abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 16 maart 2026 @ 21:50:50 #1
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_220361044
In andere landen wordt het politiek afgedwongen om een minimumpercentage aan nationale of regionale gerechten te serveren in schoolkantines.

In Frankrijk krijgen kinderen zelfs escargot op school om zich bekend te maken met de Franse keuken.

Waarom is die suggestie in Nederland nooit geweest? Zover ik weet heeft alleen de BBB/VVD een keer geopperd, maar dit was voor ambtenaren, niet voor scholen.

Zou best goed kunnen zijn en zo behoud je toch nog een stuk cultuur dat verloren dreigt te raken. De cultuur dat we onze eigen keuken nooit eten heeft ervoor gezorgd dat het aandeel Nederlandse restaurants volledig lijkt te verdwijnen.

Kan an sich best toch? Elke maandag, woensdag en vrijdag Hollandse pot op scholen. Nederland heeft echt veel te bieden, maar men komt tegenwoordig niet meer verder dan stamppot. Ik moet soms mijn oma bezoeken voor recepten die werkelijk nergens meer te vinden zijn.
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺
Revolutions are the locomotives of history
  maandag 16 maart 2026 @ 21:53:46 #2
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_220361057
Met of zonder varken?
pi_220361067
Gwn red bull en frikandelbroodje
  maandag 16 maart 2026 @ 21:59:02 #4
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_220361081
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2026 21:53 schreef Richestorags het volgende:
Met of zonder varken?
Niet heel relevant toch? Voor ieder wat wils. Veel gerechten zit wel gewoon varken in, maar een versie met vega spekjes oid voor vegetariers kan ook
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺
  maandag 16 maart 2026 @ 22:01:54 #5
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_220361095
Wakker

Stamppot eten
VBL SC influencer
Left, right, behind
  Moderator maandag 16 maart 2026 @ 22:05:57 #6
5428 crew  miss_sly
pi_220361125
Er zijn amper scholen waar eten wordt geserveerd. En je kunt weinig dwingen aan wat men in de broodtrommeltjes stopt.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_220361142
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2026 21:50 schreef Mikeytt het volgende:
Waarom is die suggestie in Nederland nooit geweest? Zover ik weet heeft alleen de BBB/VVD een keer geopperd, maar dit was voor ambtenaren
Oh? Ik weet alleen dat onze kantines volledig vegetarisch zijn geworden.
  maandag 16 maart 2026 @ 22:19:45 #8
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_220361205
quote:
7s.gif Op maandag 16 maart 2026 22:05 schreef miss_sly het volgende:
Er zijn amper scholen waar eten wordt geserveerd. En je kunt weinig dwingen aan wat men in de broodtrommeltjes stopt.
Dat is sowieso al een eerste stap die gezet moet worden. We zijn echt 1 van de weinige rijke landen zonder 'echte' schoolkantines.

Broodtrommels controleren kan trouwens wel. Op de school van mijn neefje mag je bijvoorbeeld geen witbrood of Wicky meegeven. Alleen volkoren en water
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺
pi_220361213
De Nederlandse traditie is warm eten 's avonds, brood mee naar school. Schoolkantines zijn de afgelopen jaren massaal gesloten. Ik weet niet wat jij wil, maar verder dan 1 keer in de week een pan soep komt de school van mijn dochter niet meer.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_220361217
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2026 22:19 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
Op de school van mijn neefje mag je bijvoorbeeld geen witbrood of Wicky meegeven. Alleen volkoren en water
Absurde bemoeienis, natuurlijk. En echt niet afdwingbaar.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  maandag 16 maart 2026 @ 22:22:43 #11
396550 Richestorags
pi_220361221
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2026 21:59 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
Niet heel relevant toch? Voor ieder wat wils. Veel gerechten zit wel gewoon varken in, maar een versie met vega spekjes oid voor vegetariers kan ook
Dat hoort bij de NL keuken dus ik was verbaasd.
pi_220361245
Scholen met kantines? Zelfs in mijn tijd, waar de conciërge nog rookhokken voor de scholieren bouwde, kon je daar thee en koffie halen en misschien een gevulde koek ofzo. Geen warm eten.
Destroy the spineless; show me it's real
L’État, c’est la grande fiction à travers laquelle tout le monde s’efforce de vivre aux dépens de tout le monde.
  Moderator maandag 16 maart 2026 @ 22:29:48 #13
5428 crew  miss_sly
pi_220361262
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2026 22:22 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Dat hoort bij de NL keuken dus ik was verbaasd.
Dat is echt niet standaard. Ik ken genoeg Nederlanders die nooit varkensvlees eten.
pi_220361268
quote:
10s.gif Op maandag 16 maart 2026 22:27 schreef nostra het volgende:
Scholen met kantines? Zelfs in mijn tijd, waar de conciërge nog rookhokken voor de scholieren bouwde, kon je daar thee en koffie halen en misschien een gevulde koek ofzo. Geen warm eten.
Wij hadden een broodje frikandel, dat was wel het enige. Denk ook niet elke dag van de week. Gevulde koeken, snickers e.d. zaten in automaten. Denk dat die inmiddels ook verdwenen zijn, de school van mijn dochter en de school waar ik vandaag was hebben ze niet meer. De school van vandaag had trouwens wel tosti's en broodjes gezond, nu ik er over nadenk. Meeste scholieren hadden gewoon een broodtrommel.
  Moderator maandag 16 maart 2026 @ 22:30:45 #15
5428 crew  miss_sly
pi_220361270
quote:
10s.gif Op maandag 16 maart 2026 22:27 schreef nostra het volgende:
Een kartonnetje melk had mijn school ook nog.
  maandag 16 maart 2026 @ 22:32:36 #16
396550 Richestorags
pi_220361279
quote:
7s.gif Op maandag 16 maart 2026 22:29 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Dat is echt niet standaard. Ik ken genoeg Nederlanders die nooit varkensvlees eten.
Spekjes, rookworst etc. is toch vrij standaard kost bij stamppotten?
  Moderator maandag 16 maart 2026 @ 22:34:41 #17
5428 crew  miss_sly
pi_220361294
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2026 22:32 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Spekjes, rookworst etc. is toch vrij standaard kost bij stamppotten?
Ten eerste zijn die er ook in vegetarische opties, wat best veel mensen kiezen. Daarnaast is rookworst er ook in kalfsvlees/ of rundvlees.

Bij stamppotten kun je verder ook heel goed gehaktballen eten, ook van rundergehakt.
  maandag 16 maart 2026 @ 22:36:23 #18
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_220361304
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2026 22:21 schreef Hanca het volgende:
De Nederlandse traditie is warm eten 's avonds, brood mee naar school. Schoolkantines zijn de afgelopen jaren massaal gesloten. Ik weet niet wat jij wil, maar verder dan 1 keer in de week een pan soep komt de school van mijn dochter niet meer.
Brood mee is natuurlijk ook prima. Mag wel vaker i.p.v. al die dingen die kinderen nu meekrijgen.
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺
  maandag 16 maart 2026 @ 22:39:48 #19
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_220361318
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2026 22:30 schreef Hanca het volgende:

[..]
Wij hadden een broodje frikandel, dat was wel het enige. Denk ook niet elke dag van de week. Gevulde koeken, snickers e.d. zaten in automaten. Denk dat die inmiddels ook verdwenen zijn, de school van mijn dochter en de school waar ik vandaag was hebben ze niet meer. De school van vandaag had trouwens wel tosti's en broodjes gezond, nu ik er over nadenk. Meeste scholieren hadden gewoon een broodtrommel.
In de winter snert serveren met roggebrood, sipelsopje, balkenbrij... in de zomer af en toe een broodje met kaas van ene lokale boerderij bijvoorbeeld.

Zou allemaal prima geregeld moeten kunnen worden. Waarom kan zowel ieder rijk land ter wereld wel schoolkantines onderhouden en wij niet?
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺
pi_220361342
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2026 22:39 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
In de winter snert serveren met roggebrood, sipelsopje, balkenbrij... in de zomer af en toe een broodje met kaas van ene lokale boerderij bijvoorbeeld.

Zou allemaal prima geregeld moeten kunnen worden. Waarom kan zowel ieder rijk land ter wereld wel schoolkantines onderhouden en wij niet?
Omdat praktisch ieder ander land geen traditie heeft van brood eten tussen de middag, dan moet je wel warme maaltijden serveren op school. Juist dat brood eten is iets typisch Nederlands, waarom wil je daar zo graag aan tornen en ouders of scholen op kosten jagen?

Want als alle klasgenootjes wat kopen, kun je moeilijk geen geld mee geven aan je kind. En de andere optie: gratis op de scholen, dat is een onzinnige uitgave van geld wat beter echt naar onderwijs kan.

Op scholen met een grotere populatie kinderen die thuis niet genoeg te eten krijgen is het geen slecht idee, trouwens. Al doe je dan vooral aan symptoombestrijding, je kunt beter de oorzaak dat ze thuis niet genoeg krijgen (armoede) weg nemen.

Of ze dan pasta, bami of stamppot krijgen doet er trouwens sowieso niet toe, als er dan ook maar vegetarische, veganistische, glutenvrije, suikervrije, lactosevrije, notenvrije, citrusvrije (welke opties heb je nog meer?) varianten zijn. Wil je echt dat scholen zich bezig gaan houden met alle mogelijke vormen van voedselallergie?

[ Bericht 3% gewijzigd door Hanca op 16-03-2026 22:51:51 ]
  maandag 16 maart 2026 @ 22:53:50 #21
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_220361382
quote:
1s.gif Op maandag 16 maart 2026 22:45 schreef Hanca het volgende:

[..]
Omdat praktisch ieder ander land geen traditie heeft van brood eten tussen de middag, dan moet je wel warme maaltijden serveren op school. Juist dat brood eten is iets typisch Nederlands, waarom wil je daar zo graag aan tornen en ouders of scholen op kosten jagen?

Want als alle klasgenootjes wat kopen, kun je moeilijk geen geld mee geven aan je kind. En de andere optie: gratis op de scholen, dat is een onzinnige uitgave van geld wat beter echt naar onderwijs kan.

Op scholen met een grotere populatie kinderen die thuis niet genoeg te eten krijgen is het geen slecht idee, trouwens. Al doe je dan vooral aan symptoombestrijding, je kunt beter de oorzaak dat ze thuis niet genoeg krijgen (armoede) weg nemen.

Of ze dan pasta, bami of stamppot krijgen doet er trouwens sowieso niet toe, als er dan ook maar vegetarische, veganistische, glutenvrije, suikervrije, lactosevrije, citrusvrije (welke opties heb je nog meer?) varianten zijn. Wil je echt dat scholen zich bezig gaan houden met alle mogelijke vormen van voedselallergie?
Ik impliceerde natuurlijk gratis lunch.

In Finland krijgen *alle* kinderen gratis gezonde lunch op school, én hebben ze 's werelds beste onderwijssysteem. Dat 'geld' dat beter besteed zou kunnen worden klopt dan natuurlijk niet.

Note: BBP per hoofd van de bevolking in Finland is ook nog eens fors lager dan Nederland.
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺
pi_220361413
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2026 22:53 schreef Mikeytt het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

In Finland krijgen *alle* kinderen gratis gezonde lunch op school, én hebben ze 's werelds beste onderwijssysteem. Dat 'geld' dat beter besteed zou kunnen worden klopt dan natuurlijk niet.

Note: BBP per hoofd van de bevolking in Finland is ook nog eens fors lager dan Nederland.
Gratis bestaat niet. 'Gratis' betekent gewoon: iemand anders moet het betalen.

En ik noem al 6 vrij gangbare vormen van voedselallergie die in elke school met minsten 500 leerlingen wel voor zullen komen. Vrij inefficiënt als de scholen dat moeten gaan regelen voor die kinderen. En er zijn vast wel meer allergieën.
Geldverspilling, een oplossing voor een niet bestaand probleem.
  maandag 16 maart 2026 @ 23:01:17 #23
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_220361423
Ik pleit voor biest.
Het antwoord op de belangrijkste vraag van alle vragen? 42!
  maandag 16 maart 2026 @ 23:02:52 #24
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_220361428
quote:
De Nederlandse traditie is warm eten 's avonds, brood mee naar school.
Je had mijn oma eens moeten horen. De Nederlandse traditie is juist tussen de middag warm eten en 's avonds juist brood.
  maandag 16 maart 2026 @ 23:04:28 #25
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_220361433
quote:
In de winter snert serveren met roggebrood, sipelsopje, balkenbrij
Succes daarmee, je krijgt die dingen zelfs niet in mij, en ik ben zo Nederlands als het maar zijn kan.

quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2026 22:59 schreef Hanca het volgende:

[..]

En ik noem al 6 vrij gangbare vormen van voedselallergie die in elke school met minsten 500 leerlingen wel voor zullen komen. Vrij inefficiënt als de scholen dat moeten gaan regelen voor die kinderen. En er zijn vast wel meer allergieën.
Rijk of arm, maakt niet uit, ik zie juist steeds meer scholen ontbijt bijvoorbeeld aanbieden en/of een lunch. Dat het niet te doen is vanwege de dingen die jij noemt, is klinkklare onzin.
  maandag 16 maart 2026 @ 23:32:43 #26
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220361541
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2026 23:02 schreef Vis1980 het volgende:

[..]
Je had mijn oma eens moeten horen. De Nederlandse traditie is juist tussen de middag warm eten en 's avonds juist brood.
Dat is een plattelandstraditie in de lage landen.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
  dinsdag 17 maart 2026 @ 00:11:47 #27
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_220361602
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2026 23:32 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Dat is een plattelandstraditie in de lage landen.
Die zijn ook Nederlands!!!

;)

We zijn een piepklein land, waar je al allerlei verschillen kan vinden in tradities en opvattingen. Zodra mensen het gaan hebben over traditioneel Nederlands, bedoelen ze heel vaak: 'wat wij in de familie deden toen ik klein was'.
pi_220361779
quote:
7s.gif Op maandag 16 maart 2026 22:05 schreef miss_sly het volgende:
Hoor wel steeds vaker dat scholen verbieden dat ouders frisdrank en snoep meegeven aan kinderen voor hun lunch

Opzich niet verkeerd lijkt mij
pi_220361974
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2026 03:52 schreef 111210 het volgende:

[..]
Hoor wel steeds vaker dat scholen verbieden dat ouders frisdrank en snoep meegeven aan kinderen voor hun lunch

Opzich niet verkeerd lijkt mij
Snoep verbieden lijkt me prima en gebeurt op misschien wel de meerderheid van de basisscholen. Frisdrank heb ik wat meer moeite mee, als je daar ook de taksi en de wicky onder verstaat. Niet ieder kind drinkt nou eenmaal water en genoeg drinken is nog belangrijker dan wat je drinkt. Kinderen die de hele schooldag niet drinken omdat ze geen water lusten is een slecht idee.
  dinsdag 17 maart 2026 @ 07:41:51 #30
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_220362118
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2026 06:51 schreef Hanca het volgende:

[..]
Snoep verbieden lijkt me prima en gebeurt op misschien wel de meerderheid van de basisscholen. Frisdrank heb ik wat meer moeite mee, als je daar ook de taksi en de wicky onder verstaat. Niet ieder kind drinkt nou eenmaal water en genoeg drinken is nog belangrijker dan wat je drinkt. Kinderen die de hele schooldag niet drinken omdat ze geen water lusten is een slecht idee.
Kinderen die geen water lusten is wel echt het meest 2026-parenting achtige wat ik tot nu toe heb gehoord.

Bezoekje van de jeugdzorg aan de ouders lijkt me dan meer passend. :')
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺
  dinsdag 17 maart 2026 @ 07:44:14 #31
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_220362131
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2026 23:02 schreef Vis1980 het volgende:

[..]
Bij 1 van mijn oma's (Friesland) ook juist traditioneel om warm te eten tussen de middag.

Koude lunch is denk ik meer wat in de grotere steden of in de randstad.
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺
  dinsdag 17 maart 2026 @ 07:46:09 #32
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_220362137
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2026 23:04 schreef Vis1980 het volgende:
Succes daarmee, je krijgt die dingen zelfs niet in mij, en ik ben zo Nederlands als het maar zijn kan.
Dat is dus ook het probleem. Niets mis met snert, of uiensoep...

Maar kinderen worden er niet meer aan blootgesteld waardoor de gerechten dreigen te verdwijnen.

Franse kinderen zullen de eerste keer ook niet laaiend zijn over escargot, maar wordt wel geserveerd.
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺
  dinsdag 17 maart 2026 @ 07:48:49 #34
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_220362148
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2026 22:59 schreef Hanca het volgende:

[..]

Hoe verklaar je dat het in andere landen wel goed geregeld kan worden? Het lijkt me niet dat er in Finland geen kinderen met een allergie zijn.

Toen ik op school zat, werd er ook rekening gehouden met allergieën met bijvoorbeeld schoolfruit en schoolmelk. Dat was ook geen probleem.
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺
pi_220362151
quote:

[..]
Dat is sowieso al een eerste stap die gezet moet worden. We zijn echt 1 van de weinige rijke landen zonder 'echte' schoolkantines.

Broodtrommels controleren kan trouwens wel. Op de school van mijn neefje mag je bijvoorbeeld geen witbrood of Wicky meegeven. Alleen volkoren en water
en wat gaan ze doen als je dat niet doet? je neefje niet laten eten? _O-

volledige gestoordheid :')
mentions en alerts staan uit, pm/dm mij
pi_220362160
Nog iets waar de overheid zich niet mee bezig zou moeten houden.

Maar in principe zou het wel positief zijn als er op meer scholen gezond eten werd geserveerd dat bij de prijs inbegrepen is.
The problem with socialism is that you eventually run out of other people's money
  dinsdag 17 maart 2026 @ 07:52:41 #37
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_220362165
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 maart 2026 07:49 schreef mschol het volgende:

[..]
en wat gaan ze doen als je dat niet doet? je neefje niet laten eten? _O-

volledige gestoordheid :')
Is op steeds meer "gezonde scholen" het geval.

Dat slaat verder natuurlijk ook nergens op, want het is een recept om kinderen met een eetstoornis te kweken.
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺
pi_220362172
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2026 07:41 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
Kinderen die geen water lusten is wel echt het meest 2026-parenting achtige wat ik tot nu toe heb gehoord.

Jij hebt duidelijk geen kinderen en ook nooit met kinderen te maken gehad. Kinderen die geen water lusten is van alle tijden.
  dinsdag 17 maart 2026 @ 08:07:07 #39
68091 borbit
Is dit het begin van een pr0n?
pi_220362222
quote:

[..]

Ik geloof letterlijk niet dat ze op de school van je neefje daadwerkelijk de broodtrommels gaan controleren. Hoe werkt dat überhaupt denk je. Als een kindje witbrood en een wicky mee krijgt gooit de meester dat weg en moet het kindje maar de hele dag zonder eten en drinken? Misschien dat ze jaarlijks een brief sturen naar de ouders om ze op te roepen gezond eten mee te geven?
  dinsdag 17 maart 2026 @ 08:23:51 #40
500822 Niels0Kurovski
Extreem linkshandig
pi_220362271
Nederlands eten. Verlepte bammetjes als lunch, liefst de avond tevoren gesmeerd en er nog trots op zijn ook dat moeders de vrouw dat voor ze doet. :')_!
Alles blijft. Alles gaat voorbij. Alles blijft voorbijgaan. JD.
pi_220362492
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2026 08:23 schreef Niels0Kurovski het volgende:
Nederlands eten. Verlepte bammetjes als lunch, liefst de avond tevoren gesmeerd en er nog trots op zijn ook dat moeders de vrouw dat voor ze doet. :')_!
je hebt wel een heel verkeerd beeld van nederlands eten/lunch :')
mentions en alerts staan uit, pm/dm mij
  dinsdag 17 maart 2026 @ 09:04:17 #42
500822 Niels0Kurovski
Extreem linkshandig
pi_220362517
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 maart 2026 09:00 schreef mschol het volgende:

[..]
Hahaha, nee hoor. Nederland is totaal niet gastronomisch.
pi_220362890
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2026 06:51 schreef Hanca het volgende:

[..]
Melk en thee heb je ook nog
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2026 07:54 schreef Hanca het volgende:

[..]
Jij hebt duidelijk geen kinderen en ook nooit met kinderen te maken gehad. Kinderen die geen water lusten is van alle tijden.
Die van ons drinkt gewoon water, omdat wij die andere troep niet standaard in huis hebben.

Met feestjes is limo of een pakje prima. Maar verder moet het geen gewoonte worden.
Ligt dus gewoon aan de ouders hoe daar mee omgegaan wordt
pi_220362907
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 maart 2026 09:00 schreef mschol het volgende:

[..]
Mwa zie er nog best vaak wat boomers op werk die een bruin bammetje of een klef wit bolletje met een plakje cervelaat meenemen van huis :`)
  dinsdag 17 maart 2026 @ 10:04:29 #45
500822 Niels0Kurovski
Extreem linkshandig
pi_220363174
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 maart 2026 09:30 schreef 111210 het volgende:

[..]
[..]
Die van ons drinkt gewoon water, omdat wij die andere troep niet standaard in huis hebben.

Met feestjes is limo of een pakje prima. Maar verder moet het geen gewoonte worden.
Ik haal zelf wel eens Roosvicee in huis als ik kinderen over de vloer heb. Dat is wel verantwoord, staat in de winkel bij de babyvoeding lol. Zelf jus d'orange persen ben ik ook niet te beroerd voor, maar verder gewoon standaard water met een lichte bruis of (groene) thee. Met de lunch een gekookt eitje/kaas/worst met serieus brood en wat rauwkost is ook niet verkeerd en fruit natuurlijk. Griekse yoghurt met zelfgeplukte bramen bijvoorbeeld. Zelfgekweekte tuinkers op brood doet het ook prima.

Nou heb ik zelf geen kinderen, maar heb drie keer voogdij gedragen dus ik weet wel wat. Muesli kun je ze ook prima geven en soep is natuurlijk altijd goed vooral als extra in de winter.

Als je dingen op school wil gaan regelen moeten ouders dat maar gezamenlijk gaan doen. Om dat ook weer op het bordje van scholen te leggen is te veel. Laat Den Haag maar 'ns over de brug komen met schoolzwemmen, dat vind ik al heel wat.
pi_220363195
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2026 10:04 schreef Niels0Kurovski het volgende:

[..]
Ik haal zelf wel eens Roosvicee in huis als ik kinderen over de vloer heb. Dat is wel verantwoord, staat in de winkel bij de babyvoeding lol. Zelf jus d'orange persen ben ik ook niet te beroerd voor
Niks mis met af en toe geven, maar in verse jus zit dus meer suiker dan cola. En roosvicee is uiteindelijk ook gewoon suiker.
  dinsdag 17 maart 2026 @ 10:17:20 #47
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_220363242
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 maart 2026 09:30 schreef 111210 het volgende:

[..]
[..]

Mijn dochter wil zelf de hele tijd water en houdt niet van de prik in frisdrank. Ze wordt volgende maand 12. Nu kan ik mezelf op de borst gaan slaan, maar uiteindelijk hadden we gewoon geluk dat het zo uitpakte. Ook op school drinkt ze water en dat is wel van deze tijd, wij mochten vaak alleen maar in de pauzes drinken toen ik naar de basisschool ging, maar tegenwoordig mogen ze water pakken wanneer ze willen. Toch drinken de meeste kinderen in de klas prik thuis.
  dinsdag 17 maart 2026 @ 10:39:13 #48
500822 Niels0Kurovski
Extreem linkshandig
pi_220363356
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2026 10:08 schreef 111210 het volgende:

[..]
Niks mis met af en toe geven, maar in verse jus zit dus meer suiker dan cola. En roosvicee is uiteindelijk ook gewoon suiker.
Indd af en toe. Water blijft het beste, maar zoals ik al zei, gezonde voeding is niet zo ingewikkeld, gewoon wat moeite in steken. Zelf eet ik trouwens meestal warm met de lunch. Rijst, pasta, soep, salade, dat soort dingen. Altijd selbstgemacht.
  dinsdag 17 maart 2026 @ 12:00:41 #49
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220363797
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2026 22:53 schreef Mikeytt het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Goed punt.
Wij hebben een erbarmelijke eet cultuur voor zowel scholieren als werknemers. Een "lekker broodje kaas" lijkt het adagium te zijn, het mag ook niks kosten. In heel veel landen eten kinderen verplicht met de kost van school mee, dikwijls warme voedzame maaltijden. Idem voor werknemers.

Wat mij betreft gaat dit veranderen. Als ik tussen de middag slechts een broodje kaas eet voel ik mij in de middag lichtjes of vermoeid.
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
  dinsdag 17 maart 2026 @ 12:00:48 #50
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_220363799
Als ze laffe Hollandse hap gaan serveren op scholen, dan klinkt dat als een voorportaal van de hel. Ik zou als kind smeken om naar een islamitische school te mogen.
  dinsdag 17 maart 2026 @ 12:11:02 #51
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220363836
quote:

[..]

De ironie is dat het vaak wel verplicht is voor werknemers en studenten in landen die stukken armer zijn dan wij. Deze hele discussie gaat feitelijk over een verschrikkelijke Hollandse gierigheid om iets te betalen voor een fatsoenlijke lunch.
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
  dinsdag 17 maart 2026 @ 19:34:43 #52
402274 Cruzinats
we were kings, and such
pi_220367014
Zuivel en fruit aanbieden naast wat ze zelf meenemen lijkt mij voldoende. Zo krijgen ze tenminste nog wat gezonde voedingsstoffen en eiwitten binnen. Een kommetje kwark of skyr, heb je tegenwoordig ook zonder lactose. Zorg eventueel voor toppings zoals nootjes, honing en banaan/aardbei/bessen/etc.

Vroeger kregen wij ook vaak een pakje melk bij de lunch op school.
pi_220367048
Wat is nederlands eten. Wie eet er tegenwoordig nog elke avond aardappelen?
  dinsdag 17 maart 2026 @ 20:17:35 #54
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_220367707
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2026 12:00 schreef Qarrad het volgende:
Als ze laffe Hollandse hap gaan serveren op scholen, dan klinkt dat als een voorportaal van de hel. Ik zou als kind smeken om naar een islamitische school te mogen.
GTFO

En dan die achterlijke ideologie erbij krijgen...

Je krijgt naast je heel culinair superbe stukje schaap ook nog wat vrouwen- en homohaat erbij... smakelijk.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  dinsdag 17 maart 2026 @ 20:17:44 #55
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220367711
Ik denk dat er wel nuttigere dingen gedaan kunnen worden dan micromanagen wat leerlingen eten tussen de middag.
pi_220368263
Mijn oudste 2 kregen altijd en alleen maar fruit mee naar school en daar was geen discussie over mogelijk. maar de jongste weigert het permanent dus die krijgt een koek mee. :')

We hebben schoolfruit. Nadat de middelste van school ging natuurlijk }:|
Elke week verschillende stukken fruit voor elk kind dus zelf hoeven we ook geen fruit te kopen. Maar kotertjelief weigert het dus gewoon.

Deze drinkt dan wel weer water. Maar hij lust het water op school niet. Dus flessen van thuis mee. Tussen de middag boterham met hagelslag.

Volkorenbrood. Geen van de drie kinderen kreeg wit. Dat is dan wel weer gelukt.

Maar volledige maaltijden? Met alle allergieën en weigeringen van soorten voedsel?
Ik wens ze succes. Mijn zegen hebben ze hoor :D
♡ Sa fier as de moanne, - en werom ♡
  Moderator dinsdag 17 maart 2026 @ 21:58:51 #57
236264 crew  capricia
pi_220368610
quote:
99s.gif Op dinsdag 17 maart 2026 21:10 schreef Vlinder het volgende:
Mijn oudste 2 kregen altijd en alleen maar fruit mee naar school en daar was geen discussie over mogelijk. maar de jongste weigert het permanent dus die krijgt een koek mee. :')

We hebben schoolfruit. Nadat de middelste van school ging natuurlijk }:|
Elke week verschillende stukken fruit voor elk kind dus zelf hoeven we ook geen fruit te kopen. Maar kotertjelief weigert het dus gewoon.

Deze drinkt dan wel weer water. Maar hij lust het water op school niet. Dus flessen van thuis mee. Tussen de middag boterham met hagelslag.

Volkorenbrood. Geen van de drie kinderen kreeg wit. Dat is dan wel weer gelukt.

Maar volledige maaltijden? Met alle allergieën en weigeringen van soorten voedsel?
Ik wens ze succes. Mijn zegen hebben ze hoor :D
Als ik zie wat mijn dochter meeneemt naar de middelbare, is dat eigenlijk nooit een zelf gesmeerde boterham.
Meestal gewoon iets voorverpakts. Pakje crackers of een pakje rijstwafels ofzo. Of een keer een Liga haverkick. En (meestal) wel fruit en altijd een Dopper water. En soms ook een halve komkommer of een zak wortels. Die ben ik dan opeens kwijt als ik dat ding voor het avondeten nodig heb :')

Lijkt wel of ze meerdere kleinere snackmomenten hebben. En niet echt letterlijk één lunch gebruiken, zeg maar. Op de middelbare dan.

En dat laatste: ik denk ook dat het geen succes gaat worden, die schoolmaaltijden. We zijn het niet gewend, hebben inmiddels te veel 'unieke' kinderen en ouders. :D
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
  dinsdag 17 maart 2026 @ 22:27:00 #58
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220368762
quote:
7s.gif Op dinsdag 17 maart 2026 12:00 schreef phpmystyle het volgende:

In heel veel landen eten kinderen verplicht met de kost van school mee, dikwijls warme voedzame maaltijden.
Was het kabinet Rutte 4 blijven zitten dan zou dat ook ingevoerd zijn.
  dinsdag 17 maart 2026 @ 22:28:33 #59
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220368776
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2026 22:27 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Was het kabinet Rutte 4 blijven zitten dan zou dat ook ingevoerd zijn.
Waren dat niet die boterhammen op arme acholen?
Ik wil dat het integraal wordt ingevoerd, ook voor bedrijven.
  Moderator dinsdag 17 maart 2026 @ 22:57:51 #60
236264 crew  capricia
pi_220368936
Heb eigenlijk liever dat ze lekker naar buiten gaan (en daar al lopend/spelend hun boterham of rijstwafels of whatever eten), dan dat ze weer verplicht binnen met hun klas aan een tafel zitten. Dat doen ze immers al de hele dag.

Fruit aanbieden vind ik wel een goed idee, trouwens.
- Goethe, “Faust”
pi_220368992
Als kind opgegroeid met tussen de middag warm eten en s'avonds brood. Op de middelbare kreeg ik een lunchbox mee met brood en in de kantine kon je er een flesje cola, sinas of seven-up erbij kopen. Mijn kinderen heb ik zolang mogelijk ook tussen de middag uit praktische overwegingen (werkte zelf in buitenschoolse uren) warm eten gegeven. Zowel in Frankrijk als Engeland is al veel langer de traditie om een warme maaltijd aan te bieden onder schooltijd, daar kennen ze dat helemaal niet dat je tussen de middag nog naar huis kunt bij een thuisblijvende moeder.

Het is al triest dat ze nu aan scholen subsidie geven om kinderen uberhaupt een ontbijt te geven.
  dinsdag 17 maart 2026 @ 23:10:11 #62
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_220368999
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2026 20:17 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
GTFO

En dan die achterlijke ideologie erbij krijgen...

Je krijgt naast je heel culinair superbe stukje schaap ook nog wat vrouwen- en homohaat erbij... smakelijk.

Als ik geen tot snot gekookte spruiten hoef te eten is me dat wel iets waard. Ik leer desnoods die hele Koran uit het hoofd.
  dinsdag 17 maart 2026 @ 23:11:27 #63
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_220369007
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2026 23:10 schreef Qarrad het volgende:

[..]
Als ik geen tot snot gekookte spruiten hoef te eten is me dat wel iets waard. Ik leer desnoods die hele Koran uit het hoofd.
Je kunt ook gewoon naar Brabant afzakken en Bourgondisch genieten... iets minder rigoureus.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  dinsdag 17 maart 2026 @ 23:12:48 #64
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_220369011
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2026 23:11 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Je kunt ook gewoon naar Brabant afzakken en Bourgondisch genieten... iets minder rigoureus.
Van mdma verdwijnt je eetlust doorgaans.
VBL SC influencer
Left, right, behind
  dinsdag 17 maart 2026 @ 23:13:34 #65
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_220369016
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 maart 2026 23:12 schreef Caland het volgende:

[..]
Van mdma verdwijnt je eetlust doorgaans.
Geen idee wat dat is.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  dinsdag 17 maart 2026 @ 23:13:43 #66
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_220369017
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2026 23:11 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Worstenbroodjes klinkt al een stuk beter inderdaad. Çig köfte echter...
  dinsdag 17 maart 2026 @ 23:14:12 #67
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_220369020
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2026 23:13 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Geen idee wat dat is.
Dat is waar alle tieners ja tegen zeggen.
  dinsdag 17 maart 2026 @ 23:14:14 #68
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_220369022
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2026 23:13 schreef Qarrad het volgende:

[..]
Worstenbroodjes klinkt al een stuk beter inderdaad. Çig köfte echter...
Liever Grieks.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  dinsdag 17 maart 2026 @ 23:14:45 #69
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_220369026
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2026 23:13 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Geen idee wat dat is.
Zonde.
VBL SC influencer
Left, right, behind
  dinsdag 17 maart 2026 @ 23:15:07 #70
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_220369027
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2026 23:14 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Liever Grieks.
Must...not...engage...
  dinsdag 17 maart 2026 @ 23:15:24 #71
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_220369028
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 maart 2026 23:14 schreef Caland het volgende:

[..]
Zonde.
ja dat ken ik als Brabantse paap dan weer wel... niet te vreten.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  dinsdag 17 maart 2026 @ 23:15:42 #72
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_220369029
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2026 23:15 schreef Qarrad het volgende:

[..]
Must...not...engage...
manmanman :N
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_220369034
Niets mis met een zuurkoolstamppot meej een HEMA worst of twee erin :9
  dinsdag 17 maart 2026 @ 23:17:21 #74
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_220369036
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2026 23:15 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
manmanman :N
Αυτό μοιάζει με μια πολύ αργή συζήτηση
  dinsdag 17 maart 2026 @ 23:18:23 #75
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_220369041
quote:
10s.gif Op dinsdag 17 maart 2026 23:16 schreef UitStraling het volgende:
Niets mis met een zuurkoolstamppot meej een HEMA worst of twee erin :9
Nasi goreng built this beautiful body.
  dinsdag 17 maart 2026 @ 23:18:52 #76
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_220369043
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2026 23:17 schreef Qarrad het volgende:

[..]
Αυτό μοιάζει με μια πολύ αργή συζήτηση
:{w
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  Moderator dinsdag 17 maart 2026 @ 23:21:00 #77
236264 crew  capricia
pi_220369049
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2026 23:18 schreef Qarrad het volgende:

[..]
Blauwe hap op woensdag. Is de overgang naar de toekomstige opkomstplicht ook niet zo groot. :+

En katholieke scholen hebben natuurlijk op vrijdag vis.
Bij moslimscholen heeft de keukenbrigade het makkelijker tijdens de ramadan.
- Goethe, “Faust”
  dinsdag 17 maart 2026 @ 23:22:01 #78
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_220369051
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2026 12:00 schreef Qarrad het volgende:
Dit ja!
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_220369055
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2026 23:18 schreef Qarrad het volgende:

[..]
Haggis built my Tarzan shape.
  Moderator dinsdag 17 maart 2026 @ 23:23:22 #80
236264 crew  capricia
pi_220369059
quote:
7s.gif Op dinsdag 17 maart 2026 23:22 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Dit ja!
Die kantine is al een paar weken dicht, volgens mij?

Een schoolmaaltijd tijdens ramadan op een islamitische school. :D
- Goethe, “Faust”
pi_220369061
quote:
7s.gif Op dinsdag 17 maart 2026 23:22 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Dit ja!
Ja, bijna overal is het gebruikelijk om twee warme maaltijden per dag te eten, we zitten hier maar karig brood te knauwen tussen de middag of in de avond.. :D
  dinsdag 17 maart 2026 @ 23:29:11 #82
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_220369080
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2026 23:24 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Ja, bijna overal is het gebruikelijk om twee warme maaltijden per dag te eten, we zitten hier maar karig brood te knauwen tussen de middag of in de avond.. :D
quote:
How to pack a Norwegian sandwich, the world’s most boring lunch

https://www.vox.com/the-h(...)ch-sandwich-matpakke
pi_220369089
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2026 23:29 schreef Qarrad het volgende:

[..]
[..]

hahaha, ja, daar moet je ook niet wezen voor lekker eten, gotsamme, heb nog steeds het beeld van een halve gekookte schapenkop als traditioneel Noors voer sinds het programma WvL.. :D
pi_220369095
Mijn moeder was s'werelds slechtste kok dus ik vond als ukkie vaak boterhammen zonder beleg met margarine aan de verkeerde kant erop terug in mijn broodtrommeltje :{
  Moderator dinsdag 17 maart 2026 @ 23:35:08 #85
236264 crew  capricia
pi_220369100
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2026 23:32 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
hahaha, ja, daar moet je ook niet wezen voor lekker eten, gotsamme, heb nog steeds het beeld van een halve gekookte schapenkop als traditioneel Noors voer sinds het programma WvL.. :D
En bij de Zweedse week op school een lekker blikje specialiteiten opentrekken. In de kantine.
- Goethe, “Faust”
  dinsdag 17 maart 2026 @ 23:36:21 #86
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_220369107
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 maart 2026 23:35 schreef capricia het volgende:

[..]
En bij de Zweedse week op school een lekker blikje specialiteiten opentrekken. In de kantine.
[ afbeelding ]
_O-
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_220369113
Wat eten betreft kunnen we nog wat leren van de Turken, altijd verse groentes, altijd warm, heel veel vooral heel veel.. :D
  woensdag 18 maart 2026 @ 00:41:38 #88
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_220369288
quote:
Dat is een heel recente "traditie".
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_220369579
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 00:41 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Dat is een heel recente "traditie".
We waren hier vanaf de Middeleeuwen al echte broodeters, wat ze in Frankrijk en Italië nooit zijn geweest. Maar sinds einde 19e eeuw is er het ritme van brood eten tussen de middag in de grotere steden, we doen dat dus al zo'n 150 jaar. Alleen op het platteland is het wat recenter.

https://www.vice.com/nl/a(...)se-bammetjescultuur/

quote:
Wethouder De Miranda schreef in 1921 in zijn boek hierover de volgende woorden: “Zoo geraakte het gebruik van een warm middagmaal in diskrediet. De zakjes met brood verdreven in snel tempo het aangewende hulpmiddel van pannetjes en potjes, die naar fabriek of werkplaats gebracht werden en in den regel voor drievierde met aardappelen gevuld.” De lunch werd zo synoniem aan de ochtendmaaltijd, die al na de middeleeuwen bestond uit een boterham met overwegend een plakje kaas of een mesveeg jam.
pi_220369869
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2026 09:32 schreef 111210 het volgende:

[..]
Mwa zie er nog best vaak wat boomers op werk die een bruin bammetje of een klef wit bolletje met een plakje cervelaat meenemen van huis :`)
Geen boomer maar doe dat ook.
Dat is de basis voor als de kantine weer smerige soepen heeft.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  woensdag 18 maart 2026 @ 09:58:32 #91
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220370355
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 maart 2026 23:21 schreef capricia het volgende:

[..]

En katholieke scholen hebben natuurlijk op vrijdag vis.

Gebeurt dat nog?
  woensdag 18 maart 2026 @ 09:59:15 #92
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220370361
quote:
1s.gif Op woensdag 18 maart 2026 07:23 schreef Hanca het volgende:

[..]
We waren hier vanaf de Middeleeuwen al echte broodeters, wat ze in Frankrijk en Italië nooit zijn geweest. Maar sinds einde 19e eeuw is er het ritme van brood eten tussen de middag in de grotere steden, we doen dat dus al zo'n 150 jaar. Alleen op het platteland is het wat recenter.

[..]

En dat vind jij goed?
  woensdag 18 maart 2026 @ 10:00:28 #93
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220370369
Veel grote werkgevers hebben tegenwoordig trouwens gewoon een restaurant waar je warm kan lunchen.
pi_220370399
quote:
7s.gif Op woensdag 18 maart 2026 09:59 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
En dat vind jij goed?
Aangezien zowel ik als mijn kinderen echte broodliefhebbers zijn, ja natuurlijk.

Ik zie ook het probleem eerlijk gezegd niet? Goed brood is uitstekende, makkelijke en betaalbare voeding. Ik zie geen enkele rol voor overheid, semi-overheidsinstellingen of scholen om hier verder wat van te vinden, dat we broodeters zijn geworden is een kwestie van volksaard. Stuk calvinisme zit er wel in, zuinig, makkelijk, niet te veel luxe. Bourgondiërs zijn we nou eenmaal niet.
  woensdag 18 maart 2026 @ 10:11:54 #95
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220370489
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 10:05 schreef Hanca het volgende:

[..]
Aangezien zowel ik als mijn kinderen echte broodliefhebbers zijn, ja natuurlijk.

Ik zie ook het probleem eerlijk gezegd niet? Goed brood is uitstekende, makkelijke en betaalbare voeding. Ik zie geen enkele rol voor overheid, semi-overheidsinstellingen of scholen om hier verder wat van te vinden, dat we broodeters zijn geworden is een kwestie van volksaard. Stuk calvinisme zit er wel in, zuinig, makkelijk, niet te veel luxe. Bourgondiërs zijn we nou eenmaal niet.
Als je ziet wat ze in Spanje of Frankrijk en vele andere landen voor maaltijden aan hun jeugd aanbieden dan schaam ik mij voor de verlepte broodje met kaas. Zelfs in Amerika is het nog beter geregeld.
  woensdag 18 maart 2026 @ 10:17:59 #96
480145 Edding345
Bro ik wil neuken man
pi_220370568
brood met hagelslag of kroket?

ook nog es schultenbrau/heineken erbij met shag?

Of enkel stamppot

NL keuken is nogal breed
Afghanistan duurde 20 jaar om de Taliban door de Taliban te vervangen.
Hier duurde het minder dan een week om Khamenei met Khamenei te vervangen.
PluggieOD in NWS / Amerikaans tankvliegtuig stort neer in Irak
  woensdag 18 maart 2026 @ 10:19:04 #97
480145 Edding345
Bro ik wil neuken man
pi_220370587
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2026 08:23 schreef Niels0Kurovski het volgende:
Ik vind het erger dat er mannetjes zijn die hardop durven te zeggen dat zij dat doen voor de vrouw des huizes
pi_220370610
quote:
7s.gif Op woensdag 18 maart 2026 10:11 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Als je ziet wat ze in Spanje of Frankrijk en vele andere landen voor maaltijden aan hun jeugd aanbieden dan schaam ik mij voor de verlepte broodje met kaas. Zelfs in Amerika is het nog beter geregeld.
Ik schaam me er absoluut niet voor, ik eet niks liever dan een broodje kaas. Die uitgebreide maaltijden, dat is nou iets waar ik helemaal niks van moet hebben, eerlijk gezegd.

Maar nogmaals: dat is een taak van de ouders. Je kunt 's morgens en 's avonds zo uitgebreid eten met je kinderen als je wil, je kunt ook vanalles meegeven naar school. Maar ga geen belastinggeld stoppen in luxe maaltijden en ga ouders al helemaal niet (indirect) dwingen dat te moeten betalen voor hun kinderen. Dit is een 'oplossing' van een niet bestaand probleem.

Edit: naast belastinggeld ook nog eens tijd van mensen op die scholen. Wie gaat er die 10 verschillende maaltijden per dag op 1 school (allergiën, veganisme, religie, maar ook gewoon smaak) klaarmaken? Congiërges zijn er al steeds minder en die hebben ook al essentiële taken op de school, dus die kunnen het niet doen. Wilde je er leraren aan gaan zetten?
  woensdag 18 maart 2026 @ 10:24:54 #99
480145 Edding345
Bro ik wil neuken man
pi_220370620
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2026 07:41 schreef Mikeytt het volgende:

[..]

onzin, water is NL is kanker verwekkend en niet te drinken en gene wonder dat alle apparatuur naar de kanker gaat door aanslag van kalk

dat 'beste water van de wereld' is zo jaren 90
  woensdag 18 maart 2026 @ 10:32:12 #100
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220370665
quote:
1s.gif Op woensdag 18 maart 2026 10:22 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik schaam me er absoluut niet voor, ik eet niks liever dan een broodje kaas. Die uitgebreide maaltijden, dat is nou iets waar ik helemaal niks van moet hebben, eerlijk gezegd.

Maar nogmaals: dat is een taak van de ouders. Je kunt 's morgens en 's avonds zo uitgebreid eten met je kinderen als je wil, je kunt ook vanalles meegeven naar school. Maar ga geen belastinggeld stoppen in luxe maaltijden en ga ouders al helemaal niet (indirect) dwingen dat te moeten betalen voor hun kinderen. Dit is een 'oplossing' van een niet bestaand probleem.

Edit: naast belastinggeld ook nog eens tijd van mensen op die scholen. Wie gaat er die 10 verschillende maaltijden per dag op 1 school (allergiën, veganisme, religie, maar ook gewoon smaak) klaarmaken? Congiërges zijn er al steeds minder en die hebben ook al essentiële taken op de school, dus die kunnen het niet doen. Wilde je er leraren aan gaan zetten?
Ik vind het wel een overheidstaak om gezonde en lekkere voeding te serveren op scholen. Bovendien hoeft dat ook niet zo duur te zijn. En als je je afvraagt hoe en wie en waar dat gebeurt (kun je dat zelf niet bedenken) dan refereer ik naar dit filmpje in dit topic die al gepost was.

Bekijk deze YouTube-video

Het worden natuurlijk geen 10 verschillende maaltijden per dag, dat doen ze in Frankrijk ook vast niet. Het is wel eten wat de pot schaft.
pi_220370704
quote:
7s.gif Op woensdag 18 maart 2026 10:32 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Het worden natuurlijk geen 10 verschillende maaltijden per dag, dat doen ze in Frankrijk ook vast niet. Het is wel eten wat de pot schaft.
Ah, kinderen met notenallergie die dood al gaan aan één pinda (of zelfs kruisbesmetting met één pinda) hebben pech? Lactoseintollerantie gaan we verder negeren? Net als veelvoorkomende andere allergiën, zoals die voor citrusvruchten? Pech voor kinderen die volledig suikervrij zijn omdat hun ziekte anders verergert of omdat ze diabetes hebben? Kinderen die uit overtuiging veganistisch zijn, gaan we dwingen hun overtuiging op te zeggen?

"Eten wat de pot schaft" met honderden kinderen, veel idioter moeten de voorstellen niet worden.
pi_220370707
quote:
15s.gif Op dinsdag 17 maart 2026 23:33 schreef UitStraling het volgende:
Mijn moeder was s'werelds slechtste kok dus ik vond als ukkie vaak boterhammen zonder beleg met margarine aan de verkeerde kant erop terug in mijn broodtrommeltje :{
Dit verklaart een hoop, nu valt alles op zijn plek.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  woensdag 18 maart 2026 @ 10:44:24 #103
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220370755
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 10:37 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ah, kinderen met notenallergie die dood al gaan aan één pinda (of zelfs kruisbesmetting met één pinda) hebben pech? Lactoseintollerantie gaan we verder negeren? Net als veelvoorkomende andere allergiën, zoals die voor citrusvruchten? Pech voor kinderen die volledig suikervrij zijn omdat hun ziekte anders verergert of omdat ze diabetes hebben? Kinderen die uit overtuiging veganistisch zijn, gaan we dwingen hun overtuiging op te zeggen?

"Eten wat de pot schaft" met honderden kinderen, veel idioter moeten de voorstellen niet worden.
Je bent onredelijk.
Waarom zouden wij geen maaltijden kunnen maken voor kinderen, en kan dat in tal van andere landen die op tal van terreinen achter ons liggen zoals Spanje, Frankrijk, Amerika, China, of Rusland. Zij kunnen wel koken voor kinderen, maar dat zouden wij niet kunnen?
pi_220370765
quote:
7s.gif Op woensdag 18 maart 2026 10:44 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Je bent onredelijk.
Waarom zouden wij geen maaltijden kunnen maken voor kinderen, en kan dat in tal van andere landen die op tal van terreinen achter ons liggen zoals Spanje, Frankrijk, Amerika, China, of Rusland. Zij kunnen wel koken voor kinderen, maar dat zouden wij niet kunnen?
Ik ben niet onredelijk, ik ben realistisch. Elke middelbare school zal al deze allergiën onder hun kinderen hebben en waarschijnlijk nog talloze andere.

En ja, achter die cultuur in Spanje, Italië en Frankrijk zit een enorm leger aan vrijwilligers, vrijwilligers die wij hier nergens meer voor kunnen krijgen, zeker niet onder schooltijd.

Alle praktische bezwaren opzij schuiven omdat jij blijkbaar brood minder waard vindt en zo de samenleving of de ouders op enorme kosten willen jagen, dat is pas onredelijk.
  woensdag 18 maart 2026 @ 10:48:31 #105
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_220370778
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 10:37 schreef Hanca het volgende:

[..]

Wat dat betreft hoef je het wiel ook niet uit te vinden natuurlijk. In die andere landen hebben ze gewoon oplossingen voor dat soort restricties. Een gemiddelde kantine op het werk hier lukt het ook om met iets van drie opties iedereen te voeden zonder dat er iemand stuiptrekkend op de grond ligt met een epipen in zijn nek.
pi_220370792
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 10:48 schreef Qarrad het volgende:

[..]
Wat dat betreft hoef je het wiel ook niet uit te vinden natuurlijk. In die andere landen hebben ze gewoon oplossingen voor dat soort restricties. Een gemiddelde kantine op het werk hier lukt het ook om met iets van drie opties iedereen te voeden zonder dat er iemand stuiptrekkend op de grond ligt met een epipen in zijn nek.
En toch zullen mensen met een allergie vaak niet in die kantine eten, maar zelf eten mee nemen. Doe ik ook vrijwel overal naar toe. Dan zitten die kinderen dus straks apart en kunnen niet mee doen...

Ja, dat zal in het buitenland inderdaad ook gebeuren, geen reden om dat te importeren.
  woensdag 18 maart 2026 @ 10:51:15 #107
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220370799
Als ik warm wilde eten op de middelbare school ging ik gewoon een worstenbroodje halen bij Ans, een vrouw van middelbare leeftijd met een buurtwinkeltje.
  Moderator woensdag 18 maart 2026 @ 10:53:24 #108
236264 crew  capricia
pi_220370816
AI:
quote:
Wat kosten schoolmaaltijden in Europa?

België (Vlaanderen): Hier wordt ingezet op gezonde maaltijden, waarbij vaak prijzen rond de ¤3 tot ¤4 per maaltijd worden besproken, soms met subsidies om de kosten voor ouders te drukken.

Nederland: (Warme) schoollunches zijn minder gebruikelijk, maar als ze worden aangeboden (via externe cateraars), schatten onderzoeken de kosten op ongeveer ¤3,75 per maaltijd.

Ik denk dat de gemiddelde Nederlandse ouder geen interesse heeft in 20 euro per week per kind voor een schoollunch.
Het zal dan wel weer inkomensafhankelijk worden, met het optuigen van toeslagen enzo. Met alle ellende van dien.
- Goethe, “Faust”
  woensdag 18 maart 2026 @ 10:54:19 #109
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_220370821
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 10:50 schreef Hanca het volgende:

[..]
En toch zullen mensen met een allergie vaak niet in die kantine eten, maar zelf eten mee nemen. Doe ik ook vrijwel overal naar toe. Dan zitten die kinderen dus straks apart en kunnen niet mee doen...

Ja, dat zal in het buitenland inderdaad ook gebeuren, geen reden om dat te importeren.
Ook daar zijn allemaal dingen voor te verzinnen, maar je kunt niet alles dicht timmeren. Wij hadden vroeger al kinderen met flinke allergieën op de basisschool en die deden bij het meeste mee en snapten zelf ook wel dat als dat niet kon (traktaties...) dat dat niet was om hen buiten te sluiten maar dat dat helaas de realiteit was van het leven met hun beperking. Kinderen met astma, diabetes etc. lopen ook tegen dingen aan.

Om nou te stellen dat het hele systeem niet mag veranderen omdat een minderheid dan dezelfde aanpassingen moet blijven doen die ze altijd al deden, kom op zeg.
  woensdag 18 maart 2026 @ 10:55:17 #110
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220370828
quote:
1s.gif Op woensdag 18 maart 2026 10:53 schreef capricia het volgende:
AI:
[..]
Ik denk dat de gemiddelde Nederlandse ouder geen interesse heeft in 20 euro per week per kind voor een schoollunch.
Het zal dan wel weer inkomensafhankelijk worden, met het optuigen van toeslagen enzo. Met alle ellende van dien.
Niet zo moeilijk doen. Het gaat echt om de kostprijs (inkoop van het voedsel) het bereiden daarvan kan gedaan worden door koks geassisteerd door mensen met een beperking/afstand tot de arbeidsmarkt. Uiteraard wel bezoldigd.

Mijn god. Ik ben in landen geweest met een 1/10 van het bbp per capita als hier en daar lukte het wel.
  Moderator woensdag 18 maart 2026 @ 10:56:05 #111
236264 crew  capricia
pi_220370841
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 10:50 schreef Hanca het volgende:

[..]

Bovendien zitten die kinderen al de hele dag, binnen. Terwijl hier met een gewone boterham of een Liga reep in de hand, de pubers ook regelmatig buiten aan het lopen zijn in kleine groepjes.
- Goethe, “Faust”
  woensdag 18 maart 2026 @ 10:56:12 #112
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220370844
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 10:51 schreef Hexagon het volgende:
Als ik warm wilde eten op de middelbare school ging ik gewoon een worstenbroodje halen bij Ans, een vrouw van middelbare leeftijd met een buurtwinkeltje.
Redbull/bullet + frikabroodje.
Doe het soms nog, puur om dat sentiment weer op te halen.
  woensdag 18 maart 2026 @ 10:56:12 #113
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_220370845
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 10:51 schreef Hexagon het volgende:
Wij moesten de grote middelbare school naast ons binnen sluipen met kans op betrapt worden en straf of we moesten naar het benzinestation om afgesnauwd te worden door de heks achter de balie. Wel ons geld aannemen, maar nooit een vriendelijk woord of een fatsoenlijke groet willen uitbrengen.
  Moderator woensdag 18 maart 2026 @ 10:57:25 #114
236264 crew  capricia
pi_220370867
quote:
7s.gif Op woensdag 18 maart 2026 10:55 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Niet zo moeilijk doen. Het gaat echt om de kostprijs (inkoop van het voedsel) het bereiden daarvan kan gedaan worden door koks geassisteerd door mensen met een beperking/afstand tot de arbeidsmarkt. Uiteraard wel bezoldigd.

Mijn god. Ik ben in landen geweest met een 1/10 van het bbp per capita als hier en daar lukte het wel.
Dan dien je de aanvraag in bij de school van je kind. :D

Ik heb regelmatig dat soort inventarisaties gezien van verschillende scholen, en er blijkt maar matig belangstelling voor te zijn.
- Goethe, “Faust”
pi_220370893
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 10:54 schreef Qarrad het volgende:

[..]
Ook daar zijn allemaal dingen voor te verzinnen, maar je kunt niet alles dicht timmeren. Wij hadden vroeger al kinderen met flinke allergieën op de basisschool en die deden bij het meeste mee en snapten zelf ook wel dat als dat niet kon (traktaties...) dat dat niet was om hen buiten te sluiten maar dat dat helaas de realiteit was van het leven met hun beperking. Kinderen met astma, diabetes etc. lopen ook tegen dingen aan.

Om nou te stellen dat het hele systeem niet mag veranderen omdat een minderheid dan dezelfde aanpassingen moet blijven doen die ze altijd al deden, kom op zeg.
Ja, dat ze met traktaties niet mee doen (meestal hebben ze zelf een bakje bij de leraar staan) is vervelend genoeg, maar begrijpelijk en overkomelijk. Maar zo'n maaltijd gaat de hele pauze beslaan, het belangrijkste sociale moment van de dag.

En nogmaals: ik zie het bestaande probleem niet, er is geen enkele aanleiding om te denken dat het nu niet goed geregeld is. Heb nog geen onderzoek gezien waarom van thuis meegenomen brood, wat je lekker al buiten lopend op kunt eten bij mooi weer, slecht voor kinderen zou zijn.
  woensdag 18 maart 2026 @ 10:59:03 #116
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220370898
quote:
1s.gif Op woensdag 18 maart 2026 10:57 schreef capricia het volgende:

[..]
Dan dien je de aanvraag in bij de school van je kind. :D

Ik heb regelmatig dat soort inventarisaties gezien van verschillende scholen, en er blijkt maar matig belangstelling voor te zijn.
Zal ik zeker tzt doen ;)

Dat kan dat er geen belangstelling voor is, maar dat maakt hhet niet minder belangrijk. Wellicht hebben ouders ook weinig interesse in bewegingsonderwijs voor kinderen, maar dat weerhoudt mij er niet van om toch te bepleiten dat we dat moeten behouden.
  woensdag 18 maart 2026 @ 11:01:26 #117
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_220370940
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 10:58 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ja, dat ze met traktaties niet mee doen (meestal hebben ze zelf een bakje bij de leraar staan) is vervelend genoeg, maar begrijpelijk en overkomelijk. Maar zo'n maaltijd gaat de hele pauze beslaan, het belangrijkste sociale moment van de dag.
Waarom zouden ze dan niet met hun eigen eten naast hun klasgenoten kunnen zitten, net als nu? Of als dat nu ook niet lukt, dan verandert er toch niets?
quote:
En nogmaals: ik zie het bestaande probleem niet, er is geen enkele aanleiding om te denken dat het nu niet goed geregeld is. Heb nog geen onderzoek gezien waarom van thuis meegenomen brood, wat je lekker al buiten lopend op kunt eten bij mooi weer, slecht voor kinderen zou zijn.
Oh nee, daar gaat het ook niet om. Daar is niks mis mee. Ik ga alleen even mee in dit gedachtenexperiment en ik kan eigenlijk weinig bedenken waarom dit niet zou kunnen ineens in ons land.
  woensdag 18 maart 2026 @ 11:02:59 #118
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220370965
Goed en lekker eten is ook belangrijk voor het geestelijke welzijn. Lekker eten is genot.
pi_220371007
Als ik een ideale maaltijd voor op school zou verzinnen, was het voedzaam maar vooral ook iets wat je al lopend of kletsend op kunt eten, zo min mogelijk tijd daarbij verspillend, de pauzes zijn al kort genoeg en ze zitten al veel te veel stil.

Alle vormen van warm eten zouden dan dus af vallen, wat mij betreft.

Hoeveel van jullie zitten regelmatig in een schoolkantine tijdens pauzes? Ik wel, elke 2 weken. En gelukkig zit er dan vrijwel niemand echt stil, er wordt gelopen, gerend, getafelvoetbald, getafeltennist, ze spelen soms spelletjes. Ze zijn echt even lekker vrij. En ja, met mooi weer loopt een enorm deel lekker buiten, even frisse lucht.

Ik zou er als ouders enorm op tegen zijn als dat ingewisseld wordt voor weer iets waarbij je feitelijk stil moet zitten, een bord leeg eten met mes en vork gaat nou eenmaal niet tijdens het tafelvoetballen of tijdens een wandeling.
pi_220371013
quote:
7s.gif Op woensdag 18 maart 2026 11:02 schreef phpmystyle het volgende:
Lekker eten is genot.
Hoeveel kinderen ken je die daar hetzelfde over denken? Ik precies 0.
pi_220371044
Ik zou als kind wel oesters, kaviaar, gebraden kip, blauwschimmelkaas, zeetong, asperges, sappige steaks, Rendang en ganzenlever hebben gelust hoor.
  woensdag 18 maart 2026 @ 11:12:38 #122
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220371053
Sowieso dat schoolvoedsel wordt dan waarschijnlijk goedkope smakeloze prut alsof je bij de Stayokay bent.
  Moderator woensdag 18 maart 2026 @ 11:12:54 #123
236264 crew  capricia
pi_220371055
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 11:08 schreef Hanca het volgende:
Als ik een ideale maaltijd voor op school zou verzinnen, was het voedzaam maar vooral ook iets wat je al lopend of kletsend op kunt eten, zo min mogelijk tijd daarbij verspillend, de pauzes zijn al kort genoeg en ze zitten al veel te veel stil.

Alle vormen van warm eten zouden dan dus af vallen, wat mij betreft.

Hoeveel van jullie zitten regelmatig in een schoolkantine tijdens pauzes? Ik wel, elke 2 weken. En gelukkig zit er dan vrijwel niemand echt stil, er wordt gelopen, gerend, getafelvoetbald, getafeltennist, ze spelen soms spelletjes. Ze zijn echt even lekker vrij. En ja, met mooi weer loopt een enorm deel lekker buiten, even frisse lucht.

Ik zou er als ouders enorm op tegen zijn als dat ingewisseld wordt voor weer iets waarbij je feitelijk stil moet zitten, een bord leeg eten met mes en vork gaat nou eenmaal niet tijdens het tafelvoetballen of tijdens een wandeling.
Dit.
Zitten ze weer stil aan een tafel met hun klas. Net als de rest van de dag.
Pauze moet geen extra schooltijd zijn. Maar tijd om je lekker even te ontspannen.

Ik ken wel steeds meer (middelbare) scholen waar er gratis fruit te pakken is. En dat juich ik alleen maar toe. Want dat pak je gewoon in het voorbijgaan mee op weg naar buiten, waar je lekker even een rondje loopt met je vrienden bij goed weer.
- Goethe, “Faust”
  Moderator woensdag 18 maart 2026 @ 11:13:33 #124
236264 crew  capricia
pi_220371065
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 11:12 schreef Hexagon het volgende:
Sowieso dat schoolvoedsel wordt dan waarschijnlijk goedkope smakeloze prut alsof je bij de Stayokay bent.
:D
- Goethe, “Faust”
  woensdag 18 maart 2026 @ 11:18:28 #125
313769 ieniminimuis
Zo gek als een muis
pi_220371097
Uhm dus dat is 2x in de week een knorr wereldgerecht, afhaalchinees, stampotje van bloembollen, koffie van beukennootjes en frikandellen.

Hmm lekker.
Trotste mama van Ambar
Het officiële liefje van @Monitor O+
pi_220371187
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 11:18 schreef ieniminimuis het volgende:
Uhm dus dat is 2x in de week een knorr wereldgerecht, afhaalchinees, stampotje van bloembollen, koffie van beukennootjes en frikandellen.

Hmm lekker.
Knorr en afhaalchinees krijg je autisme van.
  woensdag 18 maart 2026 @ 11:32:23 #127
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220371205
quote:
1s.gif Op woensdag 18 maart 2026 11:13 schreef capricia het volgende:

[..]
:D
[ afbeelding ]
Dit is een karikatuur. Geven ze in Frankrijk ook niet aan hun kinderen.
pi_220371874
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 11:09 schreef Hanca het volgende:

[..]
Hoeveel kinderen ken je die daar hetzelfde over denken? Ik precies 0.
Dat is een kwestie van cultuur en wennen.
Zie post #33.
pi_220371880
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 11:12 schreef Hexagon het volgende:
Dat hangt er vanaf hoe je het organiseert: zie post #33 hoe het zou kunnen.
  Moderator woensdag 18 maart 2026 @ 13:05:55 #130
236264 crew  capricia
pi_220371887
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 13:03 schreef CarbonC het volgende:

[..]
Dat is een kwestie van cultuur en wennen.
Zie post #33.
En die cultuur hebben we hier niet. En nooit gehad.

Als er veel vraag naar zou zijn, dan bieden scholen dat wel aan. Maar die vraag is er niet of nauwelijks.

Komt op mij een beetje over alsof je een dienst verzint, en daarna de vraag gaat proberen te creëren. :D
- Goethe, “Faust”
pi_220371899
quote:
1s.gif Op woensdag 18 maart 2026 13:05 schreef capricia het volgende:

[..]
En die cultuur hebben we hier niet. En nooit gehad.

Als er veel vraag naar zou zijn, dan bieden scholen dat wel aan. Maar die vraag is er niet of nauwelijks.

Komt op mij een beetje over alsof je een dienst verzint, en daarna de vraag gaat proberen te creëren. :D
Als kinderen normaal leren eten houden ze die eetgewoontes ook gedurende de rest van hun leven vast.
Al zouden we dan die (Amerikaanse) snelvreetschuren eigenlijk ook moeten sluiten.
  Moderator woensdag 18 maart 2026 @ 13:09:31 #132
236264 crew  capricia
pi_220371911
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 13:07 schreef CarbonC het volgende:

[..]
Als kinderen normaal leren eten houden ze die eetgewoontes ook gedurende de rest van hun leven vast.
Al zouden we dan die (Amerikaanse) snelvreetschuren eigenlijk ook moeten sluiten.
Ben je in de veronderstelling dat kinderen niet normaal leren eten in NL?

Wat is dat dan? Normaal eten?
- Goethe, “Faust”
pi_220371923
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 13:07 schreef CarbonC het volgende:

[..]
We zijn hier calvinisten, geen Bourgondiërs. En dat is helemaal prima, zeker omdat bij 'lekker eten' vaak alcohol lijkt te horen, iets waar we juist vanaf moeten.
  Moderator woensdag 18 maart 2026 @ 13:47:50 #134
5428 crew  miss_sly
pi_220372155
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 13:11 schreef Hanca het volgende:

[..]
We zijn hier calvinisten, geen Bourgondiërs. En dat is helemaal prima, zeker omdat bij 'lekker eten' vaak alcohol lijkt te horen, iets waar we juist vanaf moeten.
Dat vind ik echt nogal generaliserende onzin. We zijn helemaal niet allemaal calvinisten hier. En er valt echt wel wat te winnen op het gebied van eetcultuur. Lekker eten kan zeker ook zonder alcohol, en dat kun je kinderen ook leren. Gevarieerd eten, aan tafel eten, langer tafelen, etc. Maar ik betwijfel of school daar de juiste plek voor is.
pi_220372167
quote:
7s.gif Op woensdag 18 maart 2026 13:47 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Dat vind ik echt nogal generaliserende onzin. We zijn helemaal niet allemaal calvinisten hier. En er valt echt wel wat te winnen op het gebied van eetcultuur. Lekker eten kan zeker ook zonder alcohol, en dat kun je kinderen ook leren. Gevarieerd eten, aan tafel eten, langer tafelen, etc. Maar ik betwijfel of school daar de juiste plek voor is.
Natuurlijk is het generaliserend, maar anderen in dit topic wilden dan ook de hele cultuur aanpassen. Daar mag je best tegenover zetten dat dat eigenlijk niet bij de Nederlandse zuinige volksaard past.
  Moderator woensdag 18 maart 2026 @ 14:03:25 #136
5428 crew  miss_sly
pi_220372234
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 13:50 schreef Hanca het volgende:

[..]
Natuurlijk is het generaliserend, maar anderen in dit topic wilden dan ook de hele cultuur aanpassen. Daar mag je best tegenover zetten dat dat eigenlijk niet bij de Nederlandse zuinige volksaard past.
Dat mag natuurlijk best. Of het nou echt handig is om generalisaties met andere generalisaties te bestrijden kun je je afvragen.
  woensdag 18 maart 2026 @ 14:04:30 #137
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220372243
Kapsalon *O*
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_220372274
quote:
7s.gif Op woensdag 18 maart 2026 14:03 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Dat mag natuurlijk best. Of het nou echt handig is om generalisaties met andere generalisaties te bestrijden kun je je afvragen.
Als je dingen voor het hele land aan wil passen, moet je je afvragen of het in de volksaard past. Zo gek is dat niet. Zeker bij zoiets cultureels gebonden als eetgewoonten.

En er wordt steeds naar Frankrijk, Italië en Spanje verwezen, helaas drinken ze in die landen echt heel vaak wijn bij de lunch. Een gewoonte die we hier echt niet over moeten gaan nemen, vooral niet omdat ze daarna gewoon in de auto springen.
  Moderator woensdag 18 maart 2026 @ 14:15:53 #139
5428 crew  miss_sly
pi_220372287
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 14:12 schreef Hanca het volgende:

[..]
Als je dingen voor het hele land aan wil passen, moet je je afvragen of het in de volksaard past. Zo gek is dat niet. Zeker bij zoiets cultureels gebonden als eetgewoonten.

En er wordt steeds naar Frankrijk, Italië en Spanje verwezen, helaas drinken ze in die landen echt heel vaak wijn bij de lunch. Een gewoonte die we hier echt niet over moeten gaan nemen, vooral niet omdat ze daarna gewoon in de auto springen.
Ik ben he top zich wel grotendeels met je eens, hoor. Bij onze eetgewoontes hoort veelal ontbijt en lunch met brood en zuivel en warm eten rond een uur of zes. Alcohol is hier vooral bij bijzondere etentjes, en dat hoeft zeker niet gestandardiseerd te worden naar andere momenten. Ik ben eerder voor het veel verder afbouwen van de normalisatie van alcohol.

Maar als het puur om het eten gaat, kun je kinderen echt wel heel veel leren zonder dat het Bourgondisch wordt en is calvinisme wat mij betreft zeker niet per se een goede inslag.
pi_220372321
quote:
7s.gif Op woensdag 18 maart 2026 14:15 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Ik ben he top zich wel grotendeels met je eens, hoor. Bij onze eetgewoontes hoort veelal ontbijt en lunch met brood en zuivel en warm eten rond een uur of zes. Alcohol is hier vooral bij bijzondere etentjes, en dat hoeft zeker niet gestandardiseerd te worden naar andere momenten. Ik ben eerder voor het veel verder afbouwen van de normalisatie van alcohol.

Maar als het puur om het eten gaat, kun je kinderen echt wel heel veel leren zonder dat het Bourgondisch wordt en is calvinisme wat mij betreft zeker niet per se een goede inslag.
Daar ben ik het ook zeker mee eens, calvinistisch is puur eten omdat je voedingsstoffen nodig hebt, dat hoeft natuurlijk ook niet. Maar de overgang naar uitgebreide warme maaltijden op scholen is enorm en dan moet je je wel afvragen of dat gewenst is.

Sowieso vind ik scholen niet de plek om kinderen te leren bijzondere dingen te eten, hooguit misschien tijdens een kookles eens in de week.
  woensdag 18 maart 2026 @ 14:23:04 #141
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220372327
quote:
7s.gif Op woensdag 18 maart 2026 14:15 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Een tosti, een gehaktbal, een ceasarsalade,etc etc plus wat fruit en drinken vind ik al voldoende hoor.
  woensdag 18 maart 2026 @ 15:37:04 #142
56749 BlaZ
pi_220372766
quote:
1s.gif Op woensdag 18 maart 2026 07:23 schreef Hanca het volgende:

[..]

[..]

Ook in het middeleeuwse Frankrijk en Italië bestond het diët voornamelijk uit brood, met name gerst of roggebrood of een type masteluin.

Gezien ik van het platteland kom is was een warme maaltijd 's middags nog zeer normaal en dat doet men nog altijd in de weekenden. In het zuiden des lands is dit wellicht ook anders dan in de calvinistische contreien.
  woensdag 18 maart 2026 @ 15:42:44 #143
56749 BlaZ
pi_220372846
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 10:58 schreef Hanca het volgende:

Lopend eten is erg ongezond en zorgt voor een slechtere spijsvertering.
  woensdag 18 maart 2026 @ 15:55:37 #144
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220372943
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2026 09:04 schreef Niels0Kurovski het volgende:

[..]
Hahaha, nee hoor. Nederland is totaal niet gastronomisch.
Qua maaltijden is Nederland niet bijzonder.

Maar wat betreft snoep en koek blinken we wel uit.
pi_220372972
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 15:42 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Lopend eten is erg ongezond en zorgt voor een slechtere spijsvertering.
Nee, te snel eten doet dat, de houding maakt daarbij niks uit.
pi_220372984

Een situatieschets. @RamboDirk @3rr0r
  Moderator woensdag 18 maart 2026 @ 23:18:21 #147
236264 crew  capricia
pi_220376544
Zullen we gewoon eens beginnen met gratis (wat is gratis) fruit op alle scholen?

Daar kan toch niemand op tegen zijn.
- Goethe, “Faust”
  Moderator woensdag 18 maart 2026 @ 23:22:21 #148
236264 crew  capricia
pi_220376575
En misschien is kookles of in elk geval iets van voedingsleer ook wel interessant op alle middelbare scholen.
- Goethe, “Faust”
pi_220406981
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2026 21:50 schreef Mikeytt het volgende:
In andere landen wordt het politiek afgedwongen om een minimumpercentage aan nationale of regionale gerechten te serveren in schoolkantines.

In Frankrijk krijgen kinderen zelfs escargot op school om zich bekend te maken met de Franse keuken.

Waarom is die suggestie in Nederland nooit geweest? Zover ik weet heeft alleen de BBB/VVD een keer geopperd, maar dit was voor ambtenaren, niet voor scholen.

Zou best goed kunnen zijn en zo behoud je toch nog een stuk cultuur dat verloren dreigt te raken. De cultuur dat we onze eigen keuken nooit eten heeft ervoor gezorgd dat het aandeel Nederlandse restaurants volledig lijkt te verdwijnen.

Kan an sich best toch? Elke maandag, woensdag en vrijdag Hollandse pot op scholen. Nederland heeft echt veel te bieden, maar men komt tegenwoordig niet meer verder dan stamppot. Ik moet soms mijn oma bezoeken voor recepten die werkelijk nergens meer te vinden zijn.
En welke gerechten had je precies in gedachten? De Nederlandse keuken is helaas nogal beperkt, smaak heeft plaats gemaakt voor snel en voedzaam. Ik had ooit een heel artikel gelezen over hoe de Nederlandse keuken de nek is omgedraaid en dat ze bijvoorbeeld stamppot hebben geïntroduceerd om snelle voedzame maaltijden op tafel te zetten.
pi_220424514
quote:

[..]

Wat een onzin, geen witbrood en alleen volkoren alsof dat het enige brood is met vezels etc en water.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')