abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220466354
twitter

Eerder waren mbo'ers al studenten, nu deze gekkigheid weer. Gewoon post-hbo papiertje. Waardevol, maar een doctorsgraad is toch wat anders.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220466408
quote:
Nu kun je alleen aan de universiteit een doctorstitel halen, terwijl ook op het hbo keihard wordt gewerkt aan praktijkgericht onderzoek met directe impact. Dat verdient meer erkenning. Daarom willen we een doctorsgraad op het hbo mogelijk maken.
Aparte redenatie. Is een titel gebonden aan een niveau, of aan "keihard werken". Of aan "nut"? In die laatste twee gevallen kun je een veel groter deel van je bevolking ook wel een titel geven.
  maandag 30 maart 2026 @ 14:02:04 #3
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_220466522
Iedereen moet kunnen promoveren, anders is het niet eh-heeer-lukkkk :'( :'( . Dus dan verzinnen we maar iets dat erop lijkt maar dan van een waarschijnlijk hoogst bedenkelijk niveautje.

Inderdaad: gekkigheid. Blij dat ik mijn promotieonderzoek afgerond heb vóór dit soort waanzin :')
Huilen dan.
pi_220466672
Überhaupt raar dat aan het HBO onderzoek gedaan wordt. Daar hebben we toch de universiteiten voor? En voor toegepast onderzoek hebben we de technische universiteiten en Wageningen.
  Moderator / Redactie FP maandag 30 maart 2026 @ 14:22:21 #5
183088 crew  TheStigsDutchCousin
Brabo Bastard
pi_220466689
Hier mag wel onderzoek naar gedaan worden.
"They are rage. Brutal, without mercy. But you.... You will be worse. Rip and tear, until it is done!"
"Omae wa mou shindeiru."
"All we know is... he's called The Stig!"
pi_220466719
Is het een 1 april grap?
pi_220466797
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2026 14:19 schreef Alpha0 het volgende:
Überhaupt raar dat aan het HBO onderzoek gedaan wordt. Daar hebben we toch de universiteiten voor? En voor toegepast onderzoek hebben we de technische universiteiten en Wageningen.
Hoe doe je in het HBO geen onderzoek dan?

Verder weet ik niet of ik het met deze stap eens ben. Hetzelfde gezeur als de leerlingen van het mbo 'studenten' mogen noemen. Het is gericht een beroep 'leren' daar dus heeft het niets te maken met studeren. En doctoraat heeft altijd de essentie van 'het hoogst haalbare' en dient dat ook te hebben. Daarom vind ik dit wat raar.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  maandag 30 maart 2026 @ 14:36:27 #8
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_220466801
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2026 14:25 schreef Alpha0 het volgende:
Is het een 1 april grap?
Nee, ze zijn er al een aantal jaar mee bezig. Zie bijvoorbeeld: https://www.rijksoverheid(...)ofessional-doctorate en https://www.vereniginghogescholen.nl/professional-doctorate-faq
Huilen dan.
pi_220466848
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2026 14:35 schreef Red_85 het volgende:
Hoe doe je in het HBO geen onderzoek dan?

Verder weet ik niet of ik het met deze stap eens ben. Hetzelfde gezeur als de leerlingen van het mbo 'studenten' mogen noemen. Het is gericht een beroep 'leren' daar dus heeft het niets te maken met studeren. En doctoraat heeft altijd de essentie van 'het hoogst haalbare' en dient dat ook te hebben. Daarom vind ik dit wat raar.
Je spreekt jezelf toch tegen met je eerste en (een na)laatste zin? Een doctoraat is een promotieonderzoek. Als dat ook op hbo kan, kun je er dus ook op promoveren. En juist dat 'hoogst' haalbare, moet eruit. Het meest theoretisch haalbare. Bekt nog niet lekker, dus daar moeten we nog wat op verzinnen. Ik vind het sowieso onzin dat onderzoek onderdeel is van hbo. Ik doe een lerarenopleiding en de toegevoegde waarde van alle onderzoekjes die je daar doet is werkelijk 0.
't Echte en 't ware!
pi_220466852
diploma-inflatie.

we hebben al een massaal lerarentekort + hoge werkdruk, PISA-resultaten in de vrije val, te vroege splitsing van leerlingen, onbetaalbaar onderwijs, slechte staat van de schoolgebouwen, etc

misschien dat mw. Letschert zich daar eens mee bezig moet houden
pi_220466872
quote:
13s.gif Op maandag 30 maart 2026 14:41 schreef gwn_een_user het volgende:
diploma-inflatie.
Ik sprak ooit een Tweede Kamerlid die zich ermee bezig hield.

Maar het is ook het enige alternatief om te nivelleren tussen verschillende bevolkingsgroepen. Anders wilt iedereen naar de universiteit. En wordt de universiteit een plaats voor de rijke few
pi_220466952
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2026 14:41 schreef Japepk het volgende:
Ik vind het sowieso onzin dat onderzoek onderdeel is van hbo. Ik doe een lerarenopleiding en de toegevoegde waarde van alle onderzoekjes die je daar doet is werkelijk 0.
Ik geef les aan een (eerstegraads) docentenopleiding, en ik denk dat je dan nogal de relevantie van goed onderzoek doen mist in je werk straks.

Wat we (ik) vaak zien is dat docenten een probleem ervaren in hun lesgeven en vervolgens direct naar een oplossing neigen die vaak weinig hout snijdt of waarin allerlei tunnelvisie en vooroordeel zit. Waardoor je dus nooit tot een vruchtbare oplossing zult komen.

Goed onderzoek kunnen doen is, net als didactiek, pedagogiek en gedegen vakkennis, een essentieel onderdeel van je opleiding tot docent.
pi_220466968
Verder kon je hier op wachten, natuurlijk, na de lectoraten en de bewoording "university of applied sciences".

Ik zie het nut niet zo in van deze extra titels/graden.
  maandag 30 maart 2026 @ 15:22:27 #14
287741 matspontius
Same old shit, different day
pi_220467195
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2026 14:54 schreef Haushofer het volgende:
Verder kon je hier op wachten, natuurlijk, na de lectoraten en de bewoording "university of applied sciences".

Zal wel weer in het kader van de diversiteit zijn, dat de zogenaamde ""minderbedeelden" in de maatschappij ook een titel moeten kunnen behalen. Wat je dan krijgt is dat de helft van Nederland straks met zo'n dochtersgraad op zak loopt, met de daarbij behorende salariswensen.

De doctersgraad zal dus (sterk) aan waarde inboeten en we zitten op deze manier in de toekomst met veel te veel "hoog"opgeleiden. Net zoals de managers hausse heeft plaatsgevonden.

Slimme HBO'ers kunnen toch prima instromen op de universiteit en zich daar verder ontwikkelen en indien gewenst promoveren. Absoluut geen goede ontwikkeling dit.

[ Bericht 0% gewijzigd door matspontius op 30-03-2026 15:35:21 ]
"Hoka Hey!"
  maandag 30 maart 2026 @ 15:25:07 #15
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_220467214
Slimme hbo´ers die onderzoek willen doen kunnen dan toch naar de universiteit gaan als ze zich daar verder in willen ontwikkelingen? Net wat de post boven mij zegt. Universiteit en hbo hebben allebei hun functie, waarom weer een stap als dit?

Een doctoraat Natuurkunde zal wel echt significant verschillen tussen beide.
  maandag 30 maart 2026 @ 15:27:44 #16
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220467230
Doe dan gelijk het MBO er ook bij, anders is het niet eerlijk :'(

Die willen ook een dokturstitol *O*
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_220467303
Kalm aan elitaire medemenschen, je krijgt dan voor het afronden van zo'n traject geen PhD maar een PD. Jullie kunnen je dus nog steeds onderscheiden van het gepeupel.
pi_220467316
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2026 13:45 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]
Aparte redenatie. Is een titel gebonden aan een niveau, of aan "keihard werken". Of aan "nut"? In die laatste twee gevallen kun je een veel groter deel van je bevolking ook wel een titel geven.
Dan krijg je van die inHolland praktijken waarbij je diploma waardeloos wordt.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_220467317
Dit is weer dat marxistische gelijkheid van uitkomst denken. Iedereen even hooggeleid.
  maandag 30 maart 2026 @ 15:40:40 #20
430220 Joopklepzeiker
Tjemig de pemig
pi_220467337
Tja, met een maatschappij waar het intellectuele niveau iedere generatie met een diepte van de Mariana trog naar beneden daalt moet je de lat wel lager leggen wil je sommige beroepsgroepen functionerend houden nietwaar?
  maandag 30 maart 2026 @ 15:41:10 #21
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_220467342
quote:
10s.gif Op maandag 30 maart 2026 15:36 schreef Tocadisco het volgende:
Kalm aan elitaire medemenschen, je krijgt dan voor het afronden van zo'n traject geen PhD maar een PD. Jullie kunnen je dus nog steeds onderscheiden van het gepeupel.
Maar kunnen mensen zonder PhD ons nog onderscheiden van het gepeupel?
Huilen dan.
pi_220467383
quote:
8s.gif Op maandag 30 maart 2026 15:41 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Ik heb Fok! op mijn cv gezet.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
  maandag 30 maart 2026 @ 15:55:53 #23
287741 matspontius
pi_220467561
quote:
1s.gif Op maandag 30 maart 2026 15:40 schreef Joopklepzeiker het volgende:
Tja, met een maatschappij waar het intellectuele niveau iedere generatie met een diepte van de Mariana trog naar beneden daalt moet je de lat wel lager leggen wil je sommige beroepsgroepen functionerend houden nietwaar?
Dit dus, deze trend volgt de algemene ontwikkeling van de samenleving in dit land - lees: dendert als een TGV naar beneden. Daarvoor zijn redenen meer dan genoeg aanwezig en dat los je echt niet op door zo'n farce docterstitel :R
"Hoka Hey!"
  maandag 30 maart 2026 @ 16:01:18 #24
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220467595
quote:
7s.gif Op maandag 30 maart 2026 15:43 schreef nostra het volgende:

[..]
Ik heb Fok! op mijn cv gezet.
Ik ook *O*

Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_220467688
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2026 14:19 schreef Alpha0 het volgende:
Op mijn niveau was het maken van zo’n onderzoek hooguit een paar avondjes werk en haalde zo met vlag en wimpel mn bachelor.

Veel opvullen, herhalen en aandikken en het was al snel goed
pi_220467702
Scholieren die promoveren, het moet nu echt niet gekker worden hoor.
Hoeren neuken, nooit meer werken.
pi_220467705
quote:
Precies, er is voor de gewone mensen die geen titel hebben, geen mogelijkheid om te controleren of iemand die een titel heeft die titel ook waard is.
Dit betekent dat mensen zonder officiële titel niet kunnen verifiëren of de status van iemand met een titel terecht is toegekend.
Hierdoor ontstaat er een gebrek aan transparantie en blijft het voor velen onduidelijk of titeldragers daadwerkelijk aan de vereisten voldoen.
Dat kan leiden tot wantrouwen, omdat het systeem kennelijk geen controlemechanisme biedt voor de buitenstaander.
Kortom, het ontbreken van een controlefunctie zorgt ervoor dat de waarde van een titel niet door iedereen kan worden vastgesteld.
pi_220467919
quote:
13s.gif Op maandag 30 maart 2026 14:41 schreef gwn_een_user het volgende:
diploma-inflatie.

we hebben al een massaal lerarentekort + hoge werkdruk, PISA-resultaten in de vrije val, te vroege splitsing van leerlingen, onbetaalbaar onderwijs, slechte staat van de schoolgebouwen, etc

misschien dat mw. Letschert zich daar eens mee bezig moet houden
Nederland papiertjesland. Bovendien moet iedereen ''hoger'' opgeleid zijn, want werken met de handjes kijken we op neer.. ja nog steeds.

Ondertussen is het lees en schrijf niveau van een gemiddelde hbo'er om te krijsen zo slecht.

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 30-03-2026 16:40:23 ]
pi_220467924
quote:
10s.gif Op maandag 30 maart 2026 16:39 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Nederland papiertjesland. Bovendien moet iedereen ''hoger'' opgeleid zijn, want werken met de handjes kijken we op neer.. ja nog steeds.

Ondertussen is het lees en schrijf niveau van een gemiddelde hbo'er om te krijsen zo slecht.
Schrijfniveau is één woord.
pi_220467931
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2026 16:41 schreef Ludachrist het volgende:

[..]
Schrijfniveau is één woord.
Leuk voor je.
  maandag 30 maart 2026 @ 16:42:40 #31
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_220467938
quote:
10s.gif Op maandag 30 maart 2026 16:41 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Leuk voor je.
Daar gaat je doctorsgraad :T
  maandag 30 maart 2026 @ 16:43:19 #32
287741 matspontius
pi_220467944
quote:

[..]

Nou geloof me, op de universiteit is dat tegenwoordig echt niet beter :!
"Hoka Hey!"
pi_220467954
quote:
10s.gif Op maandag 30 maart 2026 16:42 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Daar gaat je doctorsgraad :T
Die heb ik toch al niet, maar misschien kan ik er wel eentje behalen op het hbo als dit plannetje doorgaat. Al die promovendi viesmad. Mijn bul wat doe je?
  maandag 30 maart 2026 @ 17:49:00 #34
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_220468494
Echt mooi weer, zo een oplossing voor een niet bestaand probleem. Daarmee geeft D66 weer fijn zijn geurvlag af aan het dossier onderwijs.
Wat een wijsheid, wat een daadkracht! Goh!
Life is what you make it.
pi_220468504
Heeft te maken met internationale titels volgens mij. Je krijgt na een HBO-master of WO-master exact dezelfde engelse titel. Het scheelt wel per studierichting.
  Vis een optie? maandag 30 maart 2026 @ 18:05:48 #36
70532 loveli
N
pi_220468608
Maar kunnen ze ook lezen, schrijven en rekenen?

Misschien moeten ze de basis eens in orde krijgen. Doctoraat gebakken lucht.
crap in = crap out
pi_220468616
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2026 18:05 schreef loveli het volgende:

Misschien moeten ze de basis eens in orde krijgen. Doctoraat gebakken lucht.
Tja, de basisschool, laten we het daar even over hebben dan. Of de docentenopleidingen.
pi_220468621
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2026 18:05 schreef loveli het volgende:
Nee, maar wel heel erg goed projecten 'doen'.
pi_220468626
quote:
6s.gif Op maandag 30 maart 2026 18:07 schreef nostra het volgende:

[..]
Nee, maar wel heel erg goed projecten 'doen'.
Niet elke afgestudeerde van een uni was/is succesvol.
  maandag 30 maart 2026 @ 18:21:01 #40
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_220468713
quote:
1s.gif Op maandag 30 maart 2026 15:27 schreef StateOfMind het volgende:

Gewoon iedereen een titel bij geboorte. Ben je van al het gezeik af.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
  maandag 30 maart 2026 @ 18:23:50 #41
182233 thedeedster
pi_220468733
quote:
8s.gif Op maandag 30 maart 2026 15:41 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Lidmaatschap PROn of D66. :Y
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_220468738
Als HBO'er promoveren was altijd al mogelijk, maar wel heel uitzonderlijk. Je moest een promotor zien te vinden die zich persoonlijk voor je 'garant wil stellen'. Een bepaald niet makkelijke weg, waar je wel echt zin in moet hebben.

Ik denk dat dit nu een persmomentje is voor de PD-titel. Of het tot goed onderzoek zal leiden... daar heb ik zo mijn twijfels bij.
And it's only the giving
That makes you
What you are
pi_220468902
Voor mijn onderzoek, afstuderen op hbo, moest ik gewoon een klein puzzelstukje voor een PhD student oplossen. Dus in zekere zin snap ik het wel, maar dat is meer beta. Weet niet hoe relevant dit is voor alfa opleidingen.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
  maandag 30 maart 2026 @ 18:48:05 #44
264415 Jahr00n
Fakkelteit
pi_220468911
Nog even en dan willen we ook mbo'ers als arts laten werken.
pi_220469003
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2026 18:48 schreef Jahr00n het volgende:
Nog even en dan willen we ook mbo'ers als arts laten werken.
Ik vermoed dat dit niet om exacte wetenschappen gaat.
pi_220471448
quote:
2s.gif Op maandag 30 maart 2026 18:25 schreef OllieA het volgende:
Als HBO'er promoveren was altijd al mogelijk, maar wel heel uitzonderlijk. Je moest een promotor zien te vinden die zich persoonlijk voor je 'garant wil stellen'. Een bepaald niet makkelijke weg, waar je wel echt zin in moet hebben.

Ik denk dat dit nu een persmomentje is voor de PD-titel. Of het tot goed onderzoek zal leiden... daar heb ik zo mijn twijfels bij.
Dat kon vijfentwintig jaar geleden inderdaad, en ik heb daar toen dankbaar gebruik van gemaakt met meerdere wetenschappelijke publicaties gebundeld in een proefschrift. Als mensen in de praktijk kunnen laten zien dat ze meekunnen met andere wetenschappers - zonder dat ze daarvoor in de schoolbanken moeten - dan is dat een win-win situatie. Minder studenten in het reguliere hoger onderwijs betekent dat er minder geld nodig is. Je krijgt zo PhDers voor een prikkie.

[ Bericht 0% gewijzigd door Lyrebird op 31-03-2026 07:32:49 ]
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_220471476
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2026 16:17 schreef Ludachrist het volgende:
Scholieren die promoveren, het moet nu echt niet gekker worden hoor.
Studeren doe je niet alleen aan de universiteit hoor (althans vroeger niet).
´ Just remember, there's a thin line between being a hero and being a memory´
pi_220471740
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2026 01:37 schreef Sherlock_Holmes het volgende:

[..]
Studeren doe je niet alleen aan de universiteit hoor (althans vroeger niet).
Haha, kostelijk.
pi_220471755
E
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2026 01:06 schreef Lyrebird het volgende:

[..]
Dat kon vijfentwintig jaar geleden inderdaad, en ik heb daar toen dankbaar gebruik van gemaakt met meerdere wetenschappelijke publicaties gebundeld in een proefschrift. Als mensen in de praktijk kunnen laten zien dat ze meekunnen met andere watenschappers - zonder dat ze daarvoor in de schoolbanken moeten - dan is dat een win-win situatie. Minder studenten in het reguliere hoger onderwijs betekent dat er minder geld nodig is. Je krijgt zo PhDers voor een prikkie.
Ik ben zelf ook een autodidact en mijn hoogste opleiding is Havo, maar het lijkt me best wel leuk om een keer wat wetenschappelijks te doen, misschien als ik straks met Pensioen ben :+
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_220471757
quote:
1s.gif Op maandag 30 maart 2026 15:27 schreef StateOfMind het volgende:

Doctor Loodgieterij
Doctor Postbezorging
Doctor Groenvoorziening

Iedereen een titel.
  dinsdag 31 maart 2026 @ 07:23:26 #51
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_220471770
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2026 15:22 schreef matspontius het volgende:

[..]
Zal wel weer in het kader van de diversiteit zijn, dat de zogenaamde ""minderbedeelden" in de maatschappij ook een titel moeten kunnen behalen. Wat je dan krijgt is dat de helft van Nederland straks met zo'n dochtersgraad op zak loopt, met de daarbij behorende salariswensen.

De doctersgraad zal dus (sterk) aan waarde inboeten en we zitten op deze manier in de toekomst met veel te veel "hoog"opgeleiden. Net zoals de managers hausse heeft plaatsgevonden.

Slimme HBO'ers kunnen toch prima instromen op de universiteit en zich daar verder ontwikkelen en indien gewenst promoveren. Absoluut geen goede ontwikkeling dit.
Dit is 100 procent uit de diversiteitskoker komen rollen.
pi_220471771
In plaats van het oplossen van een niet-bestaand probleem, is het veel zinvoller om het niveau van de wetenschappelijke opleidingen te herstellen. Ik ontmoet onder de jongere generaties steeds vaker mensen die wél een universitair diploma hebben, maar níét beschikken over algemene academische vaardigheden.
  dinsdag 31 maart 2026 @ 07:24:33 #53
396550 Richestorags
pi_220471774
quote:

Het debiele is dat al die lectoraten gevuld zijn met mensen die aan de -jawel- universiteit zijn gepromoveerd. Althans, in mijn vakgebied wel.
  dinsdag 31 maart 2026 @ 07:25:31 #54
396550 Richestorags
pi_220471776
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2026 07:23 schreef Kottnauer het volgende:
In plaats van het oplossen van een niet-bestaand probleem, is het veel zinvoller om het niveau van de wetenschappelijke opleidingen te herstellen. Ik ontmoet onder de jongere generaties steeds vaker mensen die wél een universitair diploma hebben, maar níét beschikken over algemene academische vaardigheden.
Er zijn dan ook een hoop onzinstudies.
pi_220471781
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2026 07:25 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Er zijn dan ook een hoop onzinstudies.
Zoals?
  dinsdag 31 maart 2026 @ 07:29:36 #56
396550 Richestorags
pi_220471792
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2026 07:27 schreef raptorix het volgende:

[..]
Zoals?
Er zijn in ieder geval een hoop onzinstudies in verhouding tot wat we nodig hebben. Studies als communicatiewetenschappen, genderstudies, al die Liberal Arts dingen, Europese studies, de zoveelste rechtenstudent, bepaalde psychologierichtingen etc. etc.
pi_220471800
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2026 07:11 schreef Ludachrist het volgende:

[..]
Haha, kostelijk.
Ja, hilarisch :{
pi_220471808
quote:
1s.gif Op dinsdag 31 maart 2026 07:29 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Er zijn in ieder geval een hoop onzinstudies in verhouding tot wat we nodig hebben. Studies als communicatiewetenschappen, genderstudies, al die Liberal Arts dingen, Europese studies, de zoveelste rechtenstudent, bepaalde psychologierichtingen etc. etc.
Oh wat dat betreft eens hoor, maar ik ook namelijk ook vaak dat men bijvoorbeeld Toerisme en Vrijetijd en dat soort zaken noemen, dacht ik ook, tot ik een jaar in de Reisindustrie werkte en erachter kwam hoe enorm complex die sector is :) Omdat ik als consultant in veel verschillende domeinen heb gewerkt kom je er pas achter dat achter zaken waarvan je denkt dat dat eenvoudig is, dat dat toch enorm lastig en fascinerend is, de bloemenhandel is bijvoorbeeld een supergaaf domein en enorm belangrijk voor onze economie :)
  dinsdag 31 maart 2026 @ 07:33:29 #59
229935 damsco
Internetheld sinds 2008
pi_220471809
Niet op je 16e al werken :')
Please consider the environment before printing this post
pi_220471830
quote:
Zoals?
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_220471832
Ik vind dat er op het speciaal onderwijs ook een doctorsgraad moet komen. Als je de prestatie hebt geleverd om meer dan een miljoen wasknijpers te hebben vervaardigd, mag daar best wat tegenover staan. Praktische prestaties verdienen ook lof, mede door het maatschappelijke nut dat het dient.
pi_220471839
quote:
1s.gif Op dinsdag 31 maart 2026 07:29 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Ja, heel wat van die universiteitsstudies slaan nergens op en zijn niet echt praktisch toepasbaar in de praktijk.

Mijn zus heeft er ook zo eentje gevolgd (toen kreeg ze les van een bekende politicus).
  dinsdag 31 maart 2026 @ 07:45:38 #63
396550 Richestorags
pi_220471855
quote:
1s.gif Op dinsdag 31 maart 2026 07:38 schreef Cockwhale het volgende:
Ik vind dat er op het speciaal onderwijs ook een doctorsgraad moet komen. Als je de prestatie hebt geleverd om meer dan een miljoen wasknijpers te hebben vervaardigd, mag daar best wat tegenover staan. Praktische prestaties verdienen ook lof, mede door het maatschappelijke nut dat het dient.
Doctor Greenthumb!

Bekijk deze YouTube-video
pi_220471902
Een onderliggend probleem hier is dat Nederlanders uber Duitsers zijn als het gaat om papiertjes.

Het was voor mij een verademing om in de VS te werken. Daar kijken ze alleen naar wat je in je mars hebt, niet naar een diploma van tien jaar geleden. Alsof je in de tussenliggende tijd niets leert.

Het lijkt me wel handig om dat te formaliseren met diploma’s die je in de praktijk kunt halen. Dat zou bijvoorbeeld kunnen door een hoogleraar mee te laten lopen met onderzoek dat je doet bij je bedrijf. Daar kun je een MSc scriptie over schrijven als hbo-er. Voor een PhD zou je kunnen denken aan vier of vijf Q1 publicatie’s + thesis.

Die PD en EngD (hebben de Duitsers zoiets?) vind ik minder. Dat is diploma inflatie waar iedereen zo doorheen kijkt.
  dinsdag 31 maart 2026 @ 08:19:54 #65
287741 matspontius
pi_220471979
quote:
Hier idem maar ook met een schrikbarend laag niveau qua schrijfvaardigheden, communicatieve vaardigheden en gebruik Nederlandse en Engelse taal. Het geven van een fatsoenlijke presentatie is voor velen tegenwoordig al een brug te ver :!
"Hoka Hey!"
  dinsdag 31 maart 2026 @ 08:24:03 #66
396550 Richestorags
pi_220472004
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2026 08:19 schreef matspontius het volgende:

[..]
Hier idem maar ook met een schrikbarend laag niveau qua schrijfvaardigheden, communicatieve vaardigheden en gebruik Nederlandse en Engelse taal. Het geven van een fatsoenlijke presentatie is voor velen tegenwoordig al een brug te ver :!
Als iedereen hooggeleid is is niemand meer hooggeleid.
  dinsdag 31 maart 2026 @ 08:30:26 #67
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220472033
quote:

[..]
Presenteren is voor hbo-marketing bois.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
  dinsdag 31 maart 2026 @ 08:33:42 #68
396550 Richestorags
pi_220472043
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2026 08:30 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Presenteren is voor hbo-marketing bois.
Dan zou Klaver het heel goed moeten kunnen. Die zit in dat segment.
  dinsdag 31 maart 2026 @ 08:35:17 #69
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220472054
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2026 08:33 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Dan zou Klaver het heel goed moeten kunnen. Die zit in dat segment.
Ongetwijfeld, hij is er in ieder geval charismatisch genoeg voor.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_220472057
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2026 17:50 schreef Firuze60 het volgende:
Heeft te maken met internationale titels volgens mij. Je krijgt na een HBO-master of WO-master exact dezelfde engelse titel. Het scheelt wel per studierichting.
Ja dat lijkt mij niet kloppen. Al moet ik wel zeggen dat hbo hier vaak van hoger niveau is dan een slechte uni in bijvoorbeeld de VS.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  dinsdag 31 maart 2026 @ 08:45:07 #71
396550 Richestorags
pi_220472108
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2026 08:35 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Ja dat lijkt mij niet kloppen. Al moet ik wel zeggen dat hbo hier vaak van hoger niveau is dan een slechte uni in bijvoorbeeld de VS.
Zeker. De gemiddelde Amerikaanse universiteit is niet veel soeps.
  dinsdag 31 maart 2026 @ 08:50:36 #72
182233 thedeedster
pi_220472243
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2026 08:24 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Als iedereen hooggeleid is is niemand meer hooggeleid.
Gewoon een kwestie van goed isoleren. :Y
pi_220474597
quote:

[..]
Communicatieve vaardigheden zijn traditioneel prima bij Australiërs, alhoewel daar een flinke achteruitgang is bij de eerstejaars na COVID. Die generatie is een stuk zwakker. Ik help wel eens met de beoordeling van voordrachten en daar zijn de punten binnen twee jaar met grofweg 20% gezakt, gewoonweg omdat ze meer moeite hebben om het probleem te doorgronden. Men heeft meer tijd nodig, maar als je het inzicht mist, gaat meer tijd niet helpen. Steeds meer eerstejaarsstudenten staan tegenwoordig hun voordracht voor te lezen. Kan niet.

Zelfs de laatste generatie promovendi - zelfs van internationale topuniversiteiten - staan gewoon hun presentatie voor te lezen. Dat is bijzonder slaapverwekkend. Kan helemaal niet.

De afgelopen jaren ben ik meer met MSc studenten gaan werken, en dat bevalt me wel. Vragen niet veel begeleiding en er komt toch vaak heel wat zinvols uit. Weinig klachten. Ben bang dat we de komende jaren een terugval zullen zien.

[ Bericht 17% gewijzigd door Lyrebird op 31-03-2026 20:13:48 ]
pi_220474621
Het onderwijs nog verder nivelleren… goed plan.
pi_220474730
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2026 15:07 schreef VEM2012 het volgende:
Het onderwijs nog verder nivelleren… goed plan.
Het onderwijs is teveel een verdienmodel geworden. De focus ligt tegenwoordig sterk op financiële belangen, waardoor het oorspronkelijke doel van onderwijs-het doorgeven van kennis aan jongere generaties-naar de achtergrond is verschoven.
Hierdoor wordt er nauwelijks nog kennis overgedragen aan de jongere generaties. De essentie van onderwijs, namelijk het inspireren en informeren van leerlingen, wordt steeds minder nageleefd.
Het resultaat is dat jongeren niet langer profiteren van een gedegen kennisoverdracht.
pi_220474749
Het HBO en universiteiten zijn inhoudelijk sterk naar elkaar gegroeid. Het zijn beiden na de bama voornamelijk managementopleidingen geworden. Echt onderzoek start je toch pas mee in een postdoc-traject. Lijkt me prima om een doorstroom te hebben van talent uit het HBO naar onderzoek. Toen ik studeerde werden de postdocs al vaak gevuld met buitenlandse studenten, lijkt me prima als we het lokale talent beter benutten.
  dinsdag 31 maart 2026 @ 15:44:48 #77
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_220474828
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2026 15:33 schreef Havermout2 het volgende:
Het HBO en universiteiten zijn inhoudelijk sterk naar elkaar gegroeid. Het zijn beiden na de bama voornamelijk managementopleidingen geworden. Echt onderzoek start je toch pas mee in een postdoc-traject. Lijkt me prima om een doorstroom te hebben van talent uit het HBO naar onderzoek. Toen ik studeerde werden de postdocs al vaak gevuld met buitenlandse studenten, lijkt me prima als we het lokale talent beter benutten.
Als iemand die werkt in de natuurwetenschappelijke hoek herken ik het beeld dat jij schetst absoluut niet. In het lab hebben we af en toe stagiaires vanuit de hogeschool die bij ons hun afstudeerproject doen, en het verschil met studenten die hun universitaire BSc-scriptie doen is werelds (zowel qua kennis, zelfstandigheid, en academische vaardigheden).
Huilen dan.
  dinsdag 31 maart 2026 @ 15:56:32 #78
3542 Gia
User under construction
pi_220474908
Gewoon een langere witte jas aantrekken en ze noemen je vanzelf 'dokter'.
pi_220474936
quote:
Eens. Bij mijn eerste werkgever namen ze daarom ook geen afgestudeerden met Ir of Drs titels aan voor onderzoek, alleen postdocs. Terugkijkend zat daar ook wel brandhout tussen trouwens, haha.

We moeten lokaal talent zeker beter benutten om het onderzoek in te gaan. Bijvoorbeeld meer kijken voor talent in de “KKD”. Van mijn hbo cohort is uiteindelijk bijna 10% gepromoveerd, en die werken allemaal in het onderzoek en/of hebben hun eigen bedrijf.

Over onbenut talent gesproken: Ik zou graag een speciaal traject voor studenten met ADD/ADHD -> ASS op willen zetten zonder klassikaal onderwijs. Loop maar vanaf dag één mee in het lab. Bijt je vast in een project en studeer onderwerpen gerelateerd aan je project onder begeleiding van een promovendus of postdoc. Laat de wereld maar zien wat je kan door artikelen over je werk te schrijven. Terug naar een model waarin je het werk in de praktijk leert, ipv dat je je verveelt in de schoolbankjes.
pi_220474938
Ik snap niet echt de toevoeging ervan, HBO is meer op de praktijk gericht, mensen die willen weten wat ze moeten weten en dan aan het werk gaan. Op de Uni zit je meer voor het studeren an sich, mensen die zich helemaal willen verdiepen in een onderwerp. Je kunt zelf kiezen wat je doet, je kunt na een jaar HBO al switchen naar de Uni.
  dinsdag 31 maart 2026 @ 16:05:16 #81
445736 The-BFG
Putin is een klootzak
pi_220474976
quote:

[..]

Ik zit zelf met een simpel VMBO elektro en MBO niv 4 IT tussen veelal hoogopgeleide gasten. Merk ik verschil? Ja, natuurlijk, ze zijn beter in wiskunde bijvoorbeeld. Al denk ik dat het meer een gebrek aan mijzelf is dan aan opleiding :).

En over het algemeen merk ik wel een verschil in gesprekstof tussen mensen die lager opgeleid zijn vs. hoger opgeleid. Maar ook daar uitzonderingen, want met mijn tevens mbo-opgeleide zwager heb ik ook gewoon gesprekken op een wat hoger niveau..

Terwijl ik soms bij hoogopgeleide extreemrechtse of linkse lui het gevoel krijg dat een universiteit ook maar een faal instituut is.
The name is Putler, Vladimir Putler
pi_220475106
quote:
7s.gif Op dinsdag 31 maart 2026 15:44 schreef Isdatzo het volgende:
In het lab hebben we af en toe stagiaires vanuit de hogeschool die bij ons hun afstudeerproject doen, en het verschil met studenten die hun universitaire BSc-scriptie doen is werelds (zowel qua kennis, zelfstandigheid, en academische vaardigheden).
Wat een onzin zeg. HBO B A Sc is veel meer waard dan BSc scriptie. In ieder geval in de life sciences, want daar loop je 1,5 jaar stage nog. B Sc is gewoon een papiertje door tentamens halen.
pi_220475138
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2026 15:56 schreef Gia het volgende:
Gewoon een langere witte jas aantrekken en ze noemen je vanzelf 'dokter'.
Klopt. Zo deed Dr. Dre dat…
pi_220475153
quote:
1s.gif Op dinsdag 31 maart 2026 16:01 schreef Lyrebird het volgende:

[..]
Eens. Bij mijn eerste werkgever namen ze daarom ook geen afgestudeerden met Ir of Drs titels aan voor onderzoek, alleen postdocs. Terugkijkend zat daar ook wel brandhout tussen trouwens, haha.

We moeten lokaal talent zeker beter benutten om het onderzoek in te gaan. Bijvoorbeeld meer kijken voor talent in de “KKD”. Van mijn hbo cohort is uiteindelijk bijna 10% gepromoveerd, en die werken allemaal in het onderzoek en/of hebben hun eigen bedrijf.

Over onbenut talent gesproken: Ik zou graag een speciaal traject voor studenten met ADD/ADHD -> ASS op willen zetten zonder klassikaal onderwijs. Loop maar vanaf dag één mee in het lab. Bijt je vast in een project en studeer onderwerpen gerelateerd aan je project onder begeleiding van een promovendus of postdoc. Laat de wereld maar zien wat je kan door artikelen over je werk te schrijven. Terug naar een model waarin je het werk in de praktijk leert, ipv dat je je verveelt in de schoolbankjes.
Dat laatste bestaat al enigszins.
  dinsdag 31 maart 2026 @ 16:34:12 #85
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_220475197
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2026 16:22 schreef Discombobulate het volgende:

[..]
Wat een onzin zeg.
Oh ja nee jij zal gelukkig veel beter weten wat ik in de praktijk zie :')
Huilen dan.
pi_220475205
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2026 16:27 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Dat laatste bestaat al enigszins.
Heb je een voorbeeld? Altijd handig bij subsidieaanvragen.
pi_220475800
quote:
10s.gif Op dinsdag 31 maart 2026 16:34 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Oh ja nee jij zal gelukkig veel beter weten wat ik in de praktijk zie :')
Hangt er van af welke praktijk. Biomedische wetenschappen en life sciences niet in ieder geval. HBO bachelor is daar veel beter dan uni.
  dinsdag 31 maart 2026 @ 17:48:35 #88
445736 The-BFG
Putin is een klootzak
pi_220475859
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2026 17:43 schreef Discombobulate het volgende:

[..]
Hangt er van af welke praktijk. Biomedische wetenschappen en life sciences niet in ieder geval. HBO bachelor is daar veel beter dan uni.
Zichzelf overschatten is wel iets waar je een grote groep hbo'ers aan kan herkennen.
The name is Putler, Vladimir Putler
pi_220476069
quote:
Het HBO en universiteiten zijn inhoudelijk sterk naar elkaar gegroeid. Het zijn beiden na de bama voornamelijk managementopleidingen geworden. Echt onderzoek start je toch pas mee in een postdoc-traject.
?

Dus promotie-onderzoek is geen "echt onderzoek"?
pi_220476224
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2026 07:38 schreef Lyrebird het volgende:

[..]
Zoals?
Logisch redeneren, een experiment opzetten, verslaglegging, presentatie, abstraheren, falsificeren, etc.
pi_220476294
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2026 18:30 schreef Kottnauer het volgende:

[..]
Logisch redeneren, een experiment opzetten, verslaglegging, presentatie, abstraheren, falsificeren, etc.
Alles dus. Komt dat doordat het VWO steeds verder wordt uitgekleed?
pi_220476310
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2026 18:04 schreef Haushofer het volgende:

[..]
?

Dus promotie-onderzoek is geen "echt onderzoek"?
Goed punt. Promotie-onderzoek is 100% echt onderzoek, het is allemaal direct publiceerbaar. Zo'n 25% van het werk dat onze MSc studenten doen kan gepubliceerd worden.
pi_220476489
quote:
7s.gif Op dinsdag 31 maart 2026 15:44 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Als iemand die werkt in de natuurwetenschappelijke hoek herken ik het beeld dat jij schetst absoluut niet. In het lab hebben we af en toe stagiaires vanuit de hogeschool die bij ons hun afstudeerproject doen, en het verschil met studenten die hun universitaire BSc-scriptie doen is werelds (zowel qua kennis, zelfstandigheid, en academische vaardigheden).
In mijn werk begeleid ik starters met een technische of gamma-achtergrond, zowel uit het HBO als van de TU’s. Ik zie ook wel een niveauverschil in vakkennis en abstractievermogen, maar de set vaardigheden van beide opleidingsvormen begint naar mijn mening steeds meer op elkaar te lijken. Twintig jaar terug waren HBO’ers doeners die leerden de huidige stand van kennis optimaal in te zetten in een praktijkomgeving, terwijl universitaire studenten vooral een brede theoretische basis meekregen om problemen van verschillende kanten te bekijken. Dat academische denken is echt weg. Beide opleidingsvormen hebben nu veel meer aandacht voor samenwerking en communicatie, projectwerk, en de focus ligt op nominaal studeren.
pi_220476562
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2026 18:30 schreef Kottnauer het volgende:

[..]
Dat leer je op het HBO ook gewoon hoor.
pi_220476788
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2026 19:07 schreef Havermout2 het volgende:
Beide opleidingsvormen hebben nu veel meer aandacht voor samenwerking en communicatie, projectwerk, en de focus ligt op nominaal studeren.
Ik zie de eerste en tweedejaarsstudenten bij ons vaak rond tafels zitten, waar dan overlegd wordt over projecten. Er lijkt inderdaad steeds meer aandacht voor samenwerking en projectwerk te zijn, om ze om te toveren in bureaucraten. Risico analyse, stakeholder analyse, je kent het wel.

Anekdote. Een paar jaar geleden nam ik een unit over waarbij we studenten begeleidden bij hun eerste stapjes om zelf een design + experiment project op te zetten voor een klant. Steevast werd het project van de klant zo geinterpreteerd dat ze zo weinig mogelijk hoefden te doen. In de praktijk kost zoiets je baan. Daarnaas waren vooral buitenlandse studenten niet assertief genoeg om te achterhalen wat de klant echt wil. Die zaten dan braaf te "luisteren", zonder priemende vragen te stellen (omdat ze het Engels niet machtig waren).

Die cursus hebben we toen omgegooid. Minder bureaucratie, meer experimenteel werk. Maar ook daar moet je mee oppassen. Veel studenten zijn gewend om aan het handje meegenomen te worden, en raken helemaal in paniek als het praktisch wordt, of er wordt gevraagd om zelf na te denken. Ze zijn geprogrammeerd om stof te reproduceren, niet om zelf na te denken.

Ergens ben ik ook bang dat veel studenten liever over mammoeten en tijgers praten, dan dat ze op mammoeten en tijgers gaan jagen. Een groot deel kan beter iets anders gaan studeren.
pi_220478819
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2026 19:44 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Die cursus hebben we toen omgegooid. Minder bureaucratie, meer experimenteel werk. Maar ook daar moet je mee oppassen. Veel studenten zijn gewend om aan het handje meegenomen te worden, en raken helemaal in paniek als het praktisch wordt, of er wordt gevraagd om zelf na te denken. Ze zijn geprogrammeerd om stof te reproduceren, niet om zelf na te denken.

Ergens ben ik ook bang dat veel studenten liever over mammoeten en tijgers praten, dan dat ze op mammoeten en tijgers gaan jagen. Een groot deel kan beter iets anders gaan studeren.
Ik zie een bepaald type student steeds dominanter worden, als gevolg van studiedruk en de hoge kosten. Snelle leerlingen die veel stof kunnen opnemen en reproduceren, en goed omgaan met een hoge werkdruk. Niet per se degenen die de interessante vragen stellen of met andere inzichten komen, maar wel het type waar het bedrijfsleven dol op is.

Wat betreft studiekeuzes ben ik het eens. We zouden jonge mensen veel eerder moeten laten zien wat het werk na de opleiding in de praktijk daadwerkelijk inhoudt, vóórdat ze een studiekeuze maken.

quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2026 19:44 schreef Lyrebird het volgende:

[..]
Het is inderdaad jammer dat neurodivergente studenten in het huidige hoger onderwijs vaak minder goed tot hun recht komen, juist nu er meer aandacht voor hun positie is.

Ik zie vooral het klassieke meester-leerlingmodel, waar het Duitse MKB nog steeds op draait, als een van de beste manieren van mensen te introduceren in de praktijk.
pi_220479002
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2026 22:33 schreef Havermout2 het volgende:

[..]
Ik zie een bepaald type student steeds dominanter worden, als gevolg van studiedruk en de hoge kosten. Snelle leerlingen die veel stof kunnen opnemen en reproduceren, en goed omgaan met een hoge werkdruk. Niet per se degenen die de interessante vragen stellen of met andere inzichten komen, maar wel het type waar het bedrijfsleven dol op is.
Op de Australische school van onze kinderen gingen bijna alle prijzen voor beste dit of dat naar kinderen met Indiaase ouders. Dit zijn kinderen die al vanaf hun peuterjaren in de boeken zitten. Harde werkers, maar weinig creativiteit. Ik respecteer dat, maar vraag me wel af waar dit toe gaat leiden. Dat reproduceren kunnen LLMs namelijk erg goed.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')