Aparte redenatie. Is een titel gebonden aan een niveau, of aan "keihard werken". Of aan "nut"? In die laatste twee gevallen kun je een veel groter deel van je bevolking ook wel een titel geven.quote:Nu kun je alleen aan de universiteit een doctorstitel halen, terwijl ook op het hbo keihard wordt gewerkt aan praktijkgericht onderzoek met directe impact. Dat verdient meer erkenning. Daarom willen we een doctorsgraad op het hbo mogelijk maken.
Hoe doe je in het HBO geen onderzoek dan?quote:Op maandag 30 maart 2026 14:19 schreef Alpha0 het volgende:
Überhaupt raar dat aan het HBO onderzoek gedaan wordt. Daar hebben we toch de universiteiten voor? En voor toegepast onderzoek hebben we de technische universiteiten en Wageningen.
Nee, ze zijn er al een aantal jaar mee bezig. Zie bijvoorbeeld: https://www.rijksoverheid(...)ofessional-doctorate en https://www.vereniginghogescholen.nl/professional-doctorate-faqquote:
Je spreekt jezelf toch tegen met je eerste en (een na)laatste zin? Een doctoraat is een promotieonderzoek. Als dat ook op hbo kan, kun je er dus ook op promoveren. En juist dat 'hoogst' haalbare, moet eruit. Het meest theoretisch haalbare. Bekt nog niet lekker, dus daar moeten we nog wat op verzinnen. Ik vind het sowieso onzin dat onderzoek onderdeel is van hbo. Ik doe een lerarenopleiding en de toegevoegde waarde van alle onderzoekjes die je daar doet is werkelijk 0.quote:Op maandag 30 maart 2026 14:35 schreef Red_85 het volgende:
Hoe doe je in het HBO geen onderzoek dan?
Verder weet ik niet of ik het met deze stap eens ben. Hetzelfde gezeur als de leerlingen van het mbo 'studenten' mogen noemen. Het is gericht een beroep 'leren' daar dus heeft het niets te maken met studeren. En doctoraat heeft altijd de essentie van 'het hoogst haalbare' en dient dat ook te hebben. Daarom vind ik dit wat raar.
Ik sprak ooit een Tweede Kamerlid die zich ermee bezig hield.quote:
Ik geef les aan een (eerstegraads) docentenopleiding, en ik denk dat je dan nogal de relevantie van goed onderzoek doen mist in je werk straks.quote:Op maandag 30 maart 2026 14:41 schreef Japepk het volgende:
Ik vind het sowieso onzin dat onderzoek onderdeel is van hbo. Ik doe een lerarenopleiding en de toegevoegde waarde van alle onderzoekjes die je daar doet is werkelijk 0.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |