abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220959767
https://www.ntvg.nl/artik(...)tone-kinderen-dikker

quote:
Allochtone kinderen in vrijwel heel Europa drinken meer suikerhoudende frisdranken, krijgen vaker geen ontbijt thuis, zitten meer achter de televisie en spelcomputer, gaan later naar bed en sporten minder. Over het algemeen hebben allochtone kinderen vaker overgewicht of obesitas.
pi_220959775
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juni 2026 16:56 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]
Daarmee werk je natuurlijk alleen maar eetstoornissen in de hand en geen blijvend effect. Wat betreft ziekte: vaak is er achterliggend probleem in de hormoonhuishouding, al of niet juist veroorzaakt door het overgewicht.

De overheid houdt meestal juist van mensen dwingen, dus die vergelijking snap ik niet helemaal.
Ja, maar ook ergens maar geld en aandacht tegenaan smijten in de hoop dat het probleem verdwijnt, en als het dan niet verdwijnt hebben ze "er alles aan gedaan". De kinderen hebben een intensief traject doorlopen, doorlopen ja, ze hebben de doelstellingen niet behaald.

Ze hebben geprobeerd te leren van de chips af te blijven, maar de chips lagen nog steeds voor het grijpen. Mevrouw de dokter weet al zeker dat de ouders niet de schuld zijn, hoewel ze daar geen enkele deskundigheid in heeft. Ik ruik hier week getrut, confrontatiemijdend gedrag, geen harde boodschappen durven brengen, onvoorwaardelijke empathie, het recente gif in onze instituties.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_220959885
quote:
7s.gif Op donderdag 4 juni 2026 15:57 schreef Scjvb het volgende:
Volgens @:torentje hebben anderen het steeds gedaan. En mijnheer denkt continu zelf het grote voorbeeld te zijn van hoe het allemaal hoort.

Kennelijk een onverbeterlijk en tevens hulpbehoevend persoon die daarvoor helaas te eigenwijs is! ;( :{

Jammer!
Heb jij ook nog inhoudelijk iets te melden? Of is inhoudelijk blijven te moeilijk voor je?
  donderdag 4 juni 2026 @ 18:51:54 #154
345631 Scjvb
Genieten op z'n Haarlems!
pi_220960053
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 18:10 schreef torentje het volgende:

[..]
Heb jij ook nog inhoudelijk iets te melden? Of is inhoudelijk blijven te moeilijk voor je?
Leer eerst eens de schuld van alles niet steeds bij anderen te leggen i.p.v. bij uzelf. ;)
Want dit verstoort namelijk inhoudelijke discussies ook aanzienlijk. ;)

Ga eindelijk eens in therapie :s), en het is u vaker door mij aangeboden met professionals in hun vak te gaan praten. *) Pas dan kunnen ook wij misschien in een later stadium inhoudelijk en gelijkwaardig discussiëren hier op FOK!

Velen hier zullen dat vast ook van u kunnen waarderen! :)

Succes!

Scjvb
-Het leven is goed in het beschaafde en welgestelde milieu op Haarlemse bodem, waar wij met volle teugen van het leven genieten! :Y)
pi_220960101
quote:
6s.gif Op donderdag 4 juni 2026 18:51 schreef Scjvb het volgende:

[..]
Leer eerst eens de schuld van alles niet steeds bij anderen te leggen i.p.v. bij uzelf. ;)
Want dit verstoort namelijk inhoudelijke discussies ook aanzienlijk. ;)

Succes!

Scjvb
De mannen die de ongezonde etenswaren en producten produceren zijn toch de schuldigen aan zoveel eetverslaafden?
Ik produceer die niet en ook maak ik daar geen reclame voor. Dus hoezo kan ik dan schuld hebben aan het ontstaan van eetverslaafden? Maar jij zal wel bang zijn dat jouw aandelen minder waard worden.
  donderdag 4 juni 2026 @ 19:18:37 #156
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_220960214
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 19:00 schreef torentje het volgende:

[..]
De mannen die de ongezonde etenswaren en producten produceren zijn toch de schuldigen aan zoveel eetverslaafden?
Ik produceer die niet en ook maak ik daar geen reclame voor. Dus hoezo kan ik dan schuld hebben aan het ontstaan van eetverslaafden? Maar jij zal wel bang zijn dat jouw aandelen minder waard worden.
Wat een onzin. Je hoeft je er niet te barsten aan te eten immers. Dat doe je toch echt zelf ! En ouders hoeven geen voorraad chips e.d. in huis te hebben.
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
pi_220960266
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 19:18 schreef deedeetee het volgende:

[..]
Wat een onzin. Je hoeft je er niet te barsten aan te eten immers. Dat doe je toch echt zelf ! En ouders hoeven geen voorraad chips e.d. in huis te hebben.
Jij weet dus niet hoe de hersens van de verslaafden werken? Want anders had jij die onzin niet geplaatst.
  donderdag 4 juni 2026 @ 19:30:36 #158
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_220960334
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 19:23 schreef torentje het volgende:

[..]
Jij weet dus niet hoe de hersens van de verslaafden werken? Want anders had jij die onzin niet geplaatst.
Verslaafd raken aan iets doe je echt helemaal zelf hoor. Daar kun je niemand anders de schuld van geven. Behalve in dit geval als je ouders je van kleins af aan de hele dag hebben volgestopt met eetwaar.
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
  donderdag 4 juni 2026 @ 19:53:17 #159
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_220960668
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 17:52 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Ja, maar ook ergens maar geld en aandacht tegenaan smijten in de hoop dat het probleem verdwijnt, en als het dan niet verdwijnt hebben ze "er alles aan gedaan". De kinderen hebben een intensief traject doorlopen, doorlopen ja, ze hebben de doelstellingen niet behaald.

Ze hebben geprobeerd te leren van de chips af te blijven, maar de chips lagen nog steeds voor het grijpen. Mevrouw de dokter weet al zeker dat de ouders niet de schuld zijn, hoewel ze daar geen enkele deskundigheid in heeft. Ik ruik hier week getrut, confrontatiemijdend gedrag, geen harde boodschappen durven brengen, onvoorwaardelijke empathie, het recente gif in onze instituties.
Onze standpunten overlappen deels, maar ik merk dat je jezelf blijft herhalen en niet open staat voor nuance of een andere denkwijze, waardoor het gesprek stokt. Prima verder, succes met je mening.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
pi_220961123
quote:
14s.gif Op donderdag 4 juni 2026 19:53 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]
Onze standpunten overlappen deels, maar ik merk dat je jezelf blijft herhalen en niet open staat voor nuance of een andere denkwijze, waardoor het gesprek stokt. Prima verder, succes met je mening.
Ik herhaalde mezelf omdat ik blijkbaar niet duidelijk was, als in dat een training doorlopen niet als resultaat geldt maar als een poging.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  donderdag 4 juni 2026 @ 21:09:07 #161
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_220961250
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 20:56 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Ik herhaalde mezelf omdat ik blijkbaar niet duidelijk was, als in dat een training doorlopen niet als resultaat geldt maar als een poging.
Natuurlijk is het een poging, kans van slagen is namelijk niet 100%. Hoe sterk die poging is en hoe sterk die zou moeten zijn, daar kunnen de meningen over verschillen. Uit principe blijven doormodderen wanneer dit niet werkt vind ik niet zinvol. Ik ben niet bang voor een aantrekkende werking, vanwege de hoge eisen en het lange voortraject en omdat leven met een maagverkleining ook zeker geen feestje is. Maar het moet, mede vanwege dat laatste, een laatste redmiddel zijn. Het begint bij de ouders, dat die worden vrijgepleit door die dokter vind ik ook onterecht.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
  Spellchecker donderdag 4 juni 2026 @ 21:54:19 #162
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_220961545
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juni 2026 15:02 schreef maily het volgende:

[..]
Ben ik de enige tot nu toe die het over Ozempic heeft gehad?
Of zouden ze dat station al gepasseerd zijn?
Experts verbaasd over vergoeding voor maagverkleining tieners met obesitas; afslankmedicatie lijkt me eerste stap
pi_220961852
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juni 2026 21:09 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]
Natuurlijk is het een poging, kans van slagen is namelijk niet 100%. Hoe sterk die poging is en hoe sterk die zou moeten zijn, daar kunnen de meningen over verschillen. Uit principe blijven doormodderen wanneer dit niet werkt vind ik niet zinvol. Ik ben niet bang voor een aantrekkende werking, vanwege de hoge eisen en het lange voortraject en omdat leven met een maagverkleining ook zeker geen feestje is. Maar het moet, mede vanwege dat laatste, een laatste redmiddel zijn. Het begint bij de ouders, dat die worden vrijgepleit door die dokter vind ik ook onterecht.
Vanwege het intensieve doch vrijblijvende karakter vind ik niet dat het voldoet als laatste redmiddel. Juist omdat het om minderjarigen gaat is er namelijk nog een redmiddel en dat is het vreten er gewoon niet te laten zijn.

Ik maak me niet zo druk om de aanzuigende werking maar om de medicalisering, de verlichamelijking van een geestelijk probleem. Het is geen ziekt en het is geen chronische ziekte, dat bevestigt alleen maar mentale zwakte. Het kind zal zich veel beter voelen en veel beter in de maatschappij staan als het zelf een intensief leertraject of een voedselonthouding door de ouders succesvol doorstaat.

Als ze, hypothetisch, zeggen je bent al een tijd behoorlijk aan het afvallen zonder periodes van aankomen, we gaan nu vet afzuigen of zo zodat je een grote klap maakt en sneller kunt beginnen aan een leven met gezond lichaam dan zeg ik dat mag best wat kosten.

Mijn boodschap zou zijn, jij gaat jong sterven na een ziekelijk leven. Als je dat wil veranderen bieden wij hulp, als je dat niet wil, je wordt waarschijnlijk toch een netto onrendabele, de maatschappij leidt er niet onder als jij de 40 niet haalt. Even goede vrienden, het is jouw leven, hoe kort ook. Het is ook een kwestie van geef je iemand een vis of leer je iemand vissen. Je conditioneert mensen ook tot onzelfredzaamheid. Het is ook aandacht he, al die mensen die je leven proberen te redden of het leven van je kind proberen te redden, doe eerst zelf het maximale want het is geen ziekte maar mentaal.

Ik wil ook wel meebetalen aan elk weekend bootcamp voor dikke kinderen. Lekker veel Sumo-worstelen in het begin. Maar dan moeten ze ook elke week resultaat boeken of het is doei, je bepaalt de kwaliteit en duur van je leven zelf. Tough love.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_220961985
Hier aan de overkant woont ook een gezin met een aantal kleine dikkertjes. Eentje komt af en toe over de vloer hier spelen, en als ik zo aanhoor wat voor een eetgewoonten ze thuis er op na houden…

Het is tegenwoordig blijkbaar erg lastig om als ouder een niet met calorie overladen voedzame maaltijd te maken. Begin daar eens mee. Daarna kan er ook goed een psychologisch traject doorlopen worden want vet (zout) vreten is net zo verslavend als zware drugs. Daarna misschien een sportschool traject evt ondersteund door een fysiotherapeut. En daarna pas als het echt nodig is zo’n maagverkleining.
pi_220962108
Gewoon minder vreten, het is geen hogere wiskunde
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_220962378
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 19:30 schreef deedeetee het volgende:

[..]
Verslaafd raken aan iets doe je echt helemaal zelf hoor. Daar kun je niemand anders de schuld van geven. Behalve in dit geval als je ouders je van kleins af aan de hele dag hebben volgestopt met eetwaar.
Dan verklaar eens hoe het mogelijk is, dat sluwe dealers zoveel inkomsten hebben door de verkoop van verslavende producten?
pi_220962387
Symptoombestreiding
pi_220962440
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 09:58 schreef torentje het volgende:

[..]
Het kost alleen moed om gezamenlijk de fabrikanten te dwingen om nog slechts gezonde etenswaren te produceren.
Bij alles wat de overheid doet, komen enorme kosten kijken.
The problem with socialism is that you eventually run out of other people's money
  vrijdag 5 juni 2026 @ 07:52:12 #169
39337 Bloemkool
Bloemkool
pi_220962856
Kan ik niet ergens weigeren om hieraan mee te moeten betalen? Wat gaat hiervoor weer wijken uit het pakket of wordt stukken minder? Mensen moeten eens leren leven met consequenties van hun eigen acties.
De Euro was een goed idee ... en dat had het moeten blijven.
  vrijdag 5 juni 2026 @ 07:59:13 #170
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_220962883
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2026 02:50 schreef torentje het volgende:

[..]
Dan verklaar eens hoe het mogelijk is, dat sluwe dealers zoveel inkomsten hebben door de verkoop van verslavende producten?
Je praat onzin. :D
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
  vrijdag 5 juni 2026 @ 08:11:35 #171
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220962919
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2026 07:52 schreef Bloemkool het volgende:
Kan ik niet ergens weigeren om hieraan mee te moeten betalen? Wat gaat hiervoor weer wijken uit het pakket of wordt stukken minder? Mensen moeten eens leren leven met consequenties van hun eigen acties.
als men dit niet doet dan worden de medisch kosten nog veel hoger
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  vrijdag 5 juni 2026 @ 08:30:33 #172
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_220963124
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 23:42 schreef Joppiez het volgende:
Hier aan de overkant woont ook een gezin met een aantal kleine dikkertjes. Eentje komt af en toe over de vloer hier spelen, en als ik zo aanhoor wat voor een eetgewoonten ze thuis er op na houden…

Het is tegenwoordig blijkbaar erg lastig om als ouder een niet met calorie overladen voedzame maaltijd te maken. Begin daar eens mee. Daarna kan er ook goed een psychologisch traject doorlopen worden want vet (zout) vreten is net zo verslavend als zware drugs. Daarna misschien een sportschool traject evt ondersteund door een fysiotherapeut. En daarna pas als het echt nodig is zo’n maagverkleining.
Het is tegenwoordig blijkbaar ook erg lastig om te lezen, want er is al meerdere malen gezegd dat er trajecten aan vast zitten wat betreft het dieet, een psychologisch traject, een traject wat betreft bewegen, allemaal door professionals zoals artsen, dietisten en fysio's. En dat daarna als dat niet voldoende blijkt als laatste optie die maagverkleining in beeld kan komen.

Maar nee, jij hebt een familie van "dikkerdjes" tegenover je wonen en weet het al beter dan al die artsen en professionals die na een consult van 7,5 minuut lekker in een kind gaan snijden uit gemak.
pi_220963369
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2026 07:59 schreef deedeetee het volgende:

[..]
Je praat onzin. :D
Jij wil dus niet, dat fabrikanten gedwongen worden om nog slechts gezonde etenswaren en producten te produceren, en ook nog slechts reclame mogen maken voor gezonde etenswaren en producten? Duidelijk je kiest de kant van het slecht.
pi_220964759
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 11:25 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Ja dat staat ook gewoon in het bericht, dit is de maatregel als niks anders mogelijk is.

Maar dit topic trekt weer een hoop oude verzuurde types aan om eens lekker hun onderbuik te laten leeglopen.
Natuurlijk is dit wel een goede maatregel imo, maar de eigenlijke oorzaak van het probleem ligt veel dieper, en daar wordt vooralsnog weinig aan gedaan. Het feit dat veel ongezonde voeding erg goedkoop is, en er aan alle kanten reclame voor gemaakt wordt. Wanneer heb je voor het laatst een reclame gezien voor peren of bloemkool? En wanneer voor het laatst voor chips, chocola, frisdrank of fastfood?
  vrijdag 5 juni 2026 @ 12:11:29 #175
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220964806
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2026 12:02 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Natuurlijk is dit wel een goede maatregel imo, maar de eigenlijke oorzaak van het probleem ligt veel dieper, en daar wordt vooralsnog weinig aan gedaan. Het feit dat veel ongezonde voeding erg goedkoop is, en er aan alle kanten reclame voor gemaakt wordt. Wanneer heb je voor het laatst een reclame gezien voor peren of bloemkool? En wanneer voor het laatst voor chips, chocola, frisdrank of fastfood?
Ongezonde voeding is vooral lekker en makkelijk. Dat ligt ook meer aan de aard van het product. Ruwe groenten en fruit zijn doorgaans bulkproducten zonder merk, die nauwelijks gedifferentieerd zijn. Dus moeilijk te marketen. En bovendien de nodige bewerking nodig hebben om eetbaar te zijn. Dat maakt ook dat het meer moeite kost om er iets lekkers mee te maken.

Maar los daarvan zijn veel mensen die overmatig eten, mensen zonder verder interessant leven en bevrediging. Ik denk dat de oplossing meer daar ligt. Als je veel te doen hebt dan denk je niet aan eten, tenzij je echt honger hebt.
  vrijdag 5 juni 2026 @ 12:47:21 #176
3542 Gia
User under construction
pi_220965058
Ik vind dit in het geval van tieners een kwalijke zaak, zeker omdat die sowieso weinig remming hebben. Ze blijven toch die zucht naar zoetigheid houden, ook al kunnen ze dan minder eten. Ze kunnen nog steeds drinken, want dat gaat er sneller doorheen. Denk niet dat dit het probleem van dikke tieners op gaat lossen.

Liever investeren ze in beter onderwijs op dat gebied, vanaf groep 1. Al is het maar een dagdeel in de maand. Per volgende groep kan dit uitgebreid worden totdat ze in groep 8 precies weten hoe het in je lijf werkt tot op celniveau. Je creëert dan een generatie/generaties waarvan de meerderheid hier beter mee om zal gaan, ook als ze zelf ouders worden.
  vrijdag 5 juni 2026 @ 13:18:08 #177
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_220965253
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2026 12:02 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Natuurlijk is dit wel een goede maatregel imo, maar de eigenlijke oorzaak van het probleem ligt veel dieper, en daar wordt vooralsnog weinig aan gedaan. Het feit dat veel ongezonde voeding erg goedkoop is, en er aan alle kanten reclame voor gemaakt wordt. Wanneer heb je voor het laatst een reclame gezien voor peren of bloemkool? En wanneer voor het laatst voor chips, chocola, frisdrank of fastfood?
Er is die irritante reclame voor Kanzi-appels... Met die gemaakt vrolijke stem van die dame waardoor ik zin heb haar op haar oog te joekelen met zo'n appel.
  Spellchecker vrijdag 5 juni 2026 @ 13:29:08 #178
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_220966054
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2026 12:11 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Ongezonde voeding is vooral lekker en makkelijk. Dat ligt ook meer aan de aard van het product. Ruwe groenten en fruit zijn doorgaans bulkproducten zonder merk, die nauwelijks gedifferentieerd zijn. Dus moeilijk te marketen. En bovendien de nodige bewerking nodig hebben om eetbaar te zijn. Dat maakt ook dat het meer moeite kost om er iets lekkers mee te maken.

Maar los daarvan zijn veel mensen die overmatig eten, mensen zonder verder interessant leven en bevrediging. Ik denk dat de oplossing meer daar ligt. Als je veel te doen hebt dan denk je niet aan eten, tenzij je echt honger hebt.
Je kunt inderdaad als bedrijf moeilijk bloemkool marketen, maar een lobbygroep voor boeren zou dat bijvoorbeeld wel meer kunnen doen imo. En aan fruit hoef je echt niet veel te doen om het lekker te maken.
De relatie met eten moet anders. Een aantal jaren geleden las ik over een studie in de VS, waarbij men wilde kijken hoe vaak Amerikanen aten. Die kregen een app, waarbij ze elke keer dat ze minimaal een slok of hap namen, dat moesten registreren. De conclusie van het onderzoek was eigenlijk dat de deelnemers constant aten, elk kwartier namen ze wel een hap of slok van iets. Inderdaad deels denk ik door de manier van leven. Als jij druk bezig bent, kun je uren zonder iets te eten, je krijgt ook geen trek, je bent gewoon bezig. Ik heb dat ook wel eens, dan kom ik thuis en heb ik een soort trek gevoel. Dan kan ik gaan snacken, of een rondje hardlopen. Als ik dat laatste doe heb ik geen trek tijdens het lopen, en ook niet als ik weer thuis ben.
Maar dieper nog, is het kapitalisme, en dan vooral het feit dat een kapitalistisch systeem alleen gezond is bij groei, en dus meer consumptie, een grote factor in de obesitas-pandemie.
  vrijdag 5 juni 2026 @ 15:34:14 #180
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_220966108
Tuurlijk, de zorgpremie was nog niet hoog genoeg natuurlijk :')
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')