Niet heel relevant toch? Voor ieder wat wils. Veel gerechten zit wel gewoon varken in, maar een versie met vega spekjes oid voor vegetariers kan ookquote:
Oh? Ik weet alleen dat onze kantines volledig vegetarisch zijn geworden.quote:Op maandag 16 maart 2026 21:50 schreef Mikeytt het volgende:
Waarom is die suggestie in Nederland nooit geweest? Zover ik weet heeft alleen de BBB/VVD een keer geopperd, maar dit was voor ambtenaren
Dat is sowieso al een eerste stap die gezet moet worden. We zijn echt 1 van de weinige rijke landen zonder 'echte' schoolkantines.quote:Op maandag 16 maart 2026 22:05 schreef miss_sly het volgende:
Er zijn amper scholen waar eten wordt geserveerd. En je kunt weinig dwingen aan wat men in de broodtrommeltjes stopt.
Absurde bemoeienis, natuurlijk. En echt niet afdwingbaar.quote:Op maandag 16 maart 2026 22:19 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Op de school van mijn neefje mag je bijvoorbeeld geen witbrood of Wicky meegeven. Alleen volkoren en water
Dat hoort bij de NL keuken dus ik was verbaasd.quote:Op maandag 16 maart 2026 21:59 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Niet heel relevant toch? Voor ieder wat wils. Veel gerechten zit wel gewoon varken in, maar een versie met vega spekjes oid voor vegetariers kan ook
Dat is echt niet standaard. Ik ken genoeg Nederlanders die nooit varkensvlees eten.quote:Op maandag 16 maart 2026 22:22 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Dat hoort bij de NL keuken dus ik was verbaasd.
Wij hadden een broodje frikandel, dat was wel het enige. Denk ook niet elke dag van de week. Gevulde koeken, snickers e.d. zaten in automaten. Denk dat die inmiddels ook verdwenen zijn, de school van mijn dochter en de school waar ik vandaag was hebben ze niet meer. De school van vandaag had trouwens wel tosti's en broodjes gezond, nu ik er over nadenk. Meeste scholieren hadden gewoon een broodtrommel.quote:Op maandag 16 maart 2026 22:27 schreef nostra het volgende:
Scholen met kantines? Zelfs in mijn tijd, waar de conciërge nog rookhokken voor de scholieren bouwde, kon je daar thee en koffie halen en misschien een gevulde koek ofzo. Geen warm eten.
Een kartonnetje melk had mijn school ook nog.quote:Op maandag 16 maart 2026 22:27 schreef nostra het volgende:
Scholen met kantines? Zelfs in mijn tijd, waar de conciërge nog rookhokken voor de scholieren bouwde, kon je daar thee en koffie halen en misschien een gevulde koek ofzo. Geen warm eten.
Spekjes, rookworst etc. is toch vrij standaard kost bij stamppotten?quote:Op maandag 16 maart 2026 22:29 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dat is echt niet standaard. Ik ken genoeg Nederlanders die nooit varkensvlees eten.
Ten eerste zijn die er ook in vegetarische opties, wat best veel mensen kiezen. Daarnaast is rookworst er ook in kalfsvlees/ of rundvlees.quote:Op maandag 16 maart 2026 22:32 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Spekjes, rookworst etc. is toch vrij standaard kost bij stamppotten?
Brood mee is natuurlijk ook prima. Mag wel vaker i.p.v. al die dingen die kinderen nu meekrijgen.quote:Op maandag 16 maart 2026 22:21 schreef Hanca het volgende:
De Nederlandse traditie is warm eten 's avonds, brood mee naar school. Schoolkantines zijn de afgelopen jaren massaal gesloten. Ik weet niet wat jij wil, maar verder dan 1 keer in de week een pan soep komt de school van mijn dochter niet meer.
In de winter snert serveren met roggebrood, sipelsopje, balkenbrij... in de zomer af en toe een broodje met kaas van ene lokale boerderij bijvoorbeeld.quote:Op maandag 16 maart 2026 22:30 schreef Hanca het volgende:
[..]
Wij hadden een broodje frikandel, dat was wel het enige. Denk ook niet elke dag van de week. Gevulde koeken, snickers e.d. zaten in automaten. Denk dat die inmiddels ook verdwenen zijn, de school van mijn dochter en de school waar ik vandaag was hebben ze niet meer. De school van vandaag had trouwens wel tosti's en broodjes gezond, nu ik er over nadenk. Meeste scholieren hadden gewoon een broodtrommel.
Omdat praktisch ieder ander land geen traditie heeft van brood eten tussen de middag, dan moet je wel warme maaltijden serveren op school. Juist dat brood eten is iets typisch Nederlands, waarom wil je daar zo graag aan tornen en ouders of scholen op kosten jagen?quote:Op maandag 16 maart 2026 22:39 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
In de winter snert serveren met roggebrood, sipelsopje, balkenbrij... in de zomer af en toe een broodje met kaas van ene lokale boerderij bijvoorbeeld.
Zou allemaal prima geregeld moeten kunnen worden. Waarom kan zowel ieder rijk land ter wereld wel schoolkantines onderhouden en wij niet?
Ik impliceerde natuurlijk gratis lunch.quote:Op maandag 16 maart 2026 22:45 schreef Hanca het volgende:
[..]
Omdat praktisch ieder ander land geen traditie heeft van brood eten tussen de middag, dan moet je wel warme maaltijden serveren op school. Juist dat brood eten is iets typisch Nederlands, waarom wil je daar zo graag aan tornen en ouders of scholen op kosten jagen?
Want als alle klasgenootjes wat kopen, kun je moeilijk geen geld mee geven aan je kind. En de andere optie: gratis op de scholen, dat is een onzinnige uitgave van geld wat beter echt naar onderwijs kan.
Op scholen met een grotere populatie kinderen die thuis niet genoeg te eten krijgen is het geen slecht idee, trouwens. Al doe je dan vooral aan symptoombestrijding, je kunt beter de oorzaak dat ze thuis niet genoeg krijgen (armoede) weg nemen.
Of ze dan pasta, bami of stamppot krijgen doet er trouwens sowieso niet toe, als er dan ook maar vegetarische, veganistische, glutenvrije, suikervrije, lactosevrije, citrusvrije (welke opties heb je nog meer?) varianten zijn. Wil je echt dat scholen zich bezig gaan houden met alle mogelijke vormen van voedselallergie?
Gratis bestaat niet. 'Gratis' betekent gewoon: iemand anders moet het betalen.quote:Op maandag 16 maart 2026 22:53 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Ik impliceerde natuurlijk gratis lunch.
[ afbeelding ]
In Finland krijgen *alle* kinderen gratis gezonde lunch op school, én hebben ze 's werelds beste onderwijssysteem. Dat 'geld' dat beter besteed zou kunnen worden klopt dan natuurlijk niet.
Note: BBP per hoofd van de bevolking in Finland is ook nog eens fors lager dan Nederland.
Je had mijn oma eens moeten horen. De Nederlandse traditie is juist tussen de middag warm eten en 's avonds juist brood.quote:Op maandag 16 maart 2026 22:21 schreef Hanca het volgende:
De Nederlandse traditie is warm eten 's avonds, brood mee naar school.
Succes daarmee, je krijgt die dingen zelfs niet in mij, en ik ben zo Nederlands als het maar zijn kan.quote:Op maandag 16 maart 2026 22:39 schreef Mikeytt het volgende:
In de winter snert serveren met roggebrood, sipelsopje, balkenbrij
Rijk of arm, maakt niet uit, ik zie juist steeds meer scholen ontbijt bijvoorbeeld aanbieden en/of een lunch. Dat het niet te doen is vanwege de dingen die jij noemt, is klinkklare onzin.quote:Op maandag 16 maart 2026 22:59 schreef Hanca het volgende:
[..]
Gratis bestaat niet. 'Gratis' betekent gewoon: iemand anders moet het betalen.
En ik noem al 6 vrij gangbare vormen van voedselallergie die in elke school met minsten 500 leerlingen wel voor zullen komen. Vrij inefficiënt als de scholen dat moeten gaan regelen voor die kinderen. En er zijn vast wel meer allergieën.
Geldverspilling, een oplossing voor een niet bestaand probleem.
Dat is een plattelandstraditie in de lage landen.quote:Op maandag 16 maart 2026 23:02 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Je had mijn oma eens moeten horen. De Nederlandse traditie is juist tussen de middag warm eten en 's avonds juist brood.
Die zijn ook Nederlands!!!quote:Op maandag 16 maart 2026 23:32 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Dat is een plattelandstraditie in de lage landen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |