abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 4 juni 2026 @ 00:50:20 #1
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220955543
https://www.nu.nl/binnenl(...)het-basispakket.html
ik zeg , goede zaak
quote:
Tieners die maar niet van hun ernstige overgewicht afkomen, kunnen voortaan een maagverkleining krijgen.
Die operatie komt per direct in het basispakket, meldt het Zorginstituut donderdag aan NU.nl.

Eerder was er onvoldoende bewijs dat zo'n operatie nuttig en veilig is voor jongeren.

Het gaat specifiek om dertien- tot achttienjarigen die bijna uitgegroeid zijn en die een BMI van meer dan 40 hebben.

Zo'n BMI heb je als je bijvoorbeeld 1,70 meter lang bent en 116 kilo weegt.

Tieners met een BMI van minstens 35 én een ziekte die te maken heeft met hun overgewicht, kunnen de operatie ook krijgen.
Alle tieners moeten leefstijlbegeleiding hebben gehad zonder voldoende resultaat.
n zo'n programma leer je gezonder te eten en meer te bewegen.

Een groeiend aantal Nederlandse jongeren kampt met ernstig of zeer ernstig overgewicht.
Inmiddels zijn het er naar schatting vijf- tot achthonderd.

En het zijn geen kinderen die "gewoon minder chips moeten eten", benadrukt kinderarts Anita Vreugdenhil van het Maastricht UMC+.

Dat ziekenhuis begeleidde elf Nederlandse jongeren die al zo'n operatie gehad hebben als onderdeel van een wetenschappelijk onderzoek.
"Dit zijn jongeren die een chronische ziekte hebben", zegt Vreugdenhil. "
Het gaat dan echt niet over wilskracht of 'te veel chips eten'.
En het is ook niet 'de schuld van de ouders
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220955562
Hard gelachen om de uitspraken in de laatste alinea. Maar goed, fijn voor de kinderen die erop zitten te wachten.
...hier om je mars te breken.
  donderdag 4 juni 2026 @ 04:04:48 #3
3542 Gia
User under construction
pi_220955665
Geen woorden voor, echt!
pi_220955669
Schandalig.

Je zou dit ook zo kunnen formuleren: "Belastingbetaler gaat maagverkleining van kinderen betalen die te veel chips eten"
The problem with socialism is that you eventually run out of other people's money
pi_220955686
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 04:19 schreef TAmaru het volgende:
Schandalig.

Je zou dit ook zo kunnen formuleren: "Belastingbetaler gaat maagverkleining van kinderen betalen die te veel chips eten"
Eetverslaafden dient men te helpen o.a. door fabrikanten te dwingen nog slechts gezonde etenswaren te produceren.
  donderdag 4 juni 2026 @ 05:08:12 #6
503714 SebbeSwensje
Heraclied of niet?
pi_220955694
Ik at vroeger hele zakken met chips weg, maar ben er nooit een grammetje door aangekomen. Ik geloof dus wel dat het niet komt door teveel chips eten. Waarom zoiets wel in het basispakket komt en tandheelkunde niet is me dan wel weer een raadsel.
That's the drugs talking and truth be told, I like what they're saying.
pi_220955700
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juni 2026 05:08 schreef SebbeSwensje het volgende:
Ik at vroeger hele zakken met chips weg, maar ben er nooit een grammetje door aangekomen. Ik geloof dus wel dat het niet komt door teveel chips eten. Waarom zoiets wel in het basispakket komt en tandheelkunde niet is me dan wel weer een raadsel.
Dan heb je gewoon mazzel met je genen denk ik. Maar verder wel eens; tandheelkunde mag er dan ook wel in.
pi_220955704
Die kosten zullen me een zorg zijn, ik maak me meer zorgen dat je jongeren een maagverkleining gaat geven, ze hebben het over leeftstijl begeleiding maar dat klinkt allemaal: Geen chips meer eten he beste jongen!
Stop ze in een internaat zodat ze niet te veel kunnen vreten.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  donderdag 4 juni 2026 @ 06:25:42 #9
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_220955732
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juni 2026 05:08 schreef SebbeSwensje het volgende:
Ik at vroeger hele zakken met chips weg, maar ben er nooit een grammetje door aangekomen. Ik geloof dus wel dat het niet komt door teveel chips eten.
Idem. Maar wat er verder nog in die chips zat wat niet zo goed was, los van zout en caloriën, daar zei vroeger niemand iets over.
pi_220955738
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 05:33 schreef raptorix het volgende:
Stop ze in een internaat zodat ze niet te veel kunnen vreten.
Niet naar de eetverslaafden moet de dwang, maar de dwang moet naar de fabrikanten van ongezonde etenswaren.
pi_220955741
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juni 2026 06:25 schreef Eightyone het volgende:

[..]
Idem. Maar wat er verder nog in die chips zat wat niet zo goed was, los van zout en caloriën, daar zei vroeger niemand iets over.
Kinderen zaten vroeger niet de hele dag achter de spelcomputer maar speelden volop buiten dus dan zijn calorieen helemaal geen probleem, en zou is ook helemaal niet zo erg. Daarnaast werd er veel meer vers gekookt dus die zak chips kon je best hebben.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_220955746
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juni 2026 05:08 schreef SebbeSwensje het volgende:
Ik at vroeger hele zakken met chips weg, maar ben er nooit een grammetje door aangekomen. Ik geloof dus wel dat het niet komt door teveel chips eten. Waarom zoiets wel in het basispakket komt en tandheelkunde niet is me dan wel weer een raadsel.
Ik ook niet.
Nog steeds kan ik eten wat ik wil maar dik wordt ik niet...

En van bier drinken wordt je al zeker niet dik...
_O-
pi_220955756
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juni 2026 06:36 schreef Toine51 het volgende:

[..]
Ik ook niet.
Nog steeds kan ik eten wat ik wil maar dik wordt ik niet...

En van bier drinken wordt je al zeker niet dik...
_O-
Ik leef sinds dit jaar een stuk gezonder, en ben ook bijna 20 kilo afgevallen, niet door minder te eten, maar wel door beter en vooral niet te veel vette troep, groente kun je bijna onbeperkt eten, dus voor mensen die snel honger hebben, knal er gewoon meer groenten in :)
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_220955767
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 06:41 schreef raptorix het volgende:

[..]
Ik leef sinds dit jaar een stuk gezonder, en ben ook bijna 20 kilo afgevallen, niet door minder te eten, maar wel door beter en vooral niet te veel vette troep, groente kun je bijna onbeperkt eten, dus voor mensen die snel honger hebben, knal er gewoon meer groenten in :)
Ik beweeg ook veel, op mijn werk loop ik veel en thuis elke dag 5 tot 10 km met de hond.
En nauwelijks snoep oid.
En cola oid drink ik al helemaal niet.

Als je er ergens dik van wordt...
pi_220955770
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 05:33 schreef raptorix het volgende:
Die kosten zullen me een zorg zijn, ik maak me meer zorgen dat je jongeren een maagverkleining gaat geven, ze hebben het over leeftstijl begeleiding maar dat klinkt allemaal: Geen chips meer eten he beste jongen!
Stop ze in een internaat zodat ze niet te veel kunnen vreten.
Nou, schop ze naar buiten en laat ze bewegen.
Het beeld wat je in de maatschappij ziet dat jongeren op fatbike's zitten, hele dag gamen of op hun telefoon zitten, ja dan kun je niet echt positief over dit bericht zijn...
pi_220955773
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 06:53 schreef Toine51 het volgende:

[..]
Nou, schop ze naar buiten en laat ze bewegen.
Het beeld wat je in de maatschappij ziet dat jongeren op fatbike's zitten, hele dag gamen of op hun telefoon zitten, ja dan kun je niet echt positief over dit bericht zijn...
Ouders vinden het prima, want ze zijn lekker rustig.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_220955779
Die dikke hun fatbike inleveren en op een gewone fiets naar school en op een sportvereniging zetten helpt veel beter.
pi_220955798
In de jaren 50 hadden we dit probleem niet, dus onzin dat het niet om wilskracht of slecht ouderschap zou gaan. De medische wereld heeft weer geld geroken.
  donderdag 4 juni 2026 @ 07:16:32 #19
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_220955807
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 06:33 schreef raptorix het volgende:

[..]
Kinderen zaten vroeger niet de hele dag achter de spelcomputer maar speelden volop buiten dus dan zijn calorieen helemaal geen probleem, en zou is ook helemaal niet zo erg. Daarnaast werd er veel meer vers gekookt dus die zak chips kon je best hebben.
Met mate.

[ Bericht 6% gewijzigd door Eightyone op 04-06-2026 13:15:27 ]
pi_220955820
Je moet ze gewoon opsluiten en een tijd geen eten geven.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_220955867
pi_220955887
Minder computeren. Meer buiten spelen. En goede begeleiding. Want of een mvk gezond is zo jong betwijfel ik
pi_220955900
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 04:57 schreef torentje het volgende:

[..]
Eetverslaafden dient men te helpen o.a. door fabrikanten te dwingen nog slechts gezonde etenswaren te produceren.
toe maar en wat moet dat kosten?
The problem with socialism is that you eventually run out of other people's money
  donderdag 4 juni 2026 @ 07:44:44 #24
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_220955904
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 05:33 schreef raptorix het volgende:
Die kosten zullen me een zorg zijn, ik maak me meer zorgen dat je jongeren een maagverkleining gaat geven, ze hebben het over leeftstijl begeleiding maar dat klinkt allemaal: Geen chips meer eten he beste jongen!
Stop ze in een internaat zodat ze niet te veel kunnen vreten.
Dat lijkt me wel noodzakelijk.

Als de moeder er daarna weer blikjes energydrank en zakken chips in stopt als ontbijt omdat dat lekker makkelijk is, dan schiet het niet op.
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
  donderdag 4 juni 2026 @ 08:14:25 #25
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_220955981
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juni 2026 05:08 schreef SebbeSwensje het volgende:
Ik at vroeger hele zakken met chips weg, maar ben er nooit een grammetje door aangekomen. Ik geloof dus wel dat het niet komt door teveel chips eten. Waarom zoiets wel in het basispakket komt en tandheelkunde niet is me dan wel weer een raadsel.
Misschien eten die betreffende kinderen naast chips tussendoor ook alleen fastfood als maaltijden? Of misschien bewegen ze er niet bij. Als kind heb je normaal gesproken een snellere stofwisseling dus als je dan dik wordt heb je misschien ook genetische pech, maar ik denk niet dat dat het enige is en ik vind het ook vreemd dat we volgens de OP de ouders er niet op mogen aankijken.

Volledig eens met je laatste opmerking.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
pi_220955996
Maak de gymlessen maar wat harder. Drie keer per week gym waar er heel veel word hardgelopen en de rest van de tijd besteden we aan krachttraining.
Mijn oude gymleraar liet ons elke week een aantal kilometer door het bos rennen. Andere lessen bestonden uit boksen, worstelen en in de zomer voetbal en rugby. Het was altijd zweten met de gymles en we waren allemaal redelijk fit.
  donderdag 4 juni 2026 @ 08:25:07 #27
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_220956008
Ah, de echte deskundigen hebben zich al gemeld zie ik. "Gewoon rennen" of "stop ze in een internaat" want "vroeger had ik ook gym en at ook chips".

Ik hoop dat ze via het UMC van Maastricht de ouders kunnen bereiken met hun expertise, anders is dit natuurlijk een gemiste kans!
pi_220956009
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 08:19 schreef Chivaz het volgende:
Maak de gymlessen maar wat harder. Drie keer per week gym waar er heel veel word hardgelopen en de rest van de tijd besteden we aan krachttraining.
Mijn oude gymleraar liet ons elke week een aantal kilometer door het bos rennen. Andere lessen bestonden uit boksen, worstelen en in de zomer voetbal en rugby. Het was altijd zweten met de gymles en we waren allemaal redelijk fit.
Idd.
Klinkt het raar als ik zeg dat in mijn klassen vroeger nooit echt dikke kinderen zaten?
Als ik de klassenfoto's terugzie dan zie ik alleen maar "gezonde" kinderen..

Denk ook dat er minder ongezond eten was. Frisdrank was bij ons alleen maar in het weekend.
pi_220956028
Je kunt ook voldoende gaan bewegen en gezond eten.
Corporate translator
pi_220956063
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 00:50 schreef michaelmoore het volgende:
Zo'n BMI heb je als je bijvoorbeeld 1,70 meter lang bent en 116 kilo weegt.
Sorry hoor, maar dit is toch gewoon kindermishandeling door de ouders??? Man man man
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺🇰🇵☭
Let the ruling classes tremble at a communist revolution. The proletarians have nothing to lose but their chains. They have a world to win.
  donderdag 4 juni 2026 @ 08:39:27 #31
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_220956072
Een maagverkleining kost 9.000¤. Als dit besluit je 2.000.000 per jaar kost en je 25.000.000 aan extra zorgkosten bespaart per jaar. Dan is dit een koopje.
pi_220956087
quote:
7s.gif Op donderdag 4 juni 2026 08:29 schreef HSG het volgende:
Je kunt ook voldoende gaan bewegen en gezond eten.
En dit zeg je nu pas! Hadden de onderzoekers dit maar geweten...!
pi_220956091
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 08:25 schreef Qarrad het volgende:
Ah, de echte deskundigen hebben zich al gemeld zie ik. "Gewoon rennen" of "stop ze in een internaat" want "vroeger had ik ook gym en at ook chips".

Ik hoop dat ze via het UMC van Maastricht de ouders kunnen bereiken met hun expertise, anders is dit natuurlijk een gemiste kans!
Ligt aan de ouders. Ik ben niet tegen de keuzes van deze experts. Als dit tot minde obesitas zorgt, dan is dat altijd goed.

We moeten alleen niet doen alsof deze kinderen boven de natuurwetten staan. Dit gaat niet om een buikje, maar om klasse 3 morbide obesitas... Mogen de ouders echt wel wat bezoek van jeugdzorg van krijgen.
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺🇰🇵☭
Let the ruling classes tremble at a communist revolution. The proletarians have nothing to lose but their chains. They have a world to win.
pi_220956093
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juni 2026 08:25 schreef Toine51 het volgende:

[..]
Idd.
Klinkt het raar als ik zeg dat in mijn klassen vroeger nooit echt dikke kinderen zaten?
Als ik de klassenfoto's terugzie dan zie ik alleen maar "gezonde" kinderen..

Denk ook dat er minder ongezond eten was. Frisdrank was bij ons alleen maar in het weekend.
We hadden wel wat dikkere kinderen maar niet van die vetkleppen die je nu ziet. Maar goed andere tijden, wij kwamen nog buiten en sommigen onder ons waren sowieso actief in de sport of iets dergelijks. Tegenwoordig hangt de jeugd vooral binnen achter de PlayStation. Als je dat combineert met slecht eten dan snap ik wel dat het fout gaat.
  donderdag 4 juni 2026 @ 08:44:14 #35
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_220956100
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 08:42 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
Ligt aan de ouders. Ik ben niet tegen de keuzes van deze experts. Als dit tot minde obesitas zorgt, dan is dat altijd goed.

We moeten alleen niet doen alsof deze kinderen boven de natuurwetten staan. Dit gaat niet om een buikje, maar om klasse 3 morbide obesitas... Mogen de ouders echt wel wat bezoek van jeugdzorg van krijgen.
Ik gok dat er al jeugdhulpverlening bij komt kijken op dit niveau, al dan niet ingezet door de ouders zelf. Artsen gaan in de regel ook niet snijden zonder dat het dossier goed bekeken en afgewogen is.
pi_220956119
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juni 2026 08:39 schreef RamboDirk het volgende:
Een maagverkleining kost 9.000¤. Als dit besluit je 2.000.000 per jaar kost en je 25.000.000 aan extra zorgkosten bespaart per jaar. Dan is dit een koopje.
De zorgkosten zullen eerder stijgen dan dalen. Men moet zich ook realiseren dat ouderdomsziektes het gros van onze uitgaven zijn.

Mensen met morbide obesitas leven een stuk minder lang. Calculeer daar misgelopen AOW/pensioen e.d. in en je komt meestal goedkoper uit. Zelfde als bij rokers. Dat was eens uitgerekend door het RIVM. 15% minder kosten over de hele levensloop bij rokers.
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺🇰🇵☭
Let the ruling classes tremble at a communist revolution. The proletarians have nothing to lose but their chains. They have a world to win.
pi_220956125
Stuur ze naar de sportschool
  Spellchecker donderdag 4 juni 2026 @ 08:49:18 #38
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_220956126
Kunnen ze niet Ozempic in die vapes doen?
pi_220956132
Dan mogen ze haartransplantaties ook wel eens gaan doen

Daar kunnen mensen echt niets aan doen, dikheid wel natuurlijk
Iemand die haat heeft tegen Elon Musk gunt succesvolle Afrikanen het licht niet in de ogen en is een racist bigot.
  donderdag 4 juni 2026 @ 09:03:26 #40
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_220956275
Ik vraag mij dan af hoe heeft t kind zo dik kunnen worden ? Zo is het immers niet geboren en van 3x per dag een normale maaltijd zonder tussendoortjes, water ipv van frisdrank, chips in t weekend wordt het toch niet te dik ?
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
pi_220956352
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 09:03 schreef deedeetee het volgende:
Ik vraag mij dan af hoe heeft t kind zo dik kunnen worden ? Zo is het immers niet geboren en van 3x per dag een normale maaltijd zonder tussendoortjes, water ipv van frisdrank, chips in t weekend wordt het toch niet te dik ?
Het zal er wel oa op uitdraaien dat veel mensen geen geld hebben voor gezond eten....
pi_220956418
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 09:10 schreef Toine51 het volgende:

[..]
Het zal er wel oa op uitdraaien dat veel mensen geen geld hebben voor gezond eten....
Wat een onzin zeg. Gezond eten is een stuk goedkoper dan ongezond eten.

Diepvriesspinazie, doperwten, rode kool, prei, broccoli, rijst, bananen, appels, bonen, linzen, pindakaas... behoren tot de goedkoopste spullen in de supermarkt.
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺🇰🇵☭
Let the ruling classes tremble at a communist revolution. The proletarians have nothing to lose but their chains. They have a world to win.
pi_220956438
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 09:10 schreef Toine51 het volgende:

[..]
Het zal er wel oa op uitdraaien dat veel mensen geen geld hebben voor gezond eten....
Terwijl gezond eten veruit de goedkoopste optie is in Nederland. Je hebt een paar kilo rijst voor een paar euro bij de AH. Groenten zijn ook echt niet duur, alleen vlees is relatief prijzig maar met gehakt kun je nog steeds relatief goedkoop eten.
Het probleem is dat mensen nauwelijks nog de moeite nemen om fatsoenlijk te koken.
Ergens snap ik dat ook wel, als beide ouders alle twee volop aan het werk zijn dan kan ik mij goed voorstellen dat de maaltijden altijd snel en makkelijk moeten zijn. Dan is de keuze voor ongezonde troep helaas snel gemaakt.
pi_220956460
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 09:14 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
Wat een onzin zeg. Gezond eten is een stuk goedkoper dan ongezond eten.

Diepvriesspinazie, doperwten, rode kool, prei, broccoli, rijst, bananen, appels, bonen, linzen, pindakaas... behoren tot de goedkoopste spullen in de supermarkt.
Klopt, maar veel mensen denken van niet.
Je kan voor een paar ¤ een gezonde maaltijd op tafel zetten hoor.

Moet je wel een vrouw/man hebben/zijn die een beetje kan koken....
pi_220956491
quote:
quote:
En het zijn geen kinderen die "gewoon minder chips moeten eten", benadrukt kinderarts Anita Vreugdenhil van het Maastricht UMC+.

Dat ziekenhuis begeleidde elf Nederlandse jongeren die al zo'n operatie gehad hebben als onderdeel van een wetenschappelijk onderzoek.
"Dit zijn jongeren die een chronische ziekte hebben", zegt Vreugdenhil. "
Het gaat dan echt niet over wilskracht of 'te veel chips eten'.
En het is ook niet 'de schuld van de ouders
Oke. Maar zo'n maagverkleining zorgt er toch juist voor dat je minder gaat eten/trek krijgt etc? Waarom zou je die operatie dan uitvoeren als minder eten toch geen zin heeft? Zorgt alleen maar voor onnodige complicaties.
Gewoon meer bewegen en gezonder eten.
  donderdag 4 juni 2026 @ 09:33:49 #46
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_220956539
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 09:28 schreef Fietsenrek het volgende:

[..]
[..]
Oke. Maar zo'n maagverkleining zorgt er toch juist voor dat je minder gaat eten/trek krijgt etc? Waarom zou je die operatie dan uitvoeren als minder eten toch geen zin heeft? Zorgt alleen maar voor onnodige complicaties.
Gewoon meer bewegen en gezonder eten.
Er staat niet dat minder eten geen zin heeft maar dat het geen kwestie is van een simpele ingreep als geen chips meer eten. Deze kinderen hebben hun hele leven een buitengewoon afgewogen dieet nodig.

Als het een kwestie was van "gewoon meer bewegen en gezonder eten" dan had die arts dat ook gezegd over die kinderen en had ze heen gezonden zonder dat er een operatie in beeld kwam.
pi_220956574
Tieners met obesitas moet je een sportschool abo geven :{w
No amount of money ever bought a second of time.
pi_220956588
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juni 2026 05:08 schreef SebbeSwensje het volgende:
Ik at vroeger hele zakken met chips weg, maar ben er nooit een grammetje door aangekomen. Ik geloof dus wel dat het niet komt door teveel chips eten. Waarom zoiets wel in het basispakket komt en tandheelkunde niet is me dan wel weer een raadsel.
Even een checkvraag, wat deed je naast al dat chips naar binnen werken?
pi_220956611
Tieners met obesitas moet je een sportieve vakantie aanbieden. Weg van hun ouders die blijkbaar geen moer om ze geven en denken dat een maagverkleining de oplossing is. Misschien dat ze dan zelf het licht gaan zien. Het is niet even een paracetamolletje die je je kind geeft.
pi_220956614
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 09:33 schreef Qarrad het volgende:

[..]
Er staat niet dat minder eten geen zin heeft maar dat het geen kwestie is van een simpele ingreep als geen chips meer eten. Deze kinderen hebben hun hele leven een buitengewoon afgewogen dieet nodig.

Als het een kwestie was van "gewoon meer bewegen en gezonder eten" dan had die arts dat ook gezegd over die kinderen en had ze heen gezonden zonder dat er een operatie in beeld kwam.
Een maagverkleining zorgt er in essentie voor dat je minder gaat eten. Waarom zou dat dan meerwaarde hebben om af te vallen? Omdat ze dan letterlijk gelimiteerd worden in wat ze eten. Dus fysiek kunnen ze dan echt niet meer eten. Staat ook bij dat je na zo'n operatie ook voedingsstoffen tekort krijgt omdat je, jawel, minder voeding binnen krijgt.
  donderdag 4 juni 2026 @ 09:49:09 #51
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_220956623
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 09:47 schreef Fietsenrek het volgende:

[..]
Een maagverkleining zorgt er in essentie voor dat je minder gaat eten. Waarom zou dat dan meerwaarde hebben om af te vallen? Omdat ze dan letterlijk gelimiteerd worden in wat ze eten. Dus fysiek kunnen ze dan echt niet meer eten. Staat ook bij dat je na zo'n operatie ook voedingsstoffen tekort krijgt omdat je, jawel, minder voeding binnen krijgt.
Bij een maagverkleining zit altijd een intensief begeleidingstraject. Het is niet dat je balg dicht wordt geniet en je daarna met een folder met de tekst En nu minder friet naar huis wordt gestuurd. Het is onderdeel van het traject. Daarom zegt de arts ook het is geen kwestie van gewoon meer bewegen en gezonder eten.
  Spellchecker donderdag 4 juni 2026 @ 09:55:05 #52
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_220956665
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 09:20 schreef Toine51 het volgende:

[..]
Klopt, maar veel mensen denken van niet.
Je kan voor een paar ¤ een gezonde maaltijd op tafel zetten hoor.

Moet je wel een vrouw/man hebben/zijn die een beetje kan koken....

Nog meer onzin.
Het krioelt overal van de kookfilmpjes.
pi_220956698
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 07:42 schreef TAmaru het volgende:

[..]
toe maar en wat moet dat kosten?
Het kost alleen moed om gezamenlijk de fabrikanten te dwingen om nog slechts gezonde etenswaren te produceren.
pi_220956704
Ik zal wel een klootzak zijn maar dit is wat mij betreft idioterie van de bovenste plank.

Ja je kan een trage schildklier hebben en of metabolisme. Maar wat je eet en drinkt is ook je eigen verantwoordelijkheid. Kinderen een maagverkleining geven....Hoe zot wil je het hebben/maken.
Ook in moeilijke tijden.
  donderdag 4 juni 2026 @ 10:06:30 #55
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220956796
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 09:14 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
Wat een onzin zeg. Gezond eten is een stuk goedkoper dan ongezond eten.

Diepvriesspinazie, doperwten, rode kool, prei, broccoli, rijst, bananen, appels, bonen, linzen, pindakaas... behoren tot de goedkoopste spullen in de supermarkt.
klopt

een pot witte bonen in tomatensaus kost 59 cent in de super en dat is het aller gezondste wat er te koop is aan voedsel
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  donderdag 4 juni 2026 @ 10:08:19 #56
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_220956811
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 09:59 schreef Gibson88 het volgende:
Ik zal wel een klootzak zijn maar dit is wat mij betreft idioterie van de bovenste plank.

Ja je kan een trage schildklier hebben en of metabolisme. Maar wat je eet en drinkt is ook je eigen verantwoordelijkheid. Kinderen een maagverkleining geven....Hoe zot wil je het hebben/maken.
Kinderen hebben vaak nog geen idee.
  donderdag 4 juni 2026 @ 10:13:24 #57
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220956841
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 09:59 schreef Gibson88 het volgende:
Ik zal wel een klootzak zijn maar dit is wat mij betreft idioterie van de bovenste plank.

Ja je kan een trage schildklier hebben en of metabolisme. Maar wat je eet en drinkt is ook je eigen verantwoordelijkheid. Kinderen een maagverkleining geven....Hoe zot wil je het hebben/maken.
misschien is het voor hun een kans , wil jij die afpakken??
wil jij iets zeggen van mensen die te dol op eten zijn, sommigen roken, anderen drinken , anderen vechten , of gebruiken cocaïne, of xtc, niemand is perfect

kinderen moet je helpen op de juiste weg
misschien hebben ouders schuld misschien niet

maar daar heeft dat kind niets aan
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  Spellchecker donderdag 4 juni 2026 @ 10:18:54 #58
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_220956861
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 10:08 schreef Eightyone het volgende:

[..]
Kinderen hebben vaak nog geen idee.
Maar die doen meestal ook niet de boodschappen. Ze zullen best weleens mogen kiezen wat ze gaan eten.

Maar verder is dit aan de ouders/verzorgers.
pi_220956937
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 09:49 schreef Qarrad het volgende:

[..]
Bij een maagverkleining zit altijd een intensief begeleidingstraject. Het is niet dat je balg dicht wordt geniet en je daarna met een folder met de tekst En nu minder friet naar huis wordt gestuurd. Het is onderdeel van het traject. Daarom zegt de arts ook het is geen kwestie van gewoon meer bewegen en gezonder eten.
Dat snap ik. Maar toch kan er veel bereikt worden zonder een maagverkleining, mits de persoon in kwestie zich ook echt houdt aan zijn opgedragen schema's.

Bovendien is een maagverkleining niet de totale oplossing. Heb kennissen die dat ook gedaan hebben en na een aantal jaren gewoon weer dik zijn.
  donderdag 4 juni 2026 @ 10:34:06 #60
512422 Koekoekmakto
mighty, mighty warrior
pi_220956938
Op zich een goede maatregel. Je moet toch iets van maatregelen nemen bij zulke ernstige problemen.

Waarom kunnen sommige mensen wel op gewicht blijven in deze tijden van overvloed? Dit is toch een gebrek aan opvoeding en beheersing wegsnijden.
"Doe maar gek, want er zijn al genoeg gewone mensen" - Ted Langenbach
pi_220956964
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 10:08 schreef Eightyone het volgende:

[..]
Kinderen hebben vaak nog geen idee.
Dat is dus aan de ouders die hier de verantwoordelijkheid voor dragen.

quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 10:13 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
misschien is het voor hun een kans , wil jij die afpakken??
wil jij iets zeggen van mensen die te dol op eten zijn, sommigen roken, anderen drinken , anderen vechten , of gebruiken cocaïne, of xtc, niemand is perfect

kinderen moet je helpen op de juiste weg
misschien hebben ouders schuld misschien niet

maar daar heeft dat kind niets aan
Wat een overdreven reactie, afpakken. Neen. Opvoeden en bewustwording. Het staat je verder vrij om te zuipen, te snuiven, te roken, vol te proppen met fastfood, ga zo maar door. En het staat mij net zo vrij om daar een mening over te hebben. Dat die niet populair is zal mij een zorg zijn.
Ook in moeilijke tijden.
  donderdag 4 juni 2026 @ 10:40:13 #62
503714 SebbeSwensje
Heraclied of niet?
pi_220956968
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juni 2026 06:36 schreef Toine51 het volgende:

[..]
Ik ook niet.
Nog steeds kan ik eten wat ik wil maar dik wordt ik niet...

En van bier drinken wordt je al zeker niet dik...
_O-
Ik heb eerder het idee dat het drinken er mede voor zorgt dat ik inderdaad ook niets aankom, maar het is wel van alle tijden. Ben altijd al een ecto geweest en of ik nu veel of weinig eet, ik kom niets aan en ik val niets af.
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juni 2026 08:14 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]
Misschien eten die betreffende kinderen naast chips tussendoor ook alleen fastfood als maaltijden? Of misschien bewegen ze er niet bij. Als kind heb je normaal gesproken een snellere stofwisseling dus als je dan dik wordt heb je misschien ook genetische pech, maar ik denk niet dat dat het enige is en ik vind het ook vreemd dat we volgens de OP de ouders er niet op mogen aankijken.

Volledig eens met je laatste opmerking.
Ik zat vroeger ook veel liever achter de computer en daarna de playstation en dan had ik van de gepu of makro zo'n hele bak met rollen mentos of zakken droptoffees en dan gingen die er zo hard doorheen dat ik zwarte kleverige poep had.
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 09:41 schreef smizy het volgende:

[..]
Even een checkvraag, wat deed je naast al dat chips naar binnen werken?
Veel snoep en ander ongezond spul. Bruine boterhammen heb ik altijd een allergie voor gehad. Was geen makkelijke eter, maar wel een langzame omdat ik ongeveer 3x langer kauw dan anderen.
That's the drugs talking and truth be told, I like what they're saying.
  donderdag 4 juni 2026 @ 10:42:52 #63
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_220956991
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juni 2026 10:40 schreef SebbeSwensje het volgende:

[..]
Ik heb eerder het idee dat het drinken er mede voor zorgt dat ik inderdaad ook niets aankom, maar het is wel van alle tijden. Ben altijd al een ecto geweest en of ik nu veel of weinig eet, ik kom niets aan en ik val niets af.
[..]
Ik zat vroeger ook veel liever achter de computer en daarna de playstation en dan had ik van de gepu of makro zo'n hele bak met rollen mentos of zakken droptoffees en dan gingen die er zo hard doorheen dat ik zwarte kleverige poep had.
[..]
Veel snoep en ander ongezond spul. Bruine boterhammen heb ik altijd een allergie voor gehad. Was geen makkelijke eter, maar wel een langzame omdat ik ongeveer 3x langer kauw dan anderen.
Ja, je kan natuurlijk ook gewoon geluk hebben met een snelle verbranding.

Maar stel nou dat je op datzelfde dieet moddervet was geworden. Had je er dan iets aan gedaan, of hadden je ouders er iets mee gedaan?
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
  donderdag 4 juni 2026 @ 10:45:02 #64
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_220957005
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juni 2026 05:08 schreef SebbeSwensje het volgende:
Ik at vroeger hele zakken met chips weg, maar ben er nooit een grammetje door aangekomen.
Ja eens.
Saucijzenbroodjes, blikjes aldi cola de een na de andere, zakken sour cream onion chips, McDonalds, broodjes bal, en dan bij het avondeten de groenten laten staan en alleen het vlees of wat aardappelen eten.

Ook ik was niet te dik.

Dit zullen inderdaad tieners zijn die er sterke aanleg voor hebben, of een soort ziekte hebben.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  donderdag 4 juni 2026 @ 10:51:56 #65
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_220957059
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 10:45 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Ja eens.
Saucijzenbroodjes, blikjes aldi cola de een na de andere, zakken sour cream onion chips, McDonalds, broodjes bal, en dan bij het avondeten de groenten laten staan en alleen het vlees of wat aardappelen eten.

Ook ik was niet te dik.

Dit zullen inderdaad tieners zijn die er sterke aanleg voor hebben, of een soort ziekte hebben.
Hier ook een soort van wandelende vuilnisbak (vroeger), waarbij vooral chips en zoutjes zwaktes waren. En tijdens een dagje weg lette ik nergens op. Ik at wel veel volkorenbrood en at m'n groente ook gewoon op, dat dan weer wel.

Ondertussen waaide ik alsnog bijna weg als je twee ramen tegen elkaar open zette.
pi_220957060
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juni 2026 09:55 schreef maily het volgende:

[..]
Nog meer onzin.
Het krioelt overal van de kookfilmpjes.
Dan heb je nog de basiskennis nodig, zelf Vietnamese loempia’s maken via YouTube filmpjes zorgt voor recepten voor de vulling met het vergif Ve-tsen en zeven (!) blokjes kippenbouillon.
pi_220957086
De porties hier zijn veel te groot, mensen eten vaak het dubbele van wat ze nodig hebben.

Kijk maar eens in een restaurant wat je op je bord hebt liggen, stuk vlees van 200 gram is geen uitzondering.
Mensen eten alsof ze bouwvakkers of landarbeiders zijn, die overtollige energie wordt allemaal opgeslagen.
  donderdag 4 juni 2026 @ 11:04:00 #68
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_220957138
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 10:34 schreef Fietsenrek het volgende:

[..]
Dat snap ik. Maar toch kan er veel bereikt worden zonder een maagverkleining, mits de persoon in kwestie zich ook echt houdt aan zijn opgedragen schema's.
Weet jij dit als medisch professional?
quote:
Bovendien is een maagverkleining niet de totale oplossing. Heb kennissen die dat ook gedaan hebben en na een aantal jaren gewoon weer dik zijn.
Oh je bent een kennis van. Nou, hopelijk hebben ze bij het UMC behoefte aan die kennis (<- woordgrap).
  donderdag 4 juni 2026 @ 11:07:00 #69
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_220957183
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 10:51 schreef ootjekatootje het volgende:
Dan heb je nog de basiskennis nodig, zelf Vietnamese loempia’s maken via YouTube filmpjes zorgt voor recepten voor de vulling met het vergif Ve-tsen
Dat gebruiken die Vietnamezen en Chinezen toch ook zelf?
Als je een gerecht qua smaak net zoals van de Chinees wil maken moet dat er echt in volgens mij.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_220957204
Stelen ze al dat vreten of zo? Zo niet dan ligt het aan de ouders, punt. Gebrek aan ruggengraat moet je niet medicaliseren.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  Spellchecker donderdag 4 juni 2026 @ 11:14:48 #71
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_220957264
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 10:51 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]
Dan heb je nog de basiskennis nodig, zelf Vietnamese loempia’s maken via YouTube filmpjes zorgt voor recepten voor de vulling met het vergif Ve-tsen en zeven (!) blokjes kippenbouillon.
Als je niet kan koken moet je zeker niet beginnen met Vietnamese loempia's.
pi_220957282
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 11:08 schreef Weltschmerz het volgende:
Gebrek aan ruggengraat moet je niet medicaliseren.
Ik zou mensen die geen ruggegraat-wervel bezitten, eerder absoluut aanraden een arts op te zoeken!
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_220957294
Is onderdeel van het traject ook training van de ouders in opvoeding en gezond eten?
  donderdag 4 juni 2026 @ 11:20:03 #74
503714 SebbeSwensje
Heraclied of niet?
pi_220957335
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juni 2026 10:42 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]
Ja, je kan natuurlijk ook gewoon geluk hebben met een snelle verbranding.

Maar stel nou dat je op datzelfde dieet moddervet was geworden. Had je er dan iets aan gedaan, of hadden je ouders er iets mee gedaan?
Zelf sowieso niet _O- ouders denk ik ook niet, want die wilden mij ook al pertinent niet aan broodnodige medicatie hebben of aan groeihormonen waar ooit weleens over werd gesproken. Die vonden dat ik dat soort dingen maar op eigen kracht moest doen. Maar goed, dat is gissen.
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 10:51 schreef Eightyone het volgende:

[..]
Hier ook een soort van wandelende vuilnisbak (vroeger), waarbij vooral chips en zoutjes zwaktes waren. En tijdens een dagje weg lette ik nergens op. Ik at wel veel volkorenbrood en at m'n groente ook gewoon op, dat dan weer wel.

Ondertussen waaide ik alsnog bijna weg als je twee ramen tegen elkaar open zette.
Voor mij was het veel snoepgoed en uitsluitend wit brood, maar met mijn groente had ik ook zelden problemen. Was alleen nooit een fan van paprika, courgette en aubergine. Dat laatste wel heel herkenbaar ja _O-
That's the drugs talking and truth be told, I like what they're saying.
pi_220957375
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juni 2026 11:14 schreef maily het volgende:

[..]
Als je niet kan koken moet je zeker niet beginnen met Vietnamese loempia's.
Dat weten mensen toch niet? Er staat ook bij gemakkelijk recept.
  donderdag 4 juni 2026 @ 11:25:58 #76
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220957424
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 11:17 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Is onderdeel van het traject ook training van de ouders in opvoeding en gezond eten?
Ja dat staat ook gewoon in het bericht, dit is de maatregel als niks anders mogelijk is.

Maar dit topic trekt weer een hoop oude verzuurde types aan om eens lekker hun onderbuik te laten leeglopen.
  donderdag 4 juni 2026 @ 11:29:07 #77
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_220957465
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 09:10 schreef Toine51 het volgende:

[..]
Het zal er wel oa op uitdraaien dat veel mensen geen geld hebben voor gezond eten....
Maar wel geld voor de hele dag door fast food snacks snoep frisdrank enz ?
Laat dat weg voor 3 gewone maaltijden en je kunt prima normaal eten hoor.
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
pi_220957481
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juni 2026 05:08 schreef SebbeSwensje het volgende:
Ik at vroeger hele zakken met chips weg, maar ben er nooit een grammetje door aangekomen. Ik geloof dus wel dat het niet komt door teveel chips eten. Waarom zoiets wel in het basispakket komt en tandheelkunde niet is me dan wel weer een raadsel.
Geld.

Uit het artikel hierover op de NOS blijkt dat jaarlijks maar 10 tot 20 kinderen ook daadwerkelijk zo'n maagverkleining gaan krijgen, dat is qua kosten een peulenschil vergeleken met tandheelkunde waar in principe heel NL gebruik van zal maken.
  donderdag 4 juni 2026 @ 11:38:39 #79
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_220957568
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 11:30 schreef Timwonnacott het volgende:

[..]
Geld.

Uit het artikel hierover op de NOS blijkt dat jaarlijks maar 10 tot 20 kinderen ook daadwerkelijk zo'n maagverkleining gaan krijgen, dat is qua kosten een peulenschil vergeleken met tandheelkunde waar in principe heel NL gebruik van zal maken.
Klopt. Erg jammer want de gezondheidswinst zou enorm zijn, de drempel voor een tandartsbezoek is voor veel mensen al hoog en vanwege de kosten zal dit nog vaker worden uitgesteld.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
pi_220957593
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juni 2026 11:38 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]
Klopt. Erg jammer want de gezondheidswinst zou enorm zijn, de drempel voor een tandartsbezoek is voor veel mensen al hoog en vanwege de kosten zal dit nog vaker worden uitgesteld.
Eens, wat mij betreft zou het er ook in moeten zitten.
pi_220957608
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 11:04 schreef Qarrad het volgende:

[..]
Weet jij dit als medisch professional?
[..]
Oh je bent een kennis van. Nou, hopelijk hebben ze bij het UMC behoefte aan die kennis (<- woordgrap).
Ben je nou aan het trollen? Beetje menselijk inzicht heet dat.

Ja klopt. Ik heb het persoonlijk gezien. Iemand die een maagverkleining onderging, daarna met complicaties op de I.C. lag. Toen alles genezen was viel diegene af. En na een jaar of 2 was die weer op zijn oude niveau. En waarom? Omdat hij zich niet hield aan een normaal voedingsschema.
Die andere idem, op het I.C. gedeelte na.
Maar goed. Alleen cijfertjes tellen hier op FOK, want anders is het niet waar. Persoonlijke ervaringen kloppen niet.

[ Bericht 0% gewijzigd door Fietsenrek op 04-06-2026 11:56:33 ]
  donderdag 4 juni 2026 @ 11:59:22 #82
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220957673
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 11:30 schreef Timwonnacott het volgende:

[..]
Geld.

Uit het artikel hierover op de NOS blijkt dat jaarlijks maar 10 tot 20 kinderen ook daadwerkelijk zo'n maagverkleining gaan krijgen, dat is qua kosten een peulenschil vergeleken met tandheelkunde waar in principe heel NL gebruik van zal maken.
Los daarvan kan het bij die extreme gevallen uiteindelijk een hoop latere kosten besparen.
  donderdag 4 juni 2026 @ 12:01:18 #83
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_220957689
quote:
Goed idee ^O^

pi_220957694
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 04:57 schreef torentje het volgende:

[..]
Eetverslaafden dient men te helpen o.a. door fabrikanten te dwingen nog slechts gezonde etenswaren te produceren.
Onzin. Als je geen eetverslaafde bent heb je gewoon recht op af en toe ongezond eten.
pi_220957711
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 09:59 schreef Gibson88 het volgende:
Ik zal wel een klootzak zijn maar dit is wat mij betreft idioterie van de bovenste plank.

Ja je kan een trage schildklier hebben en of metabolisme. Maar wat je eet en drinkt is ook je eigen verantwoordelijkheid. Kinderen een maagverkleining geven....Hoe zot wil je het hebben/maken.
Dit; en je bent geen klootzak. Je spreekt alleen een ongemakkelijke waarheid.

Natuurlijk zijn er mensen die met schildklierproblemen, medicatie of hormonen struggelen. Maar laten we nou niet net gaan doen alsof 98% van de mensen met overgewicht zich niet gewoon associaal vol lopen te stouwen.

Ook zo'n knul op Tiktok; die heeft zogenaamd 'de eetbuistoornis'. Dat soort gedachtegoed wordt tegenwoordig ook nog gebacked door specialisten :') Je mag gewoon niet meer zeggen dat mensen teveel vreten.
pi_220957715
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 10:56 schreef ootjekatootje het volgende:
De porties hier zijn veel te groot, mensen eten vaak het dubbele van wat ze nodig hebben.

Kijk maar eens in een restaurant wat je op je bord hebt liggen, stuk vlees van 200 gram is geen uitzondering.
Mensen eten alsof ze bouwvakkers of landarbeiders zijn, die overtollige energie wordt allemaal opgeslagen.
Dat is zeker waar. In een restaurant heb ik ook nooit mijn bord leeg. Komen ze vragen of het wel lekker was. Ja dat was het zeker, maar veel te veel.
  donderdag 4 juni 2026 @ 12:20:44 #87
287741 matspontius
Same old shit, different day
pi_220957811
Tieners met obesitas moeten eens van hun luie reet komen, gaan sporten en veel meer bewegen ipv je vol te vreten en de hele dag voor een beeldscherm hangen. Dat je zo vet bent, ligt toch in het meerendeel van de gevallen, volledig aan jezelf en je aartsluie houding :!
"Hoka Hey!"
pi_220957867
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 12:20 schreef matspontius het volgende:
Tieners met obesitas moeten eens van hun luie reet komen, gaan sporten en veel meer bewegen ipv je vol te vreten en de hele dag voor een beeldscherm hangen. Dat je zo vet bent, ligt toch in het meerendeel van de gevallen, volledig aan jezelf en je aartsluie houding :!
Het is ook het gemak waarmee kinderen voedsel tot zich nemen.

Ze bellen thuisbezorgd of op de fatbike naar de winkel voor een kant en klaar maaltijd. (Grote porties en geen energieverbranding)
Vroeger moesten ze eerst het land bewerken, een dier slachten of een vis vangen voor ze te eten hadden.
(Kleine porties en veel fysieke arbeid)

Letterlijk dus een welvaartsziekte.
pi_220957953
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 12:20 schreef matspontius het volgende:
Tieners met obesitas moeten eens van hun luie reet komen, gaan sporten en veel meer bewegen ipv je vol te vreten en de hele dag voor een beeldscherm hangen. Dat je zo vet bent, ligt toch in het meerendeel van de gevallen, volledig aan jezelf en je aartsluie houding :!
Tieners met obesitas zijn afhankelijk van hun ouders als het op eten aan komt. Je hoeft je niet vol te vreten om overgewicht te hebben (als dat al de reden is). Structureel te vet en te gezoet eten geeft al problemen.
pi_220958044
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juni 2026 09:55 schreef maily het volgende:

[..]
Nog meer onzin.
Het krioelt overal van de kookfilmpjes.
Dan nog...
pi_220958065
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 11:29 schreef deedeetee het volgende:

[..]
Maar wel geld voor de hele dag door fast food snacks snoep frisdrank enz ?
Laat dat weg voor 3 gewone maaltijden en je kunt prima normaal eten hoor.
Jajaja....
Maar hoe vaak hoor je niet van die figuren die roepen dat gezond eten zoooo duurrrr is...
  donderdag 4 juni 2026 @ 12:57:47 #92
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_220958118
Voorspelbaar verloop van het topic dit :')
pi_220958121
Ik lees hier echt bizar weinig terug over de rol van de ouders. Het wordt hier grotendeels bij het kind neergelegd.

*Ouders kopen de boodschappen en bepalen hiermee dus wat het kind eet
*Ouders kopen een fatbike

En dan de thuissituatie. Een kind heeft motivatie nodig om iets vol te houden. En dan heb ik het over sport en beweging. Hier weer: de ouders.

Hoewel het het heel raar klinkt, vind ik het goed dat deze kinderen geholpen worden. Het liefst moet het aangepakt worden bij de bron, namelijk surprise surprise de ouders, maar blijkbaar is dat iets wat niet lukt. Veel ouders schieten direct in de verdedigingsmodus als ze kritiek krijgen over hun kind.
  donderdag 4 juni 2026 @ 13:12:06 #94
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220958187
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 12:57 schreef Qarrad het volgende:
Voorspelbaar verloop van het topic dit :')
Inderdaad, ze doen me denken aan een of andere 70 jarige tante die ik gisteren nog tegenkwam op een feestje van de schoonfamilie. Na twee rode wijntjes begint die ook als een viswijf te blaten over "de jeugd van tegenwoordig" en allerlei achterlijke denkbeelden die ze erover heeft. Uiteraard zonder kennis van zaken, veel N=1 voorbeelden en een hoop verbitterdheid.
  donderdag 4 juni 2026 @ 13:12:46 #95
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220958193
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juni 2026 12:58 schreef Sunshine1982 het volgende:

*Ouders kopen de boodschappen en bepalen hiermee dus wat het kind eet

Dat is bij tieners niet meer het geval natuurlijk.
pi_220958200
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 13:12 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Dat is bij tieners niet meer het geval natuurlijk.
Nee? Want tieners hebben genoeg geld om hun eigen boodschappen te bekostigen? Koken elke avond ook voor zichzelf?
  donderdag 4 juni 2026 @ 13:15:08 #97
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220958206
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juni 2026 13:13 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]
Nee? Want tieners hebben genoeg geld om hun eigen boodschappen te bekostigen? Koken elke avond ook voor zichzelf?
Tieners hebben meestal zakgeld of geld uit een of ander bijbaantje en kunnen daarmee zichzelf volproppen buiten het zicht van ouders.
pi_220958230
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 13:15 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Tieners hebben meestal zakgeld of geld uit een of ander bijbaantje en kunnen daarmee zichzelf volproppen buiten het zicht van ouders.
Tiener zijn begint al met de leeftijd van tien jaar. Kinderen werken pas vanaf 14, 15, 16.
Zakgeld hebben ouders een aandeel in en de meeste kinderen van een jaar of tien tot 13 due ik ken krijgen niet meer dan een paar euro per week.

En obesitas is vaak iets wat al jaren aan de gang is. Het is niet dat die tieners opeens uit hun voegen barsten omdat een zak chips teveel eten.
pi_220958251
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juni 2026 12:58 schreef Sunshine1982 het volgende:
Ik lees hier echt bizar weinig terug over de rol van de ouders. Het wordt hier grotendeels bij het kind neergelegd.

*Ouders kopen de boodschappen en bepalen hiermee dus wat het kind eet
*Ouders kopen een fatbike

En dan de thuissituatie. Een kind heeft motivatie nodig om iets vol te houden. En dan heb ik het over sport en beweging. Hier weer: de ouders.

Hoewel het het heel raar klinkt, vind ik het goed dat deze kinderen geholpen worden. Het liefst moet het aangepakt worden bij de bron, namelijk surprise surprise de ouders, maar blijkbaar is dat iets wat niet lukt. Veel ouders schieten direct in de verdedigingsmodus als ze kritiek krijgen over hun kind.
Volgens mij heeft de focus de afgelopen 20 jaar juist op de ouders en voogden gezeten. Die aanpak blijkt dus gewoon niet te werken. Geld vanuit gemeentes om kinderen te laten sporten, werkt ook niet. Want toestemming van de ouders nog, subsidieaanvragen gaan via de ouders. En die hebben daar geen zin of geen tijd voor, of whatever.

Vandaar dus deze rigoureuze mogelijkheden.
  donderdag 4 juni 2026 @ 13:23:19 #100
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220958259
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juni 2026 13:18 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]
Tiener zijn begint al met de leeftijd van tien jaar. Kinderen werken pas vanaf 14, 15, 16.
Zakgeld hebben ouders een aandeel in en de meeste kinderen van een jaar of tien tot 13 due ik ken krijgen niet meer dan een paar euro per week.

En obesitas is vaak iets wat al jaren aan de gang is. Het is niet dat die tieners opeens uit hun voegen barsten omdat een zak chips teveel eten.
Zoals je kan lezen gaat het om dertien- tot achttienjarigen. Die hebben doorgaans al de nodige vrijheden. Vanaf je 13e kun je al folders gooien als je wilt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')