Ah, kinderen met notenallergie die dood al gaan aan één pinda (of zelfs kruisbesmetting met één pinda) hebben pech? Lactoseintollerantie gaan we verder negeren? Net als veelvoorkomende andere allergiën, zoals die voor citrusvruchten? Pech voor kinderen die volledig suikervrij zijn omdat hun ziekte anders verergert of omdat ze diabetes hebben? Kinderen die uit overtuiging veganistisch zijn, gaan we dwingen hun overtuiging op te zeggen?quote:Op woensdag 18 maart 2026 10:32 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Het worden natuurlijk geen 10 verschillende maaltijden per dag, dat doen ze in Frankrijk ook vast niet. Het is wel eten wat de pot schaft.
Dit verklaart een hoop, nu valt alles op zijn plek.quote:Op dinsdag 17 maart 2026 23:33 schreef UitStraling het volgende:
Mijn moeder was s'werelds slechtste kok dus ik vond als ukkie vaak boterhammen zonder beleg met margarine aan de verkeerde kant erop terug in mijn broodtrommeltje
Je bent onredelijk.quote:Op woensdag 18 maart 2026 10:37 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ah, kinderen met notenallergie die dood al gaan aan één pinda (of zelfs kruisbesmetting met één pinda) hebben pech? Lactoseintollerantie gaan we verder negeren? Net als veelvoorkomende andere allergiën, zoals die voor citrusvruchten? Pech voor kinderen die volledig suikervrij zijn omdat hun ziekte anders verergert of omdat ze diabetes hebben? Kinderen die uit overtuiging veganistisch zijn, gaan we dwingen hun overtuiging op te zeggen?
"Eten wat de pot schaft" met honderden kinderen, veel idioter moeten de voorstellen niet worden.
Ik ben niet onredelijk, ik ben realistisch. Elke middelbare school zal al deze allergiën onder hun kinderen hebben en waarschijnlijk nog talloze andere.quote:Op woensdag 18 maart 2026 10:44 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Je bent onredelijk.
Waarom zouden wij geen maaltijden kunnen maken voor kinderen, en kan dat in tal van andere landen die op tal van terreinen achter ons liggen zoals Spanje, Frankrijk, Amerika, China, of Rusland. Zij kunnen wel koken voor kinderen, maar dat zouden wij niet kunnen?
Wat dat betreft hoef je het wiel ook niet uit te vinden natuurlijk. In die andere landen hebben ze gewoon oplossingen voor dat soort restricties. Een gemiddelde kantine op het werk hier lukt het ook om met iets van drie opties iedereen te voeden zonder dat er iemand stuiptrekkend op de grond ligt met een epipen in zijn nek.quote:Op woensdag 18 maart 2026 10:37 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ah, kinderen met notenallergie die dood al gaan aan één pinda (of zelfs kruisbesmetting met één pinda) hebben pech? Lactoseintollerantie gaan we verder negeren? Net als veelvoorkomende andere allergiën, zoals die voor citrusvruchten? Pech voor kinderen die volledig suikervrij zijn omdat hun ziekte anders verergert of omdat ze diabetes hebben? Kinderen die uit overtuiging veganistisch zijn, gaan we dwingen hun overtuiging op te zeggen?
"Eten wat de pot schaft" met honderden kinderen, veel idioter moeten de voorstellen niet worden.
En toch zullen mensen met een allergie vaak niet in die kantine eten, maar zelf eten mee nemen. Doe ik ook vrijwel overal naar toe. Dan zitten die kinderen dus straks apart en kunnen niet mee doen...quote:Op woensdag 18 maart 2026 10:48 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Wat dat betreft hoef je het wiel ook niet uit te vinden natuurlijk. In die andere landen hebben ze gewoon oplossingen voor dat soort restricties. Een gemiddelde kantine op het werk hier lukt het ook om met iets van drie opties iedereen te voeden zonder dat er iemand stuiptrekkend op de grond ligt met een epipen in zijn nek.
Ik denk dat de gemiddelde Nederlandse ouder geen interesse heeft in 20 euro per week per kind voor een schoollunch.quote:Wat kosten schoolmaaltijden in Europa?
België (Vlaanderen): Hier wordt ingezet op gezonde maaltijden, waarbij vaak prijzen rond de ¤3 tot ¤4 per maaltijd worden besproken, soms met subsidies om de kosten voor ouders te drukken.
Nederland: (Warme) schoollunches zijn minder gebruikelijk, maar als ze worden aangeboden (via externe cateraars), schatten onderzoeken de kosten op ongeveer ¤3,75 per maaltijd.
Ook daar zijn allemaal dingen voor te verzinnen, maar je kunt niet alles dicht timmeren. Wij hadden vroeger al kinderen met flinke allergieën op de basisschool en die deden bij het meeste mee en snapten zelf ook wel dat als dat niet kon (traktaties...) dat dat niet was om hen buiten te sluiten maar dat dat helaas de realiteit was van het leven met hun beperking. Kinderen met astma, diabetes etc. lopen ook tegen dingen aan.quote:Op woensdag 18 maart 2026 10:50 schreef Hanca het volgende:
[..]
En toch zullen mensen met een allergie vaak niet in die kantine eten, maar zelf eten mee nemen. Doe ik ook vrijwel overal naar toe. Dan zitten die kinderen dus straks apart en kunnen niet mee doen...
Ja, dat zal in het buitenland inderdaad ook gebeuren, geen reden om dat te importeren.
Niet zo moeilijk doen. Het gaat echt om de kostprijs (inkoop van het voedsel) het bereiden daarvan kan gedaan worden door koks geassisteerd door mensen met een beperking/afstand tot de arbeidsmarkt. Uiteraard wel bezoldigd.quote:Op woensdag 18 maart 2026 10:53 schreef capricia het volgende:
AI:
[..]
Ik denk dat de gemiddelde Nederlandse ouder geen interesse heeft in 20 euro per week per kind voor een schoollunch.
Het zal dan wel weer inkomensafhankelijk worden, met het optuigen van toeslagen enzo. Met alle ellende van dien.
Bovendien zitten die kinderen al de hele dag, binnen. Terwijl hier met een gewone boterham of een Liga reep in de hand, de pubers ook regelmatig buiten aan het lopen zijn in kleine groepjes.quote:Op woensdag 18 maart 2026 10:50 schreef Hanca het volgende:
[..]
En toch zullen mensen met een allergie vaak niet in die kantine eten, maar zelf eten mee nemen. Doe ik ook vrijwel overal naar toe. Dan zitten die kinderen dus straks apart en kunnen niet mee doen...
Ja, dat zal in het buitenland inderdaad ook gebeuren, geen reden om dat te importeren.
Redbull/bullet + frikabroodje.quote:Op woensdag 18 maart 2026 10:51 schreef Hexagon het volgende:
Als ik warm wilde eten op de middelbare school ging ik gewoon een worstenbroodje halen bij Ans, een vrouw van middelbare leeftijd met een buurtwinkeltje.
Wij moesten de grote middelbare school naast ons binnen sluipen met kans op betrapt worden en straf of we moesten naar het benzinestation om afgesnauwd te worden door de heks achter de balie. Wel ons geld aannemen, maar nooit een vriendelijk woord of een fatsoenlijke groet willen uitbrengen.quote:Op woensdag 18 maart 2026 10:51 schreef Hexagon het volgende:
Als ik warm wilde eten op de middelbare school ging ik gewoon een worstenbroodje halen bij Ans, een vrouw van middelbare leeftijd met een buurtwinkeltje.
Dan dien je de aanvraag in bij de school van je kind.quote:Op woensdag 18 maart 2026 10:55 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Niet zo moeilijk doen. Het gaat echt om de kostprijs (inkoop van het voedsel) het bereiden daarvan kan gedaan worden door koks geassisteerd door mensen met een beperking/afstand tot de arbeidsmarkt. Uiteraard wel bezoldigd.
Mijn god. Ik ben in landen geweest met een 1/10 van het bbp per capita als hier en daar lukte het wel.
Ja, dat ze met traktaties niet mee doen (meestal hebben ze zelf een bakje bij de leraar staan) is vervelend genoeg, maar begrijpelijk en overkomelijk. Maar zo'n maaltijd gaat de hele pauze beslaan, het belangrijkste sociale moment van de dag.quote:Op woensdag 18 maart 2026 10:54 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Ook daar zijn allemaal dingen voor te verzinnen, maar je kunt niet alles dicht timmeren. Wij hadden vroeger al kinderen met flinke allergieën op de basisschool en die deden bij het meeste mee en snapten zelf ook wel dat als dat niet kon (traktaties...) dat dat niet was om hen buiten te sluiten maar dat dat helaas de realiteit was van het leven met hun beperking. Kinderen met astma, diabetes etc. lopen ook tegen dingen aan.
Om nou te stellen dat het hele systeem niet mag veranderen omdat een minderheid dan dezelfde aanpassingen moet blijven doen die ze altijd al deden, kom op zeg.
Zal ik zeker tzt doenquote:Op woensdag 18 maart 2026 10:57 schreef capricia het volgende:
[..]
Dan dien je de aanvraag in bij de school van je kind.![]()
Ik heb regelmatig dat soort inventarisaties gezien van verschillende scholen, en er blijkt maar matig belangstelling voor te zijn.
Waarom zouden ze dan niet met hun eigen eten naast hun klasgenoten kunnen zitten, net als nu? Of als dat nu ook niet lukt, dan verandert er toch niets?quote:Op woensdag 18 maart 2026 10:58 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, dat ze met traktaties niet mee doen (meestal hebben ze zelf een bakje bij de leraar staan) is vervelend genoeg, maar begrijpelijk en overkomelijk. Maar zo'n maaltijd gaat de hele pauze beslaan, het belangrijkste sociale moment van de dag.
Oh nee, daar gaat het ook niet om. Daar is niks mis mee. Ik ga alleen even mee in dit gedachtenexperiment en ik kan eigenlijk weinig bedenken waarom dit niet zou kunnen ineens in ons land.quote:En nogmaals: ik zie het bestaande probleem niet, er is geen enkele aanleiding om te denken dat het nu niet goed geregeld is. Heb nog geen onderzoek gezien waarom van thuis meegenomen brood, wat je lekker al buiten lopend op kunt eten bij mooi weer, slecht voor kinderen zou zijn.
Hoeveel kinderen ken je die daar hetzelfde over denken? Ik precies 0.quote:
Dit.quote:Op woensdag 18 maart 2026 11:08 schreef Hanca het volgende:
Als ik een ideale maaltijd voor op school zou verzinnen, was het voedzaam maar vooral ook iets wat je al lopend of kletsend op kunt eten, zo min mogelijk tijd daarbij verspillend, de pauzes zijn al kort genoeg en ze zitten al veel te veel stil.
Alle vormen van warm eten zouden dan dus af vallen, wat mij betreft.
Hoeveel van jullie zitten regelmatig in een schoolkantine tijdens pauzes? Ik wel, elke 2 weken. En gelukkig zit er dan vrijwel niemand echt stil, er wordt gelopen, gerend, getafelvoetbald, getafeltennist, ze spelen soms spelletjes. Ze zijn echt even lekker vrij. En ja, met mooi weer loopt een enorm deel lekker buiten, even frisse lucht.
Ik zou er als ouders enorm op tegen zijn als dat ingewisseld wordt voor weer iets waarbij je feitelijk stil moet zitten, een bord leeg eten met mes en vork gaat nou eenmaal niet tijdens het tafelvoetballen of tijdens een wandeling.
quote:Op woensdag 18 maart 2026 11:12 schreef Hexagon het volgende:
Sowieso dat schoolvoedsel wordt dan waarschijnlijk goedkope smakeloze prut alsof je bij de Stayokay bent.
Knorr en afhaalchinees krijg je autisme van.quote:Op woensdag 18 maart 2026 11:18 schreef ieniminimuis het volgende:
Uhm dus dat is 2x in de week een knorr wereldgerecht, afhaalchinees, stampotje van bloembollen, koffie van beukennootjes en frikandellen.
Hmm lekker.
Dit is een karikatuur. Geven ze in Frankrijk ook niet aan hun kinderen.quote:
Dat is een kwestie van cultuur en wennen.quote:Op woensdag 18 maart 2026 11:09 schreef Hanca het volgende:
[..]
Hoeveel kinderen ken je die daar hetzelfde over denken? Ik precies 0.
Dat hangt er vanaf hoe je het organiseert: zie post #33 hoe het zou kunnen.quote:Op woensdag 18 maart 2026 11:12 schreef Hexagon het volgende:
Sowieso dat schoolvoedsel wordt dan waarschijnlijk goedkope smakeloze prut alsof je bij de Stayokay bent.
En die cultuur hebben we hier niet. En nooit gehad.quote:Op woensdag 18 maart 2026 13:03 schreef CarbonC het volgende:
[..]
Dat is een kwestie van cultuur en wennen.
Zie post #33.
Als kinderen normaal leren eten houden ze die eetgewoontes ook gedurende de rest van hun leven vast.quote:Op woensdag 18 maart 2026 13:05 schreef capricia het volgende:
[..]
En die cultuur hebben we hier niet. En nooit gehad.
Als er veel vraag naar zou zijn, dan bieden scholen dat wel aan. Maar die vraag is er niet of nauwelijks.
Komt op mij een beetje over alsof je een dienst verzint, en daarna de vraag gaat proberen te creëren.
Ben je in de veronderstelling dat kinderen niet normaal leren eten in NL?quote:Op woensdag 18 maart 2026 13:07 schreef CarbonC het volgende:
[..]
Als kinderen normaal leren eten houden ze die eetgewoontes ook gedurende de rest van hun leven vast.
Al zouden we dan die (Amerikaanse) snelvreetschuren eigenlijk ook moeten sluiten.
We zijn hier calvinisten, geen Bourgondiërs. En dat is helemaal prima, zeker omdat bij 'lekker eten' vaak alcohol lijkt te horen, iets waar we juist vanaf moeten.quote:Op woensdag 18 maart 2026 13:07 schreef CarbonC het volgende:
[..]
Als kinderen normaal leren eten houden ze die eetgewoontes ook gedurende de rest van hun leven vast.
Al zouden we dan die (Amerikaanse) snelvreetschuren eigenlijk ook moeten sluiten.
Dat vind ik echt nogal generaliserende onzin. We zijn helemaal niet allemaal calvinisten hier. En er valt echt wel wat te winnen op het gebied van eetcultuur. Lekker eten kan zeker ook zonder alcohol, en dat kun je kinderen ook leren. Gevarieerd eten, aan tafel eten, langer tafelen, etc. Maar ik betwijfel of school daar de juiste plek voor is.quote:Op woensdag 18 maart 2026 13:11 schreef Hanca het volgende:
[..]
We zijn hier calvinisten, geen Bourgondiërs. En dat is helemaal prima, zeker omdat bij 'lekker eten' vaak alcohol lijkt te horen, iets waar we juist vanaf moeten.
Natuurlijk is het generaliserend, maar anderen in dit topic wilden dan ook de hele cultuur aanpassen. Daar mag je best tegenover zetten dat dat eigenlijk niet bij de Nederlandse zuinige volksaard past.quote:Op woensdag 18 maart 2026 13:47 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dat vind ik echt nogal generaliserende onzin. We zijn helemaal niet allemaal calvinisten hier. En er valt echt wel wat te winnen op het gebied van eetcultuur. Lekker eten kan zeker ook zonder alcohol, en dat kun je kinderen ook leren. Gevarieerd eten, aan tafel eten, langer tafelen, etc. Maar ik betwijfel of school daar de juiste plek voor is.
Dat mag natuurlijk best. Of het nou echt handig is om generalisaties met andere generalisaties te bestrijden kun je je afvragen.quote:Op woensdag 18 maart 2026 13:50 schreef Hanca het volgende:
[..]
Natuurlijk is het generaliserend, maar anderen in dit topic wilden dan ook de hele cultuur aanpassen. Daar mag je best tegenover zetten dat dat eigenlijk niet bij de Nederlandse zuinige volksaard past.
Als je dingen voor het hele land aan wil passen, moet je je afvragen of het in de volksaard past. Zo gek is dat niet. Zeker bij zoiets cultureels gebonden als eetgewoonten.quote:Op woensdag 18 maart 2026 14:03 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dat mag natuurlijk best. Of het nou echt handig is om generalisaties met andere generalisaties te bestrijden kun je je afvragen.
Ik ben he top zich wel grotendeels met je eens, hoor. Bij onze eetgewoontes hoort veelal ontbijt en lunch met brood en zuivel en warm eten rond een uur of zes. Alcohol is hier vooral bij bijzondere etentjes, en dat hoeft zeker niet gestandardiseerd te worden naar andere momenten. Ik ben eerder voor het veel verder afbouwen van de normalisatie van alcohol.quote:Op woensdag 18 maart 2026 14:12 schreef Hanca het volgende:
[..]
Als je dingen voor het hele land aan wil passen, moet je je afvragen of het in de volksaard past. Zo gek is dat niet. Zeker bij zoiets cultureels gebonden als eetgewoonten.
En er wordt steeds naar Frankrijk, Italië en Spanje verwezen, helaas drinken ze in die landen echt heel vaak wijn bij de lunch. Een gewoonte die we hier echt niet over moeten gaan nemen, vooral niet omdat ze daarna gewoon in de auto springen.
Daar ben ik het ook zeker mee eens, calvinistisch is puur eten omdat je voedingsstoffen nodig hebt, dat hoeft natuurlijk ook niet. Maar de overgang naar uitgebreide warme maaltijden op scholen is enorm en dan moet je je wel afvragen of dat gewenst is.quote:Op woensdag 18 maart 2026 14:15 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik ben he top zich wel grotendeels met je eens, hoor. Bij onze eetgewoontes hoort veelal ontbijt en lunch met brood en zuivel en warm eten rond een uur of zes. Alcohol is hier vooral bij bijzondere etentjes, en dat hoeft zeker niet gestandardiseerd te worden naar andere momenten. Ik ben eerder voor het veel verder afbouwen van de normalisatie van alcohol.
Maar als het puur om het eten gaat, kun je kinderen echt wel heel veel leren zonder dat het Bourgondisch wordt en is calvinisme wat mij betreft zeker niet per se een goede inslag.
Een tosti, een gehaktbal, een ceasarsalade,etc etc plus wat fruit en drinken vind ik al voldoende hoor.quote:Op woensdag 18 maart 2026 14:15 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik ben he top zich wel grotendeels met je eens, hoor. Bij onze eetgewoontes hoort veelal ontbijt en lunch met brood en zuivel en warm eten rond een uur of zes. Alcohol is hier vooral bij bijzondere etentjes, en dat hoeft zeker niet gestandardiseerd te worden naar andere momenten. Ik ben eerder voor het veel verder afbouwen van de normalisatie van alcohol.
Maar als het puur om het eten gaat, kun je kinderen echt wel heel veel leren zonder dat het Bourgondisch wordt en is calvinisme wat mij betreft zeker niet per se een goede inslag.
Ook in het middeleeuwse Frankrijk en Italië bestond het diët voornamelijk uit brood, met name gerst of roggebrood of een type masteluin.quote:Op woensdag 18 maart 2026 07:23 schreef Hanca het volgende:
[..]
We waren hier vanaf de Middeleeuwen al echte broodeters, wat ze in Frankrijk en Italië nooit zijn geweest. Maar sinds einde 19e eeuw is er het ritme van brood eten tussen de middag in de grotere steden, we doen dat dus al zo'n 150 jaar. Alleen op het platteland is het wat recenter.
https://www.vice.com/nl/a(...)se-bammetjescultuur/
[..]
Lopend eten is erg ongezond en zorgt voor een slechtere spijsvertering.quote:Op woensdag 18 maart 2026 10:58 schreef Hanca het volgende:
En nogmaals: ik zie het bestaande probleem niet, er is geen enkele aanleiding om te denken dat het nu niet goed geregeld is. Heb nog geen onderzoek gezien waarom van thuis meegenomen brood, wat je lekker al buiten lopend op kunt eten bij mooi weer, slecht voor kinderen zou zijn.
Qua maaltijden is Nederland niet bijzonder.quote:Op dinsdag 17 maart 2026 09:04 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Hahaha, nee hoor. Nederland is totaal niet gastronomisch.
Nee, te snel eten doet dat, de houding maakt daarbij niks uit.quote:Op woensdag 18 maart 2026 15:42 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Lopend eten is erg ongezond en zorgt voor een slechtere spijsvertering.
En welke gerechten had je precies in gedachten? De Nederlandse keuken is helaas nogal beperkt, smaak heeft plaats gemaakt voor snel en voedzaam. Ik had ooit een heel artikel gelezen over hoe de Nederlandse keuken de nek is omgedraaid en dat ze bijvoorbeeld stamppot hebben geïntroduceerd om snelle voedzame maaltijden op tafel te zetten.quote:Op maandag 16 maart 2026 21:50 schreef Mikeytt het volgende:
In andere landen wordt het politiek afgedwongen om een minimumpercentage aan nationale of regionale gerechten te serveren in schoolkantines.
In Frankrijk krijgen kinderen zelfs escargot op school om zich bekend te maken met de Franse keuken.
Waarom is die suggestie in Nederland nooit geweest? Zover ik weet heeft alleen de BBB/VVD een keer geopperd, maar dit was voor ambtenaren, niet voor scholen.
Zou best goed kunnen zijn en zo behoud je toch nog een stuk cultuur dat verloren dreigt te raken. De cultuur dat we onze eigen keuken nooit eten heeft ervoor gezorgd dat het aandeel Nederlandse restaurants volledig lijkt te verdwijnen.
Kan an sich best toch? Elke maandag, woensdag en vrijdag Hollandse pot op scholen. Nederland heeft echt veel te bieden, maar men komt tegenwoordig niet meer verder dan stamppot. Ik moet soms mijn oma bezoeken voor recepten die werkelijk nergens meer te vinden zijn.
Wat een onzin, geen witbrood en alleen volkoren alsof dat het enige brood is met vezels etc en water.quote:Op maandag 16 maart 2026 22:19 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Dat is sowieso al een eerste stap die gezet moet worden. We zijn echt 1 van de weinige rijke landen zonder 'echte' schoolkantines.
Broodtrommels controleren kan trouwens wel. Op de school van mijn neefje mag je bijvoorbeeld geen witbrood of Wicky meegeven. Alleen volkoren en water
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |