quote:Tieners die maar niet van hun ernstige overgewicht afkomen, kunnen voortaan een maagverkleining krijgen.
Die operatie komt per direct in het basispakket, meldt het Zorginstituut donderdag aan NU.nl.
Eerder was er onvoldoende bewijs dat zo'n operatie nuttig en veilig is voor jongeren.
Het gaat specifiek om dertien- tot achttienjarigen die bijna uitgegroeid zijn en die een BMI van meer dan 40 hebben.
Zo'n BMI heb je als je bijvoorbeeld 1,70 meter lang bent en 116 kilo weegt.
Tieners met een BMI van minstens 35 én een ziekte die te maken heeft met hun overgewicht, kunnen de operatie ook krijgen.
Alle tieners moeten leefstijlbegeleiding hebben gehad zonder voldoende resultaat.
n zo'n programma leer je gezonder te eten en meer te bewegen.
Een groeiend aantal Nederlandse jongeren kampt met ernstig of zeer ernstig overgewicht.
Inmiddels zijn het er naar schatting vijf- tot achthonderd.
En het zijn geen kinderen die "gewoon minder chips moeten eten", benadrukt kinderarts Anita Vreugdenhil van het Maastricht UMC+.
Dat ziekenhuis begeleidde elf Nederlandse jongeren die al zo'n operatie gehad hebben als onderdeel van een wetenschappelijk onderzoek.
"Dit zijn jongeren die een chronische ziekte hebben", zegt Vreugdenhil. "
Het gaat dan echt niet over wilskracht of 'te veel chips eten'.
En het is ook niet 'de schuld van de ouders
Eetverslaafden dient men te helpen o.a. door fabrikanten te dwingen nog slechts gezonde etenswaren te produceren.quote:Op donderdag 4 juni 2026 04:19 schreef TAmaru het volgende:
Schandalig.
Je zou dit ook zo kunnen formuleren: "Belastingbetaler gaat maagverkleining van kinderen betalen die te veel chips eten"
Dan heb je gewoon mazzel met je genen denk ik. Maar verder wel eens; tandheelkunde mag er dan ook wel in.quote:Op donderdag 4 juni 2026 05:08 schreef SebbeSwensje het volgende:
Ik at vroeger hele zakken met chips weg, maar ben er nooit een grammetje door aangekomen. Ik geloof dus wel dat het niet komt door teveel chips eten. Waarom zoiets wel in het basispakket komt en tandheelkunde niet is me dan wel weer een raadsel.
Idem. Maar wat er verder nog in die chips zat wat niet zo goed was, los van zout en caloriën, daar zei vroeger niemand iets over.quote:Op donderdag 4 juni 2026 05:08 schreef SebbeSwensje het volgende:
Ik at vroeger hele zakken met chips weg, maar ben er nooit een grammetje door aangekomen. Ik geloof dus wel dat het niet komt door teveel chips eten.
Niet naar de eetverslaafden moet de dwang, maar de dwang moet naar de fabrikanten van ongezonde etenswaren.quote:Op donderdag 4 juni 2026 05:33 schreef raptorix het volgende:
Stop ze in een internaat zodat ze niet te veel kunnen vreten.
Kinderen zaten vroeger niet de hele dag achter de spelcomputer maar speelden volop buiten dus dan zijn calorieen helemaal geen probleem, en zou is ook helemaal niet zo erg. Daarnaast werd er veel meer vers gekookt dus die zak chips kon je best hebben.quote:Op donderdag 4 juni 2026 06:25 schreef Eightyone het volgende:
[..]
Idem. Maar wat er verder nog in die chips zat wat niet zo goed was, los van zout en caloriën, daar zei vroeger niemand iets over.
Ik ook niet.quote:Op donderdag 4 juni 2026 05:08 schreef SebbeSwensje het volgende:
Ik at vroeger hele zakken met chips weg, maar ben er nooit een grammetje door aangekomen. Ik geloof dus wel dat het niet komt door teveel chips eten. Waarom zoiets wel in het basispakket komt en tandheelkunde niet is me dan wel weer een raadsel.
Ik leef sinds dit jaar een stuk gezonder, en ben ook bijna 20 kilo afgevallen, niet door minder te eten, maar wel door beter en vooral niet te veel vette troep, groente kun je bijna onbeperkt eten, dus voor mensen die snel honger hebben, knal er gewoon meer groenten inquote:Op donderdag 4 juni 2026 06:36 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Ik ook niet.
Nog steeds kan ik eten wat ik wil maar dik wordt ik niet...
En van bier drinken wordt je al zeker niet dik...
Ik beweeg ook veel, op mijn werk loop ik veel en thuis elke dag 5 tot 10 km met de hond.quote:Op donderdag 4 juni 2026 06:41 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik leef sinds dit jaar een stuk gezonder, en ben ook bijna 20 kilo afgevallen, niet door minder te eten, maar wel door beter en vooral niet te veel vette troep, groente kun je bijna onbeperkt eten, dus voor mensen die snel honger hebben, knal er gewoon meer groenten in
Nou, schop ze naar buiten en laat ze bewegen.quote:Op donderdag 4 juni 2026 05:33 schreef raptorix het volgende:
Die kosten zullen me een zorg zijn, ik maak me meer zorgen dat je jongeren een maagverkleining gaat geven, ze hebben het over leeftstijl begeleiding maar dat klinkt allemaal: Geen chips meer eten he beste jongen!
Ouders vinden het prima, want ze zijn lekker rustig.quote:Op donderdag 4 juni 2026 06:53 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Nou, schop ze naar buiten en laat ze bewegen.
Het beeld wat je in de maatschappij ziet dat jongeren op fatbike's zitten, hele dag gamen of op hun telefoon zitten, ja dan kun je niet echt positief over dit bericht zijn...
Met mate.quote:Op donderdag 4 juni 2026 06:33 schreef raptorix het volgende:
[..]
Kinderen zaten vroeger niet de hele dag achter de spelcomputer maar speelden volop buiten dus dan zijn calorieen helemaal geen probleem, en zou is ook helemaal niet zo erg. Daarnaast werd er veel meer vers gekookt dus die zak chips kon je best hebben.
toe maar en wat moet dat kosten?quote:Op donderdag 4 juni 2026 04:57 schreef torentje het volgende:
[..]
Eetverslaafden dient men te helpen o.a. door fabrikanten te dwingen nog slechts gezonde etenswaren te produceren.
Dat lijkt me wel noodzakelijk.quote:Op donderdag 4 juni 2026 05:33 schreef raptorix het volgende:
Die kosten zullen me een zorg zijn, ik maak me meer zorgen dat je jongeren een maagverkleining gaat geven, ze hebben het over leeftstijl begeleiding maar dat klinkt allemaal: Geen chips meer eten he beste jongen!
Misschien eten die betreffende kinderen naast chips tussendoor ook alleen fastfood als maaltijden? Of misschien bewegen ze er niet bij. Als kind heb je normaal gesproken een snellere stofwisseling dus als je dan dik wordt heb je misschien ook genetische pech, maar ik denk niet dat dat het enige is en ik vind het ook vreemd dat we volgens de OP de ouders er niet op mogen aankijken.quote:Op donderdag 4 juni 2026 05:08 schreef SebbeSwensje het volgende:
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |