abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220370704
quote:
7s.gif Op woensdag 18 maart 2026 10:32 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Het worden natuurlijk geen 10 verschillende maaltijden per dag, dat doen ze in Frankrijk ook vast niet. Het is wel eten wat de pot schaft.
Ah, kinderen met notenallergie die dood al gaan aan één pinda (of zelfs kruisbesmetting met één pinda) hebben pech? Lactoseintollerantie gaan we verder negeren? Net als veelvoorkomende andere allergiën, zoals die voor citrusvruchten? Pech voor kinderen die volledig suikervrij zijn omdat hun ziekte anders verergert of omdat ze diabetes hebben? Kinderen die uit overtuiging veganistisch zijn, gaan we dwingen hun overtuiging op te zeggen?

"Eten wat de pot schaft" met honderden kinderen, veel idioter moeten de voorstellen niet worden.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_220370707
quote:
15s.gif Op dinsdag 17 maart 2026 23:33 schreef UitStraling het volgende:
Mijn moeder was s'werelds slechtste kok dus ik vond als ukkie vaak boterhammen zonder beleg met margarine aan de verkeerde kant erop terug in mijn broodtrommeltje :{
Dit verklaart een hoop, nu valt alles op zijn plek.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  woensdag 18 maart 2026 @ 10:44:24 #103
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220370755
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 10:37 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ah, kinderen met notenallergie die dood al gaan aan één pinda (of zelfs kruisbesmetting met één pinda) hebben pech? Lactoseintollerantie gaan we verder negeren? Net als veelvoorkomende andere allergiën, zoals die voor citrusvruchten? Pech voor kinderen die volledig suikervrij zijn omdat hun ziekte anders verergert of omdat ze diabetes hebben? Kinderen die uit overtuiging veganistisch zijn, gaan we dwingen hun overtuiging op te zeggen?

"Eten wat de pot schaft" met honderden kinderen, veel idioter moeten de voorstellen niet worden.
Je bent onredelijk.
Waarom zouden wij geen maaltijden kunnen maken voor kinderen, en kan dat in tal van andere landen die op tal van terreinen achter ons liggen zoals Spanje, Frankrijk, Amerika, China, of Rusland. Zij kunnen wel koken voor kinderen, maar dat zouden wij niet kunnen?
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
pi_220370765
quote:
7s.gif Op woensdag 18 maart 2026 10:44 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Je bent onredelijk.
Waarom zouden wij geen maaltijden kunnen maken voor kinderen, en kan dat in tal van andere landen die op tal van terreinen achter ons liggen zoals Spanje, Frankrijk, Amerika, China, of Rusland. Zij kunnen wel koken voor kinderen, maar dat zouden wij niet kunnen?
Ik ben niet onredelijk, ik ben realistisch. Elke middelbare school zal al deze allergiën onder hun kinderen hebben en waarschijnlijk nog talloze andere.

En ja, achter die cultuur in Spanje, Italië en Frankrijk zit een enorm leger aan vrijwilligers, vrijwilligers die wij hier nergens meer voor kunnen krijgen, zeker niet onder schooltijd.

Alle praktische bezwaren opzij schuiven omdat jij blijkbaar brood minder waard vindt en zo de samenleving of de ouders op enorme kosten willen jagen, dat is pas onredelijk.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  woensdag 18 maart 2026 @ 10:48:31 #105
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_220370778
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 10:37 schreef Hanca het volgende:

[..]

Wat dat betreft hoef je het wiel ook niet uit te vinden natuurlijk. In die andere landen hebben ze gewoon oplossingen voor dat soort restricties. Een gemiddelde kantine op het werk hier lukt het ook om met iets van drie opties iedereen te voeden zonder dat er iemand stuiptrekkend op de grond ligt met een epipen in zijn nek.
pi_220370792
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 10:48 schreef Qarrad het volgende:

[..]
Wat dat betreft hoef je het wiel ook niet uit te vinden natuurlijk. In die andere landen hebben ze gewoon oplossingen voor dat soort restricties. Een gemiddelde kantine op het werk hier lukt het ook om met iets van drie opties iedereen te voeden zonder dat er iemand stuiptrekkend op de grond ligt met een epipen in zijn nek.
En toch zullen mensen met een allergie vaak niet in die kantine eten, maar zelf eten mee nemen. Doe ik ook vrijwel overal naar toe. Dan zitten die kinderen dus straks apart en kunnen niet mee doen...

Ja, dat zal in het buitenland inderdaad ook gebeuren, geen reden om dat te importeren.
  woensdag 18 maart 2026 @ 10:51:15 #107
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220370799
Als ik warm wilde eten op de middelbare school ging ik gewoon een worstenbroodje halen bij Ans, een vrouw van middelbare leeftijd met een buurtwinkeltje.
  Moderator woensdag 18 maart 2026 @ 10:53:24 #108
236264 crew  capricia
pi_220370816
AI:
quote:
Wat kosten schoolmaaltijden in Europa?

België (Vlaanderen): Hier wordt ingezet op gezonde maaltijden, waarbij vaak prijzen rond de ¤3 tot ¤4 per maaltijd worden besproken, soms met subsidies om de kosten voor ouders te drukken.

Nederland: (Warme) schoollunches zijn minder gebruikelijk, maar als ze worden aangeboden (via externe cateraars), schatten onderzoeken de kosten op ongeveer ¤3,75 per maaltijd.

Ik denk dat de gemiddelde Nederlandse ouder geen interesse heeft in 20 euro per week per kind voor een schoollunch.
Het zal dan wel weer inkomensafhankelijk worden, met het optuigen van toeslagen enzo. Met alle ellende van dien.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
  woensdag 18 maart 2026 @ 10:54:19 #109
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_220370821
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 10:50 schreef Hanca het volgende:

[..]
En toch zullen mensen met een allergie vaak niet in die kantine eten, maar zelf eten mee nemen. Doe ik ook vrijwel overal naar toe. Dan zitten die kinderen dus straks apart en kunnen niet mee doen...

Ja, dat zal in het buitenland inderdaad ook gebeuren, geen reden om dat te importeren.
Ook daar zijn allemaal dingen voor te verzinnen, maar je kunt niet alles dicht timmeren. Wij hadden vroeger al kinderen met flinke allergieën op de basisschool en die deden bij het meeste mee en snapten zelf ook wel dat als dat niet kon (traktaties...) dat dat niet was om hen buiten te sluiten maar dat dat helaas de realiteit was van het leven met hun beperking. Kinderen met astma, diabetes etc. lopen ook tegen dingen aan.

Om nou te stellen dat het hele systeem niet mag veranderen omdat een minderheid dan dezelfde aanpassingen moet blijven doen die ze altijd al deden, kom op zeg.
  woensdag 18 maart 2026 @ 10:55:17 #110
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220370828
quote:
1s.gif Op woensdag 18 maart 2026 10:53 schreef capricia het volgende:
AI:
[..]
Ik denk dat de gemiddelde Nederlandse ouder geen interesse heeft in 20 euro per week per kind voor een schoollunch.
Het zal dan wel weer inkomensafhankelijk worden, met het optuigen van toeslagen enzo. Met alle ellende van dien.
Niet zo moeilijk doen. Het gaat echt om de kostprijs (inkoop van het voedsel) het bereiden daarvan kan gedaan worden door koks geassisteerd door mensen met een beperking/afstand tot de arbeidsmarkt. Uiteraard wel bezoldigd.

Mijn god. Ik ben in landen geweest met een 1/10 van het bbp per capita als hier en daar lukte het wel.
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
  Moderator woensdag 18 maart 2026 @ 10:56:05 #111
236264 crew  capricia
pi_220370841
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 10:50 schreef Hanca het volgende:

[..]

Bovendien zitten die kinderen al de hele dag, binnen. Terwijl hier met een gewone boterham of een Liga reep in de hand, de pubers ook regelmatig buiten aan het lopen zijn in kleine groepjes.
- Goethe, “Faust”
  woensdag 18 maart 2026 @ 10:56:12 #112
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220370844
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 10:51 schreef Hexagon het volgende:
Als ik warm wilde eten op de middelbare school ging ik gewoon een worstenbroodje halen bij Ans, een vrouw van middelbare leeftijd met een buurtwinkeltje.
Redbull/bullet + frikabroodje.
Doe het soms nog, puur om dat sentiment weer op te halen.
  woensdag 18 maart 2026 @ 10:56:12 #113
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_220370845
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 10:51 schreef Hexagon het volgende:
Wij moesten de grote middelbare school naast ons binnen sluipen met kans op betrapt worden en straf of we moesten naar het benzinestation om afgesnauwd te worden door de heks achter de balie. Wel ons geld aannemen, maar nooit een vriendelijk woord of een fatsoenlijke groet willen uitbrengen.
  Moderator woensdag 18 maart 2026 @ 10:57:25 #114
236264 crew  capricia
pi_220370867
quote:
7s.gif Op woensdag 18 maart 2026 10:55 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Niet zo moeilijk doen. Het gaat echt om de kostprijs (inkoop van het voedsel) het bereiden daarvan kan gedaan worden door koks geassisteerd door mensen met een beperking/afstand tot de arbeidsmarkt. Uiteraard wel bezoldigd.

Mijn god. Ik ben in landen geweest met een 1/10 van het bbp per capita als hier en daar lukte het wel.
Dan dien je de aanvraag in bij de school van je kind. :D

Ik heb regelmatig dat soort inventarisaties gezien van verschillende scholen, en er blijkt maar matig belangstelling voor te zijn.
- Goethe, “Faust”
pi_220370893
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 10:54 schreef Qarrad het volgende:

[..]
Ook daar zijn allemaal dingen voor te verzinnen, maar je kunt niet alles dicht timmeren. Wij hadden vroeger al kinderen met flinke allergieën op de basisschool en die deden bij het meeste mee en snapten zelf ook wel dat als dat niet kon (traktaties...) dat dat niet was om hen buiten te sluiten maar dat dat helaas de realiteit was van het leven met hun beperking. Kinderen met astma, diabetes etc. lopen ook tegen dingen aan.

Om nou te stellen dat het hele systeem niet mag veranderen omdat een minderheid dan dezelfde aanpassingen moet blijven doen die ze altijd al deden, kom op zeg.
Ja, dat ze met traktaties niet mee doen (meestal hebben ze zelf een bakje bij de leraar staan) is vervelend genoeg, maar begrijpelijk en overkomelijk. Maar zo'n maaltijd gaat de hele pauze beslaan, het belangrijkste sociale moment van de dag.

En nogmaals: ik zie het bestaande probleem niet, er is geen enkele aanleiding om te denken dat het nu niet goed geregeld is. Heb nog geen onderzoek gezien waarom van thuis meegenomen brood, wat je lekker al buiten lopend op kunt eten bij mooi weer, slecht voor kinderen zou zijn.
  woensdag 18 maart 2026 @ 10:59:03 #116
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220370898
quote:
1s.gif Op woensdag 18 maart 2026 10:57 schreef capricia het volgende:

[..]
Dan dien je de aanvraag in bij de school van je kind. :D

Ik heb regelmatig dat soort inventarisaties gezien van verschillende scholen, en er blijkt maar matig belangstelling voor te zijn.
Zal ik zeker tzt doen ;)

Dat kan dat er geen belangstelling voor is, maar dat maakt hhet niet minder belangrijk. Wellicht hebben ouders ook weinig interesse in bewegingsonderwijs voor kinderen, maar dat weerhoudt mij er niet van om toch te bepleiten dat we dat moeten behouden.
  woensdag 18 maart 2026 @ 11:01:26 #117
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_220370940
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 10:58 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ja, dat ze met traktaties niet mee doen (meestal hebben ze zelf een bakje bij de leraar staan) is vervelend genoeg, maar begrijpelijk en overkomelijk. Maar zo'n maaltijd gaat de hele pauze beslaan, het belangrijkste sociale moment van de dag.
Waarom zouden ze dan niet met hun eigen eten naast hun klasgenoten kunnen zitten, net als nu? Of als dat nu ook niet lukt, dan verandert er toch niets?
quote:
En nogmaals: ik zie het bestaande probleem niet, er is geen enkele aanleiding om te denken dat het nu niet goed geregeld is. Heb nog geen onderzoek gezien waarom van thuis meegenomen brood, wat je lekker al buiten lopend op kunt eten bij mooi weer, slecht voor kinderen zou zijn.
Oh nee, daar gaat het ook niet om. Daar is niks mis mee. Ik ga alleen even mee in dit gedachtenexperiment en ik kan eigenlijk weinig bedenken waarom dit niet zou kunnen ineens in ons land.
  woensdag 18 maart 2026 @ 11:02:59 #118
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220370965
Goed en lekker eten is ook belangrijk voor het geestelijke welzijn. Lekker eten is genot.
pi_220371007
Als ik een ideale maaltijd voor op school zou verzinnen, was het voedzaam maar vooral ook iets wat je al lopend of kletsend op kunt eten, zo min mogelijk tijd daarbij verspillend, de pauzes zijn al kort genoeg en ze zitten al veel te veel stil.

Alle vormen van warm eten zouden dan dus af vallen, wat mij betreft.

Hoeveel van jullie zitten regelmatig in een schoolkantine tijdens pauzes? Ik wel, elke 2 weken. En gelukkig zit er dan vrijwel niemand echt stil, er wordt gelopen, gerend, getafelvoetbald, getafeltennist, ze spelen soms spelletjes. Ze zijn echt even lekker vrij. En ja, met mooi weer loopt een enorm deel lekker buiten, even frisse lucht.

Ik zou er als ouders enorm op tegen zijn als dat ingewisseld wordt voor weer iets waarbij je feitelijk stil moet zitten, een bord leeg eten met mes en vork gaat nou eenmaal niet tijdens het tafelvoetballen of tijdens een wandeling.
pi_220371013
quote:
7s.gif Op woensdag 18 maart 2026 11:02 schreef phpmystyle het volgende:
Lekker eten is genot.
Hoeveel kinderen ken je die daar hetzelfde over denken? Ik precies 0.
pi_220371044
Ik zou als kind wel oesters, kaviaar, gebraden kip, blauwschimmelkaas, zeetong, asperges, sappige steaks, Rendang en ganzenlever hebben gelust hoor.
  woensdag 18 maart 2026 @ 11:12:38 #122
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220371053
Sowieso dat schoolvoedsel wordt dan waarschijnlijk goedkope smakeloze prut alsof je bij de Stayokay bent.
  Moderator woensdag 18 maart 2026 @ 11:12:54 #123
236264 crew  capricia
pi_220371055
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 11:08 schreef Hanca het volgende:
Als ik een ideale maaltijd voor op school zou verzinnen, was het voedzaam maar vooral ook iets wat je al lopend of kletsend op kunt eten, zo min mogelijk tijd daarbij verspillend, de pauzes zijn al kort genoeg en ze zitten al veel te veel stil.

Alle vormen van warm eten zouden dan dus af vallen, wat mij betreft.

Hoeveel van jullie zitten regelmatig in een schoolkantine tijdens pauzes? Ik wel, elke 2 weken. En gelukkig zit er dan vrijwel niemand echt stil, er wordt gelopen, gerend, getafelvoetbald, getafeltennist, ze spelen soms spelletjes. Ze zijn echt even lekker vrij. En ja, met mooi weer loopt een enorm deel lekker buiten, even frisse lucht.

Ik zou er als ouders enorm op tegen zijn als dat ingewisseld wordt voor weer iets waarbij je feitelijk stil moet zitten, een bord leeg eten met mes en vork gaat nou eenmaal niet tijdens het tafelvoetballen of tijdens een wandeling.
Dit.
Zitten ze weer stil aan een tafel met hun klas. Net als de rest van de dag.
Pauze moet geen extra schooltijd zijn. Maar tijd om je lekker even te ontspannen.

Ik ken wel steeds meer (middelbare) scholen waar er gratis fruit te pakken is. En dat juich ik alleen maar toe. Want dat pak je gewoon in het voorbijgaan mee op weg naar buiten, waar je lekker even een rondje loopt met je vrienden bij goed weer.
- Goethe, “Faust”
  Moderator woensdag 18 maart 2026 @ 11:13:33 #124
236264 crew  capricia
pi_220371065
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 11:12 schreef Hexagon het volgende:
Sowieso dat schoolvoedsel wordt dan waarschijnlijk goedkope smakeloze prut alsof je bij de Stayokay bent.
:D
- Goethe, “Faust”
  woensdag 18 maart 2026 @ 11:18:28 #125
313769 ieniminimuis
Zo gek als een muis
pi_220371097
Uhm dus dat is 2x in de week een knorr wereldgerecht, afhaalchinees, stampotje van bloembollen, koffie van beukennootjes en frikandellen.

Hmm lekker.
Trotste mama van Ambar
Het officiële liefje van @Monitor O+
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')