeten? Wordt hun zakgeld ingehouden als ze er snoep van kopen? Wordt er nog wel voldoende gefatshamed?

Allemaal betere en gezondere manieren, vooral geestelijk, die in de kiem gesmoord worden door medicalisering in het vooruitzicht te stellen.
In de bron uit de OP staat duidelijk welke maatregelen eerst worden uitgevoerd.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
  donderdag 4 juni 2026 @ 15:57:45 #134
345631 Scjvb
Genieten op z'n Haarlems!
pi_220959228
Volgens @torentje hebben anderen het steeds gedaan. En mijnheer denkt continu zelf het grote voorbeeld te zijn van hoe het allemaal hoort.

Kennelijk een onverbeterlijk en tevens hulpbehoevend persoon die daarvoor helaas te eigenwijs is! ;( :{

Jammer!
-Het leven is goed in het beschaafde en welgestelde milieu op Haarlemse bodem, waar wij met volle teugen van het leven genieten! :Y)
pi_220959230
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 15:31 schreef Toine51 het volgende:

[..]
Wat snap je nou niet aan mijn post?
Ik zeg toch; "als je ongezond leeft", dan begrijp je toch wel wat ik daarmee bedoel?

Mensen die hun leefpatroon niet willen aanpassen door teveel eten, roken, drinken etc etc, die betalen ook maar meer.
Of is dat kortzichtig ofzo?
Ik las het zo dat je reageerde op de post over tandheelkunde.

En wat betreft een ongezond leefpatroon en extra kosten, hoe ga je na dat een slecht gebit of overgewicht komt door een ongezonde leefwijze? En is deze ongezonde leefwijze iets bewust of speelt er een zoiets als een depressie mee (als lichamelijke issues zijn uitgesloten)? En waar ligt je grens? Bij x kg overgewicht extra betalen? Bij x aantal gaatjes extra betalen?

Ik kijk nu even naar hoe een arts het overgewicht en de reden ervan moet beoordelen. Ik denk dat vrij lastig is.

[ Bericht 2% gewijzigd door Sunshine1982 op 04-06-2026 16:14:58 ]
pi_220959337
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juni 2026 15:52 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]
In de bron uit de OP staat duidelijk welke maatregelen eerst worden uitgevoerd.
Alle tieners moeten leefstijlbegeleiding hebben gehad zonder voldoende resultaat.
n zo'n programma leer je gezonder te eten en meer te bewegen.[/quote]
Dat zeg ik, geen dwang, geen disciplinering. We doen een inspanning en dan hopen we dat het resultaat heeft, resultaat is niet dwingend. Het lijkt de overheid wel.

quote:
En het zijn geen kinderen die "gewoon minder chips moeten eten", benadrukt kinderarts Anita Vreugdenhil van het Maastricht UMC+.
Ze hoeven niet minder chips te eten?

quote:
"Dit zijn jongeren die een chronische ziekte hebben", zegt Vreugdenhil. "
Het gaat dan echt niet over wilskracht of 'te veel chips eten'.
Hoezo niet? Hoezo is het een ziekte? Onwetenschappelijk gelul. Onze slappe aanpak werkt niet, dan moeten we maar onze industrie uitbreiden en gaan opereren.

quote:
En het is ook niet 'de schuld van de ouders
Hoezo niet? Die halen toch het eten in huis? Die geven toch zakgeld? Die kopen toch een fatbike ipv een spierkrachtaangedreven fiets? Hoezo heeft een kinderarts verstand van de schuldvraag? De deskundigheid die ze wel heeft, namelijk de werking van het menselijk lichaam, weigert ze dan weer te gebruiken.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_220959349
Belachelijk. Voor een fractie van dat bedrag geef je ze beter een sportabbonement.

Op lange termijn ook veel effectiever.
pi_220959369
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 14:25 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Dit is waarschijnlijk goedkoper dan het voort te laten duren.
Verklaar je nader?

Je kan de kinderen wel een maagverkleining geven, maar zolang het gedrag niet verandert rekt ook deze op den duur gewoon weer uit.
pi_220959376
quote:
Hier sta ik niet van te kijken. Gezond leven heeft met discipline (van ouders) te maken, dat ontbreekt veelal volledig in die culturen.
pi_220959384
Mensen hier hebben echt 20 borden voor hun harses hoor :')

Deze kinderen zijn chronisch ziek. Maar nee hoor, laten we onze onderbuikgevoelens maar de vrije loop en de feiten negeren :') Ik denk dat deze kinderen al genoeg ellende te verduren hebben .
pi_220959407
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juni 2026 16:25 schreef Sunshine1982 het volgende:
Deze kinderen zijn chronisch ziek.
Dan moet je ze helpen met iets wat chronisch werkt. En een maagverkleining is dat niet, dat is symptoombestrijding.
  donderdag 4 juni 2026 @ 16:32:57 #142
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220959414
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 16:22 schreef AToontje87 het volgende:

[..]
Verklaar je nader?

Je kan de kinderen wel een maagverkleining geven, maar zolang het gedrag niet verandert rekt ook deze op den duur gewoon weer uit.
Het zal dan ook geen geïsoleerde maatregel zijn zonder meer.
  donderdag 4 juni 2026 @ 16:36:08 #143
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_220959426
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 16:32 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Het zal dan ook geen geïsoleerde maatregel zijn zonder meer.
Precies, dat is ook te vinden in andere nieuwsberichten hierover:

quote:
Maagverkleining voor kinderen met obesitas in basispakket als laatste redmiddel

Tieners met ernstig of zeer ernstig overgewicht kunnen voortaan als laatste redmiddel een maagverkleining krijgen. De behandeling wordt per direct vergoed uit het basispakket, meldt(opent in nieuw venster) Zorginstituut Nederland.

Alleen jongeren tussen de 13 en 18 jaar die bijna zijn uitgegroeid komen in aanmerking voor de operatie. Ze moeten daarvoor al een intensief traject hebben doorlopen om hun leefstijl en eetpatroon aan te passen. Naar verwachting gaat het om ongeveer tien tot twintig jongeren per jaar.

Zo'n 500 tot 800 jongeren in Nederland hebben ernstig of zeer ernstig overgewicht. Daardoor lopen ze al op jonge leeftijd risico op hart- en vaatziekten en diabetes type 2. Ook hebben ze vaak psychische problemen door hun overgewicht.

Langetermijnonderzoek
Het Zorginstituut neemt de behandeling op in het basispakket na nieuwe langetermijnonderzoeken. Begin vorig jaar schreef Nieuwsuur al over deze onderzoeken. Destijds hadden zes kinderen een maagverkleining gekregen.

Na de operatie zagen artsen dat gezondheidsproblemen afnamen. "Maar ook dat ze uit dat sociale isolement komen, dat hun zelfvertrouwen groeit, dat ze weer in beweging komen en dat ze weer met leeftijdsgenoten omgaan", zei een van de betrokken artsen.

Wie komt in aanmerking?

Het Zorginstituut denkt dat jaarlijks 100 tot 150 jongeren in aanmerking komen voor een uitgebreid selectietraject. Uiteindelijk blijven dan tien tot twintig jongeren over die een maagverkleining kunnen krijgen.

Het gaat om jongeren met een body mass index (BMI) van meer dan 40. Bij iemand van 1,70 meter komt dat neer op een gewicht van 116 kilo of meer. Ook jongeren met een BMI van 35 tot 40 kunnen een behandeling krijgen, als zij daarnaast een ziekte hebben die samenhangt met ernstig overgewicht.

De operatie is pas een optie als een intensief traject om hun leefstijl en eetpatroon aan te passen onvoldoende heeft geholpen.

Volgens het Zorginstituut neemt het aantal jongeren met obesitas in Nederland toe. Tussen 1990 en 2024 is het percentage jongeren van 12 tot 17 jaar met obesitas gestegen van 1,4 naar 4,1 procent.

Eind vorig jaar sloegen kinderartsen hierover alarm. Zij zagen toen een verdubbeling van de wachtlijsten bij de obesitaspoli en een vervijfvoudiging van het gebruik van medicatie ter behandeling van obesitas.
https://nos.nl/artikel/26(...)ls-laatste-redmiddel
  donderdag 4 juni 2026 @ 16:43:33 #144
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220959457
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 16:36 schreef Qarrad het volgende:

[..]
Precies, dat is ook te vinden in andere nieuwsberichten hierover:
[..]
https://nos.nl/artikel/26(...)ls-laatste-redmiddel
Maargoed, iemand krijgt iets dat de fokker niet krijgt. Dat is reden om direct als een blinde kip uit de onderbuik te brallen.
pi_220959461
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 16:31 schreef AToontje87 het volgende:

[..]
Dan moet je ze helpen met iets wat chronisch werkt. En een maagverkleining is dat niet, dat is symptoombestrijding.
Dit is dan ook alleen voor kinderen waarbij de chronische oplossingen zoals veranderingen van leefstijl en eetpatronen geen effect hebben omdat ze dik blijven door andere onderliggende redenen.
  donderdag 4 juni 2026 @ 16:51:11 #146
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_220959495
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 16:43 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Maargoed, iemand krijgt iets dat de fokker niet krijgt. Dat is reden om direct als een blinde kip uit de onderbuik te brallen.
En het gaat over dikke mensen, dus prijsschieten!
  donderdag 4 juni 2026 @ 16:55:00 #147
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220959523
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 16:36 schreef Qarrad het volgende:

[..]
Precies, dat is ook te vinden in andere nieuwsberichten hierover:
[..]
https://nos.nl/artikel/26(...)ls-laatste-redmiddel
quote:
14s.gif Op donderdag 4 juni 2026 16:44 schreef Timwonnacott het volgende:

[..]
Dit is dan ook alleen voor kinderen waarbij de chronische oplossingen zoals veranderingen van leefstijl en eetpatronen geen effect hebben omdat ze dik blijven door andere onderliggende redenen.
klopt het gaat verder dan ,
Moet Je maar wat minder chips eten en zo, eige schuld ,
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  donderdag 4 juni 2026 @ 16:56:29 #148
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_220959532
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 16:15 schreef Weltschmerz het volgende:
Dat zeg ik, geen dwang, geen disciplinering. We doen een inspanning en dan hopen we dat het resultaat heeft, resultaat is niet dwingend. Het lijkt de overheid wel.
Daarmee werk je natuurlijk alleen maar eetstoornissen in de hand en geen blijvend effect. Wat betreft ziekte: vaak is er achterliggend probleem in de hormoonhuishouding, al of niet juist veroorzaakt door het overgewicht.

De overheid houdt meestal juist van mensen dwingen, dus die vergelijking snap ik niet helemaal.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
  donderdag 4 juni 2026 @ 17:01:03 #149
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_220959556
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 16:31 schreef AToontje87 het volgende:

[..]
Dan moet je ze helpen met iets wat chronisch werkt. En een maagverkleining is dat niet, dat is symptoombestrijding.
Het hongerhormoom ghreline wordt afgegeven door de maagwand. Een maagverkleining remt de afgifte van ghreline en helpt dus ook het hongergevoel te verminderen.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
  donderdag 4 juni 2026 @ 17:34:40 #150
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_220959698
quote:
Bij langdurige, morbide obesitas verandert je hormoonhuishouding en metabolisme, waardoor een 'normaal' dieet vaak niet meer werkt. Het lichaam gaat in een overlevingsstand en houdt vet vast. Medische behandelingen zijn dan vaak noodzakelijk, zoals bariatrische chirurgie (maagverkleining), specifieke medicatie of intensieve leefstijlprogramma's.
Dus dit is meestal het onderliggende probleem ? Veroorzaakt door langdurig veel te veel eten ? Ten zij er sprake is van het Prader-Willi syndroom blijft het IMO nog steeds een fout van de ouders en eventueel het kind zelf.
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')