Bij 1 van mijn oma's (Friesland) ook juist traditioneel om warm te eten tussen de middag.quote:Op maandag 16 maart 2026 23:02 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Je had mijn oma eens moeten horen. De Nederlandse traditie is juist tussen de middag warm eten en 's avonds juist brood.
Dat is dus ook het probleem. Niets mis met snert, of uiensoep...quote:Op maandag 16 maart 2026 23:04 schreef Vis1980 het volgende:
Succes daarmee, je krijgt die dingen zelfs niet in mij, en ik ben zo Nederlands als het maar zijn kan.
Hoe verklaar je dat het in andere landen wel goed geregeld kan worden? Het lijkt me niet dat er in Finland geen kinderen met een allergie zijn.quote:Op maandag 16 maart 2026 22:59 schreef Hanca het volgende:
[..]
Gratis bestaat niet. 'Gratis' betekent gewoon: iemand anders moet het betalen.
En ik noem al 6 vrij gangbare vormen van voedselallergie die in elke school met minsten 500 leerlingen wel voor zullen komen. Vrij inefficiënt als de scholen dat moeten gaan regelen voor die kinderen. En er zijn vast wel meer allergieën.
Geldverspilling, een oplossing voor een niet bestaand probleem.
en wat gaan ze doen als je dat niet doet? je neefje niet laten eten?quote:Op maandag 16 maart 2026 22:19 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Dat is sowieso al een eerste stap die gezet moet worden. We zijn echt 1 van de weinige rijke landen zonder 'echte' schoolkantines.
Broodtrommels controleren kan trouwens wel. Op de school van mijn neefje mag je bijvoorbeeld geen witbrood of Wicky meegeven. Alleen volkoren en water
Is op steeds meer "gezonde scholen" het geval.quote:Op dinsdag 17 maart 2026 07:49 schreef mschol het volgende:
[..]
en wat gaan ze doen als je dat niet doet? je neefje niet laten eten?
volledige gestoordheid
Jij hebt duidelijk geen kinderen en ook nooit met kinderen te maken gehad. Kinderen die geen water lusten is van alle tijden.quote:Op dinsdag 17 maart 2026 07:41 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Kinderen die geen water lusten is wel echt het meest 2026-parenting achtige wat ik tot nu toe heb gehoord.
Bezoekje van de jeugdzorg aan de ouders lijkt me dan meer passend.
Ik geloof letterlijk niet dat ze op de school van je neefje daadwerkelijk de broodtrommels gaan controleren. Hoe werkt dat überhaupt denk je. Als een kindje witbrood en een wicky mee krijgt gooit de meester dat weg en moet het kindje maar de hele dag zonder eten en drinken? Misschien dat ze jaarlijks een brief sturen naar de ouders om ze op te roepen gezond eten mee te geven?quote:Op maandag 16 maart 2026 22:19 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Dat is sowieso al een eerste stap die gezet moet worden. We zijn echt 1 van de weinige rijke landen zonder 'echte' schoolkantines.
Broodtrommels controleren kan trouwens wel. Op de school van mijn neefje mag je bijvoorbeeld geen witbrood of Wicky meegeven. Alleen volkoren en water
je hebt wel een heel verkeerd beeld van nederlands eten/lunchquote:Op dinsdag 17 maart 2026 08:23 schreef Niels0Kurovski het volgende:
Nederlands eten. Verlepte bammetjes als lunch, liefst de avond tevoren gesmeerd en er nog trots op zijn ook dat moeders de vrouw dat voor ze doet._!
Hahaha, nee hoor. Nederland is totaal niet gastronomisch.quote:Op dinsdag 17 maart 2026 09:00 schreef mschol het volgende:
[..]
je hebt wel een heel verkeerd beeld van nederlands eten/lunch
Melk en thee heb je ook nogquote:Op dinsdag 17 maart 2026 06:51 schreef Hanca het volgende:
[..]
Snoep verbieden lijkt me prima en gebeurt op misschien wel de meerderheid van de basisscholen. Frisdrank heb ik wat meer moeite mee, als je daar ook de taksi en de wicky onder verstaat. Niet ieder kind drinkt nou eenmaal water en genoeg drinken is nog belangrijker dan wat je drinkt. Kinderen die de hele schooldag niet drinken omdat ze geen water lusten is een slecht idee.
Die van ons drinkt gewoon water, omdat wij die andere troep niet standaard in huis hebben.quote:Op dinsdag 17 maart 2026 07:54 schreef Hanca het volgende:
[..]
Jij hebt duidelijk geen kinderen en ook nooit met kinderen te maken gehad. Kinderen die geen water lusten is van alle tijden.
Mwa zie er nog best vaak wat boomers op werk die een bruin bammetje of een klef wit bolletje met een plakje cervelaat meenemen van huisquote:Op dinsdag 17 maart 2026 09:00 schreef mschol het volgende:
[..]
je hebt wel een heel verkeerd beeld van nederlands eten/lunch
Ik haal zelf wel eens Roosvicee in huis als ik kinderen over de vloer heb. Dat is wel verantwoord, staat in de winkel bij de babyvoeding lol. Zelf jus d'orange persen ben ik ook niet te beroerd voor, maar verder gewoon standaard water met een lichte bruis of (groene) thee. Met de lunch een gekookt eitje/kaas/worst met serieus brood en wat rauwkost is ook niet verkeerd en fruit natuurlijk. Griekse yoghurt met zelfgeplukte bramen bijvoorbeeld. Zelfgekweekte tuinkers op brood doet het ook prima.quote:Op dinsdag 17 maart 2026 09:30 schreef 111210 het volgende:
[..]
Melk en thee heb je ook nog
[..]
Die van ons drinkt gewoon water, omdat wij die andere troep niet standaard in huis hebben.
Met feestjes is limo of een pakje prima. Maar verder moet het geen gewoonte worden.
Ligt dus gewoon aan de ouders hoe daar mee omgegaan wordt
Niks mis met af en toe geven, maar in verse jus zit dus meer suiker dan cola. En roosvicee is uiteindelijk ook gewoon suiker.quote:Op dinsdag 17 maart 2026 10:04 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Ik haal zelf wel eens Roosvicee in huis als ik kinderen over de vloer heb. Dat is wel verantwoord, staat in de winkel bij de babyvoeding lol. Zelf jus d'orange persen ben ik ook niet te beroerd voor
Mijn dochter wil zelf de hele tijd water en houdt niet van de prik in frisdrank. Ze wordt volgende maand 12. Nu kan ik mezelf op de borst gaan slaan, maar uiteindelijk hadden we gewoon geluk dat het zo uitpakte. Ook op school drinkt ze water en dat is wel van deze tijd, wij mochten vaak alleen maar in de pauzes drinken toen ik naar de basisschool ging, maar tegenwoordig mogen ze water pakken wanneer ze willen. Toch drinken de meeste kinderen in de klas prik thuis.quote:Op dinsdag 17 maart 2026 09:30 schreef 111210 het volgende:
[..]
Melk en thee heb je ook nog
[..]
Die van ons drinkt gewoon water, omdat wij die andere troep niet standaard in huis hebben.
Met feestjes is limo of een pakje prima. Maar verder moet het geen gewoonte worden.
Ligt dus gewoon aan de ouders hoe daar mee omgegaan wordt
Indd af en toe. Water blijft het beste, maar zoals ik al zei, gezonde voeding is niet zo ingewikkeld, gewoon wat moeite in steken. Zelf eet ik trouwens meestal warm met de lunch. Rijst, pasta, soep, salade, dat soort dingen. Altijd selbstgemacht.quote:Op dinsdag 17 maart 2026 10:08 schreef 111210 het volgende:
[..]
Niks mis met af en toe geven, maar in verse jus zit dus meer suiker dan cola. En roosvicee is uiteindelijk ook gewoon suiker.
Goed punt.quote:Op maandag 16 maart 2026 22:53 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Ik impliceerde natuurlijk gratis lunch.
[ afbeelding ]
In Finland krijgen *alle* kinderen gratis gezonde lunch op school, én hebben ze 's werelds beste onderwijssysteem. Dat 'geld' dat beter besteed zou kunnen worden klopt dan natuurlijk niet.
Note: BBP per hoofd van de bevolking in Finland is ook nog eens fors lager dan Nederland.
De ironie is dat het vaak wel verplicht is voor werknemers en studenten in landen die stukken armer zijn dan wij. Deze hele discussie gaat feitelijk over een verschrikkelijke Hollandse gierigheid om iets te betalen voor een fatsoenlijke lunch.quote:Op maandag 16 maart 2026 22:39 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
In de winter snert serveren met roggebrood, sipelsopje, balkenbrij... in de zomer af en toe een broodje met kaas van ene lokale boerderij bijvoorbeeld.
Zou allemaal prima geregeld moeten kunnen worden. Waarom kan zowel ieder rijk land ter wereld wel schoolkantines onderhouden en wij niet?
GTFOquote:Op dinsdag 17 maart 2026 12:00 schreef Qarrad het volgende:
Als ze laffe Hollandse hap gaan serveren op scholen, dan klinkt dat als een voorportaal van de hel. Ik zou als kind smeken om naar een islamitische school te mogen.
Als ik zie wat mijn dochter meeneemt naar de middelbare, is dat eigenlijk nooit een zelf gesmeerde boterham.quote:Op dinsdag 17 maart 2026 21:10 schreef Vlinder het volgende:
Mijn oudste 2 kregen altijd en alleen maar fruit mee naar school en daar was geen discussie over mogelijk. maar de jongste weigert het permanent dus die krijgt een koek mee.![]()
We hebben schoolfruit. Nadat de middelste van school ging natuurlijk![]()
Elke week verschillende stukken fruit voor elk kind dus zelf hoeven we ook geen fruit te kopen. Maar kotertjelief weigert het dus gewoon.
Deze drinkt dan wel weer water. Maar hij lust het water op school niet. Dus flessen van thuis mee. Tussen de middag boterham met hagelslag.
Volkorenbrood. Geen van de drie kinderen kreeg wit. Dat is dan wel weer gelukt.
Maar volledige maaltijden? Met alle allergieën en weigeringen van soorten voedsel?
Ik wens ze succes. Mijn zegen hebben ze hoor
Was het kabinet Rutte 4 blijven zitten dan zou dat ook ingevoerd zijn.quote:Op dinsdag 17 maart 2026 12:00 schreef phpmystyle het volgende:
In heel veel landen eten kinderen verplicht met de kost van school mee, dikwijls warme voedzame maaltijden.
Waren dat niet die boterhammen op arme acholen?quote:Op dinsdag 17 maart 2026 22:27 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Was het kabinet Rutte 4 blijven zitten dan zou dat ook ingevoerd zijn.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |