Ik vind dat je hier dus precies het probleem ziet van FSD, wat (ik zeg het nogmaals) in de basis een heel mooi systeem is. Kijk hoe deze bestuurder erbij zit. Als je nu als bestuurder moet ingrijpen op een noodsituaties is de kans gewoon groot dat je te laat bent.quote:Op zondag 12 april 2026 16:30 schreef RotatoR het volgende:
[ x ]
Knap hoe vloeiend dat systeem werkt in dit soort situaties.
Wat valt te argumenteren met iemand die per definitie skeptisch is over Tesla? Had RDW het blind goedgekeurd had je een punt gehad, maar dit gaat helemaal nergens over.quote:Op zondag 12 april 2026 12:05 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Zoals ik eerder schreef. Wederom op de man, zonder inhoud.
Dit zijn geen argumenten die mensen over de streep trekken.
Nogmaals, dit is wederom op de persoon. Niet luisteren naar argumenten en inhoud. Hoe brengt dat die mensen exact over de streep?quote:Op maandag 13 april 2026 06:43 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Wat valt te argumenteren met iemand die per definitie skeptisch is over Tesla? Had RDW het blind goedgekeurd had je een punt gehad, maar dit gaat helemaal nergens over.
Daarom is het ook goed om het in de praktijk te testen. Laat maar zien.quote:Op maandag 13 april 2026 09:19 schreef CoolGuy het volgende:
Ik snap het issue niet. Het zou er nooit komen hier, nou, het is er. Nu zijn we bezig over allerlei extreme situaties waar het systeem niet goed op kan reageren zodat men dan kan zeggen 'zie je wel!'. Ondertussen wordt de RDW gereduceerd tot een fanclub die dat systeem eigenlijk voor de buhne 'test', maar eigenlijk al lang heeft besloten dat het zou komen, etc.
Alles om maar het narratief vol te kunnen blijven houden dat het kut is, terwijl het grootste deel alleen maar vanuit de theorie babbelt. Mooi man.
Door wie? Mensen die een Tesla hebben bedoel je? Ja, dat gaat ook gebeuren want er zullen zeker mensen zijn die dat gaan nemen. Maar de mensen die heel graag die 'praktijktests' willen zien zitten stiekem gewoon te wachten tot er iets in het nieuws komt van een ongeval, zodat ze kunnen zeggen 'zie je wel!'.quote:Op maandag 13 april 2026 09:30 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Daarom is het ook goed om het in de praktijk te testen. Laat maar zien.
Maar kom niet met al die persoonlijke kutargumenten dat je nog in paardentijden leeft, gewoonweg een anti bent en het daarom stom vindt of standaard moeilijk staat te doen bij nieuwe dingen in de supermarkt.
Hoe helpt dat exact? Hoe gaat dat de late majority uiteindelijk over de streep halen?
De vergelijking met de apple fanboys is 'striking' wat dat betreft.
Wederom, persoonlijk op de man. Hopen op negatieve kan. Misschien bij een ander, maar ik niet. Ik ben tegen tot ik een beslissing heb genomen, dan ben ik voor. Ik wil het gewoon zien. Vertrouwen dat iets werk komt bij mij niet door beloftes, maar door ervaring. Werkt het? Top. Werkt het niet? Opbokken er mee.quote:Op maandag 13 april 2026 09:33 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Door wie? Mensen die een Tesla hebben bedoel je? Ja, dat gaat ook gebeuren want er zullen zeker mensen zijn die dat gaan nemen. Maar de mensen die heel graag die 'praktijktests' willen zien zitten stiekem gewoon te wachten tot er iets in het nieuws komt van een ongeval, zodat ze kunnen zeggen 'zie je wel!'.
Ik weet niet of je het door hebt maar dat is andersom precies zo. De onderbuik wordt al geleegd met allerlei aannames en persoonlijke bagger over diegene die geen early adopter zijn of de kat uit de boom willen kijken.quote:Want dat onderbuikgevoeletje staat er om te springen om zogenaamd gerechtvaardigd te worden zodat men zich daar achter kan verschuilen, in plaats van 'ik ben gewoon anti-tesla omdat ik dat nou eenmaal ben zonder te weten waar ik het écht over heb'.
Het werkt volgens mij nu al goed genoeg om in ieder geval een club mensen die er voor zijn om dit soort systemen te beoordelen voor ze ze op de weg toelaten (in Nederland) daarvan te overtuigen. Die doen wat meer dan wat youtube video's kijken he.quote:Op maandag 13 april 2026 09:54 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Wederom, persoonlijk op de man. Hopen op negatieve kan. Misschien bij een ander, maar ik niet. Ik ben tegen tot ik een beslissing heb genomen, dan ben ik voor. Ik wil het gewoon zien. Vertrouwen dat iets werk komt bij mij niet door beloftes, maar door ervaring. Werkt het? Top. Werkt het niet? Opbokken er mee.
Dus nee, voor mij klopt die invalshoek niet.
[..]
Ik weet niet of je het door hebt maar dat is andersom precies zo. De onderbuik wordt al geleegd met allerlei aannames en persoonlijke bagger over diegene die geen early adopter zijn of de kat uit de boom willen kijken.
Dit helpt echt niemand verder he. En straks als het werkt is het ook 'zie je wel!'.
Ik hoef helemaal niemand over de streep te trekken. Ik wijs je slechts op je vermoeiende houding.quote:Op maandag 13 april 2026 09:15 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Nogmaals, dit is wederom op de persoon. Niet luisteren naar argumenten en inhoud. Hoe brengt dat die mensen exact over de streep?
De meeste argumenten die ik hier lees, zijn pushend en op de man. Dat gaat echt niet helpen. Lees eens boeken als 'Crossing the Chasm' en 'Dont Push Me', dan ga je snappen hoe dit wel kan doen met resultaat.
Dat gaat ook helemaal niet, want de mensen die heel erg zitten te wachten op 'haha zie je wel kut systeem ik zei het toch!' zijn over het algemeen niet de mensen die zitten te wachten op die ervaringen om daarna te zeggen 'oke ik ben overtuigd, ik ga een Tesla (of om het even wélke auto) met zo'n systeem kopen' en dat dan ook daadwerkelijk kunnen doen.quote:Op maandag 13 april 2026 10:09 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Ik hoef helemaal niemand over de streep te trekken. Ik wijs je slechts op je vermoeiende houding.
Daar gaat het niet om. Als die mensen zelf testpop willen spelen voor Tesla, dan moeten ze dat zelf weten. Het gaat om de weggebruikers die ze omver rijden die daar niet om hadden gevraagd. Misschien als we de verantwoordelijkheid bij Musk leggen, zodat hij er voor opdraait.quote:Op maandag 13 april 2026 10:15 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dat gaat ook helemaal niet, want de mensen die heel erg zitten te wachten op 'haha zie je wel kut systeem ik zei het toch!' zijn over het algemeen niet de mensen die zitten te wachten op die ervaringen om daarna te zeggen 'oke ik ben overtuigd, ik ga een Tesla (of om het even wélke auto) met zo'n systeem kopen' en dat dan ook daadwerkelijk kunnen doen.
Volgens 'Crossing the Chasm', 'Dont Push Me' en 'Omring door Idioten' is dat helemaal geen vermoeiend gedrag. Dat van jou ook niet. Het is alleen het blijven hangen in je eigen eigenwijze overtuiging, de ander niet begrijpen en maar met gewijs blijven komen. Dat is wel erg vermoeiend.quote:Op maandag 13 april 2026 10:09 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Ik hoef helemaal niemand over de streep te trekken. Ik wijs je slechts op je vermoeiende houding.
En als daar nu 10 mensen tegenover staan die ineens niet meer overhoop gereden worden omdat dit systeem beter oplet?quote:Op maandag 13 april 2026 10:23 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Daar gaat het niet om. Als die mensen zelf testpop willen spelen voor Tesla, dan moeten ze dat zelf weten. Het gaat om de weggebruikers die ze omver rijden die daar niet om hadden gevraagd. Misschien als we de verantwoordelijkheid bij Musk leggen, zodat hij er voor opdraait.
Waarom boek je niet gewoon een proefrit? Als je echt geinteresseerd bent…quote:Op maandag 13 april 2026 10:24 schreef Red_85 het volgende:
En
[..]
Volgens 'Crossing the Chasm', 'Dont Push Me' en 'Omring door Idioten' is dat helemaal geen vermoeiend gedrag. Dat van jou ook niet. Het is alleen het blijven hangen in je eigen eigenwijze overtuiging, de ander niet begrijpen en maar met gewijs blijven komen. Dat is wel erg vermoeiend.
Ik laat het liever jou over om te testen in de praktijk. Late majority/ blauw-rood / kat uit de boom kijker.quote:Op maandag 13 april 2026 10:36 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Waarom boek je niet gewoon een proefrit? Als je echt geinteresseerd bent…
Maar dié kant is niet interessant, want dat past niet in zijn narratief. Tesla en vooral Musk moeten en zullen kut zijn en dat moet geventileerd worden, en dat blijft/bleef niet alleen beperkt tot hier.quote:Op maandag 13 april 2026 10:35 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
En als daar nu 10 mensen tegenover staan die ineens niet meer overhoop gereden worden omdat dit systeem beter oplet?
Laten we wel zijn: jij loopt hier al jaren te verkondigen dat FSD vaporware is en dat het zonder lidar niet kan.
Nu beweer je zomaar dat RDW zelf heeft gezegd fanboys van Tesla te zijn.
Wat verwacht je voor reacties als je jezelf opstelt als Ali Comicali?
Ik heb al getest. Werkt top.quote:Op maandag 13 april 2026 10:39 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Ik laat het liever jou over om te testen in de praktijk. Late majority/ blauw-rood / kat uit de boom kijker.
Si.quote:Op maandag 13 april 2026 10:39 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Maar dié kant is niet interessant, want dat past niet in zijn narratief. Tesla en vooral Musk moeten en zullen kut zijn en dat moet geventileerd worden, en dat blijft/bleef niet alleen beperkt tot hier.
Nee, hoor. Zodra Tesla zich verantwoordelijk stelt voor problemen en ongelukken tijdens het gebruik van FSD, zul je mij niet meer horen.quote:Op maandag 13 april 2026 10:39 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Maar dié kant is niet interessant, want dat past niet in zijn narratief. Tesla en vooral Musk moeten en zullen kut zijn en dat moet geventileerd worden, en dat blijft/bleef niet alleen beperkt tot hier.
Ja. Sure. Jij bent overal en nergens negatief aan het spuien over Tesla en Musk omdat je éigenlijk op de barricades staat voor de slachtoffers van FSD. Dat zal het zijn ja.quote:Op maandag 13 april 2026 10:58 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Nee, hoor. Zodra Tesla zich verantwoordelijk stelt voor problemen en ongelukken tijdens het gebruik van FSD, zul je mij niet meer horen.
De eigenaar zal zich gewoon moeten blijven verzekeren.quote:Op maandag 13 april 2026 10:58 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Nee, hoor. Zodra Tesla zich verantwoordelijk stelt voor problemen en ongelukken tijdens het gebruik van FSD, zul je mij niet meer horen.
Een anonieme pushende early adopter met 1 zinnetje en een hoop gedram.quote:Op maandag 13 april 2026 10:46 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ik heb al getest. Werkt top.
Overtuigt dit jou?
Oke, wat voor testresultaten zijn voor jou genoeg om te zeggen 'hey, ik ga nu een Tesla + FSD scoren'?quote:Op maandag 13 april 2026 12:02 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Een anonieme pushende early adopter met 1 zinnetje en een hoop gedram.
Niet bepaald.
Ik ga geen belofte doen om een tesla te gaan scoren. Ook niet een set voorwaarden geven. Want dan kom je later terug: ok Red, nu is aan alles voldaan, wanneer ga je die kopen dan?quote:Op maandag 13 april 2026 12:11 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Oke, wat voor testresultaten zijn voor jou genoeg om te zeggen 'hey, ik ga nu een Tesla + FSD scoren'?
Nee, ik denk dat die Tesla er gewoon sowieso voorlopig niet gaat komen, FSD of niet.quote:Op maandag 13 april 2026 12:56 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Ik ga geen belofte doen om een tesla te gaan scoren. Ook niet een set voorwaarden geven. Want dan kom je later terug: ok Red, nu is aan alles voldaan, wanneer ga je die kopen dan?
Trap ik niet in.
Wat ik wel kan zeggen is dat als dat systeem goed en betrouwbaar is, ik best een auto zou kunnen overwegen ergens in de toekomst en het ook wel kan gaan gebruiken als het mij uitkomt. Dus: het niet standaard afwijs en meeneem in de opties.
Ok.quote:Op maandag 13 april 2026 12:02 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Een anonieme pushende early adopter met 1 zinnetje en een hoop gedram.
Niet bepaald.
Dat argument van de skivakantie heb je al eerder gegeven, en toen zijn we tot de conclusie gekomen dat dat helemaal niet mogelijk is, omdat je auto niet zichzelf onderweg aan de oplader kan hangen.quote:Op zaterdag 11 april 2026 10:38 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Onzin.
Van a naar b op drukke wegen is niet leuk.
Ik zou zelf ook mijn stuur niet willen inleveren, maar het overgrote deel van de km’s laat ik graag aan de auto over.
Maar denk ook even aan de mogelijkheden. Bv voor mij persoonlijk: ik ski veel. Omdat ik heel veel gear heb is met het vliegtuig en dan ter plaatse auto huren niet echt een optie.
Maar straks de auto vooruit sturen en dan vliegen: top!
Denk iets verder dan de neus lang is…
quote:Op maandag 13 april 2026 13:02 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Nee, ik denk dat die Tesla er gewoon sowieso voorlopig niet gaat komen, FSD of niet.
Jullie zien het echt niet he?quote:Op maandag 13 april 2026 13:40 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ok.
Dus je gelooft het RDW niet die anderhalf jaar uitgetrokken hebben om er goed naar te kijken, een autoriteit op dit gebied.
Je gelooft jezelf niet, want je wil het zelf niet testen.
Je wil het ook niet aannemen van anonieme gebruikers (op zich snap ik die).
Wie blijft er dan nog over als je zowel de bevoegde overheidsinstanties als de gebruikers niet wil geloven en je ook het niet met je eigen ogen wil zien?
Dan is het toch niet gek dat mensen reageren met 'je wil het kennelijk niet geloven'?
Dat bijzinnetje, "als het goed gebruikt wordt" is wel een ontzettend belangrijke nuance. Bij dit systeem ligt het gewoon ontzettend voor de hand dat er mensen zijn die er misbruik van gaan maken en wel op hun telefoon films gaan kijken terwijl ze achter het stuur zitten. Geen idee hoe precies, maar mij lijkt dat de RDW dat ook mee zou moeten nemen in de evaluatie.quote:Op zaterdag 11 april 2026 20:59 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het staat niet in de OP.
Er staat alleen dat als het goed wordt gebruikt, het een positieve bijdrage levert aan de verkeersveiligheid.
Maar dat is dan wel als FSD met toezicht.
Op het moment dat jij niet oplet krijg je meldingen vanuit de auto dát je niet op zit te letten. Als dat te lang of te vaak gebeurt schakelt het systeem uit. Is dan het probleem het systeem, of de persoon die achter het stuur zit?quote:Op maandag 13 april 2026 14:24 schreef knoopie het volgende:
[..]
Dat bijzinnetje, "als het goed gebruikt wordt" is wel een ontzettend belangrijke nuance. Bij dit systeem ligt het gewoon ontzettend voor de hand dat er mensen zijn die er misbruik van gaan maken en wel op hun telefoon films gaan kijken terwijl ze achter het stuur zitten. Geen idee hoe precies, maar mij lijkt dat de RDW dat ook mee zou moeten nemen in de evaluatie.
Ik weet niet hoe dat met FSD zit, maar bij "normale" autopilot is het zelfs zo dat als deze binnen een bepaalde tijd een x aantal keer is uitgeschakeld omdat je niet zit op te letten deze automatisch een bepaalde periode niet beschikbaar is als straf en dat deze straf progressief oploopt.quote:Op maandag 13 april 2026 14:28 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Op het moment dat jij niet oplet krijg je meldingen vanuit de auto dát je niet op zit te letten. Als dat te lang of te vaak gebeurt schakelt het systeem uit. Is dan het probleem het systeem, of de persoon die achter het stuur zit?
Nou maar dat bedoel ik. Als je in de auto gaat zitten, je zet dat systeem aan en je gaat vervolgens allerlei andere dingen doen, met als resultaat dat het systeem uitschakeld, is het systeem dan klote, of is het issue dat mensen gewoon andere dingen aan het doen zijn dan opletten?quote:Op maandag 13 april 2026 14:30 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Ik weet niet hoe dat met FSD zit, maar bij "normale" autopilot is het zelfs zo dat als deze binnen een bepaalde tijd een x aantal keer is uitgeschakeld omdat je niet zit op te letten deze automatisch een bepaalde periode niet beschikbaar is als straf en dat deze straf progressief oploopt.
Dat werkt niet, want de camera binnen let ook nog eens op dat je je ogen op de weg houdt. Wellicht kun je dat ook weer omzeilen door de camera af te plakken, maar dan kun je ook gaan klagen dat een auto onveilig is omdat ie 200 km/h kan.quote:Op maandag 13 april 2026 14:33 schreef CoolGuy het volgende:
en dan zie je al dingen dat mensen bedenken wat je dan aan het stuur kunt hangen of whatever, om het systeem te laten denken dat je wél je handen aan het stuur hebt, zodat het systeem niet zeurt.
Ja dat weet ik wel, zolang jij voor je kijkt hoef je dan niet steeds opnieuw even aan het stuur te komen. Dát gedeelte omzeil je dan. Maar als je dat gaat doen, dan ben je al niet meer bezig met het systeem gebruiken hoe het bedoeld is.quote:Op maandag 13 april 2026 14:36 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Dat werkt niet, want de camera binnen let ook nog eens op dat je je ogen op de weg houdt. Wellicht kun je dat ook weer omzeilen door de camera af te plakken, maar dan kun je ook gaan klagen dat een auto onveilig is omdat ie 200 km/h kan.
Elk systeem kan misbruikt worden, maar dat zegt in principe niets over de kwaliteit van het systeem.
Naja maar dan moet iedereen ook een Tesla gaan rijden he, dat wordt lastig voor sommige mensen.quote:Op maandag 13 april 2026 14:50 schreef Elan het volgende:
Bekijk deze YouTube-video
Deze is wel interessant, is echt bizar handig en veilig. Hopelijk krijgen we dit breed geïmplementeerd de komende 10 jaar.
Tesla is weliswaar de eerste en zal gebruik maken van gepatenteerde techniek maar andere merken zullen vast ook wel dat soort technologie uit gaan rollen. Zie wel een vorm van landelijke of Europese certificering komen waar dan soort auto's dan vervolgens aan moeten voldoen.quote:Op maandag 13 april 2026 15:42 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Naja maar dan moet iedereen ook een Tesla gaan rijden he, dat wordt lastig voor sommige mensen.
Zeker, maar dat zijn dan nieuwe auto's. Ik denk niet dat die gekocht gaan worden door de mensen die momenteel anti FSD zijn.quote:Op maandag 13 april 2026 15:45 schreef Elan het volgende:
[..]
Tesla is weliswaar de eerste en zal gebruik maken van gepatenteerde techniek maar andere merken zullen vast ook wel dat soort technologie uit gaan rollen. Zie wel een vorm van landelijke of Europese certificering komen waar dan soort auto's dan vervolgens aan moeten voldoen.
Als fabrikant ben je ook verantwoordelijk voor "forseeable misuse" van je producten. Zo simpel is het. Dus als je als autofabrikant het systeem te makkelijk te omzeilen maakt, ja dan is het probleem ook het systeem. Zelfs bij veel minder gevaarlijke producten (huishoudelijke producten of medische producten) ben je als producent verplicht er rekening mee te houden dat je toekomstige klant het product gebruikt op een manier die oorspronkelijk niet zo bedoeld is. Nu heb ik al een tijd niks meer voor de autoindustrie gedaan, maar het lijkt mij sterk dat die daarop een uitzondering zijn.quote:Op maandag 13 april 2026 14:36 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Dat werkt niet, want de camera binnen let ook nog eens op dat je je ogen op de weg houdt. Wellicht kun je dat ook weer omzeilen door de camera af te plakken, maar dan kun je ook gaan klagen dat een auto onveilig is omdat ie 200 km/h kan.
Elk systeem kan misbruikt worden, maar dat zegt in principe niets over de kwaliteit van het systeem.
Tot ze echt zien en horen hoe goed het werkt. Als ik dat filmpje in Amsterdam zie krijg ik al last van klotsende oksels en ik rij al 25 jaar schadevrij. Al moest die gozer wel een paar keer ingrijpen dat was niet vanwege een onveilige situatie maar omdat dat kreng te veilig was en je dan eeuwig op een kruising zou staanquote:Op maandag 13 april 2026 15:46 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Zeker, maar dat zijn dan nieuwe auto's. Ik denk niet dat die gekocht gaan worden door de mensen die momenteel anti FSD zijn.
Mwah, je kunt, of kon in ieder geval, die demo's boeken, ik vermoed zomaar dat weinig anti-FSD lui dat ook daadwerkelijk gedaan hebben, in verhouding tot daadwerkelijk geinteresseerden die dat gedaan hebben.quote:Op maandag 13 april 2026 15:51 schreef Elan het volgende:
[..]
Tot ze echt zien en horen hoe goed het werkt. Als ik dat filmpje in Amsterdam zie krijg ik al last van klotsende oksels en ik rij al 25 jaar schadevrij. Al moest die gozer wel een paar keer ingrijpen dat was niet vanwege een onveilige situatie maar omdat dat kreng te veilig was en je dan eeuwig op een kruising zou staan![]()
We krijgen er ook steeds meer mensen op leeftijd bij voor hun kan het echt geweldig uitkomst bieden. Het is vooral de welbekende angst voor het onbekende dat mensen anti maakt.
Tegelijk vertrouwen mensen wel redelijk blind op de overheid hier (op wat wappies na) dat als iets veilig is en gecertificeerd ze er gretig gebruik van zullen maken.quote:Op maandag 13 april 2026 15:55 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Mwah, je kunt, of kon in ieder geval, die demo's boeken, ik vermoed zomaar dat weinig anti-FSD lui dat ook daadwerkelijk gedaan hebben, in verhouding tot daadwerkelijk geinteresseerden die dat gedaan hebben.
Zeker kán het uitkomst bieden, maar, ik denk niet dat het vooral de ángst is die veel mensen mensen vocaal maakt omtrent dit onderwerp.
Ja, en ook voetgangers en fietsers verbieden, neem ik aan?quote:Op maandag 13 april 2026 15:59 schreef Elan het volgende:
[..]
Tegelijk vertrouwen mensen wel redelijk blind op de overheid hier (op wat wappies na) dat als iets veilig is en gecertificeerd ze er gretig gebruik van zullen maken.
En deze update is ook weer veel beter dan de vorige, laat staan wat er nog in het vat zit.
De meest logische volgende stap is straks voertuigen verbieden die NIET zelfrijdend zijn als het systeem eenmaal geperfectioneerd is
Neuhquote:Op maandag 13 april 2026 17:18 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ja, en ook voetgangers en fietsers verbieden, neem ik aan?
Omdat de trein je van het ene station naar het andere brengt en niet van voordeur naar voordeur.quote:Op maandag 13 april 2026 17:27 schreef bloodymary1 het volgende:
Als mensen zo willen "autorijden" waarom gaan ze dan niet gewoon met de trein?
Omdat álle fietsers én álle voetgangers anders dood gaan. Dat is waarom er in de USA geen enkele voetganger meer is.quote:
Nee, hoor. Die hebben zelf geen automatische piloot en hinderen daardoor de auto's die dat wel hebben. In de VS zijn voetgangers op de rijbaan (buiten de oversteekplaatsen) al automatisch aangeschoten wild, maar hier mag je ze niet zomaar omver rijden. Dat zag je ook in het FSD filmpje in Amsterdam.quote:Op maandag 13 april 2026 17:36 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Omdat álle fietsers én álle voetgangers anders dood gaan. Dat is waarom er in de USA geen enkele voetganger meer is.
Nee echt. Ga maar kijken. Ze zijn er niet meer. Allemaal kapot gereden. Al-le-maal. Stuk voor stuk.
Hier, kijk; het bewijs:
[ afbeelding ]
Zie je die witte Tesla daar rechts? Zie je ook allemaal die voetgangers? Dit is op Times Square, screenshot net gemaakt op https://www.skylinewebcam(...)rk/times-square.html
Het zou verboden moeten worden!
Tesla kan opladers maken die geautomatiseerd zijn. Nodig voor de robotaxi, dus bepaald niet vergezocht.quote:Op maandag 13 april 2026 13:45 schreef knoopie het volgende:
[..]
Dat argument van de skivakantie heb je al eerder gegeven, en toen zijn we tot de conclusie gekomen dat dat helemaal niet mogelijk is, omdat je auto niet zichzelf onderweg aan de oplader kan hangen.
Goh, waarom zou men toch die binnencamera verplicht hebben gemaakt...quote:Op maandag 13 april 2026 14:24 schreef knoopie het volgende:
[..]
Dat bijzinnetje, "als het goed gebruikt wordt" is wel een ontzettend belangrijke nuance. Bij dit systeem ligt het gewoon ontzettend voor de hand dat er mensen zijn die er misbruik van gaan maken en wel op hun telefoon films gaan kijken terwijl ze achter het stuur zitten. Geen idee hoe precies, maar mij lijkt dat de RDW dat ook mee zou moeten nemen in de evaluatie.
Idem. Laat de fanatiekelingen maar lekker proefkonijn spelen, mij niet gezien de komende minimaal 5 jaar.quote:Op maandag 13 april 2026 12:56 schreef Red_85 het volgende:
Wat ik wel kan zeggen is dat als dat systeem goed en betrouwbaar is, ik best een auto zou kunnen overwegen ergens in de toekomst en het ook wel kan gaan gebruiken als het mij uitkomt
Dat klinkt als een vreselijke dystopische wereld waar je zelf geen controle meer mag hebben over je voertuig of er uberhaupt een in bezig mag hebben.quote:
Dat is helemaal waar, maar de huidige Teslas die rondrijden zijn daar qua hardware nog helemaal niet op voorbereid. Blijft dus toekomstmuziek voorlopig.quote:Op maandag 13 april 2026 20:18 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Tesla kan opladers maken die geautomatiseerd zijn. Nodig voor de robotaxi, dus bepaald niet vergezocht.
En dan zullen er nog steeds mensen zijn die er misbruik van maken. Omdat het systeem simpelweg veel meer meerwaarde biedt, als je ook niet meer op hoeft te letten. Dus het is ronduit naïef om te geloven dat iedereen zich braaf aan de regeltjes gaat houden, en het systeem enkel op die manier te testen.quote:Op maandag 13 april 2026 20:19 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Goh, waarom zou men toch die binnencamera verplicht hebben gemaakt...![]()
Dat is dus extreem lastig. Probeer het eens uit!quote:Op maandag 13 april 2026 15:48 schreef knoopie het volgende:
[..]
Als fabrikant ben je ook verantwoordelijk voor "forseeable misuse" van je producten. Zo simpel is het. Dus als je als autofabrikant het systeem te makkelijk te omzeilen maakt, ja dan is het probleem ook het systeem. Zelfs bij veel minder gevaarlijke producten (huishoudelijke producten of medische producten) ben je als producent verplicht er rekening mee te houden dat je toekomstige klant het product gebruikt op een manier die oorspronkelijk niet zo bedoeld is. Nu heb ik al een tijd niks meer voor de autoindustrie gedaan, maar het lijkt mij sterk dat die daarop een uitzondering zijn.
De discussie moet niet alleen gaan over of het systeem theoretisch veiliger is met gebruikers die zich allemaal netjes aan de regels houden. Want iedereen weet dat dat niet zo is in de praktijk. Er zullen mensen misbruik van maken, bewust of onbewust. En de vraag is hoe makkelijk dat dan gaat zijn, en hoe de statistieken er dan uit zien.
De trein gaat van een plek waar je niet bent, naar een plek waar je niet hoeft te zijn op een moment dat het jou niet uitkomt...quote:Op maandag 13 april 2026 17:27 schreef bloodymary1 het volgende:
Als mensen zo willen "autorijden" waarom gaan ze dan niet gewoon met de trein?
Waarom zou je niet voor alle 11 mensen gaan? Als de bestuurder actief moet blijven rijden met een meerijdend FSD systeem op de achtergrond dan is het niet 1 om 10, maar 0 om 11.quote:Op maandag 13 april 2026 10:35 schreef VEM2012 het volgende:
En als daar nu 10 mensen tegenover staan die ineens niet meer overhoop gereden worden omdat dit systeem beter oplet?
Op dit moment is er nog geen FSD unsupervised.quote:Op maandag 13 april 2026 20:35 schreef knoopie het volgende:
[..]
Dat is helemaal waar, maar de huidige Teslas die rondrijden zijn daar qua hardware nog helemaal niet op voorbereid. Blijft dus toekomstmuziek voorlopig.
[..]
En dan zullen er nog steeds mensen zijn die er misbruik van maken. Omdat het systeem simpelweg veel meer meerwaarde biedt, als je ook niet meer op hoeft te letten. Dus het is ronduit naïef om te geloven dat iedereen zich braaf aan de regeltjes gaat houden, en het systeem enkel op die manier te testen.
Natuurlijk gaat men daarvoor, maar een kind dat tussen twee bestelauto's door ineens voor jouw auto springt kun je natuurlijk met geen enkele sensor zien aankomen, noch met jouw ogen.quote:Op maandag 13 april 2026 21:21 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Waarom zou je niet voor alle 11 mensen gaan? Als de bestuurder actief moet blijven rijden met een meerijdend FSD systeem op de achtergrond dan is het niet 1 om 10, maar 0 om 11.
Uiteraard wordt het nooit 100%. Maar het zou veiliger zijn als de bestuurder altijd actief aan het verkeer deelneemt in plaats van passief. FSD vereist dan wel dat een bestuurder oplet, maar doordat je niet actief deelneemt aan het verkeer reageer je trager als je wél moet ingrijpen.quote:Op maandag 13 april 2026 21:23 schreef VEM2012 het volgende:
Natuurlijk gaat men daarvoor, maar een kind dat tussen twee bestelauto's door ineens voor jouw auto springt kun je natuurlijk met geen enkele sensor zien aankomen, noch met jouw ogen.
100% veilig is gewoon een illusie.
Maar als doelstelling is het natuurlijk prima.
Ja, maar dan is er geen toezicht, dus dat werkt niet.quote:Op maandag 13 april 2026 23:11 schreef capuchon_jongen het volgende:
Lijkt me wel handig. Stel je moet op een locatie zijn. En er is geen parking in de buurt. Je rijdt er naar toe. Je stelt in “zoek parking.” De auto rijd vanzelf weg en zoekt een parking. Desnoods een kilometer verderop.
Wil je terug naar huis stel je in “kom naar mij”rijd hij vanzelf vanuit de parking naar je locatie
Momenteel.quote:Op maandag 13 april 2026 22:20 schreef phpmystyle het volgende:
Feest is bij mij niet doorgegaan.
Ik heb afgelopen zondag ook FSD aangeschaft, 3 uur bezig geweest met downloaden. Maar ook na een reset werkte het nog steeds niet, de optie stond er niet tussen. Via een chat met Tesla (in-app) werd mij verteld dat de zogenoemde HW3 computers niet compatibel zijn en dat HW4 alleen FSD ondersteunt.
Niemand houdt je tegen om op te blijven letten met FSD unsupervised.quote:Op maandag 13 april 2026 23:31 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Uiteraard wordt het nooit 100%. Maar het zou veiliger zijn als de bestuurder altijd actief aan het verkeer deelneemt in plaats van passief. FSD vereist dan wel dat een bestuurder oplet, maar doordat je niet actief deelneemt aan het verkeer reageer je trager als je wél moet ingrijpen.
Als je dan kijkt naar een zo optimaal mogelijke veiligheid, dan zou je de bestuurder moeten laten rijden, met FSD meerijdend op de achtergrond om in te grijpen in plaats van andersom.
En waarom laten ze je het wel aanschaffen als ze, neem ik aan, weten dat het bij jou niet gaat werken?quote:Op maandag 13 april 2026 22:20 schreef phpmystyle het volgende:
Feest is bij mij niet doorgegaan.
Ik heb afgelopen zondag ook FSD aangeschaft, 3 uur bezig geweest met downloaden. Maar ook na een reset werkte het nog steeds niet, de optie stond er niet tussen. Via een chat met Tesla (in-app) werd mij verteld dat de zogenoemde HW3 computers niet compatibel zijn en dat HW4 alleen FSD ondersteunt.
Is het een abbo, dan hoef je niet te betalen totdat het werkt.quote:Op dinsdag 14 april 2026 08:17 schreef vosss het volgende:
[..]
En waarom laten ze je het wel aanschaffen als ze, neem ik aan, weten dat het bij jou niet gaat werken?
Tja, ik denk dat ze over 50-100 jaar het een waanzinnig/krankzinnig idee vinden dat je met een aantal ton gewicht onder je kont met hoge snelheid kan rondscheuren.quote:Op maandag 13 april 2026 20:24 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Dat klinkt als een vreselijke dystopische wereld waar je zelf geen controle meer mag hebben over je voertuig of er uberhaupt een in bezig mag hebben.
Absoluut niet mijn doel in elk geval.
Luie sodemieter.quote:Op maandag 13 april 2026 23:11 schreef capuchon_jongen het volgende:
Lijkt me wel handig. Stel je moet op een locatie zijn. En er is geen parking in de buurt. Je rijdt er naar toe. Je stelt in “zoek parking.” De auto rijd vanzelf weg en zoekt een parking. Desnoods een kilometer verderop.
Wil je terug naar huis stel je in “kom naar mij”rijd hij vanzelf vanuit de parking naar je locatie
Wat een distopie.quote:Op maandag 13 april 2026 19:03 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Nee, hoor. Die hebben zelf geen automatische piloot en hinderen daardoor de auto's die dat wel hebben. In de VS zijn voetgangers op de rijbaan (buiten de oversteekplaatsen) al automatisch aangeschoten wild, maar hier mag je ze niet zomaar omver rijden. Dat zag je ook in het FSD filmpje in Amsterdam.
Met alleen automatisch rijdende auto's kun je de doorstroming optimaliseren, onder andere door alle stoplichten weg te halen en ze elkaar te laten vertellen wat ze gaan doen. Maar dan moet je alle voetgangers en fietsers eigenlijk al een zender implanteren, zodat de auto's ze ook goed waarnemen. Of nog liever: als je ergens naar toe wilt, moet je een robotaxi bellen, die dan voor je voordeur stopt, zodat je veilig in kunt stappen. Dan kunnen ook alle trottoirs, fietspaden en rails weg en plaatsmaken voor een grote lap asfalt. Dat is toch het doel?
En dat doe je allemaal in je horloge, in je leren jasje en je iets te strakke broek.quote:
Ik mag hopen dat we in die 50-100 jaar niet al onze vrijheden zo gemakkelijk gaan weggeven.quote:Op dinsdag 14 april 2026 09:11 schreef Joppiez het volgende:
Tja, ik denk dat ze over 50-100 jaar het een waanzinnig/krankzinnig idee vinden dat je met een aantal ton gewicht onder je kont met hoge snelheid kan rondscheuren.
Het zal niet in 1x gebeuren.quote:Op dinsdag 14 april 2026 09:28 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Ik mag hopen dat we in die 50-100 jaar niet al onze vrijheden zo gemakkelijk gaan weggeven.
Ding is ook dat er de komende tientallen jaren steeds meer zelf-rijdend verkeer gaat zijn, ook zonder automobilisten. China test al een tijdje zelfrijdende... containers. Trucks maar zonder cabine.quote:Op dinsdag 14 april 2026 09:56 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het zal niet in 1x gebeuren.
Als jij vandaag geboren zou zijn en normaal in 2043 je rijbewijs zou halen, zal je waarschijnlijk al gewend zijn aan autonome auto's en helemaal geen reden zien om je rijbewijs nog te halen. De verzekeringspremie is toch niet meer op te brengen en rijscholen verdwijnen langzamerhand, afgezien voor hulpdiensten en dergelijke.
Je zal ook geen reden zien om een auto te bezitten als je met je smartdinges (geen idee of dat dan nog een telefoon is) binnen 5 minuten een zelfrijdend voortuig voor de deur hebt dat je overal heen brengt.
Omdat autonoom rijden succesvol wordt, verdwijnen er steeds meer parkeerplaatsen in woongebieden.
En omdat een stuur en pedalen geen nut meer hebben, worden die ook niet meer in nieuwe auto's geplaatst.
Verzekeringspremies voor zelf rijden zullen hoger blijven worden omdat autonoom rijden veiliger is.
Dus ook op dat vlak moet je wel heel graag zelf in je oldtimer willen blijven rondrijden.
Maar zoals gezegd, het is niet van de ene op de andere dag. Het zal van generatie op generatie verdwijnen.
Wat jij en ik er van vinden doet er niet meer toe, wij zitten dan al aan ons toetje in het verpleeghuis, te mopperen dat vroeger alles beter was.
Gelukkig bepaal jij dat niet voor ons allemaalquote:Op dinsdag 14 april 2026 10:21 schreef SymbolicFrank het volgende:
Met de auto van deur tot deur kunnen rijden wanneer en zoals je daar maar zin in hebt, is hier toch een achterhaald model. Als je dat graag wilt, moet je in de VS (of Dubai) gaan wonen
Inderdaad. Ik extrapoleer alleen. Ik zit ook wel in de groep die liever fietst dan met de auto gaat.quote:Op dinsdag 14 april 2026 10:24 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Gelukkig bepaal jij dat niet voor ons allemaal
En ik in de groep die liever auto rijdt, zelf de controle behoudt, en me die vrijheid niet ga laten afnemen.quote:Op dinsdag 14 april 2026 10:25 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Inderdaad. Ik extrapoleer alleen. Ik zit ook wel in de groep die liever fietst dan met de auto gaat.
Dus je hebt liever dat de weg er alleen voor auto's is? Maar dan wel allemaal met hun eigen bestuurder?quote:Op dinsdag 14 april 2026 10:26 schreef PurifieR het volgende:
[..]
En ik in de groep die liever auto rijdt, zelf de controle behoudt, en me die vrijheid niet ga laten afnemen.
Vrij reizen... moet je sowieso niet willen.quote:Op dinsdag 14 april 2026 10:21 schreef SymbolicFrank het volgende:
Met de auto van deur tot deur kunnen rijden wanneer en zoals je daar maar zin in hebt, is hier toch een achterhaald model. Als je dat graag wilt, moet je in de VS (of Dubai) gaan wonen.
Massa's containers die allemaal hetzelfde soepele tempo rijden in 1 groot lang lint op een voorgebouwd pad.quote:Op dinsdag 14 april 2026 10:09 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Wellicht gaan we snelwegen krijgen waar alleen zelf-rijdend verkeer op mag. En ik denk dat als dat super soepel gaat, en je staat dan als gewone rijder ernaast in de file dat veel mensen snel overstappen.
Een weg is er voor personen en goederen vervoer.quote:Op dinsdag 14 april 2026 10:27 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Dus je hebt liever dat de weg er alleen voor auto's is? Maar dan wel allemaal met hun eigen bestuurder?
Waarom bestel je dan geen uber?quote:Op dinsdag 14 april 2026 11:22 schreef 215 het volgende:
Nou, ik moet zeggen dat het idee me wel aantrekt dat je een auto kort tevoren kan bestellen, dat ie je van deur tot bestemming brengt en je niet druk hoeft te maken voor parkeren. Als dat ook nog eens voordeliger is dan eigen bezit lijkt me dat een no brainer.
Als de hele buurt dat doet hebben we veel meer ruimte voor groen in de wijk.
Een mens die vrij wil zijn, gaan en staan waar die wil op de tijden die het uitkomt, dat moeten we niet willen met zn allen.quote:Als je zo nodig zelf wilt sturen en gas geven kan dat altijd nog op de kermis of in een simulator.
Ah, dus die mensen moeten verhuizen omdat jij de inrichting van Nederland anders wil hebben...quote:Op dinsdag 14 april 2026 10:21 schreef SymbolicFrank het volgende:
Met de auto van deur tot deur kunnen rijden wanneer en zoals je daar maar zin in hebt, is hier toch een achterhaald model. Als je dat graag wilt, moet je in de VS (of Dubai) gaan wonen. En dan niet in het centrum van de grote steden.
Het is gewoon fijn voor het typische drukke Nederlandse verkeer waarin je toch geen kant op kan.quote:Op dinsdag 14 april 2026 11:09 schreef CoolGuy het volgende:
Mijn moeders Y heeft het nu. Net even een ritje gemaakt. Je moet wel continue blijven opletten, want als je weg kijkt krijg je direct waarschuwingen, en het rijdt niet zo...sportief...als ik zelf rij, maar mijn moeder vind het een verademing.
Als de hele buurt dat zo wil, prima.quote:Op dinsdag 14 april 2026 11:22 schreef 215 het volgende:
Nou, ik moet zeggen dat het idee me wel aantrekt dat je een auto kort tevoren kan bestellen, dat ie je van deur tot bestemming brengt en je niet druk hoeft te maken voor parkeren. Als dat ook nog eens voordeliger is dan eigen bezit lijkt me dat een no brainer.
Als je zo nodig zelf wilt sturen en gas geven kan dat altijd nog op de kermis of in een simulator.
Zou een uber voordeliger zijn als ik zo nu en dan een dagje 100 km verderop wil zijn?quote:Op dinsdag 14 april 2026 11:26 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Waarom bestel je dan geen uber?
[..]
Een mens die vrij wil zijn, gaan en staan waar die wil op de tijden die het uitkomt, dat moeten we niet willen met zn allen.
Toch?
Wat een dystopia willen sommigen toch...
Dan zorg je ook maar een goed salaris voor het benodigde personeel waardoor jij die vrijheid hebt en kunt behouden.quote:Op dinsdag 14 april 2026 10:26 schreef PurifieR het volgende:
[..]
En ik in de groep die liever auto rijdt, zelf de controle behoudt, en me die vrijheid niet ga laten afnemen.
Helaas zie ik het ook niet gebeuren in de tijd die mij rest. Maar als bezit zeg twee keer duurder is dan gezamenlijk bezit of ander vorm van on demand denk ik dat de over grote meerderheid van de mensen een ander hobby gaat zoeken . Bijvoorbeeld de botsauto's op de kermis.quote:Op dinsdag 14 april 2026 11:40 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Als de hele buurt dat zo wil, prima.
Maar ik denk dat er nog veel te veel animo zal zijn voor zelf kunnen rijden en dus zie ik dat in mijn tijd hier op aarde niet gebeuren. Gelukkig maar. Keuze is belangrijk.
Hangt er vanaf wat 'zo nu en dan' is.quote:Op dinsdag 14 april 2026 11:41 schreef 215 het volgende:
[..]
Zou een uber voordeliger zijn als ik zo nu en dan een dagje 100 km verderop wil zijn?
Welk personeel? Wat voor personeel zou ik nodig hebben om zelfstandig auto te kunnen rijden?quote:Op dinsdag 14 april 2026 11:42 schreef torentje het volgende:
[..]
Dan zorg je ook maar een goed salaris voor het benodigde personeel waardoor jij die vrijheid hebt en kunt behouden.
Gaat wat mij betreft in elk geval nooit gebeuren.quote:Op dinsdag 14 april 2026 11:22 schreef 215 het volgende:
Mensen willen vrijheid zelf te bepalen waar ze heen willen. Dat zit in onze 'exploration' behoefte. En dat is niet alleen bij ons zo, maar bij ieder dier.quote:Op dinsdag 14 april 2026 11:40 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Als de hele buurt dat zo wil, prima.
Maar ik denk dat er nog veel te veel animo zal zijn voor zelf kunnen rijden en dus zie ik dat in mijn tijd hier op aarde niet gebeuren. Gelukkig maar. Keuze is belangrijk.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |