De ironie is dat het vaak wel verplicht is voor werknemers en studenten in landen die stukken armer zijn dan wij. Deze hele discussie gaat feitelijk over een verschrikkelijke Hollandse gierigheid om iets te betalen voor een fatsoenlijke lunch.quote:Op maandag 16 maart 2026 22:39 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
In de winter snert serveren met roggebrood, sipelsopje, balkenbrij... in de zomer af en toe een broodje met kaas van ene lokale boerderij bijvoorbeeld.
Zou allemaal prima geregeld moeten kunnen worden. Waarom kan zowel ieder rijk land ter wereld wel schoolkantines onderhouden en wij niet?
GTFOquote:Op dinsdag 17 maart 2026 12:00 schreef Qarrad het volgende:
Als ze laffe Hollandse hap gaan serveren op scholen, dan klinkt dat als een voorportaal van de hel. Ik zou als kind smeken om naar een islamitische school te mogen.
Als ik zie wat mijn dochter meeneemt naar de middelbare, is dat eigenlijk nooit een zelf gesmeerde boterham.quote:Op dinsdag 17 maart 2026 21:10 schreef Vlinder het volgende:
Mijn oudste 2 kregen altijd en alleen maar fruit mee naar school en daar was geen discussie over mogelijk. maar de jongste weigert het permanent dus die krijgt een koek mee.![]()
We hebben schoolfruit. Nadat de middelste van school ging natuurlijk![]()
Elke week verschillende stukken fruit voor elk kind dus zelf hoeven we ook geen fruit te kopen. Maar kotertjelief weigert het dus gewoon.
Deze drinkt dan wel weer water. Maar hij lust het water op school niet. Dus flessen van thuis mee. Tussen de middag boterham met hagelslag.
Volkorenbrood. Geen van de drie kinderen kreeg wit. Dat is dan wel weer gelukt.
Maar volledige maaltijden? Met alle allergieën en weigeringen van soorten voedsel?
Ik wens ze succes. Mijn zegen hebben ze hoor
Was het kabinet Rutte 4 blijven zitten dan zou dat ook ingevoerd zijn.quote:Op dinsdag 17 maart 2026 12:00 schreef phpmystyle het volgende:
In heel veel landen eten kinderen verplicht met de kost van school mee, dikwijls warme voedzame maaltijden.
Waren dat niet die boterhammen op arme acholen?quote:Op dinsdag 17 maart 2026 22:27 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Was het kabinet Rutte 4 blijven zitten dan zou dat ook ingevoerd zijn.
Als ik geen tot snot gekookte spruiten hoef te eten is me dat wel iets waard. Ik leer desnoods die hele Koran uit het hoofd.quote:Op dinsdag 17 maart 2026 20:17 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
GTFO
En dan die achterlijke ideologie erbij krijgen...
Je krijgt naast je heel culinair superbe stukje schaap ook nog wat vrouwen- en homohaat erbij... smakelijk.
Je kunt ook gewoon naar Brabant afzakken en Bourgondisch genieten... iets minder rigoureus.quote:Op dinsdag 17 maart 2026 23:10 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Als ik geen tot snot gekookte spruiten hoef te eten is me dat wel iets waard. Ik leer desnoods die hele Koran uit het hoofd.
Van mdma verdwijnt je eetlust doorgaans.quote:Op dinsdag 17 maart 2026 23:11 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Je kunt ook gewoon naar Brabant afzakken en Bourgondisch genieten... iets minder rigoureus.
Geen idee wat dat is.quote:Op dinsdag 17 maart 2026 23:12 schreef Caland het volgende:
[..]
Van mdma verdwijnt je eetlust doorgaans.
Worstenbroodjes klinkt al een stuk beter inderdaad. Çig köfte echter...quote:Op dinsdag 17 maart 2026 23:11 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Je kunt ook gewoon naar Brabant afzakken en Bourgondisch genieten... iets minder rigoureus.
Liever Grieks.quote:Op dinsdag 17 maart 2026 23:13 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Worstenbroodjes klinkt al een stuk beter inderdaad. Çig köfte echter...
ja dat ken ik als Brabantse paap dan weer wel... niet te vreten.quote:
Nasi goreng built this beautiful body.quote:Op dinsdag 17 maart 2026 23:16 schreef UitStraling het volgende:
Niets mis met een zuurkoolstamppot meej een HEMA worst of twee erin
quote:Op dinsdag 17 maart 2026 23:17 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Αυτό μοιάζει με μια πολύ αργή συζήτηση
Blauwe hap op woensdag. Is de overgang naar de toekomstige opkomstplicht ook niet zo groot.quote:Op dinsdag 17 maart 2026 23:18 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Nasi goreng built this beautiful body.
Dit ja!quote:Op dinsdag 17 maart 2026 12:00 schreef Qarrad het volgende:
Als ze laffe Hollandse hap gaan serveren op scholen, dan klinkt dat als een voorportaal van de hel. Ik zou als kind smeken om naar een islamitische school te mogen.
Haggis built my Tarzan shape.quote:Op dinsdag 17 maart 2026 23:18 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Nasi goreng built this beautiful body.
Die kantine is al een paar weken dicht, volgens mij?quote:
Ja, bijna overal is het gebruikelijk om twee warme maaltijden per dag te eten, we zitten hier maar karig brood te knauwen tussen de middag of in de avond..quote:
quote:Op dinsdag 17 maart 2026 23:24 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Ja, bijna overal is het gebruikelijk om twee warme maaltijden per dag te eten, we zitten hier maar karig brood te knauwen tussen de middag of in de avond..
quote:How to pack a Norwegian sandwich, the world’s most boring lunch
https://www.vox.com/the-h(...)ch-sandwich-matpakke
hahaha, ja, daar moet je ook niet wezen voor lekker eten, gotsamme, heb nog steeds het beeld van een halve gekookte schapenkop als traditioneel Noors voer sinds het programma WvL..quote:
En bij de Zweedse week op school een lekker blikje specialiteiten opentrekken. In de kantine.quote:Op dinsdag 17 maart 2026 23:32 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
hahaha, ja, daar moet je ook niet wezen voor lekker eten, gotsamme, heb nog steeds het beeld van een halve gekookte schapenkop als traditioneel Noors voer sinds het programma WvL..
quote:Op dinsdag 17 maart 2026 23:35 schreef capricia het volgende:
[..]
En bij de Zweedse week op school een lekker blikje specialiteiten opentrekken. In de kantine.
[ afbeelding ]
Dat is een heel recente "traditie".quote:Op maandag 16 maart 2026 22:21 schreef Hanca het volgende:
De Nederlandse traditie is warm eten 's avonds, brood mee naar school. Schoolkantines zijn de afgelopen jaren massaal gesloten. Ik weet niet wat jij wil, maar verder dan 1 keer in de week een pan soep komt de school van mijn dochter niet meer.
We waren hier vanaf de Middeleeuwen al echte broodeters, wat ze in Frankrijk en Italië nooit zijn geweest. Maar sinds einde 19e eeuw is er het ritme van brood eten tussen de middag in de grotere steden, we doen dat dus al zo'n 150 jaar. Alleen op het platteland is het wat recenter.quote:
quote:Wethouder De Miranda schreef in 1921 in zijn boek hierover de volgende woorden: “Zoo geraakte het gebruik van een warm middagmaal in diskrediet. De zakjes met brood verdreven in snel tempo het aangewende hulpmiddel van pannetjes en potjes, die naar fabriek of werkplaats gebracht werden en in den regel voor drievierde met aardappelen gevuld.” De lunch werd zo synoniem aan de ochtendmaaltijd, die al na de middeleeuwen bestond uit een boterham met overwegend een plakje kaas of een mesveeg jam.
Geen boomer maar doe dat ook.quote:Op dinsdag 17 maart 2026 09:32 schreef 111210 het volgende:
[..]
Mwa zie er nog best vaak wat boomers op werk die een bruin bammetje of een klef wit bolletje met een plakje cervelaat meenemen van huis
Gebeurt dat nog?quote:Op dinsdag 17 maart 2026 23:21 schreef capricia het volgende:
[..]
En katholieke scholen hebben natuurlijk op vrijdag vis.
En dat vind jij goed?quote:Op woensdag 18 maart 2026 07:23 schreef Hanca het volgende:
[..]
We waren hier vanaf de Middeleeuwen al echte broodeters, wat ze in Frankrijk en Italië nooit zijn geweest. Maar sinds einde 19e eeuw is er het ritme van brood eten tussen de middag in de grotere steden, we doen dat dus al zo'n 150 jaar. Alleen op het platteland is het wat recenter.
https://www.vice.com/nl/a(...)se-bammetjescultuur/
[..]
Aangezien zowel ik als mijn kinderen echte broodliefhebbers zijn, ja natuurlijk.quote:
Als je ziet wat ze in Spanje of Frankrijk en vele andere landen voor maaltijden aan hun jeugd aanbieden dan schaam ik mij voor de verlepte broodje met kaas. Zelfs in Amerika is het nog beter geregeld.quote:Op woensdag 18 maart 2026 10:05 schreef Hanca het volgende:
[..]
Aangezien zowel ik als mijn kinderen echte broodliefhebbers zijn, ja natuurlijk.
Ik zie ook het probleem eerlijk gezegd niet? Goed brood is uitstekende, makkelijke en betaalbare voeding. Ik zie geen enkele rol voor overheid, semi-overheidsinstellingen of scholen om hier verder wat van te vinden, dat we broodeters zijn geworden is een kwestie van volksaard. Stuk calvinisme zit er wel in, zuinig, makkelijk, niet te veel luxe. Bourgondiërs zijn we nou eenmaal niet.
Ik vind het erger dat er mannetjes zijn die hardop durven te zeggen dat zij dat doen voor de vrouw des huizesquote:Op dinsdag 17 maart 2026 08:23 schreef Niels0Kurovski het volgende:
Nederlands eten. Verlepte bammetjes als lunch, liefst de avond tevoren gesmeerd en er nog trots op zijn ook dat moeders de vrouw dat voor ze doet._!
Ik schaam me er absoluut niet voor, ik eet niks liever dan een broodje kaas. Die uitgebreide maaltijden, dat is nou iets waar ik helemaal niks van moet hebben, eerlijk gezegd.quote:Op woensdag 18 maart 2026 10:11 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Als je ziet wat ze in Spanje of Frankrijk en vele andere landen voor maaltijden aan hun jeugd aanbieden dan schaam ik mij voor de verlepte broodje met kaas. Zelfs in Amerika is het nog beter geregeld.
onzin, water is NL is kanker verwekkend en niet te drinken en gene wonder dat alle apparatuur naar de kanker gaat door aanslag van kalkquote:Op dinsdag 17 maart 2026 07:41 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Kinderen die geen water lusten is wel echt het meest 2026-parenting achtige wat ik tot nu toe heb gehoord.
Bezoekje van de jeugdzorg aan de ouders lijkt me dan meer passend.
Ik vind het wel een overheidstaak om gezonde en lekkere voeding te serveren op scholen. Bovendien hoeft dat ook niet zo duur te zijn. En als je je afvraagt hoe en wie en waar dat gebeurt (kun je dat zelf niet bedenken) dan refereer ik naar dit filmpje in dit topic die al gepost was.quote:Op woensdag 18 maart 2026 10:22 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik schaam me er absoluut niet voor, ik eet niks liever dan een broodje kaas. Die uitgebreide maaltijden, dat is nou iets waar ik helemaal niks van moet hebben, eerlijk gezegd.
Maar nogmaals: dat is een taak van de ouders. Je kunt 's morgens en 's avonds zo uitgebreid eten met je kinderen als je wil, je kunt ook vanalles meegeven naar school. Maar ga geen belastinggeld stoppen in luxe maaltijden en ga ouders al helemaal niet (indirect) dwingen dat te moeten betalen voor hun kinderen. Dit is een 'oplossing' van een niet bestaand probleem.
Edit: naast belastinggeld ook nog eens tijd van mensen op die scholen. Wie gaat er die 10 verschillende maaltijden per dag op 1 school (allergiën, veganisme, religie, maar ook gewoon smaak) klaarmaken? Congiërges zijn er al steeds minder en die hebben ook al essentiële taken op de school, dus die kunnen het niet doen. Wilde je er leraren aan gaan zetten?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |