De satire van Douglas Adams blijkt maar weer eens al te treffend.quote:Op maandag 30 maart 2026 08:30 schreef vosss het volgende:
Van de NOS liveblog:
[..]
Trump die andere mensen er van beticht dom te zijn.![]()
Ik dacht dat ze geen verrijkt uranium hadden, allen spul voor de powerplants.quote:
Video?quote:Op maandag 30 maart 2026 07:22 schreef PluggieOD het volgende:
[..]
En een land als Qatar is voor 3 jaar klaar. Great succes.
Iemand nog meegekregen dat Trump Bin Salman publiekelijk voor lul zet en "he kisses my ass" voor de camera weet uit te kramen?
Ze worden hier (Noord West Europa) gelukkig met open armen ontvangen. Welkom welkom.quote:Op maandag 30 maart 2026 08:40 schreef Perrin het volgende:
De ontziltingsinstallaties worden inmiddels ook aangevallen. Als dit doorzet worden hele gebieden in het Midden-Oosten onleefbaar.
[ x ]
quote:Op maandag 30 maart 2026 08:49 schreef Frozen-assassin het volgende:
Nee maar, een nieuwe pump and dump. Wat verrassend. Vrijdag-maandag cyclus is zo voorspelbaar bij Trumpie en consorten.
En uiteraard had de oude Ayatollah een fatwa aangaande kernwapens.quote:Op maandag 30 maart 2026 08:52 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ik dacht dat ze geen verrijkt uranium hadden, allen spul voor de powerplants.
Dat maken ze in diepe bunkers, gewoon lekker koel enzo.
Niks aan de hand een brief van de EU was voldoende geweest.
Deze oorlog is voor niks.
quote:Op maandag 30 maart 2026 08:40 schreef Perrin het volgende:
De ontziltingsinstallaties worden inmiddels ook aangevallen. Als dit doorzet worden hele gebieden in het Midden-Oosten onleefbaar.
[ x ]
Daarbij ook een medewerker gedood.quote:Medewerker elektriciteitscentrale Koeweit gedood bij aanval
In het Midden-Oosten zijn vannacht opnieuw meerdere Golfstaten aangevallen door Iran. In Bahrein, de Verenigde Arabische Emiraten en Saudi-Arabië gingen de waarschuwingssirenes af.
In Koeweit werd een gebouw bij een elektriciteitscentrale geraakt. Daarbij kwam een medewerker uit India om het leven. In Bahrein waren meerdere explosies te horen, omdat volgens de autoriteiten de luchtafweer in actie kwam.
Maar dit keer blijft de olie ook omhoog gaan. 116 nu. (en boven de 100 voor WTI). De tekorten gaan nu steeds meer merkbaar worden en daar kan ie zich niet uitlullen.quote:Op maandag 30 maart 2026 08:49 schreef Frozen-assassin het volgende:
Nee maar, een nieuwe pump and dump. Wat verrassend. Vrijdag-maandag cyclus is zo voorspelbaar bij Trumpie en consorten.
When in doubt, blame Biden/Obamaquote:Op maandag 30 maart 2026 09:39 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Maar dit keer blijft de olie ook omhoog gaan. 116 nu. (en boven de 100 voor WTI). De tekorten gaan nu steeds meer merkbaar worden en daar kan ie zich niet uitlullen.
Maar waarom zou het Trump uitmaken? De VS verdienen geld met olie. Hogere olieprijzen = meer inkomsten.quote:Op maandag 30 maart 2026 09:39 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Maar dit keer blijft de olie ook omhoog gaan. 116 nu. (en boven de 100 voor WTI). De tekorten gaan nu steeds meer merkbaar worden en daar kan ie zich niet uitlullen.
Pak deze maar, lekker kort:quote:
Omdat de beurs inmiddels 2 oid 5.28 triljard verloren is en de prijs aan de pomp in CONUS inmiddels 5+ dollar is.quote:Op maandag 30 maart 2026 09:46 schreef Perrin het volgende:
[..]
Maar waarom zou het Trump uitmaken? De VS verdienen geld met olie. Hogere olieprijzen = meer inkomsten.
Meer wereldwijde onrust = meer wapenverkoop.
Gewoon een stukje rampencapitalisme. Wat een ramp is voor de één is dikke verdienste voor de ander.
[ afbeelding ]
Voor sommigen zal dat vervelend zijn. Ik denk voor de lui die de touwtjes in handen hebben in de VS niet.quote:Op maandag 30 maart 2026 09:56 schreef PluggieOD het volgende:
[..]
Omdat de beurs inmiddels 2 oid 5.28 triljard verloren is en de prijs aan de pomp in CONUS inmiddels 5+ dollar is.
Great succes.
En het vervelende is dat die Engnek Vance volgens mij nog veel erger is.quote:Op maandag 30 maart 2026 10:00 schreef byah het volgende:
Die Trump wordt met de dag senieler, alle schaamte is voorbij lijkt het. Ik denk dat hij al weet dat de midterms verloren zijn en dus gaat hij door escaleren tot de wereld in de fik staat en hij aan de macht kan blijven.
Voor kernreactoren moet je ook verrijken. Volgens mij is wel bekend dat ze verrijkt uranium hebben, dat stond zelfs in de rapporten van IAEA.quote:Op maandag 30 maart 2026 08:52 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ik dacht dat ze geen verrijkt uranium hadden, allen spul voor de powerplants.
Dat maken ze in diepe bunkers, gewoon lekker koel enzo.
Niks aan de hand een brief van de EU was voldoende geweest.
Deze oorlog is voor niks.
quote:'VS zette op dag 1 oorlog nieuwe, ongeteste raket in'
De VS heeft volgens The New York Times op de eerste dag van de oorlog tegen Iran een raket gebruikt die nog niet in een oorlogssituatie was getest. Twee PrSM-raketten (Precision Strike Missile) kwamen volgens de krant neer op een sporthal en basisschool in de stad Lamer. Volgens Iraanse media zijn bij die aanvallen zeker 21 mensen omgekomen.
De krant komt tot deze conclusie met hulp van beelden die tijdens en na de aanval zijn gemaakt. De beelden zijn met hulp van militaire experts geanalyseerd. Een bron bij het Amerikaanse ministerie van Defensie heeft het gebruik van de raket bevestigd.
Een PsRM-raket is een raket met een bereik van 60 tot zo'n 500 kilometer. Hij ontploft net boven zijn doel en verspreidt dan kleine stukjes metaal. De testfase werd vorig jaar afgerond.
De sporthal en de school stonden dicht bij een terrein van de Islamitische Revolutionaire Garde. Het is niet bekend of ook dat is geraakt. Evenmin is duidelijk of de raket een ontwerpfout heeft of dat hij bij het lanceren een verkeerde doellocatie heeft meegekregen.
Diezelfde dag werd honderden kilometers verder in de stad Minab een meisjesschool door een raket getroffen, waarschijnlijk een Amerikaanse Tomahawk. Daar zijn volgens Iran 175 mensen bij omgekomen, onder wie veel kinderen. Deze school stond naast gebouwen van de Revolutionaire Garde.
“Hij ontploft net boven zijn doel en verspreidt dan kleine stukjes metaal”quote:
3 tot 5% is nodig voor een kern reactor alles er boven is voor wapens.quote:Op maandag 30 maart 2026 10:11 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Voor kernreactoren moet je ook verrijken. Volgens mij is wel bekend dat ze verrijkt uranium hebben, dat stond zelfs in de rapporten van IAEA.
Opmerkelijk wel als de hoogste geestelijk leider dit op religieuze basis strikt verboden heeftquote:Op maandag 30 maart 2026 10:35 schreef theguyver het volgende:
[..]
3 tot 5% is nodig voor een kern reactor alles er boven is voor wapens.
Ze zaten aan 60%
Afhankelijk van de reactor 3-5, 5-7 of 15-20. Verder verrijken is niet nodig voor reactoren, voor (betrouwbare) wapens heb je 95+ nodig. Eronder kan voor vuile bommen oid, dus is zeker een risico.quote:Op maandag 30 maart 2026 10:35 schreef theguyver het volgende:
[..]
3 tot 5% is nodig voor een kern reactor alles er boven is voor wapens.
Ze zaten aan 60%
Ah, een net-nietclusterbom dus, dan mag het wel!quote:Op maandag 30 maart 2026 10:26 schreef Momo het volgende:
Hij ontploft net boven zijn doel en verspreidt dan kleine stukjes metaal.
Het is geen échte clusterbom, want daar komen kleine 'bommetjes' uit ipv kleine stukjes metaal. Deze ontploffen zo te lezen niet zelf ook nog (of, zoals bij een echte clusterbom, vaak ook deels niet), dus zijn een soort workaround voor de inderdaad nogal omstreden clusterbommen gok ik.quote:Op maandag 30 maart 2026 10:32 schreef beefkeek het volgende:
[..]
“Hij ontploft net boven zijn doel en verspreidt dan kleine stukjes metaal”
Ik dacht dat dat soort raketten niet gebruikt mochten worden vanwege de hoge kans op burgerslachtoffers?
Is dit nu onderdeel van die “no more woke rules of engagement”? van Iran (en Israël tbh) verwacht ik het wel, maar ik had tot begin vorig jaar toch wel hogere verwachtingen van de VS.
quote:Op maandag 30 maart 2026 10:36 schreef UitStraling het volgende:
[..]
Opmerkelijk wel als de hoogste geestelijk leider dit op religieuze basis strikt verboden heeft![]()
Ze zouden het toch niet aandurven om te liegen tegen Obama en Biden?
Een fragmentatiebom. Zoals die ananas-handgranaten, of een pijpbom met spijkers er omheen. Maar dan een paar maatjes groter.quote:Op maandag 30 maart 2026 10:46 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Het is geen échte clusterbom, want daar komen kleine 'bommetjes' uit ipv kleine stukjes metaal. Deze ontploffen zo te lezen niet zelf ook nog (of, zoals bij een echte clusterbom, vaak ook deels niet), dus zijn een soort workaround voor de inderdaad nogal omstreden clusterbommen gok ik.
De brisantgranaat is veel ouder, dan de clusterbom. Je kan dan volgens mij niet echt spreken van een workaround.quote:Op maandag 30 maart 2026 10:46 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Het is geen échte clusterbom, want daar komen kleine 'bommetjes' uit ipv kleine stukjes metaal. Deze ontploffen zo te lezen niet zelf ook nog (of, zoals bij een echte clusterbom, vaak ook deels niet), dus zijn een soort workaround voor de inderdaad nogal omstreden clusterbommen gok ik.
dit jaquote:Op maandag 30 maart 2026 10:00 schreef byah het volgende:
Die Trump wordt met de dag senieler, alle schaamte is voorbij lijkt het. Ik denk dat hij al weet dat de midterms verloren zijn en dus gaat hij door escaleren tot de wereld in de fik staat en hij aan de macht kan blijven.
Het Trump IQ47 usefull idiot scenario.quote:Op maandag 30 maart 2026 10:00 schreef Perrin het volgende:
[..]
Voor sommigen zal dat vervelend zijn. Ik denk voor de lui die de touwtjes in handen hebben in de VS niet.
Er zijn alleen al in Tehran 1900 burgerslachtoffers. 150 ziekenhuizen zijn door de VS en Israel geraakt.quote:Op maandag 30 maart 2026 10:44 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Ah, een net-nietclusterbom dus, dan mag het wel!
je kunt je afvragen, wilde Iran zo jet westen aanvallen ofzo? denk niet, ze willen allen meespelen.quote:Op maandag 30 maart 2026 10:37 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Afhankelijk van de reactor 3-5, 5-7 of 15-20. Verder verrijken is niet nodig voor reactoren, voor (betrouwbare) wapens heb je 95+ nodig. Eronder kan voor vuile bommen oid, dus is zeker een risico.
Maargoed, dat was niet het punt. Er werd gedaan alsof het een verrassing was dat ze verrijkt uranium hebben. Dat wisten we allemaal en was onderdeel van de onderhandelingen.
Ik heb geen idee. Ik ben er echt voorstander van dat het Iraanse regime eruit gebonjourd wordt, maar het lijkt met de dag duidelijker te worden dat er totaal niet nagedacht is (en wordt) over nevenschade.quote:Op maandag 30 maart 2026 10:58 schreef kree het volgende:
[..]
je kunt je afvragen, wilde Iran zo jet westen aanvallen ofzo? denk niet, ze willen allen meespelen.
althans ik zie meer dreiging van de twee agressor USA en RU nu?
ik ook want ben niet eens met wat ze daar doen.quote:Op maandag 30 maart 2026 11:00 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Ik heb geen idee. Ik ben er echt voorstander van dat het Iraanse regime eruit gebonjourd wordt, maar het lijkt met de dag duidelijker te worden dat er totaal niet nagedacht is (en wordt) over nevenschade.
De hoeveelheid materiële en immateriële schade die er veroorzaakt is door alle partijen is echt ongekend.
Yup. In april gaan we er zelf mee kennismaken en dit gaat maanden zo niet jaren aanhouden. Het begin van een nieuwe wereldorde.quote:Op maandag 30 maart 2026 11:00 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Ik heb geen idee. Ik ben er echt voorstander van dat het Iraanse regime eruit gebonjourd wordt, maar het lijkt met de dag duidelijker te worden dat er totaal niet nagedacht is (en wordt) over nevenschade.
De hoeveelheid materiële en immateriële schade die er veroorzaakt is door alle partijen is echt ongekend.
Het is ook duidelijk dat Trump, Rubio e.d. vinden dat dat het probleem van een ander is. Ik vind het een nogal zorgelijke ontwikkeling.quote:Op maandag 30 maart 2026 11:02 schreef Perrin het volgende:
[..]
Yup. In april gaan we er zelf mee kennismaken en dit gaat maanden zo niet jaren aanhouden. Het begin van een nieuwe wereldorde.
[ x ]
Deze is key: US 10 year treasury yieldquote:Op maandag 30 maart 2026 09:46 schreef Perrin het volgende:
[..]
Maar waarom zou het Trump uitmaken? De VS verdienen geld met olie. Hogere olieprijzen = meer inkomsten.
Meer wereldwijde onrust = meer wapenverkoop.
Gewoon een stukje rampencapitalisme. Wat een ramp is voor de één is dikke verdienste voor de ander.
[ afbeelding ]
Iedereen lijkt het geruststellend te vinden om te denken dat het allemaal 'oeps, per ongeluk' gebeurt, want Trump is zo dom. Dat er een strategie achter zit, is blijkbaar ondenkbaar.quote:Op maandag 30 maart 2026 11:10 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Het is ook duidelijk dat Trump, Rubio e.d. vinden dat dat het probleem van een ander is. Ik vind het een nogal zorgelijke ontwikkeling.
Maargoed, we zijn niet onverdeeld positief over de VS, dus gegarandeerd dat we nu anti-semiet of anti-westers genoemd worden.
Tijd om eens flink meer te investeren in exploratie en productie van olie en gas in de EU zelf. Nou ja 5-10 jaar geleden had dat natuurlijk al moeten gebeuren…quote:Op maandag 30 maart 2026 11:02 schreef Perrin het volgende:
[..]
Yup. In april gaan we er zelf mee kennismaken en dit gaat maanden zo niet jaren aanhouden. Het begin van een nieuwe wereldorde.
[ x ]
Uiteindelijk is fossiele energie een doodlopende weg.quote:Op maandag 30 maart 2026 11:15 schreef nixxx het volgende:
[..]
Tijd om eens flink meer te investeren in exploratie en productie van olie en gas in de EU zelf. Nou ja 5-10 jaar geleden had dat natuurlijk al moeten gebeuren…
leg dit trump eens uit? owh wacht die heeft een visie van een kanarie dus over paar jaar...quote:Op maandag 30 maart 2026 11:16 schreef Perrin het volgende:
[..]
Uiteindelijk is fossiele energie een doodlopende weg.
Die 'het zal mijn tijd wel duren, als ik er nu maar warmpjes bijzit'-levensvisie is precies waarom we op dit punt zijn aanbeland.
Tegen wie heb je hetquote:Op maandag 30 maart 2026 11:15 schreef kree het volgende:
kun je btw zeggen, wat zegt die kree nu? maar wacht pff. deed trump niert t zelfde?
leg ze om of pak ze op? totaaaaaaaal fucking niet mee eens dat. doe dan politiek.
Pakten ze je maar op...quote:Op maandag 30 maart 2026 11:16 schreef kree het volgende:
zeg maar niks meer NSA zou me nog oppakken als buitenlander om mening te geven. echt waar.
niemand ik uit mijn mening effe hier in het openbaar, Maar ben altijd benieuwd hoe jullie denken he?quote:
ok sorry hoor, tis niks tegen jullie. maar kan me hier zo over opnaaien enzoi. en denk snapt niemand dat dan dat we in onze reet geneukt worden door de USA nu?quote:Op maandag 30 maart 2026 11:19 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Pakten ze je maar op...
Zodat je hier niet meer een stortvloed aan onsamenhangende posts kon plaatsen
En ondertussen in onze eigen obligatiemarkten..quote:Op maandag 30 maart 2026 11:11 schreef recidivist het volgende:
[..]
Deze is key: US 10 year treasury yield
o.a. beïnvloed door inflatie etc, en we staan pas aan het prille begin. Rode Zee moet nog afgesloten worden, tot nu toe hield de markt rekening met dat het conflict enigszins redelijk snel ten einde zou/zal komen nog, etc etc.
Dat of hij en zijn consorten durven hun hokje niet meer uit te komen omdat je maar zo ver kunt gaan in het blijven verdedigen van al deze onzin.quote:Op maandag 30 maart 2026 07:52 schreef Since2003 het volgende:
Waar is Howard? Of is die in de server tray in Amsterdam blijven hangen?
We hebben nog de Eurobonds kaart die we kunnen spelen. Wellicht dat deze crisis het zetje is wat daarvoor nodig is.quote:Op maandag 30 maart 2026 11:26 schreef Perrin het volgende:
[..]
En ondertussen in onze eigen obligatiemarkten..
[ x ]
Hoho, het huis van Saud heeft vrijstelling.quote:Op maandag 30 maart 2026 11:21 schreef kree het volgende:
[..]
en denk snapt niemand dat dan dat we in onze reet geneukt worden door de USA nu?
leg uit want dit ken ik niet helaas?quote:Op maandag 30 maart 2026 11:35 schreef PluggieOD het volgende:
[..]
Hoho, het huis van Saud heeft vrijstelling.
Die hoeven alleen de reet van van Trump IQ47 te kussen.
voor je dat doet lees even de nu 71 topics door!quote:Op maandag 30 maart 2026 11:20 schreef kree het volgende:
[..]
niemand ik uit mijn mening effe hier in het openbaar, Maar ben altijd benieuwd hoe jullie denken he?
Yup. Ook voor de EU is het buigen of barsten dit jaar. Persoonlijk hoop ik op een hechtere unie, maar het zal een zeer zware beproeving zijn.quote:Op maandag 30 maart 2026 11:33 schreef Ronald-Koeman het volgende:
[..]
We hebben nog de Eurobonds kaart die we kunnen spelen. Wellicht dat deze crisis het zetje is wat daarvoor nodig is.
Dat zal wel meevallen, anders was Oekraine ook een parkeerplaats geweest inmiddelsquote:Op maandag 30 maart 2026 10:33 schreef UitStraling het volgende:
Des temeer bloedneusjes het Amerikaanse leger oploopt des te groter de kans dat er nukes aan te pas zullen komen.
Be carefull what you wish for Trump bashers.
Is dit een vooraankondiging van jezelf?quote:Op maandag 30 maart 2026 11:28 schreef bianconeri het volgende:
Het aantal anti-regerings demonstraten komt procentueel (absoluut is het al veel meer) in de buurt van de aantallen van de opstanden tegen het regime in Iran.
Spannend!
Over een weekje ofzo bommen op de VS voor een regime change??
Over Saudi's die de reet van Trump kussen gesproken:quote:Op maandag 30 maart 2026 11:35 schreef PluggieOD het volgende:
[..]
Hoho, het huis van Saud heeft vrijstelling.
Die hoeven alleen de reet van van Trump IQ47 te kussen.
Momenteel is de Eu erg verdeeld.quote:Op maandag 30 maart 2026 11:37 schreef Perrin het volgende:
[..]
Yup. Ook voor de EU is het buigen of barsten dit jaar. Persoonlijk hoop ik op een hechtere unie, maar het zal een zeer zware beproeving zijn.
Het helpt niet mee dat er momenteel bar weinig leiderschap, lef en visie te bekennen is en dat veel grote landen al in een nationaal politiek moeras vast lijken te zitten.
Er zal een soort politieke herrijzenis moeten plaatsvinden, maar ik hou hoop.
Daar is de gouden brug van Sun Tzu natuurlijk stevig aanwezig, in Iran juist helemaal niet.quote:Op maandag 30 maart 2026 11:38 schreef byah het volgende:
[..]
Dat zal wel meevallen, anders was Oekraine ook een parkeerplaats geweest inmiddels
Crisis zorgt vaak voor vereniging. Bedreiging door oorlog, een pandemie of gezamelijke energiecrisis maakt dingen vloeibaar en kan dingen in een stroomversnelling brengen in positieve zin. Juist wanneer het probleem of de vijand extern en acuut is.quote:Op maandag 30 maart 2026 11:37 schreef Perrin het volgende:
[..]
Yup. Ook voor de EU is het buigen of barsten dit jaar. Persoonlijk hoop ik op een hechtere unie, maar het zal een zeer zware beproeving zijn.
Het helpt niet mee dat er momenteel bar weinig leiderschap, lef en visie te bekennen is en dat veel grote landen al in een nationaal politiek moeras vast lijken te zitten.
Er zal een soort politieke herrijzenis moeten plaatsvinden, maar ik hou hoop.
Wat gek, de door jou zou geroemde en hoog intelligente Don Tzu roept immers al weken dat Iran verslagen is?quote:Op maandag 30 maart 2026 11:45 schreef UitStraling het volgende:
[..]
Daar is de gouden brug van Sun Tzu natuurlijk stevig aanwezig, in Iran juist helemaal niet.
De enige gouden brug die ik zie is het te pakken krijgen van al het nucleaire materiaal, of regime change maar dat lijkt met de dag onwaarschijnlijker.
Ik mis Duitsland, UK en bv NL.quote:Op maandag 30 maart 2026 11:26 schreef Perrin het volgende:
[..]
En ondertussen in onze eigen obligatiemarkten..
[ x ]
Zeker. De komende periode is zo'n periode. Ik hoop dat veel mensen beseffen dat onze beste kans meer en beter samenwerken in Europa is. Dat zal schuren en daar zullen ook offers voor moeten worden gebracht.quote:Op maandag 30 maart 2026 11:46 schreef Ronald-Koeman het volgende:
[..]
Crisis zorgt vaak voor vereniging. Bedreiging door oorlog, een pandemie of gezamelijke energiecrisis maakt dingen vloeibaar en kan dingen in een stroomversnelling brengen in positieve zin. Juist wanneer het probleem of de vijand extern en acuut is.
sinds er raketten op SA inslaan is de relatie wat minder hecht. ik vraag me ook af hoe vervelend de VS het vond dat Zelenski ineens zaken kan doen met de Arabische wereldquote:Op maandag 30 maart 2026 11:44 schreef Ronald-Koeman het volgende:
[..]
Over Saudi's die de reet van Trump kussen gesproken:
Bekijk deze YouTube-video
Denk niet dat MBS dit leuk vond. Het kan wel feitelijk zo zijn maar om het dan ook zo openlijk te zeggen lijkt mij niet helemaal de bedoeling.
Zijn ze de facto natuurlijk ook, het is dat ze jouw onderbuik en portemonnee kapen met de prijs aan de pomp en in de supermarkt.quote:Op maandag 30 maart 2026 11:50 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Wat gek, de door jou zou geroemde en hoog intelligente Don Tzu roept immers al weken dat Iran verslagen is?
Zal Taco zo wel weer gaan dreigen de handel met Spanje te stoppenquote:Spanje heeft het luchtruim gesloten voor alle Amerikaanse vliegtuigen die betrokken zijn bij de aanvallen op Iran, meldt de krant El País. De Spaanse regering weigerde eerder al om de Amerikanen gebruik te laten maken van Spaanse militaire bases, maar gaat nu nog een stap verder.
https://www.ad.nl/buitenl(...)-aanvallen~ac528ac3/
Prima beschouwing, zo hoort het menselijke brein te werkenquote:Op maandag 30 maart 2026 12:02 schreef Bensel het volgende:
Waarom zijn mensen tegenwoordig zo ongeduldig als het aankomt op zaken als regime change?
Ik zie mensen voorbijkomen die na 1 week bombardementen zich al afvroegen waarom het regime nog in het zadel zat. Wat denk je? Niemand die op straat gaat terwijl de oren door de straat vliegen door de bommen. pas as dat voorbij is kan men beginnen,
Zoals bekend is Iran een groiot land. Ja, er worden veel doelen geraakt, maar er zijn nog veeeel meer doelen. Daarnaast heb je zaken als intelligentievergaring, dat kost tijd. Israel heeft een uitgebreid netwerk van spionnen. maar het vergaren van niewue informatie voor nieuwe doelen of volgen van nieuwe bewindslieden kost gewoon tijd En nu men aanvalt, nog meer omdat de dreiging opgepakl te worden groter is.
Het regime apparaat dat al 40 jaar met ijzeren hand controle heeft is behoorlijk embedded in de maaytscja[pp[ij./ Dat kost gewoon tijd om los te weken. gelukkig worden straatblokkades van het regime al aangepakt, waardoor de kloof in bewapening tussen burger en regime kleiner wordt. Op het mooment worden ook administratieve centra gebombardeert, wa nog meer ruimte geeft, want het regime verliest daarmee informatie over de burgers en daarmee een controlemiddel. De effecten hiervan kosten echter gewoon tijd om zich te openbaren.
Ik denk dat het een goede actie zou zijn voor de US om de groeperingen die van oudsher demografisch een claim hebben over gebieden in Iran, zoals de koerden en de landen er omheen (azerbeijdjan bijv) de controle te laten overnemen in een aantal gebieden. Daarmee maak je het probleem van de uitgestrektheid van het land kleiner, verliest het regime nog meer macht, creer je mogelijkheden voor inwoners om te verzamelen in relatief veilige gebieden
Dacht dat Spanje tot nu toe weigerde om de Amerikanen van hun basissen gebruik te laten maken, maar dat ze wel door hun luchtruim konden vliegen.quote:
Vergelijkbare stijgingen sinds de uitbraak van de Iran-oorlog:quote:Op maandag 30 maart 2026 11:54 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ik mis Duitsland, UK en bv NL.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
omdat alles er op lijkt te wijzen dat de Amerikanen zelf leken te denken dat dit met een paar weken bombarderen klaar zou zijn, daar is iedereen kritisch opquote:Op maandag 30 maart 2026 12:02 schreef Bensel het volgende:
Waarom zijn mensen tegenwoordig zo ongeduldig als het aankomt op zaken als regime change?
Ik zie mensen voorbijkomen die na 1 week bombardementen zich al afvroegen waarom het regime nog in het zadel zat. Wat denk je? Niemand die op straat gaat terwijl de oren door de straat vliegen door de bommen. pas as dat voorbij is kan men beginnen,
orange man good is dan ook niet echt een sterk praatje atmquote:Op maandag 30 maart 2026 12:08 schreef UitStraling het volgende:
Meeste mensen komen niet verder dan "Orange Man Bad" en dat kleurt hun gehele wereldbeeld en hun interne weegschaaltje van goed en slecht.
Hoog tijd dat er meer geld naar onderwijs gaat.
Nee hoor, de mensen beseffen het nog lang niet. Er is crisis door de oorlog in het midden-oosten. En dan is de reactie: Dan gaan we dit jaar op vakantie naar Curacao. Niet zo van: misschien even zuinig aan doen met wat we nog hebben.quote:Op maandag 30 maart 2026 11:57 schreef Perrin het volgende:
[..]
Zeker. De komende periode is zo'n periode. Ik hoop dat veel mensen beseffen dat onze beste kans meer en beter samenwerken in Europa is. Dat zal schuren en daar zullen ook offers voor moeten worden gebracht.
Er valt een boel af te dingen op de huidige EU, maar we moeten de baby niet met het badwater weggooien.
Helaas brengt een crisis niet alleen mensen samen. De polarisatie uit de coronaperiode is nog altijd voelbaar in de samenleving.
Gelukkig komt dadelijk het Europese schip vol bloemen, thee en lieve gedichtjes aanvaren en het leven voor de mensen in Iran en de gehele Levant zal weer een beetje draagbaar worden.quote:Op maandag 30 maart 2026 12:10 schreef sp3c het volgende:
[..]
omdat alles er op lijkt te wijzen dat de Amerikanen zelf leken te denken dat dit met een paar weken bombarderen klaar zou zijn, daar is iedereen kritisch op
vreemde reactiequote:Op maandag 30 maart 2026 12:14 schreef UitStraling het volgende:
[..]
Gelukkig komt dadelijk het Europese schip vol bloemen, thee en lieve gedichtjes aanvaren en het leven voor de mensen in Iran en de gehele Levant zal weer een beetje draagbaar worden.
Dat merk ik idd ook om me heen.quote:Op maandag 30 maart 2026 12:12 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Nee hoor, de mensen beseffen het nog lang niet. Er is crisis door de oorlog in het midden-oosten. En dan is de reactie: Dan gaan we dit jaar op vakantie naar Curacao. Niet zo van: misschien even zuinig aan doen met wat we nog hebben.
De meeste mensen om me heen leven nog in de waan "Het zal wel los lopen"
Wees blij dat de economie nog een beetje voorthinkelt.quote:Op maandag 30 maart 2026 12:16 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Dat merk ik idd ook om me heen.
Het besef dat we aan de vooravond staan van een enorme wereldwijde economische en energie crisis, die verstrekkende gevolgen gaan hebben voor iedereen, lijkt er amper te zijn.
Tot het zover is.
Wat dat betreft mis ik politiek leiderschap ontzettend. Wie geeft er richting in deze samenleving? Waarom is bijna alles op dat gebied reactief, niet pro-actief?quote:Op maandag 30 maart 2026 12:12 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Nee hoor, de mensen beseffen het nog lang niet. Er is crisis door de oorlog in het midden-oosten. En dan is de reactie: Dan gaan we dit jaar op vakantie naar Curacao. Niet zo van: misschien even zuinig aan doen met wat we nog hebben.
De meeste mensen om me heen leven nog in de waan "Het zal wel los lopen"
Het is precies dezelfde reactie als tijdens covid. Van mij hoeft er geen dubbeltje van de accijns af (wellicht wel van de diesel om de transport sector te ontzien) , maar maak het publiek bewust van wat er aan komt, en geef goede adviezen.quote:Op maandag 30 maart 2026 12:19 schreef Perrin het volgende:
[..]
Wat dat betreft mis ik politiek leiderschap ontzettend. Wie geeft er richting in deze samenleving? Waarom is bijna alles op dat gebied reactief, niet pro-actief?
Als iedereen geheel verrast wordt door de omstandigheden is het ook allemaal snel over. Misschien is er een gulden middenweg?quote:Op maandag 30 maart 2026 12:20 schreef UitStraling het volgende:
Als iedereen achter de bank gaat zitten bibberen met toiletrollen, blikjes erwtjes en een noodradio is het natuurlijk echt allemaal snel over.
Als je wel een visie hebt in de politiek wordt je bij de benen afgezaagd door mensen die voor de status quo zijn. Als we morgen de gasbel in Groningen pas hadden gevonden was het land niet in 10 jaar tijd over op gas gegaan, maar hadden mensen met man en macht hun kolenkit of stookolie verdedigd. Enig idee hoe duur het wel niet is om een gasnet te bouwen? En moet ik een nieuw fornuis? WAT je wil bij mij in de meterkast?! We kunnen niks. We willen niks.quote:Op maandag 30 maart 2026 12:19 schreef Perrin het volgende:
[..]
Wat dat betreft mis ik politiek leiderschap ontzettend. Wie geeft er richting in deze samenleving? Waarom is bijna alles op dat gebied reactief, niet pro-actief?
Je beschrijft inderdaad een patroon.quote:Op maandag 30 maart 2026 12:25 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Als je wel een visie hebt in de politiek wordt je bij de benen afgezaagd door mensen die voor de status quo zijn. Als we morgen de gasbel in Groningen pas hadden gevonden was het land niet in 10 jaar tijd over op gas gegaan, maar hadden mensen met man en macht hun kolenkit of stookolie verdedigd. Enig idee hoe duur het wel niet is om een gasnet te bouwen? En moet ik een nieuw fornuis? WAT je wil bij mij in de meterkast?! We kunnen niks. We willen niks.
Volgens mij ook een van de neveneffecten van de vergrijzing.
En dat heeft, behalve nogal drastische primaire effecten, allerlei tweede-orde, derde-orde effecten die niemand in zijn geheel kan overzien.quote:Op maandag 30 maart 2026 12:40 schreef TheFreshPrince het volgende:
De economische gevolgen moeten nog komen.
Voedsel, energie, kleding, alles zal tering duur en schaars worden.
Het is onvermijdelijk, alleen het duurt even voor je het merkt.
Er zijn 8,3 miljard mensen en we hebben ineens nog maar olie, gas en dus ook kunstmest voor ~5-6 miljard mensen.
Dit is wel een mooie maar trieste samenvatting van hoe de switch naar duurzame energie gaat. Vol op de emotie en maximaal vertragen.quote:Op maandag 30 maart 2026 12:30 schreef Perrin het volgende:
[..]
Je beschrijft inderdaad een patroon.
Samenlevingen lopen zelden vast door gebrek aan ideeën. Ze lopen vast omdat te veel mensen iets te verliezen hebben. Wat ooit vooruitgang was, wordt bezit. Wat bezit wordt, moet beschermd worden.
Daar zit de echte rem: niet onwil om te verbeteren, maar een diepe reflex om het bestaande te behouden.
Vergrijzing versterkt dat mechanisme. Niet uit kwade wil, maar uit logica: hoe meer opgebouwde zekerheid, hoe minder ruimte er wordt gevoeld om risico te nemen. De horizon wordt korter, de tolerantie voor experimenten kleiner. Stabiliteit schuift langzaam op van middel naar doel en slaat dan om in stagnatie.
Het resultaat is geen openlijke blokkade van vernieuwing, maar iets subtielers en effectievers: uitputting. Ideeën worden niet direct afgewezen, ze worden vertraagd, versnipperd, omgeven met voorwaarden, totdat de energie eruit lekt. Duizend kleine 'mitsen en maren'.
En zo wint tegenwoordig de status quo omdat ze taaier is, beter georganiseerd en diep verankerd in wat mensen denken te moeten beschermen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |