abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 14 april 2026 @ 09:25:27 #276
168739 Red_85
'echt wel'
pi_220577906
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2026 09:21 schreef TweedeKlum het volgende:

[..]
Luie sodemieter.
En dat doe je allemaal in je horloge, in je leren jasje en je iets te strakke broek.

1 verschil: die auto was wel vet.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_220577920
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2026 09:11 schreef Joppiez het volgende:
Tja, ik denk dat ze over 50-100 jaar het een waanzinnig/krankzinnig idee vinden dat je met een aantal ton gewicht onder je kont met hoge snelheid kan rondscheuren.
Ik mag hopen dat we in die 50-100 jaar niet al onze vrijheden zo gemakkelijk gaan weggeven.
pi_220577924
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2026 09:23 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Wat een distopie.
Dit dus. Klinkt als het volledig afpakken van een vrijheid die we nu wél hebben.
pi_220578108
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2026 09:28 schreef PurifieR het volgende:

[..]
Ik mag hopen dat we in die 50-100 jaar niet al onze vrijheden zo gemakkelijk gaan weggeven.
Het zal niet in 1x gebeuren.

Als jij vandaag geboren zou zijn en normaal in 2043 je rijbewijs zou halen, zal je waarschijnlijk al gewend zijn aan autonome auto's en helemaal geen reden zien om je rijbewijs nog te halen. De verzekeringspremie is toch niet meer op te brengen en rijscholen verdwijnen langzamerhand, afgezien voor hulpdiensten en dergelijke.

Je zal ook geen reden zien om een auto te bezitten als je met je smartdinges (geen idee of dat dan nog een telefoon is) binnen 5 minuten een zelfrijdend voortuig voor de deur hebt dat je overal heen brengt.

Omdat autonoom rijden succesvol wordt, verdwijnen er steeds meer parkeerplaatsen in woongebieden.

En omdat een stuur en pedalen geen nut meer hebben, worden die ook niet meer in nieuwe auto's geplaatst.

Verzekeringspremies voor zelf rijden zullen hoger blijven worden omdat autonoom rijden veiliger is.
Dus ook op dat vlak moet je wel heel graag zelf in je oldtimer willen blijven rondrijden.

Maar zoals gezegd, het is niet van de ene op de andere dag. Het zal van generatie op generatie verdwijnen.
Wat jij en ik er van vinden doet er niet meer toe, wij zitten dan al aan ons toetje in het verpleeghuis, te mopperen dat vroeger alles beter was.
  dinsdag 14 april 2026 @ 10:09:22 #280
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_220578206
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2026 09:56 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Het zal niet in 1x gebeuren.

Als jij vandaag geboren zou zijn en normaal in 2043 je rijbewijs zou halen, zal je waarschijnlijk al gewend zijn aan autonome auto's en helemaal geen reden zien om je rijbewijs nog te halen. De verzekeringspremie is toch niet meer op te brengen en rijscholen verdwijnen langzamerhand, afgezien voor hulpdiensten en dergelijke.

Je zal ook geen reden zien om een auto te bezitten als je met je smartdinges (geen idee of dat dan nog een telefoon is) binnen 5 minuten een zelfrijdend voortuig voor de deur hebt dat je overal heen brengt.

Omdat autonoom rijden succesvol wordt, verdwijnen er steeds meer parkeerplaatsen in woongebieden.

En omdat een stuur en pedalen geen nut meer hebben, worden die ook niet meer in nieuwe auto's geplaatst.

Verzekeringspremies voor zelf rijden zullen hoger blijven worden omdat autonoom rijden veiliger is.
Dus ook op dat vlak moet je wel heel graag zelf in je oldtimer willen blijven rondrijden.

Maar zoals gezegd, het is niet van de ene op de andere dag. Het zal van generatie op generatie verdwijnen.
Wat jij en ik er van vinden doet er niet meer toe, wij zitten dan al aan ons toetje in het verpleeghuis, te mopperen dat vroeger alles beter was.
Ding is ook dat er de komende tientallen jaren steeds meer zelf-rijdend verkeer gaat zijn, ook zonder automobilisten. China test al een tijdje zelfrijdende... containers. Trucks maar zonder cabine.

Wellicht gaan we snelwegen krijgen waar alleen zelf-rijdend verkeer op mag. En ik denk dat als dat super soepel gaat, en je staat dan als gewone rijder ernaast in de file dat veel mensen snel overstappen.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_220578261
Bij zelfrijdende auto's is het nog steeds de bestuurder van de auto (in dit geval een computer) die zelfstandig en met een beperkt overzicht de beslissingen neemt. En inderdaad, veel mensen vinden een auto geweldig omdat ze gewoon in kunnen stappen en dat ding voor de deur van hun bestemming kunnen parkeren.

Nou zien we steeds meer plaatsten waar je niet meer mag rijden en/of parkeren, maar er zijn ook steeds meer plaatsen waar je niet mag lopen of fietsen. Dus er is een steeds groter conflict tussen mensen met een auto die eisen dat ze van deur tot deur moeten kunnen rijden (zonder in de file te staan!) en mensen die vinden dat ze gewoon overal te voet of met de fiets moeten kunnen komen.

Gek genoeg is het dus de segmentatie van de weg in verschillende stroken en zones, die voor de autogebruikers de meeste ergernis veroorzaakt, terwijl de meeste voetgangers geen tien kilometer naar de winkel gaan lopen. Dus het optimale weggebruik is autovrije stadskernen met alleen openbaar vervoer en doorgaande wegen (en snelwegen) om ze met elkaar te verbinden. Maar dan staat je auto dus altijd ergens in een parkeergarage.

Het voordeel van dat model is, dat we de weg zo optimaal kunnen gebruiken. En daar de meeste mensen het saai vinden om over de snelweg te rijden of in de file te staan, kun je dan het beste alle wegmarkeringen (strepen), stoplichten en rotondes weghalen en een centrale computer alle auto's laten besturen. Dan ben je er het snelste en kun je ondertussen wat anders gaan doen. En dan kunnen we met al de ruimte die we besparen wat anders doen.

Het is dan dus eigenlijk openbaar vervoer, van parkeerplaats naar parkeerplaats, in plaats van bushalte naar bushalte, of station naar station. En dat lijkt me een veel beter idee dan kleine straatjes met overal fietsers en voetgangers, waar de auto's tussendoor laveren, net zoals in het centrum van Amsterdam en de andere grote steden.

Met de auto van deur tot deur kunnen rijden wanneer en zoals je daar maar zin in hebt, is hier toch een achterhaald model. Als je dat graag wilt, moet je in de VS (of Dubai) gaan wonen. En dan niet in het centrum van de grote steden.
pi_220578277
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2026 10:21 schreef SymbolicFrank het volgende:
Met de auto van deur tot deur kunnen rijden wanneer en zoals je daar maar zin in hebt, is hier toch een achterhaald model. Als je dat graag wilt, moet je in de VS (of Dubai) gaan wonen
Gelukkig bepaal jij dat niet voor ons allemaal :)
pi_220578282
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2026 10:24 schreef PurifieR het volgende:

[..]
Gelukkig bepaal jij dat niet voor ons allemaal :)
Inderdaad. Ik extrapoleer alleen. Ik zit ook wel in de groep die liever fietst dan met de auto gaat.
pi_220578292
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2026 10:25 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Inderdaad. Ik extrapoleer alleen. Ik zit ook wel in de groep die liever fietst dan met de auto gaat.
En ik in de groep die liever auto rijdt, zelf de controle behoudt, en me die vrijheid niet ga laten afnemen.
pi_220578298
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2026 10:26 schreef PurifieR het volgende:

[..]
En ik in de groep die liever auto rijdt, zelf de controle behoudt, en me die vrijheid niet ga laten afnemen.
Dus je hebt liever dat de weg er alleen voor auto's is? Maar dan wel allemaal met hun eigen bestuurder?
  dinsdag 14 april 2026 @ 10:56:48 #286
168739 Red_85
'echt wel'
pi_220578461
quote:
Met de auto van deur tot deur kunnen rijden wanneer en zoals je daar maar zin in hebt, is hier toch een achterhaald model. Als je dat graag wilt, moet je in de VS (of Dubai) gaan wonen.
Vrij reizen... moet je sowieso niet willen.
Eerst aanvragen bij de centrale reisorganisatie van je land of er een slot en pad beschikbaar is, om vervolgens je route aan te moeten vragen en een tijdstip te krijgen waarop dat mag. En dan ook nog eens niet zelf.

Ja, echt suuuuuuper achterhaald.

Wat een onzin bedenken sommige mensen toch.
1947-2016
  dinsdag 14 april 2026 @ 11:00:24 #287
168739 Red_85
'echt wel'
pi_220578498
quote:
2s.gif Op dinsdag 14 april 2026 10:09 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Wellicht gaan we snelwegen krijgen waar alleen zelf-rijdend verkeer op mag. En ik denk dat als dat super soepel gaat, en je staat dan als gewone rijder ernaast in de file dat veel mensen snel overstappen.
Massa's containers die allemaal hetzelfde soepele tempo rijden in 1 groot lang lint op een voorgebouwd pad.

Lijkt verdacht veel op wat we nu al hebben: de goederen trein.
1947-2016
  dinsdag 14 april 2026 @ 11:09:26 #288
16180 CoolGuy
Money makes the world go round
pi_220578597
Mijn moeders Y heeft het nu. Net even een ritje gemaakt. Je moet wel continue blijven opletten, want als je weg kijkt krijg je direct waarschuwingen, en het rijdt niet zo...sportief...als ik zelf rij, maar mijn moeder vind het een verademing. :D
Breitling - Instruments for Professionals
  dinsdag 14 april 2026 @ 11:17:53 #289
168739 Red_85
'echt wel'
pi_220578648
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2026 10:27 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Dus je hebt liever dat de weg er alleen voor auto's is? Maar dan wel allemaal met hun eigen bestuurder?
Een weg is er voor personen en goederen vervoer.
Waar is het anders voor bedoeld?

Andere ideeën?
1947-2016
pi_220578675
Nou, ik moet zeggen dat het idee me wel aantrekt dat je een auto kort tevoren kan bestellen, dat ie je van deur tot bestemming brengt en je niet druk hoeft te maken voor parkeren. Als dat ook nog eens voordeliger is dan eigen bezit lijkt me dat een no brainer.

Als de hele buurt dat doet hebben we veel meer ruimte voor groen in de wijk.

Als je zo nodig zelf wilt sturen en gas geven kan dat altijd nog op de kermis of in een simulator.
Verstand is eerlijk verdeeld, iedereen heeft er zat van.
  dinsdag 14 april 2026 @ 11:26:34 #291
168739 Red_85
'echt wel'
pi_220578709
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2026 11:22 schreef 215 het volgende:
Nou, ik moet zeggen dat het idee me wel aantrekt dat je een auto kort tevoren kan bestellen, dat ie je van deur tot bestemming brengt en je niet druk hoeft te maken voor parkeren. Als dat ook nog eens voordeliger is dan eigen bezit lijkt me dat een no brainer.

Waarom bestel je dan geen uber?
quote:
Als je zo nodig zelf wilt sturen en gas geven kan dat altijd nog op de kermis of in een simulator.
Een mens die vrij wil zijn, gaan en staan waar die wil op de tijden die het uitkomt, dat moeten we niet willen met zn allen.
Toch?

Wat een dystopia willen sommigen toch...
1947-2016
pi_220578766
quote:

Met de auto van deur tot deur kunnen rijden wanneer en zoals je daar maar zin in hebt, is hier toch een achterhaald model. Als je dat graag wilt, moet je in de VS (of Dubai) gaan wonen. En dan niet in het centrum van de grote steden.
Ah, dus die mensen moeten verhuizen omdat jij de inrichting van Nederland anders wil hebben...

Terwijl jij nota bene niets bijdraagt aan de Nederlandse economie, dus je wil ook nog dat die mensen wel nog even snel het geld daarvoor ophoesten.

No thank you!
pi_220578815
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2026 11:09 schreef CoolGuy het volgende:
Mijn moeders Y heeft het nu. Net even een ritje gemaakt. Je moet wel continue blijven opletten, want als je weg kijkt krijg je direct waarschuwingen, en het rijdt niet zo...sportief...als ik zelf rij, maar mijn moeder vind het een verademing. :D
Het is gewoon fijn voor het typische drukke Nederlandse verkeer waarin je toch geen kant op kan.

Rij je dan waar het rustig is, zelf het stuur pakken en genieten.

Het is gelukkig niet zo dat je je stuur en pedalen in hoeft te leveren. Want dan is voor mij het antwoord ook: no thank you.
pi_220578822
quote:

Als de hele buurt dat zo wil, prima.

Maar ik denk dat er nog veel te veel animo zal zijn voor zelf kunnen rijden en dus zie ik dat in mijn tijd hier op aarde niet gebeuren. Gelukkig maar. Keuze is belangrijk.
pi_220578846
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2026 11:26 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Waarom bestel je dan geen uber?
[..]
Een mens die vrij wil zijn, gaan en staan waar die wil op de tijden die het uitkomt, dat moeten we niet willen met zn allen.
Toch?

Wat een dystopia willen sommigen toch...
Zou een uber voordeliger zijn als ik zo nu en dan een dagje 100 km verderop wil zijn?
pi_220578881
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2026 10:26 schreef PurifieR het volgende:

[..]
Dan zorg je ook maar een goed salaris voor het benodigde personeel waardoor jij die vrijheid hebt en kunt behouden.
pi_220578906
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2026 11:40 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Als de hele buurt dat zo wil, prima.

Maar ik denk dat er nog veel te veel animo zal zijn voor zelf kunnen rijden en dus zie ik dat in mijn tijd hier op aarde niet gebeuren. Gelukkig maar. Keuze is belangrijk.
Helaas zie ik het ook niet gebeuren in de tijd die mij rest. Maar als bezit zeg twee keer duurder is dan gezamenlijk bezit of ander vorm van on demand denk ik dat de over grote meerderheid van de mensen een ander hobby gaat zoeken . Bijvoorbeeld de botsauto's op de kermis.
  dinsdag 14 april 2026 @ 11:51:10 #298
168739 Red_85
'echt wel'
pi_220578999
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2026 11:41 schreef 215 het volgende:

[..]
Zou een uber voordeliger zijn als ik zo nu en dan een dagje 100 km verderop wil zijn?
Hangt er vanaf wat 'zo nu en dan' is.
1947-2016
pi_220579064
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2026 11:42 schreef torentje het volgende:

[..]
Dan zorg je ook maar een goed salaris voor het benodigde personeel waardoor jij die vrijheid hebt en kunt behouden.
Welk personeel? Wat voor personeel zou ik nodig hebben om zelfstandig auto te kunnen rijden?
pi_220579077
quote:
Gaat wat mij betreft in elk geval nooit gebeuren.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')