Ik heb het niet over je feiten, ik heb het over dat je aannames doet over wat iemand bedoelt terwijl hij dat niet zegt. We kunnen wel een beetje normaal met elkaar omgaan lijkt me.quote:Op maandag 25 mei 2026 16:47 schreef Ambtenaar030 het volgende:
[..]
Antisemistisme is geen leuke grap. Of het nou moslims of joden betreft.
De feiten die ik presenteer zijn waar. David Irving kreeg als crimineel een podium van Nanninga en Nanninga zat bij FvD waar joden of moslims de schuld van alles krijgen. Een Van Haga beweerde zelfs in het FvD journaal dat asielzoekers uit moslimlanden de reden zijn dat er te weinig huizen zijn, Baudet wilt Oekrainers terug naar het front sturen. Als je bij dat clubje zat ben je een fout persoon.
Maar goed ik heb het gevoel dat deze feiten presenteren niet gewenst is op het forum. Dus ik zal niet verrast zijn als ik straks weer een ban aangenaaid krijg.
Ik mis wel een beetje het waarom in dit verhaal.quote:Op maandag 25 mei 2026 17:28 schreef Bondsrepubliek het volgende:
https://www.nporadio1.nl/(...)it-land-korter-leven
[..]
Een combinatie van een ongezonde omgeving en weinig geld.quote:Op maandag 25 mei 2026 17:56 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Ik mis wel een beetje het waarom in dit verhaal.
Is altijd zo met dit soort 'journalistiek'. De overheid moet wat doen aan de onderliggende oorzaak. Maar die wordt niet genoemd, en wat de overheid moet doen ook niet. Dan eindigt het altijd weer met 'meer geld'.quote:Op maandag 25 mei 2026 17:56 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Ik mis wel een beetje het waarom in dit verhaal.
En 'eigen verantwoordelijkheid' lijkt ook een besmet begrip. Het ligt altijd aan anderen, omgevingsfactoren, te weinig geld, etc.quote:Op maandag 25 mei 2026 18:19 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Is altijd zo met dit soort 'journalistiek'. De overheid moet wat doen aan de onderliggende oorzaak. Maar die wordt niet genoemd, en wat de overheid moet doen ook niet. Dan eindigt het altijd weer met 'meer geld'.
Knap stuk tekst zonder enige boodschap. Correlatie, causatie, "het probleem", waarom moet je per se iets collectiveren en hoe ziet dat er dan uit?quote:Op maandag 25 mei 2026 17:28 schreef Bondsrepubliek het volgende:
https://www.nporadio1.nl/(...)it-land-korter-leven
[..]
Als je schimmelwoning niet door de coöperatie wordt aangepakt, er veel fijnstof is door een nabije snelweg, snackbars zich vestigingen in de buurt waar ook weinig groen is, het gezonde eten duurder is wat voor mensen met een kleine portemonnee relevant is en armoede ook voor veel stress zorgt dan heeft het geen pas om met eigen verantwoordelijkheid aan te komen.quote:Op maandag 25 mei 2026 18:32 schreef Perrin het volgende:
[..]
En 'eigen verantwoordelijkheid' lijkt ook een besmet begrip. Het ligt altijd aan anderen, omgevingsfactoren, te weinig geld, etc.
Ze kunnen zelf ook minder zuipen, roken, op hun reet zitten en vreten.quote:Op maandag 25 mei 2026 18:43 schreef Bondsrepubliek het volgende:
[..]
Als je schimmelwoning niet door de coöperatie wordt aangepakt, er veel fijnstof is door een nabije snelweg, snackbars zich vestigingen in de buurt waar ook weinig groen is, het gezonde eten duurder is wat voor mensen met een kleine portemonnee relevant is en armoede ook voor veel stress zorgt dan heeft het geen pas om met eigen verantwoordelijkheid aan te komen.
De gezondheidsverschillen zijn in Nederland relatief groot (net als de kansenongelijkheid). Dat kun je niet zomaar wegwuiven met 'eigen verantwoordelijkheid, einde discussie'.quote:Op maandag 25 mei 2026 18:32 schreef Perrin het volgende:
[..]
En 'eigen verantwoordelijkheid' lijkt ook een besmet begrip. Het ligt altijd aan anderen, omgevingsfactoren, te weinig geld, etc.
Langdurige stress door bijvoorbeeld armoede alleen al brengt de levensverwachting flink omlaag.quote:Op maandag 25 mei 2026 18:43 schreef Bondsrepubliek het volgende:
[..]
Als je schimmelwoning niet door de coöperatie wordt aangepakt, er veel fijnstof is door een nabije snelweg, snackbars zich vestigingen in de buurt waar ook weinig groen is, het gezonde eten duurder is wat voor mensen met een kleine portemonnee relevant is en armoede ook voor veel stress zorgt dan heeft het geen pas om met eigen verantwoordelijkheid aan te komen.
Heb je een link naar dit interview? Omtzigt zegt altijd wel nuttige dingenquote:Op maandag 25 mei 2026 18:52 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
De gezondheidsverschillen zijn in Nederland relatief groot (net als de kansenongelijkheid). Dat kun je niet zomaar wegwuiven met 'eigen verantwoordelijkheid, einde discussie'.
Je bent zelf slim en geïnformeerd genoeg om te bedenken aan welke machten en invloeden de moderne mens allemaal is blootgesteld, in het bijzonder de machtelozen. Met AI gaat dat alleen maar erger worden. Beluister eens de eerste 20 minuten van het Omtzigt interview.
Dit zou zo van een vvd'er kunnen komenquote:Op maandag 25 mei 2026 18:45 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ze kunnen zelf ook minder zuipen, roken, op hun reet zitten en vreten.
Nederland is meer dan sommige andere landen een klassen- en standenmaatschappij inderdaad.quote:Op maandag 25 mei 2026 18:45 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ze kunnen zelf ook minder zuipen, roken, op hun reet zitten en vreten.
Bekijk deze YouTube-videoquote:Op maandag 25 mei 2026 18:53 schreef Ambtenaar030 het volgende:
[..]
Heb je een link naar dit interview? Omtzigt zegt altijd wel nuttige dingen
Als maatschappij gooi je gewoon potentieel weg.quote:Op maandag 25 mei 2026 18:53 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Langdurige stress door bijvoorbeeld armoede alleen al brengt de levensverwachting flink omlaag.
Het percentage NEET is de laagste van de hele EU (= not in employment, education or training).quote:Op maandag 25 mei 2026 18:54 schreef Ambtenaar030 het volgende:
[..]
Dit zou zo van een vvd'er kunnen komen
https://radar.avrotros.nl(...)een-rol-hierin-62714quote:25-05-2026
3 min. leestijd
Medicijntekorten in Nederland: spelen zorgverzekeraars een rol hierin?
Apothekersverenigingen Landelijke Eerstelijns Farmacie (LEF) en de Vereniging Jonge Apothekers (VJA) zijn samen de campagne ‘Boete op genezen’ gestart. Ze willen hiermee laten zien dat apothekers én patiënten opdraaien voor de gevolgen van het inkoopbeleid van zorgverzekeraars. De Consumentenbond steunt de campagne.
De apothekersverenigingen stellen dat de medicijntekorten in Nederland groter zijn dan in andere Europese landen. 3,5 miljoen Nederlanders worden hierdoor geconfronteerd met het medicijntekort. Sommige geneesmiddelen zijn hier niet verkrijgbaar, maar zijn bijvoorbeeld wel beschikbaar in Duitsland.
Hoe kan een geneesmiddel niet verkrijgbaar zijn in Nederland maar wel in onze buurlanden?
Dat heeft volgens LEF te maken met het inkoopbeleid van de Nederlandse zorgverzekeraars, ook wel het preferentiebeleid genoemd. Het werkt als volgt: verzekeraars wijzen een bepaald geneesmiddel aan als preferent medicijn, vaak de goedkoopste optie. Hierdoor wordt alleen dat bepaalde medicijn, van een specifieke fabrikant, vergoed. Dit voorkeursmedicijn telt niet mee voor je eigen risico. Kies je als patiënt voor een ander geneesmiddel? Dan moet je bijbetalen.
Het preferentiebeleid zorgt ervoor dat de prijzen voor medicijnen laag blijven. Maar LEF en de VJA zijn van mening dat de prijzen in Nederland zo laag zijn dat de tekorten groter worden. Fabrikanten kiezen er namelijk voor om eerst aan andere Europese landen te leveren, omdat ze weten dat ze daar meer geld krijgen voor hun geneesmiddelen. Leveranciers willen hun medicijnen daarom pas als laatste aan Nederland verkopen. Ze weten immers dat ze hier de minste opbrengst ophalen.
Bovendien willen fabrikanten ook niet te veel medicatie aan Nederland leveren, want overschotten kun je beter aan onze buurlanden verkopen. Aangezien zij meer betalen voor hetzelfde product. Dit heeft als gevolg dat de minimale hoeveelheid aan ons land wordt geleverd. Hierdoor zijn bepaalde geneesmiddelen niet verkrijgbaar in Nederland, maar wel in omringende landen.
Hoe kan dit opgelost worden?
De Consumentenbond en de apothekersverenigingen roepen zorgverzekeraars op om hun beleid aan te passen. Zo zou er meer transparantie moeten komen in de inkoopprijzen van verzekeraars. Zorgverzekeraars mogen nu onder couvert inkopen, wat inhoudt dat ze hun inkoopprijs geheim mogen houden.
Verder vragen de partijen dat verzekeraars ten minste vijf verschillende leveranciers aanwijzen voor een geneesmiddel. Op dit moment kiezen verzekeraars soms voor dezelfde leverancier, waardoor Nederland afhankelijk is van één leverancier voor een bepaald medicijn.
Daarnaast vragen verenigingen om medicijnen onderling uitwisselbaar te maken. Dus dat er kosteloos een alternatief wordt aangeboden, als het voorkeursmedicijn niet leverbaar is.
Nemen betrokken partijen hun verantwoordelijkheid?
Tot slot, vinden de Consumentenbond, LEF en VJA dat overheidsinstanties in actie moeten komen. Het ministerie van Volksgezondheid moet het overstappen van medicatie makkelijker maken. Op dit moment is toestemming nodig van de zorgverzekeraar. Deze regelgeving zou aangepast kunnen worden.
Ook de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) moet zijn verantwoordelijkheid nemen. De NZa moet toezien dat zorgverzekeraars hun zorgplicht serieus nemen en zo nodig handhaven.
Nederland is in een Angelsaksisch land veranderd inclusief alle problemen die daarbij horen.quote:Op maandag 25 mei 2026 18:54 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Nederland is meer dan sommige andere landen een klassen- en standenmaatschappij inderdaad.
Dit wordt wel degelijk beïnvloed door politiek beleid en de bestuurlijke verhoudingen in het land.
Hebben we ook al common law tegenwoordig? De facto tweepartijenstelsel? Voor een meier-en-een-beetje verzekerd doet alleen Canada aan.quote:Op maandag 25 mei 2026 19:22 schreef Bondsrepubliek het volgende:
[..]
Nederland is in een Angelsaksisch land veranderd inclusief alle problemen die daarbij horen.
Ach in het VK betaal je een godsvermogen voor de NHS om vervolgens de meest slechste zorg voor terug te krijgenquote:Op maandag 25 mei 2026 19:26 schreef nostra het volgende:
[..]
Hebben we ook al common law tegenwoordig? De facto tweepartijenstelsel? Voor een meier-en-een-beetje verzekerd doet alleen Canada aan.
De slachtofferrol is een beetje te obvious. Je zou het niet goed doen bij The Masked Singerquote:Op maandag 25 mei 2026 16:47 schreef Ambtenaar030 het volgende:
[..]
Maar goed ik heb het gevoel dat deze feiten presenteren niet gewenst is op het forum. Dus ik zal niet verrast zijn als ik straks weer een ban aangenaaid krijg.
Ja precies, dus hoe lijkt dat op ons systeem? Er zitten nadelen aan de wat rare mix waar de facto de zgv geacht worden het equilibrium te vinden, waarbij zij wettelijk verplicht zijn tot het leveren van zorg, maar in de praktijk pakt het niet bijzonder oneerlijk uit. De GGZ verdient meer aandacht.quote:Op maandag 25 mei 2026 19:28 schreef Ambtenaar030 het volgende:
[..]
Ach in het VK betaal je een godsvermogen voor de NHS om vervolgens de meest slechste zorg voor terug te krijgen
Voor mij is wel duidelijk dat de zorg in NL niet al te best is (en nee, dat is geen grapje naar users of zo).quote:Op maandag 25 mei 2026 19:31 schreef nostra het volgende:
[..]
Ja precies, dus hoe lijkt dat op ons systeem? Er zitten nadelen aan de wat rare mix waar de facto de zgv geacht worden het equilibrium te vinden, waarbij zij wettelijk verplicht zijn tot het leveren van zorg, maar in de praktijk pakt het niet bijzonder oneerlijk uit. De GGZ verdient meer aandacht.
Er staat binnen 15 minuten een ambu voor je deur bij een spoedje, je ligt morgenochtend onder het mes bij een blindedarmontsteking, cure en care zijn op orde, niet-acute zorg wringt het op capaciteitsvlak (maar juist dat kan privaat worden ingevuld door een Bergman), ik heb er zowel professioneel als persoonlijk geen grote issues mee. Het kan altijd beter, dat zeker, en zorgverzekeraars weten helaas ook niet altijd waar ze over praten als ze onderhandelen.quote:Op maandag 25 mei 2026 19:32 schreef Sherlock_Holmes het volgende:
[..]
Voor mij is wel duidelijk dat de zorg in NL niet al te best is (en nee, dat is geen grapje naar users of zo).
En laagbetaald werk is ook stressvoller en vaak ongezonder.quote:Op maandag 25 mei 2026 18:53 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Langdurige stress door bijvoorbeeld armoede alleen al brengt de levensverwachting flink omlaag.
Dat komt allemaal nog wel, wanneer je de rechtse Amerika en Reagan geilers nog wat langer hun gang laat gaan (vraag is natuurlijk of dan de VS nog steeds common law kent of het rechtsstelsel verder is geperverteerd en ondermijnd door de Thiel tjappies). De VVD en Telders Stichting fantaseert de laatste 40 jaar eens in de zoveel tijd over een tweepartijen stelsel. Dat we daarop aan moeten sturen.quote:Op maandag 25 mei 2026 19:26 schreef nostra het volgende:
[..]
Hebben we ook al common law tegenwoordig? De facto tweepartijenstelsel? Voor een meier-en-een-beetje verzekerd doet alleen Canada aan.
Schiet niet echt lekker op met, wat, 21 partijen in de Kamer.quote:Op maandag 25 mei 2026 19:42 schreef Klopkoek het volgende:
De VVD en Telders Stichting fantaseert de laatste 40 jaar eens in de zoveel tijd over een tweepartijen stelsel. Dat we daarop aan moeten sturen.
Het eerste wat ze deze zittingstermijn probeerden doorheen te rammen was een kiesdrempel. Mislukt, voor nu.quote:Op maandag 25 mei 2026 19:43 schreef nostra het volgende:
[..]
Schiet niet echt lekker op met, wat, 21 partijen in de Kamer.
Nee bij ons lijkt de politiek nog meerr vastgeroest. In Engeland wisselen Labour en de Tories elkaar nog af. Wij leven permanen onder desastreus VVD beleid.quote:Op maandag 25 mei 2026 19:26 schreef nostra het volgende:
[..]
Op Reddit en X/BlueSky worden regelmatig grafiekjes en kaartjes geplaatst en niet zelden is dan het commentaar "another of those charts where Holland is an Anglosaxon country" of iets in die trant. Nederland is het Amerika van continentaal Europa (ook steeds meer qua gezonde levensjaren inderdaad...).quote:Op maandag 25 mei 2026 19:22 schreef Bondsrepubliek het volgende:
[..]
Nederland is in een Angelsaksisch land veranderd inclusief alle problemen die daarbij horen.
Ach, we schieten de CEO van Zilveren Kruis nog niet door zijn harses om de moordenaar met een halo te vereren.quote:Op maandag 25 mei 2026 19:52 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Nee bij ons lijkt de politiek nog meerr vastgeroest. In Engeland wisselen Labour en de Tories elkaar nog af. Wij leven permanen onder desastreus VVD beleid.
Dus er zitten wel degelijk lelijke kanten aan de Amerikaanse maatschappij?quote:Op maandag 25 mei 2026 21:21 schreef nostra het volgende:
[..]
Ach, we schieten de CEO van Zilveren Kruis nog niet door zijn harses om de moordenaar met een halo te vereren.
Zat. Er is geen paradijs.quote:Op maandag 25 mei 2026 21:27 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Dus er zitten wel degelijk lelijke kanten aan de Amerikaanse maatschappij?
Het gaat niet om of er een paradijs bestaat op aarde, maar of het Amerikaanse model de best mogelijke resultaten biedt. De vele lage plaatsen op de ranglijsten - ook al voor het tijdperk Trump het geval - suggereert van niet (ik zal beroemde fragment van Jeff Daniels uit The Newsroom van 2012 even achterwege laten).quote:
't Is vooral een heel boeiend land. Gidsland lijkt me ver weg.quote:Op maandag 25 mei 2026 21:37 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Het gaat niet om of er een paradijs bestaat op aarde, maar of het Amerikaanse model de best mogelijke resultaten biedt. De vele lage plaatsen op de ranglijsten - ook al voor het tijdperk Trump het geval - suggereert van niet (ik zal beroemde fragment van Jeff Daniels uit The Newsroom even achterwege laten). Maar voor de VVD-maffia blijft dit ons gidsland.
Hij heeft soms aardige analyses van problemen.quote:
Hij zit wel bij de EOquote:Op maandag 25 mei 2026 22:39 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Hij heeft soms aardige analyses van problemen.
Maar hij gaat ook wel heel erg mee in de AI hype.
Bijvoorbeeld Anthropic claimt een geweldig model te hebben dat ze niet op de markt hebben gebracht. Dat is een typische bluf/leugen die Amerikaanse bedrijven vaak doen. Zo is hij natuurlijk wel vaker om de tuin gelijd, zoals met die MH17 getuige bijvoorbeeld.
Wat dat betreft natuurlijk echt een waardeloos politicus. Hij heeft alleen maar bijgedragen aan de problemen die hij benoemt. Het ligt ook allemaal aan anderen dat het hem niet gelukt is.
Ook super hypocriet hoe hij zeurt dat de Armeense genocide nog niet genoeg erkend is. Ik weet ook nog wel een genocide die nu bezig is waar Omtzigt zich flink stil over houdt. Hij lult ook nog over 7 oktober
Is het zilveren kruis dan zo actief bezig om gegronde verzekeringsclaims af te wijzen voor extra winst? Beslissingen over behandelingen van patienten te laten doen door data analisten ipv medisch personeel?quote:Op maandag 25 mei 2026 21:21 schreef nostra het volgende:
[..]
Ach, we schieten de CEO van Zilveren Kruis nog niet door zijn harses om de moordenaar met een halo te vereren.
Soms vraag ik echt weleens af of het wel goed gaat met mensen (al weet ik het antwoord wel).quote:Op maandag 25 mei 2026 22:47 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Is het zilveren kruis dan zo actief bezig om gegronde verzekeringsclaims af te wijzen voor extra winst? Beslissingen over behandelingen van patienten te laten doen door data analisten ipv medisch personeel?
Daarbij je hebt geloof ik niet helemaal gevolgd wat de situatie is. De moordenaar is dood, de man die zichzelf verdedigde is mijn UI.
Lord-Ronddraai maakt een valide puntquote:Op dinsdag 26 mei 2026 00:11 schreef Sherlock_Holmes het volgende:
[..]
Soms vraag ik echt weleens af of het wel goed gaat met mensen (al weet ik het antwoord wel).
Maandje of 6, 7 staat in het artikel, duurt het nog. Nederland een voortrekkersrol.quote:Dutch government gives green light to establish migrant ‘return hubs’ outside EU
Within months Europe could see the first concrete steps toward deporting migrants who have been denied the right to stay in the EU.
The Netherlands is pushing ahead with plans to set up Europe’s first “return hubs” outside the bloc where migrants who have been denied the right to stay in the EU can be deported — with “concrete steps” expected in the months ahead.
[..]
https://www.politico.eu/a(...)urn-hubs-outside-eu/
Zoals ik het lees zal een Europese rechter het op den duur blokkerenquote:Op dinsdag 26 mei 2026 00:19 schreef capricia het volgende:
[..]
Maandje of 6, 7 staat in het artikel, duurt het nog. Nederland een voortrekkersrol.
Benieuwd of het er echt van komt.
Ik mag het hopen. Dit is echt een verschrikkelijk plan en een opmaat naar nog veel ergere dingen. Ik vind het ronduit griezelig.quote:Op dinsdag 26 mei 2026 00:27 schreef Ambtenaar030 het volgende:
[..]
Zoals ik het lees zal een Europese rechter het op den duur blokkeren
Ga maar eens bij een verzekeraar langs als je niet onder de basisverzekering valt.quote:Op maandag 25 mei 2026 22:47 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
Is het zilveren kruis dan zo actief bezig om gegronde verzekeringsclaims af te wijzen voor extra winst? Beslissingen over behandelingen van patienten te laten doen door data analisten ipv medisch personeel?
quote:Daarbij je hebt geloof ik niet helemaal gevolgd wat de situatie is. De moordenaar is dood, de man die zichzelf verdedigde is mijn UI.
Zal mij benieuwen. Wat je er ook van vindt, er wordt in ieder geval eens doorgepakt.quote:Op dinsdag 26 mei 2026 00:19 schreef capricia het volgende:
Maandje of 6, 7 staat in het artikel, duurt het nog. Nederland een voortrekkersrol.
Benieuwd of het er echt van komt.
Op een nogal symbolisch dossier ja. Dit heeft niks te maken met de instroom. Dit gaat om het relatief kleine aandeel zonder recht op verblijf dat niet vrijwillig terug gaat. Hoewel ranzig rechts dat begrip van 'ongewenst' natuurlijk wil oprekken. Hoe meer rechtelozen hoe beter (degenen die illegalen in dienst nemen hebben weinig te vrezen).quote:Op dinsdag 26 mei 2026 10:11 schreef nostra het volgende:
[..]
Zal mij benieuwen. Wat je er ook van vindt, er wordt in ieder geval eens doorgepakt.
Nee, ook niet met huizenbouw.quote:Op dinsdag 26 mei 2026 10:36 schreef Klopkoek het volgende:
Op een nogal symbolisch dossier ja. Dit heeft niks te maken met de instroom.
Je ziet zelf toch wel in dat we het hier over beperkte aantallen hebben? Nou ja, ranzig rechts wil het verder gaan oprekken en uitbouwen natuurlijk.quote:
Het kan ook als stimulans werken om vrijwillig terug te keren natuurlijk.quote:Op dinsdag 26 mei 2026 10:41 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Je ziet zelf toch wel in dat we het hier over beperkte aantallen hebben? Nou ja, ranzig rechts wil het verder gaan oprekken en uitbouwen natuurlijk.
Als je niet onder een verzekering valt heb je niks te klagen. Als je altijd betaald hebt en je claim wordt afgewezen op basis van winstbejag heb je dat wel. Maar ik snap dat een VVD'er het meestal opneemt voor bedrijven, verbazend eigenlijk dat je de Sacklers dan toch niks vindt, die hebben toch optimaal verdiend aan het veroorzaken van een verslavingsepidemie dat is toch geweldig ondernemersschap. Out of the box denken enzo.quote:Op dinsdag 26 mei 2026 10:10 schreef nostra het volgende:
[..]
Ga maar eens bij een verzekeraar langs als je niet onder de basisverzekering valt.
[..]
Gaan ze dan eindelijk ook eens naar de arbeidsmigratie kijken? Niet in de laatste plaats de afgedankten.quote:Op dinsdag 26 mei 2026 09:42 schreef -XOR- het volgende:
Tegelijkertijd moet er wel wat aan de instroom gebeuren want die is gewoonweg te hoog voor het absorptievermogen van de samenleving.
Ga als zzp'er maar een aov afsluiten, dan heb je precies dezelfde toestanden, is wat ik bedoelde.quote:Op dinsdag 26 mei 2026 11:25 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Als je niet onder een verzekering valt heb je niks te klagen.
Als die toestanden heel veel voorkomen moet de overheid ingrijpen. Gebeurt dat niet moet je zelf je recht halen. Dat is de situatie in Amerika, dat is wat een Pim Fortuin hier ook wilde.quote:Op dinsdag 26 mei 2026 11:44 schreef nostra het volgende:
[..]
Ga als zzp'er maar een aov afsluiten, dan heb je precies dezelfde toestanden, is wat ik bedoelde.
https://nos.nl/artikel/26(...)ging-aow-leeftijd-inquote:Kabinet trekt plan voor snellere verhoging AOW-leeftijd in
Het kabinet trekt het plan om de AOW-leeftijd sneller te verhogen weer in. Met dat besluit hoopt minister Vijlbrief van Sociale Zaken de vakbonden weer aan tafel te krijgen voor een breed akkoord over de sociale zekerheid. Dat zeggen Haagse bronnen tegen de NOS.
Als de verhoging van de AOW-leeftijd geschrapt wordt, levert dat vanaf 2031 een financieel gat op van netto ruim 2,7 miljard euro per jaar. Hoe dat opgevangen gaat worden, wordt later beslist, melden de bronnen.
De vakbonden stelden eerder een ultimatum: als de verhoging niet van tafel zou gaan, zouden er stakingsacties komen. Oorspronkelijk wilde het kabinet met de maatregel de kosten van de vergrijzing beperken. De AOW-leeftijd zou vanaf 2033 weer gaan meestijgen met de gemiddelde levensverwachting.
Er kwam veel kritiek op dat plan van het minderheidskabinet. Ook de Tweede Kamer voelt er tot nu toe weinig voor.
De vakbonden hebben ook veel kritiek op andere voornemens van het kabinet, zoals de versobering van de uitkeringsregelingen voor werkloosheid en arbeidsongeschiktheid, de WW en de WIA. Het kabinet stelt nu voor om samen met werkgevers en werknemers te werken aan een andere invulling van die bezuinigingen. De opbrengst daarvan blijft wel staan.
Blijkbaar kan het toch niet allemaal wel.quote:Op dinsdag 26 mei 2026 12:39 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
https://nos.nl/artikel/26(...)ging-aow-leeftijd-in
Nu de rest nog.quote:Op dinsdag 26 mei 2026 12:39 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
Dit is helaas heel gewiekst en smerig van ze.quote:Op dinsdag 26 mei 2026 12:39 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
Ja, de WIA en WW plannen halen het Verenigd Koninkrijk rechts in. Helaas ga je daarmee geen Malieveld vol krijgen... Of gen-Xers bereid krijgen om te gaan staken.quote:
Dat zijn sowieso op de huizenmarkt de grootste prijsopdrijvers.quote:Op dinsdag 26 mei 2026 11:27 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Gaan ze dan eindelijk ook eens naar de arbeidsmigratie kijken? Niet in de laatste plaats de afgedankten.
https://www.binnenlandsbe(...)-van-x-te-vertrekkenquote:Topambtenaren adviseren rijksoverheid van X te vertrekken
kabinet beslist vermoedelijk na de zomer over toekomst van overheidsaccounts op
Het meest problematische aan dat Volkskrant artikel vond ik het gedeelte waar X geen gehoor geeft aan politie en justitie. Als er bijvoorbeeld een oproep tot geweld staat.quote:Op dinsdag 26 mei 2026 13:20 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
https://www.binnenlandsbe(...)-van-x-te-vertrekken
Ik lees af en toe op X , maar berichten plaatsen doe ik op Bluesky
Veel rustiger daar...
quote:Op dinsdag 26 mei 2026 12:14 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
Eindelijk
Staatssecretaris verbiedt overname Solvinity, bedrijf achter DigiD
https://nos.nl/artikel/26(...)bedrijf-achter-digid
Eerste goede actie van deze regering. Je vraagt je wel af waarom dit zo moeilijk was? Veel competenter dan de vorige regering is het nog niet.
Vergeet SP nietquote:Op dinsdag 26 mei 2026 13:03 schreef Tomatenboer het volgende:
Dat is stap 1 inderdaad.
Laat dit minderheidskabinet maar spijt krijgen dat ze met de VVD in zee zijn gegaan.
Wat mij betreft geen akkoorden zolang er niet evenredig een bijdrage wordt gevraagd van vermogens en multinationals.
Hopelijk staan de vakbonden en Pro er ook zo in.
Waar is Hanca eigenlijk?quote:Op zondag 24 mei 2026 21:41 schreef Ambtenaar030 het volgende:
[..]
Hoe kijk jij er tegen dat de VVD onvoorwaardelijk Israel steunt?
Idem voor @:Hanca en CU
Als je maar vaak genoeg herhaalt dat de nieuwe WW plannen zullen betekenen dat mensen 10 (!) jaar moeten werken voor 5 maanden recht op WW, en maar liefst 24 jaar om aanspraak te kunnen maken op een jaar WW, zullen veel mensen toch wel ongerust worden neem ik aan?quote:Op dinsdag 26 mei 2026 12:58 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ja, de WIA en WW plannen halen het Verenigd Koninkrijk rechts in. Helaas ga je daarmee geen Malieveld vol krijgen... Of gen-Xers bereid krijgen om te gaan staken.
Ik doe het wel, Spekman en zijn nauwe banden met PRO maken het een lastig verhaal. Blijkbaar mogen de financiële sluizen open blijven staan zonder enige vorm van bezuinigingen.quote:Op dinsdag 26 mei 2026 13:13 schreef Klopkoek het volgende:
FNV-voorzitter Hans Spekman: 'Uit beleefdheid met kabinet in gesprek als verhoging AOW-leeftijd wordt geschrapt'
https://wnl.tv/2026/05/26(...)tijd-wordt-geschrapt
Spekman bij WNL vanochtend (ik zal mijn complottheorie hier even niet noemen...)
Ik hoop het. Als in, ik hoop niet dat hij vertrokken is van het forum.quote:Op dinsdag 26 mei 2026 14:35 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Hij was op vakantie geloof ik, op de camping ofzoiets.
Ik weet niet wat de werkgevers willen, maar Spekman wil de financiële gevolgen duidelijk doorschuiven, wat we vaker hebben gezien bij partijen links in het politieke spectrumquote:Op dinsdag 26 mei 2026 15:39 schreef Hexagon het volgende:
[ afbeelding ]
Volgens mij was dit altijd het plan.
Op een gegeven moment is het gewoon een keertje klaar, na 50 jaar van 'met-pauzes-bezuinigen' op voorzieningen en de beunhazen/bureautjes vetmesten.quote:Op dinsdag 26 mei 2026 15:39 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Ik doe het wel, Spekman en zijn nauwe banden met PRO maken het een lastig verhaal. Blijkbaar mogen de financiële sluizen open blijven staan zonder enige vorm van bezuinigingen.
Doorschuiven zullen de meesten niet willen. Maar als je wilt bezuinigen en je bent afhankelijk van de oppositie dan kom je er nooit als je al bij voorbaat gedetailleerde plannen gaat droppen. Je moet dan met taakstellingen werken waarover je kan onderhandelen. Ik neem aan dat de mensen die dit kabinet vormen dat ook wel begrijpen.quote:Op dinsdag 26 mei 2026 15:43 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Ik weet niet wat de werkgevers willen, maar Spekman wil de financiële gevolgen duidelijk doorschuiven, wat we vaker hebben gezien bij partijen links in het politieke spectrum
Ah, rechts maakt de plannen, rechts pakt de ondoelmatige en gezondheidsverwoestende belastingkortingkortingen niet aan, rechts heeft Eelco 'kasschuif' Heinen, links heeft nooit een meerderheid in dit land, en toch is het weer de schuld van links. Zorgfraude van 20 miljard per jaar? Schuld van potverterend links.quote:Op dinsdag 26 mei 2026 15:43 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Ik weet niet wat de werkgevers willen, maar Spekman wil de financiële gevolgen duidelijk doorschuiven, wat we vaker hebben gezien bij partijen links in het politieke spectrum
Zal dit met de vrijheidsbijdrage ook zo zijn? In plaats van het profijtbeginsel hanteren loopt de vrijheidsbijdrage gestaag af. Politieagent betaalt meer dan een advocaat.quote:Op dinsdag 26 mei 2026 15:51 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Doorschuiven zullen de meesten niet willen. Maar als je wilt bezuinigen en je bent afhankelijk van de oppositie dan kom je er nooit als je al bij voorbaat gedetailleerde plannen gaat droppen. Je moet dan met taakstellingen werken waarover je kan onderhandelen. Ik neem aan dat de mensen die dit kabinet vormen dat ook wel begrijpen.
Volgens mij is dit een soort losse flodder geweest om de oppositie het idee te geven een overwinning te hebben geboekt om ze vervolgens wel met een verantwoordelijkheid te belasten. Een beetje zoals Macron er zijn begroting doorheen kreeg.
Geen ideequote:Op dinsdag 26 mei 2026 16:09 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Zal dit met de vrijheidsbijdrage ook zo zijn? In plaats van het profijtbeginsel hanteren loopt de vrijheidsbijdrage gestaag af. Politieagent betaalt meer dan een advocaat.
Het is niet de schuld van links, het is alleen wel zo dat begrotingsdiscipline daar nooit bovenaan de lijst staat.quote:Op dinsdag 26 mei 2026 15:53 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ah, rechts maakt de plannen, rechts pakt de ondoelmatige en gezondheidsverwoestende belastingkortingkortingen niet aan, rechts heeft Eelco 'kasschuif' Heinen, links heeft nooit een meerderheid in dit land, en toch is het weer de schuld van links. Zorgfraude van 20 miljard per jaar? Schuld van potverterend links.
Een land als Zweden heeft regelmatig een progressieve/linkse meerderheid, binnenkort gaat dat ook weer gebeuren, nou wat een potverteren en geldsmijterij gebeurt daar dan.
Wat deed kabinet Schoof ook alweer? De financiële asielbom doorschuiven, Oekraïne doorschuiven. Rutte deed niets anders dan problemen doorschuiven.
Dat is het Telegraaf mantra. Het is niet de realiteit. In 1977 werd de laagste staatsschuld ooit bereikt; Mamdani in New York werkt de schulden weg; de staatsschuld is m.n. in noordelijke landen ultralaag (waar links gewoonweg structureel sterker staat). Spanje is de laatste 15 jaar ook structureel aan het dalen in staatsschuld.quote:Op dinsdag 26 mei 2026 16:18 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Het is niet de schuld van links, het is alleen wel zo dat begrotingsdiscipline daar nooit bovenaan de lijst staat.
Moet altijd denken aan het boek en de film Children of Men als ik dit soort plannen leesquote:Op dinsdag 26 mei 2026 07:56 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ik mag het hopen. Dit is echt een verschrikkelijk plan en een opmaat naar nog veel ergere dingen. Ik vind het ronduit griezelig.
Nou ja, we hebben nu twee kabinetten met Eelco Heinen op financiën, dan is piepen over begrotingsdiscipline van anderen een tikje groteskquote:Op dinsdag 26 mei 2026 16:18 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Het is niet de schuld van links, het is alleen wel zo dat begrotingsdiscipline daar nooit bovenaan de lijst staat.
Yep. Ik kan helaas de beelden even niet vinden maar er moest toen een ambulance door de massa heen en alsof het mozes door de rode zee was ging iedereen rustig en voorzichtig opzij, nogal een groot contrast met hoe de hulpdiensten in Loosdrecht begroet werden.quote:Op dinsdag 26 mei 2026 17:29 schreef Frozen-assassin het volgende:
Keijzer wil de 'demonstratie' in Loosdrecht gelijk trekken aan Rode Lijn-demonstraties.
Leuk ja. Wat een treurig niveau
Door Spekman.quote:
Natuurlijk niet, maar dit is wel heel vlug. Meer dan 'voor nu halen we het van tafel om jou aan tafel te krijgen' (maar bezuinigen gaan we toch wel) is het niet.quote:Op dinsdag 26 mei 2026 17:47 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ik denk niet dat het kabinet ooit serieus dacht dat dit het ging halen.
We moeten vooral de WW helemaal afbreken en ervoor zorgen dat zoveel mogelijk vastgoed en huizen bij Bernhard jr en Blackstone terecht komen. Gewoon even wachten op een recessie...quote:
Geen idee wat de modus operandi gaat worden.quote:Op dinsdag 26 mei 2026 17:47 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ik denk niet dat het kabinet ooit serieus dacht dat dit het ging halen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |