https://www.nu.nl/midden-(...)-revolutie-kent.htmlquote:Volgens president Donald Trump is een Amerikaanse "armada" op weg naar het Midden-Oosten. Hij zegt dat de VS de situatie in Iran nauwlettend in de gaten blijft houden. Volgens de VN is er in Iran inmiddels sprake van het "dodelijkste geweld" sinds de revolutie in 1979.
"Er zijn een hoop schepen die kant op, gewoon voor het geval dat", zei Trump in de nacht van donderdag op vrijdag aan boord van regeringsvliegtuig Air Force One. "Ik zou liever zien dat er niets gebeurt, maar we houden ze nauwlettend in de gaten."
The Guardian meldt dat vliegdekschip USS Abraham Lincoln met meerdere geleide luchtafweerraketten op weg is naar het Midden-Oosten. Het schip komt ergens in de komende dagen aan.
Ook worden verschillende luchtafweersystemen opgetuigd in bestaande Amerikaanse bases in Israël. Het Verenigd Koninkrijk meldt dat het op verzoek van Qatar enkele gevechtsvliegtuigen naar dat land stuurt.
Trump dreigt al langer met geweld in Iran, dat te maken heeft met de hevigste en dodelijkste protesten in lange tijd. Iraniërs gaan sinds december massaal de straat op vanwege economische malaise in dat land. De demonstraties, die met harde hand worden neergeslagen, worden gezien als een van de grootste uitdagingen ooit voor het regime van ayatollah Ali Khamenei.
Dodelijkste geweld in Iran sinds 1979
Tot nu toe zijn volgens schattingen van mensenrechtenorganisaties meer dan vijfduizend doden gevallen door het optreden van het regime, onder wie tientallen kinderen. Een verkenningsmissie van de Verenigde Naties in Iran spreekt van het dodelijkste geweld tegen demonstranten sinds de Iraanse revolutie van 1979.
De VN-verkenningsmissie zegt bewijs te hebben dat het dodental door overheidsgeweld veel hoger ligt dan de officiële cijfers die Iran naar buiten heeft gebracht. Woensdag zei de regering dat er 3.100 doden zijn gevallen.
Trump dreigt met militaire actie als de Iraanse regering demonstranten blijft doden, al blijft het vooralsnog vooral bij dreigen. Volgens experts hebben de Amerikanen ingecalculeerd dat een Amerikaanse militaire interventie waarschijnlijk geen val van het regime teweegbrengt. Bovendien zouden omliggende Golfstaten druk hebben uitgeoefend om niet tot geweld over te gaan.
Iran ontkent dat onder druk VS achthonderd executies zijn uitgesteld
Trump claimde vorige week een succes door te stellen dat Iran achthonderd executies van demonstranten had uitgesteld vanwege de Amerikaanse dreiging. Iran zegt vrijdag dat dat niet het geval is. Er waren überhaupt geen executies gepland, is de Iraanse lezing.
Het regime zei eerder dat demonstranten die betrokken zijn bij geweld, de doodstraf riskeren. Volgens de Iraanse Revolutionaire Garde - het militaire elitekorps van het regime - lokt een "buitenlands commandocentrum van inlichtingendiensten" geweld uit bij protesten. De Iraanse regering denkt dat vooral Israël en de VS met behulp van geweld van groepjes in Iran een staatsgreep beogen.
Dat maakt het niet antisemitisch dat Spanje de diplomatieke banden met Israël vermindert. Dat is gewoon niet antisemitisch, tenzij ze dat doen met als reden 'we willen geen banden met Joden'. Maar dat lijkt me ernstig sterk.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 07:28 schreef UitStraling het volgende:
[..]
Is ook wel een (klein) dingetje natuurlijk, ga eens een dansje doen op de Dam als Jood zijnde.
quote:Iran’s retaliatory strikes have rendered many of America’s 13 military bases in the Gulf region “all but uninhabitable,” forcing U.S. military service members to work remotely from hotels and office spaces, The New York Times reported Thursday.
Iranian officials have accused the U.S. troops holed up in hotel rooms of using civilians as human shields.
“We are forced to identify and target the Americans,” the intelligence arm of the Islamic Revolutionary Guard Corps said in a message to people in the region, according to Tasnim News Agency. “Therefore, it is better not to shelter them in hotels and to stay away from their locations.”
Hij heeft ze liever door de West Bank marcherend.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 09:17 schreef Since2003 het volgende:
Leg het vuur maar aan de schenen.
[ x ]
Geen Trump berichtje dan?quote:Op vrijdag 27 maart 2026 09:19 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Olie piekt weer behoorlijk, maar zie even geen directe reden.
De vraag is waarom Trump precies die uitspraken na en voor de beurs. Terwijl als ie dat tijdens de beurs uren doet de gewone man (wij dus) mee kan doen.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 09:23 schreef UitStraling het volgende:
[..]
Geen Trump berichtje dan?
Er gaat een wappie theorie rond dat Trump zijn uitspraken alleen maar plaatst om zijn vriendjes rijk te maken.
Ik moet dan altijd denken aan het onderontwikkelde plebs die het over "de hoge heren in Den Haag" hebben.
Voor zo ver dat daadwerkelijk een vraag is, natuurlijkquote:Op vrijdag 27 maart 2026 09:26 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
De vraag is waarom Trump precies die uitspraken na en voor de beurs. Terwijl als ie dat tijdens de beurs uren doet de gewone man (wij dus) mee kan doen.
Ja voor mij is dat idd geen vraag.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 09:26 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Voor zo ver dat daadwerkelijk een vraag is, natuurlijk
Die gezellige clubjes oefenen niet alleen tegen de Saudi's, de Joden, de Palestijnen en de Libanezen maar ook tegen meisjes met bloot haar in Teheran.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 09:29 schreef theguyver het volgende:
Iran moet nog even goed duidelijk maken dat zij terroristen opleiden!
[ x ]
Fijn dat mijn vorige berichtje verwijdert is!![]()
Snap dat het weinig met topic te maken had maar schijnbaar zijn feiten niet belangrijk!
Terroristen omdat ze vijandelijke troepen aanvallen ja? bijzonder. Snap wel dat je bericht verwijderd is dan.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 09:29 schreef theguyver het volgende:
[ x ]
Snap dat het weinig met topic te maken had maar schijnbaar zijn feiten niet belangrijk!
Ik vind het ergens wel grappig dat ze een filmpje maken over het meesters zijn in grond oorlog met vervolgens alleen maar kerels die in en uit helicopters springen.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 09:29 schreef theguyver het volgende:
[ x ]
Neuh zie het feedback topic als je wil weten waar het over ging.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 09:33 schreef Since2003 het volgende:
[..]
Terroristen omdat ze vijandelijke troepen aanvallen ja? bijzonder. Snap wel dat je bericht verwijderd is dan.
Ik denk dat wel dat Trump nu z'n hand heeft overspeelt.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 09:29 schreef theguyver het volgende:
[ x ]
Dat bericht had hiermee niks te maken.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 09:33 schreef Since2003 het volgende:
[..]
Terroristen omdat ze vijandelijke troepen aanvallen ja? bijzonder. Snap wel dat je bericht verwijderd is dan.
Ja, logisch. Het bezitten van kernwapens is de beste veiligheidsgarantie die je als staat kan hebben. De VS en Israël waren hier nooit aan begonnen als Iran ze had, Rusland was Oekraïne niet binnengevallen als die er geen afstand van hadden gedaan, niemand bemoeit zich met Noord-Korea...quote:Op vrijdag 27 maart 2026 09:25 schreef Ronald-Koeman het volgende:
Wat Amerika en Israël tot nu toe hebben bereikt met deze oorlog:
https://www.reuters.com/b(...)rces-say-2026-03-26/
Van een land wat niet aan kernwapens deed zowel in daad als in religieuze overtuiging naar misschien toch wel kernwapens. Winning!![]()
Vooralsnog is het een mix van terugtrekken naar Europa en als Hamas ratten verschuilen tussen burgers in het MO.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 09:36 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Ik denk dat wel dat Trump nu z'n hand heeft overspeelt.
Beetje overmoedig geraakt na het succes van Venezuela waarschijnlijk.
Nu afwachten hoe hij het op gaat lossen.
Grondtroepen in zetten of terug trekken.
Hamas, de Houthi's en Hezbollah zijn gewoon terroristen in elk universum der normale mensen.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 09:33 schreef Since2003 het volgende:
[..]
Binnen een jaar is er bijna zeker een nieuwe kernmacht en daarna volgen er nog meer.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 09:38 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Ja, logisch. Het bezitten van kernwapens is de beste veiligheidsgarantie die je als staat kan hebben. De VS en Israël waren hier nooit aan begonnen als Iran ze had, Rusland was Oekraïne niet binnengevallen als die er geen afstand van hadden gedaan, niemand bemoeit zich met Noord-Korea...
Het hebben van kernwapens is blijkbaar de enige manier om de VS ervan te weerhouden je aan te vallen.
Klopt en Ik verwacht dit weekend, er zijn meerdere Grond troepen onderweg naar het midden oosten en als ik het goed heb kwamen die vandaag en gisteren aan.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 09:36 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Ik denk dat wel dat Trump nu z'n hand heeft overspeelt.
Beetje overmoedig geraakt na het succes van Venezuela waarschijnlijk.
Nu afwachten hoe hij het op gaat lossen.
Grondtroepen in zetten of terug trekken.
Veel landen zien op het moment de bui wel hangen denk ik ja. Geen kernwapens hebben = aangevallen worden door landen die wel kernwapens hebben. Want afspraken doen er niet meer toe. Tenzij deze afspraken de landen met kernwapens wel goed uitkomen, uiteraard.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 09:39 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Binnen een jaar is er bijna zeker een nieuwe kernmacht en daarna volgen er nog meer.
Bravo, gedacht als Kati Piri met haar valse moraal, leg me eens uit waarom andere landen en groeperingen wel de VS en Israël aanvallen, die hebben immers kernwapens en dan ben je veilig voor iedereen?quote:Op vrijdag 27 maart 2026 09:38 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Ja, logisch. Het bezitten van kernwapens is de beste veiligheidsgarantie die je als staat kan hebben. De VS en Israël waren hier nooit aan begonnen als Iran ze had, Rusland was Oekraïne niet binnengevallen als die er geen afstand van hadden gedaan, niemand bemoeit zich met Noord-Korea...
Het hebben van kernwapens is blijkbaar de enige manier om de VS ervan te weerhouden je aan te vallen.
Welke landen vallen de VS aan dan? Laatste keer was Japan in '41.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 09:43 schreef UitStraling het volgende:
[..]
Bravo, gedacht als Kati Piri met haar valse moraal, leg me eens uit waarom andere landen en groeperingen wel de VS en Israël aanvallen, die hebben immers kernwapens en dan ben je veilig voor iedereen?
Iran met venijnige tweets die de conservatieve oorloghitsers een spiegel voorhouden.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 09:46 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Welke landen vallen de VS aan dan?
Denk dat de ergste vijand van de VS intern is.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 09:46 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Welke landen vallen de VS aan dan? Laatste keer was Japan in '41.
Dit was jarenlang het uitgesproken doel van de Pax Americana. Voorkomen dat iedereen noeks neemt. Wappie rechts is nu zover doorgeschoten dat een traditionele neocon positie opeens super links is.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 09:43 schreef UitStraling het volgende:
[..]
Bravo, gedacht als Kati Piri met haar valse moraal, leg me eens uit waarom andere landen en groeperingen wel de VS en Israël aanvallen, die hebben immers kernwapens en dan ben je veilig voor iedereen?
Kek filmpje wel hoor. De Amerikanen doen het vast in hun broek.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 09:29 schreef theguyver het volgende:
[ x ]
Daar heb ik zeker een mening over.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 08:58 schreef Glazenmaker het volgende:
https://www.yahoo.com/new(...)Y52-kO-84YBRPDyRIdND
[..]
@:howardroark wat is je mening over soldaten die zich achter burgers verschuilen?
Ik zal wel te weinig koosjer bloed hebben om dit te snappen.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 09:39 schreef UitStraling het volgende:
[..]
Hamas, de Houthi's en Hezbollah zijn gewoon terroristen in elk universum der normale mensen.
En het IRGC hoort ook op de lijst, die destabiliseren en plegen moorden door de gehele regio en de wereld en zijn de drijvende kracht achter bovengenoemde terroristische organisaties.
Haha, Iran dat niet aan kernwapens deed! Right, dus waarom was men in ondergrondse bunkers ook alweer uranium aan het verrijkingen tot zeer hoge percentages die alleen maar kunnen worden gebruikt voor kernwapens?quote:Op vrijdag 27 maart 2026 09:25 schreef Ronald-Koeman het volgende:
Wat Amerika en Israël tot nu toe hebben bereikt met deze oorlog:
https://www.reuters.com/b(...)rces-say-2026-03-26/
Van een land wat niet aan kernwapens deed zowel in daad als in religieuze overtuiging naar misschien toch wel kernwapens. Winning!![]()
Geen moslimfundamentalistisch regime zijn, geen terreurgroeperingen aansturen die landen destabiliseren en Amerikaanse bondgenoten terroriseren, geen vijandige taal uitslaan jegens de VS en niet je eigen burgers en masse afgeslachten zijn op zich ook wel een paar goede opties, denk je ook niet?quote:Op vrijdag 27 maart 2026 09:38 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Hoe zou jij het noemen dan? Vanuit een hotel oorlog voeren, omdat de kazerne te gevaarlijk is klinkt voor mij toch wel behoorlijk als schuilen tussen burgers.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 09:58 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Daar heb ik zeker een mening over.
Het is natuurlijk weer een leuke valse frame van je, want deze mensen schuilen natuurlijk niet tussen burgers.
Ah echt? En op welke manier voeren deze mensen oorlog?quote:Op vrijdag 27 maart 2026 10:04 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Hoe zou jij het noemen dan? Vanuit een hotel oorlog voeren, omdat de kazerne te gevaarlijk is klinkt voor mij toch wel behoorlijk als schuilen tussen burgers.
In het Israël topic ga je graag duizenden jaren terug de tijd in om te bewijzen hoe ondeugend Palestijnen wel niet zijn. Het conflictbmet Iran is recenter en toch wel heel overduidelijk gestart door de VS in de jaren 50. Is het dan ook niet een keertje tijd dat de VS een handreiking doet?quote:Op vrijdag 27 maart 2026 10:03 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Geen moslimfundamentalistisch regime zijn, geen terreurgroeperingen aansturen die landen destabiliseren en Amerikaanse bondgenoten terroriseren, geen vijandige taal uitslaan jegens de VS en niet je eigen burgers en masse afgeslachten zijn op zich ook wel een paar goede opties, denk je ook niet?
Dat zijn sowieso goede opties, los van of de VS je wil aanvallen. Echter is dat geen garantie dat de VS je niet bedreigt zoals we recent nog zagen in de kwestie Groenland.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 10:03 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Geen moslimfundamentalistisch regime zijn, geen terreurgroeperingen aansturen die landen destabiliseren en Amerikaanse bondgenoten terroriseren, geen vijandige taal uitslaan jegens de VS en niet je eigen burgers en masse afgeslachten zijn op zich ook wel een paar goede opties, denk je ook niet?
De shitshow keeps coming...quote:Iran bedreigt hotels waar Amerikaanse militairen verblijven
Iran heeft weer hotels in de Golfstaten bedreigd waar Amerikaanse militairen verblijven. "Als alle Amerikanen in een hotel gaan zitten, dan wordt dat hotel Amerikaans en doelwit", aldus legerwoordvoerder Abolfazl Shekarchi. We kunnen niet enkel toekijken, "we moeten overal toeslaan waar ze zich bevinden", zegt hij.
De legerwoordvoerder zei dat zijn waarschuwing in het bijzonder tot Bahrein en de Verenigde Arabische Emiraten is gericht, maar er zijn volgens hem ook Amerikaanse militairen in hotels gaan zitten in Djibouti, Libanon en Syrië. Volgens hem vluchten Amerikanen weg van hun bases en verbergen ze zich in hotels en kantoren.
Waarom zou vijandige taal uitslaan jegens de VS ervoor zorgen dat je een vijand bent? Trump doet niets anders richting de EU en NAVO, wij bombarderen ‘m toch ook niet?quote:Op vrijdag 27 maart 2026 10:03 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Wat begrijp je niet aan "working remotely"? Je kan logistiek doen, inlichtingenwerk, doelen uitkiezen enzovoorts. En dat is nog maar wat er op de hotelkamer kan. Vast ook genoeg jongens die vanuit het hotel naar de patriot batterij gaan en die blijven na het uitklokken ook een legitiem doelwit in oorlog.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 10:05 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Ah echt? En op welke manier voeren deze mensen oorlog?
Dan zit je volledig mis. Dit conflict is gestart door het Iraanse regime dat in 1979 via een revolutie aan de macht is gekomen en sindsdien de eigen bevolking met ijzeren vuist onderdrukt, de regio destabiliseert en Westerse bondgenoten terroriseert.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 10:07 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
In het Israël topic ga je graag duizenden jaren terug de tijd in om te bewijzen hoe ondeugend Palestijnen wel niet zijn. Het conflictbmet Iran is recenter en toch wel heel overduidelijk gestart door de VS in de jaren 50. Is het dan ook niet een keertje tijd dat de VS een handreiking doet?
U heeft het fout. Operatie Ajax.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 10:12 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Dan zit je volledig mis. Dit conflict is gestart door het Iraanse regime dat in 1979 via een revolutie aan de macht is gekomen en sindsdien de eigen bevolking met ijzeren vuist onderdrukt, de regio destabiliseert en Westerse bondgenoten terroriseert.
Waarom spring jij in de bres voor zulke verachtelijke regimes door de aard van dit conflict te verdraaien en het probleem bij de aangevallen partijen (de VS en Israël) te leggen in plaats van bij het Iraanse regime?
Ah, zit Trump ook op te roepen dat Europese landen 'de Satan' zijn, vernietigd moeten worden en met terreurgroeperingen Europese landen aan te vallen? Het antwoord is hier natuurlijk nee.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 10:11 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Waarom zou vijandige taal uitslaan jegens de VS ervoor zorgen dat je een vijand bent? Trump doet niets anders richting de EU en NAVO, wij bombarderen ‘m toch ook niet?
Misschien helpt het als de VS geen kleuter aan de macht heeft. Ironisch genoeg is die kleuter net zo corrupt als de leiders van de schurkenstaten die je noemt, dat helpt ook niet.
Ik schrijf nergens dat hij vrijheden heeft afgenomen.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 08:50 schreef theguyver het volgende:
[..]
Kan je mij aangeven welke vrijheden hij afgenomen heeft in de VS?
Waarom vind jij het nodig om continu anderen te verwijten voor het Iraanse regime 'in de bres te springen' wanneer ze er simpelweg een andere zienswijze dan de jouwe op nahouden?quote:Op vrijdag 27 maart 2026 10:12 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Dan zit je volledig mis. Dit conflict is gestart door het Iraanse regime dat in 1979 via een revolutie aan de macht is gekomen en sindsdien de eigen bevolking met ijzeren vuist onderdrukt, de regio destabiliseert en Westerse bondgenoten terroriseert.
Waarom spring jij in de bres voor zulke verachtelijke regimes door de aard van dit conflict te verdraaien en het probleem bij de aangevallen partijen (de VS en Israël) te leggen in plaats van bij het Iraanse regime?
De VS heeft deze oorlog natuurlijk niet uitgelokt, dat heeft Iran gedaan door de al eerder opgenoemde redenen.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 10:12 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Wat begrijp je niet aan "working remotely"? Je kan logistiek doen, inlichtingenwerk, doelen uitkiezen enzovoorts. En dat is nog maar wat er op de hotelkamer kan. Vast ook genoeg jongens die vanuit het hotel naar de patriot batterij gaan en die blijven na het uitklokken ook een legitiem doelwit in oorlog.
Let's be honest - the European Union was formed in order to screw the United States, that's the purpose of it, and they've done a good job of it, but now I'm president.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 10:15 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Ah, zit Trump ook op te roepen dat Europese landen 'de Satan' zijn, vernietigd moeten worden en met terreurgroeperingen Europese landen aan te vallen? Het antwoord is hier natuurlijk nee.
Sterker nog, de VS is natuurlijk gewoon een Europese bondgenoot, maar is kritisch op hoe de Europese landen zich hebben opgesteld de afgelopen decennia, bijvoorbeeld met betrekking tot de defensie-uitgaven en migratie.
Dat maakt die retoriek van hele andere aard dan hoe Iran praat over de VS en met name Israël.
Omdat als je de aard van deze oorlog volledig omdraait en beweerd dat niet het kwaadaardige Iraanse regime hier het probleem is, maar de VS en Israël en zelfs vindt dat het Iraanse regime lukraak wat logistieke medewerkers ergens mag bombarderen, je gewoon opkomt voor dat regime.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 10:17 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Waarom vind jij het nodig om continu anderen te verwijten voor het Iraanse regime 'in de bres te springen' wanneer ze er simpelweg een andere zienswijze dan de jouwe op nahouden?
Ik zeg nergens dat de VS deze oorlog heeft uitgelokt. Ze zijn hem gestart.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 10:18 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
De VS heeft deze oorlog natuurlijk niet uitgelokt, dat heeft Iran gedaan door de al eerder opgenoemde redenen.
Maar als ik jou lijn van redeneren volg, dan is het dus ook acceptabel als de Russen een paar logistieke centra of veiligheids- en inlichtingendiensten van Oekraïne bombarderen? Ik vind van niet en ik betwijfel ook dat jij dit acceptabel zou vinden.
Wel ja, gewoon weer hopen dat er veel Amerikanen om het leven komen. Bijzonder schrikbarend. Er hebben nota bene honderduizenden Amerikanen hun leven gegeven voor onze vrijheid en decennialang hebben we kunnen teren op de potentiële militaire backing van de Amerikanen.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 10:22 schreef -XOR- het volgende:
Hoe meer Amerikaantjes in de golf sneuvelen, des te minder ze geneigd zullen zijn capriolen uit te halen tegen EU-bondgenoten (groenland invasie) of andere soevereine landen aan te vallen (Cuba). Veel sneuvelende republikeins Gardijnen betekent een zwakker Iraans regime. zo bezien zou een korte, bloedige confrontatie met veel doden aan weerszijden een prima uitkomst zijn.
De VS is de vijand.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 10:24 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Wel ja, gewoon weer hopen dat er veel Amerikanen om het leven komen. Bijzonder schrikbarend. Er hebben nota bene honderduizenden Amerikanen hun leven gegeven voor onze vrijheid en decennialang hebben we kunnen teren op de potentiële militaire backing van de Amerikanen.
Hoeveel raketten hebben ze geschoten vanuit het hotel?quote:Op vrijdag 27 maart 2026 10:04 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Hoe zou jij het noemen dan? Vanuit een hotel oorlog voeren, omdat de kazerne te gevaarlijk is klinkt voor mij toch wel behoorlijk als schuilen tussen burgers.
Niemand hoopt op veel dode Amerikanen, we hopen dat ze lekker thuisblijven. Dat gaat onder deze president niet gebeuren en dan heb ik ze inderdaad liever in Iran dan Groenland. Nu wat dronefilmpjes met technobeats eronder zouden zomaar miljoenen levens kunnen redden.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 10:24 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Wel ja, gewoon weer hopen dat er veel Amerikanen om het leven komen. Bijzonder schrikbarend. Er hebben nota bene honderduizenden Amerikanen hun leven gegeven voor onze vrijheid en decennialang hebben we kunnen teren op de potentiële militaire backing van de Amerikanen.
https://www.sipri.org/com(...)ent-enriched-uraniumquote:Op vrijdag 27 maart 2026 10:01 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Haha, Iran dat niet aan kernwapens deed! Right, dus waarom was men in ondergrondse bunkers ook alweer uranium aan het verrijkingen tot zeer hoge percentages die alleen maar kunnen worden gebruikt voor kernwapens?
Iran wilde geen kernwapens maken maar wilde ook niet helemaal onder de voet worden gelopen in de onderhandelingen met de buitenwereld. Ze wilden meewerken en zich aan regels aanhouden maar niet als een soort slaaf behandeld worden. Volkomen begrijpelijk.quote:This strongly suggests that Iran’s decision was intended to send a political message: ‘We have gone as far as we can go in response to provocations without producing weapons-grade uranium.’
Relevantie?quote:Op vrijdag 27 maart 2026 10:26 schreef theguyver het volgende:
[..]
Hoeveel raketten hebben ze geschoten vanuit het hotel?
Nee, wat Iran doet is illegaal, ik zal de opsommingen nog even voor je maken: het openlijk verkondigen een ander land te willen vernietigen, het aansturen, traineren financieren van terreurgroeperingen die andere landen destabiliseren en zorgen voor miljoenen slachtoffers, het met ijzeren vuist onderdrukken van de eigen bevolking, waarbij men het ook niet schuwt er tienduizenden tegelijk af te slachten als deze gaan demonstreren tegen het theocratische regimequote:Op vrijdag 27 maart 2026 10:22 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Ik zeg nergens dat de VS deze oorlog heeft uitgelokt. Ze zijn hem gestart.
De Russische oorlog zelf is illegaal. In een oorlog logistieke centra en inlichtingendiensten aanvallen is legaal.
Je begrijpt hopelijk ook dat je zegt dat bijna alle aanvallen van Israël van deze oorlog illegaal zijn volgens je eigen zienswijze
Weer een goed voorbeeld van de anti-Westerse sentimenten. Nog even en je gaat zeggen dat Iran wel een bondgenoot is.quote:
Wat hebben die Amerikaanse soldaten daar te zoeken als ze er toch niks zouden doen?quote:Op vrijdag 27 maart 2026 10:26 schreef theguyver het volgende:
[..]
Hoeveel raketten hebben ze geschoten vanuit het hotel?
Ik schijt op het 'Westen'.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 10:28 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Nee, wat Iran doet is illegaal, ik zal de opsommingen nog even voor je maken: het openlijk verkondigen een ander land te willen vernietigen, het aansturen, traineren financieren van terreurgroeperingen die andere landen destabiliseren en zorgen voor miljoenen slachtoffers, het met ijzeren vuist onderdrukken van de eigen bevolking, waarbij men het ook niet schuwt er tienduizenden tegelijk af te slachten als deze gaan demonstreren tegen het theocratische regime
[..]
Weer een goed voorbeeld van de anti-Westerse sentimenten. Nog even en je gaat zeggen dat Iran wel een bondgenoot is.
De toon die je nu aanslaat is heel anders dan stellen dat het Iraanse regime overal Amerikanen zou mogen bombarderen en dat het probleem hier niet dat regime is, maar de VS en Israël. Daaruit blijkt namelijk geen afkeuring van het Iraanse regime, maar wordt de indruk gewekt dat zij eigenlijk wel een punt hebben.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 10:28 schreef xpompompomx het volgende:
Toch bijzonder dat het voor sommige zielen echt amper voor te stellen is dat je tegen deze ondoordachte Amerikaans/Israëlische aanvallen kan zijn en tegelijkertijd ook tegen het Iraanse regime kan zijn.
Zo moeilijk zou dat toch niet moeten zijn denk ik.
Niet vanuit Israelisch perspectief, en Howard's perspectief dus. Daarvanuit moeten de Amerikanen gaatje diep gaan om de Israelische aardsvijand te verdrijven: dit regime. Ook als dat betekent dat alle omringende landen zoals de Golfstaten en Saudie Arabie volledig vernietigd worden en hun economische klok wat betreft energie infrastructuur 30 jaar terug wordt gezet en de wereldeconomie een hele flinke klapper gaat krijgen.quote:
Een aanzienlijk aantal landen die bij de EU horen, kunnen niet tot het Westen worden gerekend. En je kunt je ook afvragen in hoeverre de EU echt de Westerse cultuur daadwerkelijk wil beschermen door miljoenen kansarme, niet-Westerse mensen hier binnen te laten die op den duur voor een verandering in de cultuur zullen zorgen.quote:
Het enige in je lijst dat de VS recentelijk nog niet heeft gedaan is tienduizenden demonstranten doodschieten, maar het presidentschap is nog lang. Verder is dat punt een interne aangelegenheid een geen vakide casus belli. Is ooit zo bedacht door mensen die ww3 wilden voorkomen.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 10:28 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Nee, wat Iran doet is illegaal, ik zal de opsommingen nog even voor je maken: het openlijk verkondigen een ander land te willen vernietigen, het aansturen, traineren financieren van terreurgroeperingen die andere landen destabiliseren en zorgen voor miljoenen slachtoffers, het met ijzeren vuist onderdrukken van de eigen bevolking, waarbij men het ook niet schuwt er tienduizenden tegelijk af te slachten als deze gaan demonstreren tegen het theocratische regime
[..]
Weer een goed voorbeeld van de anti-Westerse sentimenten. Nog even en je gaat zeggen dat Iran wel een bondgenoot is.
Trump is een grote pannenkoek maar dit zie ik m niet doen.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 10:22 schreef -XOR- het volgende:
Hoe meer Amerikaantjes in de golf sneuvelen, des te minder ze geneigd zullen zijn capriolen uit te halen tegen EU-bondgenoten (groenland invasie) of andere soevereine landen aan te vallen (Cuba). Veel sneuvelende Republikeins Gardijnen betekent een zwakker Iraans regime. zo bezien zou een korte, bloedige militaire confrontatie met veel doden aan weerszijden een prima uitkomst zijn.
De VS en Israël zijn het probleem op het moment ja. Zonder die domme ondoordachte oorlog zouden we nu niet met een gedestabiliseerd M.O zitten met alle bijkomende ellende en problemen van dien.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 10:30 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
De toon die je nu aanslaat is heel anders dan stellen dat het Iraanse regime overal Amerikanen zou mogen bombarderen en dat het probleem hier niet dat regime is, maar de VS en Israël. Daaruit blijkt namelijk geen afkeuring van het Iraanse regime, maar wordt de indruk gewekt dat zij eigenlijk wel een punt hebben.
Idealiter niet, het is toch echt het Iraanse regime die deze landen bombardeert.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 10:31 schreef recidivist het volgende:
[..]
Niet vanuit Israelisch perspectief, en Howard's perspectief dus. Daarvanuit moeten de Amerikanen gaatje diep gaan om de Israelische aardsvijand te verdrijven: dit regime. Ook als dat betekent dat alle omringende landen zoals de Golfstaten en Saudie Arabie volledig vernietigt worden en hun economische klok wat betreft energie infrastructuur 30 jaar terug wordt gezet en de wereldeconomie een hele flinke klapper gaat krijgen.
En dan te bedenken dat ook een 0% uranium verrijking deal waar Iran akkoord mee ging in ruil voor slechts het afschaffen van alleen lichte sancties niet goed genoeg was......voor Israel en de mensen om Trump heen die Israelische belangen dienen in deze Iraanse kwestie. Dan heb je dus met een zeer maximalistische positie te maken waar Howard en Israel en andere Israel-adepten in de Nederlandse politiek zoals Gidi Mossadzower voor pleiten. Uiteraard valt dat PR-technisch alleen te verkopen als je doet alsof dat "Nederlandse belangen dient". En in de VS "Amerikaanse belangen".
Ja, vind je de VS momenteel echt een bondgenoot van de EU? Een bondgenoot die probeert verkiezingen te beïnvloeden, die dreigt land van een bondgenoot in te nemen, die financiële sancties oplegt en die niets anders doet dan zich hatelijk uitlaten kun je met alle goede wil toch geen bondgenoot noemen?quote:Op vrijdag 27 maart 2026 10:15 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Ah, zit Trump ook op te roepen dat Europese landen 'de Satan' zijn, vernietigd moeten worden en met terreurgroeperingen Europese landen aan te vallen? Het antwoord is hier natuurlijk nee.
Sterker nog, de VS is natuurlijk gewoon een Europese bondgenoot, maar is kritisch op hoe de Europese landen zich hebben opgesteld de afgelopen decennia, bijvoorbeeld met betrekking tot de defensie-uitgaven en migratie.
Dat maakt die retoriek van hele andere aard dan hoe Iran praat over de VS en met name Israël.
Toch deed Iran dat een paar weken geleden helemaal niet. Heeft er soms iets wonderlijks plaatsgevonden de afgelopen weken?quote:Op vrijdag 27 maart 2026 10:33 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Idealiter niet, het is toch echt het Iraanse regime die deze landen bombardeert.
Daarmee schets je natuurlijk een volkomen verkeerd beeld van de situatie. Je gaat volledig voorbij aan het feit hoe Iran het gehele Midden-Oosten heeft gestabiliseerd en niet de VS en Israël. Het Iraanse regime heeft miljarden gestopt in het creëren van proxies die landen in talloze conflicten hebben geworpen (Hamas, Hezbollah, Houthi's) met als bedoeling geopolitieke macht te vergaren en op den duur Israël te kunnen vernietigen.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 10:33 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
De VS en Israël zijn het probleem op het moment ja. Zonder die domme ondoordachte oorlog zouden we nu niet met een gedestabiliseerd M.O zitten met alle bijkomende ellende en problemen van dien.
Iran is natuurlijk ook wel onderdeel van het probleem met hun steun aan organisaties als Hezbollah en Hamas, maar zonder die drie (Israel, Iran en de VS) zou de internationale orde een stuk vrediger zijn.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 10:33 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
De VS en Israël zijn het probleem op het moment ja. Zonder die domme ondoordachte oorlog zouden we nu niet met een gedestabiliseerd M.O zitten met alle bijkomende ellende en problemen van dien.
Een oorlog met de VS en Israël is geen reden om andere landen aan te vallen.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 10:35 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Toch deed Iran dat een paar weken geleden helemaal niet. Heeft er soms iets wonderlijks plaatsgevonden de afgelopen weken?
Ja, ik vind de VS een bondgenoot en zij proberen hier ook niet de verkiezingen te beïnvloeden.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 10:33 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Ja, vind je de VS momenteel echt een bondgenoot van de EU? Een bondgenoot die probeert verkiezingen te beïnvloeden, die dreigt land van een bondgenoot in te nemen, die financiële sancties oplegt en die niets anders doet dan zich hatelijk uitlaten kun je met alle goede wil toch geen bondgenoot noemen?
De retoriek is anders, ik heb moeite met de blinde manier waarop je de VS volgt. De VS heeft zijn plek als moreel leider van de wereld verloren en moet het nu hebben van zijn kracht. Dat is geen bondgenoot, dat is iemand die je gebruikt tot je geen waarde meer hebt.
Het is met name zonder het Iraanse regime dat deze regio en de wereld en betere plek zou zijn. Zonder de VS en Israël zou de wereld een veel mindere plek zijn. Dan krijg je een blok van China en Rusland die de twee grote supermachten zijn en in plaats van Israël krijg je een mini-Iran daar met Hamas aan het roer. Is dat wat we willen? Dat lijkt mij niet toch.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 10:36 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Iran is natuurlijk ook wel onderdeel van het probleem met hun steun aan organisaties als Hezbollah en Hamas, maar zonder die drie (Israel, Iran en de VS) zou de internationale orde een stuk vrediger zijn.
Vraag eens aan je Ai hulpje of deze claims kloppen.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 10:37 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Een oorlog met de VS en Israël is geen reden om andere landen aan te vallen.
[..]
Ja, ik vind de VS een bondgenoot en zij proberen hier ook niet de verkiezingen te beïnvloeden.
Volgens mij stelt niemand dat het Iraanse regime géén probleem is, maar simpelweg dat óók de VS een probleem is in deze kwestie.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 10:21 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Omdat als je de aard van deze oorlog volledig omdraait en beweerd dat niet het kwaadaardige Iraanse regime hier het probleem is, maar de VS en Israël en zelfs vindt dat het Iraanse regime lukraak wat logistieke medewerkers ergens mag bombarderen, je gewoon opkomt voor dat regime.
quote:Op vrijdag 27 maart 2026 10:32 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Het enige in je lijst dat de VS recentelijk nog niet heeft gedaan is tienduizenden demonstranten doodschieten, maar het presidentschap is nog lang. Verder is dat punt een interne aangelegenheid een geen vakide casus belli. Is ooit zo bedacht door mensen die ww3 wilden voorkomen.
Bikkelhard maar waar.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 10:22 schreef -XOR- het volgende:
Hoe meer Amerikaantjes in de golf sneuvelen, des te minder ze geneigd zullen zijn capriolen uit te halen tegen EU-bondgenoten (groenland invasie) of andere soevereine landen aan te vallen (Cuba). Veel sneuvelende Republikeins Gardijnen betekent een zwakker Iraans regime. zo bezien zou een korte, bloedige militaire confrontatie met veel doden aan weerszijden een prima uitkomst zijn.
Dat is natuurlijk niet het geval, want wat is er precies mis met het militair ingrijpen bij zo een kwaadaardig regime? Idealiter hadden de Russen geen kernwapens gehad en had ook militair ingrijpen daar mogelijk geweest. Sommige partijen moeten gewoon worden aangepakt. Sancties en diplomatie werkt daar niet voor.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 10:40 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Volgens mij stelt niemand dat het Iraanse regime géén probleem is, maar simpelweg dat óók de VS een probleem is in deze kwestie.
Als je nog steeds denkt dat die gek grenzen heeft, dan heb je niet opgelet de afgelopen maanden.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 10:40 schreef theguyver het volgende:
[..]kom op man Trump is een debiel maar Amerikanen zelf overhoop knallen!
Ik weet dat de Amerikaanse Politie behoorlijk trigger happy is maar come on, beetje plein van de hemelse vrede actie (china)
De meeste demonstranten maken zichzelf al belachelijk hoef je ze niet voor overhoop te knallen!
quote:Op vrijdag 27 maart 2026 10:43 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk niet het geval, want wat is er precies mis met het militair ingrijpen bij zo een kwaadaardig regime? Idealiter hadden de Russen geen kernwapens gehad en had ook militair ingrijpen daar mogelijk geweest. Sommige partijen moeten gewoon worden aangepakt. Sancties en diplomatie werkt daar niet voor.
Je kan hier de start van een antwoord op je eerste vraag al vinden.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 10:43 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk niet het geval, want wat is er precies mis met het militair ingrijpen bij zo een kwaadaardig regime? Idealiter hadden de Russen geen kernwapens gehad en had ook militair ingrijpen daar mogelijk geweest. Sommige partijen moeten gewoon worden aangepakt. Sancties en diplomatie werkt daar niet voor.
Heb je gemist dat er geprobeerd is om de referenda in Groenland te beïnvloeden? Of dat Musk geld stopt in (extreem)rechtse partijen in diverse landen? Of dat Vance oproept op wie gestemd moet worden in landen als Duitsland?quote:Op vrijdag 27 maart 2026 10:37 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Een oorlog met de VS en Israël is geen reden om andere landen aan te vallen.
[..]
Ja, ik vind de VS een bondgenoot en zij proberen hier ook niet de verkiezingen te beïnvloeden.
Dus het is wel best om 40K van je eigen burgers dood te schieten en decennialang terroristen steunen en financiëren omdat het maar Israël is die daar te lijden van heeft. Als het Midden-Oosten maar niet gedestabiliseerd wordt mogen deze moorden gewoon doorgaan.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 10:33 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Dat onderdeel wordt doorlopend aan de kant geschoven. Dat past namelijk minder in het orangemanbad narratief.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 10:47 schreef TheJanitor het volgende:
[..]
Dus het is wel best om 40K van je eigen burgers dood te schieten en decennialang terroristen steunen en financiëren omdat het maar Israël is die daar te lijden van heeft. Als het Midden-Oosten maar niet gedestabiliseerd wordt mogen deze moorden gewoon doorgaan.
Iran terroriseerd en het is de schuld van Israel en de VS.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 10:35 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Daarmee schets je natuurlijk een volkomen verkeerd beeld van de situatie. Je gaat volledig voorbij aan het feit hoe Iran het gehele Midden-Oosten heeft gestabiliseerd en niet de VS en Israël. Het Iraanse regime heeft miljarden gestopt in het creëren van proxies die landen in talloze conflicten hebben geworpen (Hamas, Hezbollah, Houthi's) met als bedoeling geopolitieke macht te vergaren en op den duur Israël te kunnen vernietigen.
Dat alles bekijken door OF de bril van israel webcare, OF ayatollah webcare is vermoeiend.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 10:49 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Dat onderdeel wordt doorlopend aan de kant geschoven. Dat past namelijk minder in het orangemanbad narratief.
quote:Op vrijdag 27 maart 2026 10:49 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Dat onderdeel wordt doorlopend aan de kant geschoven. Dat past namelijk minder in het orangemanbad narratief.
Het is ook de jodenhaat en Israëlhaat. Als het een ander land was die er te lijden onder had dan was het vast een groter probleem. Nu het maar Israël is, is dat hele terroristen steunen geen probleem. In hun ogen waarschijnlijk nog alleen de schuld van Israël ook. Als ze maar lief deden zou dit allemaal nooit gebeuren.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 10:49 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Gaaf, waar zeg ik dat? Ik wacht wel.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 10:47 schreef TheJanitor het volgende:
[..]
Dus het is wel best om 40K van je eigen burgers dood te schieten en decennialang terroristen steunen en financiëren omdat het maar Israël is die daar te lijden van heeft.
Ik begrijp dat je al zat te wachten op nieuwe vluchtelingenstromen, torenhoge brandstofprijzen en ontwrichting van de wereldeconomie?quote:Als het Midden-Oosten maar niet gedestabiliseerd wordt mogen deze moorden gewoon doorgaan.
De wijze waarop.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 10:43 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk niet het geval, want wat is er precies mis met het militair ingrijpen bij zo een kwaadaardig regime?
Ah, dit sneue framepje weer.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 10:54 schreef TheJanitor het volgende:
[..]
Het is ook de jodenhaat en Israëlhaat. Als het een ander land was die er te lijden onder had dan was het vast een groter probleem. Nu het maar Israël is, is dat hele terroristen steunen geen probleem. In hun ogen waarschijnlijk nog alleen de schuld van Israël ook. Als ze maar lief deden zou dit allemaal nooit gebeuren.
Je zegt het omdat je er niets aan wil doen. Want dat zou het M.O. destabiliseren. Want wat zou je willen doen zodat Iran stopt met het steunen van terroristengroepen dan? Ben wel benieuwd.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 10:55 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Gaaf, waar zeg ik dat? Ik wacht wel.
[..]
Ik begrijp dat je al zat te wachten op nieuwe vluchtelingenstromen, torenhoge brandstofprijzen en ontwrichting van de wereldeconomie?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |