abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator maandag 25 mei 2026 @ 17:41:22 #201
375570 crew  Cyan9
pi_220886554
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2026 16:47 schreef Ambtenaar030 het volgende:

[..]
Antisemistisme is geen leuke grap. Of het nou moslims of joden betreft.

De feiten die ik presenteer zijn waar. David Irving kreeg als crimineel een podium van Nanninga en Nanninga zat bij FvD waar joden of moslims de schuld van alles krijgen. Een Van Haga beweerde zelfs in het FvD journaal dat asielzoekers uit moslimlanden de reden zijn dat er te weinig huizen zijn, Baudet wilt Oekrainers terug naar het front sturen. Als je bij dat clubje zat ben je een fout persoon.

Maar goed ik heb het gevoel dat deze feiten presenteren niet gewenst is op het forum. Dus ik zal niet verrast zijn als ik straks weer een ban aangenaaid krijg.
Ik heb het niet over je feiten, ik heb het over dat je aannames doet over wat iemand bedoelt terwijl hij dat niet zegt. We kunnen wel een beetje normaal met elkaar omgaan lijkt me.

En dat gepraat van een ban aangenaaid krijgen slaat ook nergens op.
Ongeïnteresseerd maar toch aanwezig.
pi_220886685
quote:
Ik mis wel een beetje het waarom in dit verhaal.
  maandag 25 mei 2026 @ 18:18:08 #203
275286 Bondsrepubliek
Weltmeister 2014
pi_220886811
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2026 17:56 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Ik mis wel een beetje het waarom in dit verhaal.
Een combinatie van een ongezonde omgeving en weinig geld.
pi_220886822
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2026 17:56 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Ik mis wel een beetje het waarom in dit verhaal.
Is altijd zo met dit soort 'journalistiek'. De overheid moet wat doen aan de onderliggende oorzaak. Maar die wordt niet genoemd, en wat de overheid moet doen ook niet. Dan eindigt het altijd weer met 'meer geld'.
  maandag 25 mei 2026 @ 18:32:27 #205
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220886883
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2026 18:19 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Is altijd zo met dit soort 'journalistiek'. De overheid moet wat doen aan de onderliggende oorzaak. Maar die wordt niet genoemd, en wat de overheid moet doen ook niet. Dan eindigt het altijd weer met 'meer geld'.
En 'eigen verantwoordelijkheid' lijkt ook een besmet begrip. Het ligt altijd aan anderen, omgevingsfactoren, te weinig geld, etc.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  maandag 25 mei 2026 @ 18:35:39 #206
13309 nostra
ask why
pi_220886905
quote:
Knap stuk tekst zonder enige boodschap. Correlatie, causatie, "het probleem", waarom moet je per se iets collectiveren en hoe ziet dat er dan uit?
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
  maandag 25 mei 2026 @ 18:43:04 #207
275286 Bondsrepubliek
Weltmeister 2014
pi_220886949
quote:
9s.gif Op maandag 25 mei 2026 18:32 schreef Perrin het volgende:

[..]
En 'eigen verantwoordelijkheid' lijkt ook een besmet begrip. Het ligt altijd aan anderen, omgevingsfactoren, te weinig geld, etc.
Als je schimmelwoning niet door de coöperatie wordt aangepakt, er veel fijnstof is door een nabije snelweg, snackbars zich vestigingen in de buurt waar ook weinig groen is, het gezonde eten duurder is wat voor mensen met een kleine portemonnee relevant is en armoede ook voor veel stress zorgt dan heeft het geen pas om met eigen verantwoordelijkheid aan te komen.
  maandag 25 mei 2026 @ 18:45:51 #208
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220886967
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2026 18:43 schreef Bondsrepubliek het volgende:

[..]
Als je schimmelwoning niet door de coöperatie wordt aangepakt, er veel fijnstof is door een nabije snelweg, snackbars zich vestigingen in de buurt waar ook weinig groen is, het gezonde eten duurder is wat voor mensen met een kleine portemonnee relevant is en armoede ook voor veel stress zorgt dan heeft het geen pas om met eigen verantwoordelijkheid aan te komen.
Ze kunnen zelf ook minder zuipen, roken, op hun reet zitten en vreten.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_220887015
quote:
9s.gif Op maandag 25 mei 2026 18:32 schreef Perrin het volgende:

[..]
En 'eigen verantwoordelijkheid' lijkt ook een besmet begrip. Het ligt altijd aan anderen, omgevingsfactoren, te weinig geld, etc.
De gezondheidsverschillen zijn in Nederland relatief groot (net als de kansenongelijkheid). Dat kun je niet zomaar wegwuiven met 'eigen verantwoordelijkheid, einde discussie'.

Je bent zelf slim en geïnformeerd genoeg om te bedenken aan welke machten en invloeden de moderne mens allemaal is blootgesteld, in het bijzonder de machtelozen. Met AI gaat dat alleen maar erger worden. Beluister eens de eerste 20 minuten van het Omtzigt interview.
  maandag 25 mei 2026 @ 18:53:04 #210
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220887019
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2026 18:43 schreef Bondsrepubliek het volgende:

[..]
Als je schimmelwoning niet door de coöperatie wordt aangepakt, er veel fijnstof is door een nabije snelweg, snackbars zich vestigingen in de buurt waar ook weinig groen is, het gezonde eten duurder is wat voor mensen met een kleine portemonnee relevant is en armoede ook voor veel stress zorgt dan heeft het geen pas om met eigen verantwoordelijkheid aan te komen.
Langdurige stress door bijvoorbeeld armoede alleen al brengt de levensverwachting flink omlaag.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_220887027
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2026 18:52 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
De gezondheidsverschillen zijn in Nederland relatief groot (net als de kansenongelijkheid). Dat kun je niet zomaar wegwuiven met 'eigen verantwoordelijkheid, einde discussie'.

Je bent zelf slim en geïnformeerd genoeg om te bedenken aan welke machten en invloeden de moderne mens allemaal is blootgesteld, in het bijzonder de machtelozen. Met AI gaat dat alleen maar erger worden. Beluister eens de eerste 20 minuten van het Omtzigt interview.
Heb je een link naar dit interview? Omtzigt zegt altijd wel nuttige dingen
pi_220887033
quote:
2s.gif Op maandag 25 mei 2026 18:45 schreef Perrin het volgende:

[..]
Ze kunnen zelf ook minder zuipen, roken, op hun reet zitten en vreten.
Dit zou zo van een vvd'er kunnen komen
pi_220887035
quote:
2s.gif Op maandag 25 mei 2026 18:45 schreef Perrin het volgende:

[..]
Ze kunnen zelf ook minder zuipen, roken, op hun reet zitten en vreten.
Nederland is meer dan sommige andere landen een klassen- en standenmaatschappij inderdaad.

Dit wordt wel degelijk beïnvloed door politiek beleid en de bestuurlijke verhoudingen in het land.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 25-05-2026 18:57:07 ]
pi_220887044
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2026 18:53 schreef Ambtenaar030 het volgende:

[..]
Heb je een link naar dit interview? Omtzigt zegt altijd wel nuttige dingen
Bekijk deze YouTube-video
pi_220887058
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2026 18:53 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Langdurige stress door bijvoorbeeld armoede alleen al brengt de levensverwachting flink omlaag.
Als maatschappij gooi je gewoon potentieel weg.
pi_220887079
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2026 18:54 schreef Ambtenaar030 het volgende:

[..]
Dit zou zo van een vvd'er kunnen komen
Het percentage NEET is de laagste van de hele EU (= not in employment, education or training).

Het is een grove karikatuur.

Sowieso geldt er een tegenprestatie in de Participatiewet.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 25-05-2026 19:00:09 ]
  maandag 25 mei 2026 @ 19:14:09 #217
275286 Bondsrepubliek
Weltmeister 2014
pi_220887172
Wat een fijn zorgstelsel heeft Nederland toch. De prikkel voor behandelen maakt het onnodig duur, gaat gepaard met een enorme administratielast, is erg fraudegevoelig wat 10 miljard per jaar kost en leidt tot structurele tekorten aan medicijnen (artikel).
quote:
25-05-2026
3 min. leestijd
Medicijntekorten in Nederland: spelen zorgverzekeraars een rol hierin?

Apothekersverenigingen Landelijke Eerstelijns Farmacie (LEF) en de Vereniging Jonge Apothekers (VJA) zijn samen de campagne ‘Boete op genezen’ gestart. Ze willen hiermee laten zien dat apothekers én patiënten opdraaien voor de gevolgen van het inkoopbeleid van zorgverzekeraars. De Consumentenbond steunt de campagne.

De apothekersverenigingen stellen dat de medicijntekorten in Nederland groter zijn dan in andere Europese landen. 3,5 miljoen Nederlanders worden hierdoor geconfronteerd met het medicijntekort. Sommige geneesmiddelen zijn hier niet verkrijgbaar, maar zijn bijvoorbeeld wel beschikbaar in Duitsland.

Hoe kan een geneesmiddel niet verkrijgbaar zijn in Nederland maar wel in onze buurlanden?
Dat heeft volgens LEF te maken met het inkoopbeleid van de Nederlandse zorgverzekeraars, ook wel het preferentiebeleid genoemd. Het werkt als volgt: verzekeraars wijzen een bepaald geneesmiddel aan als preferent medicijn, vaak de goedkoopste optie. Hierdoor wordt alleen dat bepaalde medicijn, van een specifieke fabrikant, vergoed. Dit voorkeursmedicijn telt niet mee voor je eigen risico. Kies je als patiënt voor een ander geneesmiddel? Dan moet je bijbetalen.

Het preferentiebeleid zorgt ervoor dat de prijzen voor medicijnen laag blijven. Maar LEF en de VJA zijn van mening dat de prijzen in Nederland zo laag zijn dat de tekorten groter worden. Fabrikanten kiezen er namelijk voor om eerst aan andere Europese landen te leveren, omdat ze weten dat ze daar meer geld krijgen voor hun geneesmiddelen. Leveranciers willen hun medicijnen daarom pas als laatste aan Nederland verkopen. Ze weten immers dat ze hier de minste opbrengst ophalen.

Bovendien willen fabrikanten ook niet te veel medicatie aan Nederland leveren, want overschotten kun je beter aan onze buurlanden verkopen. Aangezien zij meer betalen voor hetzelfde product. Dit heeft als gevolg dat de minimale hoeveelheid aan ons land wordt geleverd. Hierdoor zijn bepaalde geneesmiddelen niet verkrijgbaar in Nederland, maar wel in omringende landen.

Hoe kan dit opgelost worden?
De Consumentenbond en de apothekersverenigingen roepen zorgverzekeraars op om hun beleid aan te passen. Zo zou er meer transparantie moeten komen in de inkoopprijzen van verzekeraars. Zorgverzekeraars mogen nu onder couvert inkopen, wat inhoudt dat ze hun inkoopprijs geheim mogen houden.

Verder vragen de partijen dat verzekeraars ten minste vijf verschillende leveranciers aanwijzen voor een geneesmiddel. Op dit moment kiezen verzekeraars soms voor dezelfde leverancier, waardoor Nederland afhankelijk is van één leverancier voor een bepaald medicijn.

Daarnaast vragen verenigingen om medicijnen onderling uitwisselbaar te maken. Dus dat er kosteloos een alternatief wordt aangeboden, als het voorkeursmedicijn niet leverbaar is.

Nemen betrokken partijen hun verantwoordelijkheid?
Tot slot, vinden de Consumentenbond, LEF en VJA dat overheidsinstanties in actie moeten komen. Het ministerie van Volksgezondheid moet het overstappen van medicatie makkelijker maken. Op dit moment is toestemming nodig van de zorgverzekeraar. Deze regelgeving zou aangepast kunnen worden.

Ook de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) moet zijn verantwoordelijkheid nemen. De NZa moet toezien dat zorgverzekeraars hun zorgplicht serieus nemen en zo nodig handhaven.
https://radar.avrotros.nl(...)een-rol-hierin-62714
  maandag 25 mei 2026 @ 19:22:30 #218
275286 Bondsrepubliek
Weltmeister 2014
pi_220887213
quote:
1s.gif Op maandag 25 mei 2026 18:54 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Nederland is meer dan sommige andere landen een klassen- en standenmaatschappij inderdaad.

Dit wordt wel degelijk beïnvloed door politiek beleid en de bestuurlijke verhoudingen in het land.
Nederland is in een Angelsaksisch land veranderd inclusief alle problemen die daarbij horen.
  maandag 25 mei 2026 @ 19:26:54 #219
13309 nostra
ask why
pi_220887245
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2026 19:22 schreef Bondsrepubliek het volgende:

[..]
Nederland is in een Angelsaksisch land veranderd inclusief alle problemen die daarbij horen.
Hebben we ook al common law tegenwoordig? De facto tweepartijenstelsel? Voor een meier-en-een-beetje verzekerd doet alleen Canada aan.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220887258
quote:
12s.gif Op maandag 25 mei 2026 19:26 schreef nostra het volgende:

[..]
Hebben we ook al common law tegenwoordig? De facto tweepartijenstelsel? Voor een meier-en-een-beetje verzekerd doet alleen Canada aan.
Ach in het VK betaal je een godsvermogen voor de NHS om vervolgens de meest slechste zorg voor terug te krijgen
pi_220887265
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2026 16:47 schreef Ambtenaar030 het volgende:

[..]

Maar goed ik heb het gevoel dat deze feiten presenteren niet gewenst is op het forum. Dus ik zal niet verrast zijn als ik straks weer een ban aangenaaid krijg.
De slachtofferrol is een beetje te obvious. Je zou het niet goed doen bij The Masked Singer ;(
´ Just remember, there's a thin line between being a hero and being a memory´
  maandag 25 mei 2026 @ 19:31:03 #222
13309 nostra
ask why
pi_220887285
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2026 19:28 schreef Ambtenaar030 het volgende:

[..]
Ach in het VK betaal je een godsvermogen voor de NHS om vervolgens de meest slechste zorg voor terug te krijgen
Ja precies, dus hoe lijkt dat op ons systeem? Er zitten nadelen aan de wat rare mix waar de facto de zgv geacht worden het equilibrium te vinden, waarbij zij wettelijk verplicht zijn tot het leveren van zorg, maar in de praktijk pakt het niet bijzonder oneerlijk uit. De GGZ verdient meer aandacht.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220887293
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2026 19:31 schreef nostra het volgende:

[..]
Ja precies, dus hoe lijkt dat op ons systeem? Er zitten nadelen aan de wat rare mix waar de facto de zgv geacht worden het equilibrium te vinden, waarbij zij wettelijk verplicht zijn tot het leveren van zorg, maar in de praktijk pakt het niet bijzonder oneerlijk uit. De GGZ verdient meer aandacht.
Voor mij is wel duidelijk dat de zorg in NL niet al te best is (en nee, dat is geen grapje naar users of zo).
´ Just remember, there's a thin line between being a hero and being a memory´
  maandag 25 mei 2026 @ 19:35:58 #224
13309 nostra
ask why
pi_220887313
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2026 19:32 schreef Sherlock_Holmes het volgende:

[..]
Voor mij is wel duidelijk dat de zorg in NL niet al te best is (en nee, dat is geen grapje naar users of zo).
Er staat binnen 15 minuten een ambu voor je deur bij een spoedje, je ligt morgenochtend onder het mes bij een blindedarmontsteking, cure en care zijn op orde, niet-acute zorg wringt het op capaciteitsvlak (maar juist dat kan privaat worden ingevuld door een Bergman), ik heb er zowel professioneel als persoonlijk geen grote issues mee. Het kan altijd beter, dat zeker, en zorgverzekeraars weten helaas ook niet altijd waar ze over praten als ze onderhandelen.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
  maandag 25 mei 2026 @ 19:39:09 #225
275286 Bondsrepubliek
Weltmeister 2014
pi_220887342
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2026 18:53 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Langdurige stress door bijvoorbeeld armoede alleen al brengt de levensverwachting flink omlaag.
En laagbetaald werk is ook stressvoller en vaak ongezonder.
pi_220887381
quote:
12s.gif Op maandag 25 mei 2026 19:26 schreef nostra het volgende:

[..]
Hebben we ook al common law tegenwoordig? De facto tweepartijenstelsel? Voor een meier-en-een-beetje verzekerd doet alleen Canada aan.
Dat komt allemaal nog wel, wanneer je de rechtse Amerika en Reagan geilers nog wat langer hun gang laat gaan (vraag is natuurlijk of dan de VS nog steeds common law kent of het rechtsstelsel verder is geperverteerd en ondermijnd door de Thiel tjappies). De VVD en Telders Stichting fantaseert de laatste 40 jaar eens in de zoveel tijd over een tweepartijen stelsel. Dat we daarop aan moeten sturen.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 25-05-2026 19:42:40 ]
  maandag 25 mei 2026 @ 19:43:13 #227
13309 nostra
ask why
pi_220887386
quote:
1s.gif Op maandag 25 mei 2026 19:42 schreef Klopkoek het volgende:
De VVD en Telders Stichting fantaseert de laatste 40 jaar eens in de zoveel tijd over een tweepartijen stelsel. Dat we daarop aan moeten sturen.
Schiet niet echt lekker op met, wat, 21 partijen in de Kamer.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220887410
quote:
7s.gif Op maandag 25 mei 2026 19:43 schreef nostra het volgende:

[..]
Schiet niet echt lekker op met, wat, 21 partijen in de Kamer.
Het eerste wat ze deze zittingstermijn probeerden doorheen te rammen was een kiesdrempel. Mislukt, voor nu.

Tijdens Rutte-I plannen en een wetsvoorstel om de EK en TK fors in te krimpen.

Met aansturen op blokpolitiek kom je ook al een heel eind.

Het gekwijl op de Angelsaksische Hel zal blijven.

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 25-05-2026 19:48:36 ]
pi_220887474
quote:
12s.gif Op maandag 25 mei 2026 19:26 schreef nostra het volgende:

[..]
Hebben we ook al common law tegenwoordig? De facto tweepartijenstelsel? Voor een meier-en-een-beetje verzekerd doet alleen Canada aan.
Nee bij ons lijkt de politiek nog meerr vastgeroest. In Engeland wisselen Labour en de Tories elkaar nog af. Wij leven permanen onder desastreus VVD beleid.
pi_220887489
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2026 19:22 schreef Bondsrepubliek het volgende:

[..]
Nederland is in een Angelsaksisch land veranderd inclusief alle problemen die daarbij horen.
Op Reddit en X/BlueSky worden regelmatig grafiekjes en kaartjes geplaatst en niet zelden is dan het commentaar "another of those charts where Holland is an Anglosaxon country" of iets in die trant. Nederland is het Amerika van continentaal Europa (ook steeds meer qua gezonde levensjaren inderdaad...).

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 25-05-2026 19:55:01 ]
  maandag 25 mei 2026 @ 21:21:41 #231
13309 nostra
ask why
pi_220888063
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2026 19:52 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Nee bij ons lijkt de politiek nog meerr vastgeroest. In Engeland wisselen Labour en de Tories elkaar nog af. Wij leven permanen onder desastreus VVD beleid.
Ach, we schieten de CEO van Zilveren Kruis nog niet door zijn harses om de moordenaar met een halo te vereren.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220888101
quote:
7s.gif Op maandag 25 mei 2026 21:21 schreef nostra het volgende:

[..]
Ach, we schieten de CEO van Zilveren Kruis nog niet door zijn harses om de moordenaar met een halo te vereren.
Dus er zitten wel degelijk lelijke kanten aan de Amerikaanse maatschappij?
  maandag 25 mei 2026 @ 21:28:47 #233
13309 nostra
ask why
pi_220888107
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2026 21:27 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Dus er zitten wel degelijk lelijke kanten aan de Amerikaanse maatschappij?
Zat. Er is geen paradijs.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220888176
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2026 21:28 schreef nostra het volgende:

[..]
Zat. Er is geen paradijs.
Het gaat niet om of er een paradijs bestaat op aarde, maar of het Amerikaanse model de best mogelijke resultaten biedt. De vele lage plaatsen op de ranglijsten - ook al voor het tijdperk Trump het geval - suggereert van niet (ik zal beroemde fragment van Jeff Daniels uit The Newsroom van 2012 even achterwege laten).

Maar voor de VVD-maffia blijft de VS ons gidsland. Of het nu het medialandschap en governance betreft of het financiële stelsel.

[ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 25-05-2026 21:39:28 ]
  maandag 25 mei 2026 @ 21:38:48 #235
13309 nostra
ask why
pi_220888188
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2026 21:37 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Het gaat niet om of er een paradijs bestaat op aarde, maar of het Amerikaanse model de best mogelijke resultaten biedt. De vele lage plaatsen op de ranglijsten - ook al voor het tijdperk Trump het geval - suggereert van niet (ik zal beroemde fragment van Jeff Daniels uit The Newsroom even achterwege laten). Maar voor de VVD-maffia blijft dit ons gidsland.
't Is vooral een heel boeiend land. Gidsland lijkt me ver weg.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220888631
quote:
Hij heeft soms aardige analyses van problemen.

Maar hij gaat ook wel heel erg mee in de AI hype.
Bijvoorbeeld Anthropic claimt een geweldig model te hebben dat ze niet op de markt hebben gebracht. Dat is een typische bluf/leugen die Amerikaanse bedrijven vaak doen. Zo is hij natuurlijk wel vaker om de tuin gelijd, zoals met die MH17 getuige bijvoorbeeld.

Wat dat betreft natuurlijk echt een waardeloos politicus. Hij heeft alleen maar bijgedragen aan de problemen die hij benoemt. Het ligt ook allemaal aan anderen dat het hem niet gelukt is.

Ook super hypocriet hoe hij zeurt dat de Armeense genocide nog niet genoeg erkend is. Ik weet ook nog wel een genocide die nu bezig is waar Omtzigt zich flink stil over houdt. Hij lult ook nog over 7 oktober :')
pi_220888667
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2026 22:39 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Hij heeft soms aardige analyses van problemen.

Maar hij gaat ook wel heel erg mee in de AI hype.
Bijvoorbeeld Anthropic claimt een geweldig model te hebben dat ze niet op de markt hebben gebracht. Dat is een typische bluf/leugen die Amerikaanse bedrijven vaak doen. Zo is hij natuurlijk wel vaker om de tuin gelijd, zoals met die MH17 getuige bijvoorbeeld.

Wat dat betreft natuurlijk echt een waardeloos politicus. Hij heeft alleen maar bijgedragen aan de problemen die hij benoemt. Het ligt ook allemaal aan anderen dat het hem niet gelukt is.

Ook super hypocriet hoe hij zeurt dat de Armeense genocide nog niet genoeg erkend is. Ik weet ook nog wel een genocide die nu bezig is waar Omtzigt zich flink stil over houdt. Hij lult ook nog over 7 oktober :')
Hij zit wel bij de EO

Wat er in Gaza gebeurt is daar taboe. Desnoods zenden ze het niet uit.
pi_220888672
quote:
7s.gif Op maandag 25 mei 2026 21:21 schreef nostra het volgende:

[..]
Ach, we schieten de CEO van Zilveren Kruis nog niet door zijn harses om de moordenaar met een halo te vereren.
Is het zilveren kruis dan zo actief bezig om gegronde verzekeringsclaims af te wijzen voor extra winst? Beslissingen over behandelingen van patienten te laten doen door data analisten ipv medisch personeel?
Daarbij je hebt geloof ik niet helemaal gevolgd wat de situatie is. De moordenaar is dood, de man die zichzelf verdedigde is mijn UI.
pi_220889086
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2026 22:47 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Is het zilveren kruis dan zo actief bezig om gegronde verzekeringsclaims af te wijzen voor extra winst? Beslissingen over behandelingen van patienten te laten doen door data analisten ipv medisch personeel?
Daarbij je hebt geloof ik niet helemaal gevolgd wat de situatie is. De moordenaar is dood, de man die zichzelf verdedigde is mijn UI.
Soms vraag ik echt weleens af of het wel goed gaat met mensen (al weet ik het antwoord wel).
´ Just remember, there's a thin line between being a hero and being a memory´
pi_220889101
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 mei 2026 00:11 schreef Sherlock_Holmes het volgende:

[..]
Soms vraag ik echt weleens af of het wel goed gaat met mensen (al weet ik het antwoord wel).
Lord-Ronddraai maakt een valide punt
  Moderator dinsdag 26 mei 2026 @ 00:19:28 #241
236264 crew  capricia
pi_220889105
quote:
Dutch government gives green light to establish migrant ‘return hubs’ outside EU

Within months Europe could see the first concrete steps toward deporting migrants who have been denied the right to stay in the EU.

The Netherlands is pushing ahead with plans to set up Europe’s first “return hubs” outside the bloc where migrants who have been denied the right to stay in the EU can be deported — with “concrete steps” expected in the months ahead.
[..]
https://www.politico.eu/a(...)urn-hubs-outside-eu/
Maandje of 6, 7 staat in het artikel, duurt het nog. Nederland een voortrekkersrol.
Benieuwd of het er echt van komt.

[ Bericht 17% gewijzigd door capricia op 26-05-2026 07:57:49 ]
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_220889118
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 mei 2026 00:19 schreef capricia het volgende:

[..]
Maandje of 6, 7 staat in het artikel, duurt het nog. Nederland een voortrekkersrol.
Benieuwd of het er echt van komt.
Zoals ik het lees zal een Europese rechter het op den duur blokkeren
pi_220889474
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 mei 2026 00:27 schreef Ambtenaar030 het volgende:

[..]
Zoals ik het lees zal een Europese rechter het op den duur blokkeren
Ik mag het hopen. Dit is echt een verschrikkelijk plan en een opmaat naar nog veel ergere dingen. Ik vind het ronduit griezelig.
  dinsdag 26 mei 2026 @ 09:42:08 #244
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220889894
Tegelijkertijd moet er wel wat aan de instroom gebeuren want die is gewoonweg te hoog voor het absorptievermogen van de samenleving.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
  dinsdag 26 mei 2026 @ 10:10:16 #245
13309 nostra
ask why
pi_220890019
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2026 22:47 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
Is het zilveren kruis dan zo actief bezig om gegronde verzekeringsclaims af te wijzen voor extra winst? Beslissingen over behandelingen van patienten te laten doen door data analisten ipv medisch personeel?
Ga maar eens bij een verzekeraar langs als je niet onder de basisverzekering valt.

quote:
Daarbij je hebt geloof ik niet helemaal gevolgd wat de situatie is. De moordenaar is dood, de man die zichzelf verdedigde is mijn UI.
:N
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
  dinsdag 26 mei 2026 @ 10:11:26 #246
13309 nostra
ask why
pi_220890028
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 mei 2026 00:19 schreef capricia het volgende:
Maandje of 6, 7 staat in het artikel, duurt het nog. Nederland een voortrekkersrol.
Benieuwd of het er echt van komt.
Zal mij benieuwen. Wat je er ook van vindt, er wordt in ieder geval eens doorgepakt.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220890168
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 mei 2026 10:11 schreef nostra het volgende:

[..]
Zal mij benieuwen. Wat je er ook van vindt, er wordt in ieder geval eens doorgepakt.
Op een nogal symbolisch dossier ja. Dit heeft niks te maken met de instroom. Dit gaat om het relatief kleine aandeel zonder recht op verblijf dat niet vrijwillig terug gaat. Hoewel ranzig rechts dat begrip van 'ongewenst' natuurlijk wil oprekken. Hoe meer rechtelozen hoe beter (degenen die illegalen in dienst nemen hebben weinig te vrezen).

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 26-05-2026 10:37:07 ]
  dinsdag 26 mei 2026 @ 10:37:34 #248
13309 nostra
ask why
pi_220890174
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 mei 2026 10:36 schreef Klopkoek het volgende:
Op een nogal symbolisch dossier ja. Dit heeft niks te maken met de instroom.
Nee, ook niet met huizenbouw.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220890189
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 mei 2026 10:37 schreef nostra het volgende:

[..]
Nee, ook niet met huizenbouw.
Je ziet zelf toch wel in dat we het hier over beperkte aantallen hebben? Nou ja, ranzig rechts wil het verder gaan oprekken en uitbouwen natuurlijk.
  dinsdag 26 mei 2026 @ 10:43:29 #250
13309 nostra
ask why
pi_220890198
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 mei 2026 10:41 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Je ziet zelf toch wel in dat we het hier over beperkte aantallen hebben? Nou ja, ranzig rechts wil het verder gaan oprekken en uitbouwen natuurlijk.
Het kan ook als stimulans werken om vrijwillig terug te keren natuurlijk.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220890448
quote:
15s.gif Op dinsdag 26 mei 2026 10:10 schreef nostra het volgende:

[..]
Ga maar eens bij een verzekeraar langs als je niet onder de basisverzekering valt.
[..]
:N
Als je niet onder een verzekering valt heb je niks te klagen. Als je altijd betaald hebt en je claim wordt afgewezen op basis van winstbejag heb je dat wel. Maar ik snap dat een VVD'er het meestal opneemt voor bedrijven, verbazend eigenlijk dat je de Sacklers dan toch niks vindt, die hebben toch optimaal verdiend aan het veroorzaken van een verslavingsepidemie dat is toch geweldig ondernemersschap. Out of the box denken enzo.
pi_220890461
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 mei 2026 09:42 schreef -XOR- het volgende:
Tegelijkertijd moet er wel wat aan de instroom gebeuren want die is gewoonweg te hoog voor het absorptievermogen van de samenleving.
Gaan ze dan eindelijk ook eens naar de arbeidsmigratie kijken? Niet in de laatste plaats de afgedankten.
  dinsdag 26 mei 2026 @ 11:44:39 #253
13309 nostra
ask why
pi_220890557
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 mei 2026 11:25 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Als je niet onder een verzekering valt heb je niks te klagen.
Ga als zzp'er maar een aov afsluiten, dan heb je precies dezelfde toestanden, is wat ik bedoelde.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220890711
Eindelijk

Staatssecretaris verbiedt overname Solvinity, bedrijf achter DigiD
https://nos.nl/artikel/26(...)bedrijf-achter-digid

Eerste goede actie van deze regering. Je vraagt je wel af waarom dit zo moeilijk was? Veel competenter dan de vorige regering is het nog niet.
pi_220890721
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 mei 2026 11:44 schreef nostra het volgende:

[..]
Ga als zzp'er maar een aov afsluiten, dan heb je precies dezelfde toestanden, is wat ik bedoelde.
Als die toestanden heel veel voorkomen moet de overheid ingrijpen. Gebeurt dat niet moet je zelf je recht halen. Dat is de situatie in Amerika, dat is wat een Pim Fortuin hier ook wilde.
  Moderator dinsdag 26 mei 2026 @ 12:39:34 #256
375570 crew  Cyan9
pi_220890845
quote:
Kabinet trekt plan voor snellere verhoging AOW-leeftijd in

Het kabinet trekt het plan om de AOW-leeftijd sneller te verhogen weer in. Met dat besluit hoopt minister Vijlbrief van Sociale Zaken de vakbonden weer aan tafel te krijgen voor een breed akkoord over de sociale zekerheid. Dat zeggen Haagse bronnen tegen de NOS.

Als de verhoging van de AOW-leeftijd geschrapt wordt, levert dat vanaf 2031 een financieel gat op van netto ruim 2,7 miljard euro per jaar. Hoe dat opgevangen gaat worden, wordt later beslist, melden de bronnen.

De vakbonden stelden eerder een ultimatum: als de verhoging niet van tafel zou gaan, zouden er stakingsacties komen. Oorspronkelijk wilde het kabinet met de maatregel de kosten van de vergrijzing beperken. De AOW-leeftijd zou vanaf 2033 weer gaan meestijgen met de gemiddelde levensverwachting.

Er kwam veel kritiek op dat plan van het minderheidskabinet. Ook de Tweede Kamer voelt er tot nu toe weinig voor.

De vakbonden hebben ook veel kritiek op andere voornemens van het kabinet, zoals de versobering van de uitkeringsregelingen voor werkloosheid en arbeidsongeschiktheid, de WW en de WIA. Het kabinet stelt nu voor om samen met werkgevers en werknemers te werken aan een andere invulling van die bezuinigingen. De opbrengst daarvan blijft wel staan.
https://nos.nl/artikel/26(...)ging-aow-leeftijd-in
Ongeïnteresseerd maar toch aanwezig.
pi_220890925
quote:
Blijkbaar kan het toch niet allemaal wel.
  dinsdag 26 mei 2026 @ 12:56:38 #258
477768 TweedeKlum
De echte Rico is op Zuid.
pi_220890949
quote:
Nu de rest nog.
Voor de dagelijkse Trumprotzooi: https://reportersonline.nl/auteur/kirsten-verdel/
Kijk live hoe Trump zijn eigen land sloopt: https://www.project2025.observer/
pi_220890954
quote:
Dit is helaas heel gewiekst en smerig van ze.
pi_220890970
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 mei 2026 12:56 schreef TweedeKlum het volgende:

[..]
Nu de rest nog.
Ja, de WIA en WW plannen halen het Verenigd Koninkrijk rechts in. Helaas ga je daarmee geen Malieveld vol krijgen... Of gen-Xers bereid krijgen om te gaan staken.
pi_220890998
Dat is stap 1 inderdaad. ^O^

Laat dit minderheidskabinet maar spijt krijgen dat ze met de VVD in zee zijn gegaan.

Wat mij betreft geen akkoorden zolang er niet evenredig een bijdrage wordt gevraagd van vermogens en multinationals.

Hopelijk staan de vakbonden en Pro er ook zo in.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_220891006
Nederlandse subsidies van ongeveer tien miljard euro schaden de natuur
https://www.trouw.nl/duur(...)-de-natuur~be263c86/

Laat ze daar maar wat geld vinden.
  dinsdag 26 mei 2026 @ 13:07:06 #263
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220891039
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 mei 2026 11:27 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Gaan ze dan eindelijk ook eens naar de arbeidsmigratie kijken? Niet in de laatste plaats de afgedankten.
Dat zijn sowieso op de huizenmarkt de grootste prijsopdrijvers.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_220891055
Paar dagen geleden:

https://www.bnr.nl/nieuws(...)zaak-tot-versobering

Hopelijk blijft het niet bij de AOW. Het stigma van boomerbonden blijft op deze manier.
pi_220891094
FNV-voorzitter Hans Spekman: 'Uit beleefdheid met kabinet in gesprek als verhoging AOW-leeftijd wordt geschrapt'

https://wnl.tv/2026/05/26(...)tijd-wordt-geschrapt

Spekman bij WNL vanochtend (ik zal mijn complottheorie hier even niet noemen...)

[ Bericht 16% gewijzigd door #ANONIEM op 26-05-2026 13:14:36 ]
pi_220891143
quote:
Topambtenaren adviseren rijksoverheid van X te vertrekken
kabinet beslist vermoedelijk na de zomer over toekomst van overheidsaccounts op
https://www.binnenlandsbe(...)-van-x-te-vertrekken
Ik lees af en toe op X , maar berichten plaatsen doe ik op Bluesky
Veel rustiger daar...
pi_220891162
https://www.tweedekamer.n(...)enaire_vergaderingen
Om 16.45.. Het debat over oa de geweldsoproep van die extreme zionist
pi_220891174
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 mei 2026 13:20 schreef Bluesdude het volgende:

[..]
https://www.binnenlandsbe(...)-van-x-te-vertrekken
Ik lees af en toe op X , maar berichten plaatsen doe ik op Bluesky
Veel rustiger daar...
Het meest problematische aan dat Volkskrant artikel vond ik het gedeelte waar X geen gehoor geeft aan politie en justitie. Als er bijvoorbeeld een oproep tot geweld staat.

Ik zou zeggen: dat soort spelletjes om te laten zien dat een bedrijf machtiger is dan het democratisch gezag zou een reden moeten zijn om X te verbieden.

Maar dat wordt helemaal genegeerd in de discussie. Het simpele feit dat X zijn middelvinger op steekt naar de democratisch gelegitimeerde autoriteiten, wanneer strafbare uitingen en zelfs misdrijven in het vizier zijn.

Verbied X!

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 26-05-2026 13:26:16 ]
  Moderator dinsdag 26 mei 2026 @ 13:28:48 #269
446930 crew  ESF1Gamer
pi_220891195
quote:
14s.gif Op dinsdag 26 mei 2026 12:14 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
Eindelijk

Staatssecretaris verbiedt overname Solvinity, bedrijf achter DigiD
https://nos.nl/artikel/26(...)bedrijf-achter-digid

Eerste goede actie van deze regering. Je vraagt je wel af waarom dit zo moeilijk was? Veel competenter dan de vorige regering is het nog niet.
_O_
Fuck the EBU
Fuck FIA
Pakaak
It's called motorracing.Sorry? We went to carracing Toto
  Moderator dinsdag 26 mei 2026 @ 13:29:31 #270
446930 crew  ESF1Gamer
pi_220891201
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 mei 2026 13:03 schreef Tomatenboer het volgende:
Dat is stap 1 inderdaad. ^O^

Laat dit minderheidskabinet maar spijt krijgen dat ze met de VVD in zee zijn gegaan.

Wat mij betreft geen akkoorden zolang er niet evenredig een bijdrage wordt gevraagd van vermogens en multinationals.

Hopelijk staan de vakbonden en Pro er ook zo in.
Vergeet SP niet ;)
Fuck the EBU
Fuck FIA
Pakaak
It's called motorracing.Sorry? We went to carracing Toto
  dinsdag 26 mei 2026 @ 14:13:56 #271
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_220891489
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2026 21:41 schreef Ambtenaar030 het volgende:

[..]
Hoe kijk jij er tegen dat de VVD onvoorwaardelijk Israel steunt?

Idem voor @:Hanca en CU
Waar is Hanca eigenlijk?
pi_220891596
quote:
5s.gif Op dinsdag 26 mei 2026 14:13 schreef Tijn het volgende:

[..]
Waar is Hanca eigenlijk?
Hij was op vakantie geloof ik, op de camping ofzoiets.
pi_220891619
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 mei 2026 12:58 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Ja, de WIA en WW plannen halen het Verenigd Koninkrijk rechts in. Helaas ga je daarmee geen Malieveld vol krijgen... Of gen-Xers bereid krijgen om te gaan staken.
Als je maar vaak genoeg herhaalt dat de nieuwe WW plannen zullen betekenen dat mensen 10 (!) jaar moeten werken voor 5 maanden recht op WW, en maar liefst 24 jaar om aanspraak te kunnen maken op een jaar WW, zullen veel mensen toch wel ongerust worden neem ik aan?

Iedereen jonger dan 40 zal niet gauw in aanmerking komen voor 7 maanden WW en de dreiging van de Bijstand is zo stiekem helemaal niet ver weg. Als je maar 8 jaar hebt gewerkt bijvoorbeeld belandt je na 4 maanden al in de bijstand.

Dat moet de meeste mensen duidelijk worden om voldoende draagvlak te krijgen voor het behouden van een fatsoenlijk vangnet.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_220891969
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 mei 2026 13:13 schreef Klopkoek het volgende:
FNV-voorzitter Hans Spekman: 'Uit beleefdheid met kabinet in gesprek als verhoging AOW-leeftijd wordt geschrapt'

https://wnl.tv/2026/05/26(...)tijd-wordt-geschrapt

Spekman bij WNL vanochtend (ik zal mijn complottheorie hier even niet noemen...)
Ik doe het wel, Spekman en zijn nauwe banden met PRO maken het een lastig verhaal. Blijkbaar mogen de financiële sluizen open blijven staan zonder enige vorm van bezuinigingen.
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
  dinsdag 26 mei 2026 @ 15:39:35 #275
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220891970


Volgens mij was dit altijd het plan.
pi_220891980
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 mei 2026 14:35 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Hij was op vakantie geloof ik, op de camping ofzoiets.
Ik hoop het. Als in, ik hoop niet dat hij vertrokken is van het forum.
pi_220891998
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 mei 2026 15:39 schreef Hexagon het volgende:
[ afbeelding ]

Volgens mij was dit altijd het plan.
Ik weet niet wat de werkgevers willen, maar Spekman wil de financiële gevolgen duidelijk doorschuiven, wat we vaker hebben gezien bij partijen links in het politieke spectrum
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
pi_220892024
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 mei 2026 15:39 schreef TheVulture het volgende:

[..]
Ik doe het wel, Spekman en zijn nauwe banden met PRO maken het een lastig verhaal. Blijkbaar mogen de financiële sluizen open blijven staan zonder enige vorm van bezuinigingen.
Op een gegeven moment is het gewoon een keertje klaar, na 50 jaar van 'met-pauzes-bezuinigen' op voorzieningen en de beunhazen/bureautjes vetmesten.

Op het punt van WIA en WW worden we wel een erg karig land (de WIA is momenteel al geen pretje en kom je moeilijk in; veel voormalig Wajongers komen in de bijstand). De WW plannen zijn ronduit desastreus, bij economische neergang (indirect bijeffect zal een nog grotere concentratie van vastgoed zijn). Het FNV heeft gelijk dat de uitgaven aan WW en WIA historisch laag zijn.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 26-05-2026 15:49:08 ]
  dinsdag 26 mei 2026 @ 15:51:24 #279
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220892044
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 mei 2026 15:43 schreef TheVulture het volgende:

[..]
Ik weet niet wat de werkgevers willen, maar Spekman wil de financiële gevolgen duidelijk doorschuiven, wat we vaker hebben gezien bij partijen links in het politieke spectrum
Doorschuiven zullen de meesten niet willen. Maar als je wilt bezuinigen en je bent afhankelijk van de oppositie dan kom je er nooit als je al bij voorbaat gedetailleerde plannen gaat droppen. Je moet dan met taakstellingen werken waarover je kan onderhandelen. Ik neem aan dat de mensen die dit kabinet vormen dat ook wel begrijpen.

Volgens mij is dit een soort losse flodder geweest om de oppositie het idee te geven een overwinning te hebben geboekt om ze vervolgens wel met een verantwoordelijkheid te belasten. Een beetje zoals Macron er zijn begroting doorheen kreeg.
pi_220892056
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 mei 2026 15:43 schreef TheVulture het volgende:

[..]
Ik weet niet wat de werkgevers willen, maar Spekman wil de financiële gevolgen duidelijk doorschuiven, wat we vaker hebben gezien bij partijen links in het politieke spectrum
Ah, rechts maakt de plannen, rechts pakt de ondoelmatige en gezondheidsverwoestende belastingkortingkortingen niet aan, rechts heeft Eelco 'kasschuif' Heinen, links heeft nooit een meerderheid in dit land, en toch is het weer de schuld van links. Zorgfraude van 20 miljard per jaar? Schuld van potverterend links.

Een land als Zweden heeft regelmatig een progressieve/linkse meerderheid, binnenkort gaat dat ook weer gebeuren, nou wat een potverteren en geldsmijterij gebeurt daar dan.

Wat deed kabinet Schoof ook alweer? De financiële asielbom doorschuiven, Oekraïne doorschuiven. Rutte deed niets anders dan problemen doorschuiven.

[ Bericht 12% gewijzigd door #ANONIEM op 26-05-2026 15:56:08 ]
pi_220892124
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 mei 2026 15:51 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Doorschuiven zullen de meesten niet willen. Maar als je wilt bezuinigen en je bent afhankelijk van de oppositie dan kom je er nooit als je al bij voorbaat gedetailleerde plannen gaat droppen. Je moet dan met taakstellingen werken waarover je kan onderhandelen. Ik neem aan dat de mensen die dit kabinet vormen dat ook wel begrijpen.

Volgens mij is dit een soort losse flodder geweest om de oppositie het idee te geven een overwinning te hebben geboekt om ze vervolgens wel met een verantwoordelijkheid te belasten. Een beetje zoals Macron er zijn begroting doorheen kreeg.
Zal dit met de vrijheidsbijdrage ook zo zijn? In plaats van het profijtbeginsel hanteren loopt de vrijheidsbijdrage gestaag af. Politieagent betaalt meer dan een advocaat.
  dinsdag 26 mei 2026 @ 16:13:02 #282
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220892132
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 mei 2026 16:09 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Zal dit met de vrijheidsbijdrage ook zo zijn? In plaats van het profijtbeginsel hanteren loopt de vrijheidsbijdrage gestaag af. Politieagent betaalt meer dan een advocaat.
Geen idee

Maar die vrijheidsbijdrage is ook niet zo slim bedacht. Je zou zeggen dat ze met de Kalkarheffing geleerd hebben dat je dat zo niet moet aanpakken.
pi_220892160
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 mei 2026 15:53 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Ah, rechts maakt de plannen, rechts pakt de ondoelmatige en gezondheidsverwoestende belastingkortingkortingen niet aan, rechts heeft Eelco 'kasschuif' Heinen, links heeft nooit een meerderheid in dit land, en toch is het weer de schuld van links. Zorgfraude van 20 miljard per jaar? Schuld van potverterend links.

Een land als Zweden heeft regelmatig een progressieve/linkse meerderheid, binnenkort gaat dat ook weer gebeuren, nou wat een potverteren en geldsmijterij gebeurt daar dan.

Wat deed kabinet Schoof ook alweer? De financiële asielbom doorschuiven, Oekraïne doorschuiven. Rutte deed niets anders dan problemen doorschuiven.
Het is niet de schuld van links, het is alleen wel zo dat begrotingsdiscipline daar nooit bovenaan de lijst staat.
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
pi_220892220
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 mei 2026 16:18 schreef TheVulture het volgende:

[..]
Het is niet de schuld van links, het is alleen wel zo dat begrotingsdiscipline daar nooit bovenaan de lijst staat.
Dat is het Telegraaf mantra. Het is niet de realiteit. In 1977 werd de laagste staatsschuld ooit bereikt; Mamdani in New York werkt de schulden weg; de staatsschuld is m.n. in noordelijke landen ultralaag (waar links gewoonweg structureel sterker staat). Spanje is de laatste 15 jaar ook structureel aan het dalen in staatsschuld.

Dat is natuurlijk niet zo gek: rentebetalingen duwen andere uitgaven weg en komen in de regel niet ten goede van 'Jan Modaal' of de 'zielige medemens'.

Rentebetalingen op staatsschuld werken in de regel denivellerend.

Zie ook:
https://esb.nu/de-economi(...)-rechtse-kabinetten/

In de VS leeft natuurlijk ook het beeld dat Republikeinen beter op de centjes letten dan de Democraten. De werkelijkheid is eerder omgekeerd en niet zo simpel.

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 26-05-2026 16:30:33 ]
  dinsdag 26 mei 2026 @ 16:30:08 #285
421394 Abrikozentaart
vrouw jong en hip
pi_220892238
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 mei 2026 07:56 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Ik mag het hopen. Dit is echt een verschrikkelijk plan en een opmaat naar nog veel ergere dingen. Ik vind het ronduit griezelig.
Moet altijd denken aan het boek en de film Children of Men als ik dit soort plannen lees
ik ben gek op abrikozentaart en Zelda
  Moderator dinsdag 26 mei 2026 @ 16:43:49 #286
446930 crew  ESF1Gamer
pi_220892402
Er zit sowieso genoeg geld in de WW en WIA potten.=, dus bezuinigen is gewoon beter raar.
Tevens worden die kosten op den duur minder, want als goed heb je straks een kleinere beroepsbevolking.
Fuck the EBU
Fuck FIA
Pakaak
It's called motorracing.Sorry? We went to carracing Toto
pi_220892470
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 mei 2026 16:18 schreef TheVulture het volgende:

[..]
Het is niet de schuld van links, het is alleen wel zo dat begrotingsdiscipline daar nooit bovenaan de lijst staat.
Nou ja, we hebben nu twee kabinetten met Eelco Heinen op financiën, dan is piepen over begrotingsdiscipline van anderen een tikje grotesk :+.
pi_220892562
Het is echt complete waanzin dat Markuszower zo kan staan ontkennen :/
pi_220892672
Waarom doet hij de microfoon niet even uit :D
  dinsdag 26 mei 2026 @ 17:29:48 #290
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_220892812
Keijzer wil de 'demonstratie' in Loosdrecht gelijk trekken aan Rode Lijn-demonstraties.

Leuk ja. Wat een treurig niveau
  dinsdag 26 mei 2026 @ 17:36:00 #291
13309 nostra
ask why
pi_220892880
Zwak dat Jetten cs zich zo laten piepelen.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
  dinsdag 26 mei 2026 @ 17:39:19 #292
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_220892915
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 mei 2026 17:36 schreef nostra het volgende:
Zwak dat Jetten cs zich zo laten piepelen.
De Kyndryl-case?
pi_220892917
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 mei 2026 17:29 schreef Frozen-assassin het volgende:
Keijzer wil de 'demonstratie' in Loosdrecht gelijk trekken aan Rode Lijn-demonstraties.

Leuk ja. Wat een treurig niveau
Yep. Ik kan helaas de beelden even niet vinden maar er moest toen een ambulance door de massa heen en alsof het mozes door de rode zee was ging iedereen rustig en voorzichtig opzij, nogal een groot contrast met hoe de hulpdiensten in Loosdrecht begroet werden.
  dinsdag 26 mei 2026 @ 17:42:05 #294
13309 nostra
ask why
pi_220892929
Oh, Vijlbrief wil nu fiscaliseren. Dat is dan een betere optie.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
  dinsdag 26 mei 2026 @ 17:42:26 #295
13309 nostra
ask why
pi_220892934
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 mei 2026 17:39 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]
De Kyndryl-case?
Door Spekman.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
  dinsdag 26 mei 2026 @ 17:47:45 #296
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220892960
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 mei 2026 17:42 schreef nostra het volgende:

[..]
Door Spekman.
Ik denk niet dat het kabinet ooit serieus dacht dat dit het ging halen.
  dinsdag 26 mei 2026 @ 17:50:11 #297
13309 nostra
ask why
pi_220892967
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 mei 2026 17:47 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Ik denk niet dat het kabinet ooit serieus dacht dat dit het ging halen.
Natuurlijk niet, maar dit is wel heel vlug. Meer dan 'voor nu halen we het van tafel om jou aan tafel te krijgen' (maar bezuinigen gaan we toch wel) is het niet.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220892995
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 mei 2026 17:36 schreef nostra het volgende:
Zwak dat Jetten cs zich zo laten piepelen.
We moeten vooral de WW helemaal afbreken en ervoor zorgen dat zoveel mogelijk vastgoed en huizen bij Bernhard jr en Blackstone terecht komen. Gewoon even wachten op een recessie...

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 26-05-2026 17:54:16 ]
  dinsdag 26 mei 2026 @ 18:06:52 #299
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_220893054
Het is inmiddels wel duidelijk dat Paternotte niet met Markuszower wil samenwerken. Wat een oeverloze discussie omdat hij niet letterlijk nee zegt.
pi_220893058
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 mei 2026 17:47 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Ik denk niet dat het kabinet ooit serieus dacht dat dit het ging halen.
Geen idee wat de modus operandi gaat worden.
Plannen presenteren en bijschaven zodra iemand iets roept in de media? Hoeft overigens niet perse verkeerd te zijn om op die manier samen te werken, maar tot nu toe worden voornamelijk de (noodzakelijke) bezuinigingen uitgesteld of op de lange baan geschoven.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')