abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220474749
Het HBO en universiteiten zijn inhoudelijk sterk naar elkaar gegroeid. Het zijn beiden na de bama voornamelijk managementopleidingen geworden. Echt onderzoek start je toch pas mee in een postdoc-traject. Lijkt me prima om een doorstroom te hebben van talent uit het HBO naar onderzoek. Toen ik studeerde werden de postdocs al vaak gevuld met buitenlandse studenten, lijkt me prima als we het lokale talent beter benutten.
  dinsdag 31 maart 2026 @ 15:44:48 #77
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_220474828
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2026 15:33 schreef Havermout2 het volgende:
Het HBO en universiteiten zijn inhoudelijk sterk naar elkaar gegroeid. Het zijn beiden na de bama voornamelijk managementopleidingen geworden. Echt onderzoek start je toch pas mee in een postdoc-traject. Lijkt me prima om een doorstroom te hebben van talent uit het HBO naar onderzoek. Toen ik studeerde werden de postdocs al vaak gevuld met buitenlandse studenten, lijkt me prima als we het lokale talent beter benutten.
Als iemand die werkt in de natuurwetenschappelijke hoek herken ik het beeld dat jij schetst absoluut niet. In het lab hebben we af en toe stagiaires vanuit de hogeschool die bij ons hun afstudeerproject doen, en het verschil met studenten die hun universitaire BSc-scriptie doen is werelds (zowel qua kennis, zelfstandigheid, en academische vaardigheden).
Huilen dan.
  dinsdag 31 maart 2026 @ 15:56:32 #78
3542 Gia
User under construction
pi_220474908
Gewoon een langere witte jas aantrekken en ze noemen je vanzelf 'dokter'.
pi_220474936
quote:
Eens. Bij mijn eerste werkgever namen ze daarom ook geen afgestudeerden met Ir of Drs titels aan voor onderzoek, alleen postdocs. Terugkijkend zat daar ook wel brandhout tussen trouwens, haha.

We moeten lokaal talent zeker beter benutten om het onderzoek in te gaan. Bijvoorbeeld meer kijken voor talent in de “KKD”. Van mijn hbo cohort is uiteindelijk bijna 10% gepromoveerd, en die werken allemaal in het onderzoek en/of hebben hun eigen bedrijf.

Over onbenut talent gesproken: Ik zou graag een speciaal traject voor studenten met ADD/ADHD -> ASS op willen zetten zonder klassikaal onderwijs. Loop maar vanaf dag één mee in het lab. Bijt je vast in een project en studeer onderwerpen gerelateerd aan je project onder begeleiding van een promovendus of postdoc. Laat de wereld maar zien wat je kan door artikelen over je werk te schrijven. Terug naar een model waarin je het werk in de praktijk leert, ipv dat je je verveelt in de schoolbankjes.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_220474938
Ik snap niet echt de toevoeging ervan, HBO is meer op de praktijk gericht, mensen die willen weten wat ze moeten weten en dan aan het werk gaan. Op de Uni zit je meer voor het studeren an sich, mensen die zich helemaal willen verdiepen in een onderwerp. Je kunt zelf kiezen wat je doet, je kunt na een jaar HBO al switchen naar de Uni.
  dinsdag 31 maart 2026 @ 16:05:16 #81
445736 The-BFG
Putin is een klootzak
pi_220474976
quote:
10s.gif Op maandag 30 maart 2026 16:39 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Nederland papiertjesland. Bovendien moet iedereen ''hoger'' opgeleid zijn, want werken met de handjes kijken we op neer.. ja nog steeds.

Ondertussen is het lees en schrijf niveau van een gemiddelde hbo'er om te krijsen zo slecht.
Ik zit zelf met een simpel VMBO elektro en MBO niv 4 IT tussen veelal hoogopgeleide gasten. Merk ik verschil? Ja, natuurlijk, ze zijn beter in wiskunde bijvoorbeeld. Al denk ik dat het meer een gebrek aan mijzelf is dan aan opleiding :).

En over het algemeen merk ik wel een verschil in gesprekstof tussen mensen die lager opgeleid zijn vs. hoger opgeleid. Maar ook daar uitzonderingen, want met mijn tevens mbo-opgeleide zwager heb ik ook gewoon gesprekken op een wat hoger niveau..

Terwijl ik soms bij hoogopgeleide extreemrechtse of linkse lui het gevoel krijg dat een universiteit ook maar een faal instituut is.
The name is Putler, Vladimir Putler
pi_220475106
quote:
7s.gif Op dinsdag 31 maart 2026 15:44 schreef Isdatzo het volgende:
In het lab hebben we af en toe stagiaires vanuit de hogeschool die bij ons hun afstudeerproject doen, en het verschil met studenten die hun universitaire BSc-scriptie doen is werelds (zowel qua kennis, zelfstandigheid, en academische vaardigheden).
Wat een onzin zeg. HBO B A Sc is veel meer waard dan BSc scriptie. In ieder geval in de life sciences, want daar loop je 1,5 jaar stage nog. B Sc is gewoon een papiertje door tentamens halen.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_220475138
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2026 15:56 schreef Gia het volgende:
Gewoon een langere witte jas aantrekken en ze noemen je vanzelf 'dokter'.
Klopt. Zo deed Dr. Dre dat…
pi_220475153
quote:
1s.gif Op dinsdag 31 maart 2026 16:01 schreef Lyrebird het volgende:

[..]
Eens. Bij mijn eerste werkgever namen ze daarom ook geen afgestudeerden met Ir of Drs titels aan voor onderzoek, alleen postdocs. Terugkijkend zat daar ook wel brandhout tussen trouwens, haha.

We moeten lokaal talent zeker beter benutten om het onderzoek in te gaan. Bijvoorbeeld meer kijken voor talent in de “KKD”. Van mijn hbo cohort is uiteindelijk bijna 10% gepromoveerd, en die werken allemaal in het onderzoek en/of hebben hun eigen bedrijf.

Over onbenut talent gesproken: Ik zou graag een speciaal traject voor studenten met ADD/ADHD -> ASS op willen zetten zonder klassikaal onderwijs. Loop maar vanaf dag één mee in het lab. Bijt je vast in een project en studeer onderwerpen gerelateerd aan je project onder begeleiding van een promovendus of postdoc. Laat de wereld maar zien wat je kan door artikelen over je werk te schrijven. Terug naar een model waarin je het werk in de praktijk leert, ipv dat je je verveelt in de schoolbankjes.
Dat laatste bestaat al enigszins.
  dinsdag 31 maart 2026 @ 16:34:12 #85
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_220475197
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2026 16:22 schreef Discombobulate het volgende:

[..]
Wat een onzin zeg.
Oh ja nee jij zal gelukkig veel beter weten wat ik in de praktijk zie :')
Huilen dan.
pi_220475205
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2026 16:27 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Dat laatste bestaat al enigszins.
Heb je een voorbeeld? Altijd handig bij subsidieaanvragen.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_220475800
quote:
10s.gif Op dinsdag 31 maart 2026 16:34 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Oh ja nee jij zal gelukkig veel beter weten wat ik in de praktijk zie :')
Hangt er van af welke praktijk. Biomedische wetenschappen en life sciences niet in ieder geval. HBO bachelor is daar veel beter dan uni.
  dinsdag 31 maart 2026 @ 17:48:35 #88
445736 The-BFG
Putin is een klootzak
pi_220475859
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2026 17:43 schreef Discombobulate het volgende:

[..]
Hangt er van af welke praktijk. Biomedische wetenschappen en life sciences niet in ieder geval. HBO bachelor is daar veel beter dan uni.
Zichzelf overschatten is wel iets waar je een grote groep hbo'ers aan kan herkennen.
The name is Putler, Vladimir Putler
pi_220476069
quote:
Het HBO en universiteiten zijn inhoudelijk sterk naar elkaar gegroeid. Het zijn beiden na de bama voornamelijk managementopleidingen geworden. Echt onderzoek start je toch pas mee in een postdoc-traject.
?

Dus promotie-onderzoek is geen "echt onderzoek"?
pi_220476224
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2026 07:38 schreef Lyrebird het volgende:

[..]
Zoals?
Logisch redeneren, een experiment opzetten, verslaglegging, presentatie, abstraheren, falsificeren, etc.
pi_220476294
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2026 18:30 schreef Kottnauer het volgende:

[..]
Logisch redeneren, een experiment opzetten, verslaglegging, presentatie, abstraheren, falsificeren, etc.
Alles dus. Komt dat doordat het VWO steeds verder wordt uitgekleed?
pi_220476310
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2026 18:04 schreef Haushofer het volgende:

[..]
?

Dus promotie-onderzoek is geen "echt onderzoek"?
Goed punt. Promotie-onderzoek is 100% echt onderzoek, het is allemaal direct publiceerbaar. Zo'n 25% van het werk dat onze MSc studenten doen kan gepubliceerd worden.
pi_220476489
quote:
7s.gif Op dinsdag 31 maart 2026 15:44 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Als iemand die werkt in de natuurwetenschappelijke hoek herken ik het beeld dat jij schetst absoluut niet. In het lab hebben we af en toe stagiaires vanuit de hogeschool die bij ons hun afstudeerproject doen, en het verschil met studenten die hun universitaire BSc-scriptie doen is werelds (zowel qua kennis, zelfstandigheid, en academische vaardigheden).
In mijn werk begeleid ik starters met een technische of gamma-achtergrond, zowel uit het HBO als van de TU’s. Ik zie ook wel een niveauverschil in vakkennis en abstractievermogen, maar de set vaardigheden van beide opleidingsvormen begint naar mijn mening steeds meer op elkaar te lijken. Twintig jaar terug waren HBO’ers doeners die leerden de huidige stand van kennis optimaal in te zetten in een praktijkomgeving, terwijl universitaire studenten vooral een brede theoretische basis meekregen om problemen van verschillende kanten te bekijken. Dat academische denken is echt weg. Beide opleidingsvormen hebben nu veel meer aandacht voor samenwerking en communicatie, projectwerk, en de focus ligt op nominaal studeren.
pi_220476562
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2026 18:30 schreef Kottnauer het volgende:

[..]
Dat leer je op het HBO ook gewoon hoor.
pi_220476788
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2026 19:07 schreef Havermout2 het volgende:
Beide opleidingsvormen hebben nu veel meer aandacht voor samenwerking en communicatie, projectwerk, en de focus ligt op nominaal studeren.
Ik zie de eerste en tweedejaarsstudenten bij ons vaak rond tafels zitten, waar dan overlegd wordt over projecten. Er lijkt inderdaad steeds meer aandacht voor samenwerking en projectwerk te zijn, om ze om te toveren in bureaucraten. Risico analyse, stakeholder analyse, je kent het wel.

Anekdote. Een paar jaar geleden nam ik een unit over waarbij we studenten begeleidden bij hun eerste stapjes om zelf een design + experiment project op te zetten voor een klant. Steevast werd het project van de klant zo geinterpreteerd dat ze zo weinig mogelijk hoefden te doen. In de praktijk kost zoiets je baan. Daarnaas waren vooral buitenlandse studenten niet assertief genoeg om te achterhalen wat de klant echt wil. Die zaten dan braaf te "luisteren", zonder priemende vragen te stellen (omdat ze het Engels niet machtig waren).

Die cursus hebben we toen omgegooid. Minder bureaucratie, meer experimenteel werk. Maar ook daar moet je mee oppassen. Veel studenten zijn gewend om aan het handje meegenomen te worden, en raken helemaal in paniek als het praktisch wordt, of er wordt gevraagd om zelf na te denken. Ze zijn geprogrammeerd om stof te reproduceren, niet om zelf na te denken.

Ergens ben ik ook bang dat veel studenten liever over mammoeten en tijgers praten, dan dat ze op mammoeten en tijgers gaan jagen. Een groot deel kan beter iets anders gaan studeren.
pi_220478819
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2026 19:44 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Die cursus hebben we toen omgegooid. Minder bureaucratie, meer experimenteel werk. Maar ook daar moet je mee oppassen. Veel studenten zijn gewend om aan het handje meegenomen te worden, en raken helemaal in paniek als het praktisch wordt, of er wordt gevraagd om zelf na te denken. Ze zijn geprogrammeerd om stof te reproduceren, niet om zelf na te denken.

Ergens ben ik ook bang dat veel studenten liever over mammoeten en tijgers praten, dan dat ze op mammoeten en tijgers gaan jagen. Een groot deel kan beter iets anders gaan studeren.
Ik zie een bepaald type student steeds dominanter worden, als gevolg van studiedruk en de hoge kosten. Snelle leerlingen die veel stof kunnen opnemen en reproduceren, en goed omgaan met een hoge werkdruk. Niet per se degenen die de interessante vragen stellen of met andere inzichten komen, maar wel het type waar het bedrijfsleven dol op is.

Wat betreft studiekeuzes ben ik het eens. We zouden jonge mensen veel eerder moeten laten zien wat het werk na de opleiding in de praktijk daadwerkelijk inhoudt, vóórdat ze een studiekeuze maken.

quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2026 19:44 schreef Lyrebird het volgende:

[..]
Het is inderdaad jammer dat neurodivergente studenten in het huidige hoger onderwijs vaak minder goed tot hun recht komen, juist nu er meer aandacht voor hun positie is.

Ik zie vooral het klassieke meester-leerlingmodel, waar het Duitse MKB nog steeds op draait, als een van de beste manieren van mensen te introduceren in de praktijk.
pi_220479002
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2026 22:33 schreef Havermout2 het volgende:

[..]
Ik zie een bepaald type student steeds dominanter worden, als gevolg van studiedruk en de hoge kosten. Snelle leerlingen die veel stof kunnen opnemen en reproduceren, en goed omgaan met een hoge werkdruk. Niet per se degenen die de interessante vragen stellen of met andere inzichten komen, maar wel het type waar het bedrijfsleven dol op is.
Op de Australische school van onze kinderen gingen bijna alle prijzen voor beste dit of dat naar kinderen met Indiaase ouders. Dit zijn kinderen die al vanaf hun peuterjaren in de boeken zitten. Harde werkers, maar weinig creativiteit. Ik respecteer dat, maar vraag me wel af waar dit toe gaat leiden. Dat reproduceren kunnen LLMs namelijk erg goed.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')