abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 10 mei 2026 @ 13:16:32 #76
194233 Friday12
Originele kloon
pi_220757107
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2026 13:15 schreef PabstBlueRibbon het volgende:

[..]
Heb je je ook weleens afgevraagd hoe TS zich zou kunnen voelen door alle kritiek die hij hier krijgt? Het is weliswaar meestal constructieve kritiek, waarbij mensen in wezen zeggen: "Ik merk dat je het op deze manier aanpakt. Als je het voortaan nou op de manier probeert die ik jou voorstel, dan ervaar je niet meer de problemen waar je tot nu toe wel tegenaan loopt."

Als TS overwegend dit soort adviezen over zich heen krijgt, zal TS zich afvragen of mensen bij hem de dingen kunnen zien die hij wel goed doet. Misschien vraagt hij zich weleens af: "Ben ik nou zelf de loser die alles verkeerd doet en mogelijk een slecht mens, want het lukt mij tot nu toe niet voldoende om mij te gedragen waardoor mensen mij aardig vinden en mij onvoorwaardelijk accepteren. Of is het zo dat ik elke keer te maken krijg met mensen die of te dom zijn om mij te kunnen begrijpen of om een andere reden de pik op mij hebben?" Beide opties zijn verschrikkelijk. Het idee dat je zelf degene bent die alles fout doet en daarom een mislukkeling bent, is wel beangstigender dan wanneer de omgeving en de mensen om je heen vijandig zijn.

Ik vind het daarom ook niet raar dat hij de neiging heeft om tegen anderen aan te trappen als ze op hem reageren met "Ja, maar zou je niet beter..." En al helemaal omdat het over zijn eigen leven gaat.

Wel opmerkelijk is dat als hij gewend is om reacties te krijgen waardoor hij zich in zijn ego aangetast kan voelen, hij toch topics blijft maken. Enerzijds probeert hij hier mensen van zichzelf te overtuigen. Anderzijds laat hij toch enige ruimte over en laat hij het toe dat anderen hun eerlijke mening en gedachten over hem kunnen uiten.

Hij had er ook voor kunnen kiezen om hier geen topics te maken en aandacht te zoeken bij mensen waarvan hij meer zeker is dat ze lieve dingen tegen hem zeggen en waarbij het ook niet uitmaakt of ze eerlijk tegen hem zijn of hem belazeren, omdat het fijn voelt om complimenten te krijgen. Maar blijkbaar is dat niet wat hij zoekt. En dat is ook wel logisch, want als hij de confrontatie niet aandurft met zaken die moeilijk zijn, maar wel dichterbij de realiteit staan, zal het hem nooit lukken om de problemen waar hij tot nu toe tegenaan loopt te kunnen overwinnen.
Heb jij je wel een afgevraagd hoe het is om als je iemand probeerde te helpen telkens afgezeken te worden? En van alles en nog wat naar je hoofd krijgt :')

Hij probeerde in zijn verdraaide gedachten naar familie en users goedkeuring van andere te krijgen ipv kritisch naar zichzelf te kijken
pi_220757136
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2026 13:16 schreef Friday12 het volgende:

[..]
Heb jij je wel een aangevraagd hoe het is om als je iemand probeerde te helpen telkens afgezeken te worden? En van alles en nog wat naar je hoofd krijgt :')
Dan vraag ik mij af waarom je hem probeert te helpen. Gaat het jou erom dat hij zijn leven op orde krijgt en zich beter gaat voelen? Of gaat het jou erom dat hij "dankjewel" tegen jou zegt?
  zondag 10 mei 2026 @ 13:23:47 #78
194233 Friday12
Originele kloon
pi_220757143
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2026 13:22 schreef PabstBlueRibbon het volgende:

[..]
Dan vraag ik mij af waarom je hem probeert te helpen. Gaat het jou erom dat hij zijn leven op orde krijgt en zich beter gaat voelen? Of gaat het jou erom dat hij "dankjewel" tegen jou zegt?
In de hoop dat hij inziet dat het op deze manier nooit veranderd. En elke keer als iemand wat zegt tegen hem met de gedachte ik word gepest is niet goed voor niemand niet. Tevens is dat ook een hele ongezonde gedachtengang.

Edit: de gedachte van ik doe nooit iets fout enzo stoor ik mij aan terwijl je letterlijk het tegenovergestelde ziet gebeuren.
  zondag 10 mei 2026 @ 13:33:54 #79
511221 Hetekip
Depressief
pi_220757204
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2026 13:02 schreef Keep_Walking het volgende:
Ja ik snap wat je bedoelt, maar ze heeft me afgelopen jaar gebeld en aangesproken op Snapchat. Lees mijn verhaal met haar hier in het Engels: https://docs.google.com/d(...)9g/edit?usp=drivesdk

Laat me weten wat je ervan vindt. :*
Hey kerel, ik heb het gelezen. Het lijkt mij niet verstandig haar een brief te sturen, omdat je zomaar een advocaat op je nek kan krijgen.

Ik ken haar kant van het verhaal niet, maar je noemt in je stuk Thijs H, en ik denk dat mensen niet zo zeer neerkijken op mensen met psychoses, maar mensen vooral bang zijn, omdat een Thijs H het nieuws haalt. Iemand met psychoses, die niemand kwaad doet, en dat zijn er veel, komen gewoonweg niet in het nieuws. Ik was helemaal onbekend met psychoses, totdat ik eens een groep moest aanspreken die daar in zaten, en ik had mij wat ingelezen in de materie...

Ik zie dat jij niet klaar met haar bent, maar dat zij dat wel is. Het vallen van de OV chipkaart, ik denk dat het misschien ook angst kan zijn. Zij heeft een advocaat op jou afgestuurd en misschien is ze bang dat je wraak zoekt of iets dergelijks, of dat je in een psychose zit en doorslaat.

Ik denk dat je een goed mens bent met een goed hart, en ik weet zeker dat je telt in de ogen van God. En je bent absoluut niet minder dan andere ongeacht je afkomst of whatever. Maar ik denk dat mensen wel bang zijn voor mensen als jou of mij.

Ik ben schizotypisch en ze noemen mij soms een gek, ik kan op werk niet eens mezelf zijn, ik moet een masker dragen om mijn dag door te komen. Maar ik heb dat besef nog, omdat ik schizotypisch ben en niet psychotisch.

Het is natuurlijk aan jou, of je die brief wil sturen ja of nee. Maar ik zou je willen aanraden naar de toekomst te kijken en het verleden wat los te laten. Er is veel gebeurd in je leven, en ik zie dat je nog heel erg vasthoudt aan alles wat je is overkomen en misschien terug wil naar een tijd waarin het je beter ging in het verleden. Maar je gaat die moeten maken in de toekomst.

Je bent een goeie kerel, met het hart op de goede plek, en ik zou het heel sneu vinden als je dadelijk een advocaat op je dak krijgt. Wat ik jou zou gunnen, is een goeie toekomst. Dat je weer wat werk kan oppakken en je weg kan vinden.

Dat gun ik je echt, en ik snap dat je nu zoiets hebt van of met haar, of met jouw ex en geen andere vrouwen in jouw leven. Maar dat is iets wat je nu mag voelen en het mag ook zo zijn nu, maar je weet niet wat je kan verwachten. Probeer minder naar het verleden te kijken maar meer naar de toekomst. Je hebt zo hard aan je herstel gewerkt, dat je gewoon mag durven dromen over de toekomst. Je hoeft niet terug naar hoe je was voor de psychoses en alles, je kan gewoon naar voren treden met wie je nu bent.

En je bent gewoon iemand die veel heeft meegemaakt, maar die ook nog staat en doorvecht. En daarvoor verdien je wel mijn respect, het is jammer dat mensen met mentale problemen vaak nog als eng worden bestempeld of gevaarlijk maar je gaat er wel komen, daar geloof ik in :)
Solly is retrench, hy hoort dit gister by sy baas
Vanaand gaan hy hom dronk suip en dan sy breins uitblaas
  zondag 10 mei 2026 @ 13:38:09 #80
511221 Hetekip
Depressief
pi_220757217
quote:
1s.gif Op zondag 10 mei 2026 13:16 schreef Friday12 het volgende:

[..]
Heb jij je wel een afgevraagd hoe het is om als je iemand probeerde te helpen telkens afgezeken te worden? En van alles en nog wat naar je hoofd krijgt :')

Hij probeerde in zijn verdraaide gedachten naar familie en users goedkeuring van andere te krijgen ipv kritisch naar zichzelf te kijken
Hij heeft best een zware periode achter de rug, dan kun je zeggen, hij is al genoeg gestraft. Ik denk zelf dat als je allergisch voor hem bent, of hij je teveel heeft beledigd of je het totaal niet met hem eens bent, dat het beter is weg te blijven.

Allemaal naar hem wijzen en met stenen gooien gaat ook niet werken. Iedereen zoekt steun in het leven en wil ergens bij horen. Ik vind het niet erg met hem te praten, ook al zou hij mij uitschelden, maar als ik zou merken dat we langs elkaar door praten, ik geen connectie met hem krijg. Dan trek ik mij gewoonweg terug. Ik heb verder geen behoefte hem dat dan nog voor de voeten te gooien.
Solly is retrench, hy hoort dit gister by sy baas
Vanaand gaan hy hom dronk suip en dan sy breins uitblaas
  zondag 10 mei 2026 @ 13:40:18 #81
194233 Friday12
Originele kloon
pi_220757226
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2026 13:38 schreef Hetekip het volgende:

[..]
Hij heeft best een zware periode achter de rug, dan kun je zeggen, hij is al genoeg gestraft. Ik denk zelf dat als je allergisch voor hem bent, of hij je teveel heeft beledigd of je het totaal niet met hem eens bent, dat het beter is weg te blijven.

Allemaal naar hem wijzen en met stenen gooien gaat ook niet werken. Iedereen zoekt steun in het leven en wil ergens bij horen. Ik vind het niet erg met hem te praten, ook al zou hij mij uitschelden, maar als ik zou merken dat we langs elkaar door praten, ik geen connectie met hem krijg. Dan trek ik mij gewoonweg terug. Ik heb verder geen behoefte hem dat dan nog voor de voeten te gooien.
Nee het ging meer uit eigen ervaring. In je negativiteit blijven hangen ondanks zware periode is nooit goed. En moet je eigenlijk ook niet aanmoedigen
  zondag 10 mei 2026 @ 13:42:29 #82
511221 Hetekip
Depressief
pi_220757240
quote:
1s.gif Op zondag 10 mei 2026 13:23 schreef Friday12 het volgende:

[..]
In de hoop dat hij inziet dat het op deze manier nooit veranderd. En elke keer als iemand wat zegt tegen hem met de gedachte ik word gepest is niet goed voor niemand niet. Tevens is dat ook een hele ongezonde gedachtengang.

Edit: de gedachte van ik doe nooit iets fout enzo stoor ik mij aan terwijl je letterlijk het tegenovergestelde ziet gebeuren.
Ik zie dit vaak gebeuren, maar zelfinzicht moet vanuit je zelf ontstaan.

Ik ben te lui om nu een hele lap tekst te gaan typen, dus ik vraag mijn vriend ChatGPT

Vaak werkt duurzaam zelfinzicht het best wanneer het uiteindelijk vanuit de persoon zelf ontstaat — maar anderen kunnen wel een belangrijke spiegel zijn.

Er zit een verschil tussen:

iemand vertellen “dit doe je fout”
en
iemand helpen zelf te ontdekken “hé, dit patroon heb ik misschien.”

Mensen veranderen zelden diepgaand door kritiek alleen. Als iemand zich aangevallen, beschaamd of gecontroleerd voelt, gaat die meestal verdedigen, rationaliseren of afhaken. Zeker bij gevoelige onderwerpen zoals gedrag, relaties, ego, onzekerheid of emotionele patronen.

Wat wél vaak helpt:

concreet gedrag benoemen zonder oordeel;
vertellen welk effect het op jou of anderen heeft;
vragen stellen waardoor iemand zelf nadenkt;
ruimte laten zodat die persoon zelf conclusies trekt.

Bijvoorbeeld:

Minder effectief: “Je bent altijd egoïstisch.”
Effectiever: “Ik merk dat gesprekken vaak terug naar jou gaan, en daardoor voel ik me soms niet gehoord. Herken je dat?”

Zelfinzicht groeit meestal pas echt wanneer iemand:

zich veilig genoeg voelt om eerlijk te kijken;
zelf motivatie heeft om te begrijpen of te veranderen;
herhaaldelijk feedback krijgt die ergens resoneert.

Soms heeft iemand nog niet de emotionele rijpheid, timing of openheid om het te zien. Dan kun je het honderd keer uitleggen zonder resultaat. Dat betekent niet automatisch dat je ongelijk hebt — alleen dat inzicht niet afdwingbaar is.

Dus kort gezegd:

feedback van buiten kan een deur openen;
maar echte verandering en zelfinzicht moeten uiteindelijk van binnenuit komen.

En qua het helpen zegt ChatGPT:

Het is meestal onrealistisch om te verwachten:

dat iemand alle adviezen opvolgt;
altijd rationeel reageert;
automatisch respectvol blijft;
of dankbaarheid toont omdat je helpt.

Hulp is geen contract waarbij goed gedrag gegarandeerd terugkomt.

Tegelijkertijd is het ook niet gezond als een helper:

blijft duwen terwijl de ander niet openstaat;
zichzelf verantwoordelijk maakt voor iemands herstel;
grenzen laat overschrijden;
of blijft in discussies die alleen frustratie en beledigingen opleveren.

Wat jij zegt — “openstaan of je terugtrekken als er geen klik is” — is vaak juist een volwassen benadering. Je kunt iemand proberen te ondersteunen, maar je kunt geen inzicht, behandeling of respect afdwingen.

Soms is afstand nemen zelfs beter voor beide mensen:

voor de helper, omdat die niet opgebrand raakt;
voor de ander, omdat weerstand vaak groter wordt als iemand zich geduwd voelt.

Compassie en grenzen horen eigenlijk samen. Zonder grenzen verandert helpen snel in trekken, redden of vechten tegen iemand die misschien nog niet klaar is om geholpen te worden.
Solly is retrench, hy hoort dit gister by sy baas
Vanaand gaan hy hom dronk suip en dan sy breins uitblaas
  zondag 10 mei 2026 @ 13:43:16 #83
194233 Friday12
Originele kloon
pi_220757246
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2026 13:42 schreef Hetekip het volgende:

[..]
Ik zie dit vaak gebeuren, maar zelfinzicht moet vanuit je zelf ontstaan.

Ik ben te lui om nu een hele lap tekst te gaan typen, dus ik vraag mijn vriend ChatGPT

Vaak werkt duurzaam zelfinzicht het best wanneer het uiteindelijk vanuit de persoon zelf ontstaat — maar anderen kunnen wel een belangrijke spiegel zijn.

Er zit een verschil tussen:

iemand vertellen “dit doe je fout”
en
iemand helpen zelf te ontdekken “hé, dit patroon heb ik misschien.”

Mensen veranderen zelden diepgaand door kritiek alleen. Als iemand zich aangevallen, beschaamd of gecontroleerd voelt, gaat die meestal verdedigen, rationaliseren of afhaken. Zeker bij gevoelige onderwerpen zoals gedrag, relaties, ego, onzekerheid of emotionele patronen.

Wat wél vaak helpt:

concreet gedrag benoemen zonder oordeel;
vertellen welk effect het op jou of anderen heeft;
vragen stellen waardoor iemand zelf nadenkt;
ruimte laten zodat die persoon zelf conclusies trekt.

Bijvoorbeeld:

Minder effectief: “Je bent altijd egoïstisch.”
Effectiever: “Ik merk dat gesprekken vaak terug naar jou gaan, en daardoor voel ik me soms niet gehoord. Herken je dat?”

Zelfinzicht groeit meestal pas echt wanneer iemand:

zich veilig genoeg voelt om eerlijk te kijken;
zelf motivatie heeft om te begrijpen of te veranderen;
herhaaldelijk feedback krijgt die ergens resoneert.

Soms heeft iemand nog niet de emotionele rijpheid, timing of openheid om het te zien. Dan kun je het honderd keer uitleggen zonder resultaat. Dat betekent niet automatisch dat je ongelijk hebt — alleen dat inzicht niet afdwingbaar is.

Dus kort gezegd:

feedback van buiten kan een deur openen;
maar echte verandering en zelfinzicht moeten uiteindelijk van binnenuit komen.

En qua het helpen zegt ChatGPT:

Het is meestal onrealistisch om te verwachten:

dat iemand alle adviezen opvolgt;
altijd rationeel reageert;
automatisch respectvol blijft;
of dankbaarheid toont omdat je helpt.

Hulp is geen contract waarbij goed gedrag gegarandeerd terugkomt.

Tegelijkertijd is het ook niet gezond als een helper:

blijft duwen terwijl de ander niet openstaat;
zichzelf verantwoordelijk maakt voor iemands herstel;
grenzen laat overschrijden;
of blijft in discussies die alleen frustratie en beledigingen opleveren.

Wat jij zegt — “openstaan of je terugtrekken als er geen klik is” — is vaak juist een volwassen benadering. Je kunt iemand proberen te ondersteunen, maar je kunt geen inzicht, behandeling of respect afdwingen.

Soms is afstand nemen zelfs beter voor beide mensen:

voor de helper, omdat die niet opgebrand raakt;
voor de ander, omdat weerstand vaak groter wordt als iemand zich geduwd voelt.

Compassie en grenzen horen eigenlijk samen. Zonder grenzen verandert helpen snel in trekken, redden of vechten tegen iemand die misschien nog niet klaar is om geholpen te worden.
Als ik het iver een patroon heb pest ik hem. Verder ai slop niet gelezen sorry
  zondag 10 mei 2026 @ 13:47:58 #84
511221 Hetekip
Depressief
pi_220757270
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2026 13:43 schreef Friday12 het volgende:

[..]
Als ik het iver een patroon heb pest ik hem. Verder ai slop niet gelezen sorry
Tja als je AI slop niet wil lezen, prima. Dan zeg je eigenlijk dat ik het voor je moet typen.

Dan ga ik het wel gewoon ruw typen zonder veel tijd te verspillen.

Als jij iemand wil helpen, prima, maar ga dat niet doen als je dat niet kan dragen. Als degene die jij helpt voor jou aan allerlei eisen moet gaan voldoen, dan ben je niet aan het helpen. Dan ben je ook niet geschikt om te helpen, dan moet je het overlaten aan mensen die daar wel mee om kunnen gaan.

Dus of je helpt iemand, en verwacht daar niks voor terug. Of je stopt ermee. Hier gaan roepen: 'Zwieber niet stelen.' Heeft geen enkel effect, inzicht moet van binnenaf komen en niet omdat Friday12 het zegt.

Eigenlijk zijn de meeste die hier willen 'helpen' heel egoïstisch ik twijfel er soms aan of ze iemand willen helpen, of dat ze gewoon iemands leven willen overnemen. Jij moet mijn adviezen opvolgen, jij moet het zien zoals ik het zie, en zo maar door. Dat werkt niet. Als dat je manier van helpen is, kan je er beter mee stoppen, je doet meer kwaad dan goed.
Solly is retrench, hy hoort dit gister by sy baas
Vanaand gaan hy hom dronk suip en dan sy breins uitblaas
  zondag 10 mei 2026 @ 13:50:50 #85
194233 Friday12
Originele kloon
pi_220757284
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2026 13:47 schreef Hetekip het volgende:

[..]
Tja als je AI slop niet wil lezen, prima. Dan zeg je eigenlijk dat ik het voor je moet typen.

Dan ga ik het wel gewoon ruw typen zonder veel tijd te verspillen.

Als jij iemand wil helpen, prima, maar ga dat niet doen als je dat niet kan dragen. Als degene die jij helpt voor jou aan allerlei eisen moet gaan voldoen, dan ben je niet aan het helpen. Dan ben je ook niet geschikt om te helpen, dan moet je het overlaten aan mensen die daar wel mee om kunnen gaan.

Dus of je helpt iemand, en verwacht daar niks voor terug. Of je stopt ermee. Hier gaan roepen: 'Zwieber niet stelen.' Heeft geen enkel effect, inzicht moet van binnenaf komen en niet omdat Friday12 het zegt.

Eigenlijk zijn de meeste die hier willen 'helpen' heel egoïstisch ik twijfel er soms aan of ze iemand willen helpen, of dat ze gewoon iemands leven willen overnemen. Jij moet mijn adviezen opvolgen, jij moet het zien zoals ik het zie, en zo maar door. Dat werkt niet. Als dat je manier van helpen is, kan je er beter mee stoppen, je doet meer kwaad dan goed.
Als hij advies niet op wil volgend prima maar dan niet zeggen ik krijg nooit advies en ze pesten mij. Van mij hoeft het niet maar als op gegeven moment 50 mensen het zeggen moet je toch een beetje achter je oren krabben en gaan nadenken of er inderdaad iets niet fout gaat bij jezelf. Of zie ik dit verkeerd?
  zondag 10 mei 2026 @ 13:56:07 #86
511221 Hetekip
Depressief
pi_220757307
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2026 13:50 schreef Friday12 het volgende:

[..]
Als hij advies niet op wil volgend prima maar dan niet zeggen ik krijg nooit advies en ze pesten mij. Van mij hoeft het niet maar als op gegeven moment 50 mensen het zeggen moet je toch een beetje achter je oren krabben en gaan nadenken of er inderdaad iets niet fout gaat bij jezelf. Of zie ik dit verkeerd?
Dat zie je verkeerd, maar je weigert 'ai' slop te lezen en ik wil geen heel boekwerk gaan typen naar jou. Dus ik zal het heel ruw doen weer.

Inzicht (in zegt het eigenlijk al) moet vanuit je zelf komen. Net zoals ik een hobby zoek, 50 mensen kunnen wel gaan zeggen ga naar de gym, maar wat als ik daar geen flikker aan vindt? Zo ook kunnen 50 mensen roepen: 'jij bent egoïstisch.' Prima dat kan objectief zo zijn, maar als ik dat subjectief niet zo voel, waarom zou ik dat dan opeens gaan voelen omdat 50 man dat roepen?

Sorry, maar als je dat denkt... Dan kan de hele GGZ wel sluiten, want dan hoeven we, maar vaak genoeg iets te zeggen tegen iemand, en dan komt er gedragsverandering. Inzicht krijgt iemand door dieper in gesprek te gaan, te spiegelen en ruimte te maken. Dat heet counseling en dat is wat psychologen, therapeuten en/of counselors doen. Dat is niet gewoon roepen jij bent x en dan er van uitgaan dat de ander dat dan wel even tot zich neemt.

KW zit in een bepaald punt van zijn leven waar hij aan het herstellen is, maar ook nog heel veel meemaakt, er is misschien een beperkte ruimte aanwezig. Dat weten wij niet, dat zou je moeten ontdekken wil je iemand helpen. Wat is iemands bandbreedte, hoe voelt deze persoon zich, waar bevindt deze persoon zich nu?

Hij is gewoon gestopt met hard drugs en al een hele tijd clean, gaat vrijwilligerswerk doen en gaat naar de kerk. DAt zijn toch dingen om aan te moedigen, als je ziet waar hij vandaan komt, wat hij heeft meegemaakt. Waarom dan roepen dat al de rest nog niet perfect is, laat hem lekker aan zijn basis werken, toon een beetje begrip en kijk waar je misschien een beetje kan helpen, door gewoon een luisterend oor te bieden, begripvol te zijn, of wat interesse te tonen. Zo moeilijk is het niet.

Maar ik heb het gevoel dat iedereen die hier komt, om met hem naar het vingertje te wijzen, zelf in de slachtofferrol zit en gewoon egoïstisch is.

Ik ga nu verder ook niet meer erop in, ik wil af en toe kijken hoe het met KW gaat, en kijken waar ik hem wat kan aanmoedigen of helpen, ik heb geen zin om mensen die zich slachtoffer voelen van KW, te gaan begeleiden. Daar ben ik eigenlijk wel klaar mee, blijf gewoon weg als hij je niet zint, of als hij in je allergie zit.
Solly is retrench, hy hoort dit gister by sy baas
Vanaand gaan hy hom dronk suip en dan sy breins uitblaas
  zondag 10 mei 2026 @ 14:02:13 #87
194233 Friday12
Originele kloon
pi_220757327
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2026 13:56 schreef Hetekip het volgende:

[..]
Dat zie je verkeerd, maar je weigert 'ai' slop te lezen en ik wil geen heel boekwerk gaan typen naar jou. Dus ik zal het heel ruw doen weer.

Inzicht (in zegt het eigenlijk al) moet vanuit je zelf komen. Net zoals ik een hobby zoek, 50 mensen kunnen wel gaan zeggen ga naar de gym, maar wat als ik daar geen flikker aan vindt? Zo ook kunnen 50 mensen roepen: 'jij bent egoïstisch.' Prima dat kan objectief zo zijn, maar als ik dat subjectief niet zo voel, waarom zou ik dat dan opeens gaan voelen omdat 50 man dat roepen?

Sorry, maar als je dat denkt... Dan kan de hele GGZ wel sluiten, want dan hoeven we, maar vaak genoeg iets te zeggen tegen iemand, en dan komt er gedragsverandering. Inzicht krijgt iemand door dieper in gesprek te gaan, te spiegelen en ruimte te maken. Dat heet counseling en dat is wat psychologen, therapeuten en/of counselors doen. Dat is niet gewoon roepen jij bent x en dan er van uitgaan dat de ander dat dan wel even tot zich neemt.
ik heb ook een keer op mn flikker gehad van de psycholoog hoor. Soms moet iemand je net die schop onder je reet geven
  zondag 10 mei 2026 @ 14:06:58 #88
511221 Hetekip
Depressief
pi_220757356
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2026 14:02 schreef Friday12 het volgende:

[..]
ik heb ook een keer op mn flikker gehad van de psycholoog hoor. Soms moet iemand je net die schop onder je reet geven
Ben jij een psycholoog, doe jij alles wat die psycholoog heeft gedaan tot op het moment dat hij je een schop onder zijn kont, geeft? Dat doet hij niet in sessie 1. En een reeks 1 op 1 afspraken met een psycholoog, waar je gezamenlijk ergens aan werkt en een therapeutische relatie doet opbouwen, is heel wat anders dan af en toe eens met elkaar posten.

Dus ja, psychologen doen dat ook, maar 1 jij bent er geen, twee als je er een was, je hebt niet genoeg tijd in elkaar geïnvesteerd om een therapeutische relatie op te bouwen om dat in te doen.
Solly is retrench, hy hoort dit gister by sy baas
Vanaand gaan hy hom dronk suip en dan sy breins uitblaas
  zondag 10 mei 2026 @ 14:25:45 #89
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_220757470
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2026 14:06 schreef Hetekip het volgende:

[..]
Ben jij een psycholoog, doe jij alles wat die psycholoog heeft gedaan tot op het moment dat hij je een schop onder zijn kont, geeft? Dat doet hij niet in sessie 1. En een reeks 1 op 1 afspraken met een psycholoog, waar je gezamenlijk ergens aan werkt en een therapeutische relatie doet opbouwen, is heel wat anders dan af en toe eens met elkaar posten.

Dus ja, psychologen doen dat ook, maar 1 jij bent er geen, twee als je er een was, je hebt niet genoeg tijd in elkaar geïnvesteerd om een therapeutische relatie op te bouwen om dat in te doen.
Hij liegt. Wat nu?
  zondag 10 mei 2026 @ 14:31:25 #90
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_220757517
quote:
1s.gif Op zondag 10 mei 2026 13:23 schreef Friday12 het volgende:

[..]
In de hoop dat hij inziet dat het op deze manier nooit veranderd. En elke keer als iemand wat zegt tegen hem met de gedachte ik word gepest is niet goed voor niemand niet. Tevens is dat ook een hele ongezonde gedachtengang.

Edit: de gedachte van ik doe nooit iets fout enzo stoor ik mij aan terwijl je letterlijk het tegenovergestelde ziet gebeuren.
Maar ik ben dus al heel veel veranderd, dus mag ik de erkenning daarvoor krijgen? Ik ben gestopt met drank en drugs, ik ga naar de kerk, ik doe vrijwilligerswerk en ben op zoek naar een betaalde baan. Dat is allemaal goed toch?
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
  zondag 10 mei 2026 @ 14:32:05 #91
511221 Hetekip
Depressief
pi_220757519
quote:
1s.gif Op zondag 10 mei 2026 14:25 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]
Hij liegt. Wat nu?
KW liegt volgens jou of wat bedoel je?

Mensen zo moeilijk is het niet, dan stap je uit de situatie en blijf je weg.
In mijn topic zeiden ook mensen dat ik loog, ik heb toen mijn psychologisch rapport naar Lenny gestuurd, zodat mensen niet bij de mods zouden gaan zeiken dat ik mijn topic moest dichtgooien. Dat is toch helemaal van de zotten eigenlijk.

Als je het niet geloofd blijf je weg, en als hij zich tegenspreekt of zo, dat is menselijk. Verder zoekt hij wat steun en begrip, ook een leugenaar kan begrip en steun zoeken. Maar ik weet niet of hij liegt, ik heb hem niet op een leugen kunnen betrappen, maar dat is ook niet echt waarom ik in dit topic meepost.
Solly is retrench, hy hoort dit gister by sy baas
Vanaand gaan hy hom dronk suip en dan sy breins uitblaas
  zondag 10 mei 2026 @ 14:34:37 #92
511221 Hetekip
Depressief
pi_220757526
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2026 14:31 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]
Maar ik ben dus al heel veel veranderd, dus mag ik de erkenning daarvoor krijgen? Ik ben gestopt met drank en drugs, ik ga naar de kerk, ik doe vrijwilligerswerk en ben op zoek naar een betaalde baan. Dat is allemaal goed toch?
Ik vind dat je heel goed bezig bent, en het is uitermate jammer dat mensen zo in het negatieve hangen. Ik zie in jou wel iemand die er voor gaat, en ik vind het echt heel knap dat je er voor gaat.

Je hebt ook een sportabonnement gesponsord gekregen toch? Ik hoop dat dat je ook gaat brengen wat je zoekt, dat je af en toe eens naar de sportschool gaat. Je hebt eigenlijk doelen en werk er naar toe, dat is toch knap.

Hoe bevalt het vrijwilligerswerk trouwens, is dat leuk/fijn om te doen?
Solly is retrench, hy hoort dit gister by sy baas
Vanaand gaan hy hom dronk suip en dan sy breins uitblaas
  zondag 10 mei 2026 @ 14:34:39 #93
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_220757527
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2026 14:32 schreef Hetekip het volgende:

[..]
KW liegt volgens jou of wat bedoel je?

Mensen zo moeilijk is het niet, dan stap je uit de situatie en blijf je weg.
In mijn topic zeiden ook mensen dat ik loog, ik heb toen mijn psychologisch rapport naar Lenny gestuurd, zodat mensen niet bij de mods zouden gaan zeiken dat ik mijn topic moest dichtgooien. Dat is toch helemaal van de zotten eigenlijk.

Als je het niet geloofd blijf je weg, en als hij zich tegenspreekt of zo, dat is menselijk. Verder zoekt hij wat steun en begrip, ook een leugenaar kan begrip en steun zoeken. Maar ik weet niet of hij liegt, ik heb hem niet op een leugen kunnen betrappen, maar dat is ook niet echt waarom ik in dit topic meepost.
Dit is geen therapeutische setting, dit is FOK!
  zondag 10 mei 2026 @ 14:38:01 #94
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_220757546
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2026 13:33 schreef Hetekip het volgende:

[..]
Hey kerel, ik heb het gelezen. Het lijkt mij niet verstandig haar een brief te sturen, omdat je zomaar een advocaat op je nek kan krijgen.

Ik ken haar kant van het verhaal niet, maar je noemt in je stuk Thijs H, en ik denk dat mensen niet zo zeer neerkijken op mensen met psychoses, maar mensen vooral bang zijn, omdat een Thijs H het nieuws haalt. Iemand met psychoses, die niemand kwaad doet, en dat zijn er veel, komen gewoonweg niet in het nieuws. Ik was helemaal onbekend met psychoses, totdat ik eens een groep moest aanspreken die daar in zaten, en ik had mij wat ingelezen in de materie...

Ik zie dat jij niet klaar met haar bent, maar dat zij dat wel is. Het vallen van de OV chipkaart, ik denk dat het misschien ook angst kan zijn. Zij heeft een advocaat op jou afgestuurd en misschien is ze bang dat je wraak zoekt of iets dergelijks, of dat je in een psychose zit en doorslaat.

Ik denk dat je een goed mens bent met een goed hart, en ik weet zeker dat je telt in de ogen van God. En je bent absoluut niet minder dan andere ongeacht je afkomst of whatever. Maar ik denk dat mensen wel bang zijn voor mensen als jou of mij.

Ik ben schizotypisch en ze noemen mij soms een gek, ik kan op werk niet eens mezelf zijn, ik moet een masker dragen om mijn dag door te komen. Maar ik heb dat besef nog, omdat ik schizotypisch ben en niet psychotisch.

Het is natuurlijk aan jou, of je die brief wil sturen ja of nee. Maar ik zou je willen aanraden naar de toekomst te kijken en het verleden wat los te laten. Er is veel gebeurd in je leven, en ik zie dat je nog heel erg vasthoudt aan alles wat je is overkomen en misschien terug wil naar een tijd waarin het je beter ging in het verleden. Maar je gaat die moeten maken in de toekomst.

Je bent een goeie kerel, met het hart op de goede plek, en ik zou het heel sneu vinden als je dadelijk een advocaat op je dak krijgt. Wat ik jou zou gunnen, is een goeie toekomst. Dat je weer wat werk kan oppakken en je weg kan vinden.

Dat gun ik je echt, en ik snap dat je nu zoiets hebt van of met haar, of met jouw ex en geen andere vrouwen in jouw leven. Maar dat is iets wat je nu mag voelen en het mag ook zo zijn nu, maar je weet niet wat je kan verwachten. Probeer minder naar het verleden te kijken maar meer naar de toekomst. Je hebt zo hard aan je herstel gewerkt, dat je gewoon mag durven dromen over de toekomst. Je hoeft niet terug naar hoe je was voor de psychoses en alles, je kan gewoon naar voren treden met wie je nu bent.

En je bent gewoon iemand die veel heeft meegemaakt, maar die ook nog staat en doorvecht. En daarvoor verdien je wel mijn respect, het is jammer dat mensen met mentale problemen vaak nog als eng worden bestempeld of gevaarlijk maar je gaat er wel komen, daar geloof ik in :)
Ze heeft me afgelopen jaar berichten op Snapchat gestuurd en mij een keer gebeld met dat ze mij mist, dus ik ga haar wel een brief sturen. Ik doe niets illegaals door haar een brief te sturen, er is geen contactverbod en één brief sturen staat niet gelijk aan stalken. Wat ik je heb laten lezen ga ik niet aan haar sturen, maar een beknopte brief met uitleg dat ik betreur hoe alles is gegaan en dat ik het goed wil maken met haar. De brief die ik voor haar heb geschreven ga ik hier niet delen, daar staat te veel privé informatie in.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
  zondag 10 mei 2026 @ 14:39:53 #95
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_220757572
quote:
1s.gif Op zondag 10 mei 2026 14:25 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]
Hij liegt. Wat nu?
Ik heb nooit gelogen hier op fok. Ik ben goudeerlijk, the good the bad and the ugly. Waarom zou ik over alles wat ik vertel over mezelf liegen? Wat bereik ik daarmee denk je? :s)
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
  zondag 10 mei 2026 @ 14:40:23 #96
511221 Hetekip
Depressief
pi_220757574
quote:
1s.gif Op zondag 10 mei 2026 14:34 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]
Dit is geen therapeutische setting, dit is FOK!
Ja, dus? Omdat het FOK! is mag je mensen wel pesten en blijven vragen: 'WAAROM LIEG JE? WAAROM LIEG JE?' Laat mensen toch gewoon met rust, en ga toch gewoon weg als je niks toe te voegen hebt behalve negatief, bah bah.
Solly is retrench, hy hoort dit gister by sy baas
Vanaand gaan hy hom dronk suip en dan sy breins uitblaas
  zondag 10 mei 2026 @ 14:41:03 #97
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_220757580
quote:
1s.gif Op zondag 10 mei 2026 14:34 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]
Dit is geen therapeutische setting, dit is FOK!
Ff serieus boca_raton. Waarom blijf je zeggen dat ik lieg? Ik weet dat fok geen therapeutische setting is, maar dat vind ik juist fijn aan fok. Het heeft mij echt wel geholpen.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
  zondag 10 mei 2026 @ 14:41:57 #98
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_220757584
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2026 14:39 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]
Ik heb nooit gelogen hier op fok. Ik ben goudeerlijk, the good the bad and the ugly. Waarom zou ik over alles wat ik vertel over mezelf liegen? Wat bereik ik daarmee denk je? :s)
Op deze manier wordt dit zo’n langgggggggggggggg topic. :O
  zondag 10 mei 2026 @ 14:43:44 #99
511221 Hetekip
Depressief
pi_220757587
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2026 14:38 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]
Ze heeft me afgelopen jaar berichten op Snapchat gestuurd en mij een keer gebeld met dat ze mij mist, dus ik ga haar wel een brief sturen. Ik doe niets illegaals door haar een brief te sturen, er is geen contactverbod en één brief sturen staat niet gelijk aan stalken. Wat ik je heb laten lezen ga ik niet aan haar sturen, maar een beknopte brief met uitleg dat ik betreur hoe alles is gegaan en dat ik het goed wil maken met haar. De brief die ik voor haar heb geschreven ga ik hier niet delen, daar staat te veel privé informatie in.
Oh duidelijk, er is weer wat contact tussen jullie, dat zij heeft geïnitieerd. Nee, dat klopt, je doet daar niks illegaals mee, zeker als zij eerst contact met jou heeft opgenomen. Dat laatste wist ik niet, maar volgens mij is dat dan een nieuwe ontwikkeling die nog niet in jouw schrijven stond.

Nu snap ik je wat beter, en ik denk zeker dat je dat kan doen, en natuurlijk hoef je die hier niet te delen. Hoe was het voor jou om de brief te schrijven? Heb je denk je, wel kunnen erin leggen wat je met haar wilde delen? Ik hoop voor je dat je wellicht een antwoord terugkrijgt. In ieder geval dat je dan kan kijken of het misschien wat kan worden, of dat het toch meer de kant op gaat van doorgaan.

Ik vind het in ieder geval heel knap hoe je ermee omgaat, en wil jou ook wel een compliment maken, dat je de laatste tijd gewoon positief bent. Ik vind dat fijn om te zien :) En laat je ook niet gek maken door de negativiteit. Je bent gewoon goed bezig.
Solly is retrench, hy hoort dit gister by sy baas
Vanaand gaan hy hom dronk suip en dan sy breins uitblaas
  zondag 10 mei 2026 @ 14:44:30 #100
511221 Hetekip
Depressief
pi_220757589
quote:
1s.gif Op zondag 10 mei 2026 14:41 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]
Op deze manier wordt dit zo’n langgggggggggggggg topic. :O
Ik heb een TR gezet, ga gewoon weg als je hier enkel wat stemmingmakerij wil.
Triest, zeer triest.
Solly is retrench, hy hoort dit gister by sy baas
Vanaand gaan hy hom dronk suip en dan sy breins uitblaas
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')