Wat niet binnen komt kun je moeilijk afpakken. Ergens moet bezuinidg worden. Forenzen zullen zoveel mogelijk met het ov moeten. Niet allemaal tegelijk natuurlijk:quote:Op zaterdag 18 april 2026 21:14 schreef cinderloom het volgende:
[..]
Te ingrijpend.
Je wilt niet gelijk nu al mensen en bedrijven vanalles afpakken
nou schreeuw maar niet te hard. De overheid van NL en alle andere landen is tot ALLES in staat. Maar wel braaf 2 min stil zijn op 4 mei 'opdat wij niet vergeten'quote:Op zaterdag 18 april 2026 17:25 schreef littlemindy het volgende:
[..]
Alleen mogen tanken met een QR code
Met je eens dat OV een zeer goed alternatief kan zijn voor veel mensen denk ik.quote:Op zaterdag 18 april 2026 21:23 schreef ACT-F het volgende:
Ergens moet bezuinidg worden. Forenzen zullen zoveel mogelijk met het ov moeten. Niet allemaal tegelijk natuurlijk:
Als ze standaard korting geven buiten de spits dan zijn de kosten te dempen als de werkgever zich flexibel opstelt. Bij toenemend ov-gebruik wordt het rendabel om met busjes naar afgelegen industrieterreinen te rijden.quote:Op zaterdag 18 april 2026 21:55 schreef cinderloom het volgende:
[..]
Met je eens dat OV een zeer goed alternatief kan zijn voor veel mensen denk ik.
Maar de prijzen zijn niet om van te gaan juichen, dus is voor veel mensen de auto simpelweg voordeliger.
Even los van het feit hoe makkelijk je wel of niet op je eindbestemming komt, want dat kan ook een dingetje zijn. Maar roep dan maar weer de ov taxi in bij wijze van.
Maargoed, laten we er maar niet vanuit gaan dat het zo erg gaat worden.
quote:Op zaterdag 18 april 2026 16:49 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Straks om de week een persconferentie waarin de stand van zaken verduidelijkt word?
Als de onderburen niet stoken: 13 graden. Meestal 15.quote:Op zaterdag 18 april 2026 19:38 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Wauw, dat vind ik eigenlijk wel hardcore man.
Hoeveel graden is het bij jou dan binnen in de koudste dag van de winter?
Hoe goedkoper je brandstof en energie maakt, hoe groter het probleem en hoe meer we er indirect (via de belastingen) voor moeten betalen.quote:Op zaterdag 18 april 2026 19:39 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Ik denk dat mensen toch gehoopt hadden op (tijdelijke) belastingverlaging of zo.
Ik stook ook nooit, woon op een tussenverdieping van een appartementen complex.quote:Op zaterdag 18 april 2026 19:24 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Je stookt niet? Slaap je ergens in de bezemkast van een fabriek of zo?
Inderdaad en ondertussen worden juist de mensen in armere landen daar de dupe van, want daar zijn de mogelijkheden tot subsidieren erg beperkt. Met subsidieren verdwijnt de schaarste niet, de verdeling veranderd.quote:Op zaterdag 18 april 2026 22:27 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Hoe goedkoper je brandstof en energie maakt, hoe groter het probleem en hoe meer we er indirect (via de belastingen) voor moeten betalen.
Dat is niet goed kerel, daar krijg je schimmelvorming van.quote:Op zaterdag 18 april 2026 22:26 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Als de onderburen niet stoken: 13 graden. Meestal 15.
Het zijn vooral de menen met een lager inkomen, die niet de luxe hebben om thuis te kunnen werken, die met het OV gaan. Die moeten ook allemaal rond dezelfde tijd bij hun baas zijn. Gelukkig beginnen de studenten later, waardoor het toch nog wat wordt uitgesmeerd.quote:Op zaterdag 18 april 2026 21:23 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Wat niet binnen komt kun je moeilijk afpakken. Ergens moet bezuinidg worden. Forenzen zullen zoveel mogelijk met het ov moeten. Niet allemaal tegelijk natuurlijk:
[ [url=https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Fwww.treinreiziger.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F10%2Fmass_treinreizigers1.jpg]afbeelding[/url] ]
Ja, daar wringt de schoen.quote:Op zaterdag 18 april 2026 22:00 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Als ze standaard korting geven buiten de spits dan zijn de kosten te dempen als de werkgever zich flexibel opstelt. Bij toenemend ov-gebruik wordt het rendabel om met busjes naar afgelegen industrieterreinen te rijden.
Heb ik geen last van, afzuiging aan tijdens het koken. De airfryer op het balkon gebruiken. In mijn appartement zit een centraal afzuigsysteem wat altijd aanstaat. Na het warm douchen, wat ik zelden doe, douchedeur dichtlaten en de afzuiging even een uurtje een standje hoger zetten.quote:Op zaterdag 18 april 2026 22:43 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Dat is niet goed kerel, daar krijg je schimmelvorming van.
Ja, je moet wel zorgen voor een goede ventilatie, inderdaad. De binnendeuren staan dan open, zodat de mechanische afzuiging goed zijn werk kan doen.quote:Op zaterdag 18 april 2026 22:43 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Dat is niet goed kerel, daar krijg je schimmelvorming van.
Pfoe ik geef het je te doen, ik ben ook zuinig met gas, maar dit is survivallen in eigen huis voor kleingeld. Die een of twee graden gaat je de kop niet kosten, zelfs niet met de huidige en toekomstige prijzen.quote:Op zaterdag 18 april 2026 22:50 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Heb ik geen last van, afzuiging aan tijdens het koken. De airfryer op het balkon gebruiken. In mijn appartement zit een centraal afzuigsysteem wat altijd aanstaat. Na het warm douchen, wat ik zelden doe, douchedeur dichtlaten en de afzuiging even een uurtje een standje hoger zetten.
En 10% van de totale nederlandse CO2-uitstoot = win,winquote:Op zaterdag 18 april 2026 22:48 schreef Mortaxx het volgende:
Ik zou tata steel sluiten. Dat scheelt een berg brandstof
Nou, het is tegenwoordig geen kleingeld meer, hoor. De stookkosten zijn sinds de oorlog in Oekraïne gestaag gestegen.quote:Op zaterdag 18 april 2026 22:52 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Pfoe ik geef het je te doen, ik ben ook zuinig met gas, maar dit is survivallen in eigen huis voor kleingeld. Die een of twee graden gaat je de kop niet kosten, zelfs niet met de huidige en toekomstige prijzen.
Ik voel me er prettig bij en merk het eigenlijk niet eens meer. 's winters kleed ik me erop en dat voldoet blijkbaar.quote:Op zaterdag 18 april 2026 22:52 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Pfoe ik geef het je te doen, ik ben ook zuinig met gas, maar dit is survivallen in eigen huis voor kleingeld. Die een of twee graden gaat je de kop niet kosten, zelfs niet met de huidige en toekomstige prijzen.
Ja, het went wel. Als ik de verwarming aanzet omdat ik bezoek krijg, vinden zij het fris in hun trui, terwijl ik zit te zweten in mijn T-shirt.quote:Op zaterdag 18 april 2026 22:56 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Ik voel me er prettig bij en merk het eigenlijk niet eens meer. 's winters kleed ik me erop en dat voldoet blijkbaar.
Tenzij je de kachel op 25 zet, wat ik in jou geval niet verwacht, is zweten bij een graad of 18~20 zonder enige inspanning volstrekt niet normaalquote:Op zaterdag 18 april 2026 22:58 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ja, het went wel. Als ik de verwarming aanzet omdat ik bezoek krijg, vinden zij het fris in hun trui, terwijl ik zit te zweten in mijn T-shirt.
Slecht voor schimmel maar dat terzijde.quote:Op zaterdag 18 april 2026 22:26 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Als de onderburen niet stoken: 13 graden. Meestal 15.
Als mij in huis moet kleden op de kou is het te koud.quote:Op zaterdag 18 april 2026 22:56 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Ik voel me er prettig bij en merk het eigenlijk niet eens meer. 's winters kleed ik me erop en dat voldoet blijkbaar.
Nee, dat zou nooit werken. Dan zou jij kunnen tanken met de pas van je buurman.quote:Op zaterdag 18 april 2026 19:57 schreef ACT-F het volgende:
[..]
En hoe moet een pomp een QR-code lezen?Het is veel handiger om een limiet per bankrekening te hanteren.
Een groot deel kun je als batch doen vanwege de werkgever, bijvoorbeeld in de zorg enzo. De rest is de verantwoordelijkheid van d consument, toon maar aan dat jouw kilometers noodzakelijk zijn.quote:Op zaterdag 18 april 2026 17:53 schreef Watmoetjenou het volgende:
[..]
En hoe ga je dat van elke bestuurder achterhalen of het noodzakelijk is?
Grenzen dicht!quote:Op zondag 19 april 2026 00:33 schreef hooibaal het volgende:
[..]
Een groot deel kun je als batch doen vanwege de werkgever, bijvoorbeeld in de zorg enzo. De rest is de verantwoordelijkheid van d consument, toon maar aan dat jouw kilometers noodzakelijk zijn.
Cruciale beroepen zijn noodzakelijk, mantelzorg is noodzakelijk, sommige soorten van vrijwilligerswerk zijn noodzakelijk. Maar heel veel kantoorwerk kan thuis en er zijn allerlei vrijetijdsbesteding-beroepen die sowieso overbodig zijn als er geen middelen voor beschikbaar zijn.
Over de grens tanken is belasting ontduiking, dus strafbaar. Moeilijk aan te pakken, maar niettemin verboden.quote:Op zondag 19 april 2026 00:35 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Grenzen dicht!
Stel je voor dat iemand over de grens gaat tanken. Of in de trein (met een mondkapje op) een jerrycan mee neemt.
Sinds wanneer?quote:Op zondag 19 april 2026 00:37 schreef hooibaal het volgende:
[..]
Over de grens tanken is belasting ontduiking, dus strafbaar. Moeilijk aan te pakken, maar niettemin verboden.
Belastingontwijknig is al strafbaar sinds de 19e eeuw. Dat het niet altijd te handhaven is verander daar niks aan.quote:
Docent VMBO toch?quote:Op zondag 19 april 2026 00:40 schreef hooibaal het volgende:
[..]
Belastingontwijknig is al strafbaar sinds de 19e eeuw. Dat het niet altijd te handhaven is verander daar niks aan.
Gewoon tanken verbieden of duurder maken voor auto's met een Nederlands kenteken.quote:Op zondag 19 april 2026 00:41 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Succes met het verbieden van tanken over de grens.
Tanken verbieden voor Nederlandse kentekens in heel de EU?quote:Op zondag 19 april 2026 00:53 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Gewoon tanken verbieden of duurder maken voor auto's met een Nederlands kenteken.
Dat is niet zo moeilijk. Sterker nog: in Slowakije doen ze dat al vanwege brandstoftekorten.
https://www.ad.nl/auto/di(...)tenlanders~a072fd7c/
Ohja, en stel ik moet volgende week 3x met mijn oma, naar het ziekenhuis voor een bestraling, wat 40km heen en terug is? Jammer dan maar?quote:Op zondag 19 april 2026 00:33 schreef hooibaal het volgende:
[..]
Een groot deel kun je als batch doen vanwege de werkgever, bijvoorbeeld in de zorg enzo. De rest is de verantwoordelijkheid van d consument, toon maar aan dat jouw kilometers noodzakelijk zijn.
Cruciale beroepen zijn noodzakelijk, mantelzorg is noodzakelijk, sommige soorten van vrijwilligerswerk zijn noodzakelijk. Maar heel veel kantoorwerk kan thuis en er zijn allerlei vrijetijdsbesteding-beroepen die sowieso overbodig zijn als er geen middelen voor beschikbaar zijn.
Werkt anders in Slowakije. En zal ook werken in België en Duitsland als daar de tekorten groter worden.quote:Op zondag 19 april 2026 01:02 schreef PieterDeRijcke het volgende:
Tanken verbieden voor Nederlandse kentekens in heel de EU?
jerrycan meenemen dus. En je gele kenteken een paar meter verderop parkeren.
Hoe reëel vind je dit zelf?
Stakingen zijn in Ierland al ruim een week aan de gang:quote:Op zondag 19 april 2026 01:12 schreef ootjekatootje het volgende:
Dit draait gewoon uit tot een landelijke staking.
Lijkt me best interessant
We hebben de covid QR code nog. Wat terminologie en parameters veranderen en we zijn er..en dan wel heel EU breed invoeren.quote:Op zondag 19 april 2026 01:21 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Werkt anders in Slowakije. En zal ook werken in België en Duitsland als daar de tekorten groter worden.
Het zal nooit waterdicht gemaakt kunnen worden, maar ze kunnen je het heel moeilijk maken.
Als je trouwens denkt dat je dan als Nederlander gewoon jerrycans kan vullen: dat stoppen ze dan uiteraard.
Ze verbieden dat dan ook of alleen pas nadat je een Belgisch/ Duits rijbewijs toont.
Je zal echt heel wat meer moeite moeten doen om toch aan benzine te komen als het hier en in de rest van de EU op rantsoen gaat.
Leuk hoeft het niet te zijn, maar we moeten iets. Ze luisteren niet daar in Den Haag.quote:Op zondag 19 april 2026 01:22 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Stakingen zijn in Ierland al ruim een week aan de gang:
https://nos.nl/artikel/26(...)n-leger-staat-paraat
Echt leuk is het daar momenteel niet.
quote:Op zondag 19 april 2026 00:37 schreef hooibaal het volgende:
[..]
Over de grens tanken is belasting ontduiking, dus strafbaar. Moeilijk aan te pakken, maar niettemin verboden.
Belastingontduiking en belastingontwijking zijn 2 verschillende begrippen. Het eerste is strafbaar, de tweede niet.quote:Op zondag 19 april 2026 00:40 schreef hooibaal het volgende:
[..]
Belastingontwijknig is al strafbaar sinds de 19e eeuw. Dat het niet altijd te handhaven is verander daar niks aan.
Nou ja, je kan andere Europese landen als Ierland en Slowakije volgen om te zien wat ons te wachten kan staan. Daar zijn de problemen met brandstof al een tijd aan de gang.quote:Op zondag 19 april 2026 01:31 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Leuk hoeft het niet te zijn, maar we moeten iets. Ze luisteren niet daar in Den Haag.
Ze bepalen en doen maar wat. Ik kan er ook gaan zitten met wat andere fokkers. Ik denk zelfs dat we het beter zouden doen. Ervaring heb je niet nodig. Dat blijkt nu bij dit cabinet wel weer.
Wij kunnen alleen maar achter de mensen gaan staan die straks moeten kiezen tussen tanken of eten.quote:Op zondag 19 april 2026 01:34 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Nou ja, je kan andere Europese landen als Ierland en Slowakije volgen om te zien wat ons te wachten kan staan. Daar zijn de problemen met brandstof al een tijd aan de gang.
Hier staan wij met ons crisisplan pas aan het begin.
Ook wel apart dat veel mensen niet wisten van de problemen met brandstof in andere Europese landen.
Ja, en volgende winter betaal je daar het dubbele voor. Hoeveel kost dat nu?quote:Op zondag 19 april 2026 00:05 schreef Nicksanders het volgende:
[..]
Als mij in huis moet kleden op de kou is het te koud.
Thuis wil ik gewoon lekker blote voeten, korte broek en t-shirt aan. Is ook lekker snel uit om een potje te neuken.
21 graden in huis.
Ja, vrachtverkeer en toeristen zijn ook uit den boze. Meteen allemaal neerknallen. Zodra we uit de EU zijn en daarmee onze economie helemaal om zeep hebben geholpen.quote:Op zondag 19 april 2026 00:35 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Grenzen dicht!
Stel je voor dat iemand over de grens gaat tanken. Of in de trein (met een mondkapje op) een jerrycan mee neemt vanuit het buitenland.
Moet er niet aan denken.
Beter is alleen EVs die zomaar de weg op mogen.![]()
Ja, we moeten natuurlijk alle wetten maximaal overtreden in ons eigen voordeel. De misdadigers zijn tegenwoordig de voorbeeldige burgers.quote:Op zondag 19 april 2026 01:02 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Tanken verbieden voor Nederlandse kentekens in heel de EU?
jerrycan meenemen dus. En je gele kenteken een paar meter verderop parkeren.
Hoe reëel vind je dit zelf?
Het lijkt mij vooralsnog allemaal gefantaseer.
Maar wie weet met die digitale EU ID, dat je een quotum krijgt. Voor brandstof.
Wel lachen voor de mensen met een EV. Mooi handeltje ook.
Het lijkt me lastig om denkbeeldige wetten voor de toekomst nu al te overtreden. Maar wat jij wil joh.quote:Op zondag 19 april 2026 01:50 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ja, we moeten natuurlijk alle wetten maximaal overtreden in ons eigen voordeel. De misdadigers zijn tegenwoordig de voorbeeldige burgers.
Of jij bent gek, dat kan natuurlijk ook.
Via 112 hysterisch doen zodat ze een ambulance sturen. Dat moeten wij tegenwoordig ook, sinds ze de spoedeisende hulp hebben gesloten.quote:Op zondag 19 april 2026 01:14 schreef Watmoetjenou het volgende:
[..]
Ohja, en stel ik moet volgende week 3x met mijn oma, naar het ziekenhuis voor een bestraling, wat 40km heen en terug is? Jammer dan maar?
Je bent eigenlijk geen anarchist maar een bezorgde burger? Dat is in ieder geval niet te merkenquote:Op zondag 19 april 2026 01:51 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Het lijkt me lastig om denkbeeldige wetten voor de toekomst nu al te overtreden. Maar wat jij wil joh.allemaal in je fantasie.
Onzin, ik lever dagelijks versproducten aan de supersquote:Op zaterdag 18 april 2026 19:12 schreef cinderloom het volgende:
[..]
Las ik ook ergens inderdaad.
Niet dat de voorraad op was maar dat het duurder zou worden om de producten bij de winkel te krijgen.
Ik vind het altijd opvallend dat ze zoiets dan nu al weten. Dan denk ik ..... doe er nu wat aan!
Is wel in strijd met het Europees recht.quote:Op zondag 19 april 2026 00:53 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Gewoon tanken verbieden of duurder maken voor auto's met een Nederlands kenteken.
Dat is niet zo moeilijk. Sterker nog: in Slowakije doen ze dat al vanwege brandstoftekorten.
https://www.ad.nl/auto/di(...)tenlanders~a072fd7c/
Irmaquote:Op zaterdag 18 april 2026 17:51 schreef Eightyone het volgende:
[..]
Met iemand die 'oliecrisis' zo leuk in gebarentaal uitbeeld, dat half Nederland het na gaat doen.
Maar zijn de EV's hier het grote probleem? Die rijden niet op fossiele brandstof.quote:Op zondag 19 april 2026 08:49 schreef Candymannetje het volgende:
Wat wel een dingetje is voor EV.
Die kunnen ze vrij gemakkelijk uit zetten toch?
Dus mocht er een rijverbod komen dan zijn de EV makkelijk te handhaven.
Druk op de knop en ze staan uit.
Als je weg wilt moet je eerst even aantonen dat je een geldige reden hebt.
Dat maakt niet uit ze worden deels opgeladen met fossiele brandstoffen.quote:Op zondag 19 april 2026 08:52 schreef cinderloom het volgende:
[..]
Maar zijn de EV's hier het grote probleem? Die rijden niet op fossiele brandstof.
Leuk bedacht, maar de overheid zit niet aan de knoppen van de slimme meters. Plus de vele bedrijven die het gros van het E-verbruik voor hun rekening nemen; wat daarmee te doen?quote:Op zondag 19 april 2026 08:57 schreef Candymannetje het volgende:
En de overheid kan de privé stroom van de mensen confisqueren om de energiecentrales te ontlasten die wel op fossiele brandstoffen draaien.
Onwil.quote:Op zondag 19 april 2026 09:24 schreef blomke het volgende:
[..]
Leuk bedacht, maar de overheid zit niet aan de knoppen van de slimme meters. Plus de vele bedrijven die het gros van het E-verbruik voor hun rekening nemen; wat daarmee te doen?
De kern van de problematiek is de afhankelijkheid van buitenlandse fossiele energie en het onvermogen (of: onwil) van onze overheid om daarop beleid te maken.
Sure, sure. Dan bellen ze de fabrikanten om op die knoppen te drukken want zelf hebben ze die knop niet. Leuke wens hoor, maar voor nu zul je helaas toch moeten accepteren dat als je nu een brandstofauto rijdt je de hoofdprijs mag betalen en als het nog erger wordt is er geen brandstof meer.quote:Op zondag 19 april 2026 08:49 schreef Candymannetje het volgende:
Als ze echt willen kan ineens alles.quote:Op zondag 19 april 2026 09:24 schreef blomke het volgende:
[..]
Leuk bedacht, maar de overheid zit niet aan de knoppen van de slimme meters. Plus de vele bedrijven die het gros van het E-verbruik voor hun rekening nemen; wat daarmee te doen?
De kern van de problematiek is de afhankelijkheid van buitenlandse fossiele energie en het onvermogen (of: onwil) van onze overheid om daarop beleid te maken.
Ha ha wacht maar?quote:Op zondag 19 april 2026 09:33 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Sure, sure. Dan bellen ze de fabrikanten om op die knoppen te drukken want zelf hebben ze die knop niet. Leuke wens hoor, maar voor nu zul je helaas toch moeten accepteren dat als je nu een brandstofauto rijdt je de hoofdprijs mag betalen en als het nog erger wordt is er geen brandstof meer.
EV's hebben dat issue niet. Dus leuk, dat 'haha wacht maar', maar de grootste klap is te halen bij brandstof auto's niet te laden rijden. En als er een algeheel rijverbod komt is dat prima, dan hou ik me daar netjes aan, maar dat heeft dan niks te maken met het besparen van benzine.
Ik heb stadsverwarming dus ze naaien je toch al.quote:Op zondag 19 april 2026 01:46 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ja, en volgende winter betaal je daar het dubbele voor. Hoeveel kost dat nu?
Dat dus.quote:Op zondag 19 april 2026 09:33 schreef CoolGuy het volgende:
Leuke wens hoor, maar voor nu zul je helaas toch moeten accepteren dat als je nu een brandstofauto rijdt je de hoofdprijs mag betalen
Geweldig plan! Veel succes ermee!quote:Op zondag 19 april 2026 09:37 schreef Nicksanders het volgende:
Maar zal minder worden nu nog oud dubbel glas.
Juni komen ze kunstof kozijnen plaatsen overal triple hr+++ met drie punts isolatie in kozijnen en deuren plus extra vloerisolatie heb al wat maar extra erbij voor dubbele subsidies.
Precies en wellicht zijn de koude dagen dat het 17 graden is nu in huis dan 19/20 en hoeft vloerverwarmingen niet 4 graden te verwarmen maar mogelijk maar 1 of 2.quote:
Hoe gaat dit een daadwerkelijk tekort oplossen dan? Dan kan iedereen weer een week normaal rijden en dan boem, is het alsnog klaar maar dan 'vrijwillig' omdat er dan geen keuze meer is.quote:Op zondag 19 april 2026 01:12 schreef ootjekatootje het volgende:
Lijkt me best interessant, geen bakkers of supermarkten open, geen begrafenissen of verplegend personeel. Geen onderwijs of ambtenaar, maar ook geen horeca of pakketbezorger. Geen bussen en treinen en geen tankstation open.
Gewoon een hele dag niks. Zijn ze snel uitgelult in Den Haag. En luisteren ze niet, dan nog een dag staken.
Wat lost dat op? Daarmee los je het aankomende brandstoftekort niet op.quote:Op zondag 19 april 2026 01:12 schreef ootjekatootje het volgende:
Lijkt me best interessant, geen bakkers of supermarkten open, geen begrafenissen of verplegend personeel. Geen onderwijs of ambtenaar, maar ook geen horeca of pakketbezorger. Geen bussen en treinen en geen tankstation open.
Gewoon een hele dag niks. Zijn ze snel uitgelult in Den Haag. En luisteren ze niet, dan nog een dag staken.
Een overheid is afhankelijk van de economie voor de belastinginkomsten. Slechts een deel van stroom is fossiel, vooral gedurende de zonniger maanden. Bussen, treinen, vrachtverkeer en EV's gaan echt pas allerlaatst beperkt worden. De economische schade tov van de hoeveelheid fossiel verbruik is te groot bij deze vervoersmiddelen die te beperken.quote:Op zondag 19 april 2026 08:49 schreef Candymannetje het volgende:
Gaat 'm toch nooit worden.quote:Op zondag 19 april 2026 09:24 schreef blomke het volgende:
Drie-dubbele winst: lagere energierekening, meer comfort en je huis ook meer waard!quote:Op zondag 19 april 2026 09:46 schreef Nicksanders het volgende:
Precies en wellicht zijn de koude dagen dat het 17 graden is nu in huis dan 19/20 en hoeft vloerverwarmingen niet 4 graden te verwarmen maar mogelijk maar 1 of 2.
Gaat mij niet eens om de kosten verwarmen maar om de comfort.
Geeft ook meer comfort.
En ga dan van energielabel b naar a of a+ als eventueel ooit verkoop.
Je kan van Amerikanen vinden wat je wilt, maar na de energiecrisis van 1973 (die ik al rolschaatsend op de snelweg nog heb geprezen) hebben die een beleid ingezet om onafhankelijk van buitenlandse energieleveranciers te worden.quote:
Je dwingt ze tot het maken van keuzes. Das nogal lastig in Den Haag.quote:Op zondag 19 april 2026 09:51 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Wat lost dat op? Daarmee los je het aankomende brandstoftekort niet op.
Het zijn vooral verkeerde politieke keuzes. Dus laat ze in Den Haag "maar in hun sop gaarkoken".quote:Op zondag 19 april 2026 10:13 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Je dwingt ze tot het maken van keuzes. Das nogal lastig in Den Haag.
Exacto Mundo. Ik verbaas me als sinds de Golfoorlog over onze energieafhankelijkheid. Als dit in 1991 opgepakt was, toen het aandeel werkenden groter was, dan waren we nu nagenoeg klaar met onze energietransitie. Met een grotendeels vergrijsde samenleving zie ik ze over 50 jaar nog bezig zijn.quote:Op zondag 19 april 2026 10:12 schreef blomke het volgende:
[..]
Je kan van Amerikanen vinden wat je wilt, maar na de energiecrisis van 1973 (die ik al rolschaatsend op de snelweg nog heb geprezen) hebben die een beleid ingezet om onafhankelijk van buitenlandse energieleveranciers te worden.
Hebben ze mooi voor elkaar gekregen; die lachen als de Straat v Hormuz potdicht blijft.
In Den Haag gaan ze kaasschaven, ten koste van vooral de koopkracht van werknemers. Een aloude traditie beproeft en mislukt in de 70/80er jaren. We gaan dat nog eens proberen.quote:Op zondag 19 april 2026 10:13 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Welke keuzes doel je nu op?quote:Op zondag 19 april 2026 10:13 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
https://nltimes.nl/2026/0(...)s-2025-years-declinequote:Op zondag 19 april 2026 09:59 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Een overheid is afhankelijk van de economie voor de belastinginkomsten. Slechts een deel van stroom is fossiel, vooral gedurende de zonniger maanden. Bussen, treinen, vrachtverkeer en EV's gaan echt pas allerlaatst beperkt worden. De economische schade tov van de hoeveelheid fossiel verbruik is te groot bij deze vervoersmiddelen die te beperken.
Ik dacht dat ze in geval van crisis eerst de industrie gingen korten en dan pas de burgers.quote:Netherlands generated more electricity from fossil fuels in 2025 after years of decline
After years of decline, electricity production from fossil fuels increased again in the Netherlands last year. Energy companies and other producers together generated a record of 132 billion kilowatt-hours (kWh) of electricity, about 10 percent more than in 2024, Statistics Netherlands reported. More electricity was also generated from solar energy.
Renewable sources accounted for 49 percent of total energy production in 2025. 48 percent came from fossil fuels. The remainder came from nuclear energy and other sources.
Dat is van toepassing als huishoudens in de kou komen te zitten en/of zonder elektra, dit kwam in 2022 dan ook ter discussie in zowel Nl als Dl.quote:Op zondag 19 april 2026 13:12 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
https://nltimes.nl/2026/0(...)s-2025-years-decline
[..]
Ik dacht dat ze in geval van crisis eerst de industrie gingen korten en dan pas de burgers.
Maar dat durf ik niet met 100% zekerheid te zeggen.
quote:AI Overview
De door u geschetste prioritering is een logische weergave van hoe bij een acute, langdurige stroomuitval (black-out) de schaarse energie moet worden verdeeld om maatschappelijke ontwrichting te voorkomen.
Het Nationaal Crisisplan Elektriciteit in Nederland is gericht op het voorkomen van een totale black-out, waarbij de volgende principes gelden:
Nooddiensten (Prioriteit 1): Essentiële infrastructuur zoals ziekenhuizen, politie, brandweer en vitale communicatiemasten hebben de hoogste prioriteit om veiligheid te garanderen.
Huishoudens in de kou/zonder stroom (Prioriteit 2): Bescherming van de bevolking, vooral bij kou, is cruciaal om gezondheidsrisico's te beperken.
Voedingsmiddelenindustrie en transport (Prioriteit 3): Continuïteit van de voedselketen is essentieel om maatschappelijke onrust te voorkomen.
Industriële glasovens (Prioriteit 4): Industriële processen die bij plotselinge stopzetting onherstelbaar vernield raken (zoals glasovens, chemische installaties) worden zo lang mogelijk ontzien om enorme economische schade en langdurige uitval te voorkomen.
Besluitvorming aan de hand van economische schade (Prioriteit 5): In de laatste fase wordt bij afschakeling gekeken naar het beperken van de totale economische impact.
Achtergrondinformatie:
Bij een langdurige stroomstoring kunnen ook gascentrales uitvallen, wat zorgt voor een dubbel energietekort.
Drinkwaterbedrijven zijn voorbereid om minimaal tien dagen te functioneren tijdens stroomuitval.
Het elektriciteitsnet in Nederland is overbelast, wat de noodzaak voor dergelijke afschakelplannen (netcongestie) vergroot.
Dan ben ik benieuwd wat we in europa zouden kunnen gebruiken om als europa onafhankelij van energie import te zijn?quote:Op zondag 19 april 2026 10:12 schreef blomke het volgende:
[..]
Je kan van Amerikanen vinden wat je wilt, maar na de energiecrisis van 1973 (die ik al rolschaatsend op de snelweg nog heb geprezen) hebben die een beleid ingezet om onafhankelijk van buitenlandse energieleveranciers te worden.
Hebben ze mooi voor elkaar gekregen; die lachen als de Straat v Hormuz potdicht blijft.
Met kernenergie kom je een heel eind.quote:Op zondag 19 april 2026 15:03 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dan ben ik benieuwd wat we in europa zouden kunnen gebruiken om als europa onafhankelij van energie import te zijn?
Waar liggen dan de uranium mijnen?quote:Op zondag 19 april 2026 15:20 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Met kernenergie kom je een heel eind.
Heel veel komt uit Kazachstan.quote:
Alsnog blijft het een afhankelijheidquote:Op zondag 19 april 2026 15:33 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Heel veel komt uit Kazachstan.
Rusland doet 40% van de wereldwijde verrijking maar het gebeurt ook in NL.
Maar je doet er vrij lang mee dus je bent minder gevoelig voor zulke "storingen"
Ja zeker, ik denk niet dat Nederland nu onafhankelijk van andere landen kan zijn wat betreft energie.quote:
Canada, Australië en Zuid Afrika leveren ook Uranium. Je hebt wel een afhankelijkheid, maar die is van vriendelijke landen. Daarnaast is het ongelofelijk compact(energiedichtheid). Je kunt dus relatief eenvoudig een reservevoorraad van jaren aanhouden. Thorium is trouwens veel gunstiger en een vervolgstap als je toch al moderne uraniumcentrales hebt. Je hebt aan het eind van de uranium-thorium cyclus ook nauwelijks kernafval over. China en India zijn daar al mee bezig. Het voordeel je kernafval te kunnen opstoken is in Nederlandse context erg aantrekkelijk.quote:
quote:AI Overview
Het is theoretisch mogelijk om bestaand kernafval "op te stoken" (transmuteren) door middel van een uranium-thoriumcyclus, met name in geavanceerde reactortypen zoals de gesmolten-zoutreactor (MSR).
Hoewel thorium zelf geen splijtstof is, kan het in een reactor worden omgezet in uranium-233, een splijtbare stof die langlevend kernafval kan helpen splijten en verminderen.
Hier zijn de belangrijkste punten over dit proces:
Transmutatie van afval: Thoriumreactoren (vloeibare-fluoride-thoriumreactoren, LFTR) kunnen worden gebruikt om langdurig hoogradioactief afval uit huidige kerncentrales (zoals actiniden) "op te branden". Dit proces zet langlevende radioactieve stoffen om in korter levende of stabiele producten.
Kortere afvalduur: Het afval dat overblijft na een thoriumcyclus is aanzienlijk minder lang gevaarlijk. Het hoogradioactieve afval is na ongeveer 300 jaar al onschadelijk, in plaats van de 100.000 tot 300.000 jaar bij traditionele uraniumreactoren.
Minder nieuw afval: Thorium-brandstofcycli produceren tot 100 keer minder langlevend transuraan kernafval.
Uitdagingen: Op grote schaal is deze transmutatie van kernafval nog niet in de praktijk bewezen. Bovendien is de benodigde techniek, zoals gesmolten-zoutreactoren, nog grotendeels in de onderzoeks- en ontwikkelingsfase (hoewel China hierin voorop loopt).
Kortom, thorium biedt een veelbelovende oplossing om bestaande kernafvalvoorraden te verminderen en het afvalprobleem in de toekomst te verkleinen.
quote:Om de energieprijzen het hoofd te bieden presenteert de Europese Commissie komende week een reeks suggesties om de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen te verminderen. Een van de adviezen is om bedrijven te stimuleren ten minste één vaste thuiswerkdag te laten instellen.
Dat melden de Britse krant de Financial Times en persbureau Bloomberg. Zij hebben een concept van de voorstellen ingezien die aan de lidstaten wordt voorgelegd.
Daarin valt ook te lezen dat de Europese Commissie wil dat het gebruik van het openbaar vervoer gestimuleerd wordt. Daarnaast moet de btw op de aanschaf van warmtepompen, boilers en zonnepanelen worden verlaagd.
https://nos.nl/artikel/26(...)-hoge-energieprijzen
Harmonisatie van accijnzen scheelt ook weer een hoop gependel tussen landsgrenzen... Waar is de unie wanneer je hem nodig hebt?quote:
Kernenergie en aardgas.quote:Op zondag 19 april 2026 15:03 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dan ben ik benieuwd wat we in europa zouden kunnen gebruiken om als europa onafhankelij van energie import te zijn?
De fast breeder reactoren staan o.a. in Frankrijk.quote:
In de jaren '70 was de BWR in Dodewaard al een experimentele vooruitstrevende en veilige testreactor met uitzicht op meer. Maar nee, progressievelingen in de PvdA en D'66 hebben alles tegengehouden.quote:Op zondag 19 april 2026 10:29 schreef ACT-F het volgende:
Ik verbaas me als sinds de Golfoorlog over onze energieafhankelijkheid. Als dit in 1991 opgepakt was, toen het aandeel werkenden groter was, dan waren we nu nagenoeg klaar met onze energietransitie.
Ja, en de recyclingfabriek ook. Maar we hebben ondertussen zoveel uranium gevonden dat het goedkoper is om het op te werken en 85% weg te gooien dan om het te recyclen of zelf te maken.quote:Op zondag 19 april 2026 20:48 schreef blomke het volgende:
[..]
De fast breeder reactoren staan o.a. in Frankrijk.
Links Nederland heeft helemaal geen invloed op de besluiten die hogerhand voor Nederland neemt.quote:Op maandag 20 april 2026 09:29 schreef TAmaru het volgende:
Uiteindelijk zal het weer tot lockdowns, avondklokken en QR-codes gaan leiden. Het fascisme van links waar men in Den Haag van smult.
Links Nederland heeft voor de puinhopen gezorgd. Al vanaf de jaren '70 - '80 heb ik me verbaasd over de achteloosheid en onverantwoordelijkheid waarmee linkse partijen het geld over de balkj te smijten zonder enig oog voor de bevolking/belastingbetaler.quote:Op maandag 20 april 2026 09:53 schreef torentje het volgende:
[..]
Links Nederland heeft helemaal geen invloed op de besluiten die hogerhand voor Nederland neemt.
In Nederland U-238 gevonden?quote:Op maandag 20 april 2026 09:19 schreef SymbolicFrank het volgende:
Maar we hebben ondertussen zoveel uranium gevonden dat het goedkoper is om het op te werken en 85% weg te gooien dan om het te recyclen of zelf te maken.
In Europa zijn geen fast breeder reactoren meer actief.quote:Op zondag 19 april 2026 20:48 schreef blomke het volgende:
[..]
De fast breeder reactoren staan o.a. in Frankrijk.
quote:Zijn er nog fast breeder reactoren actief in europa?
AI Overview
Op dit moment (stand van zaken medio 2024 - begin 2026) zijn er geen commerciële fast breeder reactoren (snelle kweekreactoren) actief in Europa.
De meeste Europese projecten van dit type (zoals Superphénix in Frankrijk) zijn in de jaren 90 of begin 21e eeuw gesloten en worden ontmanteld.
Hier zijn de belangrijkste punten met betrekking tot kweekreactoren en geavanceerde reactoren in Europa:
Geen actieve commerciële kwekers: Er zijn geen kweekreactoren die op grote schaal elektriciteit leveren aan het net.
Ontwikkeling van Gen-IV: Er wordt wel onderzoek gedaan naar generatie-IV reactoren (waaronder snelle reactoren), maar de realisatie hiervan wordt pas na 2040 verwacht.
Focus op SMR's: De huidige focus in Europa ligt op kleine modulaire reactoren (SMR's), waarbij de Europese Commissie mikt op de inzet van de eerste modellen rond 2030.
Frankrijk: Frankrijk, dat in het verleden kweekreactoren exploiteerde, zet nu in op nieuwe conventionele kerncentrales en onderzoek naar geavanceerde technologieën, maar heeft geen actieve snelle kweker.
Kortom, de technologie is momenteel niet in operationele fase binnen Europa.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |