abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 4 juni 2026 @ 11:25:58 #76
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220957424
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 11:17 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Is onderdeel van het traject ook training van de ouders in opvoeding en gezond eten?
Ja dat staat ook gewoon in het bericht, dit is de maatregel als niks anders mogelijk is.

Maar dit topic trekt weer een hoop oude verzuurde types aan om eens lekker hun onderbuik te laten leeglopen.
  donderdag 4 juni 2026 @ 11:29:07 #77
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_220957465
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 09:10 schreef Toine51 het volgende:

[..]
Het zal er wel oa op uitdraaien dat veel mensen geen geld hebben voor gezond eten....
Maar wel geld voor de hele dag door fast food snacks snoep frisdrank enz ?
Laat dat weg voor 3 gewone maaltijden en je kunt prima normaal eten hoor.
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
pi_220957481
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juni 2026 05:08 schreef SebbeSwensje het volgende:
Ik at vroeger hele zakken met chips weg, maar ben er nooit een grammetje door aangekomen. Ik geloof dus wel dat het niet komt door teveel chips eten. Waarom zoiets wel in het basispakket komt en tandheelkunde niet is me dan wel weer een raadsel.
Geld.

Uit het artikel hierover op de NOS blijkt dat jaarlijks maar 10 tot 20 kinderen ook daadwerkelijk zo'n maagverkleining gaan krijgen, dat is qua kosten een peulenschil vergeleken met tandheelkunde waar in principe heel NL gebruik van zal maken.
  donderdag 4 juni 2026 @ 11:38:39 #79
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_220957568
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 11:30 schreef Timwonnacott het volgende:

[..]
Geld.

Uit het artikel hierover op de NOS blijkt dat jaarlijks maar 10 tot 20 kinderen ook daadwerkelijk zo'n maagverkleining gaan krijgen, dat is qua kosten een peulenschil vergeleken met tandheelkunde waar in principe heel NL gebruik van zal maken.
Klopt. Erg jammer want de gezondheidswinst zou enorm zijn, de drempel voor een tandartsbezoek is voor veel mensen al hoog en vanwege de kosten zal dit nog vaker worden uitgesteld.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
pi_220957593
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juni 2026 11:38 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]
Klopt. Erg jammer want de gezondheidswinst zou enorm zijn, de drempel voor een tandartsbezoek is voor veel mensen al hoog en vanwege de kosten zal dit nog vaker worden uitgesteld.
Eens, wat mij betreft zou het er ook in moeten zitten.
pi_220957608
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 11:04 schreef Qarrad het volgende:

[..]
Weet jij dit als medisch professional?
[..]
Oh je bent een kennis van. Nou, hopelijk hebben ze bij het UMC behoefte aan die kennis (<- woordgrap).
Ben je nou aan het trollen? Beetje menselijk inzicht heet dat.

Ja klopt. Ik heb het persoonlijk gezien. Iemand die een maagverkleining onderging, daarna met complicaties op de I.C. lag. Toen alles genezen was viel diegene af. En na een jaar of 2 was die weer op zijn oude niveau. En waarom? Omdat hij zich niet hield aan een normaal voedingsschema.
Die andere idem, op het I.C. gedeelte na.
Maar goed. Alleen cijfertjes tellen hier op FOK, want anders is het niet waar. Persoonlijke ervaringen kloppen niet.

[ Bericht 0% gewijzigd door Fietsenrek op 04-06-2026 11:56:33 ]
  donderdag 4 juni 2026 @ 11:59:22 #82
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220957673
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 11:30 schreef Timwonnacott het volgende:

[..]
Geld.

Uit het artikel hierover op de NOS blijkt dat jaarlijks maar 10 tot 20 kinderen ook daadwerkelijk zo'n maagverkleining gaan krijgen, dat is qua kosten een peulenschil vergeleken met tandheelkunde waar in principe heel NL gebruik van zal maken.
Los daarvan kan het bij die extreme gevallen uiteindelijk een hoop latere kosten besparen.
  donderdag 4 juni 2026 @ 12:01:18 #83
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_220957689
quote:
Goed idee ^O^

pi_220957694
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 04:57 schreef torentje het volgende:

[..]
Eetverslaafden dient men te helpen o.a. door fabrikanten te dwingen nog slechts gezonde etenswaren te produceren.
Onzin. Als je geen eetverslaafde bent heb je gewoon recht op af en toe ongezond eten.
pi_220957711
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 09:59 schreef Gibson88 het volgende:
Ik zal wel een klootzak zijn maar dit is wat mij betreft idioterie van de bovenste plank.

Ja je kan een trage schildklier hebben en of metabolisme. Maar wat je eet en drinkt is ook je eigen verantwoordelijkheid. Kinderen een maagverkleining geven....Hoe zot wil je het hebben/maken.
Dit; en je bent geen klootzak. Je spreekt alleen een ongemakkelijke waarheid.

Natuurlijk zijn er mensen die met schildklierproblemen, medicatie of hormonen struggelen. Maar laten we nou niet net gaan doen alsof 98% van de mensen met overgewicht zich niet gewoon associaal vol lopen te stouwen.

Ook zo'n knul op Tiktok; die heeft zogenaamd 'de eetbuistoornis'. Dat soort gedachtegoed wordt tegenwoordig ook nog gebacked door specialisten :') Je mag gewoon niet meer zeggen dat mensen teveel vreten.
pi_220957715
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 10:56 schreef ootjekatootje het volgende:
De porties hier zijn veel te groot, mensen eten vaak het dubbele van wat ze nodig hebben.

Kijk maar eens in een restaurant wat je op je bord hebt liggen, stuk vlees van 200 gram is geen uitzondering.
Mensen eten alsof ze bouwvakkers of landarbeiders zijn, die overtollige energie wordt allemaal opgeslagen.
Dat is zeker waar. In een restaurant heb ik ook nooit mijn bord leeg. Komen ze vragen of het wel lekker was. Ja dat was het zeker, maar veel te veel.
  donderdag 4 juni 2026 @ 12:20:44 #87
287741 matspontius
Same old shit, different day
pi_220957811
Tieners met obesitas moeten eens van hun luie reet komen, gaan sporten en veel meer bewegen ipv je vol te vreten en de hele dag voor een beeldscherm hangen. Dat je zo vet bent, ligt toch in het meerendeel van de gevallen, volledig aan jezelf en je aartsluie houding :!
"Hoka Hey!"
pi_220957867
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 12:20 schreef matspontius het volgende:
Tieners met obesitas moeten eens van hun luie reet komen, gaan sporten en veel meer bewegen ipv je vol te vreten en de hele dag voor een beeldscherm hangen. Dat je zo vet bent, ligt toch in het meerendeel van de gevallen, volledig aan jezelf en je aartsluie houding :!
Het is ook het gemak waarmee kinderen voedsel tot zich nemen.

Ze bellen thuisbezorgd of op de fatbike naar de winkel voor een kant en klaar maaltijd. (Grote porties en geen energieverbranding)
Vroeger moesten ze eerst het land bewerken, een dier slachten of een vis vangen voor ze te eten hadden.
(Kleine porties en veel fysieke arbeid)

Letterlijk dus een welvaartsziekte.
pi_220957953
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 12:20 schreef matspontius het volgende:
Tieners met obesitas moeten eens van hun luie reet komen, gaan sporten en veel meer bewegen ipv je vol te vreten en de hele dag voor een beeldscherm hangen. Dat je zo vet bent, ligt toch in het meerendeel van de gevallen, volledig aan jezelf en je aartsluie houding :!
Tieners met obesitas zijn afhankelijk van hun ouders als het op eten aan komt. Je hoeft je niet vol te vreten om overgewicht te hebben (als dat al de reden is). Structureel te vet en te gezoet eten geeft al problemen.
pi_220958044
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juni 2026 09:55 schreef maily het volgende:

[..]
Nog meer onzin.
Het krioelt overal van de kookfilmpjes.
Dan nog...
pi_220958065
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 11:29 schreef deedeetee het volgende:

[..]
Maar wel geld voor de hele dag door fast food snacks snoep frisdrank enz ?
Laat dat weg voor 3 gewone maaltijden en je kunt prima normaal eten hoor.
Jajaja....
Maar hoe vaak hoor je niet van die figuren die roepen dat gezond eten zoooo duurrrr is...
  donderdag 4 juni 2026 @ 12:57:47 #92
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_220958118
Voorspelbaar verloop van het topic dit :')
pi_220958121
Ik lees hier echt bizar weinig terug over de rol van de ouders. Het wordt hier grotendeels bij het kind neergelegd.

*Ouders kopen de boodschappen en bepalen hiermee dus wat het kind eet
*Ouders kopen een fatbike

En dan de thuissituatie. Een kind heeft motivatie nodig om iets vol te houden. En dan heb ik het over sport en beweging. Hier weer: de ouders.

Hoewel het het heel raar klinkt, vind ik het goed dat deze kinderen geholpen worden. Het liefst moet het aangepakt worden bij de bron, namelijk surprise surprise de ouders, maar blijkbaar is dat iets wat niet lukt. Veel ouders schieten direct in de verdedigingsmodus als ze kritiek krijgen over hun kind.
  donderdag 4 juni 2026 @ 13:12:06 #94
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220958187
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 12:57 schreef Qarrad het volgende:
Voorspelbaar verloop van het topic dit :')
Inderdaad, ze doen me denken aan een of andere 70 jarige tante die ik gisteren nog tegenkwam op een feestje van de schoonfamilie. Na twee rode wijntjes begint die ook als een viswijf te blaten over "de jeugd van tegenwoordig" en allerlei achterlijke denkbeelden die ze erover heeft. Uiteraard zonder kennis van zaken, veel N=1 voorbeelden en een hoop verbitterdheid.
  donderdag 4 juni 2026 @ 13:12:46 #95
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220958193
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juni 2026 12:58 schreef Sunshine1982 het volgende:

*Ouders kopen de boodschappen en bepalen hiermee dus wat het kind eet

Dat is bij tieners niet meer het geval natuurlijk.
pi_220958200
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 13:12 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Dat is bij tieners niet meer het geval natuurlijk.
Nee? Want tieners hebben genoeg geld om hun eigen boodschappen te bekostigen? Koken elke avond ook voor zichzelf?
  donderdag 4 juni 2026 @ 13:15:08 #97
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220958206
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juni 2026 13:13 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]
Nee? Want tieners hebben genoeg geld om hun eigen boodschappen te bekostigen? Koken elke avond ook voor zichzelf?
Tieners hebben meestal zakgeld of geld uit een of ander bijbaantje en kunnen daarmee zichzelf volproppen buiten het zicht van ouders.
pi_220958230
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 13:15 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Tieners hebben meestal zakgeld of geld uit een of ander bijbaantje en kunnen daarmee zichzelf volproppen buiten het zicht van ouders.
Tiener zijn begint al met de leeftijd van tien jaar. Kinderen werken pas vanaf 14, 15, 16.
Zakgeld hebben ouders een aandeel in en de meeste kinderen van een jaar of tien tot 13 due ik ken krijgen niet meer dan een paar euro per week.

En obesitas is vaak iets wat al jaren aan de gang is. Het is niet dat die tieners opeens uit hun voegen barsten omdat een zak chips teveel eten.
pi_220958251
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juni 2026 12:58 schreef Sunshine1982 het volgende:
Ik lees hier echt bizar weinig terug over de rol van de ouders. Het wordt hier grotendeels bij het kind neergelegd.

*Ouders kopen de boodschappen en bepalen hiermee dus wat het kind eet
*Ouders kopen een fatbike

En dan de thuissituatie. Een kind heeft motivatie nodig om iets vol te houden. En dan heb ik het over sport en beweging. Hier weer: de ouders.

Hoewel het het heel raar klinkt, vind ik het goed dat deze kinderen geholpen worden. Het liefst moet het aangepakt worden bij de bron, namelijk surprise surprise de ouders, maar blijkbaar is dat iets wat niet lukt. Veel ouders schieten direct in de verdedigingsmodus als ze kritiek krijgen over hun kind.
Volgens mij heeft de focus de afgelopen 20 jaar juist op de ouders en voogden gezeten. Die aanpak blijkt dus gewoon niet te werken. Geld vanuit gemeentes om kinderen te laten sporten, werkt ook niet. Want toestemming van de ouders nog, subsidieaanvragen gaan via de ouders. En die hebben daar geen zin of geen tijd voor, of whatever.

Vandaar dus deze rigoureuze mogelijkheden.
  donderdag 4 juni 2026 @ 13:23:19 #100
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220958259
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juni 2026 13:18 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]
Tiener zijn begint al met de leeftijd van tien jaar. Kinderen werken pas vanaf 14, 15, 16.
Zakgeld hebben ouders een aandeel in en de meeste kinderen van een jaar of tien tot 13 due ik ken krijgen niet meer dan een paar euro per week.

En obesitas is vaak iets wat al jaren aan de gang is. Het is niet dat die tieners opeens uit hun voegen barsten omdat een zak chips teveel eten.
Zoals je kan lezen gaat het om dertien- tot achttienjarigen. Die hebben doorgaans al de nodige vrijheden. Vanaf je 13e kun je al folders gooien als je wilt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')