abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 4 juni 2026 @ 09:49:09 #51
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_220956623
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 09:47 schreef Fietsenrek het volgende:

[..]
Een maagverkleining zorgt er in essentie voor dat je minder gaat eten. Waarom zou dat dan meerwaarde hebben om af te vallen? Omdat ze dan letterlijk gelimiteerd worden in wat ze eten. Dus fysiek kunnen ze dan echt niet meer eten. Staat ook bij dat je na zo'n operatie ook voedingsstoffen tekort krijgt omdat je, jawel, minder voeding binnen krijgt.
Bij een maagverkleining zit altijd een intensief begeleidingstraject. Het is niet dat je balg dicht wordt geniet en je daarna met een folder met de tekst En nu minder friet naar huis wordt gestuurd. Het is onderdeel van het traject. Daarom zegt de arts ook het is geen kwestie van gewoon meer bewegen en gezonder eten.
  Spellchecker donderdag 4 juni 2026 @ 09:55:05 #52
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_220956665
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 09:20 schreef Toine51 het volgende:

[..]
Klopt, maar veel mensen denken van niet.
Je kan voor een paar ¤ een gezonde maaltijd op tafel zetten hoor.

Moet je wel een vrouw/man hebben/zijn die een beetje kan koken....

Nog meer onzin.
Het krioelt overal van de kookfilmpjes.
pi_220956698
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 07:42 schreef TAmaru het volgende:

[..]
toe maar en wat moet dat kosten?
Het kost alleen moed om gezamenlijk de fabrikanten te dwingen om nog slechts gezonde etenswaren te produceren.
pi_220956704
Ik zal wel een klootzak zijn maar dit is wat mij betreft idioterie van de bovenste plank.

Ja je kan een trage schildklier hebben en of metabolisme. Maar wat je eet en drinkt is ook je eigen verantwoordelijkheid. Kinderen een maagverkleining geven....Hoe zot wil je het hebben/maken.
Ook in moeilijke tijden.
  donderdag 4 juni 2026 @ 10:06:30 #55
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220956796
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 09:14 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
Wat een onzin zeg. Gezond eten is een stuk goedkoper dan ongezond eten.

Diepvriesspinazie, doperwten, rode kool, prei, broccoli, rijst, bananen, appels, bonen, linzen, pindakaas... behoren tot de goedkoopste spullen in de supermarkt.
klopt

een pot witte bonen in tomatensaus kost 59 cent in de super en dat is het aller gezondste wat er te koop is aan voedsel
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  donderdag 4 juni 2026 @ 10:08:19 #56
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_220956811
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 09:59 schreef Gibson88 het volgende:
Ik zal wel een klootzak zijn maar dit is wat mij betreft idioterie van de bovenste plank.

Ja je kan een trage schildklier hebben en of metabolisme. Maar wat je eet en drinkt is ook je eigen verantwoordelijkheid. Kinderen een maagverkleining geven....Hoe zot wil je het hebben/maken.
Kinderen hebben vaak nog geen idee.
  donderdag 4 juni 2026 @ 10:13:24 #57
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220956841
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 09:59 schreef Gibson88 het volgende:
Ik zal wel een klootzak zijn maar dit is wat mij betreft idioterie van de bovenste plank.

Ja je kan een trage schildklier hebben en of metabolisme. Maar wat je eet en drinkt is ook je eigen verantwoordelijkheid. Kinderen een maagverkleining geven....Hoe zot wil je het hebben/maken.
misschien is het voor hun een kans , wil jij die afpakken??
wil jij iets zeggen van mensen die te dol op eten zijn, sommigen roken, anderen drinken , anderen vechten , of gebruiken cocaïne, of xtc, niemand is perfect

kinderen moet je helpen op de juiste weg
misschien hebben ouders schuld misschien niet

maar daar heeft dat kind niets aan
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  Spellchecker donderdag 4 juni 2026 @ 10:18:54 #58
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_220956861
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 10:08 schreef Eightyone het volgende:

[..]
Kinderen hebben vaak nog geen idee.
Maar die doen meestal ook niet de boodschappen. Ze zullen best weleens mogen kiezen wat ze gaan eten.

Maar verder is dit aan de ouders/verzorgers.
pi_220956937
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 09:49 schreef Qarrad het volgende:

[..]
Bij een maagverkleining zit altijd een intensief begeleidingstraject. Het is niet dat je balg dicht wordt geniet en je daarna met een folder met de tekst En nu minder friet naar huis wordt gestuurd. Het is onderdeel van het traject. Daarom zegt de arts ook het is geen kwestie van gewoon meer bewegen en gezonder eten.
Dat snap ik. Maar toch kan er veel bereikt worden zonder een maagverkleining, mits de persoon in kwestie zich ook echt houdt aan zijn opgedragen schema's.

Bovendien is een maagverkleining niet de totale oplossing. Heb kennissen die dat ook gedaan hebben en na een aantal jaren gewoon weer dik zijn.
  donderdag 4 juni 2026 @ 10:34:06 #60
512422 Koekoekmakto
mighty, mighty warrior
pi_220956938
Op zich een goede maatregel. Je moet toch iets van maatregelen nemen bij zulke ernstige problemen.

Waarom kunnen sommige mensen wel op gewicht blijven in deze tijden van overvloed? Dit is toch een gebrek aan opvoeding en beheersing wegsnijden.
"Doe maar gek, want er zijn al genoeg gewone mensen" - Ted Langenbach
pi_220956964
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 10:08 schreef Eightyone het volgende:

[..]
Kinderen hebben vaak nog geen idee.
Dat is dus aan de ouders die hier de verantwoordelijkheid voor dragen.

quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 10:13 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
misschien is het voor hun een kans , wil jij die afpakken??
wil jij iets zeggen van mensen die te dol op eten zijn, sommigen roken, anderen drinken , anderen vechten , of gebruiken cocaïne, of xtc, niemand is perfect

kinderen moet je helpen op de juiste weg
misschien hebben ouders schuld misschien niet

maar daar heeft dat kind niets aan
Wat een overdreven reactie, afpakken. Neen. Opvoeden en bewustwording. Het staat je verder vrij om te zuipen, te snuiven, te roken, vol te proppen met fastfood, ga zo maar door. En het staat mij net zo vrij om daar een mening over te hebben. Dat die niet populair is zal mij een zorg zijn.
Ook in moeilijke tijden.
  donderdag 4 juni 2026 @ 10:40:13 #62
503714 SebbeSwensje
Heraclied of niet?
pi_220956968
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juni 2026 06:36 schreef Toine51 het volgende:

[..]
Ik ook niet.
Nog steeds kan ik eten wat ik wil maar dik wordt ik niet...

En van bier drinken wordt je al zeker niet dik...
_O-
Ik heb eerder het idee dat het drinken er mede voor zorgt dat ik inderdaad ook niets aankom, maar het is wel van alle tijden. Ben altijd al een ecto geweest en of ik nu veel of weinig eet, ik kom niets aan en ik val niets af.
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juni 2026 08:14 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]
Misschien eten die betreffende kinderen naast chips tussendoor ook alleen fastfood als maaltijden? Of misschien bewegen ze er niet bij. Als kind heb je normaal gesproken een snellere stofwisseling dus als je dan dik wordt heb je misschien ook genetische pech, maar ik denk niet dat dat het enige is en ik vind het ook vreemd dat we volgens de OP de ouders er niet op mogen aankijken.

Volledig eens met je laatste opmerking.
Ik zat vroeger ook veel liever achter de computer en daarna de playstation en dan had ik van de gepu of makro zo'n hele bak met rollen mentos of zakken droptoffees en dan gingen die er zo hard doorheen dat ik zwarte kleverige poep had.
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 09:41 schreef smizy het volgende:

[..]
Even een checkvraag, wat deed je naast al dat chips naar binnen werken?
Veel snoep en ander ongezond spul. Bruine boterhammen heb ik altijd een allergie voor gehad. Was geen makkelijke eter, maar wel een langzame omdat ik ongeveer 3x langer kauw dan anderen.
That's the drugs talking and truth be told, I like what they're saying.
  donderdag 4 juni 2026 @ 10:42:52 #63
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_220956991
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juni 2026 10:40 schreef SebbeSwensje het volgende:

[..]
Ik heb eerder het idee dat het drinken er mede voor zorgt dat ik inderdaad ook niets aankom, maar het is wel van alle tijden. Ben altijd al een ecto geweest en of ik nu veel of weinig eet, ik kom niets aan en ik val niets af.
[..]
Ik zat vroeger ook veel liever achter de computer en daarna de playstation en dan had ik van de gepu of makro zo'n hele bak met rollen mentos of zakken droptoffees en dan gingen die er zo hard doorheen dat ik zwarte kleverige poep had.
[..]
Veel snoep en ander ongezond spul. Bruine boterhammen heb ik altijd een allergie voor gehad. Was geen makkelijke eter, maar wel een langzame omdat ik ongeveer 3x langer kauw dan anderen.
Ja, je kan natuurlijk ook gewoon geluk hebben met een snelle verbranding.

Maar stel nou dat je op datzelfde dieet moddervet was geworden. Had je er dan iets aan gedaan, of hadden je ouders er iets mee gedaan?
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
  donderdag 4 juni 2026 @ 10:45:02 #64
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_220957005
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juni 2026 05:08 schreef SebbeSwensje het volgende:
Ik at vroeger hele zakken met chips weg, maar ben er nooit een grammetje door aangekomen.
Ja eens.
Saucijzenbroodjes, blikjes aldi cola de een na de andere, zakken sour cream onion chips, McDonalds, broodjes bal, en dan bij het avondeten de groenten laten staan en alleen het vlees of wat aardappelen eten.

Ook ik was niet te dik.

Dit zullen inderdaad tieners zijn die er sterke aanleg voor hebben, of een soort ziekte hebben.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  donderdag 4 juni 2026 @ 10:51:56 #65
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_220957059
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 10:45 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Ja eens.
Saucijzenbroodjes, blikjes aldi cola de een na de andere, zakken sour cream onion chips, McDonalds, broodjes bal, en dan bij het avondeten de groenten laten staan en alleen het vlees of wat aardappelen eten.

Ook ik was niet te dik.

Dit zullen inderdaad tieners zijn die er sterke aanleg voor hebben, of een soort ziekte hebben.
Hier ook een soort van wandelende vuilnisbak (vroeger), waarbij vooral chips en zoutjes zwaktes waren. En tijdens een dagje weg lette ik nergens op. Ik at wel veel volkorenbrood en at m'n groente ook gewoon op, dat dan weer wel.

Ondertussen waaide ik alsnog bijna weg als je twee ramen tegen elkaar open zette.
pi_220957060
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juni 2026 09:55 schreef maily het volgende:

[..]
Nog meer onzin.
Het krioelt overal van de kookfilmpjes.
Dan heb je nog de basiskennis nodig, zelf Vietnamese loempia’s maken via YouTube filmpjes zorgt voor recepten voor de vulling met het vergif Ve-tsen en zeven (!) blokjes kippenbouillon.
pi_220957086
De porties hier zijn veel te groot, mensen eten vaak het dubbele van wat ze nodig hebben.

Kijk maar eens in een restaurant wat je op je bord hebt liggen, stuk vlees van 200 gram is geen uitzondering.
Mensen eten alsof ze bouwvakkers of landarbeiders zijn, die overtollige energie wordt allemaal opgeslagen.
  donderdag 4 juni 2026 @ 11:04:00 #68
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_220957138
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 10:34 schreef Fietsenrek het volgende:

[..]
Dat snap ik. Maar toch kan er veel bereikt worden zonder een maagverkleining, mits de persoon in kwestie zich ook echt houdt aan zijn opgedragen schema's.
Weet jij dit als medisch professional?
quote:
Bovendien is een maagverkleining niet de totale oplossing. Heb kennissen die dat ook gedaan hebben en na een aantal jaren gewoon weer dik zijn.
Oh je bent een kennis van. Nou, hopelijk hebben ze bij het UMC behoefte aan die kennis (<- woordgrap).
  donderdag 4 juni 2026 @ 11:07:00 #69
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_220957183
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 10:51 schreef ootjekatootje het volgende:
Dan heb je nog de basiskennis nodig, zelf Vietnamese loempia’s maken via YouTube filmpjes zorgt voor recepten voor de vulling met het vergif Ve-tsen
Dat gebruiken die Vietnamezen en Chinezen toch ook zelf?
Als je een gerecht qua smaak net zoals van de Chinees wil maken moet dat er echt in volgens mij.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_220957204
Stelen ze al dat vreten of zo? Zo niet dan ligt het aan de ouders, punt. Gebrek aan ruggengraat moet je niet medicaliseren.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  Spellchecker donderdag 4 juni 2026 @ 11:14:48 #71
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_220957264
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 10:51 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]
Dan heb je nog de basiskennis nodig, zelf Vietnamese loempia’s maken via YouTube filmpjes zorgt voor recepten voor de vulling met het vergif Ve-tsen en zeven (!) blokjes kippenbouillon.
Als je niet kan koken moet je zeker niet beginnen met Vietnamese loempia's.
pi_220957282
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 11:08 schreef Weltschmerz het volgende:
Gebrek aan ruggengraat moet je niet medicaliseren.
Ik zou mensen die geen ruggegraat-wervel bezitten, eerder absoluut aanraden een arts op te zoeken!
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_220957294
Is onderdeel van het traject ook training van de ouders in opvoeding en gezond eten?
  donderdag 4 juni 2026 @ 11:20:03 #74
503714 SebbeSwensje
Heraclied of niet?
pi_220957335
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juni 2026 10:42 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]
Ja, je kan natuurlijk ook gewoon geluk hebben met een snelle verbranding.

Maar stel nou dat je op datzelfde dieet moddervet was geworden. Had je er dan iets aan gedaan, of hadden je ouders er iets mee gedaan?
Zelf sowieso niet _O- ouders denk ik ook niet, want die wilden mij ook al pertinent niet aan broodnodige medicatie hebben of aan groeihormonen waar ooit weleens over werd gesproken. Die vonden dat ik dat soort dingen maar op eigen kracht moest doen. Maar goed, dat is gissen.
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 10:51 schreef Eightyone het volgende:

[..]
Hier ook een soort van wandelende vuilnisbak (vroeger), waarbij vooral chips en zoutjes zwaktes waren. En tijdens een dagje weg lette ik nergens op. Ik at wel veel volkorenbrood en at m'n groente ook gewoon op, dat dan weer wel.

Ondertussen waaide ik alsnog bijna weg als je twee ramen tegen elkaar open zette.
Voor mij was het veel snoepgoed en uitsluitend wit brood, maar met mijn groente had ik ook zelden problemen. Was alleen nooit een fan van paprika, courgette en aubergine. Dat laatste wel heel herkenbaar ja _O-
That's the drugs talking and truth be told, I like what they're saying.
pi_220957375
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juni 2026 11:14 schreef maily het volgende:

[..]
Als je niet kan koken moet je zeker niet beginnen met Vietnamese loempia's.
Dat weten mensen toch niet? Er staat ook bij gemakkelijk recept.
  donderdag 4 juni 2026 @ 11:25:58 #76
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220957424
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 11:17 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Is onderdeel van het traject ook training van de ouders in opvoeding en gezond eten?
Ja dat staat ook gewoon in het bericht, dit is de maatregel als niks anders mogelijk is.

Maar dit topic trekt weer een hoop oude verzuurde types aan om eens lekker hun onderbuik te laten leeglopen.
  donderdag 4 juni 2026 @ 11:29:07 #77
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_220957465
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 09:10 schreef Toine51 het volgende:

[..]
Het zal er wel oa op uitdraaien dat veel mensen geen geld hebben voor gezond eten....
Maar wel geld voor de hele dag door fast food snacks snoep frisdrank enz ?
Laat dat weg voor 3 gewone maaltijden en je kunt prima normaal eten hoor.
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
pi_220957481
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juni 2026 05:08 schreef SebbeSwensje het volgende:
Ik at vroeger hele zakken met chips weg, maar ben er nooit een grammetje door aangekomen. Ik geloof dus wel dat het niet komt door teveel chips eten. Waarom zoiets wel in het basispakket komt en tandheelkunde niet is me dan wel weer een raadsel.
Geld.

Uit het artikel hierover op de NOS blijkt dat jaarlijks maar 10 tot 20 kinderen ook daadwerkelijk zo'n maagverkleining gaan krijgen, dat is qua kosten een peulenschil vergeleken met tandheelkunde waar in principe heel NL gebruik van zal maken.
  donderdag 4 juni 2026 @ 11:38:39 #79
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_220957568
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 11:30 schreef Timwonnacott het volgende:

[..]
Geld.

Uit het artikel hierover op de NOS blijkt dat jaarlijks maar 10 tot 20 kinderen ook daadwerkelijk zo'n maagverkleining gaan krijgen, dat is qua kosten een peulenschil vergeleken met tandheelkunde waar in principe heel NL gebruik van zal maken.
Klopt. Erg jammer want de gezondheidswinst zou enorm zijn, de drempel voor een tandartsbezoek is voor veel mensen al hoog en vanwege de kosten zal dit nog vaker worden uitgesteld.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
pi_220957593
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juni 2026 11:38 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]
Klopt. Erg jammer want de gezondheidswinst zou enorm zijn, de drempel voor een tandartsbezoek is voor veel mensen al hoog en vanwege de kosten zal dit nog vaker worden uitgesteld.
Eens, wat mij betreft zou het er ook in moeten zitten.
pi_220957608
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 11:04 schreef Qarrad het volgende:

[..]
Weet jij dit als medisch professional?
[..]
Oh je bent een kennis van. Nou, hopelijk hebben ze bij het UMC behoefte aan die kennis (<- woordgrap).
Ben je nou aan het trollen? Beetje menselijk inzicht heet dat.

Ja klopt. Ik heb het persoonlijk gezien. Iemand die een maagverkleining onderging, daarna met complicaties op de I.C. lag. Toen alles genezen was viel diegene af. En na een jaar of 2 was die weer op zijn oude niveau. En waarom? Omdat hij zich niet hield aan een normaal voedingsschema.
Die andere idem, op het I.C. gedeelte na.
Maar goed. Alleen cijfertjes tellen hier op FOK, want anders is het niet waar. Persoonlijke ervaringen kloppen niet.

[ Bericht 0% gewijzigd door Fietsenrek op 04-06-2026 11:56:33 ]
  donderdag 4 juni 2026 @ 11:59:22 #82
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220957673
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 11:30 schreef Timwonnacott het volgende:

[..]
Geld.

Uit het artikel hierover op de NOS blijkt dat jaarlijks maar 10 tot 20 kinderen ook daadwerkelijk zo'n maagverkleining gaan krijgen, dat is qua kosten een peulenschil vergeleken met tandheelkunde waar in principe heel NL gebruik van zal maken.
Los daarvan kan het bij die extreme gevallen uiteindelijk een hoop latere kosten besparen.
  donderdag 4 juni 2026 @ 12:01:18 #83
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_220957689
quote:
Goed idee ^O^

pi_220957694
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 04:57 schreef torentje het volgende:

[..]
Eetverslaafden dient men te helpen o.a. door fabrikanten te dwingen nog slechts gezonde etenswaren te produceren.
Onzin. Als je geen eetverslaafde bent heb je gewoon recht op af en toe ongezond eten.
pi_220957711
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 09:59 schreef Gibson88 het volgende:
Ik zal wel een klootzak zijn maar dit is wat mij betreft idioterie van de bovenste plank.

Ja je kan een trage schildklier hebben en of metabolisme. Maar wat je eet en drinkt is ook je eigen verantwoordelijkheid. Kinderen een maagverkleining geven....Hoe zot wil je het hebben/maken.
Dit; en je bent geen klootzak. Je spreekt alleen een ongemakkelijke waarheid.

Natuurlijk zijn er mensen die met schildklierproblemen, medicatie of hormonen struggelen. Maar laten we nou niet net gaan doen alsof 98% van de mensen met overgewicht zich niet gewoon associaal vol lopen te stouwen.

Ook zo'n knul op Tiktok; die heeft zogenaamd 'de eetbuistoornis'. Dat soort gedachtegoed wordt tegenwoordig ook nog gebacked door specialisten :') Je mag gewoon niet meer zeggen dat mensen teveel vreten.
pi_220957715
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 10:56 schreef ootjekatootje het volgende:
De porties hier zijn veel te groot, mensen eten vaak het dubbele van wat ze nodig hebben.

Kijk maar eens in een restaurant wat je op je bord hebt liggen, stuk vlees van 200 gram is geen uitzondering.
Mensen eten alsof ze bouwvakkers of landarbeiders zijn, die overtollige energie wordt allemaal opgeslagen.
Dat is zeker waar. In een restaurant heb ik ook nooit mijn bord leeg. Komen ze vragen of het wel lekker was. Ja dat was het zeker, maar veel te veel.
  donderdag 4 juni 2026 @ 12:20:44 #87
287741 matspontius
Same old shit, different day
pi_220957811
Tieners met obesitas moeten eens van hun luie reet komen, gaan sporten en veel meer bewegen ipv je vol te vreten en de hele dag voor een beeldscherm hangen. Dat je zo vet bent, ligt toch in het meerendeel van de gevallen, volledig aan jezelf en je aartsluie houding :!
"Hoka Hey!"
pi_220957867
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 12:20 schreef matspontius het volgende:
Tieners met obesitas moeten eens van hun luie reet komen, gaan sporten en veel meer bewegen ipv je vol te vreten en de hele dag voor een beeldscherm hangen. Dat je zo vet bent, ligt toch in het meerendeel van de gevallen, volledig aan jezelf en je aartsluie houding :!
Het is ook het gemak waarmee kinderen voedsel tot zich nemen.

Ze bellen thuisbezorgd of op de fatbike naar de winkel voor een kant en klaar maaltijd. (Grote porties en geen energieverbranding)
Vroeger moesten ze eerst het land bewerken, een dier slachten of een vis vangen voor ze te eten hadden.
(Kleine porties en veel fysieke arbeid)

Letterlijk dus een welvaartsziekte.
pi_220957953
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 12:20 schreef matspontius het volgende:
Tieners met obesitas moeten eens van hun luie reet komen, gaan sporten en veel meer bewegen ipv je vol te vreten en de hele dag voor een beeldscherm hangen. Dat je zo vet bent, ligt toch in het meerendeel van de gevallen, volledig aan jezelf en je aartsluie houding :!
Tieners met obesitas zijn afhankelijk van hun ouders als het op eten aan komt. Je hoeft je niet vol te vreten om overgewicht te hebben (als dat al de reden is). Structureel te vet en te gezoet eten geeft al problemen.
pi_220958044
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juni 2026 09:55 schreef maily het volgende:

[..]
Nog meer onzin.
Het krioelt overal van de kookfilmpjes.
Dan nog...
pi_220958065
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 11:29 schreef deedeetee het volgende:

[..]
Maar wel geld voor de hele dag door fast food snacks snoep frisdrank enz ?
Laat dat weg voor 3 gewone maaltijden en je kunt prima normaal eten hoor.
Jajaja....
Maar hoe vaak hoor je niet van die figuren die roepen dat gezond eten zoooo duurrrr is...
  donderdag 4 juni 2026 @ 12:57:47 #92
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_220958118
Voorspelbaar verloop van het topic dit :')
pi_220958121
Ik lees hier echt bizar weinig terug over de rol van de ouders. Het wordt hier grotendeels bij het kind neergelegd.

*Ouders kopen de boodschappen en bepalen hiermee dus wat het kind eet
*Ouders kopen een fatbike

En dan de thuissituatie. Een kind heeft motivatie nodig om iets vol te houden. En dan heb ik het over sport en beweging. Hier weer: de ouders.

Hoewel het het heel raar klinkt, vind ik het goed dat deze kinderen geholpen worden. Het liefst moet het aangepakt worden bij de bron, namelijk surprise surprise de ouders, maar blijkbaar is dat iets wat niet lukt. Veel ouders schieten direct in de verdedigingsmodus als ze kritiek krijgen over hun kind.
  donderdag 4 juni 2026 @ 13:12:06 #94
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220958187
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 12:57 schreef Qarrad het volgende:
Voorspelbaar verloop van het topic dit :')
Inderdaad, ze doen me denken aan een of andere 70 jarige tante die ik gisteren nog tegenkwam op een feestje van de schoonfamilie. Na twee rode wijntjes begint die ook als een viswijf te blaten over "de jeugd van tegenwoordig" en allerlei achterlijke denkbeelden die ze erover heeft. Uiteraard zonder kennis van zaken, veel N=1 voorbeelden en een hoop verbitterdheid.
  donderdag 4 juni 2026 @ 13:12:46 #95
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220958193
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juni 2026 12:58 schreef Sunshine1982 het volgende:

*Ouders kopen de boodschappen en bepalen hiermee dus wat het kind eet

Dat is bij tieners niet meer het geval natuurlijk.
pi_220958200
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 13:12 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Dat is bij tieners niet meer het geval natuurlijk.
Nee? Want tieners hebben genoeg geld om hun eigen boodschappen te bekostigen? Koken elke avond ook voor zichzelf?
  donderdag 4 juni 2026 @ 13:15:08 #97
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220958206
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juni 2026 13:13 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]
Nee? Want tieners hebben genoeg geld om hun eigen boodschappen te bekostigen? Koken elke avond ook voor zichzelf?
Tieners hebben meestal zakgeld of geld uit een of ander bijbaantje en kunnen daarmee zichzelf volproppen buiten het zicht van ouders.
pi_220958230
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 13:15 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Tieners hebben meestal zakgeld of geld uit een of ander bijbaantje en kunnen daarmee zichzelf volproppen buiten het zicht van ouders.
Tiener zijn begint al met de leeftijd van tien jaar. Kinderen werken pas vanaf 14, 15, 16.
Zakgeld hebben ouders een aandeel in en de meeste kinderen van een jaar of tien tot 13 due ik ken krijgen niet meer dan een paar euro per week.

En obesitas is vaak iets wat al jaren aan de gang is. Het is niet dat die tieners opeens uit hun voegen barsten omdat een zak chips teveel eten.
pi_220958251
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juni 2026 12:58 schreef Sunshine1982 het volgende:
Ik lees hier echt bizar weinig terug over de rol van de ouders. Het wordt hier grotendeels bij het kind neergelegd.

*Ouders kopen de boodschappen en bepalen hiermee dus wat het kind eet
*Ouders kopen een fatbike

En dan de thuissituatie. Een kind heeft motivatie nodig om iets vol te houden. En dan heb ik het over sport en beweging. Hier weer: de ouders.

Hoewel het het heel raar klinkt, vind ik het goed dat deze kinderen geholpen worden. Het liefst moet het aangepakt worden bij de bron, namelijk surprise surprise de ouders, maar blijkbaar is dat iets wat niet lukt. Veel ouders schieten direct in de verdedigingsmodus als ze kritiek krijgen over hun kind.
Volgens mij heeft de focus de afgelopen 20 jaar juist op de ouders en voogden gezeten. Die aanpak blijkt dus gewoon niet te werken. Geld vanuit gemeentes om kinderen te laten sporten, werkt ook niet. Want toestemming van de ouders nog, subsidieaanvragen gaan via de ouders. En die hebben daar geen zin of geen tijd voor, of whatever.

Vandaar dus deze rigoureuze mogelijkheden.
  donderdag 4 juni 2026 @ 13:23:19 #100
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220958259
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juni 2026 13:18 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]
Tiener zijn begint al met de leeftijd van tien jaar. Kinderen werken pas vanaf 14, 15, 16.
Zakgeld hebben ouders een aandeel in en de meeste kinderen van een jaar of tien tot 13 due ik ken krijgen niet meer dan een paar euro per week.

En obesitas is vaak iets wat al jaren aan de gang is. Het is niet dat die tieners opeens uit hun voegen barsten omdat een zak chips teveel eten.
Zoals je kan lezen gaat het om dertien- tot achttienjarigen. Die hebben doorgaans al de nodige vrijheden. Vanaf je 13e kun je al folders gooien als je wilt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')