Exact ja.quote:
Zeg dat je niets van weercodes snapt zonder te zeggen dat je niets van weercodes snaptquote:Op zondag 3 mei 2026 09:54 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Exact ja.
Code geel om een buitje.
Gebruik die shit als er echt wat aan de hand is. Anders nemen mensen het compleet niet meer serieus.
Er was hier in de regio geen code geel, het zou onderlangs trekken. Je zou toch moeten weten dat ‘het weer voor Nederland’ hier niet geldt.quote:Op zondag 3 mei 2026 09:54 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Exact ja.
Code geel om een buitje.
Gebruik die shit als er echt wat aan de hand is. Anders nemen mensen het compleet niet meer serieus.
Vrijdag was die code afgegeven voor 'heel het land'.quote:Op zondag 3 mei 2026 10:37 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Er was hier in de regio geen code geel, het zou onderlangs trekken. Je zou toch moeten weten dat ‘het weer voor Nederland’ hier niet geldt.
Daar snapt niemand wat van inmiddels.quote:Op zondag 3 mei 2026 10:33 schreef Dven het volgende:
[..]
Zeg dat je niets van weercodes snapt zonder te zeggen dat je niets van weercodes snapt
Beetje zelf nadenken en op weeronline kijken… We horen hier niet bij ‘heel het land’. Er was hier niks qua ellende voorspeldquote:Op zondag 3 mei 2026 11:03 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Vrijdag was die code afgegeven voor 'heel het land'.
Nogmaals dat weeralarm kwam vrijdag voor heel het land. Las ik en hoorde ik op verschillende nieuwsoutlets.quote:Op zondag 3 mei 2026 11:22 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Beetje zelf nadenken en op weeronline kijken… We horen hier niet bij ‘heel het land’. Er was hier niks qua ellende voorspeld
Weeralarm? Dat was code geel.quote:Op zondag 3 mei 2026 11:37 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Nogmaals dat weeralarm kwam vrijdag voor heel het land. Las ik en hoorde ik op verschillende nieuwsoutlets.
Mensen nemen alleen code oranje en rood nog enigszins serieus.quote:Op zondag 3 mei 2026 09:54 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Exact ja.
Code geel om een buitje.
Je snapt er dus inderdaad niks van. Dat maak je met de post daarover duidelijkerquote:Op zondag 3 mei 2026 11:37 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Nogmaals dat weeralarm kwam vrijdag voor heel het land. Las ik en hoorde ik op verschillende nieuwsoutlets.
Nou, leg het dan eens uit almachtig baken van weer kennis.quote:Op zondag 3 mei 2026 12:50 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Je snapt er dus inderdaad niks van. Dat maak je met de post daarover duidelijker
Net boven de 15 graden. Niet verkeerd voor begin mei.quote:Op zondag 3 mei 2026 12:46 schreef Geschiedkundige het volgende:
Pluim ziet er goed uit. Geen gemiddeldes van 20+
Eind van de week gelukkig alweer warmer. Onder de 15 mag eigenlijk niet meer.quote:Op zondag 3 mei 2026 13:59 schreef 12Beaufort het volgende:
[..]
Net boven de 15 graden. Niet verkeerd voor begin mei.
quote:Op zondag 3 mei 2026 14:05 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Eind van de week gelukkig alweer warmer. Onder de 15 mag eigenlijk niet meer.
quote:
Er werd gewoon aan de eisen voldaan. Hier een uitleg, inclusief mooie tabel:quote:Op zondag 3 mei 2026 11:37 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Vrij duidelijk dus. Dat betekent niet dat het overal in het hele land op zeker allemaal gaat gebeuren. Het is code geel, de definitie is niet 'we gaan allemaal kapot':quote:De buien gaan gepaard met hagel en windstoten tot 70 kilometer per uur. Plaatselijk kan op korte tijd 10 tot 20 millimeter regen vallen. In heel april viel gemiddeld slechts 8 millimeter regen.
Niks meer dan 'hey, let even op' dus eigenlijk. Mensen zien het vaak gelijk als heel ernstig en gaan dan klagen als het in hun dorp geen dramatisch weer was, maar dat is dus ten onrechte.quote:Er is kans op gevaarlijk weer. Dit zijn weersituaties die in Nederland vaak voorkomen waarbij het raadzaam is op te letten, met name als men onderweg is. Code geel kan 48 uur voordat het weerfenomeen optreedt, worden uitgegeven.
Hier schrik ik van.quote:Op zondag 3 mei 2026 16:53 schreef Stephan5 het volgende:
Wat een afgang voor Noord-Holland. Dit moet geen vaste prik gaan worden voor het echte seizoen.
Ik ben serieus geirriteerd.![]()
De zon schijnt inmiddels. In totaal 8 mm gevallen. 4 mm gisteravond laat uit het uitdovende kadaver uit zuiden.. en 4 mm uit enkele uren... ja.. enkele uren.. vanmorgen en eerste deel van de middag.
Je verwachtte toch niet echt noodweer hè?quote:Op zondag 3 mei 2026 16:53 schreef Stephan5 het volgende:
Wat een afgang voor Noord-Holland. Dit moet geen vaste prik gaan worden voor het echte seizoen.
De zon schijnt inmiddels. In totaal 8 mm gevallen. 4 mm gisteravond laat uit het uitdovende kadaver uit zuiden.. en 4 mm uit enkele uren... ja.. enkele uren.. vanmorgen en eerste deel van de middag.
Jepquote:Op zondag 3 mei 2026 16:53 schreef Stephan5 het volgende:
Natuurlijk niet.. Ik ben een liefhebber van actief weer.. alleen ik heb geen enkele mogelijkheid om het op te zoeken...quote:Op zondag 3 mei 2026 17:14 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Je verwachtte toch niet echt noodweer hè?
Ok, dan is het goed. Schrok al dat juist jij onrealistische verwachtingen hadquote:Op zondag 3 mei 2026 18:27 schreef Stephan5 het volgende:
[..]
Natuurlijk niet.. Ik ben een liefhebber van actief weer.. alleen ik heb geen enkele mogelijkheid om het op te zoeken...
Niet voor niets dat ik de weerman ben op de Frontpage al sinds 2012..
En dus ja... zowel gisteren, vandaag, en morgen zijn zeer frustrerend inderdaad. Ja, ik heb ruim 35 jaar ervaring in het weer.
De radarbeelden zeggen nu ook al weer genoeg... en van morgen moeten we het hier ook niet bepaald hebben..quote:Op zondag 3 mei 2026 18:31 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ok, dan is het goed. Schrok al dat juist jij onrealistische verwachtingen had
Ik heb nu een leaseauto, maakt het wel aantrekkelijker om eens de terreur op te zoeken als het eens goed gaat spoken in de buurt.
Het is mei, dan moet je ook helemaal geen terreur verwachtenquote:Op zondag 3 mei 2026 18:34 schreef Stephan5 het volgende:
[..]
De radarbeelden zeggen nu ook al weer genoeg... en van morgen moeten we het hier ook niet bepaald hebben..
Ik verwacht geen wonderen...ik draai daar echt wel wat langer voor mee...het is alleen toch een teleurstelling, omdat ik verder geen ander plezier heb...quote:Op zondag 3 mei 2026 18:35 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Het is mei, dan moet je ook helemaal geen terreur verwachten
quote:Op zondag 3 mei 2026 18:40 schreef Stephan5 het volgende:
[..]
Ik verwacht geen wonderen...ik draai daar echt wel wat langer voor mee...het is alleen toch een teleurstelling, omdat ik verder geen ander plezier heb...
Toch ben ik een persoon.. dat het even slikken is.. en dan weer doorgaan. Er is namelijk niemand die even tegen mij zegt.. doe even gewoon... ja, ik ben nogal eenzaam. Dat klopt...quote:
Nou, hup dan. Omdat je het zo lief vraagt.quote:Op zondag 3 mei 2026 13:00 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Nou, leg het dan eens uit almachtig baken van weer kennis.
Code rood ziet er zo uit:quote:Op zondag 3 mei 2026 21:53 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Nou, hup dan. Omdat je het zo lief vraagt.![]()
Je gaat al de fout in met de boel een 'weeralarm' te noemen. Een weeralarm is namelijk code rood, dat is iets van een totaal andere orde dan code geel.
Laten we gewoon de KNMI-definities erbij pakken.
Code geel
Er is kans op gevaarlijk weer. Dit zijn weersituaties die in Nederland vaak voorkomen waarbij het raadzaam is op te letten, met name als men onderweg is. Code geel kan 48 uur voordat het weerfenomeen optreedt, worden uitgegeven.
Code oranje
Er is grote kans op gevaarlijk weer waarbij de impact groot is met mogelijk schade, letsel of veel overlast. Dit kan plaatselijk zijn. Code oranje kan 24 uur van tevoren worden afgegeven.
Code rood (weeralarm)
Dit is een weeralarm waarbij extreem weer een grote impact op de samenleving heeft. De weersituatie kan voor zoveel schade, letsel en overlast zorgen dat het maatschappij-ontwrichtend kan zijn. Dit kan heel plaatselijk zijn. Code rood wordt op zijn vroegst 24 uur uitgegeven voordat het weerfenomeen zich voordoet. Code rood kan ook uitgegeven worden als er een kleine kans is op een extreme weersituatie, maar de veiligheidsrisico’s groot zijn.
In tabel:
[ afbeelding ]
Ik neem aan dat je weet dat het weer zich niet compleet laat voorspellen. Code geel werd afgegeven omdat er potentieel een flinke weerssituatie kon ontstaan. Dit was veelal op LOKAAL niveau. Maar de meteoroloog kunnen niet ruim van te voren zeggen welk dorp of stad met deze situatie te maken krijgt. Zeker niet bij een omslag van het weer in een onstabiele atmosfeer waar overal en nergens buien (kunnen) ontstaan.
Code geel wordt vrijwel altijd voor een complete provincie afgegeven, dus kan ook zijn dat maar een deel van de provincie geraakt wordt (of dat het werd verwacht) en dat je er zelf eigenlijk totaal niks van merkt. Bovendien worden de weercodes vaak ook later weer ingetrokken of opgeschaald, afhankelijk van de meest recente opties van de weermodellen.
Dusja, je mag het zeker onzin vinden. Dat is het echter niet. Code geel is niet meer dan een 'pas op - zeker als je onderweg bent - het weer kan lokaal gevaarlijke vormen aannemen'. Niemand zegt dat je je moet opsluiten en de hel en verdoemenis nabij zijn. Dat iemand code geel verder niet serieus neemt, ligt niet aan het KNMI maar meer aan de betweterigheid van de gemiddelde burger in ons land.
Waarom doe ik het ook.
Opbokken met zuidelijke (of westelijke) stromingen.quote:Op maandag 4 mei 2026 10:17 schreef INViCTuS het volgende:
Weekend gelukkig alweer warmer
het weekeinde van 9-10 mei wordt met een zuidelijke hoogtestroming warmere lucht aangevoerd. De middagtemperaturen stijgen dan naar waarden iets boven 20 graden. Wel neemt onder invloed van een zich vormend lagedrukgebied boven Biskaje en het noordwestelijk deel van het Iberisch schiereiland de kans op een regen- of onweersbui toe
Even de IBC's aanvullenquote:Op maandag 4 mei 2026 10:18 schreef INViCTuS het volgende:
Vocht voor je moestuin @:geschiedkundige
Tamelijk complexe meteorologische situatie dezer dagen. In het zuidoostelijk deel van het land kan vandaag en morgen in totaal plaatselijk tussen 30 en 50 mm vallen.
De meteorologische situatie boven onze omgeving is dezer dagen tamelijk complex. Binnen een vore van lagedruk, die vandaag zuidwest-noordoost georiënteerd langzaam van noord naar zuid over Nederland trekt en uiteindelijk boven het zuidoosten stagneert, bevindt zich vochtig warme lucht. In deze lucht komen later vandaag in vooral het binnenland plaatselijk flinke buien tot ontwikkeling die in relatief korte tijd veel neerslag kunnen veroorzaken.
In deze situatie komt op Bevrijdingsdag weinig verandering. Onder invloed van lagedrukvorming boven Frankrijk wordt de frontale zone geactiveerd en dat proces leidt tot aanhoudend grote neerslagkansen (veelal buiig van karakter) in het midden, zuiden en oosten van het land. Later op dinsdag beperken de neerslagactiviteiten zich voornamelijk tot het zuidoosten. In totaal kan er vandaag en morgen plaatselijk 30 tot 50 mm vallen. Zoals het zich nu laat aanzien blijft het in het noorden en noordwesten overwegend meest droog.
Oost is het beste! Wat een verschil met woensdag/donderdag/vrijdag. Die lage luchtvochtigheid was echt bijzonder fijn.quote:Op maandag 4 mei 2026 12:15 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Opbokken met zuidelijke (of westelijke) stromingen.
Komende 2/3 dagen ook niet heel best. Vrij fris/koud. Weekend gelukkig alweer 20+quote:Op maandag 4 mei 2026 16:08 schreef 12Beaufort het volgende:
Vrij fris hier. Nog geen 13 graden. Die noordenwind voelt goed koud aan.
[ afbeelding ]
Ondertussen stond het zweet me op m'n rug na m'n lunchwandeling net.quote:Op maandag 4 mei 2026 16:08 schreef 12Beaufort het volgende:
Vrij fris hier. Nog geen 13 graden. Die noordenwind voelt goed koud aan.
[ afbeelding ]
Hier ook prima dagje.quote:Op maandag 4 mei 2026 16:01 schreef bloodymary1 het volgende:
Vandaag vond ik nog wel lekker. Geen regen gehad hier, flauw zonnetje en tegen de 20. Beter dan verwacht.
Het nieuwe normaal.quote:Op maandag 4 mei 2026 16:59 schreef INViCTuS het volgende:
@:dick_laurent zelfs Spanje weer nat. Vrij ongewoon
[ x ]
Met deze buien is die droogte niet opgelost, 95% van het water vertrekt naar het riool ivp de grondquote:Op maandag 4 mei 2026 16:33 schreef Nattekat het volgende:
Er ontstaan gewoon her en der enorme hoosbuien die amper bewegen. Lokaal is de droogte wel meteen opgelost dan.
Spanjequote:Op maandag 4 mei 2026 17:19 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Het nieuwe normaal.
In Spanje heb je of bloedhitte waarbij alleen binnen zitten een optie is of extreem weer in de vorm van terreurbuien.
Water dat in het riool eindigt was daar ook terecht gekomen met langdurige lichte regen. Beetje een onzinnige redenatie dit.quote:Op maandag 4 mei 2026 17:49 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
Met deze buien is die droogte niet opgelost, 95% van het water vertrekt naar het riool ivp de grond
Buienradar zit er wel vaker naast de laatste tijd hoor.quote:Op maandag 4 mei 2026 10:45 schreef Kanaroe het volgende:
Het komt hier met bakken uit de lucht
Buienradar toont, en zegt mij, 'geen neerslag verwacht'
Strakblauwe lucht en amper een wolk, waar zo boos over? Ik snap deze nietquote:Op maandag 4 mei 2026 18:48 schreef Stephan5 het volgende:
Strakblauwe lucht, amper een wolkje.![]()
Morgen, woensdag, donderdag en vrijdag ook helemaal niks. Wat een armoe.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Voor de dagelijkse Trumprotzooi: https://reportersonline.nl/auteur/kirsten-verdel/
Kijk live hoe Trump zijn eigen land sloopt: https://www.project2025.observer/
Opgelost, slotje.quote:Op maandag 4 mei 2026 19:39 schreef INViCTuS het volgende:
De droogte wordt in bepaalde delen van het land behoorlijk verdreven/getemperd
[ x ]
quote:Op maandag 4 mei 2026 19:45 schreef TweedeKlum het volgende:
Het einde van Limburg.![]()
![]()
Zonder water geen leven. Laat maar komenSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Limbabwe en brabo's krijgen de natte regen des doods en dat stroomt vanzelf wel naar het grandioze westen.quote:Op maandag 4 mei 2026 19:39 schreef INViCTuS het volgende:
De droogte wordt in bepaalde delen van het land behoorlijk verdreven/getemperd
[ x ]
quote:Op maandag 4 mei 2026 20:05 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Zonder water geen leven. Laat maar komen
Als er al regen komt, is dat altijd in Brabant, Limburg en Gelderland. Aan de kust, de noordelijke provincies en Flevoland, die vissen altijd achter 't net.quote:Op maandag 4 mei 2026 19:35 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Strakblauwe lucht en amper een wolk, waar zo boos over? Ik snap deze niet
Hij woont niet in de driehoek, dus onterechte klacht.quote:Op maandag 4 mei 2026 20:37 schreef Twieki het volgende:
[..]
Als er al regen komt, is dat altijd in Brabant, Limburg en Gelderland. Aan de kust, de noordelijke provincies en Flevoland, die vissen altijd achter 't net.
Voor zover ik weet komt @:Stephan5 uit 't noorden, dus terecht dat hij baalt van geen regen. Zou ik ook doen.
Oké man, koop een lollie en vier het.quote:Op maandag 4 mei 2026 20:46 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Hij woont niet in de driehoek, dus onterechte klacht.
@:Haags @:wereldgozer
Bij mij is het nog steeds droog ondanks dat het al uren in de lucht hangt. Zonsondergang was heel rood vanavond.quote:Op maandag 4 mei 2026 21:28 schreef INViCTuS het volgende:
Komt mien weer een partijtje water naar beneden hier. Kan wel weer een paar weken droog blijven hierna
Denk dat je gewoon even een bui moet opzoeken als je je auto wil wassen. Even een half uurtje laten staan en hij is schoon, dan kan je weer naar huis waar nog altijd geen druppel gevallen is.quote:Op maandag 4 mei 2026 21:43 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Bij mij is het nog steeds droog ondanks dat het al uren in de lucht hangt. Zonsondergang was heel rood vanavond.
Weet je wel wat diesel kost tegenwoordig? Ik rij wel naar de wasstraat.quote:Op maandag 4 mei 2026 21:47 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Denk dat je gewoon even een bui moet opzoeken als je je auto wil wassen. Even een half uurtje laten staan en hij is schoon, dan kan je weer naar huis waar nog altijd geen druppel gevallen is.
Elektrischquote:Op maandag 4 mei 2026 21:57 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Weet je wel wat diesel kost tegenwoordig? Ik rij wel naar de wasstraat.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.100.000 katjes
Fuck the EBU!
Nog altijd beter dan:quote:Op maandag 4 mei 2026 20:36 schreef Kriegel het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Bovendien gaan we geen overstromingen (van die mate) krijgen door de regen komende dagen. Dus vreemde post eigenlijk.
[ Bericht 6% gewijzigd door Geschiedkundige op 04-05-2026 22:49:01 ]
Jup, bij jullie wel, hier in Flevoland valt er weer geen druppel.quote:Op maandag 4 mei 2026 21:28 schreef INViCTuS het volgende:
Komt mien weer een partijtje water naar beneden hier. Kan wel weer een paar weken droog blijven hierna
Da's hoe Flevoland er nu uit ziet.quote:Op maandag 4 mei 2026 22:07 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Nog altijd beter dan:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Bovendien gaan we geen overstromingen (van die mate) krijgen door de regen komende dagen. Dus vreemde post eigenlijk.
Maar je kan toch gewoon in je achtertuin op safari?quote:Op maandag 4 mei 2026 22:16 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Binnenkort op safari in Flevoland
Als er nog wat leeft..
Doe maar niet.quote:Op maandag 4 mei 2026 22:07 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Nog altijd beter dan:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Bovendien gaan we geen overstromingen (van die mate) krijgen door de regen komende dagen. Dus vreemde post eigenlijk.
Ah ja, Duitsers. Lopen genoeg olifanten en nijlpaarden bij.quote:Op maandag 4 mei 2026 22:25 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Maar je kan toch gewoon in je achtertuin op safari?
[ afbeelding ]
quote:Op maandag 4 mei 2026 22:07 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Nog altijd beter dan:Het was gewoon maar een grapje hoor, zo van, we weten wat er de vorige keer gebeurde toen er daar een bui bleef hangen. Voorzichtig met wat je wenst.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Bovendien gaan we geen overstromingen (van die mate) krijgen door de regen komende dagen. Dus vreemde post eigenlijk.![]()
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |