abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 4 juni 2026 @ 00:50:20 #1
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220955543
https://www.nu.nl/binnenl(...)het-basispakket.html
ik zeg , goede zaak
quote:
Tieners die maar niet van hun ernstige overgewicht afkomen, kunnen voortaan een maagverkleining krijgen.
Die operatie komt per direct in het basispakket, meldt het Zorginstituut donderdag aan NU.nl.

Eerder was er onvoldoende bewijs dat zo'n operatie nuttig en veilig is voor jongeren.

Het gaat specifiek om dertien- tot achttienjarigen die bijna uitgegroeid zijn en die een BMI van meer dan 40 hebben.

Zo'n BMI heb je als je bijvoorbeeld 1,70 meter lang bent en 116 kilo weegt.

Tieners met een BMI van minstens 35 én een ziekte die te maken heeft met hun overgewicht, kunnen de operatie ook krijgen.
Alle tieners moeten leefstijlbegeleiding hebben gehad zonder voldoende resultaat.
n zo'n programma leer je gezonder te eten en meer te bewegen.

Een groeiend aantal Nederlandse jongeren kampt met ernstig of zeer ernstig overgewicht.
Inmiddels zijn het er naar schatting vijf- tot achthonderd.

En het zijn geen kinderen die "gewoon minder chips moeten eten", benadrukt kinderarts Anita Vreugdenhil van het Maastricht UMC+.

Dat ziekenhuis begeleidde elf Nederlandse jongeren die al zo'n operatie gehad hebben als onderdeel van een wetenschappelijk onderzoek.
"Dit zijn jongeren die een chronische ziekte hebben", zegt Vreugdenhil. "
Het gaat dan echt niet over wilskracht of 'te veel chips eten'.
En het is ook niet 'de schuld van de ouders
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220955562
Hard gelachen om de uitspraken in de laatste alinea. Maar goed, fijn voor de kinderen die erop zitten te wachten.
...hier om je mars te breken.
  donderdag 4 juni 2026 @ 04:04:48 #3
3542 Gia
User under construction
pi_220955665
Geen woorden voor, echt!
pi_220955669
Schandalig.

Je zou dit ook zo kunnen formuleren: "Belastingbetaler gaat maagverkleining van kinderen betalen die te veel chips eten"
The problem with socialism is that you eventually run out of other people's money
pi_220955686
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 04:19 schreef TAmaru het volgende:
Schandalig.

Je zou dit ook zo kunnen formuleren: "Belastingbetaler gaat maagverkleining van kinderen betalen die te veel chips eten"
Eetverslaafden dient men te helpen o.a. door fabrikanten te dwingen nog slechts gezonde etenswaren te produceren.
  donderdag 4 juni 2026 @ 05:08:12 #6
503714 SebbeSwensje
Heraclied of niet?
pi_220955694
Ik at vroeger hele zakken met chips weg, maar ben er nooit een grammetje door aangekomen. Ik geloof dus wel dat het niet komt door teveel chips eten. Waarom zoiets wel in het basispakket komt en tandheelkunde niet is me dan wel weer een raadsel.
That's the drugs talking and truth be told, I like what they're saying.
pi_220955700
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juni 2026 05:08 schreef SebbeSwensje het volgende:
Ik at vroeger hele zakken met chips weg, maar ben er nooit een grammetje door aangekomen. Ik geloof dus wel dat het niet komt door teveel chips eten. Waarom zoiets wel in het basispakket komt en tandheelkunde niet is me dan wel weer een raadsel.
Dan heb je gewoon mazzel met je genen denk ik. Maar verder wel eens; tandheelkunde mag er dan ook wel in.
pi_220955704
Die kosten zullen me een zorg zijn, ik maak me meer zorgen dat je jongeren een maagverkleining gaat geven, ze hebben het over leeftstijl begeleiding maar dat klinkt allemaal: Geen chips meer eten he beste jongen!
Stop ze in een internaat zodat ze niet te veel kunnen vreten.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  donderdag 4 juni 2026 @ 06:25:42 #9
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_220955732
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juni 2026 05:08 schreef SebbeSwensje het volgende:
Ik at vroeger hele zakken met chips weg, maar ben er nooit een grammetje door aangekomen. Ik geloof dus wel dat het niet komt door teveel chips eten.
Idem. Maar wat er verder nog in die chips zat wat niet zo goed was, los van zout en caloriën, daar zei vroeger niemand iets over.
pi_220955738
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 05:33 schreef raptorix het volgende:
Stop ze in een internaat zodat ze niet te veel kunnen vreten.
Niet naar de eetverslaafden moet de dwang, maar de dwang moet naar de fabrikanten van ongezonde etenswaren.
pi_220955741
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juni 2026 06:25 schreef Eightyone het volgende:

[..]
Idem. Maar wat er verder nog in die chips zat wat niet zo goed was, los van zout en caloriën, daar zei vroeger niemand iets over.
Kinderen zaten vroeger niet de hele dag achter de spelcomputer maar speelden volop buiten dus dan zijn calorieen helemaal geen probleem, en zou is ook helemaal niet zo erg. Daarnaast werd er veel meer vers gekookt dus die zak chips kon je best hebben.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_220955746
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juni 2026 05:08 schreef SebbeSwensje het volgende:
Ik at vroeger hele zakken met chips weg, maar ben er nooit een grammetje door aangekomen. Ik geloof dus wel dat het niet komt door teveel chips eten. Waarom zoiets wel in het basispakket komt en tandheelkunde niet is me dan wel weer een raadsel.
Ik ook niet.
Nog steeds kan ik eten wat ik wil maar dik wordt ik niet...

En van bier drinken wordt je al zeker niet dik...
_O-
pi_220955756
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juni 2026 06:36 schreef Toine51 het volgende:

[..]
Ik ook niet.
Nog steeds kan ik eten wat ik wil maar dik wordt ik niet...

En van bier drinken wordt je al zeker niet dik...
_O-
Ik leef sinds dit jaar een stuk gezonder, en ben ook bijna 20 kilo afgevallen, niet door minder te eten, maar wel door beter en vooral niet te veel vette troep, groente kun je bijna onbeperkt eten, dus voor mensen die snel honger hebben, knal er gewoon meer groenten in :)
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_220955767
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 06:41 schreef raptorix het volgende:

[..]
Ik leef sinds dit jaar een stuk gezonder, en ben ook bijna 20 kilo afgevallen, niet door minder te eten, maar wel door beter en vooral niet te veel vette troep, groente kun je bijna onbeperkt eten, dus voor mensen die snel honger hebben, knal er gewoon meer groenten in :)
Ik beweeg ook veel, op mijn werk loop ik veel en thuis elke dag 5 tot 10 km met de hond.
En nauwelijks snoep oid.
En cola oid drink ik al helemaal niet.

Als je er ergens dik van wordt...
pi_220955770
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 05:33 schreef raptorix het volgende:
Die kosten zullen me een zorg zijn, ik maak me meer zorgen dat je jongeren een maagverkleining gaat geven, ze hebben het over leeftstijl begeleiding maar dat klinkt allemaal: Geen chips meer eten he beste jongen!
Stop ze in een internaat zodat ze niet te veel kunnen vreten.
Nou, schop ze naar buiten en laat ze bewegen.
Het beeld wat je in de maatschappij ziet dat jongeren op fatbike's zitten, hele dag gamen of op hun telefoon zitten, ja dan kun je niet echt positief over dit bericht zijn...
pi_220955773
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 06:53 schreef Toine51 het volgende:

[..]
Nou, schop ze naar buiten en laat ze bewegen.
Het beeld wat je in de maatschappij ziet dat jongeren op fatbike's zitten, hele dag gamen of op hun telefoon zitten, ja dan kun je niet echt positief over dit bericht zijn...
Ouders vinden het prima, want ze zijn lekker rustig.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_220955779
Die dikke hun fatbike inleveren en op een gewone fiets naar school en op een sportvereniging zetten helpt veel beter.
pi_220955798
In de jaren 50 hadden we dit probleem niet, dus onzin dat het niet om wilskracht of slecht ouderschap zou gaan. De medische wereld heeft weer geld geroken.
  donderdag 4 juni 2026 @ 07:16:32 #19
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_220955807
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 06:33 schreef raptorix het volgende:

[..]
Kinderen zaten vroeger niet de hele dag achter de spelcomputer maar speelden volop buiten dus dan zijn calorieen helemaal geen probleem, en zou is ook helemaal niet zo erg. Daarnaast werd er veel meer vers gekookt dus die zak chips kon je best hebben.
Met mate.

[ Bericht 6% gewijzigd door Eightyone op 04-06-2026 13:15:27 ]
pi_220955820
Je moet ze gewoon opsluiten en een tijd geen eten geven.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_220955867
pi_220955887
Minder computeren. Meer buiten spelen. En goede begeleiding. Want of een mvk gezond is zo jong betwijfel ik
pi_220955900
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 04:57 schreef torentje het volgende:

[..]
Eetverslaafden dient men te helpen o.a. door fabrikanten te dwingen nog slechts gezonde etenswaren te produceren.
toe maar en wat moet dat kosten?
The problem with socialism is that you eventually run out of other people's money
  donderdag 4 juni 2026 @ 07:44:44 #24
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_220955904
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 05:33 schreef raptorix het volgende:
Die kosten zullen me een zorg zijn, ik maak me meer zorgen dat je jongeren een maagverkleining gaat geven, ze hebben het over leeftstijl begeleiding maar dat klinkt allemaal: Geen chips meer eten he beste jongen!
Stop ze in een internaat zodat ze niet te veel kunnen vreten.
Dat lijkt me wel noodzakelijk.

Als de moeder er daarna weer blikjes energydrank en zakken chips in stopt als ontbijt omdat dat lekker makkelijk is, dan schiet het niet op.
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
  donderdag 4 juni 2026 @ 08:14:25 #25
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_220955981
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juni 2026 05:08 schreef SebbeSwensje het volgende:
Ik at vroeger hele zakken met chips weg, maar ben er nooit een grammetje door aangekomen. Ik geloof dus wel dat het niet komt door teveel chips eten. Waarom zoiets wel in het basispakket komt en tandheelkunde niet is me dan wel weer een raadsel.
Misschien eten die betreffende kinderen naast chips tussendoor ook alleen fastfood als maaltijden? Of misschien bewegen ze er niet bij. Als kind heb je normaal gesproken een snellere stofwisseling dus als je dan dik wordt heb je misschien ook genetische pech, maar ik denk niet dat dat het enige is en ik vind het ook vreemd dat we volgens de OP de ouders er niet op mogen aankijken.

Volledig eens met je laatste opmerking.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')