abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 8 mei 2026 @ 23:35:52 #1
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_220747543
In het vorige deel verweten mensen dat ik weinig empathie laat zien en dat het me wel boeit of zou moeten boeien om de perspectieven van anderen te begrijpen.

Ik geef toe dat het me wel uitmaakt en ik kan ook begrijpen waarom mijn oom tante en twee neven mij hebben afgestoten en verwaarloosd hebben. Ik begrijp wat ze waarschijnlijk denken en vinden, maar ik ben niet mee eens. Ik vind dat ze moreel tekortschieten en makkelijk oordelen over mijn situatie vanuit hun luie stoel terwijl ze een luizenleven hebben. Ze kijken neer op mij omdat ik psychoses heb gehad en verslaafd raakte in 2020 en daarna, waardoor ik geen rijke advocaat ben geworden met een trophie vrouw en dure auto. Ze hebben niet de tegenslagen gehad die ik heb gehad in het leven, waardoor ze niet kunnen voorstellen hoe ik me voel.

Tja, ik weet niet wat ik ermee moet. Ik heb vaak genoeg mezelf weggecijferd om te kunnen inleven in hen. Ik ben daar klaar mee. Ik heb mijn neef zelfs huilend opgebeld en gesmeekt voor vergiffenis en gevraagd voor emotionele steun voor het feit dat mijn moeder op haar sterfbed ligt. Hij begon tegen mij te schreeuwen en denigrerend tegen me te praten. Vervolgens hing hij de telefoon op in mijn oor toen ik mezelf verdedigde. Ik was gekwetst en ik vind het raar dat ik geen medelijden en begrip krijgt voor het feit dat mijn moeder bijna dood is. Is dat verkeerd van mij om emotionele steun te willen van mijn eigen familieleden? Mijn moeder gaat dood. :{
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_220747547
Ben je een gamer? Bedoel met gamen kan ik me uren en uren vermaken..
pi_220747717
Je schrijft empathie te voelen voor jouw naasten en hun perspectief op het gebeurde te begrijpen. Maar als ik jouw post lees, denk ik dat je vooral (nog steeds) heel erg boos bent. Ik betwijfel eerlijk gezegd heel erg of jij in je huidige staat hun perspectief wel kunt begrijpen.

De behoefte aan emotionele steun en troost als je moeder op sterven ligt is best te begrijpen, maar jij lijkt die steun te willen afdwingen bij mensen over wie je - zacht gezegd - niet zo'n positief oordeel hebt. Die gaan jou nooit kunnen bieden wat jij verlangt.
  zaterdag 9 mei 2026 @ 01:15:01 #4
511221 Hetekip
Depressief
pi_220747783
Mwoah, ik vind het moeilijk in te schatten. Ik kom uit een cultuur waar familie geen fuck om je geeft. Alleen je ouders, ooms, tantes en shit, daar hoef je niks van te verwachten. Toen opa en oma dood waren, heeft mijn oom de kluis leeggeroofd en dat was dat.

Dus aan de ene kant ben ik ben mening dat TS niks van familie kan verwachten. Het is niet dat familie jou zou moeten helpen omdat je familie bent.

Aan de andere kant, andere cultuur dan waar ik vandaan kom. Als ze hem altijd geholpen hebben of close met hem waren, maar hem dan opeens laten vallen omdat ze ontdekken dat hij problematiek heeft en niet die succesvolle advocaat is geworden, dan kan ik begrijpen dat je je een soort van verraden voelt.

Dus ik weet niet heeft TS last van entitlement of waren ze altijd close en hebben ze hem toen laten vallen.

Wil je hier iets over kwijt keep walking? Ik denk dat mensen jou niet goed begrijpen. Ze zien je als een slecht mens en dat doet mij wel pijn om dat zo te lezen. Omdat ik denk dat je best een goeie kerel bent, maar gewoon in een verdomd moeilijke situatie zit. Ik snap best dat als je dakloos bent geweest je een hekel hebt aan de mensen die jou in de steek lieten. Anderszijds ben ik ook wel van mening dat niemand ons wat verschuldigd is in dit leven, maar dat komt meer omdat mensen egocentrisch zijn en geen fuck geven om het verdriet van een ander.
Solly is retrench, hy hoort dit gister by sy baas
Vanaand gaan hy hom dronk suip en dan sy breins uitblaas
  zaterdag 9 mei 2026 @ 11:38:54 #5
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_220749343
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2026 01:15 schreef Hetekip het volgende:
Mwoah, ik vind het moeilijk in te schatten. Ik kom uit een cultuur waar familie geen fuck om je geeft. Alleen je ouders, ooms, tantes en shit, daar hoef je niks van te verwachten. Toen opa en oma dood waren, heeft mijn oom de kluis leeggeroofd en dat was dat.

Dus aan de ene kant ben ik ben mening dat TS niks van familie kan verwachten. Het is niet dat familie jou zou moeten helpen omdat je familie bent.

Aan de andere kant, andere cultuur dan waar ik vandaan kom. Als ze hem altijd geholpen hebben of close met hem waren, maar hem dan opeens laten vallen omdat ze ontdekken dat hij problematiek heeft en niet die succesvolle advocaat is geworden, dan kan ik begrijpen dat je je een soort van verraden voelt.

Dus ik weet niet heeft TS last van entitlement of waren ze altijd close en hebben ze hem toen laten vallen.

Wil je hier iets over kwijt keep walking? Ik denk dat mensen jou niet goed begrijpen. Ze zien je als een slecht mens en dat doet mij wel pijn om dat zo te lezen. Omdat ik denk dat je best een goeie kerel bent, maar gewoon in een verdomd moeilijke situatie zit. Ik snap best dat als je dakloos bent geweest je een hekel hebt aan de mensen die jou in de steek lieten. Anderszijds ben ik ook wel van mening dat niemand ons wat verschuldigd is in dit leven, maar dat komt meer omdat mensen egocentrisch zijn en geen fuck geven om het verdriet van een ander.
Mijn familie was altijd heel close met elkaar, maar zes jaar geleden heb ik een zware periode meegemaakt en sindsdien weigeren mijn neven met mij in gesprek te gaan. Antilliaanse mensen hebben hechte families en mijn moeder en ik gingen elke kerst vieren bij mijn oom en tante, met mijn twee neven ook. De oudste neef was heel trots op mij en we hebben diepe gesprekken gevoerd met elkaar over van alles, hij kwam maandelijks bij mij langs om te praten. Zes jaar geleden heeft hij mij geghost.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
  zaterdag 9 mei 2026 @ 11:47:06 #6
511221 Hetekip
Depressief
pi_220749382
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2026 11:38 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]
Mijn familie was altijd heel close met elkaar, maar zes jaar geleden heb ik een zware periode meegemaakt en sindsdien weigeren mijn neven met mij in gesprek te gaan. Antilliaanse mensen hebben hechte families en mijn moeder en ik gingen elke kerst vieren bij mijn oom en tante, met mijn twee neven ook. De oudste neef was heel trots op mij en we hebben diepe gesprekken gevoerd met elkaar over van alles, hij kwam maandelijks bij mij langs om te praten. Zes jaar geleden heeft hij mij geghost.
Juist ze waren heel close met elkaar, en toen het minder met jou ging, hebben ze jou laten vallen. Maar help mij even de context te begrijpen.

Het ging minder met jou, maar jouw moeder hield dat geheim, en jij ook? Dus jouw familie wist niet dat het jou slecht ging. Ik kan me voorstellen dat je op je dieptepunt misschien ook wel rare dingen hebt gedaan die jouw familie niet kon plaatsen? Is dat voorgekomen, of was het contact gewoon als van voor dat het minder met je ging?

Ik kan mij best voorstellen als mijn neefje mij opeens belt en rare dingen gaat zeggen of veel boos op mij wordt, dat ik gewoon zou ophangen en geen fuck zou geven. Zeker als ik niet weet dat hij iets mankeert.

Dus ik vraag mij een beetje af hoe het is gegaan. Wil niet zeggen dat ik jouw gevoel niet begrijp dat ze je een mes in je rug hebben gestoken en jou hebben laten vallen. Wat ik mij afvraag, is, heb je misschien in je dieptepunt ook dingen gedaan die hen van jou hebben losgemaakt. Terwijl zij niet wisten dat het niet goed met jou ging psychisch.

En die context maakt denk ik wel uit, als ik psychoses heb maar ik hou dat geheim, maar ik ga werken en ik doe opeens hele gekke dingen, zal ik vroeg of laat ontslagen worden. Zou ik zeggen dat ik er last van heb zou ik waarschijnlijk ziek gemeldt worden en dat is dat.

Wil je daar wat over kwijt?
  zaterdag 9 mei 2026 @ 11:51:37 #7
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_220749401
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2026 11:47 schreef Hetekip het volgende:

[..]
Juist ze waren heel close met elkaar, en toen het minder met jou ging, hebben ze jou laten vallen. Maar help mij even de context te begrijpen.

Het ging minder met jou, maar jouw moeder hield dat geheim, en jij ook? Dus jouw familie wist niet dat het jou slecht ging. Ik kan me voorstellen dat je op je dieptepunt misschien ook wel rare dingen hebt gedaan die jouw familie niet kon plaatsen? Is dat voorgekomen, of was het contact gewoon als van voor dat het minder met je ging?

Ik kan mij best voorstellen als mijn neefje mij opeens belt en rare dingen gaat zeggen of veel boos op mij wordt, dat ik gewoon zou ophangen en geen fuck zou geven. Zeker als ik niet weet dat hij iets mankeert.

Dus ik vraag mij een beetje af hoe het is gegaan. Wil niet zeggen dat ik jouw gevoel niet begrijp dat ze je een mes in je rug hebben gestoken en jou hebben laten vallen. Wat ik mij afvraag, is, heb je misschien in je dieptepunt ook dingen gedaan die hen van jou hebben losgemaakt. Terwijl zij niet wisten dat het niet goed met jou ging psychisch.

En die context maakt denk ik wel uit, als ik psychoses heb maar ik hou dat geheim, maar ik ga werken en ik doe opeens hele gekke dingen, zal ik vroeg of laat ontslagen worden. Zou ik zeggen dat ik er last van heb zou ik waarschijnlijk ziek gemeldt worden en dat is dat.

Wil je daar wat over kwijt?
Ik denk dat mijn moeder de ernst van mijn psychoses en problemen geheim heeft gehouden van mijn oom en tante, omdat ze ervoor schaamde en psychische problematiek schande is in mijn cultuur.
  zaterdag 9 mei 2026 @ 11:58:48 #8
511221 Hetekip
Depressief
pi_220749455
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2026 11:51 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]
Ik denk dat mijn moeder de ernst van mijn psychoses en problemen geheim heeft gehouden van mijn oom en tante, omdat ze ervoor schaamde en psychische problematiek schande is in mijn cultuur.
Dat snap ik, maar kunnen we dan een uitstapje maken? Jij voelt je nu heel verraden door je neven, tante en oom bijvoorbeeld.

Maar zijn jullie niet gewoon allemaal slachtoffer geworden van jullie cultuur? Cultuur kan namelijk ook iets heel kwaadaardigs hebben. Bijvoorbeeld mannen plegen vaker zelfmoord, omdat ze zijn opgegroeid in je mag niet huilen, en gevoelens zijn voor vrouwen cultuur.

Ik denk niet dat je het je familie heel ernstig kan nemen, dat zij contact met jou hebben verbroken als zij niet wisten dat jij ziek was, en jij in jouw ziek zijn misschien rare dingen hebt gedaan, gezegd of dergelijke.

Begrijp mij niet verkeerd, ergens is dat heel treurig natuurlijk. En ik snap ook jouw gevoel van verraad. Alleen denk ik wel dat zij wellicht keuzes hebben gemaakt in hoe met jou om te gaan, zonder te weten dat er iets aan jou mankeerde.

Als ik bevriend met iemand ben, en die gaat opeens hele rare fratsen uithalen en hij laat mij niks weten. Dan denk ik gewoon, okay hij is veranderd, wat een klootzak is dat opeens, daar ga ik niet meer mee om. Zou hij mij laten weten dat hij last heeft van psychoses, dan zou ik er heel anders mee omgaan.
  zaterdag 9 mei 2026 @ 12:06:26 #9
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_220749486
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2026 11:58 schreef Hetekip het volgende:

[..]
Dat snap ik, maar kunnen we dan een uitstapje maken? Jij voelt je nu heel verraden door je neven, tante en oom bijvoorbeeld.

Maar zijn jullie niet gewoon allemaal slachtoffer geworden van jullie cultuur? Cultuur kan namelijk ook iets heel kwaadaardigs hebben. Bijvoorbeeld mannen plegen vaker zelfmoord, omdat ze zijn opgegroeid in je mag niet huilen, en gevoelens zijn voor vrouwen cultuur.

Ik denk niet dat je het je familie heel ernstig kan nemen, dat zij contact met jou hebben verbroken als zij niet wisten dat jij ziek was, en jij in jouw ziek zijn misschien rare dingen hebt gedaan, gezegd of dergelijke.

Begrijp mij niet verkeerd, ergens is dat heel treurig natuurlijk. En ik snap ook jouw gevoel van verraad. Alleen denk ik wel dat zij wellicht keuzes hebben gemaakt in hoe met jou om te gaan, zonder te weten dat er iets aan jou mankeerde.

Als ik bevriend met iemand ben, en die gaat opeens hele rare fratsen uithalen en hij laat mij niks weten. Dan denk ik gewoon, okay hij is veranderd, wat een klootzak is dat opeens, daar ga ik niet meer mee om. Zou hij mij laten weten dat hij last heeft van psychoses, dan zou ik er heel anders mee omgaan.
Dit begrijp ik wel. Curacao heeft de slavernijverleden en mijn tante is opgegroeid met racisme als normaal gezien. Ze heeft haar zonen opgevoed met haar traumatische ervaringen als leidraad.
pi_220749502
De lamme en de blinde.
  Moderator zaterdag 9 mei 2026 @ 12:12:07 #11
38824 crew  Droopie
pi_220749512
Heeft je tante niet hetzelfde geweld gezien wat jij vroeger gezien hebt?

We kunnen de schuld weer verschuiven naar heel lang geleden, maar de problemen van gisteren, vorige week en maanden ervoor ben je grotendeels zelf verantwoordelijk voor.

Ik denk dat je hoofd, met al dat drugsgebruik van je, nog heel erg herstellende is, en daar nog heel veel egoistisch denken in zit.

Das logisch en begrijpelijk, want herstellen na een verslaving is niet alleen maar stoppen met middelengebruik, tis ook je hersens trainen om niet meer te reageren op triggers.

Wat heb je gisteren besproken bij de NA of geleerd, zonder in details te treden.
Hell To The Liars
  zaterdag 9 mei 2026 @ 12:12:53 #12
511221 Hetekip
Depressief
pi_220749516
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2026 12:06 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]
Dit begrijp ik wel. Curacao heeft de slavernijverleden en mijn tante is opgegroeid met racisme als normaal gezien. Ze heeft haar zonen opgevoed met haar traumatische ervaringen als leidraad.
Helaas ben ik niet goed opgeleid in het stukje cultuur, maar je hebt wel gelijk dat traumatische ervaringen ook kunnen worden doorgegeven van generatie op generatie. Ik zou zeggen kijk ook eens op deze website: https://www.beschermjassen.nl/beschermjassenhuis/

Misschien kun je met hun ook contact opnemen, en kun je misschien met je oom, tante en neven kijken of het iets is, om daar heen te gaan. Daar is wel aandacht voor het stukje cultuur.

Maar kijk Keep_Walking, ik denk niet dat je een slecht mens bent. Je doet me een beetje denken aan hoe ik was, toen ik heel diep zat. Ik gaf op alles af, voelde me in de steek gelaten door iedereen en was boos, heel erg boos. Wanneer ik nu nog wel eens een terugval heb, dan komt dat bozige ook weer terug.Het heeft me nooit niks gebracht om boos te zijn, het heeft me alleen maar verder de ellende in geduwd.

Ik ben trots op jou, dat je clean bent, weg van de drugs. Dat vind ik heel knap. Hou dat vooral ook vol. En ja, er zijn op dit moment veel spanningen voor jou, ook financieel, maar ik vind het ook heel knap dat je richting vrijwilligerswerk gaat kijken en wellicht richting betaald werk, dat zijn hele mooie dingen.

Betreft het stukje met je familie, zou ik het heel jammer vinden als je daar op gaat stuk lopen. Dat je boos bent op ze, en zoveel met hun bezig bent, dat je zelf niet verder kan. Je moet verder, je moet vooruit. Het is heel triest dat je moeder nu dementerend is, en er niet meer voor jou kan zijn. Dat is voor jou ook lastig, een overgangsfase waarin je op jezelf bent aangewezen.

Hoe kijk je naar de toekomst, hoe ziet het eruit over één jaar, heb je daar een beeld bij?
  zaterdag 9 mei 2026 @ 12:19:04 #13
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_220749535
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2026 12:12 schreef Droopie het volgende:
Heeft je tante niet hetzelfde geweld gezien wat jij vroeger gezien hebt?

We kunnen de schuld weer verschuiven naar heel lang geleden, maar de problemen van gisteren, vorige week en maanden ervoor ben je grotendeels zelf verantwoordelijk voor.

Ik denk dat je hoofd, met al dat drugsgebruik van je, nog heel erg herstellende is, en daar nog heel veel egoistisch denken in zit.

Das logisch en begrijpelijk, want herstellen na een verslaving is niet alleen maar stoppen met middelengebruik, tis ook je hersens trainen om niet meer te reageren op triggers.

Wat heb je gisteren besproken bij de NA of geleerd, zonder in details te treden.
Dat ik goed wil zijn en het goede wil blijven doen, ik wil nooit meer terug naar de duisternis waarin ik zat. Ik wil weg blijven van drugs en criminelen. Het is nu moeilijk, maar ik volhard in mijn geloof. Ik ben angstig voor de toekomst en eenzaam.😢
  zaterdag 9 mei 2026 @ 12:25:21 #14
511221 Hetekip
Depressief
pi_220749565
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2026 12:19 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]
Dat ik goed wil zijn en het goede wil blijven doen, ik wil nooit meer terug naar de duisternis waarin ik zat. Ik wil weg blijven van drugs en criminelen. Het is nu moeilijk, maar ik volhard in mijn geloof. Ik ben angstig voor de toekomst en eenzaam.😢
Wat denk je daarvoor nodig te hebben, en wat zou je van de toekomst willen? Wat maakt het zo angstig voor jou, om alleen te zijn?
pi_220749590
quote:

[..]
Hoe gaat het in de kerk? Heb je daar steun? En mag ik vragen wat voor kerkverband het is?
  Moderator zaterdag 9 mei 2026 @ 12:40:32 #16
38824 crew  Droopie
pi_220749694
quote:

[..]
Goed willen doen is altijd goed, maar altijd maar om je heen schoppen is nooit goed.

Maar je beantwoord mijn vraag niet.
Welke stappen heb je gemaakt in je herstel, welke opofferingen heb je gedaan.

Herstellen van een verslaving is heel veel bergen werk verzetten.

In mijn beleving, en daar kan ik totaal naast zitten, zou je in je herstel ook al op een punt moeten zitten dat je je excuses moet aanbieden (gemeend) aan de mensen die je pijn heb gedaan.

Hoe ik het ervaar, ben je nog steeds in de fase dat je mensen pijn blijft doen, omdat je boos bent.

Welke fouten heb je bv zelf gemaakt die je deze periode zelf kan proberen op te lossen.

Klinkt hard, maar je komt soms nog een beetje over als een junk die met grote ogen naar een zak geld kijkt ipv zelf aan de slag te gaan om in je eigen levensbehoeften te voorzien.

Maar ipv je de les te lezen, of hier een doelloze discussie aan te gaan.

Kijk deze held, ik denk dat jullie veel gemeen hebben.
Jullie zijn creatief, buitenlandse roots, zware verslaving (hij is niet schizofreen, maar had wel psychoses) en zie hoe hij nu in t leven staat.

Hij is open en eerlijk, heeft zelfreflectie en is weer opgestaan.

Bekijk deze YouTube-video

Kijk het, en hopelijk leer je wat van hem wat afkicken echt inhoud en dat je niet perse meer bent wie je was.

Het is heftig, maar zie hoe veerkrachtig een mens kan zijn :)
Hell To The Liars
  Moderator zaterdag 9 mei 2026 @ 13:53:52 #17
441859 crew  Lenny77
pi_220749988
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2026 12:06 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]
Dit is geen antwoord op zijn vraag..
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
  zaterdag 9 mei 2026 @ 17:02:18 #18
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_220751367
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 mei 2026 12:40 schreef Droopie het volgende:

[..]
Goed willen doen is altijd goed, maar altijd maar om je heen schoppen is nooit goed.

Maar je beantwoord mijn vraag niet.
Welke stappen heb je gemaakt in je herstel, welke opofferingen heb je gedaan.

Herstellen van een verslaving is heel veel bergen werk verzetten.

In mijn beleving, en daar kan ik totaal naast zitten, zou je in je herstel ook al op een punt moeten zitten dat je je excuses moet aanbieden (gemeend) aan de mensen die je pijn heb gedaan.

Hoe ik het ervaar, ben je nog steeds in de fase dat je mensen pijn blijft doen, omdat je boos bent.

Welke fouten heb je bv zelf gemaakt die je deze periode zelf kan proberen op te lossen.

Klinkt hard, maar je komt soms nog een beetje over als een junk die met grote ogen naar een zak geld kijkt ipv zelf aan de slag te gaan om in je eigen levensbehoeften te voorzien.

Maar ipv je de les te lezen, of hier een doelloze discussie aan te gaan.

Kijk deze held, ik denk dat jullie veel gemeen hebben.
Jullie zijn creatief, buitenlandse roots, zware verslaving (hij is niet schizofreen, maar had wel psychoses) en zie hoe hij nu in t leven staat.

Hij is open en eerlijk, heeft zelfreflectie en is weer opgestaan.

Bekijk deze YouTube-video

Kijk het, en hopelijk leer je wat van hem wat afkicken echt inhoud en dat je niet perse meer bent wie je was.

Het is heftig, maar zie hoe veerkrachtig een mens kan zijn :)
Ik ben ook geen ‘schizofreen’. Ik heb psychoses gehad net als die rapper in de video die jij deelt.
  zaterdag 9 mei 2026 @ 17:11:59 #19
510581 FrancoBolli
pedofilatelist
pi_220751436
quote:

[..]

Ik ben angstig voor de toekomst en eenzaam.😢
Ehm ....

quote:
5s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 19:07 schreef nostra het volgende:

[..]
Hoe veel goede vrienden heb je nog over?
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 19:16 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Heel veel nog steeds.
Heel veel goede vrienden hebben en toch eenzaam zijn?
Huh? :?
Colleziono francobolli di bambini
  zaterdag 9 mei 2026 @ 17:54:57 #20
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_220751646
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2026 17:11 schreef FrancoBolli het volgende:

[..]
Ehm ....
[..]
[..]
Heel veel goede vrienden hebben en toch eenzaam zijn?
Huh? :?
Emotioneel eenzaam want geen familie meer
  zaterdag 9 mei 2026 @ 17:56:09 #21
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_220751654
Morgen is moeder dag. Ik heb vandaag mijn moeder op videobellen gezien en ze was aan het glimlachen.☺
pi_220751680
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2026 17:56 schreef Keep_Walking het volgende:
Morgen is moeder dag. Ik heb vandaag mijn moeder op videobellen gezien en ze was aan het glimlachen.☺
Dat is heel fijn.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
  Moderator / Miss SHO zaterdag 9 mei 2026 @ 18:10:14 #23
22592 crew  Ole
pi_220751714
Kun je wel naar haar toe of is ze niet in Nederland?
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
  zaterdag 9 mei 2026 @ 18:16:25 #24
510581 FrancoBolli
pedofilatelist
pi_220751738
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2026 17:54 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]
Emotioneel eenzaam want geen familie meer
Maar wel heel veel goede vrienden. Dan ben je niet eenzaam. Eenzaamheid is altijd een emotie.
  Moderator / Miss SHO zaterdag 9 mei 2026 @ 18:17:42 #25
22592 crew  Ole
pi_220751743
Ik heb vrienden die ik meer als 'familie' zie hoor
pi_220751895
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2026 17:02 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]
Ik ben ook geen ‘schizofreen’. Ik heb psychoses gehad net als die rapper in de video die jij deelt.
Jij hebt geen schizofrenie? Ik dacht altijd dat je dat eerder wel zei.

Of bedoel je dat je een persoon bent eerst, en niet je ziekte bent?
Twiddel
pi_220751918
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2026 18:35 schreef summer2bird het volgende:

[..]

Dit idd
  zaterdag 9 mei 2026 @ 20:29:28 #28
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_220752671
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2026 18:35 schreef summer2bird het volgende:

[..]

Ja ik ben geen ‘schizofreen’, mijn diagnoses zijn schizoaffectieve stoornis en PTSS in remissie. Maar ik ben wel hoogfunctionerend en ben niet anders dan die man in die video die Droopie heeft gegeven.
  zaterdag 9 mei 2026 @ 20:35:32 #29
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_220752725
The love you take is equal to the love you make.
  Moderator / Miss SHO zaterdag 9 mei 2026 @ 20:39:54 #30
22592 crew  Ole
pi_220752773
Hoogfunctionerend?
Dat interpreteer ik als iemand die functioneert op zichzelf.
  Moderator zaterdag 9 mei 2026 @ 21:02:41 #31
38824 crew  Droopie
pi_220752939
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2026 20:29 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]
Ja ik ben geen ‘schizofreen’, mijn diagnoses zijn schizoaffectieve stoornis en PTSS in remissie. Maar ik ben wel hoogfunctionerend en ben niet anders dan die man in die video die Droopie heeft gegeven.
ga je nog een keer antwoorden op mijn vragen? Of is het alleen maar zenden?

Misschien heb je wel dezelfde achtergrond, heb jij net als deze gast ook je psychoses bij elkaar gesnoven/ geslikt/ gerookt dan?

Zoals die zelfs zegt, die psychoses werden in de jaren erna minder, maar t middelengebruik heeft het veroorzaakt en door te stoppen werden ze minder.

Maar mijn vraag was oa, wat ga je doen om uit deze bak van ellende te komen?

Een beetje vrijwilligerswerk is nobel, maar 30 uur per week schoonmaken geeft je meer geld om uit de armoede te komen, denk ik dan.

Ps je bent niets verplicht om te antwoorden, maar vragen staat vrij toch?
Hell To The Liars
  zaterdag 9 mei 2026 @ 22:03:49 #32
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_220753334
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 mei 2026 21:02 schreef Droopie het volgende:

[..]
ga je nog een keer antwoorden op mijn vragen? Of is het alleen maar zenden?

Misschien heb je wel dezelfde achtergrond, heb jij net als deze gast ook je psychoses bij elkaar gesnoven/ geslikt/ gerookt dan?

Zoals die zelfs zegt, die psychoses werden in de jaren erna minder, maar t middelengebruik heeft het veroorzaakt en door te stoppen werden ze minder.

Maar mijn vraag was oa, wat ga je doen om uit deze bak van ellende te komen?

Een beetje vrijwilligerswerk is nobel, maar 30 uur per week schoonmaken geeft je meer geld om uit de armoede te komen, denk ik dan.

Ps je bent niets verplicht om te antwoorden, maar vragen staat vrij toch?
Ik ga maandag naar de uitzendbureau Randstad om te vragen voor werk. Ik heb al ingeschreven online op hun website en mijn CV opgestuurd.
  zaterdag 9 mei 2026 @ 22:04:15 #33
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_220753339
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 mei 2026 20:39 schreef Ole het volgende:
Hoogfunctionerend?
Dat interpreteer ik als iemand die functioneert op zichzelf.
Ik woon zelfstandig.
  Moderator / Miss SHO zaterdag 9 mei 2026 @ 22:36:29 #34
22592 crew  Ole
pi_220753589
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2026 22:04 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]
Ik woon zelfstandig.
Dat is heel fijn! Maar er zijn meer gebieden waarop je leven op orde moet zijn om als hoogfunctionerend te worden gezien.
  Moderator / Miss SHO zaterdag 9 mei 2026 @ 23:01:14 #35
22592 crew  Ole
pi_220753778
Het zijn er zeven: zingeving, wonen, financiën, sociale relaties, lichamelijke gezondheid, psychische gezondheid en werk & activiteiten
pi_220753887
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2026 20:29 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]
Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet goed weet wat het verschil is tussen schizofrenie en schizo affectieve stoornis, zou je dat uit kunnen leggen?
Twiddel
  zaterdag 9 mei 2026 @ 23:14:48 #37
510581 FrancoBolli
pedofilatelist
pi_220753957
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2026 22:04 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]
Ik woon zelfstandig.
Ik ook. M'n buren ook. Allemaal.
  zondag 10 mei 2026 @ 08:21:13 #38
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_220755066
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2026 23:09 schreef summer2bird het volgende:

[..]
Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet goed weet wat het verschil is tussen schizofrenie en schizo affectieve stoornis, zou je dat uit kunnen leggen?
Bipolair met af en toe psychoses
pi_220755381
Dat is toch geen uitleg?
  zondag 10 mei 2026 @ 09:13:00 #40
363374 Regilio_
Witte Neger
pi_220755386
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2026 09:12 schreef Opzoeknaarvrienden het volgende:
Dat is toch geen uitleg?
Nope :s)
OH NOES!!1*&@^!!*@!!@$*^!!!!!!!!
  zondag 10 mei 2026 @ 09:16:34 #41
165264 Puzzie
Kreng de la crème
pi_220755403
Keep_Walking waarom laat jij je zo afzeiken door de mensen?
Ik heb er geen geen woorden voor hoe iedereen zich iedere keer massaal op je stort.
My age is very
Inappropriate
for my behavior
  zondag 10 mei 2026 @ 09:23:35 #42
165264 Puzzie
Kreng de la crème
pi_220755502
Plaatsvervangende schaamte voor wat hier keer op keer gebeurt.
Niet okay dit.
My age is very
Inappropriate
for my behavior
  zondag 10 mei 2026 @ 09:31:13 #43
511221 Hetekip
Depressief
pi_220755573
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2026 09:16 schreef Puzzie het volgende:
Ik heb er geen geen woorden voor hoe iedereen zich iedere keer massaal op je stort.
Dat is een veelvoorkomend iets dat ik in R&P terug zie.

Mensen zijn happig en blij, om adviezen te geven daarna is het: 'waarom doe je niks met mijn adviezen' en veranderd het behulpzaam zijn, in iemand terecht stellen.

Dat gaat ook zo bij diagnoses/ of mensen wel waarheid spreken of liegen en zo maar door.

Ik denk dat als users het hier echt belangrijk vinden, dat een forum als hier bestaat dat tevens veilig is, veel forumgangers kritisch naar hunzelf moeten kijken.

Als iemand je adviezen niet opneemt poehoe, misschien was het niet het juiste advies, blijf dan weg en laat een ander proberen. Zelfde met als je iemand niet geloofd, blijf dan gewoon weg. Niemand is je wat verschuldigd, ook niet welke diagnose je hebt blabla.

En nu zie ik weer dat hij antwoorden verschuldigd is enzovoorts best vermoeiend lijkt me dat.
  zondag 10 mei 2026 @ 09:49:10 #44
165264 Puzzie
Kreng de la crème
pi_220755727
quote:
1s.gif Op zondag 10 mei 2026 09:31 schreef Hetekip het volgende:

[..]
Dat is een veelvoorkomend iets dat ik in R&P terug zie.

Mensen zijn happig en blij, om adviezen te geven daarna is het: 'waarom doe je niks met mijn adviezen' en veranderd het behulpzaam zijn, in iemand terecht stellen.

Dat gaat ook zo bij diagnoses/ of mensen wel waarheid spreken of liegen en zo maar door.

Ik denk dat als users het hier echt belangrijk vinden, dat een forum als hier bestaat dat tevens veilig is, veel forumgangers kritisch naar hunzelf moeten kijken.

Als iemand je adviezen niet opneemt poehoe, misschien was het niet het juiste advies, blijf dan weg en laat een ander proberen. Zelfde met als je iemand niet geloofd, blijf dan gewoon weg. Niemand is je wat verschuldigd, ook niet welke diagnose je hebt blabla.

En nu zie ik weer dat hij antwoorden verschuldigd is enzovoorts best vermoeiend lijkt me dat.
Dat zie ik ook ja en ik vind het schaamteloos gedrag.
My age is very
Inappropriate
for my behavior
  zondag 10 mei 2026 @ 09:51:05 #45
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_220755737
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2026 09:16 schreef Puzzie het volgende:
Het maakt me weerbaar.
  zondag 10 mei 2026 @ 09:54:03 #46
511221 Hetekip
Depressief
pi_220755764
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2026 09:51 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]
Het maakt me weerbaar.
Misschien zou het goed zijn als je een beetje zou aangeven welke richting je op wil met het topic, of wat jij eruit hoopt te halen. Dan wordt het voor jou misschien ook prettiger.

Waar ligt je behoefte?
pi_220755777
quote:

[..]
Het maakt me weerbaar.
Snap die reactie, en eelt op de ziel kan an sich geen kwaad
Alleen in bepaalde situaties is negeren handiger? Anders ontstaat er zoveel trollenvoer :*
(en ik beticht niemand van trollen specifiek)

Ik bedoel met trollenvoer dat er veel conflicten ontstaan met veel gedonder. Dat is zonde voor jou en de mensen die je steunen

Negeren is niet altijd gemakkelijk, maar soms wel handiger
  zondag 10 mei 2026 @ 09:58:30 #48
165264 Puzzie
Kreng de la crème
pi_220755792
quote:

[..]
Het maakt me weerbaar.
Knap want ik vind het behoorlijk respectloos wat hier gebeurt.
Op mij komt het over als een digitaal schoolplein waar iedereen een persoon in een hoek drijft.
My age is very
Inappropriate
for my behavior
  zondag 10 mei 2026 @ 11:11:31 #49
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_220756426
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2026 09:54 schreef Hetekip het volgende:

[..]
Misschien zou het goed zijn als je een beetje zou aangeven welke richting je op wil met het topic, of wat jij eruit hoopt te halen. Dan wordt het voor jou misschien ook prettiger.

Waar ligt je behoefte?
Begrip en advies. Bemoediging en steun.

Ik heb een fitness abonnement cadeau gekregen van een lieve vrouw en ik ga weer sporten om af te vallen. Ik ben best dik geworden dus ik hoop dat ik het kan volhouden.😅
  zondag 10 mei 2026 @ 11:14:40 #50
165264 Puzzie
Kreng de la crème
pi_220756474
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2026 11:11 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]
Begrip en advies. Bemoediging en steun.

Ik heb een fitness abonnement cadeau gekregen van een lieve vrouw en ik ga weer sporten om af te vallen. Ik ben best dik geworden dus ik hoop dat ik het kan volhouden.😅
lol Begrip van hier kan je wel vergeten , sorry :D
Hoewel er wel een paar mensen zijn die oprecht met je zijn :P
My age is very
Inappropriate
for my behavior
  zondag 10 mei 2026 @ 11:25:33 #51
194233 Friday12
Originele kloon
pi_220756521
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2026 11:14 schreef Puzzie het volgende:

[..]
Vind ik ook niet echt eerlijk. Er is genoeg begrip en advies geweest. Maar dan krijg je een aanval terug en dan kan je ook verwachten dat dat tegen je gaat werken natuurlijk.

Al is het dan beter om te stoppen met reageren maar dat is natuurlijk ook weer lastig.

Verder is het natuurlijk niet zo dat iets alleen advies is als het is het straatje van TS komt. Er zal toch ook echt aan eigen gedrag gewerkt moeten worden en het verleden zal zeker meespelen.
  zondag 10 mei 2026 @ 11:27:18 #52
165264 Puzzie
Kreng de la crème
pi_220756525
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2026 11:25 schreef Friday12 het volgende:

[..]
Vind ik ook niet echt eerlijk. Er is genoeg begrip en advies geweest. Maar dan krijg je een aanval terug en dan kan je ook verwachten dat dat tegen je gaat werken natuurlijk.

Al is het dan beter om te stoppen met reageren maar dat is natuurlijk ook weer lastig.

Verder is het natuurlijk niet zo dat iets alleen advies is als het is het straatje van TS komt. Er zal toch ook echt aan eigen gedrag gewerkt moeten worden en het verleden zal zeker meespelen.
Mijn indruk is dat het weinig uitmaakt wat hij nog zegt, hij blijft een doelwit.
Is dat wel eerlijk?
My age is very
Inappropriate
for my behavior
  zondag 10 mei 2026 @ 11:31:52 #53
194233 Friday12
Originele kloon
pi_220756536
quote:
5s.gif Op zondag 10 mei 2026 11:27 schreef Puzzie het volgende:

[..]
Mijn indruk is dat het weinig uitmaakt wat hij nog zegt, hij blijft een doelwit.
Is dat wel eerlijk?
Ik zie ook niet echt verandering of de bereidheid voor verandering.

Ook naar zijn familie toe krijg ik het idee dat hun de boeman zijn en TS het slachtoffer. Maar kijken naar historie van reacties naar de familie krijg ik het idee dat ze boos zijn om goede redenen. En TS wil dan van ons goedkeuring omtrent zijn gedrag naar Inn familie toe.

Edit: ik bedoel dus dat er geen verandering zit in gedrag sinds zijn vorige ban en gedrag wat daarvoor gaande was. Ook niet het inzicht wat dit doet met mensen.

Dit + altijd het veranderde verhaal trek ik een conclusie uit dat dit ook in zijn leven gebeurt met mensen om hem heen.
  zondag 10 mei 2026 @ 11:34:56 #54
194233 Friday12
Originele kloon
pi_220756546
En als er dan advies gegeven word of een goede vraagstelling word gedaan word dat stuk genegeerd en komt er alleen een reactie op iets onzinnigs.
  zondag 10 mei 2026 @ 11:37:27 #55
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_220756559
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2026 11:14 schreef Puzzie het volgende:

[..]
Heel lang geleden was ik juist populair en gewaardeerd op fok. Misschien komt dat weer terug als mensen zien dat ik mijn best doe? Ik ben net klaar met NA en ga nu naar mijn kerk. Na de dienst ga ik naar de sportschool. Dat is goed toch?
pi_220756563
quote:

[..]
Het maakt me weerbaar.
Ik zou die gedachte nog eens overdenken
https://www.psychologytod(...)p-for-the-real-world

Nu is niet alle kritiek hier gelijk pesten, maar de hele tijd je proberen te triggeren grenst er erg dicht aan.
Er steeds op ingaan helpt ook niet gezien ik denk dat er nu wel een keten is van escalerend gedrag nadat je op iemand ingaat en diegene je verder uitlokt, dan word je steeds kwader, voel je je minder begrepen en wil je nog meer je gelijk halen.

Ik zou echt selectief zijn op wie je reageert en de uitlokkende reacties te laten. Er zijn hier genoeg mensen die het beste met je voor hebben en probeer je op hun te richten :)

Misschien ook voor jezelf een regel te zetten als niet op internet gaan savonds na 24:00, als je wat gedronken hebt, als je je slecht voelt enzo. Zo doe ik het zelf en ik denk wel meer mensen.
Twiddel
pi_220756597
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2026 08:21 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]
Bipolair met af en toe psychoses
Oh dat wist ik niet dat dat een subversie van bipolaire is. Lijkt me lastig te managen.

Is ook een verschil dat je alleen schizofrene symptomen hebt wanneer je een psychose hebt ipv de hele tijd?
Twiddel
  zondag 10 mei 2026 @ 11:41:31 #58
165264 Puzzie
Kreng de la crème
pi_220756616
quote:
1s.gif Op zondag 10 mei 2026 11:31 schreef Friday12 het volgende:

[..]

Ook naar zijn familie toe krijg ik het idee dat hun de boeman zijn en TS het slachtoffer. Maar kijken naar historie van reacties naar de familie krijg ik het idee dat ze boos zijn om goede redenen. En TS wil dan van ons goedkeuring omtrent zijn gedrag naar Inn familie toe.

Edit: ik bedoel dus dat er geen verandering zit in gedrag sinds zijn vorige ban en gedrag wat daarvoor gaande was. Ook niet het inzicht wat dit doet met mensen.

Dit + altijd het veranderde verhaal trek ik een conclusie uit dat dit ook in zijn leven gebeurt met mensen om hem heen.
Misschien is het ook een idee om je eens te verdiepen in wat zijn psychische stoornis inhoudt.
Ik vind persoonlijk dat hij op zijn tijd absoluut momenten heeft van zelf reflectie. Dit is gewoon iemand continu onderhoud halen in groepsverband
My age is very
Inappropriate
for my behavior
pi_220756617
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2026 11:37 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]
Heel lang geleden was ik juist populair en gewaardeerd op fok. Misschien komt dat weer terug als mensen zien dat ik mijn best doe? Ik ben net klaar met NA en ga nu naar mijn kerk. Na de dienst ga ik naar de sportschool. Dat is goed toch?
Welke geloofstak hang je aan bij de kerk? :) chill dat ze daar late diensten hebben, hier beginnen ze strict om 10 uur :'(
Twiddel
  zondag 10 mei 2026 @ 11:43:40 #60
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_220756664
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2026 11:41 schreef summer2bird het volgende:

[..]
Welke geloofstak hang je aan bij de kerk? :) chill dat ze daar late diensten hebben, hier beginnen ze strict om 10 uur :'(
Christelijk protestant. Ik ga naar Best Life Church in Zuilen
  zondag 10 mei 2026 @ 11:44:22 #61
165264 Puzzie
Kreng de la crème
pi_220756669
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2026 11:37 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]
Het zou niet moeten uitmaken of iemand wel of niet populair is, je bent nu iig een doelwit.
My age is very
Inappropriate
for my behavior
pi_220756671
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2026 11:43 schreef Keep_Walking het volgende:
Best Life Church
Ziet er cool uit op de website die ik net opzocht.
Fijne community daar?
Twiddel
  zondag 10 mei 2026 @ 11:48:04 #63
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_220756677
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2026 11:38 schreef summer2bird het volgende:

[..]
Ik zou die gedachte nog eens overdenken
https://www.psychologytod(...)p-for-the-real-world

Nu is niet alle kritiek hier gelijk pesten, maar de hele tijd je proberen te triggeren grenst er erg dicht aan.
Er steeds op ingaan helpt ook niet gezien ik denk dat er nu wel een keten is van escalerend gedrag nadat je op iemand ingaat en diegene je verder uitlokt, dan word je steeds kwader, voel je je minder begrepen en wil je nog meer je gelijk halen.

Ik zou echt selectief zijn op wie je reageert en de uitlokkende reacties te laten. Er zijn hier genoeg mensen die het beste met je voor hebben en probeer je op hun te richten :)

Misschien ook voor jezelf een regel te zetten als niet op internet gaan savonds na 24:00, als je wat gedronken hebt, als je je slecht voelt enzo. Zo doe ik het zelf en ik denk wel meer mensen.
Bedankt voor je bemoedigende woorden, ik vind je heel lief. Ik drink geen alcohol meer en ben ook gestopt met roken.

De pesterijen van andere users hier raken me niet, want mijn familieleden en Antilliaanse vrienden zijn erger dan de mensen hier. Ik vind het leerzaam om te weten hoe mensen kunnen denken over mijn leven als ik de reacties hier lees.

Ik beloof plechtig dat ik over een jaar veel beter in het leven zal staan en dan zie je dat mijn tegenstanders zich ook laten inspireren door mij.

:P
  zondag 10 mei 2026 @ 11:50:31 #64
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_220756689
quote:
1s.gif Op zondag 10 mei 2026 11:31 schreef Friday12 het volgende:

[..]

Mijn familie zal ik vergeven en mijn boosheid zal ik loslaten, maar zij zijn in beginsel als eerste fout geweest en nog steeds. Het was dom van mij om narigheid te schrijven over hen op social media, maar zij hebben het uitgelokt.
  zondag 10 mei 2026 @ 11:51:02 #65
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_220756693
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2026 11:45 schreef summer2bird het volgende:

[..]
Ziet er cool uit op de website die ik net opzocht.
Fijne community daar?
Ja ik vind het een heerlijke kerk.
O+
  zondag 10 mei 2026 @ 11:51:52 #66
165264 Puzzie
Kreng de la crème
pi_220756696
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2026 11:50 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]
Mijn familie zal ik vergeven en mijn boosheid zal ik loslaten, maar zij zijn in beginsel als eerste fout geweest en nog steeds. Het was dom van mij om narigheid te schrijven over hen op social media, maar zij hebben het uitgelokt.
Ik zou sowieso een beetje uitkijken wat je schijft , geeft mensen geen munitie maar hou het bij jezelf!!
My age is very
Inappropriate
for my behavior
  zondag 10 mei 2026 @ 11:52:03 #67
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_220756697
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2026 11:44 schreef Puzzie het volgende:

[..]
Het zou niet moeten uitmaken of iemand wel of niet populair is, je bent nu iig een doelwit.
Dat ben ik gewend van fok en ik kan het hebben. Woorden doen mij weinig.🤏
  zondag 10 mei 2026 @ 11:52:44 #68
165264 Puzzie
Kreng de la crème
pi_220756701
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2026 11:52 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]
Dat ben ik gewend van fok en ik kan het hebben. Woorden doen mij weinig.🤏
Dat is niet helemaal waar natuurlijk
My age is very
Inappropriate
for my behavior
  zondag 10 mei 2026 @ 12:09:49 #69
511221 Hetekip
Depressief
pi_220756769
quote:

[..]
Dat is wel een goede stap, genade en vergeving zijn belangrijke thema's binnen het christelijke geloof. Volgens C.S Lewis, was genade niet alleen iets dat we cadeau kregen van God, maar is genade er ook voor ons als mens, om te transformeren in een schepsel dat dichter bij God staat.

Fijn dat je zoveel kracht put uit het geloof, en ik kan me voorstellen dat de gemeenschap ook goed voor je is.
  zondag 10 mei 2026 @ 12:25:11 #70
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_220756846
Ik ben nog steeds verliefd op een mooie Surinaamse vrouw die ik ken van mijn studententijd en aankomende week ga ik haar een brief sturen per post naar haar adres. Ik hoop dat ze weer openstaat om met mij te praten en dat ze mij kan vertrouwen en vergeven voor wat er is gebeurd zes jaren geleden. Ik hou van haar en zal altijd van haar blijven houden, en ik wil niemand anders meer hebben. Als zij het niet wil, dan blijf ik single voor de rest van mijn leven. -O-
  zondag 10 mei 2026 @ 13:00:02 #71
511221 Hetekip
Depressief
pi_220757024
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2026 12:25 schreef Keep_Walking het volgende:
Ik ben nog steeds verliefd op een mooie Surinaamse vrouw die ik ken van mijn studententijd en aankomende week ga ik haar een brief sturen per post naar haar adres. Ik hoop dat ze weer openstaat om met mij te praten en dat ze mij kan vertrouwen en vergeven voor wat er is gebeurd zes jaren geleden. Ik hou van haar en zal altijd van haar blijven houden, en ik wil niemand anders meer hebben. Als zij het niet wil, dan blijf ik single voor de rest van mijn leven. -O-
Ik snap de gedachtegang, en je kan het altijd proberen! Het probleem is wel, en dat heb ik zelf ook gemerkt. Als je in de problemen komt, dan staat de tijd voor je stil. Toen ik een depressie kreeg, stond de tijd voor mij stil, maar de buitenwereld ging vrolijk door. Tegen de tijd dat ik eruit was, en aan herstel werkte, was de rest al zoveel verder dan mij. Kinderen, huis gekocht en noem maar op.

Grote kans dat haar leven ook gewoon heeft doorgetikt. En je gevoelens voor haar, mogen er zeker zijn. En je kan ook prima alleen zijn, je gaf eerder wel aan dat je ook de angst had eenzaam te zijn. Dus denk zeker ook na, hoe je de toekomst voor je zou zien. En je kan altijd weer iemand tegenkomen die het laatste wat je schrijft zomaar ongedaan maakt.

Dat wilde ik je wel een beetje meegeven, denk ik.
  zondag 10 mei 2026 @ 13:02:11 #72
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_220757035
Ja ik snap wat je bedoelt, maar ze heeft me afgelopen jaar gebeld en aangesproken op Snapchat. Lees mijn verhaal met haar hier in het Engels: https://docs.google.com/d(...)9g/edit?usp=drivesdk

Laat me weten wat je ervan vindt. :*
  zondag 10 mei 2026 @ 13:10:30 #73
194233 Friday12
Originele kloon
pi_220757074
quote:

[..]
Wij kennen het verhaal maar van 1 kant dus oordelen over wie er goed en fout zat is niet mogelijk. Het helpt je alleen niet om jezelf permanent als slachtoffer van x of y neer te zetten of je te blijven fixeren op iets waar jij geen invloed op hebt.

Edit: uitgelokt of niet dingen lekken op social media is nooit ok
  zondag 10 mei 2026 @ 13:11:49 #74
194233 Friday12
Originele kloon
pi_220757080
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2026 13:00 schreef Hetekip het volgende:

[..]
Ik snap de gedachtegang, en je kan het altijd proberen! Het probleem is wel, en dat heb ik zelf ook gemerkt. Als je in de problemen komt, dan staat de tijd voor je stil. Toen ik een depressie kreeg, stond de tijd voor mij stil, maar de buitenwereld ging vrolijk door. Tegen de tijd dat ik eruit was, en aan herstel werkte, was de rest al zoveel verder dan mij. Kinderen, huis gekocht en noem maar op.

Grote kans dat haar leven ook gewoon heeft doorgetikt. En je gevoelens voor haar, mogen er zeker zijn. En je kan ook prima alleen zijn, je gaf eerder wel aan dat je ook de angst had eenzaam te zijn. Dus denk zeker ook na, hoe je de toekomst voor je zou zien. En je kan altijd weer iemand tegenkomen die het laatste wat je schrijft zomaar ongedaan maakt.

Dat wilde ik je wel een beetje meegeven, denk ik.
Wel herkenbaar ja
pi_220757102
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2026 11:25 schreef Friday12 het volgende:
Er is genoeg begrip en advies geweest. Maar dan krijg je een aanval terug en dan kan je ook verwachten dat dat tegen je gaat werken natuurlijk.
Heb je je ook weleens afgevraagd hoe TS zich zou kunnen voelen door alle kritiek die hij hier krijgt? Het is weliswaar meestal constructieve kritiek, waarbij mensen in wezen zeggen: "Ik merk dat je het op deze manier aanpakt. Als je het voortaan nou op de manier probeert die ik jou voorstel, dan ervaar je niet meer de problemen waar je tot nu toe wel tegenaan loopt."

Als TS overwegend dit soort adviezen over zich heen krijgt, zal TS zich afvragen of mensen bij hem de dingen kunnen zien die hij wel goed doet. Misschien vraagt hij zich weleens af: "Ben ik nou zelf de loser die alles verkeerd doet en mogelijk een slecht mens, want het lukt mij tot nu toe niet voldoende om mij te gedragen waardoor mensen mij aardig vinden en mij onvoorwaardelijk accepteren. Of is het zo dat ik elke keer te maken krijg met mensen die of te dom zijn om mij te kunnen begrijpen of om een andere reden de pik op mij hebben?" Beide opties zijn verschrikkelijk. Het idee dat je zelf degene bent die alles fout doet en daarom een mislukkeling bent, is wel beangstigender dan wanneer de omgeving en de mensen om je heen vijandig zijn.

Ik vind het daarom ook niet raar dat hij de neiging heeft om tegen anderen aan te trappen als ze op hem reageren met "Ja, maar zou je niet beter..." En al helemaal omdat het over zijn eigen leven gaat.

Wel opmerkelijk is dat als hij gewend is om reacties te krijgen waardoor hij zich in zijn ego aangetast kan voelen, hij toch topics blijft maken. Enerzijds probeert hij hier mensen van zichzelf te overtuigen. Anderzijds laat hij toch enige ruimte over en laat hij het toe dat anderen hun eerlijke mening en gedachten over hem kunnen uiten.

Hij had er ook voor kunnen kiezen om hier geen topics te maken en aandacht te zoeken bij mensen waarvan hij meer zeker is dat ze lieve dingen tegen hem zeggen en waarbij het ook niet uitmaakt of ze eerlijk tegen hem zijn of hem belazeren, omdat het fijn voelt om complimenten te krijgen. Maar blijkbaar is dat niet wat hij zoekt. En dat is ook wel logisch, want als hij de confrontatie niet aandurft met zaken die moeilijk zijn, maar wel dichterbij de realiteit staan, zal het hem nooit lukken om de problemen waar hij tot nu toe tegenaan loopt te kunnen overwinnen.
  zondag 10 mei 2026 @ 13:16:32 #76
194233 Friday12
Originele kloon
pi_220757107
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2026 13:15 schreef PabstBlueRibbon het volgende:

[..]
Heb je je ook weleens afgevraagd hoe TS zich zou kunnen voelen door alle kritiek die hij hier krijgt? Het is weliswaar meestal constructieve kritiek, waarbij mensen in wezen zeggen: "Ik merk dat je het op deze manier aanpakt. Als je het voortaan nou op de manier probeert die ik jou voorstel, dan ervaar je niet meer de problemen waar je tot nu toe wel tegenaan loopt."

Als TS overwegend dit soort adviezen over zich heen krijgt, zal TS zich afvragen of mensen bij hem de dingen kunnen zien die hij wel goed doet. Misschien vraagt hij zich weleens af: "Ben ik nou zelf de loser die alles verkeerd doet en mogelijk een slecht mens, want het lukt mij tot nu toe niet voldoende om mij te gedragen waardoor mensen mij aardig vinden en mij onvoorwaardelijk accepteren. Of is het zo dat ik elke keer te maken krijg met mensen die of te dom zijn om mij te kunnen begrijpen of om een andere reden de pik op mij hebben?" Beide opties zijn verschrikkelijk. Het idee dat je zelf degene bent die alles fout doet en daarom een mislukkeling bent, is wel beangstigender dan wanneer de omgeving en de mensen om je heen vijandig zijn.

Ik vind het daarom ook niet raar dat hij de neiging heeft om tegen anderen aan te trappen als ze op hem reageren met "Ja, maar zou je niet beter..." En al helemaal omdat het over zijn eigen leven gaat.

Wel opmerkelijk is dat als hij gewend is om reacties te krijgen waardoor hij zich in zijn ego aangetast kan voelen, hij toch topics blijft maken. Enerzijds probeert hij hier mensen van zichzelf te overtuigen. Anderzijds laat hij toch enige ruimte over en laat hij het toe dat anderen hun eerlijke mening en gedachten over hem kunnen uiten.

Hij had er ook voor kunnen kiezen om hier geen topics te maken en aandacht te zoeken bij mensen waarvan hij meer zeker is dat ze lieve dingen tegen hem zeggen en waarbij het ook niet uitmaakt of ze eerlijk tegen hem zijn of hem belazeren, omdat het fijn voelt om complimenten te krijgen. Maar blijkbaar is dat niet wat hij zoekt. En dat is ook wel logisch, want als hij de confrontatie niet aandurft met zaken die moeilijk zijn, maar wel dichterbij de realiteit staan, zal het hem nooit lukken om de problemen waar hij tot nu toe tegenaan loopt te kunnen overwinnen.
Heb jij je wel een afgevraagd hoe het is om als je iemand probeerde te helpen telkens afgezeken te worden? En van alles en nog wat naar je hoofd krijgt :')

Hij probeerde in zijn verdraaide gedachten naar familie en users goedkeuring van andere te krijgen ipv kritisch naar zichzelf te kijken
pi_220757136
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2026 13:16 schreef Friday12 het volgende:

[..]
Heb jij je wel een aangevraagd hoe het is om als je iemand probeerde te helpen telkens afgezeken te worden? En van alles en nog wat naar je hoofd krijgt :')
Dan vraag ik mij af waarom je hem probeert te helpen. Gaat het jou erom dat hij zijn leven op orde krijgt en zich beter gaat voelen? Of gaat het jou erom dat hij "dankjewel" tegen jou zegt?
  zondag 10 mei 2026 @ 13:23:47 #78
194233 Friday12
Originele kloon
pi_220757143
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2026 13:22 schreef PabstBlueRibbon het volgende:

[..]
Dan vraag ik mij af waarom je hem probeert te helpen. Gaat het jou erom dat hij zijn leven op orde krijgt en zich beter gaat voelen? Of gaat het jou erom dat hij "dankjewel" tegen jou zegt?
In de hoop dat hij inziet dat het op deze manier nooit veranderd. En elke keer als iemand wat zegt tegen hem met de gedachte ik word gepest is niet goed voor niemand niet. Tevens is dat ook een hele ongezonde gedachtengang.

Edit: de gedachte van ik doe nooit iets fout enzo stoor ik mij aan terwijl je letterlijk het tegenovergestelde ziet gebeuren.
  zondag 10 mei 2026 @ 13:33:54 #79
511221 Hetekip
Depressief
pi_220757204
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2026 13:02 schreef Keep_Walking het volgende:
Ja ik snap wat je bedoelt, maar ze heeft me afgelopen jaar gebeld en aangesproken op Snapchat. Lees mijn verhaal met haar hier in het Engels: https://docs.google.com/d(...)9g/edit?usp=drivesdk

Laat me weten wat je ervan vindt. :*
Hey kerel, ik heb het gelezen. Het lijkt mij niet verstandig haar een brief te sturen, omdat je zomaar een advocaat op je nek kan krijgen.

Ik ken haar kant van het verhaal niet, maar je noemt in je stuk Thijs H, en ik denk dat mensen niet zo zeer neerkijken op mensen met psychoses, maar mensen vooral bang zijn, omdat een Thijs H het nieuws haalt. Iemand met psychoses, die niemand kwaad doet, en dat zijn er veel, komen gewoonweg niet in het nieuws. Ik was helemaal onbekend met psychoses, totdat ik eens een groep moest aanspreken die daar in zaten, en ik had mij wat ingelezen in de materie...

Ik zie dat jij niet klaar met haar bent, maar dat zij dat wel is. Het vallen van de OV chipkaart, ik denk dat het misschien ook angst kan zijn. Zij heeft een advocaat op jou afgestuurd en misschien is ze bang dat je wraak zoekt of iets dergelijks, of dat je in een psychose zit en doorslaat.

Ik denk dat je een goed mens bent met een goed hart, en ik weet zeker dat je telt in de ogen van God. En je bent absoluut niet minder dan andere ongeacht je afkomst of whatever. Maar ik denk dat mensen wel bang zijn voor mensen als jou of mij.

Ik ben schizotypisch en ze noemen mij soms een gek, ik kan op werk niet eens mezelf zijn, ik moet een masker dragen om mijn dag door te komen. Maar ik heb dat besef nog, omdat ik schizotypisch ben en niet psychotisch.

Het is natuurlijk aan jou, of je die brief wil sturen ja of nee. Maar ik zou je willen aanraden naar de toekomst te kijken en het verleden wat los te laten. Er is veel gebeurd in je leven, en ik zie dat je nog heel erg vasthoudt aan alles wat je is overkomen en misschien terug wil naar een tijd waarin het je beter ging in het verleden. Maar je gaat die moeten maken in de toekomst.

Je bent een goeie kerel, met het hart op de goede plek, en ik zou het heel sneu vinden als je dadelijk een advocaat op je dak krijgt. Wat ik jou zou gunnen, is een goeie toekomst. Dat je weer wat werk kan oppakken en je weg kan vinden.

Dat gun ik je echt, en ik snap dat je nu zoiets hebt van of met haar, of met jouw ex en geen andere vrouwen in jouw leven. Maar dat is iets wat je nu mag voelen en het mag ook zo zijn nu, maar je weet niet wat je kan verwachten. Probeer minder naar het verleden te kijken maar meer naar de toekomst. Je hebt zo hard aan je herstel gewerkt, dat je gewoon mag durven dromen over de toekomst. Je hoeft niet terug naar hoe je was voor de psychoses en alles, je kan gewoon naar voren treden met wie je nu bent.

En je bent gewoon iemand die veel heeft meegemaakt, maar die ook nog staat en doorvecht. En daarvoor verdien je wel mijn respect, het is jammer dat mensen met mentale problemen vaak nog als eng worden bestempeld of gevaarlijk maar je gaat er wel komen, daar geloof ik in :)
  zondag 10 mei 2026 @ 13:38:09 #80
511221 Hetekip
Depressief
pi_220757217
quote:
1s.gif Op zondag 10 mei 2026 13:16 schreef Friday12 het volgende:

[..]
Heb jij je wel een afgevraagd hoe het is om als je iemand probeerde te helpen telkens afgezeken te worden? En van alles en nog wat naar je hoofd krijgt :')

Hij probeerde in zijn verdraaide gedachten naar familie en users goedkeuring van andere te krijgen ipv kritisch naar zichzelf te kijken
Hij heeft best een zware periode achter de rug, dan kun je zeggen, hij is al genoeg gestraft. Ik denk zelf dat als je allergisch voor hem bent, of hij je teveel heeft beledigd of je het totaal niet met hem eens bent, dat het beter is weg te blijven.

Allemaal naar hem wijzen en met stenen gooien gaat ook niet werken. Iedereen zoekt steun in het leven en wil ergens bij horen. Ik vind het niet erg met hem te praten, ook al zou hij mij uitschelden, maar als ik zou merken dat we langs elkaar door praten, ik geen connectie met hem krijg. Dan trek ik mij gewoonweg terug. Ik heb verder geen behoefte hem dat dan nog voor de voeten te gooien.
  zondag 10 mei 2026 @ 13:40:18 #81
194233 Friday12
Originele kloon
pi_220757226
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2026 13:38 schreef Hetekip het volgende:

[..]
Hij heeft best een zware periode achter de rug, dan kun je zeggen, hij is al genoeg gestraft. Ik denk zelf dat als je allergisch voor hem bent, of hij je teveel heeft beledigd of je het totaal niet met hem eens bent, dat het beter is weg te blijven.

Allemaal naar hem wijzen en met stenen gooien gaat ook niet werken. Iedereen zoekt steun in het leven en wil ergens bij horen. Ik vind het niet erg met hem te praten, ook al zou hij mij uitschelden, maar als ik zou merken dat we langs elkaar door praten, ik geen connectie met hem krijg. Dan trek ik mij gewoonweg terug. Ik heb verder geen behoefte hem dat dan nog voor de voeten te gooien.
Nee het ging meer uit eigen ervaring. In je negativiteit blijven hangen ondanks zware periode is nooit goed. En moet je eigenlijk ook niet aanmoedigen
  zondag 10 mei 2026 @ 13:42:29 #82
511221 Hetekip
Depressief
pi_220757240
quote:
1s.gif Op zondag 10 mei 2026 13:23 schreef Friday12 het volgende:

[..]
In de hoop dat hij inziet dat het op deze manier nooit veranderd. En elke keer als iemand wat zegt tegen hem met de gedachte ik word gepest is niet goed voor niemand niet. Tevens is dat ook een hele ongezonde gedachtengang.

Edit: de gedachte van ik doe nooit iets fout enzo stoor ik mij aan terwijl je letterlijk het tegenovergestelde ziet gebeuren.
Ik zie dit vaak gebeuren, maar zelfinzicht moet vanuit je zelf ontstaan.

Ik ben te lui om nu een hele lap tekst te gaan typen, dus ik vraag mijn vriend ChatGPT

Vaak werkt duurzaam zelfinzicht het best wanneer het uiteindelijk vanuit de persoon zelf ontstaat — maar anderen kunnen wel een belangrijke spiegel zijn.

Er zit een verschil tussen:

iemand vertellen “dit doe je fout”
en
iemand helpen zelf te ontdekken “hé, dit patroon heb ik misschien.”

Mensen veranderen zelden diepgaand door kritiek alleen. Als iemand zich aangevallen, beschaamd of gecontroleerd voelt, gaat die meestal verdedigen, rationaliseren of afhaken. Zeker bij gevoelige onderwerpen zoals gedrag, relaties, ego, onzekerheid of emotionele patronen.

Wat wél vaak helpt:

concreet gedrag benoemen zonder oordeel;
vertellen welk effect het op jou of anderen heeft;
vragen stellen waardoor iemand zelf nadenkt;
ruimte laten zodat die persoon zelf conclusies trekt.

Bijvoorbeeld:

Minder effectief: “Je bent altijd egoïstisch.”
Effectiever: “Ik merk dat gesprekken vaak terug naar jou gaan, en daardoor voel ik me soms niet gehoord. Herken je dat?”

Zelfinzicht groeit meestal pas echt wanneer iemand:

zich veilig genoeg voelt om eerlijk te kijken;
zelf motivatie heeft om te begrijpen of te veranderen;
herhaaldelijk feedback krijgt die ergens resoneert.

Soms heeft iemand nog niet de emotionele rijpheid, timing of openheid om het te zien. Dan kun je het honderd keer uitleggen zonder resultaat. Dat betekent niet automatisch dat je ongelijk hebt — alleen dat inzicht niet afdwingbaar is.

Dus kort gezegd:

feedback van buiten kan een deur openen;
maar echte verandering en zelfinzicht moeten uiteindelijk van binnenuit komen.

En qua het helpen zegt ChatGPT:

Het is meestal onrealistisch om te verwachten:

dat iemand alle adviezen opvolgt;
altijd rationeel reageert;
automatisch respectvol blijft;
of dankbaarheid toont omdat je helpt.

Hulp is geen contract waarbij goed gedrag gegarandeerd terugkomt.

Tegelijkertijd is het ook niet gezond als een helper:

blijft duwen terwijl de ander niet openstaat;
zichzelf verantwoordelijk maakt voor iemands herstel;
grenzen laat overschrijden;
of blijft in discussies die alleen frustratie en beledigingen opleveren.

Wat jij zegt — “openstaan of je terugtrekken als er geen klik is” — is vaak juist een volwassen benadering. Je kunt iemand proberen te ondersteunen, maar je kunt geen inzicht, behandeling of respect afdwingen.

Soms is afstand nemen zelfs beter voor beide mensen:

voor de helper, omdat die niet opgebrand raakt;
voor de ander, omdat weerstand vaak groter wordt als iemand zich geduwd voelt.

Compassie en grenzen horen eigenlijk samen. Zonder grenzen verandert helpen snel in trekken, redden of vechten tegen iemand die misschien nog niet klaar is om geholpen te worden.
  zondag 10 mei 2026 @ 13:43:16 #83
194233 Friday12
Originele kloon
pi_220757246
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2026 13:42 schreef Hetekip het volgende:

[..]
Ik zie dit vaak gebeuren, maar zelfinzicht moet vanuit je zelf ontstaan.

Ik ben te lui om nu een hele lap tekst te gaan typen, dus ik vraag mijn vriend ChatGPT

Vaak werkt duurzaam zelfinzicht het best wanneer het uiteindelijk vanuit de persoon zelf ontstaat — maar anderen kunnen wel een belangrijke spiegel zijn.

Er zit een verschil tussen:

iemand vertellen “dit doe je fout”
en
iemand helpen zelf te ontdekken “hé, dit patroon heb ik misschien.”

Mensen veranderen zelden diepgaand door kritiek alleen. Als iemand zich aangevallen, beschaamd of gecontroleerd voelt, gaat die meestal verdedigen, rationaliseren of afhaken. Zeker bij gevoelige onderwerpen zoals gedrag, relaties, ego, onzekerheid of emotionele patronen.

Wat wél vaak helpt:

concreet gedrag benoemen zonder oordeel;
vertellen welk effect het op jou of anderen heeft;
vragen stellen waardoor iemand zelf nadenkt;
ruimte laten zodat die persoon zelf conclusies trekt.

Bijvoorbeeld:

Minder effectief: “Je bent altijd egoïstisch.”
Effectiever: “Ik merk dat gesprekken vaak terug naar jou gaan, en daardoor voel ik me soms niet gehoord. Herken je dat?”

Zelfinzicht groeit meestal pas echt wanneer iemand:

zich veilig genoeg voelt om eerlijk te kijken;
zelf motivatie heeft om te begrijpen of te veranderen;
herhaaldelijk feedback krijgt die ergens resoneert.

Soms heeft iemand nog niet de emotionele rijpheid, timing of openheid om het te zien. Dan kun je het honderd keer uitleggen zonder resultaat. Dat betekent niet automatisch dat je ongelijk hebt — alleen dat inzicht niet afdwingbaar is.

Dus kort gezegd:

feedback van buiten kan een deur openen;
maar echte verandering en zelfinzicht moeten uiteindelijk van binnenuit komen.

En qua het helpen zegt ChatGPT:

Het is meestal onrealistisch om te verwachten:

dat iemand alle adviezen opvolgt;
altijd rationeel reageert;
automatisch respectvol blijft;
of dankbaarheid toont omdat je helpt.

Hulp is geen contract waarbij goed gedrag gegarandeerd terugkomt.

Tegelijkertijd is het ook niet gezond als een helper:

blijft duwen terwijl de ander niet openstaat;
zichzelf verantwoordelijk maakt voor iemands herstel;
grenzen laat overschrijden;
of blijft in discussies die alleen frustratie en beledigingen opleveren.

Wat jij zegt — “openstaan of je terugtrekken als er geen klik is” — is vaak juist een volwassen benadering. Je kunt iemand proberen te ondersteunen, maar je kunt geen inzicht, behandeling of respect afdwingen.

Soms is afstand nemen zelfs beter voor beide mensen:

voor de helper, omdat die niet opgebrand raakt;
voor de ander, omdat weerstand vaak groter wordt als iemand zich geduwd voelt.

Compassie en grenzen horen eigenlijk samen. Zonder grenzen verandert helpen snel in trekken, redden of vechten tegen iemand die misschien nog niet klaar is om geholpen te worden.
Als ik het iver een patroon heb pest ik hem. Verder ai slop niet gelezen sorry
  zondag 10 mei 2026 @ 13:47:58 #84
511221 Hetekip
Depressief
pi_220757270
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2026 13:43 schreef Friday12 het volgende:

[..]
Als ik het iver een patroon heb pest ik hem. Verder ai slop niet gelezen sorry
Tja als je AI slop niet wil lezen, prima. Dan zeg je eigenlijk dat ik het voor je moet typen.

Dan ga ik het wel gewoon ruw typen zonder veel tijd te verspillen.

Als jij iemand wil helpen, prima, maar ga dat niet doen als je dat niet kan dragen. Als degene die jij helpt voor jou aan allerlei eisen moet gaan voldoen, dan ben je niet aan het helpen. Dan ben je ook niet geschikt om te helpen, dan moet je het overlaten aan mensen die daar wel mee om kunnen gaan.

Dus of je helpt iemand, en verwacht daar niks voor terug. Of je stopt ermee. Hier gaan roepen: 'Zwieber niet stelen.' Heeft geen enkel effect, inzicht moet van binnenaf komen en niet omdat Friday12 het zegt.

Eigenlijk zijn de meeste die hier willen 'helpen' heel egoïstisch ik twijfel er soms aan of ze iemand willen helpen, of dat ze gewoon iemands leven willen overnemen. Jij moet mijn adviezen opvolgen, jij moet het zien zoals ik het zie, en zo maar door. Dat werkt niet. Als dat je manier van helpen is, kan je er beter mee stoppen, je doet meer kwaad dan goed.
  zondag 10 mei 2026 @ 13:50:50 #85
194233 Friday12
Originele kloon
pi_220757284
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2026 13:47 schreef Hetekip het volgende:

[..]
Tja als je AI slop niet wil lezen, prima. Dan zeg je eigenlijk dat ik het voor je moet typen.

Dan ga ik het wel gewoon ruw typen zonder veel tijd te verspillen.

Als jij iemand wil helpen, prima, maar ga dat niet doen als je dat niet kan dragen. Als degene die jij helpt voor jou aan allerlei eisen moet gaan voldoen, dan ben je niet aan het helpen. Dan ben je ook niet geschikt om te helpen, dan moet je het overlaten aan mensen die daar wel mee om kunnen gaan.

Dus of je helpt iemand, en verwacht daar niks voor terug. Of je stopt ermee. Hier gaan roepen: 'Zwieber niet stelen.' Heeft geen enkel effect, inzicht moet van binnenaf komen en niet omdat Friday12 het zegt.

Eigenlijk zijn de meeste die hier willen 'helpen' heel egoïstisch ik twijfel er soms aan of ze iemand willen helpen, of dat ze gewoon iemands leven willen overnemen. Jij moet mijn adviezen opvolgen, jij moet het zien zoals ik het zie, en zo maar door. Dat werkt niet. Als dat je manier van helpen is, kan je er beter mee stoppen, je doet meer kwaad dan goed.
Als hij advies niet op wil volgend prima maar dan niet zeggen ik krijg nooit advies en ze pesten mij. Van mij hoeft het niet maar als op gegeven moment 50 mensen het zeggen moet je toch een beetje achter je oren krabben en gaan nadenken of er inderdaad iets niet fout gaat bij jezelf. Of zie ik dit verkeerd?
  zondag 10 mei 2026 @ 13:56:07 #86
511221 Hetekip
Depressief
pi_220757307
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2026 13:50 schreef Friday12 het volgende:

[..]
Als hij advies niet op wil volgend prima maar dan niet zeggen ik krijg nooit advies en ze pesten mij. Van mij hoeft het niet maar als op gegeven moment 50 mensen het zeggen moet je toch een beetje achter je oren krabben en gaan nadenken of er inderdaad iets niet fout gaat bij jezelf. Of zie ik dit verkeerd?
Dat zie je verkeerd, maar je weigert 'ai' slop te lezen en ik wil geen heel boekwerk gaan typen naar jou. Dus ik zal het heel ruw doen weer.

Inzicht (in zegt het eigenlijk al) moet vanuit je zelf komen. Net zoals ik een hobby zoek, 50 mensen kunnen wel gaan zeggen ga naar de gym, maar wat als ik daar geen flikker aan vindt? Zo ook kunnen 50 mensen roepen: 'jij bent egoïstisch.' Prima dat kan objectief zo zijn, maar als ik dat subjectief niet zo voel, waarom zou ik dat dan opeens gaan voelen omdat 50 man dat roepen?

Sorry, maar als je dat denkt... Dan kan de hele GGZ wel sluiten, want dan hoeven we, maar vaak genoeg iets te zeggen tegen iemand, en dan komt er gedragsverandering. Inzicht krijgt iemand door dieper in gesprek te gaan, te spiegelen en ruimte te maken. Dat heet counseling en dat is wat psychologen, therapeuten en/of counselors doen. Dat is niet gewoon roepen jij bent x en dan er van uitgaan dat de ander dat dan wel even tot zich neemt.

KW zit in een bepaald punt van zijn leven waar hij aan het herstellen is, maar ook nog heel veel meemaakt, er is misschien een beperkte ruimte aanwezig. Dat weten wij niet, dat zou je moeten ontdekken wil je iemand helpen. Wat is iemands bandbreedte, hoe voelt deze persoon zich, waar bevindt deze persoon zich nu?

Hij is gewoon gestopt met hard drugs en al een hele tijd clean, gaat vrijwilligerswerk doen en gaat naar de kerk. DAt zijn toch dingen om aan te moedigen, als je ziet waar hij vandaan komt, wat hij heeft meegemaakt. Waarom dan roepen dat al de rest nog niet perfect is, laat hem lekker aan zijn basis werken, toon een beetje begrip en kijk waar je misschien een beetje kan helpen, door gewoon een luisterend oor te bieden, begripvol te zijn, of wat interesse te tonen. Zo moeilijk is het niet.

Maar ik heb het gevoel dat iedereen die hier komt, om met hem naar het vingertje te wijzen, zelf in de slachtofferrol zit en gewoon egoïstisch is.

Ik ga nu verder ook niet meer erop in, ik wil af en toe kijken hoe het met KW gaat, en kijken waar ik hem wat kan aanmoedigen of helpen, ik heb geen zin om mensen die zich slachtoffer voelen van KW, te gaan begeleiden. Daar ben ik eigenlijk wel klaar mee, blijf gewoon weg als hij je niet zint, of als hij in je allergie zit.
  zondag 10 mei 2026 @ 14:02:13 #87
194233 Friday12
Originele kloon
pi_220757327
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2026 13:56 schreef Hetekip het volgende:

[..]
Dat zie je verkeerd, maar je weigert 'ai' slop te lezen en ik wil geen heel boekwerk gaan typen naar jou. Dus ik zal het heel ruw doen weer.

Inzicht (in zegt het eigenlijk al) moet vanuit je zelf komen. Net zoals ik een hobby zoek, 50 mensen kunnen wel gaan zeggen ga naar de gym, maar wat als ik daar geen flikker aan vindt? Zo ook kunnen 50 mensen roepen: 'jij bent egoïstisch.' Prima dat kan objectief zo zijn, maar als ik dat subjectief niet zo voel, waarom zou ik dat dan opeens gaan voelen omdat 50 man dat roepen?

Sorry, maar als je dat denkt... Dan kan de hele GGZ wel sluiten, want dan hoeven we, maar vaak genoeg iets te zeggen tegen iemand, en dan komt er gedragsverandering. Inzicht krijgt iemand door dieper in gesprek te gaan, te spiegelen en ruimte te maken. Dat heet counseling en dat is wat psychologen, therapeuten en/of counselors doen. Dat is niet gewoon roepen jij bent x en dan er van uitgaan dat de ander dat dan wel even tot zich neemt.
ik heb ook een keer op mn flikker gehad van de psycholoog hoor. Soms moet iemand je net die schop onder je reet geven
  zondag 10 mei 2026 @ 14:06:58 #88
511221 Hetekip
Depressief
pi_220757356
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2026 14:02 schreef Friday12 het volgende:

[..]
ik heb ook een keer op mn flikker gehad van de psycholoog hoor. Soms moet iemand je net die schop onder je reet geven
Ben jij een psycholoog, doe jij alles wat die psycholoog heeft gedaan tot op het moment dat hij je een schop onder zijn kont, geeft? Dat doet hij niet in sessie 1. En een reeks 1 op 1 afspraken met een psycholoog, waar je gezamenlijk ergens aan werkt en een therapeutische relatie doet opbouwen, is heel wat anders dan af en toe eens met elkaar posten.

Dus ja, psychologen doen dat ook, maar 1 jij bent er geen, twee als je er een was, je hebt niet genoeg tijd in elkaar geïnvesteerd om een therapeutische relatie op te bouwen om dat in te doen.
  zondag 10 mei 2026 @ 14:25:45 #89
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_220757470
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2026 14:06 schreef Hetekip het volgende:

[..]
Ben jij een psycholoog, doe jij alles wat die psycholoog heeft gedaan tot op het moment dat hij je een schop onder zijn kont, geeft? Dat doet hij niet in sessie 1. En een reeks 1 op 1 afspraken met een psycholoog, waar je gezamenlijk ergens aan werkt en een therapeutische relatie doet opbouwen, is heel wat anders dan af en toe eens met elkaar posten.

Dus ja, psychologen doen dat ook, maar 1 jij bent er geen, twee als je er een was, je hebt niet genoeg tijd in elkaar geïnvesteerd om een therapeutische relatie op te bouwen om dat in te doen.
Hij liegt. Wat nu?
  zondag 10 mei 2026 @ 14:31:25 #90
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_220757517
quote:
1s.gif Op zondag 10 mei 2026 13:23 schreef Friday12 het volgende:

[..]

Maar ik ben dus al heel veel veranderd, dus mag ik de erkenning daarvoor krijgen? Ik ben gestopt met drank en drugs, ik ga naar de kerk, ik doe vrijwilligerswerk en ben op zoek naar een betaalde baan. Dat is allemaal goed toch?
  zondag 10 mei 2026 @ 14:32:05 #91
511221 Hetekip
Depressief
pi_220757519
quote:
1s.gif Op zondag 10 mei 2026 14:25 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]
Hij liegt. Wat nu?
KW liegt volgens jou of wat bedoel je?

Mensen zo moeilijk is het niet, dan stap je uit de situatie en blijf je weg.
In mijn topic zeiden ook mensen dat ik loog, ik heb toen mijn psychologisch rapport naar Lenny gestuurd, zodat mensen niet bij de mods zouden gaan zeiken dat ik mijn topic moest dichtgooien. Dat is toch helemaal van de zotten eigenlijk.

Als je het niet geloofd blijf je weg, en als hij zich tegenspreekt of zo, dat is menselijk. Verder zoekt hij wat steun en begrip, ook een leugenaar kan begrip en steun zoeken. Maar ik weet niet of hij liegt, ik heb hem niet op een leugen kunnen betrappen, maar dat is ook niet echt waarom ik in dit topic meepost.
  zondag 10 mei 2026 @ 14:34:37 #92
511221 Hetekip
Depressief
pi_220757526
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2026 14:31 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]
Maar ik ben dus al heel veel veranderd, dus mag ik de erkenning daarvoor krijgen? Ik ben gestopt met drank en drugs, ik ga naar de kerk, ik doe vrijwilligerswerk en ben op zoek naar een betaalde baan. Dat is allemaal goed toch?
Ik vind dat je heel goed bezig bent, en het is uitermate jammer dat mensen zo in het negatieve hangen. Ik zie in jou wel iemand die er voor gaat, en ik vind het echt heel knap dat je er voor gaat.

Je hebt ook een sportabonnement gesponsord gekregen toch? Ik hoop dat dat je ook gaat brengen wat je zoekt, dat je af en toe eens naar de sportschool gaat. Je hebt eigenlijk doelen en werk er naar toe, dat is toch knap.

Hoe bevalt het vrijwilligerswerk trouwens, is dat leuk/fijn om te doen?
  zondag 10 mei 2026 @ 14:34:39 #93
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_220757527
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2026 14:32 schreef Hetekip het volgende:

[..]
KW liegt volgens jou of wat bedoel je?

Mensen zo moeilijk is het niet, dan stap je uit de situatie en blijf je weg.
In mijn topic zeiden ook mensen dat ik loog, ik heb toen mijn psychologisch rapport naar Lenny gestuurd, zodat mensen niet bij de mods zouden gaan zeiken dat ik mijn topic moest dichtgooien. Dat is toch helemaal van de zotten eigenlijk.

Als je het niet geloofd blijf je weg, en als hij zich tegenspreekt of zo, dat is menselijk. Verder zoekt hij wat steun en begrip, ook een leugenaar kan begrip en steun zoeken. Maar ik weet niet of hij liegt, ik heb hem niet op een leugen kunnen betrappen, maar dat is ook niet echt waarom ik in dit topic meepost.
Dit is geen therapeutische setting, dit is FOK!
  zondag 10 mei 2026 @ 14:38:01 #94
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_220757546
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2026 13:33 schreef Hetekip het volgende:

[..]
Hey kerel, ik heb het gelezen. Het lijkt mij niet verstandig haar een brief te sturen, omdat je zomaar een advocaat op je nek kan krijgen.

Ik ken haar kant van het verhaal niet, maar je noemt in je stuk Thijs H, en ik denk dat mensen niet zo zeer neerkijken op mensen met psychoses, maar mensen vooral bang zijn, omdat een Thijs H het nieuws haalt. Iemand met psychoses, die niemand kwaad doet, en dat zijn er veel, komen gewoonweg niet in het nieuws. Ik was helemaal onbekend met psychoses, totdat ik eens een groep moest aanspreken die daar in zaten, en ik had mij wat ingelezen in de materie...

Ik zie dat jij niet klaar met haar bent, maar dat zij dat wel is. Het vallen van de OV chipkaart, ik denk dat het misschien ook angst kan zijn. Zij heeft een advocaat op jou afgestuurd en misschien is ze bang dat je wraak zoekt of iets dergelijks, of dat je in een psychose zit en doorslaat.

Ik denk dat je een goed mens bent met een goed hart, en ik weet zeker dat je telt in de ogen van God. En je bent absoluut niet minder dan andere ongeacht je afkomst of whatever. Maar ik denk dat mensen wel bang zijn voor mensen als jou of mij.

Ik ben schizotypisch en ze noemen mij soms een gek, ik kan op werk niet eens mezelf zijn, ik moet een masker dragen om mijn dag door te komen. Maar ik heb dat besef nog, omdat ik schizotypisch ben en niet psychotisch.

Het is natuurlijk aan jou, of je die brief wil sturen ja of nee. Maar ik zou je willen aanraden naar de toekomst te kijken en het verleden wat los te laten. Er is veel gebeurd in je leven, en ik zie dat je nog heel erg vasthoudt aan alles wat je is overkomen en misschien terug wil naar een tijd waarin het je beter ging in het verleden. Maar je gaat die moeten maken in de toekomst.

Je bent een goeie kerel, met het hart op de goede plek, en ik zou het heel sneu vinden als je dadelijk een advocaat op je dak krijgt. Wat ik jou zou gunnen, is een goeie toekomst. Dat je weer wat werk kan oppakken en je weg kan vinden.

Dat gun ik je echt, en ik snap dat je nu zoiets hebt van of met haar, of met jouw ex en geen andere vrouwen in jouw leven. Maar dat is iets wat je nu mag voelen en het mag ook zo zijn nu, maar je weet niet wat je kan verwachten. Probeer minder naar het verleden te kijken maar meer naar de toekomst. Je hebt zo hard aan je herstel gewerkt, dat je gewoon mag durven dromen over de toekomst. Je hoeft niet terug naar hoe je was voor de psychoses en alles, je kan gewoon naar voren treden met wie je nu bent.

En je bent gewoon iemand die veel heeft meegemaakt, maar die ook nog staat en doorvecht. En daarvoor verdien je wel mijn respect, het is jammer dat mensen met mentale problemen vaak nog als eng worden bestempeld of gevaarlijk maar je gaat er wel komen, daar geloof ik in :)
Ze heeft me afgelopen jaar berichten op Snapchat gestuurd en mij een keer gebeld met dat ze mij mist, dus ik ga haar wel een brief sturen. Ik doe niets illegaals door haar een brief te sturen, er is geen contactverbod en één brief sturen staat niet gelijk aan stalken. Wat ik je heb laten lezen ga ik niet aan haar sturen, maar een beknopte brief met uitleg dat ik betreur hoe alles is gegaan en dat ik het goed wil maken met haar. De brief die ik voor haar heb geschreven ga ik hier niet delen, daar staat te veel privé informatie in.
  zondag 10 mei 2026 @ 14:39:53 #95
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_220757572
quote:
1s.gif Op zondag 10 mei 2026 14:25 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]
Hij liegt. Wat nu?
Ik heb nooit gelogen hier op fok. Ik ben goudeerlijk, the good the bad and the ugly. Waarom zou ik over alles wat ik vertel over mezelf liegen? Wat bereik ik daarmee denk je? :s)
  zondag 10 mei 2026 @ 14:40:23 #96
511221 Hetekip
Depressief
pi_220757574
quote:
1s.gif Op zondag 10 mei 2026 14:34 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]
Ja, dus? Omdat het FOK! is mag je mensen wel pesten en blijven vragen: 'WAAROM LIEG JE? WAAROM LIEG JE?' Laat mensen toch gewoon met rust, en ga toch gewoon weg als je niks toe te voegen hebt behalve negatief, bah bah.
  zondag 10 mei 2026 @ 14:41:03 #97
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_220757580
quote:
1s.gif Op zondag 10 mei 2026 14:34 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]
Ff serieus boca_raton. Waarom blijf je zeggen dat ik lieg? Ik weet dat fok geen therapeutische setting is, maar dat vind ik juist fijn aan fok. Het heeft mij echt wel geholpen.
  zondag 10 mei 2026 @ 14:41:57 #98
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_220757584
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2026 14:39 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]
Ik heb nooit gelogen hier op fok. Ik ben goudeerlijk, the good the bad and the ugly. Waarom zou ik over alles wat ik vertel over mezelf liegen? Wat bereik ik daarmee denk je? :s)
Op deze manier wordt dit zo’n langgggggggggggggg topic. :O
  zondag 10 mei 2026 @ 14:43:44 #99
511221 Hetekip
Depressief
pi_220757587
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2026 14:38 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]
Ze heeft me afgelopen jaar berichten op Snapchat gestuurd en mij een keer gebeld met dat ze mij mist, dus ik ga haar wel een brief sturen. Ik doe niets illegaals door haar een brief te sturen, er is geen contactverbod en één brief sturen staat niet gelijk aan stalken. Wat ik je heb laten lezen ga ik niet aan haar sturen, maar een beknopte brief met uitleg dat ik betreur hoe alles is gegaan en dat ik het goed wil maken met haar. De brief die ik voor haar heb geschreven ga ik hier niet delen, daar staat te veel privé informatie in.
Oh duidelijk, er is weer wat contact tussen jullie, dat zij heeft geïnitieerd. Nee, dat klopt, je doet daar niks illegaals mee, zeker als zij eerst contact met jou heeft opgenomen. Dat laatste wist ik niet, maar volgens mij is dat dan een nieuwe ontwikkeling die nog niet in jouw schrijven stond.

Nu snap ik je wat beter, en ik denk zeker dat je dat kan doen, en natuurlijk hoef je die hier niet te delen. Hoe was het voor jou om de brief te schrijven? Heb je denk je, wel kunnen erin leggen wat je met haar wilde delen? Ik hoop voor je dat je wellicht een antwoord terugkrijgt. In ieder geval dat je dan kan kijken of het misschien wat kan worden, of dat het toch meer de kant op gaat van doorgaan.

Ik vind het in ieder geval heel knap hoe je ermee omgaat, en wil jou ook wel een compliment maken, dat je de laatste tijd gewoon positief bent. Ik vind dat fijn om te zien :) En laat je ook niet gek maken door de negativiteit. Je bent gewoon goed bezig.
  zondag 10 mei 2026 @ 14:44:30 #100
511221 Hetekip
Depressief
pi_220757589
quote:
1s.gif Op zondag 10 mei 2026 14:41 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]
Op deze manier wordt dit zo’n langgggggggggggggg topic. :O
Ik heb een TR gezet, ga gewoon weg als je hier enkel wat stemmingmakerij wil.
Triest, zeer triest.
  zondag 10 mei 2026 @ 14:45:16 #101
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_220757599
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2026 14:43 schreef Hetekip het volgende:

[..]
Oh duidelijk, er is weer wat contact tussen jullie, dat zij heeft geïnitieerd. Nee, dat klopt, je doet daar niks illegaals mee, zeker als zij eerst contact met jou heeft opgenomen. Dat laatste wist ik niet, maar volgens mij is dat dan een nieuwe ontwikkeling die nog niet in jouw schrijven stond.

Nu snap ik je wat beter, en ik denk zeker dat je dat kan doen, en natuurlijk hoef je die hier niet te delen. Hoe was het voor jou om de brief te schrijven? Heb je denk je, wel kunnen erin leggen wat je met haar wilde delen? Ik hoop voor je dat je wellicht een antwoord terugkrijgt. In ieder geval dat je dan kan kijken of het misschien wat kan worden, of dat het toch meer de kant op gaat van doorgaan.

Ik vind het in ieder geval heel knap hoe je ermee omgaat, en wil jou ook wel een compliment maken, dat je de laatste tijd gewoon positief bent. Ik vind dat fijn om te zien :) En laat je ook niet gek maken door de negativiteit. Je bent gewoon goed bezig.
Dankjewel 🙏🏿
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')