Past niet bij deze generatiequote:LAKS na klachtenregen: eindexamens passen niet bij deze generatie
Utrecht- Bij het Landelijk Aktie Komitee Scholieren (LAKS) zijn deze examenperiode meer dan 335.000 klachten binnengekomen. Bestuurslid en woordvoerder Inass Jagour spreekt van een groot aantal klachten dat volgens haar duidelijk laat zien „dat er echt iets moet veranderen”.
Het recordaantal klachten van 2024 werd niet verbroken, maar het zijn er dit jaar wel veel meer dan de 240.000 van vorig jaar. Volgens Jagour sluit de huidige manier van examineren niet meer aan bij deze generatie leerlingen. De nadruk ligt te veel op deze eindexamens, zegt ze. „Dat eist zijn tol op het mentale welzijn van de leerlingen en de prestaties.” Daarom pleit ze voor een andere toetscultuur. Ook wil het LAKS af van de regel dat een leerling gemiddeld een 5,5 moet scoren voor alle gemaakte centrale examens.
Jagour wijst ook op de honderden telefoontjes die tijdens de eerste examendagen werden gepleegd met In je Bol, een platform voor mentale gezondheid onder jongeren. Daar konden examenleerlingen dit jaar voor het eerst terecht als zij stress hadden voor de examens.
Het meest geklaagd werd dit jaar over het havo-examen Nederlands met meer dan 40.000 klachten. Woensdag zijn de laatste examens voor de vakken Russisch, Arabisch, Spaans en Turks. Op 6 juni begint het tweede tijdvak, waarbij ook herkansingen plaatsvinden.
https://www.telegraaf.nl/(...)ratie/153359088.html
quote:LAKS na klachtenregen: eindexamens passen niet bij deze generatie
Maar verplaats je het probleem van discussies over werk te laat inleveren daarmee niet vooral? Ik verwacht dat als je gedoogt dat werken tot dinsdagnacht kunnen worden ingeleverd, er ook wel eens iemand tussen zal zitten die het woensdagochtend doet en dan gaat zitten miepen dat dat nou ook weer niet zo veel later is dan dinsdagnacht, en of ze hem niet kunnen matsen.quote:Op woensdag 27 mei 2026 21:06 schreef Lyrebird het volgende:
Onze Dean (educatie) heeft bepaald dat als de deadline voor een project op zondagnacht is, dat studenten dan tot dinsdagnacht (na de deadline) zonder puntenaftrek hun werk in kunnen leveren. Mja, maar zo werkt dat niet buiten de schoolmuren.
LLMs klagen niet. We zouden studenten juist weerbaarder moeten maken.
Meer dan een normale fiets door de brede banden.quote:Op woensdag 27 mei 2026 21:09 schreef maily het volgende:
LAKS: veel geluidsoverlastklachten gaan over fatbikes
Die hoor je toch bijna niet?
Dat wordt feest bij de eerste de beste werkgever die voor maandagochtend een rapport nodig heeft om een gesprek te voeren met een grote klant. En dan janken als je je proeftijd niet eens doorkomt. “ik dacht dat dinsdagavond dan ook wel goed was, zo ben ik gewend.”quote:Op woensdag 27 mei 2026 21:06 schreef Lyrebird het volgende:
Onze Dean (educatie) heeft bepaald dat als de deadline voor een project op zondagnacht is, dat studenten dan tot dinsdagnacht (na de deadline) zonder puntenaftrek hun werk in kunnen leveren. Mja, maar zo werkt dat niet buiten de schoolmuren.
LLMs klagen niet. We zouden studenten juist weerbaarder moeten maken.
Ja maar je zit binnen examen te doen ......quote:Op woensdag 27 mei 2026 21:19 schreef GerryDV het volgende:
[..]
Meer dan een normale fiets door de brede banden.
Misschien scheuren ze rondjes in de examenhal, dat zou inderdaad wel klachtwaardig zijn.quote:Op woensdag 27 mei 2026 21:26 schreef maily het volgende:
[..]
Ja maar je zit binnen examen te doen ......
Ik flikkerde ook zowat van mijn stoelquote:Op woensdag 27 mei 2026 21:09 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Zie ook: https://www.telegraaf.nl/(...)r#Echobox=1779834132
[..]!
🤔quote:meer dan 335.000 klachten binnengekomen
Er doen dit jaar ongeveer 190.000 tot 195.000 leerlingen eindexamen in het voortgezet onderwijs in Nederland
Bij de school waar ik werk hebben we het verboden om de alarmen die op die fatbikes zitten te activeren. Die dingen gingen om de haverklap af zonder reden en dat galmde enorm over de binnenplaats en dus door alle lokalen. Misschien bedoelen ze dat.quote:Op woensdag 27 mei 2026 21:09 schreef maily het volgende:
Die kut toeters en alarmen wel .quote:Op woensdag 27 mei 2026 21:09 schreef maily het volgende:
Dat is een grap hoop ik?quote:Op woensdag 27 mei 2026 22:08 schreef hanskraaijjr het volgende:
Hoezo is Arabisch, Russisch, Turks een vak op school? Is alleen om migranten tegemoet te komen.
Als je 50% hbo of uni wil laten doen zul je wel een alternatief voor examineren moeten bedenken. Anders loopt dat helemaal spaak.quote:Op woensdag 27 mei 2026 21:09 schreef RotatoR het volgende:
[..]
Past niet bij deze generatie
Ik heb zo'n gruwelijke hekel aan deze sneeuwvlokjes mentaliteit.
Boomergeklaag.quote:Op woensdag 27 mei 2026 21:09 schreef RotatoR het volgende:
[..]
In Engeland maken ze dat examens zo dat men elk jaar ongeveer hetzelfde scoort, maar daarmee zijn de examens over de jaren makkelijker en makkelijker geworden.quote:Op woensdag 27 mei 2026 21:14 schreef Weltschmerz het volgende:
Het niveau moet omhoog stelletje zwakkelingen.
Dit, en hoe makkelijk was het voor het telefoonverbod om ff een foto te maken van een toets en deze door te sturen naar de andere klassen die de toets nog moeten maken…quote:Op woensdag 27 mei 2026 22:47 schreef Timwonnacott het volgende:
Tja, als je hele schoolcarrière je huiswerk en werkstukken door Chatgpt laat maken en je moet op ene zelf gaan presteren bij je eindexamen dan is dat stressvol.. wie had dat nou kunnen zien aankomen?
Heel makkelijk, wij hadden zelfs docenten die hun tas met daarin de toets onbewaakt achterlieten in het lokaal waardoor er foto's gemaakt werden door leerlingen die hem zelf nog moesten maken en dat was 20 jaar terug.quote:Op woensdag 27 mei 2026 23:41 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Dit, en hoe makkelijk was het voor het telefoonverbod om ff een foto te maken van een toets en deze door te sturen naar de andere klassen die de toets nog moeten maken…
Ze vallen juist door het examen massaal door de mand. Natuurlijk is “stress” dan een mooi excuus.
Hahahaha...wat een grap joh ditquote:Op woensdag 27 mei 2026 21:09 schreef RotatoR het volgende:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Of Of....quote:Op woensdag 27 mei 2026 21:05 schreef Gibson88 het volgende:
Hoorde het vanmorgen op het ontbijt nieuws. Had echt zoiets van WTF
Ook de klacht dat toetsen te moeilijk zouden zijn...Dan hoor je óf niet thuis op het niveau waarin jij je examen moet doen. Of je hebt gewoon niet goed genoeg geleerd. Pleurt op hoor met je te moeilijk
.
Modurn edjukeeesjun.quote:Op woensdag 27 mei 2026 23:36 schreef TigerXtrm het volgende:
We leven in een wereld waarin we de domste mensen niet alleen beschermen, maar actief vooruit proberen te duwen. Het is echt pure devolutie. Survival of the weak.
Deze wereld
Ik vond het toen ook al sneu dat er pubers waren die een knuffeltje en een flesje water op hun tafeltje hadden staan omdat het allemaal zo spannend was.quote:Op woensdag 27 mei 2026 22:52 schreef Bargehassus het volgende:
Tja. Vroeger (opa vertelt) was je hooguit wat zenuwachtig voor een examen (okay, sommigen hadden er echt wel last van), tegenwoordig krijgen ze er stress van.
Watquote:Op donderdag 28 mei 2026 04:59 schreef 111210 het volgende:
[..]
Ik vond het toen ook al sneu dat er pubers waren die een knuffeltje en een flesje water op hun tafeltje hadden staan omdat het allemaal zo spannend was.
quote:Op donderdag 28 mei 2026 00:32 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Hahahaha...wat een grap joh dit
Dit gejank is toch ieder jaar hetzelfde. Met het LAKS voorop. Eerder regel dan uitzondering dus.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.OH NOES!!1*&@^!!*@!!@$*^!!!!!!!!
Het examen natuurkunde heeft nu iets van 4x zoveel woorden als in de jaren 80.quote:Op woensdag 27 mei 2026 23:17 schreef GerryDV het volgende:
Maar zijn examens in de laatste 20 jaar nou echt moeilijker geworden of daalt het niveau gewoon? Waarom zou je überhaupt willen klagen over een te moeilijk examen in de hoop dat ze de lat verlagen? Je kan het niveau gewoon niet aan, dat is niet erg. Je gaat jezelf op een vervolgstudie of bij een baan gelijk tegenkomen.
Teveel scholieren die boven hun niveau ingedeeld zijn.quote:Op woensdag 27 mei 2026 23:17 schreef GerryDV het volgende:
Maar zijn examens in de laatste 20 jaar nou echt moeilijker geworden of daalt het niveau gewoon? Waarom zou je überhaupt willen klagen over een te moeilijk examen in de hoop dat ze de lat verlagen? Je kan het niveau gewoon niet aan, dat is niet erg. Je gaat jezelf op een vervolgstudie of bij een baan gelijk tegenkomen.
Alleen Arabisch en Turks zijn voor migranten. Russisch hebben toegevoegd speciaal voor de conservatievenquote:Op woensdag 27 mei 2026 22:08 schreef hanskraaijjr het volgende:
Hoezo is Arabisch, Russisch, Turks een vak op school? Is alleen om migranten tegemoet te komen.
Mee eens ik wil best geloven dat er teveel toetsen zijn maar het centraal examen afschaffen gaat alleen maar tot meer diploma inflatie leiden.quote:Op woensdag 27 mei 2026 21:09 schreef RotatoR het volgende:
[..]
Cito hoef je niet voor te leren.quote:Op woensdag 27 mei 2026 22:39 schreef Harvest89 het volgende:
Ja snap ik wel.
Er zou ook eigenlijk meerdere kleine toetsmomentjes moeten zijn ipv een paar grote.
Ik heb een deel van mijn Cito toets verneukt omdat ik de halve nacht stiekem naar films of sexlijn reclames op tv had zitten kijken.
Dit dus. Enig gedoogbeleid bij 5 minuten te laat of website problemen is voor te stellen maar 2 dagen gaat wel heel erg ver en is ook oneerlijk.quote:Op woensdag 27 mei 2026 21:16 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Maar verplaats je het probleem van discussies over werk te laat inleveren daarmee niet vooral? Ik verwacht dat als je gedoogt dat werken tot dinsdagnacht kunnen worden ingeleverd, er ook wel eens iemand tussen zal zitten die het woensdagochtend doet en dan gaat zitten miepen dat dat nou ook weer niet zo veel later is dan dinsdagnacht, en of ze hem niet kunnen matsen.
Het niveau daalt. Al jaren.quote:Op woensdag 27 mei 2026 23:17 schreef GerryDV het volgende:
Het niveau daalt. Wat nu VWO is, was in mijn tijd HAVO als ik naar de examens op nu.nl kijk.quote:Op woensdag 27 mei 2026 23:17 schreef GerryDV het volgende:
Is toch niet verbazingwekkend? de onderwijzers zijn zelf geen meesters in hun vak. Toch hebben die de minderjarigen een leerplicht mogen geven. Terwijl veel bewegen juist goed is voor de lichamelijke gezondheid van kinderen.quote:
Moet zeggen dat je vroeger wel beter kon wheel and dealenquote:Op donderdag 28 mei 2026 08:27 schreef Hexagon het volgende:
Verder weer een topic voor oude verzuurde mannen die vroeger altijd voorbeeldjongentjes waren.
Spijker en kop dit.quote:Op donderdag 28 mei 2026 00:35 schreef Accordtje het volgende:
Deze docent legt prima uit wat er mis is: Bekijk deze YouTube-video
Zat je in Colombia op school?quote:Op donderdag 28 mei 2026 08:34 schreef raptorix het volgende:
[..]
Moet zeggen dat je vroeger wel beter kon wheel and dealen
Nam je gewoon fles drank mee of een jointje, of er toch niet over dat cijfer te onderhandelen viel
Dit hele forum is een boomerforum. Inclusief boomers die een hekel hebben aan boomers.quote:Op donderdag 28 mei 2026 08:27 schreef Hexagon het volgende:
Verder weer een topic voor oude verzuurde mannen die vroeger altijd voorbeeldjongentjes waren.
Nee, maar was nogal vrije school, helft van leraren deed het met de leerlingenquote:
Eerder een vrijende school dus.quote:Op donderdag 28 mei 2026 08:54 schreef raptorix het volgende:
[..]
Nee, maar was nogal vrije school, helft van leraren deed het met de leerlingen
Het wordt steeds bijzonderder.quote:Op donderdag 28 mei 2026 08:54 schreef raptorix het volgende:
[..]
Nee, maar was nogal vrije school, helft van leraren deed het met de leerlingen
De onderwijzers zouden moeten kappen met doen alsof zij meesters zijn in hun vak.quote:Op donderdag 28 mei 2026 08:38 schreef TweedeKlum het volgende:
Het is vrij simpel, terug naar het systeem van voor de basisvorming, terugkeer van de LTS. Kappen met profielen en gewoon weer vakkenpakketten kiezen, alleen Nederlands en Engels verplicht. Dat werkte allemaal prima tot een ambtenaar in Den Haag bedacht dat toekomstige automonteurs ook Duits moesten kunnen bijvoorbeeld, tja.
Dat zijn ze ook over het algemeen.quote:Op donderdag 28 mei 2026 09:00 schreef torentje het volgende:
[..]
De onderwijzers zouden moeten kappen met doen alsof zij meesters zijn in hun vak.
We gaan van rubberen tegels naar kussens op de grond.quote:Op donderdag 28 mei 2026 09:05 schreef Toine51 het volgende:
En van deze huilers is deze generatie straks afhankelijk....
Je had goed hierin gepastquote:Op donderdag 28 mei 2026 09:05 schreef Toine51 het volgende:
En van deze huilers is deze generatie straks afhankelijk....
quote:Op woensdag 27 mei 2026 21:09 schreef maily het volgende:
quote:Op woensdag 27 mei 2026 21:26 schreef maily het volgende:
[..]
Ja maar je zit binnen examen te doen ......
quote:Op woensdag 27 mei 2026 21:27 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Misschien scheuren ze rondjes in de examenhal, dat zou inderdaad wel klachtwaardig zijn.
Klik dan gewoon eens op dat artikel:quote:Op woensdag 27 mei 2026 22:08 schreef Schanulleke het volgende:
[..]
Bij de school waar ik werk hebben we het verboden om de alarmen die op die fatbikes zitten te activeren. Die dingen gingen om de haverklap af zonder reden en dat galmde enorm over de binnenplaats en dus door alle lokalen. Misschien bedoelen ze dat.
quote:Het gaat bijvoorbeeld om alarmen van fatbikes op het schoolplein.
Welnee, want de onderwijzers willen de reuzen geen leerplicht geven.quote:Op donderdag 28 mei 2026 09:02 schreef TheStigsDutchCousin het volgende:
[..]
Dat zijn ze ook over het algemeen.
Reuzenquote:Op donderdag 28 mei 2026 09:31 schreef torentje het volgende:
[..]
Welnee, want de onderwijzers willen de reuzen geen leerplicht geven.
Simpele zielen zoals jou zijn ook geen vrienden van leerlingen, dat hoef jij niet steeds te bewijzen op mijn bijdragen.quote:Op donderdag 28 mei 2026 09:32 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Reuzen![]()
En jij denkt echt dat ook iemand jou nog serieus neemt?![]()
![]()
quote:Op donderdag 28 mei 2026 10:13 schreef torentje het volgende:
[..]
Simpele zielen zoals jou zijn ook geen vrienden van leerlingen, dat hoef jij niet steeds te bewijzen op mijn bijdragen.
Hier is 1 sec tot 24u te laat is 5% penalty, 24u-1week te laat is 10% penalty. Soms adviseer ik studenten een dag of week later hun werk in te leveren, omdat ze het in die dag of week meer dan 5% of 10% zullen verbeteren.quote:Op donderdag 28 mei 2026 08:01 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Dit dus. Enig gedoogbeleid bij 5 minuten te laat of website problemen is voor te stellen maar 2 dagen gaat wel heel erg ver en is ook oneerlijk.
Dat viel me ook op, vond het niveau van die 'examens' op nu.nl niet hoog/quote:Op donderdag 28 mei 2026 08:05 schreef TweedeKlum het volgende:
[..]
Het niveau daalt. Wat nu VWO is, was in mijn tijd HAVO als ik naar de examens op nu.nl kijk.
Toen was de druk op jongeren niet zo groot. Nu leggen ouders behoorlijk wat druk op hun kinderen.quote:Op woensdag 27 mei 2026 22:52 schreef Bargehassus het volgende:
Tja. Vroeger (opa vertelt) was je hooguit wat zenuwachtig voor een examen (okay, sommigen hadden er echt wel last van), tegenwoordig krijgen ze er stress van.
Op de TU was het gewoon onvoldoende en gefaald tenzij goede reden.quote:Op donderdag 28 mei 2026 11:45 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Hier is 1 sec tot 24u te laat is 5% penalty, 24u-1week te laat is 10% penalty. Soms adviseer ik studenten een dag of week later hun werk in te leveren, omdat ze het in die dag of week meer dan 5% of 10% zullen verbeteren.
[..]
Dat viel me ook op, vond het niveau van die 'examens' op nu.nl niet hoog/
Je had zo een Griekse filosoof kunnen zijn.quote:Op donderdag 28 mei 2026 11:45 schreef Montagui het volgende:
Het wordt erger en erger met deze generatie.
Holy crap.
Doek de westerse beschaving maar op.
Wat betekent dit?quote:Op donderdag 28 mei 2026 09:31 schreef torentje het volgende:
[..]
Welnee, want de onderwijzers willen de reuzen geen leerplicht geven.
Dit betekent dat iemand moeite had met school.quote:
Ik ben er nog steeds niet achter of dit een perfect uitgevoerde troll is of gemeend.quote:
Voorbeeldjongetje meldt.quote:Op donderdag 28 mei 2026 08:27 schreef Hexagon het volgende:
Schaf de leerplicht maar af dan. Kunnen ze gelijk productiewerk doenquote:Op woensdag 27 mei 2026 21:09 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Zie ook: https://www.telegraaf.nl/(...)r#Echobox=1779834132
[..]!
Ik vrees het laatste. Als troll zou het nog wel grappig zijn imo.quote:Op donderdag 28 mei 2026 13:38 schreef nostra het volgende:
[..]
Ik ben er nog steeds niet achter of dit een perfect uitgevoerde troll is of gemeend.
Beide gevallen zijn iig DSM V waardig.quote:Op donderdag 28 mei 2026 14:36 schreef Regilio_ het volgende:
[..]
Ik vrees het laatste. Als troll zou het nog wel grappig zijn imo.
Als men niet weet wat dat betekend, dan houdt alles natuurlijk op. Want als ik dat nog moet uitleggen.quote:
Je weet het zelf niet.quote:Op donderdag 28 mei 2026 16:03 schreef torentje het volgende:
[..]
Als men niet weet wat dat betekend, dan houdt alles natuurlijk op. Want als ik dat nog moet uitleggen.
Weet ik wel, maar ik vind het verbazingwekkend en verdacht dat mannen die verplicht Nederlands hebben geleerd, niet weten wat een leerling bedoelt met de term 'de reuzen'quote:
https://www.woorden.org/woord/reusquote:Op donderdag 28 mei 2026 17:51 schreef torentje het volgende:
[..]
Weet ik wel, maar ik vind het verbazingwekkend en verdacht dat mannen die verplicht Nederlands hebben geleerd, niet weten wat een leerling bedoelt met de term 'de reuzen'
Bij ons was het een 4 of 2x een 5, maar dan moest je het compenseren met een 8 elders. Maar dat was ook de enige ruimte die je kreegquote:Op donderdag 28 mei 2026 18:19 schreef Alpha0 het volgende:
Nu mag je dus gemiddeld een 5,5 staan?Ben hier al stomverbaasd over. In mijn tijd moest je alles halen. Één 5 was toegestaan mits je dat compenseerde met een 7 ergens.
Ik weet het inmiddels , jij bent anti mensen die èn niet geloven èn die kritiek geven op de rijken en de hogere inkomens èn voor leerlingen zijn.quote:Op donderdag 28 mei 2026 18:23 schreef Scjvb het volgende:
Wanneer deze mijnheer, bedoel uiteraard @:torentje, meent serieus te zijn en dus niet psychotisch is, vraag je je toch op zijn minst af wat ie rookt [ link | afbeelding ]
Beter zou ie daar snel mee stoppen om weer in een normaal patroon te geraken, luidt het advies.Onder andere mensen als ik zijn best bereid hem te verwijzen naar hierin gespecialiseerde hulpverleners om daar vanaf te komen!
Wutquote:Op donderdag 28 mei 2026 18:32 schreef torentje het volgende:
[..]
Ik weet het inmiddels , jij bent anti mensen die èn niet geloven èn die kritiek geven op de rijken en de hogere inkomens èn voor leerlingen zijn.
Het betekend gewoon, dat jij anti normale leerlingen bent omdat die niet willen werken voor daders.quote:Op donderdag 28 mei 2026 18:41 schreef Scjvb het volgende:
[..]
Wut![]()
Soms waren de vreemde teksten in uw posts nog wel te ontrafelen en heel soms ook nog voldoende tot goed leesbaar zelfs.
Maar kan hieraan bijna geen touw meer vastknopen.
Wat maakt het verder ook uit, vrouw is in de weer en er staat koffie klaar!![]()
![]()
Ik had twee vijven, twee zessen en twee zevens, en dat was nét genoeg om te slagen (Havo, jaren 90).quote:Op donderdag 28 mei 2026 18:23 schreef TheStigsDutchCousin het volgende:
[..]
Bij ons was het een 4 of 2x een 5, maar dan moest je het compenseren met een 8 elders. Maar dat was ook de enige ruimte die je kreeg
Dat is toch ook gewoon?quote:Op woensdag 27 mei 2026 22:39 schreef Harvest89 het volgende:
Ja snap ik wel.
Er zou ook eigenlijk meerdere kleine toetsmomentjes moeten zijn ipv een paar grote.
Oke.quote:
Aan je gebruikersnaam te zien ben je maar twee jaar ouder dan ik, maar in mijn tijd had je het centraal examen (50%) en het schoolexamen (50%). Het schoolexamen bestond uit verschillende toetsen over een tijdsspanne van twee jaar.quote:Op donderdag 28 mei 2026 20:47 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Oke.
Dat was vroeger niet zo volgens mij. Kan ik me niet herinneren.
Nee we hadden die cito toets.quote:Op donderdag 28 mei 2026 22:02 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Aan je gebruikersnaam te zien ben je maar twee jaar ouder dan ik, maar in mijn tijd had je het centraal examen (50%) en het schoolexamen (50%). Het schoolexamen bestond uit verschillende toetsen over een tijdsspanne van twee jaar.
Excuus, ik dacht dat we het hier over de centrale examens hadden. Ook op de basisschool bestond mijn schooladvies volgens mij uit drie onderdelen. De entreetoets, de citotoets en het schooladviesquote:Op donderdag 28 mei 2026 22:06 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Nee we hadden die cito toets.
Dan had je dus in groep 8 tegen het einde van het jaar een paar dagen achter elkaar allerlei examens. Nederlands en rekenen. Op basis van die uitslag kreeg je te horen of je naar vmbo, havo, gymnasium ging.
Dat zou kunnen, het is lang geleden. Ik kan me alleen nog die cito herinneren.quote:Op donderdag 28 mei 2026 22:17 schreef timmmmm het volgende:
Ook op de basisschool bestond mijn schooladvies volgens mij uit drie onderdelen. De entreetoets, de citotoets en het schooladvies
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |