abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220390798
Nieuw geregistreerde website verraadt mogelijk nieuwe naam GroenLinks-PvdA
GroenLinks-PvdA doet er alles aan om de nieuwe partijnaam geheim te houden tot de grootse lancering op donderdag. Een digitale speurtocht wijst uit: het zou best weleens Progressief Nederland kunnen zijn.

Donderdag is het zover: de nieuwe naam wordt gelanceerd. Die naam is al gekozen en wordt angstvallig geheim gehouden. De aankondiging wordt in ieder geval ronkend gepresenteerd. Met een gelikt filmpje worden leden verwezen naar de site welkom-thuis.nl. ‘Er staat iets groots te gebeuren’, staat daar. ‘Een grote, nieuwe stap. Eén die we al een tijdje aan het voorbereiden zijn.’

Na een digitale speurtocht blijkt: die voorbereiding begon in december. Destijds werden door dezelfde persoon die welkom-thuis.nl registreerde – een PvdA’er – ook andere websites geregistreerd: progressieven.nl, deprogressieven.nl en progressief.nl.

Een verdere zoektocht onthult: de ‘senior coördinator rebranding GroenLinks-PvdA’ registreerde tegelijkertijd varianten daarop: progressiefnederland.nl en pro-nl.nl. De naam zou dus zomaar eens Progressief Nederland kunnen zijn, of kortweg Pro-NL.

De linkse fusiepartij zwijgt. Een woordvoerder wil ‘niet reageren op speculatie’. „We hebben natuurlijk verschillende domeinnamen geregistreerd, ook namen die het niet worden.”

Nieuw politiek thuis
Vast staat dat de partijvoorzitters van GroenLinks en PvdA willen dat de nieuwe partij een ‘nieuw politiek thuis’ wordt. Een honk waar de progressieve kiezer zich thuis moet voelen. Dat lukt tot nu toe nog niet zo.

Ook bij de gemeenteraadsverkiezingen weet de linkse fusiepartij nog geen kiezers weg te kapen. Met geforceerd optimisme houden partijleider Jesse Klaver en andere believers de moed erin. „Het werk is pas net begonnen.”

Klaver blijft rotsvast in zijn overtuiging dat de twee partijen samen sterker staan. „Ik ben heel blij dat we samen zijn gegaan, maar we zijn er nog niet.” De belofte van ‘samen sterker’ moet nog worden ingelost. „Maar het werk is pas net begonnen, dus we moeten doorbouwen.”

Hoop vervloog weer
De aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen was hoopvol. Bij het flyeren hadden Kamerleden ‘goede energie’ gevoeld. Ze hadden mensen gesproken die zeiden spijt te hebben van hun D66-stem bij de Tweede Kamerverkiezingen, omdat die partij nu in een ‘rechts kabinet’ zit. Dit keer zouden ze weer op GroenLinks-PvdA stemmen.

Maar woensdagavond zagen zij de hoop toch weer vervliegen. De linkse partij is er opnieuw niet in geslaagd kiezers massaal te mobiliseren. De fusiepartij lijkt nog altijd zoekend naar een aansprekend verhaal. Sinds de twee partijen vanaf 2021 de weg richting een fusie zijn ingeslagen, lukt het niet om een grote doorbraak te forceren.

Die belofte werd destijds wel gedaan: samen worden we groter dan de optelsom van onze zetels. Bij de Eerste Kamerverkiezingen van 2021 was er geen winst, bij de Europese verkiezingen van 2024 was er licht verlies.
https://www.ad.nl/politie(...)links-pvda~a39fbfc0/
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  vrijdag 20 maart 2026 @ 18:02:28 #2
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_220390816
Wat een kutnaam.
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_220390853
.

[ Bericht 99% gewijzigd door Akathisia op 21-03-2026 08:18:02 ]
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
  Forum Admin vrijdag 20 maart 2026 @ 18:07:54 #4
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_220390863
Mooi want klassiek links is het al heel lang niet meer.

Progressief zijn ze dan weer wel.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_220390868
Een naam die de doelgroep aanspreekt en de minder aardige mens een rode waas voor de ogen geeft. Goed gekozen.
  vrijdag 20 maart 2026 @ 18:10:44 #6
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_220390889
Ik denk dat het een passende naam is. Links is de partij niet echt.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  Forum Admin vrijdag 20 maart 2026 @ 18:11:30 #7
pi_220390895
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 18:08 schreef Glazenmaker het volgende:
Een naam die de doelgroep aanspreekt en de minder aardige mens een rode waas voor de ogen geeft. Goed gekozen.
Haha ja echt heel leuk mensen irriteren en ze boos maken, want tegenstander

We hebben in de VS gezien wat er gebeurt als je zulke speelzaal politiek bedrijft.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_220390904
De naam boeit me weinig
  vrijdag 20 maart 2026 @ 18:12:30 #9
56749 BlaZ
pi_220390907
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 18:11 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]

We hebben in de VS gezien wat er gebeurt als je zulke speelzaal politiek bedrijft.
Welke alternatieve naam zou je gekozen hebben?
  Forum Admin vrijdag 20 maart 2026 @ 18:13:04 #10
pi_220390913
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 18:12 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Welke alternatieve naam zou je gekozen hebben?
Ik vind dit wel een passende naam voor die partij eigenlijk
  vrijdag 20 maart 2026 @ 18:13:40 #11
241690 kibo
Semper Fidelis
pi_220390915
Dit is geen naam voor de gestaalde kaders van de pvda om hiermee achter de rode banieren te lopen.
pi_220390917
Ben zelf lid, maar ik vind dit maar niks. Links is bijna conservatief, want de basis van links is de verzorgingsstaat en die wordt door de VVD langzaam maar zeker afgebroken.
pi_220390927
Wat is er nog progressief aan PvdA/GL? Die partij kijkt alleen nog maar terug naar de jaren 60.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_220390935
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 18:13 schreef kibo het volgende:
Dit is geen naam voor de gestaalde kaders van de pvda om hiermee achter de rode banieren te lopen.
Precies. PvdA vertegenwoordigt de werkende klasse en GroenLinks de milieubewusten. Dat waren uitstekende nemen. Gewoon houden zo.
  Forum Admin vrijdag 20 maart 2026 @ 18:16:23 #15
pi_220390941
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 18:15 schreef -Sigaartje het volgende:

[..]
Precies. PvdA vertegenwoordigt de werkende klasse en GroenLinks de milieubewusten. Dat waren uitstekende nemen. Gewoon houden zo.
Beide namen zijn over hun houdbaarheidsdatum heen. Al is het maar met vanwege het imago.
pi_220390942
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 18:14 schreef Lyrebird het volgende:
Wat is er nog progressief aan PvdA/GL? Die partij kijkt alleen nog maar terug naar de jaren 60.
Progressief is tegenwoorden "Samen voor ons eigen", iedereen die anders is eruit en iedereen moet voor zichzelf zorgen.
  vrijdag 20 maart 2026 @ 18:17:11 #17
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_220390945
Progressief Nederland.

Deze progressieven zouden het liefst iedereen rechts van het CDA in de zee drijven en hebben eigenlijk niks met Nederland.

Ik stel voor P?NL!

Progressief?
Nederland Laatst!
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
  vrijdag 20 maart 2026 @ 18:17:46 #18
56749 BlaZ
pi_220390952
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 18:16 schreef -Sigaartje het volgende:

[..]
Progressief is tegenwoorden "Samen voor ons eigen", iedereen die anders is eruit en iedereen moet voor zichzelf zorgen.
Je vergeet hoge belastingen en weinig terug krijgen, maar wel massa's geld over de balk aan hobbies en idealisme.
pi_220390954
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 18:16 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Beide namen zijn over hun houdbaarheidsdatum heen. Al is het maar met vanwege het imago.
Ik heb er totaal geen moeite mee. Het herinnert aan de erfenis, de opbouw van sociale wetgeving, afschaffen van lange werkweken, AOW, WW etc. en bewust omgaan met onze planeet.
  Forum Admin vrijdag 20 maart 2026 @ 18:19:06 #20
pi_220390965
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 18:17 schreef -Sigaartje het volgende:

[..]
Ik heb er totaal geen moeite mee. Het herinnert aan de erfenis, de opbouw van sociale wetgeving, afschaffen van lange werkweken, AOW, WW etc. en bewust omgaan met onze planeet.
Dat zijn nou net dingen waar de huidige partij niet in uit weet te blinke

Tenminste, het komt niet over. Het progressieve en vooral het klimaatalarmisme voert de boventoon
pi_220390969
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 18:17 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Je vergeet hoge belastingen en weinig terug krijgen, maar wel massa's geld over de balk aan hobbies en idealisme.
Liever dat dan rijk Nederland uit de wind houden en de sociale zekerheid afbreken
VVD66
pi_220390974
quote:

[..]
Weinig terugkrijgen? Kijk eens naar alle toeslagen. Iemand met bijstand krijgt veel en kan daardoor normaal leven. Dat zie je in andere landen niet zo snel terug. En ik vind de belasting niet zo hoog. Ok, behalve brandstofbelasting dan.
pi_220390982
quote:

[..]
Daar waarschuwt het CPB ook voor:
https://nos.nl/artikel/26(...)d-staat-voor-dilemma
pi_220391003
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 18:17 schreef thedeedster het volgende:
Progressief Nederland.

Deze progressieven zouden het liefst iedereen rechts van het CDA in de zee drijven en hebben eigenlijk niks met Nederland.

Ik stel voor P?NL!

Progressief?
Nederland Laatst!
Nieuwe Sociale Beweging ;)
  vrijdag 20 maart 2026 @ 18:25:22 #25
56749 BlaZ
pi_220391019
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 18:20 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]
Daar waarschuwt het CPB ook voor:
https://nos.nl/artikel/26(...)d-staat-voor-dilemma
Het is soms wat tegenstrijdig.
  vrijdag 20 maart 2026 @ 18:25:48 #26
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220391021
Wellicht niet erg origineel, maar wel toepasselijk. Het gaat binnen de contreien van deze partij alleen niet meer om echte linkse politiek, maar eigenlijk alleen nog over progressieve identiteitspolitiek, anti-Westerse sentimenten, Islamofilie en klimaat.
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 18:08 schreef Glazenmaker het volgende:
Dit klinkt tegenstrijdig.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_220391024
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 18:17 schreef thedeedster het volgende:
Progressief Nederland.

Ik stel voor P?NL!

Progressief?
Nederland Laatst!
Óf:

Van De Rivier Tot De Noordzee

Partij voor de Linkse Oplossingen (PLO)

Nieuwe Sociale Beweging (NSB)

Anti Zionistisch Collectief (AZC)

Partij Voor De Randstad

Welkom Thuis (Maar Niet In Mijn Huis)

Wij Leggen Het Nog Één Keer Uit

Luister Nou Gewoon Naar Ons

U Leeft Verkeerd

Wij Gaan U Redden

U Snapt Het Niet

Wij Snappen Het Wél

Wij Haten Nederland

Opheffen.Nu

HamasNL

[ Bericht 1% gewijzigd door Regilio_ op 20-03-2026 18:31:39 ]
OH NOES!!!!1*&@@!!
pi_220391035
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 18:07 schreef Straatcommando. het volgende:

Wat zijn jouw bevindingen waarom de politieke partijen zo zijn veranderd?
pi_220391055
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 18:25 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Het is soms wat tegenstrijdig.
Of je gaat op dezelfde voet verder met het Europese klimaatbeleid waar de rest van de wereld niet aan meedoet en waarmee je je eigen markt kapot maakt. Of je past je klimaatbeleid aan zodat je je leidende marktpositie behoud en gaat pas mee als andere grootmachten ook bereid zijn zoveel groener te worden.
  Forum Admin vrijdag 20 maart 2026 @ 18:29:55 #30
pi_220391059
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 18:27 schreef Ambtenaar030 het volgende:

[..]
Wat zijn jouw bevindingen waarom de politieke partijen zo zijn veranderd?
Versplintering, internet, polarisatie.

Waar vroeger nog wat meer gepolderd werd zetten mensen en dus ook partijen meer de hakken in het zand. Daarnaast is de manier van politiek voeren ook veranderd. Het is verhardt.
pi_220391076
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 18:11 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]

Nou bannen die hap maar. Voor een fijn forum vrij van speelzaal politiek.
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 18:06 schreef Akathisia het volgende:

[..]
Eens. Op FOK! gebruiken we het om de gehele deuggemeente ermee te duiden en niet specifiek het kneuzenkermisje in de vorm van een politieke partij.
  Forum Admin vrijdag 20 maart 2026 @ 18:32:52 #32
pi_220391082
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 18:31 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Nou bannen die hap maar. Voor een fijn forum vrij van speelzaal politiek.
[..]

Kom maar terug als we landelijk beleid schrijven en uitvoeren
pi_220391093
quote:
14s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 18:25 schreef HowardRoark het volgende:
Wellicht niet erg origineel, maar wel toepasselijk. Het gaat binnen de contreien van deze partij alleen niet meer om echte linkse politiek, maar eigenlijk alleen nog over progressieve identiteitspolitiek, anti-Westerse sentimenten, Islamofilie en klimaat.
[..]
Dit klinkt tegenstrijdig.
Je zou een augurkenfabriek moeten starten.
  vrijdag 20 maart 2026 @ 18:34:07 #34
182233 thedeedster
pi_220391096
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 18:29 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Versplintering, internet, polarisatie.

Waar vroeger nog wat meer gepolderd werd zetten mensen en dus ook partijen meer de hakken in het zand. Daarnaast is de manier van politiek voeren ook veranderd. Het is verhardt.
Hebben vele mensen - zeker ook op FOK - voor gewaarschuwd.

Ik zie mensen ook niet meer tot elkaar komen. De visies zijn echt tegengesteld.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
  Forum Admin vrijdag 20 maart 2026 @ 18:35:36 #35
pi_220391114
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 18:34 schreef thedeedster het volgende:

[..]

Dat is de tijd waar we in leven. De spanningsboog is ook kort. Ik hoef niet met jou in discussie te gaan als jij "links" bent want "links" is stom dus ben jij ook stom.

Links is in te wisselen voor eigenlijk elke eigenschap
pi_220391117
Nogal fascistisch eigenlijk, met je Nederland. Weg met grenzen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_220391125
Wat een ontzettend kleurloze naam.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220391137
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 18:34 schreef thedeedster het volgende:

[..]

Het was al gaande, maar corona heeft het echt in een stroomversnelling gezet. Een heel groot deel van de mensen is ook niet meer bezig met de realiteit. Zelfs kleine dingen kunnen al niet meer toegegeven worden.
  Forum Admin vrijdag 20 maart 2026 @ 18:40:06 #39
pi_220391154
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 18:38 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Het was al gaande, maar corona heeft het echt in een stroomversnelling gezet. Een heel groot deel van de mensen is ook niet meer bezig met de realiteit. Zelfs kleine dingen kunnen al niet meer toegegeven worden.
Klopt. Na corona is het allemaal heel erg snel gegaan.
  vrijdag 20 maart 2026 @ 18:41:02 #40
56749 BlaZ
pi_220391163
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 18:29 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]
Of je gaat op dezelfde voet verder met het Europese klimaatbeleid waar de rest van de wereld niet aan meedoet en waarmee je je eigen markt kapot maakt. Of je past je klimaatbeleid aan zodat je je leidende marktpositie behoud en gaat pas mee als andere grootmachten ook bereid zijn zoveel groener te worden.
De rest van de wereld doet wel degelijk mee, het is niet zo dat de EU bijvoorbeeld er echt bovenuit springt. We moeten wel realistisch zijn dat op het gebied van zonne- en hydroenergie Europa een achtergestelde regio is waardoor je door hoge investeringen het resultaat matig blijft.

https://en.wikipedia.org/(...)ectricity_production
  vrijdag 20 maart 2026 @ 18:43:11 #41
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220391180
Tamelijk ongeinspireerde naam
pi_220391245
Groen + rood = bruin.

Bruin regressief.
pi_220391301
quote:

Klassiek links wordt dan ook door de meeste rechtse partijen weggezet als lui-meestal gepaard gaande met scheldwoorden. Zodat iedere klassiek linkse geen zin meer heeft om te reageren op dit forum.
pi_220391331
Progressie betekent vooruitgang.

Maar het enige dat in de land vooruit gaat, is de immigratie.
  vrijdag 20 maart 2026 @ 19:06:26 #45
264415 Jahr00n
Fakkelteit
pi_220391351
Partij voor de uitkering
  Moderator vrijdag 20 maart 2026 @ 19:10:00 #46
451823 crew  Plompzakker
HAAAAAAA!
pi_220391381
Zou dit dan definitief de laatste stuiptrekking worden van deze bende
Deze user is best OK als je hem normaal aanspreekt via DM.
  Forum Admin vrijdag 20 maart 2026 @ 19:12:58 #47
pi_220391420
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 19:10 schreef Plompzakker het volgende:
Nou, ze doen het anders prima. Lokaal en landelijk gewoon een grote speler.
  vrijdag 20 maart 2026 @ 19:14:24 #48
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220391436
quote:
Dat zal niet. Er is nog altijd een aanzienlijk deel van het electoraat (helemaal de hoogopgeleiden) die zich sterk identificeren met deze politieke stroming, dus die zal blijven bestaan. Helaas wat mij betreft, maar dat is een ander verhaal.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
  Moderator vrijdag 20 maart 2026 @ 19:17:00 #49
236264 crew  capricia
pi_220391465
quote:
Nee. Ze kunnen nog heel wat verkiezingen naar beneden. Er is nog ruimte.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_220391470
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 19:17 schreef capricia het volgende:

[..]
Nee. Ze kunnen nog heel wat verkiezingen naar beneden. Er is nog ruimte.
Of naar boven. Daar is nog veel meer ruimte.
Het leven is geen krentenbol...
Volg de pijlen.
I am the Lizard King. I can do anything.
  vrijdag 20 maart 2026 @ 19:18:52 #51
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220391479
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 19:17 schreef Hallojo het volgende:

[..]
Laten we dat niet hopen, dan gaat Nederland nog sneller ten onder.
  Moderator vrijdag 20 maart 2026 @ 19:19:46 #52
236264 crew  capricia
pi_220391484
quote:
14s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 19:14 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Dat zal niet. Er is nog altijd een aanzienlijk deel van het electoraat (helemaal de hoogopgeleiden) die zich sterk identificeren met deze politieke stroming, dus die zal blijven bestaan. Helaas wat mij betreft, maar dat is een ander verhaal.
Vooral in een paar grote steden.
De 'rode bolwerken' zoals Groningen zijn ze kwijt.
- Goethe, “Faust”
  Moderator vrijdag 20 maart 2026 @ 19:20:57 #53
236264 crew  capricia
pi_220391494
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 19:17 schreef Hallojo het volgende:

[..]
A dead cat bounce.
- Goethe, “Faust”
pi_220391529
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 18:40 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Klopt. Na corona is het allemaal heel erg snel gegaan.
De mooiste vond ik wel dat mensen door corona ontzettend racistisch waren geworden :P
´ Just remember, there's a thin line between being a hero and being a memory´
pi_220391562
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 19:19 schreef capricia het volgende:

[..]
Vooral in een paar grote steden.
De 'rode bolwerken' zoals Groningen zijn ze kwijt.
Amsterdam strijd dapper door!
  Forum Admin vrijdag 20 maart 2026 @ 19:28:53 #56
pi_220391594
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 19:25 schreef Sherlock_Holmes het volgende:

[..]
De mooiste vond ik wel dat mensen door corona ontzettend racistisch waren geworden :P
Vrijwel alle negatieve eigenschappen werden en zijn uitgelicht. Mensen die spullen uit je winkelwagentje haalden, je wilden wegduwen bij producten, belachelijk maken omdat je niet helemaal in de pas liep enzovoorts.
  vrijdag 20 maart 2026 @ 19:28:54 #57
241690 kibo
Semper Fidelis
pi_220391595
Vwb het activistische gedeelte van de club had "Agressief Nederland" een betere benaming geweest.
  vrijdag 20 maart 2026 @ 19:29:29 #58
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_220391601
2014 Belde en wilde zijn wervingscampagne terug...

quote:
Wervende woorden in politiek

Ook van het woord progressief wordt kennelijk wervende kracht verwacht. Er zijn 33 partijen die zich op die manier als vooruitstrevende partij op de politieke kaart zetten. Van het Nijkerks PROgressief 21 tot het Platform Progressief Wierden.

In Zaanstad zit de partij Progressief Burgerbelang. Deze partij combineert in zijn naam drie woorden. Naast belang en progressief gebruiken ze ook het woord burger. Dat wordt in verschillende variaties door 25 partijen gehanteerd.
  vrijdag 20 maart 2026 @ 19:37:06 #59
504077 Zoddie
Merck toch hoe sterck
pi_220391666
Mag Nederland eigenlijk wel in de naam?
Misschien hebben bepaalde Nederlanders nare ervaringen met het woord Nederland en voelen ze zich geen Nederlander.
Snel aanpassen denk ik dan maar anders ben je niet progressief.
pi_220391705
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 19:37 schreef Zoddie het volgende:
Mag Nederland eigenlijk wel in de naam?
Misschien hebben bepaalde Nederlanders nare ervaringen met het woord Nederland en voelen ze zich geen Nederlander.
Snel aanpassen denk ik dan maar anders ben je niet progressief.
Gewoon een regenboog of blij zonnetje in je logo verwerken en dan kan het wel:

zondag 22 maart 2026 @ 10:30:50 #61
486544 RealistAtheist
Realistische Atheist
pi_220403601
Jezelf Progressief Nederland noemen terwijl je de meest conservatieve bevolkingsgroep van Nederland zo hard mogelijk knuffelt en omarmd en liefst alle ruimte geeft om hun gif te verspreiden. :')
pi_220403606
quote:
7s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 18:02 schreef Starhopper het volgende:
Wat een kutnaam.
Ook een kut partij, dus zeker geen verkeerde naam.
  zondag 22 maart 2026 @ 12:19:40 #63
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220404195
quote:
1s.gif Op zondag 22 maart 2026 10:30 schreef RealistAtheist het volgende:
Jezelf Progressief Nederland noemen terwijl je de meest conservatieve bevolkingsgroep van Nederland zo hard mogelijk knuffelt en omarmd en liefst alle ruimte geeft om hun gif te verspreiden. :')
Correct.

Maar ik heb de hoop op een goede discussie hier inmiddels al wel over opgegeven. De premise is simpelweg niet hetzelfde. Velen (waaronder ik) zien de Islam als een totalitaire ideologie die een groot gevaar vormt voor het Westen.

In contreien zoals die van GL/PvdA ziet men Islam als een hele normale religie die een goed en spannend alternatief vormt voor de Joods-Christelijke fundamenten van het Westen, omdat de Islam niet te linken is aan (in hun ogen dan) alle aspecten van het Westen die men zo veracht (kolonialisme, racisme, vrouwonvriendelijkheid, homofobie, etc).

Alle negatieve elementen van de Islam, zoals het moslimfundamentalisme en theocratische neigingen, ziet men slechts als verzet tegen het Westen. Moslims zijn niet echt zo, het is slechts omdat zij zo onderdrukt zijn dat zij zich op deze manieren afzetten tegen het Westen. Daarom hoor je ook (soms ook hier op FOK!) wel argumenten dat 'het Westen terroristen creëert'. Zij leggen die oorzaak dus niet bij radicale moslims zelf, maar bij het Westen.

Kritiek op de Islam ziet men vervolgens als een 'cover' voor racisme en Islamofobie. De kritiek is niet gemeend, maar slechts een denkmantel om te kunnen haten op mensen van kleur, waarmee hun onderliggende aannames over het Westen als zeer racistisch weer worden bevestigd.

Sam Harris had hier recent een intrigerende podcast over waar hij in ging op zijn ervaringen als wetenschapper binnen de academische contreien en hoe hij meermaals was geconfronteerd met Westerse collega's die simpelweg niet wilden oordelen over Islamitische culturen of dingen zoals vrouwenbesnijdenis omdat dit als 'racistisch' werd gezien en zijn kritiek op de Islam dan ook als slechts een dekmantel voor racisme en Islamofobie zagen.

Daarom kan een naam als Progressief Nederland dus prima samengaan met een Islamofilische houding. Het heeft puur te maken met de interpretatie van de Islam en moslimfundamentalisme. Zoals de befaamde filosofe, feministe en wetenschapster Judith Butler al ooit stelde:
quote:
In 2006, philosopher Judith Butler stated it is important to consider Hamas and Hezbollah as "social movements that are progressive, that are on the Left, that are part of a global Left," arguing they should be included in progressive discourse. She has later faced criticism for these views, which are often discussed in the context of academic, anti-colonial, and anti-Zionist solidarity movements.

Bron: Google Gemini
  zondag 22 maart 2026 @ 14:52:37 #64
486544 RealistAtheist
Realistische Atheist
pi_220405303
Wanneer krijgen wij in Nederland nou een keer een partij in Nederland als de Deense Socialisten. Geen Nepperts als de PVV die continu met VVD meestemmen, geen FvD opperwappies, geen Monsanto lobbygroepering, geen partij met religieuze inslag, geen partijen die alleen in naam Progressief zijn.

Gewoon een humanistische partij voor de arbeider en niet voor het grootkapitaal die superstreng is op migratie (dat is altijd ten nadele van de arbeider). Progressief is en niks heeft met aartsconservatieve elementen en een realistisch milieubeleid nastreeft. Een kopie van de Deense Socialisten eigenlijk. Waarom is hier niet zo'n partij?
pi_220405399
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 14:52 schreef RealistAtheist het volgende:
Wanneer krijgen wij in Nederland nou een keer een partij in Nederland als de Deense Socialisten. Geen Nepperts als de PVV die continu met VVD meestemmen, geen FvD opperwappies, geen Monsanto lobbygroepering, geen partij met religieuze inslag, geen partijen die alleen in naam Progressief zijn.

Gewoon een humanistische partij voor de arbeider en niet voor het grootkapitaal die superstreng is op migratie (dat is altijd ten nadele van de arbeider). Progressief is en niks heeft met aartsconservatieve elementen en een realistisch milieubeleid nastreeft. Een kopie van de Deense Socialisten eigenlijk. Waarom is hier niet zo'n partij?
Bestaat al een tijdje.

Deze partij heet de Socialistische Partij. Wordt overigens door heel Nederland uitgesloten op drie zetels na.
  Forum Admin zondag 22 maart 2026 @ 15:03:14 #66
pi_220405413
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 15:01 schreef Ambtenaar030 het volgende:

[..]
Bestaat al een tijdje.

Deze partij heet de Socialistische Partij. Wordt overigens door heel Nederland uitgesloten op drie zetels na.
SP is niet echt progressief. Integendeel.
  zondag 22 maart 2026 @ 15:23:24 #67
486544 RealistAtheist
Realistische Atheist
pi_220405688
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 15:01 schreef Ambtenaar030 het volgende:

[..]
Bestaat al een tijdje.

Nee. Deze partij was vroeger zo. Maar nu al lang niet meer. Die zijn jaren en jaren geleden al op de immigranten zijn heilig en geweldig trein gesprongen. Tot het punt dat diverse leden in gemeenteraden ed. in opspraak zijn geraakt omdat ze mederaadsleden nazi noemden bijvoorbeeld.

Ze waren wel 1 van de eerste die waarschuwden voor immigranten in de jaren 70/80 maar hebben die koers geheel laten varen. Die partij is geen schim meer van wat ze ooit was. Daar komt bij dat het socialistische verhaal zo'n beetje doorsloeg naar het communisme. Dat is veel te extreem.

PvdA zou een goede partij zijn zonder hun migrantenstandpunt. Maar die zijn jaren terug de weg al kwijtgeraakt nog voordat ze zichzelf de doodsteek hebben gegeven door met het elitaire GL in zee te gaan. :')

En wat Howard hierboven zegt de SP is nooit echt progressief geweest.
pi_220405711
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 15:03 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
SP is niet echt progressief. Integendeel.
Integendeel ze juist erg progressief. Een echte linkse socialistische partij.

Niet D66 nepperts wat gewoon een aftreksel nu is van de oude VVD, zonder extreem-rechtse factoren.

- Ze zijn tegen de NAVO norm om Trump en zijn vriendjes rijker te maken, het imperialistische gedachtegoed waar PvdD zelfs voor gevallen is
- Ze zijn tegen marktwerking in de zorg. Wat bakken met geld kost en niks oplevert.
- Ze willen de sociale zekerheid behouden en er moet niet gegokt worden met pensioenen.

Wilders wordt ook elke keer groot door het halve SP partijprogramma te kopieren op migratie na. Om vervolgens Agema op zorg te zetten en het neoliberale beleid in de zorg verder uit te breiden en zelfs te investeren in AI bedrijven.
pi_220405720
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 15:23 schreef RealistAtheist het volgende:
Maar nu al lang niet meer. Die zijn jaren en jaren geleden al op de immigranten zijn heilig en geweldig trein gesprongen. Tot het punt dat diverse leden in gemeenteraden ed. in opspraak zijn geraakt omdat ze mederaadsleden nazi noemden bijvoorbeeld.
Heb je voorbeelden hiervan met bronnen?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  zondag 22 maart 2026 @ 15:29:51 #70
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_220405771
Liever iets als 'Samen Vooruit' of 'GroenRood'.

Ik was PvdA-stemmer en neem nu genoegen met de combinatie, maar 'progressief' heeft (net als 'links') steeds meer weg van een scheldwoord.
pi_220405824
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 15:29 schreef Eightyone het volgende:

Ik was PvdA-stemmer en neem nu genoegen met de combinatie, maar 'progressief' heeft (net als 'links') steeds meer weg van een scheldwoord.
door rechtse media.

Het zou een beetje raar zijn als partijen moeten gaan doen wat de media wilt.
pi_220405840
Dus het wordt PN?
Een soort CPN-connotatie heeft het wel.
  zondag 22 maart 2026 @ 15:38:11 #73
486544 RealistAtheist
Realistische Atheist
pi_220405859
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 15:26 schreef Ambtenaar030 het volgende:

[..]
Heb je voorbeelden hiervan met bronnen?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
https://nos.nl/artikel/23(...)beschuldiging-baudet

Excuus het was niet andere raadsleden die zo genoemd werden. Maar kamerleden. Maar er zijn mij iets te veel radicale elementen binnen de SP. Wat overigens wel voor ze spreekt is het breken met hun eigen jongeren organisatie ROOD om dezelfde reden. Daarin laten ze zien nog niet helemaal tot een groepje radicale gekken zijn verworden. Maar ze zijn mij ook niet progressief genoeg op bijvoorbeeld milieu om mij aan te kunnen spreken en zoals al gezegd ze hebben hun kritische houding tegen migranten (te veel) laten varen.
pi_220405874
quote:
7s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 18:36 schreef nostra het volgende:
Wat een ontzettend kleurloze naam.
Als dit het wordt, is het inderdaad weer een miskleun. Ze pakken die fusie nog niet bepaald handig aan…
pi_220405904
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 15:38 schreef RealistAtheist het volgende:

[..]
https://nos.nl/artikel/23(...)beschuldiging-baudet

Excuus het was niet andere raadsleden die zo genoemd werden. Maar kamerleden. Maar er zijn mij iets te veel radicale elementen binnen de SP. Wat overigens wel voor ze spreekt is het breken met hun eigen jongeren organisatie ROOD om dezelfde reden. Daarin laten ze zien nog niet helemaal tot een groepje radicale gekken zijn verworden. Maar ze zijn mij ook niet progressief genoeg op bijvoorbeeld milieu om mij aan te kunnen spreken en zoals al gezegd ze hebben hun kritische houding tegen migranten (te veel) laten varen.
Hoe moet je dan iemand noemen die het telkens over complottheorieen over joden heeft, met veroordeelde neonazi's uit het buitenland op een gala zit en een totaal geschifte indruk maakt?

De wissel Lidewij voor Thierry kwam er niet zomaar.
pi_220406043
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 15:41 schreef Ambtenaar030 het volgende:

[..]
Hoe moet je dan iemand noemen die het telkens over complottheorieen over joden heeft, met veroordeelde neonazi's uit het buitenland op een gala zit en een totaal geschifte indruk maakt?

Waarom zou je überhaupt andere Kamerleden uit gaan schelden?
Niveautje hoor.
  zondag 22 maart 2026 @ 15:50:21 #77
486544 RealistAtheist
Realistische Atheist
pi_220406066
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 15:41 schreef Ambtenaar030 het volgende:

[..]

Dan nog zou ik mij als politicus niet zo uitlaten. Dan snap je het politieke spel niet helemaal. Ik vind heel veel kamerleden (waaronder ook zeker Thierry) ook complete idioten maar als ik politicus zou zijn zou ik dat toch niet zo de ether in slingeren.
pi_220406086
quote:
1s.gif Op zondag 22 maart 2026 15:49 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Waarom zou je überhaupt andere Kamerleden uit gaan schelden?
Niveautje hoor.
Het is geen uitschelden en het was geen kamerlid.

Ik vind het mooi dat Trump laatst werd uitgemaakt voor pedofiel door een blue collar medewerker. Je mag dit soort gekken best benoemen voor wat ze zijn
pi_220406100
quote:
1s.gif Op zondag 22 maart 2026 15:50 schreef RealistAtheist het volgende:

[..]
Dan nog zou ik mij als politicus niet zo uitlaten. Dan snap je het politieke spel niet helemaal. Ik vind heel veel kamerleden (waaronder ook zeker Thierry) ook complete idioten maar als ik politicus zou zijn zou ik dat toch niet zo de ether in slingeren.
Als Jetten morgen vindt dat hij Mein Kampf een goed boek vindt. Mag hij dan voor nazi worden uitgemaakt?
pi_220406111
quote:
1s.gif Op zondag 22 maart 2026 15:50 schreef RealistAtheist het volgende:

[..]
Een raadslid in een vrij kleine gemeente in een uithoek van Nederland die vervolgens door het partijbestuur gedwongen is op te stappen. Het is dus niet zo dat het schering en inslag is.
pi_220406161
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 15:51 schreef Ambtenaar030 het volgende:

[..]
Het is geen uitschelden en het was geen kamerlid.

Ik vind het mooi dat Trump laatst werd uitgemaakt voor pedofiel door een blue collar medewerker. Je mag dit soort gekken best benoemen voor wat ze zijn
Oh nee. Ik lees het. Het was de SP leider in Groningen. Tegen Baudet:

"Mond dicht Nazi! JIJ bent de grootste bedreiging van de natiestaat."
Die is daarna terecht weggestuurd.
Wat een bedroevend laag niveau.
pi_220406170
Daar trek je geen arbeiders mee aan.
pi_220406181
Prima naam, dekt de lading uitstekend want de arbeiders vertegenwoordigen ze al jaren niet meer.
pi_220406194
quote:

[..]
Als Jetten morgen vindt dat hij Mein Kampf een goed boek vindt. Mag hij dan voor nazi worden uitgemaakt?
Zou je niet eerst eens vragen waarom ie dat vindt, voordat je allerlei extreme benamingen verzint?
  zondag 22 maart 2026 @ 15:59:36 #85
486544 RealistAtheist
Realistische Atheist
pi_220406198
quote:
10s.gif Op zondag 22 maart 2026 15:52 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Een raadslid in een vrij kleine gemeente in een uithoek van Nederland die vervolgens door het partijbestuur gedwongen is op te stappen. Het is dus niet zo dat het schering en inslag is.
Mwoa ze hebben niet voor niks gebroken met ROOD misschien dat het vandaag de dag wat minder is met radicale invloeden. Maar er waren wel degelijk radicale elementen binnen de partij te vinden. Daar mag je van vinden wat je wilt. Maar het ging mij er om dat deze partij echt niet lijkt op de Deense Socialisten en dat ik denk dat een partij met een kopie van hun partijprogramma hier in Nederland echt hoge ogen zou gooien. Als ze hier zo'n partij op zouden starten zou ik er iig 100% op stemmen.
pi_220406204
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 15:58 schreef Chivaz het volgende:
Prima naam, dekt de lading uitstekend want de arbeiders vertegenwoordigen ze al jaren niet meer.
Klinkt meer alsof ze dichter tegen D66 willen aankruipen.
  zondag 22 maart 2026 @ 16:01:03 #87
486544 RealistAtheist
Realistische Atheist
pi_220406215
quote:

[..]
Dit soort hypothetische gebeurtenissen die nooit gaan gebeuren verzinnen om mij daar dan om een mening over te gaan vragen is zinloos.
pi_220406218
quote:
1s.gif Op zondag 22 maart 2026 10:30 schreef RealistAtheist het volgende:
Wat gek genoeg dan weer erg progressief is. Het is de bedoeling dat moslims uiteindelijk veranderen in progressieve mensen. Dat gaat ze uiteraard niet lukken met pappen en nathouden maar nadenken over mensen en hun cultuur doet er natuurlijk niet toe voor de progressieven.
pi_220406230
quote:
1s.gif Op zondag 22 maart 2026 16:00 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Klinkt meer alsof ze dichter tegen D66 willen aankruipen.
Een onverstandige keuze want het is al hartstikke druk aan die kant. Maar goed ik gun het ze van harte, uiteindelijk zal deze partij ook ergens rond de 12 zetels blijven steken.
pi_220406251
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 16:02 schreef Chivaz het volgende:

[..]
Een onverstandige keuze want het is al hartstikke druk aan die kant. Maar goed ik gun het ze van harte, uiteindelijk zal deze partij ook ergens rond de 12 zetels blijven steken.
De ruimte voor een echte normale arbeiderspartij (al zal die naam niet meer aanslaan) wordt steeds groter. Eentje die gewoon voor de belangen van heel werkend Nederland opkomt.
pi_220406260
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 14:52 schreef RealistAtheist het volgende:

Die komt er niet want zo’n partij word meteen afgeschilderd als extreem rechts en politici zijn als de dood voor die term.
pi_220406269
quote:
1s.gif Op zondag 22 maart 2026 15:59 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Zou je niet eerst eens vragen waarom ie dat vindt, voordat je allerlei extreme benamingen verzint?
Ja joh misschien moeten we al die "bezorgde burgers" op het Malieveld in september ook vragen waarom ze Hitler groeten deden, agenten in elkaar sloegen en het D66 partijkantoor sloopten en in brand probeerden te steken.
pi_220406273
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 15:59 schreef RealistAtheist het volgende:

[..]
Mwoa ze hebben niet voor niks gebroken met ROOD misschien dat het vandaag de dag wat minder is met radicale invloeden. Maar er waren wel degelijk radicale elementen binnen de partij te vinden. Daar mag je van vinden wat je wilt. Maar het ging mij er om dat deze partij echt niet lijkt op de Deense Socialisten en dat ik denk dat een partij met een kopie van hun partijprogramma hier in Nederland echt hoge ogen zou gooien. Als ze hier zo'n partij op zouden starten zou ik er iig 100% op stemmen.
Ze zijn gebroken met Rood omdat Marijnissen jr dolgraag met de VVD wou samenwerken.
pi_220406294
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 16:05 schreef Ambtenaar030 het volgende:

[..]
Ja joh misschien moeten we al die "bezorgde burgers" op het Malieveld in september ook vragen waarom ze Hitler groeten deden, agenten in elkaar sloegen en het D66 partijkantoor sloopten en in brand probeerden te steken.
Als "Jetten morgen vindt dat hij Mein Kampf een goed boek vindt"?
pi_220406298
quote:
1s.gif Op zondag 22 maart 2026 16:04 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
De ruimte voor een echte normale arbeiderspartij (al zal die naam niet meer aanslaan) wordt steeds groter. Eentje die gewoon voor de belangen van heel werkend Nederland opkomt.
Dat ben ik met je eens, de PvdA had zich zelf opnieuw kunnen uitvinden en zomaar de grootste partij kunnen worden als ze de arbeiders zouden vertegenwoordigen en een zeer streng migratiebeleid zouden nastreven.
Het probleem is dat de PvdA geen arbeiders meer heeft in hun gelederen en dus het contact met die arbeiders volledig zijn kwijtgeraakt. De PVV heeft deels die positie ingenomen maar het is wel duidelijk dat Wilders niet de man is om de nodige veranderingen te brengen.
  zondag 22 maart 2026 @ 16:09:50 #96
182233 thedeedster
pi_220406329
quote:
1s.gif Op zondag 22 maart 2026 16:04 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Maar dan zul je wat aan de ongeregelde, ongelimiteerde immigratie moeten doen.
  Moderator / Redactie Sport zondag 22 maart 2026 @ 16:10:33 #97
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_220406340
Ze hadden naar België moeten kijken; Vooruit.
Bekt tenminste lekker.
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
pi_220406359
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 16:07 schreef Chivaz het volgende:

[..]
Dat ben ik met je eens, de PvdA had zich zelf opnieuw kunnen uitvinden en zomaar de grootste partij kunnen worden als ze de arbeiders zouden vertegenwoordigen en een zeer streng migratiebeleid zouden nastreven.
Het probleem is dat de PvdA geen arbeiders meer heeft in hun gelederen en dus het contact met die arbeiders volledig zijn kwijtgeraakt. De PVV heeft deels die positie ingenomen maar het is wel duidelijk dat Wilders niet de man is om de nodige veranderingen te brengen.
Eens.
Het heeft ook veel meer gevolgen dan veel mensen zien.
Normaal, vroeger, werden plannen over WW aanpassingen en ziektewet en AOW ook met de sociale partners besproken.
Nu die werknemers-vertegenwoordigers er steeds minder zijn, zie je dat Jetten en co gewoon dit soort plannen zelfstandig in het regeerakkoord opnemen.
Dat is niet hoe voorheen ons poldermodel werkte.
pi_220406411
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 16:09 schreef thedeedster het volgende:

[..]
Maar dan zul je wat aan de ongeregelde, ongelimiteerde immigratie moeten doen.
Dat is het hem, hè. :)
Ik zie veel mensen met een best wel links hart, die rechts zijn gaan stemmen omdat het niet goed gaat met links en migratie.

Dat wil niet zeggen dat rechts wel de oplossing heeft.
Maar was er maar een partij die opkwam voor de belangen van werkend Nederland en die serieus de migratie wil beperken.
pi_220406488
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 16:10 schreef borisz het volgende:
Bekt tenminste lekker.
Eens, of een variant op Les Engagés! Die vind ik ook mooi gevonden.
pi_220406508
quote:
1s.gif Op zondag 22 maart 2026 16:14 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Ik zie veel mensen met een best wel links hart, die rechts zijn gaan stemmen omdat het niet goed gaat met links en migratie.

Maar was er maar een partij die opkwam voor de belangen van werkend Nederland en die serieus de migratie wil beperken.
Is het niet gewoon zo dat dergelijk wensdenken nooit op een normale manier ingevuld kan worden?
Daarnaast gaan ze nooit beter worden in boos zijn op buitenlanders dan al die clubjes die er al zijn.
En tot slot, de SP probeert dit al een tijdje en marginaliseert juist steeds verder.
pi_220406512
quote:
14s.gif Op zondag 22 maart 2026 12:19 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Correct.

Maar ik heb de hoop op een goede discussie hier inmiddels al wel over opgegeven. De premise is simpelweg niet hetzelfde. Velen (waaronder ik) zien de Islam als een totalitaire ideologie die een groot gevaar vormt voor het Westen.

In contreien zoals die van GL/PvdA ziet men Islam als een hele normale religie die een goed en spannend alternatief vormt voor de Joods-Christelijke fundamenten van het Westen, omdat de Islam niet te linken is aan (in hun ogen dan) alle aspecten van het Westen die men zo veracht (kolonialisme, racisme, vrouwonvriendelijkheid, homofobie, etc).

Alle negatieve elementen van de Islam, zoals het moslimfundamentalisme en theocratische neigingen, ziet men slechts als verzet tegen het Westen. Moslims zijn niet echt zo, het is slechts omdat zij zo onderdrukt zijn dat zij zich op deze manieren afzetten tegen het Westen. Daarom hoor je ook (soms ook hier op FOK!) wel argumenten dat 'het Westen terroristen creëert'. Zij leggen die oorzaak dus niet bij radicale moslims zelf, maar bij het Westen.

Kritiek op de Islam ziet men vervolgens als een 'cover' voor racisme en Islamofobie. De kritiek is niet gemeend, maar slechts een denkmantel om te kunnen haten op mensen van kleur, waarmee hun onderliggende aannames over het Westen als zeer racistisch weer worden bevestigd.

Sam Harris had hier recent een intrigerende podcast over waar hij in ging op zijn ervaringen als wetenschapper binnen de academische contreien en hoe hij meermaals was geconfronteerd met Westerse collega's die simpelweg niet wilden oordelen over Islamitische culturen of dingen zoals vrouwenbesnijdenis omdat dit als 'racistisch' werd gezien en zijn kritiek op de Islam dan ook als slechts een dekmantel voor racisme en Islamofobie zagen.

Daarom kan een naam als Progressief Nederland dus prima samengaan met een Islamofilische houding. Het heeft puur te maken met de interpretatie van de Islam en moslimfundamentalisme. Zoals de befaamde filosofe, feministe en wetenschapster Judith Butler al ooit stelde:
[..]

Toch wel leuk om het over een "ideologie" te hebben en je argument dan te beginnen met "velen met mij"? Heb je het over FOK!?

En hoe versta jij de Holocaust met joods-christelijke tradities. Hoe kunnen conservatieve partijen die bekend staan om hun antisemitisme en Holocaust verheerlijking zoals FvD, Ja21 en de PVV nog steeds zo groot zijn?
pi_220406516
quote:
14s.gif Op zondag 22 maart 2026 16:17 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Eens, of een variant op Les Engagés! Die vind ik ook mooi gevonden.
Dat soort literaire en begeisterte namen zijn veel te hoog gegrepen voor hier.
pi_220406541
quote:
10s.gif Op zondag 22 maart 2026 16:19 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Is het niet gewoon zo dat dergelijk wensdenken nooit op een normale manier ingevuld kan worden?
Daarnaast gaan ze nooit beter worden in boos zijn op buitenlanders dan al die clubjes die er al zijn.
En tot slot, de SP probeert dit al een tijdje en marginaliseert juist steeds verder.
De SP is nou niet direct waar ik aan denk als voorbeeld van een brede sociaal democratische werknemerspartij.
pi_220406557
quote:
1s.gif Op zondag 22 maart 2026 16:19 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Dat soort literaire en begeisterte namen zijn veel te hoog gegrepen voor hier.
Ze willen het anders gaan doen, dan is het op z'n minst een poging waard. En als zaken wat anders waren gelopen, dan had een partij met de toch wel bijzondere naam Nieuw Sociaal Contract zomaar een club van betekenis kunnen worden.
pi_220406573
quote:
10s.gif Op zondag 22 maart 2026 16:22 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
De SP is nou niet direct waar ik aan denk als voorbeeld van een brede sociaal democratische werknemerspartij.
Toch staan ze ongeveer voor de lijn die de PvdA zou moeten kiezen volgens allerlei rechtse mensen die er toch nooit op zouden stemmen :P.
pi_220406591
quote:
10s.gif Op zondag 22 maart 2026 16:24 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Toch staan ze ongeveer voor de lijn die de PvdA zou moeten kiezen volgens allerlei rechtse mensen die er toch nooit op zouden stemmen :P.
Ik ken ze al wat langer. Ze zwalken en ze schreeuwen.
  zondag 22 maart 2026 @ 16:28:56 #108
486544 RealistAtheist
Realistische Atheist
pi_220406624
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 16:07 schreef Chivaz het volgende:

[..]
Dit is dus precies wat de Deense Socialisten wel begrepen hebben. PvdA had echt gewoon de grootste kunnen zijn.

De Denen hadden al lang door dat er in de "gewone" moskeeën het volgende gebeurde.

https://www.bnnvara.nl/zembla/videos/283830

En de Deense Socialisten hebben uiteindelijk een complete omslag gemaakt waarmee ze aan de macht bleven in Denemarken en het grote gevaar van een ideologie die haaks op onze westerse normen en waarden staat erkenden.

Bekijk deze YouTube-video

Waarom blijven de "voormalige" (er is niks links aan het faciliteren van de islam) linkse partijen hier in Nederland hier toch zo'n blinde vlek voor houden?

[ Bericht 6% gewijzigd door RealistAtheist op 22-03-2026 16:39:16 ]
pi_220406626
quote:
1s.gif Op zondag 22 maart 2026 16:26 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Ik ken ze al wat langer. Ze zwalken en ze schreeuwen.
Ook dat werkt voor de boze rechtse partijen beter dan op links :P.
  zondag 22 maart 2026 @ 16:29:47 #110
229935 damsco
Internetheld sinds 2008
pi_220406637
Walgelijke partij
Please consider the environment before printing this post
  zondag 22 maart 2026 @ 16:32:18 #111
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220406680
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 16:19 schreef Ambtenaar030 het volgende:

[..]
Toch wel leuk om het over een "ideologie" te hebben en je argument dan te beginnen met "velen met mij"? Heb je het over FOK!?

En hoe versta jij de Holocaust met joods-christelijke tradities. Hoe kunnen conservatieve partijen die bekend staan om hun antisemitisme en Holocaust verheerlijking zoals FvD, Ja21 en de PVV nog steeds zo groot zijn?
Ik heb het over de Holocaust in mijn post niet gehad. Ik vraag mij dus af hoe je hierbij komt?

En staan de PVV en JA21 bekend om hun antisemitisme en een verheerlijking van de Holocaust? En bespaar me alsjeblieft die verwerpelijke tweets van Nanninga van tien tot vijftien jaar terug, want als dat het enige is wat je hebt is het bijzonder karig.
  zondag 22 maart 2026 @ 16:42:06 #112
182233 thedeedster
pi_220406772
quote:
1s.gif Op zondag 22 maart 2026 16:14 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]

Het gaat mij allemaal om rechtvaardigheid. En dat vloekt met gratis en voor niets.
pi_220406783
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 16:42 schreef thedeedster het volgende:

[..]
Het gaat mij allemaal om rechtvaardigheid. En dat vloekt met gratis en voor niets.
Ik wil ook heel graag solidair zijn met heel veel groepen Nederlanders.
Maar niet met de spreekwoordelijke poort wagenwijd open.
  zondag 22 maart 2026 @ 16:45:29 #114
182233 thedeedster
pi_220406793
quote:
1s.gif Op zondag 22 maart 2026 16:43 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Ik wil ook heel graag solidair zijn met heel veel groepen Nederlanders.
Maar niet met de spreekwoordelijke poort wagenwijd open.
Precies. Op een gegeven moment moet je gewoon je grenzen stellen. Anders lopen ze over je heen.
pi_220406801
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 15:29 schreef Eightyone het volgende:
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 16:10 schreef borisz het volgende:
Bekt tenminste lekker.
Het zou een slecht idee zijn om een naam te kiezen waar het woord "Vooruit" in zit. Dat zou associaties kunnen oproepen met Rood Vooruit, en dat was nu juist een club van PvdA-leden die juist tegen de fusie met GroenLinks waren, waarvan een aantal inmiddels de PvdA verlaten hebben.
pi_220406809
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 16:45 schreef thedeedster het volgende:

[..]
Precies. Op een gegeven moment moet je gewoon je grenzen stellen. Anders lopen ze over je heen.
Er zijn gelukkig steeds meer mensen die het begrijpen.
quote:
We móeten kiezen: ruimhartige open grenzen of een verzorgingsstaat

Immigratie
De combinatie van een ruimhartig beleid op migratie én een onverminderd genereuze verzorgingsstaat is niet mogelijk, volgens promovendus Ehsan Jami.
https://www.nrc.nl/nieuws(...)rgingsstaat-a4922173
pi_220406810
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 16:46 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
[..]
Het zou een slecht idee zijn om een naam te kiezen waar het woord "Vooruit" in zit. Dat zou associaties kunnen oproepen met Rood Vooruit, en dat was nu juist een club van PvdA-leden die juist tegen de fusie met GroenLinks waren, waarvan een aantal inmiddels de PvdA verlaten hebben.
Aan de andere kant is dat Rood Vooruit eigenlijk alweer vergeten :P
pi_220406847
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 16:42 schreef thedeedster het volgende:

[..]
Ieder mens moet toch een deel-sommigen een flink deel-van de vrije tijd opofferen om warmte, eten en drinken te krijgen? Er zullen dus maar weinig mensen zijn die dat alles daadwerkelijk gratis krijgen, want het kost altijd vrije tijd.
pi_220406849
quote:
10s.gif Op zondag 22 maart 2026 16:47 schreef KareldeStoute het volgende:
Aan de andere kant is dat Rood Vooruit eigenlijk alweer vergeten :P
Ze laten weinig meer van zich horen. Ik denk dat ze zelf ook wel door hebben dat hun initiatief nergens toe leidt. Dat is overigens helemaal hun eigen schuld. Als ze vorig jaar meegedaan hadden aan de verkiezingen voor de Tweede Kamer, dan hadden ze misschien wel een paar zetels gescoord.
pi_220406851
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 15:57 schreef Dutchguy het volgende:
Daar trek je geen arbeiders mee aan.
Dat is ook niet de bedoeling.
Met zo'n naam ziet men gaarne de laatste arbeiders naar PVV en VVD vertrekken.
-
pi_220406864
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 16:53 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Ze laten weinig meer van zich horen. Ik denk dat ze zelf ook wel door hebben dat hun initiatief nergens toe leidt. Dat is overigens helemaal hun eigen schuld. Als ze vorig jaar meegedaan hadden aan de verkiezingen voor de Tweede Kamer, dan hadden ze misschien wel een paar zetels gescoord.
Denk dat dat eerder een tweede Nieuwe Wegen was geworden.
pi_220406890
quote:
10s.gif Op zondag 22 maart 2026 16:55 schreef KareldeStoute het volgende:
Denk dat dat eerder een tweede Nieuwe Wegen was geworden.
Bij Nieuwe Wegen was Jacques Monasch eigenlijk de enige politicus met enige bekendheid. Bij Rood Vooruit zit een hele groep prominente ex-PvdA politici.
pi_220406893
quote:
1s.gif Op zondag 22 maart 2026 16:28 schreef RealistAtheist het volgende:

[..]
Dit is dus precies wat de Deense Socialisten wel begrepen hebben. PvdA had echt gewoon de grootste kunnen zijn.

De Denen hadden al lang door dat er in de "gewone" moskeeën het volgende gebeurde.

En de Deense Socialisten hebben uiteindelijk een complete omslag gemaakt waarmee ze aan de macht bleven in Denemarken en het grote gevaar van een ideologie die haaks op onze westerse normen en waarden staat erkenden.

Waarom blijven de "voormalige" (er is niks links aan het faciliteren van de islam) linkse partijen hier in Nederland hier toch zo'n blinde vlek voor houden?
Het wordt in het filmpje al uitgelegd waarom die “blinde vlek” er is. Ze zijn als de dood om voor racist/extreem rechts uitgemaakt te worden. Die aantijgingen vallen nog steeds erg zwaar bij mensen al worden ze vaak zeer onterecht gebruikt.
De politicus die niet warm of koud word van dat soort termen is de politicus die verandering kan brengen. Uiteraard kan hij/zij dat niet alleen maar het is aan ons allemaal om er voor te zorgen dat die termen geen betekenis meer hebben.
pi_220406927
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 17:00 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Bij Nieuwe Wegen was Jacques Monasch eigenlijk de enige politicus met enige bekendheid. Bij Rood Vooruit zit een hele groep prominente ex-PvdA politici.
Maar figuren als Spekman, Jacobi, Melkert en Oudkerk zijn in de huidige tijd ook echt geen stemmentrekkers meer lijkt me. Vergeet ook niet dat de PvdA voor de fusie twee keer op rij slechts 9 zetels scoorde in de TK, er zit niet zoveel marge meer in die oude garde.
pi_220407234
quote:
1s.gif Op zondag 22 maart 2026 17:29 schreef Ambtenaar030 het volgende:

[..]
Sure. Ik geef jou en Nanninga de voordeel van de twijfel. Hoe verklaar je dat ze bij FvD zat als goede vriend van Baudet en prominent figuur van FvD dat bekend staat om zijn antisemitisme en dat ze David Irving een bekend en veroordeeld Holocaust ontkenner een podium gaf
Mag je David Irving nu ook al niet meer interviewen?
pi_220407251
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 17:45 schreef Chivaz het volgende:

[..]
Mag je David Irving nu ook al niet meer interviewen?
Dat schrijf ik nergens. Wel is er sprake van een patroon als je bij antisemistische FvD zat, een veroordeelde Holocaust ontkenner een podium gaf en tweets maakt waarin je de Holocaust verheerlijkt.

Maar als jij dat prima vindt, wie ben ik om te schrijven dat het niet mag.
pi_220407278
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 17:48 schreef Ambtenaar030 het volgende:

[..]
Dat schrijf ik nergens. Wel is er sprake van een patroon als je bij antisemistische FvD zat, een veroordeelde Holocaust ontkenner een podium gaf en tweets maakt waarin je de Holocaust verheerlijkt.

Maar als jij dat prima vindt, wie ben ik om te schrijven dat het niet mag.
Dat podium geven deed ze als journalist in dienst van TPO. Wat dat in godsnaam met FvD te maken heeft mag je mij wel even uitleggen.
pi_220407367
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 17:51 schreef Chivaz het volgende:

[..]
Dat podium geven deed ze als journalist in dienst van TPO. Wat dat in godsnaam met FvD te maken heeft mag je mij wel even uitleggen.
Er is patroon waarbij ze zich in kringen vertoeft van mensen met een antisemistisch verleden.

Als prominent figuur van FvD dat bekend staat om complottheorieen over joden en antisemitisme.
Goede vriendin van Baudet die het vaak over joodse comlotten heeft
Dave Irving interviewen als journalist en hem een podium geven, terwijl de man is veroordeeld voor meerdere gevallen waaronder het ontkennen van de Holocaust
En zelfs tweets maken waarin ze de Holocaust verheerlijkt onder de naam satire
pi_220407386
quote:

[..]

Zo'n partij zou ook in Nederland heel veel zetels halen. In het begin zouden ze een stortvloed aan verwensingen krijgen zoals racist en islamofoob, maar als ze volhouden en het duidelijk word dat ze daar niet om geven verdwijnt dat ook snel.
pi_220407539
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 18:11 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]
Zo'n partij zou ook in Nederland heel veel zetels halen. In het begin zouden ze een stortvloed aan verwensingen krijgen zoals racist en islamofoob, maar als ze volhouden en het duidelijk word dat ze daar niet om geven verdwijnt dat ook snel.
Die bestaat al, die heet de PVV.

- Afschaffen eigen risico
- AOW op 65
- De zorg verbeteren en alle ziekenhuisafdelingen in Heerlen/Geleen open houden (de home provincie van Wilders).

Schoof 1 was dan ook geen succes.
  zondag 22 maart 2026 @ 18:40:40 #131
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_220407657
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 18:27 schreef Ambtenaar030 het volgende:

[..]

- AOW op 65
- De zorg verbeteren en alle ziekenhuisafdelingen in Heerlen/Geleen open houden (de home provincie van Wilders).

Ze verkopen zich als sociaal, ze zijn het niet.
pi_220407670
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 18:40 schreef Eightyone het volgende:

[..]
Ze verkopen zich als sociaal, ze zijn het niet.
Dat geldt ook voor de yuppen van GL-PVDA en hun afbraak in Rutte 2 en gedoogsteun Rutte 3/4.

Op de SP en Denk na zijn er niet echt linkse partijen
  zondag 22 maart 2026 @ 18:56:29 #133
486544 RealistAtheist
Realistische Atheist
pi_220407752
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 18:27 schreef Ambtenaar030 het volgende:

[..]

- AOW op 65

Zoals ik al eerder opgemerkt heb is de PVV alleen op papier links en stemmen ze gewoon met de VVD mee. Dat lijkt dus in niks op de Deense Socialisten die wel echt sociaal zijn, maar ook gewoon de ellende van (moslim)immigratie erkennen. PVV is gewoon VVD met een iets scherper anti immigratie standpunt, heeft niks met links of socialistisch te maken.
  zondag 22 maart 2026 @ 18:59:13 #134
486544 RealistAtheist
Realistische Atheist
pi_220407775
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 18:42 schreef Ambtenaar030 het volgende:

[..]
Dat geldt ook voor de yuppen van GL-PVDA en hun afbraak in Rutte 2 en gedoogsteun Rutte 3/4.

Op de SP en Denk na zijn er niet echt linkse partijen
Denk zijn gewoon schoothondjes van Ankara. Daar is weinig links aan.
pi_220407799
GroenSociaal was beter geweest.
freedom comes when you learn to let go, creation comes when you learn to say no.
  Moderator zondag 22 maart 2026 @ 19:03:54 #136
236264 crew  capricia
pi_220407807
quote:
1s.gif Op zondag 22 maart 2026 19:02 schreef Nexum het volgende:
GroenSociaal was beter geweest.
Dat is wel een goeie ja.
- Goethe, “Faust”
pi_220407823
quote:
1s.gif Op zondag 22 maart 2026 18:56 schreef RealistAtheist het volgende:
Dat lijkt dus in niks op de Deense Socialisten die wel echt sociaal zijn
Waaruit blijkt dat?

Noem drie maatregelen die ze hebben doorgevoerd waaruit blijkt dat ze sociaal zijn.
pi_220407826
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 18:59 schreef RealistAtheist het volgende:

[..]
Denk zijn gewoon schoothondjes van Ankara. Daar is weinig links aan.
Heb je hier bronnen van die dit onderbouwen?
pi_220407879
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 18:08 schreef Ambtenaar030 het volgende:

[..]
Er is patroon waarbij ze zich in kringen vertoeft van mensen met een antisemistisch verleden.

Als prominent figuur van FvD dat bekend staat om complottheorieen over joden en antisemitisme.
Goede vriendin van Baudet die het vaak over joodse comlotten heeft
Dave Irving interviewen als journalist en hem een podium geven, terwijl de man is veroordeeld voor meerdere gevallen waaronder het ontkennen van de Holocaust
En zelfs tweets maken waarin ze de Holocaust verheerlijkt onder de naam satire
Ik kan hier weinig mee, die paar tweets vallen inderdaad onder satire. Nanninga is wat dat betreft best een goed mens ondanks haar harde woorden. Zover ik weet is ze de enige die een asielzoeker daadwerkelijk in huis heeft gehaald en ze zit nu bij Ja21 die Israël een warm hart toedraagt.
Onder de aanhang van FvD zie je vooral online een hoop antisemitisme langskomen. Daar word niemand vrolijk van maar zolang er geen fatsoenlijk alternatief is is dit de partij waar we het mee moeten doen.
Misschien moeten de gevestigde partijen eindelijk eens wat gaan doen aan de problemen waardoor FvD zo groot is geworden. Doen ze dat niet dan word het alleen maar groter en uiteindelijk onvermijdelijk.
pi_220408132
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 19:42 schreef Ambtenaar030 het volgende:

[..]
Je schrijft zelf:
[..]
Dus een partij dat antisemitisme uitdraagt is geen NO-GO voor jou?
Ze dragen geen antisemitisme uit. En ik vind bepaalde zaken belangrijker dan de fophef die de media probeert te creëren. We hebben geen tijd meer voor dit soort flauwekul dus moeten we roeien met de riemen die we hebben.
quote:
[..]
Ik vind dat tamelijk hypocriet. Wat je spreekt hoor je ook uit te dragen. Zeker als politicus.
Ik heb Nanninga nog nooit horen zeggen dat geen enkele asielzoeker welkom is.
quote:
Als een GL'ser een benzineauto rijdt maar vindt dat iedereen elektrisch moet rijden ben jij de eerste die dat zal aanvallen. En terecht
[..]
Als het gepaard gaat met een moralistisch toontje en vervolgens ook nog eens maatregelen gaan verzinnen om arme mensen uit de auto te jagen dan zal ik daar zeker wat van zeggen. Als zo’n politicus het uitspreekt en bijvoorbeeld ervoor kiest om elektrisch rijden aantrekkelijker te maken door bijvoorbeeld gratis een laadpaal te plaatsen dan heb ik daar geen problemen mee. Keuze moet er altijd zijn en ik merk dat men op links vooral erg hard aan het dwingen is al gaat dat ten koste van mensen die het niet kunnen veroorloven. Dat zien we nu bijvoorbeeld met de absurde brandstofprijzen waar Jetten doodleuk zegt dat hij niets wil doen aan de accijnzen omdat de energietransitie anders in gevaar komt. Dan ben je totaal niet begaan met de mensen die je pretendeert te vertegenwoordigen maar dan ben je een gevaarlijke ideoloog die ver van de macht vandaan gehouden moet worden.
quote:
Wat zijn drie maatregelen die ze hebben verwezenlijkt?
[..]
Eentje is genoeg, ze hebben wat gedaan aan de massaimmigratie. Iets waar wij in Nederland al decennia om vragen maar alleen maar meer van krijgen ongeacht welke partij er verkozen wordt.
quote:
Ahhh oke. <Knip>
[..]
Volgens mij zit jij te veel op X. Op X lijkt het inderdaad dat de wereld vergaat. Maar buiten X is er ook een leven
De peilingen evenals de ledenaantallen liegen er niet om. Reform zakt steeds verder weg en restore groeit gigantisch hard in leden en komt steeds beter in de peilingen. We hebben in het VK nog wel een aantal jaar te gaan en wie weet hoe het er dan voorstaat. Dat jij en de politiek dit signaal wederom negeert is precies de reden waarom dit soort partijen zo enorm kunnen groeien.
Partijen zoals PVV en FVD in Nederland zouden geen bestaansrecht hebben als men wat zou doen aan de immigratie.

[ Bericht 1% gewijzigd door Jippie op 24-03-2026 23:43:22 ]
pi_220408261
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 19:58 schreef Chivaz het volgende:
fophef die de media probeert te creëren
Ahhh het is de schuld van de media dat FvD'ers keer op keer foute uitspraken doen en met foute criminelen dineren.
quote:
Dat zien we nu bijvoorbeeld met de absurde brandstofprijzen waar Jetten
Ahhh het is de schuld van Jetten dat Trump een oorlog voert zonder reden of idee.
quote:
waar Jetten doodleuk zegt dat hij niets wil doen aan de accijnzen omdat de energietransitie anders in gevaar komt.
Waar en wanneer heeft hij dit gezegd?
quote:
Eentje is genoeg, ze hebben wat gedaan aan de massaimmigratie. Iets waar wij in Nederland al decennia om vragen maar alleen maar meer van krijgen ongeacht welke partij er verkozen wordt.
Oke maar ik vroeg er drie. Welke drie punten hebben ze verwezenlijkt? Buiten migratie om?

Ik vroeg dit namelijk ook eerder en kreeg toen geen antwoord
quote:
Dat jij en de politiek dit signaal wederom negeert is precies de reden waarom dit soort partijen zo enorm kunnen groeien.
Wat een jij bakken zeg.
pi_220408360
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 20:10 schreef Ambtenaar030 het volgende:

[..]
Ahhh het is de schuld van de media dat FvD'ers keer op keer foute uitspraken doen en met foute criminelen dineren.
Je lijkt maar niet te begrijpen dat mensen die FvD stemmen daar geen fuck om geven. En die groep word steeds groter naarmate je de inhoud onberoerd laat.
quote:
[..]
Ahhh het is de schuld van Jetten dat Trump een oorlog voert zonder reden of idee.
En wat gaat jammeren over Trump nu doen aan de prijs? De persoon die wat kan doen aan die prijs is Jetten en die heeft aangegeven dat hij geen fuck geeft om de mensen maar wel om de energietransitie.
quote:
[..]
Waar en wanneer heeft hij dit gezegd?
[..]
Pas geleden, aan de hand van die uitspraak is er volgens mij nog een topic geopend in NWS.
quote:
Oke maar ik vroeg er drie. Welke drie punten hebben ze verwezenlijkt? Buiten migratie om?
Die andere punten doen er toch niet toe. Het gaat om dat ene punt waar we in Nederland en blijkbaar in Denemarken om vragen. In Denemarken heeft men geluisterd en gehandeld en in Nederland niet. Ik snap niet zo goed waarom je het zo belangrijk vind wat de sociaal democraten daar nog meer voor elkaar hebben gekregen.
quote:
Ik vroeg dit namelijk ook eerder en kreeg toen geen antwoord
[..]
Wat een jij bakken zeg.
Het is een terechte constatering, je wil maar niet nadenken over waarom die partijen er zijn. Je klaagt alleen over hun bestaan en hoe vreselijk die partijen wel niet zijn.
pi_220408459
quote:
13s.gif Op zondag 22 maart 2026 20:31 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Het probleem met kennis van de Holocaust (of ontkenning of zelfs verheerlijking) is veel groter dan alleen FvD. Zie ook:
[..]
Of reacties op een enorm populaire pagina op de socials zoals CestMocro:

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Zeker.

Conservatieve tokkies zijn er in alle maten.
  zondag 22 maart 2026 @ 20:36:23 #144
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220408499
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 20:32 schreef Ambtenaar030 het volgende:

[..]
Zeker.

Conservatieve tokkies zijn er in alle maten.
Het heeft ook niets met conservatisme te maken. Je ziet dit bij partijen als VVD en SGP niet terug. Antisemitisme zie je wel terug in progressief linkse contreien en niet zo een beetje ook.

Daar neemt het vaak weer een andere vorm aan, onder andere vaak doorgeslagen Israël-haat en complotmeuk over Israël, 'Zionisten' en de 'Zionistische lobby' die soms discutabele gelijkenissen vertoond met antisemitisme uit vroegere tijden.

Zie bijvoorbeeld:

twitter

Iedereen weet als dit bij een FvD partijcongres was geweest de kranten er vol mee hadden gestaan (terecht). Maar het was bij GL/PvdA dus negeert men het.
pi_220408536
quote:
14s.gif Op zondag 22 maart 2026 20:36 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Het heeft ook niets met conservatisme te maken. Je ziet dit bij partijen als VVD en SGP niet terug. Antisemitisme zie je wel terug in progressief linkse contreien en niet zo een beetje ook.

Daar neemt het vaak weer een andere vorm aan, onder andere vaak doorgeslagen Israël-haat en complotmeuk over Israël, 'Zionisten' en de 'Zionistische lobby' die soms discutabele gelijkenissen vertoond met antisemitisme uit vroegere tijden.
Een FvD heeft veel overeenkomsten met VVD en de SGP.

Niet zomaar werken ze graag met elkaar samen.
pi_220408555
quote:
14s.gif Op zondag 22 maart 2026 20:36 schreef HowardRoark het volgende:

[..]

Zie bijvoorbeeld:

[ twitter ]

Iedereen weet als dit bij een FvD partijcongres was geweest de kranten er vol mee hadden gestaan (terecht). Maar het was bij GL/PvdA dus negeert men het.
Die donkere jongen maakt een terechte punt.

Yithzak Rabin premier van Israel werd niet zomaar vermoord. Een tweestaten oplossing bestaat niet volgens het zionisme. Het land is ten slotte van de uitverkorene, inclusief Judea en Samaria en een deel van Egypte en Saudi Arabie
  zondag 22 maart 2026 @ 21:01:16 #147
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220408749
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 20:41 schreef Ambtenaar030 het volgende:

[..]
Die donkere jongen maakt een terechte punt.

Yithzak Rabin premier van Israel werd niet zomaar vermoord. Een tweestaten oplossing bestaat niet volgens het zionisme. Het land is ten slotte van de uitverkorene, inclusief Judea en Samaria en een deel van Egypte en Saudi Arabie
Als jij dit soort dingen een 'prima punt' vindt dan zou ik mijn zorgen gaan maken.

Wat deze man hier namelijk stelt, is dat zionisme een dekmantel is voor een 'zuiver witte etnostaat', is een antisemitische complottheorie. Joden hebben letterlijk nergens ooit het label 'blank' of 'wit' gekregen en tot men hen in progressief linkse contreien via het intersectionele denken zo ging bestempelen.

In die contreien wordt dan ook geregeld de Levantijnse afkomst van Joden, met name Asjkenazische en Sefardische Joden, ontkend en gedaan alsof dit slechts een stel random mensen uit (Oost-) Europa zijn.

De aanslag op Rabin heeft hier verder niets mee te maken.
pi_220408980
quote:
14s.gif Op zondag 22 maart 2026 21:01 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Als jij dit soort dingen een 'prima punt' vindt dan zou ik mijn zorgen gaan maken.

Wat deze man hier namelijk stelt, is dat zionisme een dekmantel is voor een 'zuiver witte etnostaat', is een antisemitische complottheorie. Joden hebben letterlijk nergens ooit het label 'blank' of 'wit' gekregen en tot men hen in progressief linkse contreien via het intersectionele denken zo ging bestempelen.

In die contreien wordt dan ook geregeld de Levantijnse afkomst van Joden, met name Asjkenazische en Sefardische Joden, ontkend en gedaan alsof dit slechts een stel random mensen uit (Oost-) Europa zijn.

De aanslag op Rabin heeft hier verder niets mee te maken.
De apartheid van Zuid-Afrika toen kent veel overeenkomsten met de apartheid nu in Israel.
pi_220409350
De naam is ok. Ik hoop alleen wel dat ze nog iets van die roos erin houden.
  zondag 22 maart 2026 @ 22:27:39 #150
168739 Red_85
'echt wel'
pi_220409416
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 21:28 schreef Ambtenaar030 het volgende:

[..]
De apartheid van Zuid-Afrika toen kent veel overeenkomsten met de apartheid nu in Israel.
Alleen is het geen apartheid in israel. Wel goed dat je het uberhaupt israel noemt
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_220409422
quote:

[..]
Je bedoelt de zionistische entiteit.
  zondag 22 maart 2026 @ 22:28:58 #152
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220409428
quote:

[..]
Er is geen apartheid in Israël. Israël is een multiculturele democratie.
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 22:20 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Bedoel je Ben Gvir z'n sharia? Hangen ze die aan?
Ben-Gvir hangt ook geen Sharia aan, Joden zijn daar meestal niet zo dol op.
pi_220409482
quote:
14s.gif Op zondag 22 maart 2026 22:28 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Er is geen apartheid in Israël. Israël is een multiculturele democratie.
[..]
Ben-Gvir hangt ook geen Sharia aan, Joden zijn daar meestal niet zo dol op.
Amnesty International is het niet met je eens

Israël voert apartheidspolitiek tegen Palestijnen - Amnesty International https://share.google/WsUtYzRKgVkyAbpin

Ook Trouw ziet overeenkomsten met ZA

Internationaal rechtsexpert: ‘Het bezettingsbeleid van Israël lijkt erg op de apartheid in Zuid-Afrika, maar dan erger. Veel erger’ | Trouw https://share.google/v7wWsWNL3r9rnomSb

In apartheidsstaat Israël staat discriminatie van niet-Joden in de wet - OneWorld https://share.google/2uPi5BRvgi2Jp9S6z
pi_220409734
Blijft ergens wel lachen dat iemand die vrijdag nog suikerfeest heeft gevierd zich zo druk maakt om antisemitisme.
  zondag 22 maart 2026 @ 23:53:31 #155
56749 BlaZ
pi_220409824
quote:
1s.gif Op zondag 22 maart 2026 22:36 schreef Ambtenaar030 het volgende:

[..]
Amnesty International is het niet met je eens

Israël voert apartheidspolitiek tegen Palestijnen - Amnesty International https://share.google/WsUtYzRKgVkyAbpin

Ook Trouw ziet overeenkomsten met ZA

Internationaal rechtsexpert: ‘Het bezettingsbeleid van Israël lijkt erg op de apartheid in Zuid-Afrika, maar dan erger. Veel erger’ | Trouw https://share.google/v7wWsWNL3r9rnomSb

In apartheidsstaat Israël staat discriminatie van niet-Joden in de wet - OneWorld https://share.google/2uPi5BRvgi2Jp9S6z
Het grote verschil is wel dat er in Israel, buiten Gaza en de West Bank ook Arabische steden en plaatsen zijn. Daar gaat de vergelijking mank.
pi_220410030
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 21:45 schreef Red_85 het volgende:
Schijtnaam.
Niks progressiefs aan als je volk aanhangt wat de sharia hoog in het vaandel heeft staan.

Niets.
Kan jij ook reageren zonder schuttingtaal te gebruiken?
pi_220412311
Het zal mij niks verbazen als ze als logo een zonnebloem met een grote smiley erin nemen.
  maandag 23 maart 2026 @ 14:35:28 #158
504077 Zoddie
Merck toch hoe sterck
pi_220412759
Ik snap die hele fusie niet.

Ik ken nog wel aardig wat linkse personen maar niemand lijkt hier blij mee te zijn, het is of Nee, of ..meh...
Misschien alleen GroenLinksers die er blij mee zijn?

Rechts is ook te verdeeld nu, straks krijg je GLPvdA die elke verkiezing 'wint' omdat ze 20 zetels hebben en daarmee de hoogste want de rest is verdeeld over rechtse partijen.
Maar ja willen we dan dat rechts zich ook gaat fuseren en dat je straks een Amerikaans 2 partijen systeem krijgt?

Zo gaat het wel die kant op als we gaan fuseren om een 'links' blok te vormen.
pi_220413106
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 14:35 schreef Zoddie het volgende:

Ze waren los van elkaar hard op weg hun relevantie te verliezen. Met elk meen ik 9 zetels bij de laatste losse verkiezingen.
In theorie zou de fusie voor 1 plus 1 is 3 moeten kunnen zorgen.
Dat de uitwerking belabberd is, is een tweede.
pi_220413244
quote:
10s.gif Op maandag 23 maart 2026 15:15 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Ze waren los van elkaar hard op weg hun relevantie te verliezen. Met elk meen ik 9 zetels bij de laatste losse verkiezingen.
In theorie zou de fusie voor 1 plus 1 is 3 moeten kunnen zorgen.
Dat de uitwerking belabberd is, is een tweede.
Nu zijn ze tezamen bezig hun relevantie te verliezen. En met hen de gehele linkse politiek.
pi_220413268
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 13:18 schreef Telefoonvork het volgende:
Het zal mij niks verbazen als ze als logo een zonnebloem met een grote smiley erin nemen.
@Starhopper stuur je UI
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220413404
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 15:34 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]
Nu zijn ze tezamen bezig hun relevantie te verliezen. En met hen de gehele linkse politiek.
Ach, op een gegeven moment is Nederland het eeuwige gekanker op buitenlanders wel weer zat.
  maandag 23 maart 2026 @ 16:06:31 #163
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_220413467
quote:

[..]

Godsamme, wat een verademing. En wat logisch ook. Man man man, wat zonde dat we in NL dit debat aan de radicale flanken laten als je ziet dat het ook zo kan. Dat niemand van die natneuzen die nu aan het fuseren zijn dit ooit bedacht heeft, laat staan serieus genomen. :N :X
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
pi_220413487
quote:

Ik mis alleen het progressie gedeelte.
pi_220413584
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 16:06 schreef AgLarrr het volgende:

[..]
Godsamme, wat een verademing. En wat logisch ook. Man man man, wat zonde dat we in NL dit debat aan de radicale flanken laten als je ziet dat het ook zo kan. Dat niemand van die natneuzen die nu aan het fuseren zijn dit ooit bedacht heeft, laat staan serieus genomen. :N :X
Het lastige is dat dit thema in Nederland al decennia succesvol is gekaapt door radicaal rechts. Die krijgen daar ook alle ruimte voor.

Dat maakt dat dit onderwerp ook vrij kansloos is om terug te winnen.
Dan kan de fusieclub beter gewoon voor streng doch rechtvaardig blijven gaan en het rechtsstaat-slopen aan anderen overlaten…
  maandag 23 maart 2026 @ 16:26:26 #166
182233 thedeedster
pi_220413622
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 14:35 schreef Zoddie het volgende:

Ik ken nog wel aardig wat linkse personen maar niemand lijkt hier blij mee te zijn, het is of Nee, of ..meh...
Misschien alleen GroenLinksers die er blij mee zijn?

Rechts is ook te verdeeld nu, straks krijg je GLPvdA die elke verkiezing 'wint' omdat ze 20 zetels hebben en daarmee de hoogste want de rest is verdeeld over rechtse partijen.
Maar ja willen we dan dat rechts zich ook gaat fuseren en dat je straks een Amerikaans 2 partijen systeem krijgt?

Zo gaat het wel die kant op als we gaan fuseren om een 'links' blok te vormen.
Macht. In ieder geval weinig gemeenschappelijks.
  maandag 23 maart 2026 @ 16:26:48 #167
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_220413625
quote:
10s.gif Op maandag 23 maart 2026 16:21 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Het lastige is dat dit thema in Nederland al decennia succesvol is gekaapt door radicaal rechts. Die krijgen daar ook alle ruimte voor.

Dat maakt dat dit onderwerp ook vrij kansloos is om terug te winnen.
Dan kan de fusieclub beter gewoon voor streng doch rechtvaardig blijven gaan en het rechtsstaat-slopen aan anderen overlaten…
Ja, die rechtse rakkers krijgen inderdaad de ruimte - maar vooral ook omdat de andere kant ze die vol op geeft. Men is nooit verder gekomen dan "racist/fascist" roepen en regenboog zebrapaden aan te leggen. Dat zie je in de Nieuwsuur docu ook; alleen komen Deense sociaal democraten kennelijk wél tot de conclusie dat je iets kunt (nee: moet!) doen. Je hoort die socialistische burgemeester in het begin letterlijk zeggen: het begint met wat het betekent om Deen te zijn. Zoiets heb ik werkelijk nóg nooit van onze progressieve vrienden gehoord. Die komen dan aan met "de Nederlander bestaat niet".

Maar misschien zit de crux hem in wat de fractievoorzitter van de sociaal democraten zei: we hebben geluisterd naar onze achterban en de middenklasse. Die achterban heeft GL/PvdA natuurlijk helemaal niet, want die zitten inmiddels allemaal ergens anders. Je zou denken dat het consequent aantal dalende zetels op ieder landsniveau in NL aan het denken zou moeten zetten, maar zelfs dat gebeurt niet. Uiteindelijk houd je dan een klein clubje radicalen over dat het mentaal überhaupt niet meer kan bolwerken; je ziet het met elke nieuwe verkiezingsuitslag meer die kant uit gaan. Een nieuw naampje en een nieuw logootje gaan dan echt niet helpen.
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
  maandag 23 maart 2026 @ 16:39:21 #168
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_220413730
quote:
6s.gif Op maandag 23 maart 2026 15:36 schreef nostra het volgende:

[..]
@:Starhopper stuur je UI
Jaaaa 8-) Dat gaat @SpeedyGJ ook wel leuk vinden :D
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_220437676
PRO Nederland :')
pi_220437691
quote:
GroenLinks-PvdA heet nu PRO(gressief Nederland), rode roos is ingeruild voor groene
Met een nieuwe naam en een nieuw logo gaan GroenLinks en PvdA samen verder. Onder de vlag van Progressief Nederland – kortweg PRO – presenteren ze zichzelf als ‘brede volkspartij’ die wil opkomen voor ‘de gewone Nederlander’. Opvallend: de rode roos van de PvdA mag toch een beetje blijven, al is die nu wel groen.

Het is geen naam met ‘links’, ‘rood’ of ‘groen’. Al wil Progressief Nederland al die dingen wel zijn. De partij staat voor ‘vooruitgang voor iedereen’, zegt partijleider Jesse Klaver tijdens de onthulling in Halfweg. De korte naam van de nieuwe partij vindt hij passend: ,,Omdat we niet tegen zijn, maar met hoop en optimisme strijden vóór een eerlijk Nederland.”
https://www.ad.nl/politie(...)oor-groene~af1bdba2/
  donderdag 26 maart 2026 @ 18:18:19 #171
22565 asco
Los in deze tent
pi_220437694
Progressief? _O- :')
  donderdag 26 maart 2026 @ 18:18:27 #172
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_220437696
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2026 18:17 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Weer allemaal holle frasen dus. Wat een poppenkast weer.
  Forum Admin donderdag 26 maart 2026 @ 18:21:46 #173
pi_220437726
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2026 18:17 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Ik blijf er bij dat de naam past bij de huidige partij. Al is het wat zoutloos.

quote:
presenteren ze zichzelf als ‘brede volkspartij’ die wil opkomen voor ‘de gewone Nederlander’.
Maar dit zijn ze absoluut niet.
pi_220437727
twitter
pi_220437737
twitter
pi_220437746
Huh. Maar als je nederland omvolkt dan ben je toch totaal niet vóór NL als politieke partij ?
  FOK!Fotograaf donderdag 26 maart 2026 @ 18:26:57 #177
842 Zorro
Z
pi_220437752
PRO-blemen
Un dann rettet kein Kavallerie,
keine Zorro kümmert sich dodrömm.
Dä piss höchstens e " Zet " en der Schnie
  donderdag 26 maart 2026 @ 18:28:51 #178
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220437773
Benieuwd of ze nu groene rozen gaan uitdelen.
  donderdag 26 maart 2026 @ 18:29:01 #179
504077 Zoddie
Merck toch hoe sterck
pi_220437775
Zoals verwacht.

GLPvdA voelde al als GL maar dan groter, en met deze naam past het helemaal in het straatje.
GL was altijd progressief, PvdA was dat heel wat minder.

PvdA is al een hele tijd foetsie, overgenomen door de grachtenelite.
pi_220437790
Een groene gif roos. _O-
  donderdag 26 maart 2026 @ 18:32:56 #181
156145 Lucifer_Doosje
Licht ontvlambaar
pi_220437809
Ik ben anti Pro.
Op zaterdag 26 juli 2008 11:43 schreef Kali-Mist1 het volgende:
lucifer FTW!!!!
  donderdag 26 maart 2026 @ 18:46:36 #182
182233 thedeedster
pi_220437894
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2026 18:21 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[ x ]
Jij hebt niet meer dan MAVO Jesse.
pi_220437895
Progressief conservatieven importeren
  donderdag 26 maart 2026 @ 18:49:50 #184
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_220437919
Voor een eerlijk Nederland ???
Waar buitenlanders tegen de regels in zomaar mogen binnen lopen en dan recht krijgen op een woning waar Nederlanders zelf om verlegen zitten ? Waar criminele buitenlanders een lagere straf krijgen omdat ze anders uitgezet moeten worden ?
Waar zelfs wolven meer rechten hebben dan mensen ? En zo kun je nog wel doorgaan... Dat eerlijke Nederland ?
Die man is niet goed bij zijn hoofd ! :D
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
  donderdag 26 maart 2026 @ 18:51:32 #185
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_220437928
Proleet Klaver
  donderdag 26 maart 2026 @ 18:59:53 #186
182233 thedeedster
pi_220437966
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2026 18:51 schreef RamboDirk het volgende:
Proleet Klaver
Je bedoelt PROleet? ;)
pi_220437989
PROletariërs aller landen, verenigt u!
pi_220438017
quote:
1s.gif Op donderdag 26 maart 2026 18:30 schreef Black_Baron het volgende:
Een groene gif roos. _O-
Hamer en sikkel. Met een verdorde roos erbij.
pi_220438044
NMDL

Nog Meer Dode Lisa's

AMC

Autochtonen Mogen Creperen

Maar als ze écht eerlijk geweest waren, zouden ze het 'Weg Met Ons' genoemd hebben.
  donderdag 26 maart 2026 @ 19:10:32 #190
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_220438058
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2026 18:24 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[ x ]
profitariaat

pro·fi·ta·ri·aat

/profitarijat/
het; g.mv.

van profiteren

(algemeen Belgisch-Nederlands)

1. het misbruik maken van politieke structuren en sociale regelgeving om zichzelf te verrijken ten koste van de medeburgers.
1. sociaal, politiek profitariaat.
2. (verzamelnaam) het geheel van diegenen die zich binnen de maatschappij schuldig maken aan profitariaat.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_220438123
quote:
1s.gif Op donderdag 26 maart 2026 18:25 schreef Memeowitz het volgende:
Huh. Maar als je nederland omvolkt dan ben je toch totaal niet vóór NL als politieke partij ?
Ach, ik gok dat ze liefhebbers van dat soort antisemitische complottheorieën toch al niet als potentiële achterban zien.
pi_220438133
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2026 18:24 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[ x ]
Zijn die rechtse kereltjes altijd zo zuur?
pi_220438136
quote:
GroenLinks-PvdA hoopt kiezers terug te winnen met partijnaam RECHTS

GroenLinks-PvdA gaat verder als RECHTS. De fusiepartij hoopt op die manier kiezers terug te winnen die het linkse blok in de afgelopen jaren verlaten hebben.

"We hebben goed in de spiegel gekeken", zegt RECHTS-leider Jesse Klaver. "Het is ons volkomen duidelijk geworden dat de term 'links' mensen afschrikt. Daarom hebben we veel opties overwogen. Progressief Nederland, Samen Vooruit. Uiteindelijk bleek uit onderzoek onder panelleden dat de naam RECHTS het meest tot de verbeelding sprak. Wij willen een partij zijn die luistert naar de Nederlanders. Dan moet je dat ook waarmaken."

RECHTS staat volgens Klaver voor een sociaal, groen, inclusief en progressief programma. "Het gaat bij ons echt om de inhoud. Laat andere partijen maar marketingmachines zijn. RECHTS doet het anders."
  donderdag 26 maart 2026 @ 19:33:10 #194
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_220438268
quote:
18s.gif Op donderdag 26 maart 2026 19:09 schreef Koortsdroom het volgende:
NMDL

Nog Meer Dode Lisa's

AMC

Autochtonen Mogen Creperen

Maar als ze écht eerlijk geweest waren, zouden ze het 'Weg Met Ons' genoemd hebben.
Idioot.
pi_220438349
Hmmz Agressief Nederland.. ik weet t niet hoor
"You can call me Susan if it makes you happy"
  donderdag 26 maart 2026 @ 19:50:36 #196
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_220438460
Partij tegen de Burger zou ook wel een goede naam zijn.
pi_220438461
'Iedere proleet stemt op Pro' als slogan?
  donderdag 26 maart 2026 @ 19:53:06 #198
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220438495
quote:
10s.gif Op donderdag 26 maart 2026 19:17 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Ach, ik gok dat ze liefhebbers van dat soort antisemitische complottheorieën toch al niet als potentiële achterban zien.
Daar zou ik mij niet in vergissen, die hebben ze al zat namelijk en worden zelfs verspreid tijdens het partijcongres:

twitter
pi_220438547
“Meneer Klaver, hoe denkt u over een totale asielstop?”

Wij zijn PRO.

“Ah, interessant. Hoe kijkt u tegen het heropenen van de Groninger gasvelden?”

Wij zijn PRO.

“Er ligt een voorstel om geheel te stoppen met ontwikkelingshulp”.

Wij zijn PRO.
pi_220438598
quote:
1s.gif Op donderdag 26 maart 2026 18:25 schreef Memeowitz het volgende:
Omvolking zien zij als vooruitgang.
  donderdag 26 maart 2026 @ 20:07:05 #201
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_220438635
NOS _O_

🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺
Revolutions are the locomotives of history
pi_220438716
quote:
1s.gif Op donderdag 26 maart 2026 19:02 schreef Black_Baron het volgende:
PROletariërs aller landen, verenigt u!
Ik moest hier wel om glimlachen, hoewel het dan beter de nieuwe naam van de SP had kunnen zijn.
pi_220439371

Veel marxistisch GroenLinks nieuws vandaag.
pi_220439581
quote:
10s.gif Op donderdag 26 maart 2026 19:17 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Dit moet ironie zijn _O-
pi_220439688
Partij van de profeet
pi_220440081
twitter

Als je zelfs door Don Ceder wordt getrollt is het wel erg gesteld.
pi_220440211
Alles waar deze club met elitaire en enge mensen voor staat luidt de verdere ondergang van Nederland in.
De uil van Minerva spreidt zijn vleugels bij 't vallen van de avond.
pi_220440216
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 maart 2026 00:31 schreef RotatoR het volgende:
[ x ]

Don Ceder, de man die vindt dat Netanyahu niks verkeerds heeft gedaan, waarvan zijn partij neokolonisten op de Westbank financieel steunt en die nu kleur bekend door anti abortus te zijn.

Wat zou het fijn zijn als deze partij duizend stemmen minder had gekregen en hij zijn zetel verloren had.
pi_220440218
quote:
7s.gif Op vrijdag 27 maart 2026 01:25 schreef DeVerzamelaar het volgende:
Alles waar deze club met elitaire en enge mensen voor staat luidt de verdere ondergang van Nederland in.
Wat is er elitair aan deze club? De VVD is elitair, CDA is elitair, D66 is elitair. Alle drie hebben ook betaalde diners met rijkelui en prominente politici.

En deze partij heeft nog nooit in een regering gezeten. Maar goed het zal wel weer de schuld van links zijn dat er gekort wordt op de WW, AOW en de zorg.
pi_220440222
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2026 01:35 schreef Ambtenaar030 het volgende:

[..]
Wat is er elitair aan deze club? De VVD is elitair, CDA is elitair, D66 is elitair. Alle drie hebben ook betaalde diners met rijkelui en prominente politici.

En deze partij heeft nog nooit in een regering gezeten. Maar goed het zal wel weer de schuld van links zijn dat er gekort wordt op de WW, AOW en de zorg.
Ze hebben veel gemeen met de partijen die jij opsomt. Het zijn bijna allemaal mensen die nooit echt gewerkt hebben, louter in bestuursfuncties gefunctioneerd hebben, in safe spaces opgegroeid zijn en ze staan mijlenver van de samenleving af binnen hun eigen bubbel.
pi_220440225
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 maart 2026 01:39 schreef DeVerzamelaar het volgende:

[..]
Ze hebben veel gemeen met de partijen die jij opsomt. Het zijn bijna allemaal mensen die nooit echt gewerkt hebben, louter in bestuursfuncties gefunctioneerd hebben, in safe spaces opgegroeid zijn en ze staan mijlenver van de samenleving af binnen hun eigen bubbel.
Heb je een voorbeeld van zo'n persoon?
pi_220440228
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2026 01:41 schreef Ambtenaar030 het volgende:

[..]
Heb je een voorbeeld van zo'n persoon?
Allemaal.
pi_220441905
quote:
Jongerenpartij

De jongerenbewegingen van GroenLinks en PvdA – DWARS en de Jonge Socialisten – gaan overigens ook fuseren. Vrijdagochtend worden vijf mogelijke namen gepresenteerd die zaterdag aan de leden worden voorgelegd, vertelt Broere. Ad Melkert heeft wel een suggestie: "Maak er Jong Sociaal van! Dat lijkt me een goeie."
https://www.nporadio1.nl/(...)6-gemengde-gevoelens

Dit wordt waarschijnlijk NFT
pi_220442704
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 maart 2026 01:44 schreef DeVerzamelaar het volgende:

[..]
Allemaal.
Goed voorbeeld
  vrijdag 27 maart 2026 @ 12:49:33 #215
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220443483
quote:
Die jongeren pakken het zo te zien slimmer aan dan de moederpartij.
pi_220444751
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 maart 2026 00:31 schreef RotatoR het volgende:
[ x ]

Hij heeft wel een punt over appropriatie.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_220451459
twitter

twitter
pi_220451685
quote:
3s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 17:59 schreef voetbalmanager2 het volgende:
ieuw geregistreerde website verraadt mogelijk nieuwe naam GroenLinks-PvdA
GroenLinks-PvdA doet er alles aan om de nieuwe partijnaam geheim te houden tot de grootse lancering op donderdag. Een digitale speurtocht wijst uit: het zou best weleens Progressief Nederland kunnen zijn.
Ze doen echt hun best om nóg meer kiezers kwijt te raken, zo wordt het voor rechts wel heel makkelijk gemaakt.
greetings and salutations
pi_220452095
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2026 14:14 schreef -Deluzion- het volgende:

[..]
Ze doen echt hun best om nóg meer kiezers kwijt te raken, zo wordt het voor rechts wel heel makkelijk gemaakt.
Rechts Nederland profiteert van de verdeeldheid die is gezaaid onder de werknemers. Deze verdeeldheid zorgt ervoor dat werknemers minder eensgezind optreden, waardoor het moeilijker wordt om gezamenlijk op te komen voor hun belangen.

Door de onderlinge verschillen te benadrukken, kan Rechts Nederland de macht van werknemersorganisaties en vakbonden verzwakken. Dit leidt tot een situatie waarin werknemers minder sterk staan tegenover werkgevers en de overheid, en hun positie op de arbeidsmarkt verslechtert.
pi_220452313
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2026 14:40 schreef torentje het volgende:

[..]
Rechts Nederland profiteert van de verdeeldheid die is gezaaid onder de werknemers. Deze verdeeldheid zorgt ervoor dat werknemers minder eensgezind optreden, waardoor het moeilijker wordt om gezamenlijk op te komen voor hun belangen.

Door de onderlinge verschillen te benadrukken, kan Rechts Nederland de macht van werknemersorganisaties en vakbonden verzwakken. Dit leidt tot een situatie waarin werknemers minder sterk staan tegenover werkgevers en de overheid, en hun positie op de arbeidsmarkt verslechtert.
Daar is (extreem)links anders aardig zelf mee bezig op de werkvloer. Daar hebben ze de hulp van rechts niet eens nodig.
pi_220452422
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2026 14:59 schreef Sherlock_Holmes het volgende:

[..]
Daar is (extreem)links anders aardig zelf mee bezig op de werkvloer. Daar hebben ze de hulp van rechts niet eens nodig.
Ik begrijp niet wat jij wil zeggen. Wat bedoel je met 'daar'?
pi_220452644
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2026 15:29 schreef torentje het volgende:

[..]
Ik begrijp niet wat jij wil zeggen. Wat bedoel je met 'daar'?
Qua zinsopbouw zou ik het zoeken in de voorgaande zin.
pi_220452751
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 maart 2026 15:58 schreef Sherlock_Holmes het volgende:

[..]
Qua zinsopbouw zou ik het zoeken in de voorgaande zin.
Ik begrijp nog steeds niet wat jij wil zeggen met "daar".
pi_220544556
twitter

Lol
pi_220544872
quote:
10s.gif Op donderdag 9 april 2026 22:48 schreef RotatoR het volgende:
[ x ]
Lol
Mogen ze alleen de afkorting niet meer gebruiken..
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')