Deze reflex is echt zo hilarisch treurigquote:Op vrijdag 27 maart 2026 10:54 schreef TheJanitor het volgende:
[..]
Het is ook de jodenhaat en Israëlhaat. Als het een ander land was die er te lijden onder had dan was het vast een groter probleem. Nu het maar Israël is, is dat hele terroristen steunen geen probleem. In hun ogen waarschijnlijk nog alleen de schuld van Israël ook. Als ze maar lief deden zou dit allemaal nooit gebeuren.
Beetje valse tegenstelling, vind je ook niet? Natuurlijk is dat niet oké.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 10:47 schreef TheJanitor het volgende:
[..]
Dus het is wel best om 40K van je eigen burgers dood te schieten en decennialang terroristen steunen en financiëren omdat het maar Israël is die daar te lijden van heeft. Als het Midden-Oosten maar niet gedestabiliseerd wordt mogen deze moorden gewoon doorgaan.
Dit heb je al een aantal keer aangegeven, maar nog niet uitgelegd waarom wij die mensen moeten opvangen?quote:Op vrijdag 27 maart 2026 10:55 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Gaaf, waar zeg ik dat? Ik wacht wel.
[..]
Ik begrijp dat je al zat te wachten op nieuwe vluchtelingenstromen, torenhoge brandstofprijzen en ontwrichting van de wereldeconomie?
quote:Op vrijdag 27 maart 2026 10:53 schreef ExTec het volgende:
[..]
Dat alles bekijken door OF de bril van israel webcare, OF ayatollah webcare is vermoeiend.
Het is één grote verknoping van standpunten.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 10:54 schreef TheJanitor het volgende:
[..]
Het is ook de jodenhaat en Israëlhaat. Als het een ander land was die er te lijden onder had dan was het vast een groter probleem. Nu het maar Israël is, is dat hele terroristen steunen geen probleem. In hun ogen waarschijnlijk nog alleen de schuld van Israël ook. Als ze maar lief deden zou dit allemaal nooit gebeuren.
Als reactie op die 40K doden hebben nu landen met tientallen miljoenen inwoners al hele grote problemen. En door die problemen kunnen er veel meer doden vallen.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 10:47 schreef TheJanitor het volgende:
[..]
Dus het is wel best om 40K van je eigen burgers dood te schieten en decennialang terroristen steunen en financiëren omdat het maar Israël is die daar te lijden van heeft. Als het Midden-Oosten maar niet gedestabiliseerd wordt mogen deze moorden gewoon doorgaan.
Ja maar als je niet staat te juichen en springen bij SO. MUCH. WINNING. dan ben je anti-Westers en spring je in de bres voor de ayatollahs.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 10:58 schreef ExTec het volgende:
[..]
Ook zo'n heerlijke valse tegenstelling idd.
Iran is BAD (zijn ze ook) DAAROM is de ENIGE manier om daar wat aan te doen, al YOLO'end daar lukraak wat te gaan bombarderen zonder verder ook maar enige plannen.
Eens hoor. Daarnaast heb ik weinig twijfel dat zodra er grondtroepen komen en de eerste Yanks sneuvelen dit een Vietnam on steroids wordt voor de VS met de grote uitzondering dat dit hun laatste imperialistische grote oorlog wordt en de neergang van Pax Americana enorm versneld. Allereerst daar in de regio, maar ook breder. Omdat het simpelweg een uitputtingsoorlog wordt en de VS helemaal niet de grote industriele capaciteiten en toegang tot materialen hebben om daar snel van te herstellen. Daarnaast zal erna de publieke opinie in de VS echt helemaal tegen elke vorm van oorlog gekanteld zijn. Zeker omdat het de neergang van dat land alleen maar versneld. Ook de intern zichtbare achteruitgang.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 10:22 schreef -XOR- het volgende:
Hoe meer Amerikaantjes in de golf sneuvelen, des te minder ze geneigd zullen zijn capriolen uit te halen tegen EU-bondgenoten (groenland invasie) of andere soevereine landen aan te vallen (Cuba). Veel sneuvelende Republikeins Gardijnen betekent een zwakker Iraans regime. zo bezien zou een korte, bloedige militaire confrontatie met veel doden aan weerszijden een prima uitkomst zijn.
nja het plan was schakel de top uit en dat was het.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 10:58 schreef ExTec het volgende:
[..]
Ook zo'n heerlijke valse tegenstelling idd.
Iran is BAD (zijn ze ook) DAAROM is de ENIGE manier om daar wat aan te doen, al YOLO'end daar lukraak wat te gaan bombarderen zonder verder ook maar enige plannen.
Elke oorlog kent schade, zie bijvoorbeeld:quote:Op vrijdag 27 maart 2026 10:58 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Beetje valse tegenstelling, vind je ook niet? Natuurlijk is dat niet oké.
De VS heeft samen met Israël ongekende schade gedaan aan de wereldeconomie, wat ook tot doden gaat leiden. Schade die grotendeels voorkomen had kunnen worden als de VS en Israël hun bondgenoten betrokken hadden zodat er nagedacht kon worden over hoe schade te beperken door (bijvoorbeeld) de straat van Hormuz vol te bemannen en bescherming te bieden. Of door op voorhand potentiële doelwitten te beschermen.
Dit was het allemaal waard volgens sommigen. Sterker nog, men wilde zelfs een directe confrontatie met de Russen, daar werd driftig over gefantaseerd. En sommige van dezelfde mensen jammeren nu over de effecten van het aanpakken van het Iraanse regime.quote:The Ukraine war triggered a global, multi-sector crisis characterized by severe food and energy shortages, skyrocketing inflation, and major geopolitical realignment. It disrupted key supplies, caused massive refugee movements, accelerated the fragmentation of global trade, and pushed millions into extreme poverty, particularly affecting the Global South.
Key Global Effects:
Food and Energy Crisis: The disruption of grain and fertilizer exports from Russia and Ukraine (previously a quarter of global wheat trade) caused food prices to surge. Europe, in particular, experienced a massive energy crisis by cutting reliance on Russian oil and gas, leading to intense inflationary pressure.
Global Economic Slowdown: Inflation reached multi-decade highs, exacerbating post-pandemic economic distress and raising risks of debt distress in developing nations.
Geopolitical Realignment: The war destroyed the post-Cold War European security order, causing a surge in European defense spending, bolstering NATO unity, and strengthening Russia's dependence on China.
Humanitarian and Demographic Impact: Millions of Ukrainians fled, creating a large-scale refugee crisis in Europe and causing massive shortages of skilled labor in Ukraine.
Deglobalization Trends: The conflict exposed vulnerabilities in global supply chains, forcing nations to reconsider their dependence on rival powers and leading to a, often called, 'friend-shoring' of supply chains.
Environmental Damage: The war has dealt a severe blow to the ecological health of the Black Sea region, affecting marine life.
Bron: Google Gemini
Dat is fijn.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 07:47 schreef Perrin het volgende:
[..]
Als het Amerikaanse plan ook maar enigszins uitpakt zoals bedoeld, dan gebeurt precies het tegenovergestelde van wat jij schetst. Geen kostenpost maar een investering.
Je redeneert nu vrij rechtlijnig: bommen vallen → geld weg → belastingbetaler betaalt. Maar zo werkt machtspolitiek niet.
Spanningen rond Iran jagen de energieprijzen omhoog. Dat voelt wereldwijd als pijn, maar de VS zit inmiddels aan de andere kant van de tafel: als grote olie- en LNG-exporteur verdienen ze juist aan die stijging.
Tegelijk maakt onrust landen afhankelijker. Europa en delen van Azië hebben minder opties en leunen automatisch zwaarder op Amerikaanse energie en bescherming.
Elke escalatie heeft nog een tweede effect: defensiebudgetten gaan omhoog. En die extra vraag naar wapens en systemen komt grotendeels terecht bij Amerikaanse bedrijven.
En misschien nog belangrijker: zodra het ergens echt instabiel wordt, vlucht kapitaal naar veiligheid. En veiligheid betekent nog steeds dollars en Amerikaanse staatsobligaties. Hoe onrustiger de wereld, hoe makkelijker de VS zijn schulden kan blijven financieren.
Kortom: Chaos daar, betekent vraag hier. Vraag naar energie, naar wapens, naar dollars.
Als dit spel werkt, herstelt de VS in één beweging zijn grip op precies die drie knoppen: energie, kapitaal en militaire afhankelijkheid. Dit is de inzet.
Is het zonder risico? Zeker niet. Maar het idee dat dit simpelweg een dure, domme oorlog is, mist totaal hoe het grotere plaatje in elkaar zit.
Ik vind het wel meevallen. Ja, de baarden mogen van mij weg. Als het ff kan verleden week al.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 10:59 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
[..]
Het is één grote verknoping van standpunten.
Oké. Doe mij maar de tijd dat we niet onderhandelen met terroristen en dat deze verwerpelijk waren.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 11:00 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Ja maar als je niet staat te juichen en springen bij SO. MUCH. WINNING. dan ben je anti-Westers en spring je in de bres voor de ayatollahs.
Echt helemaal niemand laat een traan om die dode schurken![]()
Vandaar ook "verder enige plannen".quote:Op vrijdag 27 maart 2026 11:02 schreef theguyver het volgende:
[..]
nja het plan was schakel de top uit en dat was het.
Maar dat liep even compleet anders.
Ik vrees dat de wereldleiders je advies ter harte zullen nemen.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 11:02 schreef Toby56 het volgende:
[..]
Dat is fijn.
Waarom voert men in de wereld niet (nog) wat vaker oorlog?
't Is ook nog eens een boost voor wapen- en lijkkistindustrie.
Win-win-win-en-nog-eens-win.
Okee, als je twee kanten ziet. Wat is jouw oplossing dan om Iran te laten stoppen met het steunen van Hezbollah en Hamas etc? Want zo kan het toch ook niet dooretteren, dat kan iedereen die 2 kanten ziet ook wel inzien. Dus ben wel benieuwd. Je kan niet van een land verwachten dat ze maar miljarden aan een luchtafweersysteem betalen elk jaar omdat je buurmannen blijven schieten door Iran en dan niets terug mag doen tegen Iran.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 11:00 schreef over_hedge het volgende:
toch knap dat na 68 topics meerdere users nog niet snappen dat het misschien ook kan dat alle 2 de kanten niet lekker bezig zijnIk weet het. Schokkend.
Correct.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 10:59 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
[..]
Het is één grote verknoping van standpunten.
Anti- MAGA/Trump, pro-Gaza, anti-"zionist", anti-Netanyahu en voordat je het weet steun je klaarblijkelijk een terroristisch moslimregime in hun jihad tegen de joden en het westen.
Het ergste nog: men is intellectueel niet in staat dit proces te herkennen en het gedachtetreintje te corrigeren. Zo zijn er hele enge dingen gebeurd in het verleden.
In de jaren 80 en 90 zijn er al heel wat naar Nederland gekomen over het algemeen waren daarvan grotendeels Christenen.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 10:59 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Dit heb je al een aantal keer aangegeven, maar nog niet uitgelegd waarom wij die mensen moeten opvangen?
Je kan wel reacties liken maar ik wacht nog op een antwoordquote:Op vrijdag 27 maart 2026 10:56 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Ah, dit sneue framepje weer.____________!
Heb ik ook al 100x beantwoord. Ik heb geen oplossing. Er is al 100+ jaren een shitshow daar en ik ben verre van slim genoeg om ff met een oplossing te komen.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 11:05 schreef TheJanitor het volgende:
[..]
Okee, als je twee kanten ziet. Wat is jouw oplossing dan om Iran te laten stoppen met het steunen van Hezbollah en Hamas etc? Want zo kan het toch ook niet dooretteren, dat kan iedereen die 2 kanten ziet ook wel inzien. Dus ben wel benieuwd. Je kan niet van een land verwachten dat ze maar miljarden aan een luchtafweersysteem betalen elk jaar omdat je buurmannen blijven schieten door Iran en dan niets terug mag doen tegen Iran.
Heb je daar wel tijd voor in de tijd dat je mensen hier probeert te framen als "jodenhaters"?quote:Op vrijdag 27 maart 2026 11:05 schreef TheJanitor het volgende:
[..]
Je kan wel reacties liken maar ik wacht nog op een antwoord
Je oplossing is dus, israel moet het maar slikken anders heb ik er last van. En daar ben ik het dus niet mee eens.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 11:07 schreef over_hedge het volgende:
[..]
Heb ik ook al 100x beantwoord. Ik heb geen oplossing. Er is al 100+ jaren een shitshow daar en ik ben verre van slim genoeg om ff met een oplossing te komen.
betekent niet dat je geen commentaar kan hebben op hoe het nu gaat. Omdat je zelf niet ff met een oplossing komt.
Maar dit is toch gewoon zo? Jij bent ook iemand die zéér kritisch is op Israël en eigenlijk zelden op de partijen die land aanvallen. Dat is het toch ook niet raar dat zulke beelden ontstaan?quote:Op vrijdag 27 maart 2026 10:56 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Ah, dit sneue framepje weer.____________!
Ik zeg net: Ik heb geen oplossing. En je eerste zin is: Je oplossing is dus...quote:Op vrijdag 27 maart 2026 11:08 schreef TheJanitor het volgende:
[..]
Je oplossing is dus, israel moet het maar slikken anders heb ik er last van. En daar ben ik het dus niet mee eens.
quote:Op vrijdag 27 maart 2026 11:07 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Heb je daar wel tijd voor in de tijd dat je mensen hier probeert te framen als "jodenhaters"?
Lol nee.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 11:08 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Maar dit is toch gewoon zo? Jij bent ook iemand die zéér kritisch is op Israël en eigenlijk zelden op de partijen die land aanvallen. Dat is het toch ook niet raar dat zulke beelden ontstaan?
Ja, je kiest voor niets doen.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 11:08 schreef over_hedge het volgende:
[..]
Ik zeg net: Ik heb geen oplossing. En je eerste zin is: Je oplossing is dus...
Waarom ben je dan nooit kritisch op partijen die Israël aanvallen, maar alleen op Israël zelf?quote:
Nagenoeg alle zogenaamde voordelen van oorlog zijn goedkoper te bereiken met diplomatie.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 11:04 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ik vrees dat de wereldleiders je advies ter harte zullen nemen.
Omdat de mensen die voor hem denken dat doen.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 11:10 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Waarom ben je dan nooit kritisch op partijen die Israël aanvallen, maar alleen op Israël zelf?
Velen vinden Israël simpelweg een illegitiem land, en illegitieme landen mogen worden aangevallen natuurlijk. Het wordt pas een probleem als illegitieme landen zichzelf gaan verdedigen, dat mag niet en dat is tegen het internationale recht.quote:
De enige keer in mijn geheugen dat dit goed ging was met de IRA.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 11:10 schreef Toby56 het volgende:
[..]
Nagenoeg alle zogenaamde voordelen van oorlog zijn goedkoper te bereiken met diplomatie.
(En nou maar hopen dat ik geen geseur krijg met vertegenwoordigers alhier van de lijkkistindustrie.)
Als er in de australische outbackquote:
Ik kies helemaal nergens voor. Ik heb helemaal niks te kiezen.quote:
Misschien om jou lekker bezig te houden.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 11:10 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Waarom ben je dan nooit kritisch op partijen die Israël aanvallen, maar alleen op Israël zelf?
En iran bekostigd dat!quote:Op vrijdag 27 maart 2026 11:12 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Velen vinden Israël simpelweg een illegitiem land, en illegitieme landen mogen worden aangevallen natuurlijk. Het wordt pas een probleem als illegitieme landen zichzelf gaan verdedigen, dat mag niet en dat is tegen het internationale recht.
Daarom hoor je zulke mensen niet als Hezbollah raketten afvuurt op Israël, maar wel als Israël vervolgens de plekken in Libanon bombardeert waar Hezbollah zit.
klopt zei ik al in de eerste delen van het topic.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 11:14 schreef over_hedge het volgende:
[..]
Ik kies helemaal nergens voor. Ik heb helemaal niks te kiezen.
Ik zie alleen dat de oorlog totaal niet doordacht is. En je daarom nu met het gezeik zit. En heel het ze hebben een nuke in 2 weken de grooste onzin is.
En als ze het nou voor het Iraanse volk deden prima. Maar dit helpt ze totaal niet. Gaat ook niet werken met alleen bommen gooien. Is ook al wat ik weken voor het oorlog begon zei. Toen het naar buiten kwam van die 10 tot 30k doden en trump met zijn tweets. Ja leuk dat je wilt helpen, maar voor je troepen er zijn ben je weken verder en kan je niks anders doen dan bommen gooien. En daar mee ga je gewoon de bevolking niet helpen. En dat is nu precies wat er gebeurd.
Het is gewoon een shitshow. De us zelf kan niet eens uitleggen wat het doel nou precies is. Elke dag zeggen ze weer wat anders.
Ja precies. Het concentreert zich allemaal wel heel erg rond 1 of 2 users.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 11:14 schreef heywoodu het volgende:
Is er eigenlijk nog nieuws de afgelopen uren, of gaan we nog weer even door met "als je Israël niet steunt, ben je een jodenhater" en vergelijkbare retoriek (en vice versa)? Even handig om te weten, als er verder geen nieuws is, is het ook niet nodig om pagina na pagina met hetzelfde door te scrollen.
Hoe achterlijk ben je dan ook als chauffeur. Even kijken waar de truck strandt, misschien gaat het wel diesel regenen?quote:Op vrijdag 27 maart 2026 11:14 schreef ExTec het volgende:
[..]
Als er in de australische outbacknu al vrachtwagens in the middle of nowhere stilstaan vanwege tekort aan diesel
is er niet gek veel meer wat we kunnen doen.
Voorlopig kijkt de rest van de wereld het aan, of de VS de rotzooi die ze gemaakt hebben, niet ook zelf op kunnen ruimen.
Als dat te lang duurt, krijgen we wat anders. Hoop ik dat, traditiegetrouw, NL wat schepen stuurt, en het aantal doden en gewonden aan onze kant laag blijft.
Huh vind je dat geen leuk spelletje dan?quote:Op vrijdag 27 maart 2026 11:14 schreef heywoodu het volgende:
Is er eigenlijk nog nieuws de afgelopen uren, of gaan we nog weer even door met "als je Israël niet steunt, ben je een jodenhater" en vergelijkbare retoriek (en vice versa)? Even handig om te weten, als er verder geen nieuws is, is het ook niet nodig om pagina na pagina met hetzelfde door te scrollen.
quote:Op vrijdag 27 maart 2026 11:26 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Hoe achterlijk ben je dan ook als chauffeur. Even kijken waar de truck strandt, misschien gaat het wel diesel regenen?
Stomme VS en Isra.... oh nee wacht het is Saoedi-Arabië die dat wil. Vlug omdraaien en doen alsof we het niet gehoord hebben. Anders zijn we islamfoben, xenofoben en racisten.quote:https://www.nu.nl/midden-(...)t-militairen-vs.html
Saoedi-Arabië spoort VS aan om aanvallen op Iran door te zetten
De Saoedische kroonprins Mohammed bin Salman zou Trump hebben gevraagd de oorlog tegen Iran niet te stoppen, maar de aanvallen door te zetten, schrijft The Guardian. Hij zou daarnaast hebben opgeroepen om nog heviger aan te vallen. Volgens hem is de oorlog een "historische kans" om het Midden-Oosten te hervormen.
Trump zei vervolgens eerder deze week tegen journalisten dat het land met de VS mee zal vechten. Maar tot nu toe zijn er geen signalen van actieve militaire betrokkenheid van Saoedi-Arabië bij de oorlog. Volgens The Guardian wordt de kans dat dat wél gaat gebeuren steeds groter, helemaal als de huidige vredesonderhandelingen spaak lopen. Het land is op dit moment al doelwit van Iraanse droneaanvallen.
Dus Israël heeft het maar te slikken.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 11:14 schreef over_hedge het volgende:
[..]
Ik kies helemaal nergens voor. Ik heb helemaal niks te kiezen.
Ik zie alleen dat de oorlog totaal niet doordacht is. En je daarom nu met het gezeik zit. En heel het ze hebben een nuke in 2 weken de grooste onzin is.
En als ze het nou voor het Iraanse volk deden prima. Maar dit helpt ze totaal niet. Gaat ook niet werken met alleen bommen gooien. Is ook al wat ik weken voor het oorlog begon zei. Toen het naar buiten kwam van die 10 tot 30k doden en trump met zijn tweets. Ja leuk dat je wilt helpen, maar voor je troepen er zijn ben je weken verder en kan je niks anders doen dan bommen gooien. En daar mee ga je gewoon de bevolking niet helpen. En dat is nu precies wat er gebeurd.
Het is gewoon een shitshow. De us zelf kan niet eens uitleggen wat het doel nou precies is. Elke dag zeggen ze weer wat anders.
Onderhandelen of doorvechten? 'Iran heeft het gevoel dat het wint'quote:Komende dagen worden kritisch'
Waar Trump gisteravond dus kwam met uitstel van zijn deadline, hoeft dat zeker niet te betekenen dat het rustig blijft. De VS bereidt zich voor op het sturen van duizenden extra militairen naar het Midden-Oosten. Wat leidt tot (nog meer) speculatie over een mogelijke oorlog met grondtroepen.
"De komende dagen worden echt kritisch", zegt Iran-expert Golriz. "Trump heeft 5000 tot 8000 Amerikaanse militairen naar het Midden-Oosten gestuurd. Wat gaan zij doen? Het Iraanse olie-eiland Kharg innemen? Of alleen een commando-operatie uitvoeren om uranium uit Iran te halen? Een ding is zeker: Iran heeft zich daar militair gezien goed op voorbereid."
Ik ben niet één van die “sommige users” alleen. Dat mogen zij vinden, maar is irrelevant in onze discussie.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 11:02 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Elke oorlog kent schade, zie bijvoorbeeld:
[..]
Dit was het allemaal waard volgens sommigen. Sterker nog, men wilde zelfs een directe confrontatie met de Russen, daar werd driftig over gefantaseerd. En sommige van dezelfde mensen jammeren nu over de effecten van het aanpakken van het Iraanse regime.
Ik snap hier niks van. Trump roept de hele tijd dat Iran verslagen is, maar toch kan Iran doorgaan met het lanceren van raketten en drones. Trump zal toch niet voor zijn beurt praten toch?quote:Op vrijdag 27 maart 2026 11:41 schreef Momo het volgende:
Ballistische raketten onderschept op weg naar Riyadh
Het Saudische ministerie van Defensie meldt dat er zes ballistische raketten zijn gelanceerd richting de regio Riyadh. Twee raketten zijn onderschept, en de overige vier zijn neergestort in de Arabische Golf en onbewoonde gebieden, meldt het ministerie.
Ook Koeweit heeft te maken met aanvallen met drones en raketten. Daar waren twee havens doelwit.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |