Je dwingt ze tot het maken van keuzes. Das nogal lastig in Den Haag.quote:Op zondag 19 april 2026 09:51 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Wat lost dat op? Daarmee los je het aankomende brandstoftekort niet op.
Het zijn vooral verkeerde politieke keuzes. Dus laat ze in Den Haag "maar in hun sop gaarkoken".quote:Op zondag 19 april 2026 10:13 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Je dwingt ze tot het maken van keuzes. Das nogal lastig in Den Haag.
Exacto Mundo. Ik verbaas me als sinds de Golfoorlog over onze energieafhankelijkheid. Als dit in 1991 opgepakt was, toen het aandeel werkenden groter was, dan waren we nu nagenoeg klaar met onze energietransitie. Met een grotendeels vergrijsde samenleving zie ik ze over 50 jaar nog bezig zijn.quote:Op zondag 19 april 2026 10:12 schreef blomke het volgende:
[..]
Je kan van Amerikanen vinden wat je wilt, maar na de energiecrisis van 1973 (die ik al rolschaatsend op de snelweg nog heb geprezen) hebben die een beleid ingezet om onafhankelijk van buitenlandse energieleveranciers te worden.
Hebben ze mooi voor elkaar gekregen; die lachen als de Straat v Hormuz potdicht blijft.
In Den Haag gaan ze kaasschaven, ten koste van vooral de koopkracht van werknemers. Een aloude traditie beproeft en mislukt in de 70/80er jaren. We gaan dat nog eens proberen.quote:Op zondag 19 april 2026 10:13 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Welke keuzes doel je nu op?quote:Op zondag 19 april 2026 10:13 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
https://nltimes.nl/2026/0(...)s-2025-years-declinequote:Op zondag 19 april 2026 09:59 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Een overheid is afhankelijk van de economie voor de belastinginkomsten. Slechts een deel van stroom is fossiel, vooral gedurende de zonniger maanden. Bussen, treinen, vrachtverkeer en EV's gaan echt pas allerlaatst beperkt worden. De economische schade tov van de hoeveelheid fossiel verbruik is te groot bij deze vervoersmiddelen die te beperken.
Ik dacht dat ze in geval van crisis eerst de industrie gingen korten en dan pas de burgers.quote:Netherlands generated more electricity from fossil fuels in 2025 after years of decline
After years of decline, electricity production from fossil fuels increased again in the Netherlands last year. Energy companies and other producers together generated a record of 132 billion kilowatt-hours (kWh) of electricity, about 10 percent more than in 2024, Statistics Netherlands reported. More electricity was also generated from solar energy.
Renewable sources accounted for 49 percent of total energy production in 2025. 48 percent came from fossil fuels. The remainder came from nuclear energy and other sources.
Dat is van toepassing als huishoudens in de kou komen te zitten en/of zonder elektra, dit kwam in 2022 dan ook ter discussie in zowel Nl als Dl.quote:Op zondag 19 april 2026 13:12 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
https://nltimes.nl/2026/0(...)s-2025-years-decline
[..]
Ik dacht dat ze in geval van crisis eerst de industrie gingen korten en dan pas de burgers.
Maar dat durf ik niet met 100% zekerheid te zeggen.
quote:AI Overview
De door u geschetste prioritering is een logische weergave van hoe bij een acute, langdurige stroomuitval (black-out) de schaarse energie moet worden verdeeld om maatschappelijke ontwrichting te voorkomen.
Het Nationaal Crisisplan Elektriciteit in Nederland is gericht op het voorkomen van een totale black-out, waarbij de volgende principes gelden:
Nooddiensten (Prioriteit 1): Essentiële infrastructuur zoals ziekenhuizen, politie, brandweer en vitale communicatiemasten hebben de hoogste prioriteit om veiligheid te garanderen.
Huishoudens in de kou/zonder stroom (Prioriteit 2): Bescherming van de bevolking, vooral bij kou, is cruciaal om gezondheidsrisico's te beperken.
Voedingsmiddelenindustrie en transport (Prioriteit 3): Continuïteit van de voedselketen is essentieel om maatschappelijke onrust te voorkomen.
Industriële glasovens (Prioriteit 4): Industriële processen die bij plotselinge stopzetting onherstelbaar vernield raken (zoals glasovens, chemische installaties) worden zo lang mogelijk ontzien om enorme economische schade en langdurige uitval te voorkomen.
Besluitvorming aan de hand van economische schade (Prioriteit 5): In de laatste fase wordt bij afschakeling gekeken naar het beperken van de totale economische impact.
Achtergrondinformatie:
Bij een langdurige stroomstoring kunnen ook gascentrales uitvallen, wat zorgt voor een dubbel energietekort.
Drinkwaterbedrijven zijn voorbereid om minimaal tien dagen te functioneren tijdens stroomuitval.
Het elektriciteitsnet in Nederland is overbelast, wat de noodzaak voor dergelijke afschakelplannen (netcongestie) vergroot.
Dan ben ik benieuwd wat we in europa zouden kunnen gebruiken om als europa onafhankelij van energie import te zijn?quote:Op zondag 19 april 2026 10:12 schreef blomke het volgende:
[..]
Je kan van Amerikanen vinden wat je wilt, maar na de energiecrisis van 1973 (die ik al rolschaatsend op de snelweg nog heb geprezen) hebben die een beleid ingezet om onafhankelijk van buitenlandse energieleveranciers te worden.
Hebben ze mooi voor elkaar gekregen; die lachen als de Straat v Hormuz potdicht blijft.
Met kernenergie kom je een heel eind.quote:Op zondag 19 april 2026 15:03 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dan ben ik benieuwd wat we in europa zouden kunnen gebruiken om als europa onafhankelij van energie import te zijn?
Waar liggen dan de uranium mijnen?quote:Op zondag 19 april 2026 15:20 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Met kernenergie kom je een heel eind.
Heel veel komt uit Kazachstan.quote:
Alsnog blijft het een afhankelijheidquote:Op zondag 19 april 2026 15:33 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Heel veel komt uit Kazachstan.
Rusland doet 40% van de wereldwijde verrijking maar het gebeurt ook in NL.
Maar je doet er vrij lang mee dus je bent minder gevoelig voor zulke "storingen"
Ja zeker, ik denk niet dat Nederland nu onafhankelijk van andere landen kan zijn wat betreft energie.quote:
Canada, Australië en Zuid Afrika leveren ook Uranium. Je hebt wel een afhankelijkheid, maar die is van vriendelijke landen. Daarnaast is het ongelofelijk compact(energiedichtheid). Je kunt dus relatief eenvoudig een reservevoorraad van jaren aanhouden. Thorium is trouwens veel gunstiger en een vervolgstap als je toch al moderne uraniumcentrales hebt. Je hebt aan het eind van de uranium-thorium cyclus ook nauwelijks kernafval over. China en India zijn daar al mee bezig. Het voordeel je kernafval te kunnen opstoken is in Nederlandse context erg aantrekkelijk.quote:
quote:AI Overview
Het is theoretisch mogelijk om bestaand kernafval "op te stoken" (transmuteren) door middel van een uranium-thoriumcyclus, met name in geavanceerde reactortypen zoals de gesmolten-zoutreactor (MSR).
Hoewel thorium zelf geen splijtstof is, kan het in een reactor worden omgezet in uranium-233, een splijtbare stof die langlevend kernafval kan helpen splijten en verminderen.
Hier zijn de belangrijkste punten over dit proces:
Transmutatie van afval: Thoriumreactoren (vloeibare-fluoride-thoriumreactoren, LFTR) kunnen worden gebruikt om langdurig hoogradioactief afval uit huidige kerncentrales (zoals actiniden) "op te branden". Dit proces zet langlevende radioactieve stoffen om in korter levende of stabiele producten.
Kortere afvalduur: Het afval dat overblijft na een thoriumcyclus is aanzienlijk minder lang gevaarlijk. Het hoogradioactieve afval is na ongeveer 300 jaar al onschadelijk, in plaats van de 100.000 tot 300.000 jaar bij traditionele uraniumreactoren.
Minder nieuw afval: Thorium-brandstofcycli produceren tot 100 keer minder langlevend transuraan kernafval.
Uitdagingen: Op grote schaal is deze transmutatie van kernafval nog niet in de praktijk bewezen. Bovendien is de benodigde techniek, zoals gesmolten-zoutreactoren, nog grotendeels in de onderzoeks- en ontwikkelingsfase (hoewel China hierin voorop loopt).
Kortom, thorium biedt een veelbelovende oplossing om bestaande kernafvalvoorraden te verminderen en het afvalprobleem in de toekomst te verkleinen.
quote:Om de energieprijzen het hoofd te bieden presenteert de Europese Commissie komende week een reeks suggesties om de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen te verminderen. Een van de adviezen is om bedrijven te stimuleren ten minste één vaste thuiswerkdag te laten instellen.
Dat melden de Britse krant de Financial Times en persbureau Bloomberg. Zij hebben een concept van de voorstellen ingezien die aan de lidstaten wordt voorgelegd.
Daarin valt ook te lezen dat de Europese Commissie wil dat het gebruik van het openbaar vervoer gestimuleerd wordt. Daarnaast moet de btw op de aanschaf van warmtepompen, boilers en zonnepanelen worden verlaagd.
https://nos.nl/artikel/26(...)-hoge-energieprijzen
Harmonisatie van accijnzen scheelt ook weer een hoop gependel tussen landsgrenzen... Waar is de unie wanneer je hem nodig hebt?quote:
Kernenergie en aardgas.quote:Op zondag 19 april 2026 15:03 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dan ben ik benieuwd wat we in europa zouden kunnen gebruiken om als europa onafhankelij van energie import te zijn?
De fast breeder reactoren staan o.a. in Frankrijk.quote:
In de jaren '70 was de BWR in Dodewaard al een experimentele vooruitstrevende en veilige testreactor met uitzicht op meer. Maar nee, progressievelingen in de PvdA en D'66 hebben alles tegengehouden.quote:Op zondag 19 april 2026 10:29 schreef ACT-F het volgende:
Ik verbaas me als sinds de Golfoorlog over onze energieafhankelijkheid. Als dit in 1991 opgepakt was, toen het aandeel werkenden groter was, dan waren we nu nagenoeg klaar met onze energietransitie.
Ja, en de recyclingfabriek ook. Maar we hebben ondertussen zoveel uranium gevonden dat het goedkoper is om het op te werken en 85% weg te gooien dan om het te recyclen of zelf te maken.quote:Op zondag 19 april 2026 20:48 schreef blomke het volgende:
[..]
De fast breeder reactoren staan o.a. in Frankrijk.
Links Nederland heeft helemaal geen invloed op de besluiten die hogerhand voor Nederland neemt.quote:Op maandag 20 april 2026 09:29 schreef TAmaru het volgende:
Uiteindelijk zal het weer tot lockdowns, avondklokken en QR-codes gaan leiden. Het fascisme van links waar men in Den Haag van smult.
Links Nederland heeft voor de puinhopen gezorgd. Al vanaf de jaren '70 - '80 heb ik me verbaasd over de achteloosheid en onverantwoordelijkheid waarmee linkse partijen het geld over de balkj te smijten zonder enig oog voor de bevolking/belastingbetaler.quote:Op maandag 20 april 2026 09:53 schreef torentje het volgende:
[..]
Links Nederland heeft helemaal geen invloed op de besluiten die hogerhand voor Nederland neemt.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |