Aparte redenatie. Is een titel gebonden aan een niveau, of aan "keihard werken". Of aan "nut"? In die laatste twee gevallen kun je een veel groter deel van je bevolking ook wel een titel geven.quote:Nu kun je alleen aan de universiteit een doctorstitel halen, terwijl ook op het hbo keihard wordt gewerkt aan praktijkgericht onderzoek met directe impact. Dat verdient meer erkenning. Daarom willen we een doctorsgraad op het hbo mogelijk maken.
Hoe doe je in het HBO geen onderzoek dan?quote:Op maandag 30 maart 2026 14:19 schreef Alpha0 het volgende:
Überhaupt raar dat aan het HBO onderzoek gedaan wordt. Daar hebben we toch de universiteiten voor? En voor toegepast onderzoek hebben we de technische universiteiten en Wageningen.
Nee, ze zijn er al een aantal jaar mee bezig. Zie bijvoorbeeld: https://www.rijksoverheid(...)ofessional-doctorate en https://www.vereniginghogescholen.nl/professional-doctorate-faqquote:
Je spreekt jezelf toch tegen met je eerste en (een na)laatste zin? Een doctoraat is een promotieonderzoek. Als dat ook op hbo kan, kun je er dus ook op promoveren. En juist dat 'hoogst' haalbare, moet eruit. Het meest theoretisch haalbare. Bekt nog niet lekker, dus daar moeten we nog wat op verzinnen. Ik vind het sowieso onzin dat onderzoek onderdeel is van hbo. Ik doe een lerarenopleiding en de toegevoegde waarde van alle onderzoekjes die je daar doet is werkelijk 0.quote:Op maandag 30 maart 2026 14:35 schreef Red_85 het volgende:
Hoe doe je in het HBO geen onderzoek dan?
Verder weet ik niet of ik het met deze stap eens ben. Hetzelfde gezeur als de leerlingen van het mbo 'studenten' mogen noemen. Het is gericht een beroep 'leren' daar dus heeft het niets te maken met studeren. En doctoraat heeft altijd de essentie van 'het hoogst haalbare' en dient dat ook te hebben. Daarom vind ik dit wat raar.
Ik sprak ooit een Tweede Kamerlid die zich ermee bezig hield.quote:
Ik geef les aan een (eerstegraads) docentenopleiding, en ik denk dat je dan nogal de relevantie van goed onderzoek doen mist in je werk straks.quote:Op maandag 30 maart 2026 14:41 schreef Japepk het volgende:
Ik vind het sowieso onzin dat onderzoek onderdeel is van hbo. Ik doe een lerarenopleiding en de toegevoegde waarde van alle onderzoekjes die je daar doet is werkelijk 0.
Zal wel weer in het kader van de diversiteit zijn, dat de zogenaamde ""minderbedeelden" in de maatschappij ook een titel moeten kunnen behalen. Wat je dan krijgt is dat de helft van Nederland straks met zo'n dochtersgraad op zak loopt, met de daarbij behorende salariswensen.quote:Op maandag 30 maart 2026 14:54 schreef Haushofer het volgende:
Verder kon je hier op wachten, natuurlijk, na de lectoraten en de bewoording "university of applied sciences".
Ik zie het nut niet zo in van deze extra titels/graden.
Dan krijg je van die inHolland praktijken waarbij je diploma waardeloos wordt.quote:Op maandag 30 maart 2026 13:45 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Aparte redenatie. Is een titel gebonden aan een niveau, of aan "keihard werken". Of aan "nut"? In die laatste twee gevallen kun je een veel groter deel van je bevolking ook wel een titel geven.
Maar kunnen mensen zonder PhD ons nog onderscheiden van het gepeupel?quote:Op maandag 30 maart 2026 15:36 schreef Tocadisco het volgende:
Kalm aan elitaire medemenschen, je krijgt dan voor het afronden van zo'n traject geen PhD maar een PD. Jullie kunnen je dus nog steeds onderscheiden van het gepeupel.
Ik heb Fok! op mijn cv gezet.quote:Op maandag 30 maart 2026 15:41 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Maar kunnen mensen zonder PhD ons nog onderscheiden van het gepeupel?
Dit dus, deze trend volgt de algemene ontwikkeling van de samenleving in dit land - lees: dendert als een TGV naar beneden. Daarvoor zijn redenen meer dan genoeg aanwezig en dat los je echt niet op door zo'n farce docterstitelquote:Op maandag 30 maart 2026 15:40 schreef Joopklepzeiker het volgende:
Tja, met een maatschappij waar het intellectuele niveau iedere generatie met een diepte van de Mariana trog naar beneden daalt moet je de lat wel lager leggen wil je sommige beroepsgroepen functionerend houden nietwaar?
Op mijn niveau was het maken van zo’n onderzoek hooguit een paar avondjes werk en haalde zo met vlag en wimpel mn bachelor.quote:Op maandag 30 maart 2026 14:19 schreef Alpha0 het volgende:
Überhaupt raar dat aan het HBO onderzoek gedaan wordt. Daar hebben we toch de universiteiten voor? En voor toegepast onderzoek hebben we de technische universiteiten en Wageningen.
Precies, er is voor de gewone mensen die geen titel hebben, geen mogelijkheid om te controleren of iemand die een titel heeft die titel ook waard is.quote:Op maandag 30 maart 2026 14:54 schreef Haushofer het volgende:
Ik zie het nut niet zo in van deze extra titels/graden.
Nederland papiertjesland. Bovendien moet iedereen ''hoger'' opgeleid zijn, want werken met de handjes kijken we op neer.. ja nog steeds.quote:Op maandag 30 maart 2026 14:41 schreef gwn_een_user het volgende:
diploma-inflatie.
we hebben al een massaal lerarentekort + hoge werkdruk, PISA-resultaten in de vrije val, te vroege splitsing van leerlingen, onbetaalbaar onderwijs, slechte staat van de schoolgebouwen, etc
misschien dat mw. Letschert zich daar eens mee bezig moet houden
Schrijfniveau is één woord.quote:Op maandag 30 maart 2026 16:39 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Nederland papiertjesland. Bovendien moet iedereen ''hoger'' opgeleid zijn, want werken met de handjes kijken we op neer.. ja nog steeds.
Ondertussen is het lees en schrijf niveau van een gemiddelde hbo'er om te krijsen zo slecht.
Leuk voor je.quote:
Daar gaat je doctorsgraadquote:
Nou geloof me, op de universiteit is dat tegenwoordig echt niet beterquote:Op maandag 30 maart 2026 16:39 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Nederland papiertjesland. Bovendien moet iedereen ''hoger'' opgeleid zijn, want werken met de handjes kijken we op neer.. ja nog steeds.
Ondertussen is het lees en schrijf niveau van een gemiddelde hbo'er om te krijsen zo slecht.
Die heb ik toch al niet, maar misschien kan ik er wel eentje behalen op het hbo als dit plannetje doorgaat. Al die promovendi viesmad. Mijn bul wat doe je?quote:
Tja, de basisschool, laten we het daar even over hebben dan. Of de docentenopleidingen.quote:Op maandag 30 maart 2026 18:05 schreef loveli het volgende:
Maar kunnen ze ook lezen, schrijven en rekenen?
Misschien moeten ze de basis eens in orde krijgen. Doctoraat gebakken lucht.
Nee, maar wel heel erg goed projecten 'doen'.quote:Op maandag 30 maart 2026 18:05 schreef loveli het volgende:
Maar kunnen ze ook lezen, schrijven en rekenen?
Niet elke afgestudeerde van een uni was/is succesvol.quote:Op maandag 30 maart 2026 18:07 schreef nostra het volgende:
[..]
Nee, maar wel heel erg goed projecten 'doen'.
Gewoon iedereen een titel bij geboorte. Ben je van al het gezeik af.quote:Op maandag 30 maart 2026 15:27 schreef StateOfMind het volgende:
Doe dan gelijk het MBO er ook bij, anders is het niet eerlijk
Die willen ook een dokturstitol
Lidmaatschap PROn of D66.quote:Op maandag 30 maart 2026 15:41 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Maar kunnen mensen zonder PhD ons nog onderscheiden van het gepeupel?
Ik vermoed dat dit niet om exacte wetenschappen gaat.quote:Op maandag 30 maart 2026 18:48 schreef Jahr00n het volgende:
Nog even en dan willen we ook mbo'ers als arts laten werken.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |