abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220466354
twitter

Eerder waren mbo'ers al studenten, nu deze gekkigheid weer. Gewoon post-hbo papiertje. Waardevol, maar een doctorsgraad is toch wat anders.
pi_220466408
quote:
Nu kun je alleen aan de universiteit een doctorstitel halen, terwijl ook op het hbo keihard wordt gewerkt aan praktijkgericht onderzoek met directe impact. Dat verdient meer erkenning. Daarom willen we een doctorsgraad op het hbo mogelijk maken.
Aparte redenatie. Is een titel gebonden aan een niveau, of aan "keihard werken". Of aan "nut"? In die laatste twee gevallen kun je een veel groter deel van je bevolking ook wel een titel geven.
  maandag 30 maart 2026 @ 14:02:04 #3
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_220466522
Iedereen moet kunnen promoveren, anders is het niet eh-heeer-lukkkk :'( :'( . Dus dan verzinnen we maar iets dat erop lijkt maar dan van een waarschijnlijk hoogst bedenkelijk niveautje.

Inderdaad: gekkigheid. Blij dat ik mijn promotieonderzoek afgerond heb vóór dit soort waanzin :')
Huilen dan.
pi_220466672
Überhaupt raar dat aan het HBO onderzoek gedaan wordt. Daar hebben we toch de universiteiten voor? En voor toegepast onderzoek hebben we de technische universiteiten en Wageningen.
  Moderator / Redactie FP maandag 30 maart 2026 @ 14:22:21 #5
183088 crew  TheStigsDutchCousin
Brabo Bastard
pi_220466689
Hier mag wel onderzoek naar gedaan worden.
"They are rage. Brutal, without mercy. But you.... You will be worse. Rip and tear, until it is done!"
"Omae wa mou shindeiru."
"All we know is... he's called The Stig!"
pi_220466719
Is het een 1 april grap?
pi_220466797
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2026 14:19 schreef Alpha0 het volgende:
Überhaupt raar dat aan het HBO onderzoek gedaan wordt. Daar hebben we toch de universiteiten voor? En voor toegepast onderzoek hebben we de technische universiteiten en Wageningen.
Hoe doe je in het HBO geen onderzoek dan?

Verder weet ik niet of ik het met deze stap eens ben. Hetzelfde gezeur als de leerlingen van het mbo 'studenten' mogen noemen. Het is gericht een beroep 'leren' daar dus heeft het niets te maken met studeren. En doctoraat heeft altijd de essentie van 'het hoogst haalbare' en dient dat ook te hebben. Daarom vind ik dit wat raar.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  maandag 30 maart 2026 @ 14:36:27 #8
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_220466801
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2026 14:25 schreef Alpha0 het volgende:
Is het een 1 april grap?
Nee, ze zijn er al een aantal jaar mee bezig. Zie bijvoorbeeld: https://www.rijksoverheid(...)ofessional-doctorate en https://www.vereniginghogescholen.nl/professional-doctorate-faq
Huilen dan.
pi_220466848
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2026 14:35 schreef Red_85 het volgende:
Hoe doe je in het HBO geen onderzoek dan?

Verder weet ik niet of ik het met deze stap eens ben. Hetzelfde gezeur als de leerlingen van het mbo 'studenten' mogen noemen. Het is gericht een beroep 'leren' daar dus heeft het niets te maken met studeren. En doctoraat heeft altijd de essentie van 'het hoogst haalbare' en dient dat ook te hebben. Daarom vind ik dit wat raar.
Je spreekt jezelf toch tegen met je eerste en (een na)laatste zin? Een doctoraat is een promotieonderzoek. Als dat ook op hbo kan, kun je er dus ook op promoveren. En juist dat 'hoogst' haalbare, moet eruit. Het meest theoretisch haalbare. Bekt nog niet lekker, dus daar moeten we nog wat op verzinnen. Ik vind het sowieso onzin dat onderzoek onderdeel is van hbo. Ik doe een lerarenopleiding en de toegevoegde waarde van alle onderzoekjes die je daar doet is werkelijk 0.
't Echte en 't ware!
pi_220466852
diploma-inflatie.

we hebben al een massaal lerarentekort + hoge werkdruk, PISA-resultaten in de vrije val, te vroege splitsing van leerlingen, onbetaalbaar onderwijs, slechte staat van de schoolgebouwen, etc

misschien dat mw. Letschert zich daar eens mee bezig moet houden
pi_220466872
quote:
13s.gif Op maandag 30 maart 2026 14:41 schreef gwn_een_user het volgende:
diploma-inflatie.
Ik sprak ooit een Tweede Kamerlid die zich ermee bezig hield.

Maar het is ook het enige alternatief om te nivelleren tussen verschillende bevolkingsgroepen. Anders wilt iedereen naar de universiteit. En wordt de universiteit een plaats voor de rijke few
pi_220466952
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2026 14:41 schreef Japepk het volgende:
Ik vind het sowieso onzin dat onderzoek onderdeel is van hbo. Ik doe een lerarenopleiding en de toegevoegde waarde van alle onderzoekjes die je daar doet is werkelijk 0.
Ik geef les aan een (eerstegraads) docentenopleiding, en ik denk dat je dan nogal de relevantie van goed onderzoek doen mist in je werk straks.

Wat we (ik) vaak zien is dat docenten een probleem ervaren in hun lesgeven en vervolgens direct naar een oplossing neigen die vaak weinig hout snijdt of waarin allerlei tunnelvisie en vooroordeel zit. Waardoor je dus nooit tot een vruchtbare oplossing zult komen.

Goed onderzoek kunnen doen is, net als didactiek, pedagogiek en gedegen vakkennis, een essentieel onderdeel van je opleiding tot docent.
pi_220466968
Verder kon je hier op wachten, natuurlijk, na de lectoraten en de bewoording "university of applied sciences".

Ik zie het nut niet zo in van deze extra titels/graden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')