Nee, dat gaan buurlanden niet doen.quote:Op zondag 1 maart 2026 08:36 schreef theguyver het volgende:
[..]
Ondanks dat, hij was het symbool van Iran.
het motiveerd het volk wel tot opstand, maar het moet maar blijken hoe dit gaat verlopen in de komende dagen.
Ik denk niet dat Israel en de VS een grond aanval zullen uitvoeren, maar als Iran door gaat met hun buren te bestoken, zou het heel goed kunnen dat hun buurlanden over gaan tot grond actie.
Er is al heel veel steun betuigd aan de VS en Israel vanuit de regio, Wat best wel bizar is aangezien zoveel landen een pishekel hebben aan Israel.
Iran straatarm?quote:Op zondag 1 maart 2026 08:42 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Maar wel om het land nog straatarmer te maken dan het nu is
zodat ook de Garde haar macht verliest
Israel zal wel gaan infiltreren in Iran nu in samenwerking met Palantir
een andere manier is er niet
khamenei is dood, misschien is dat een beginquote:Op zondag 1 maart 2026 08:48 schreef Lospedrosa het volgende:
Dat gelul over het vervolg van mensen.
Wat als..,en dan..niks veranderd…en dan?
En wat als de Iraniërs er dik op vooruitgaan, wat dan?
quote:Zijn stem werd niet alleen in het binnenland gehoord. Net als zijn voorganger Khomeini was hij erg vocaal in zijn kritiek op Israël, Amerika, Groot-Brittannië en de rest van het Westen. „Het zionistische regime van Israël bestaat over 25 jaar niet meer”, zei hij in 2015.
Hij noemde land ook ‘een kankergezwel dat weggesneden moet worden’. De VS is de ‘Grote Satan’, de Britten ‘de meest kwaadaardige van onze vijanden’.
Om hen te bestrijden steunde Khamenei waar hij maar kon gewapende islamitische verzetsbewegingen, zoals Hezbollah in Libanon en de Houthi’s in Jemen. En de Iraanse jacht op kernwapens was vooral bedoeld om totaal onafhankelijk te worden van het Westen.
Ik wil niet zeggen een enorm offensief maar Want een leger zoals in de eerste golfoorlog heeft men niet, maar Er zijn wat Landen in de regio die wel een aardig leger hebben uitgerust met amerikaans materiaal.quote:Op zondag 1 maart 2026 08:43 schreef Wantie het volgende:
[..]
Nee, dat gaan buurlanden niet doen.
Geen enkel buurland heeft een leger dat geschikt is voor een offensief in een onmetelijk groot land als Iran, en geen enkel buurland wil het risico lopen zelf te instabiliseren tijdens een oorlog tegen Iran, met als gevolg een revolutie in eigen land.
ja de bevolking is armquote:
In Iran is diesel olie goedkoper dan water door de sanctiesquote:AI-overzicht
Iran wordt geclassificeerd als een land met een lager middeninkomen, maar de bevolking kampt met aanzienlijke economische armoede door hoge inflatie, strenge internationale sancties en stagnerende inkomsten.
Met een gemiddeld salaris van rond de ¤170 per maand en stijgende kosten, staat de koopkracht onder zware druk.
Clingendael
Clingendael
+2
Economische Status: Het land staat op de 90e plaats van 145 landen qua rijkste economie per hoofd van de bevolking.
Armoedeoorzaken: Langdurige Amerikaanse en VN-sancties hebben de Iraanse economie ernstige schade toegebracht.
Inkomens: Hoewel het BBP per hoofd van de bevolking in 2024 rond de $4.810 (nominaal) ligt, vertaalt dit zich door de inflatie niet in welvaart voor de gemiddelde burger.
Salarissen: Rapporten uit 2026 geven aan dat het gemiddelde salaris laag is, waarbij protesten over stijgende kosten en lage inkomens (soms slechts ¤6 per maand aan overheidssteun) de situatie benadrukken.
Clingendael
Clingendael
+2
Ondanks dat Iran rijk is aan natuurlijke hulpbronnen (olie), zorgt de combinatie van wanbeheer en isolatie ervoor dat een aanzienlijk deel van de bevolking in armoede leeft of moeite heeft rond te komen.
Clingendael
Clingendael
ja, het land is financieel zwaar kut daardoor waren de opstanden begonnen in Iranquote:
Alle landen die een nucleair arsenaal hebben zullen niet aangevallen worden. Dat is ook precies de reden dat men per sé wil voorkomen dat Iran een nucleaire verdediging gaat krijgen.quote:Op zondag 1 maart 2026 08:50 schreef Toine51 het volgende:
Zouden de VS hierna Rusland aanvallen?
Oh, wacht...
Wablief?quote:Op zondag 1 maart 2026 08:52 schreef TweedeKlum het volgende:
https://www.ad.nl/buitenl(...)n-van-iran~a2cbed11/
Geen premium. Deze journalist is ook al van het padje af met zijn woordkeuzes. Kritiek op Israël en islamitische verzetsbewegingen.
[..]
Oh, er is natuurlijk zeker een kans dat het goed gaat.quote:Op zondag 1 maart 2026 08:41 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Punt is wel dat van die landen de Iraanse bevolking het beste opgeleid is en een prille democratische herinnering heeft.
Hoe kunnen er nu wel beelden vrij komen, maar afgelopen periode rondom de opstanden helemaal niks rondom de protesten?quote:Op zondag 1 maart 2026 01:54 schreef tjoptjop het volgende:
Mooi al die beelden van feestende mensen in Iran
Dit is een terrechte zorg, en wederom is het de vraag of Trump wel heil ziet in een democratisch proces.quote:Op zondag 1 maart 2026 08:59 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Oh, er is natuurlijk zeker een kans dat het goed gaat.
Maar ook in Syrië was de bevolking best aardig opgeleid en ontstond er, ondanks of dankzij buitenlandse interventies, een grote chaos.
Nogmaals, ik gun het Iraanse volk alle vrede en voorspoed maar ik weet niet of bommen gooien dat gaat brengen. Ik ben bang dat Israël en Trump niet echt een plan hebben om zo’n Iraanse renaissance echt een kans te geven. Althans, Israël zal Iran zwak en verdeeld willen hebben en Trump wil er aan verdienen.
Laten we hopen dat het voor Iran de goede kant opvalt.
Het gros van de bevolking heeft echt nul herinnering aan iets wat op een daadwerkelijk democratie lijkt. Daarvoor moet je terug naar begin jaren '50 voordat het VK en de VS daar de democratie om zeep hielpen vanwege oliebelangen.quote:Op zondag 1 maart 2026 08:41 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Punt is wel dat van die landen de Iraanse bevolking het beste opgeleid is en een prille democratische herinnering heeft.
Met democratie heeft Trump over het algemeen erg weinig op…quote:Op zondag 1 maart 2026 09:01 schreef Korenfok het volgende:
[..]
Dit is een terrechte zorg, en wederom is het de vraag of Trump wel heil ziet in een democratisch proces.
Je moet toch ergens beginnen, of niet?quote:Op zondag 1 maart 2026 09:03 schreef Breekfast het volgende:
Ok, de Iraanse leider is dood. En nu? Kunnen de Iraniërs nu zonder gevaar voor eigen leven de straat op? Nee, ze zullen nog steeds kansloos worden neergemaaid door de revolutionaire garde.
Ik denk dat de Iraniërs (net als de Venezolanen) blij worden gemaakt met een dode mus.
Vandaar dat prille.quote:Op zondag 1 maart 2026 09:02 schreef Monolith het volgende:
[..]
Het gros van de bevolking heeft echt nul herinnering aan iets wat op een daadwerkelijk democratie lijkt. Daarvoor moet je terug naar begin jaren '50 voordat het VK en de VS daar de democratie om zeep hielpen vanwege oliebelangen.
Ja tuurlijkquote:Op zondag 1 maart 2026 08:51 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
khamenei is dood, misschien is dat een begin
en gaan ze verder met precisie bombardementen om de garde te elimineren
Hij noemt bijv Hezbollah een verzetsbeweging, terwijl ze op alle terreurlijsten staan.quote:Op zondag 1 maart 2026 08:57 schreef Toby56 het volgende:
[..]
Wablief?
Hij citeert Khamenei.
En hij vertelt welke 'klups' door Khamenei gesteund werden.
In deze quote staat op geen enkel moment de mening van de journalist zelf.
De meeste poppetjes zijn alweer vervangen. Mooie vuurwerkshow dit, maar eigenlijk is het verder nog niet zo veel soeps. Grondinvasie zal 100% nodig zijn, maar dan is het ook niet niet per se succesvol als je kijkt naar het verleden van de VS met regime changes. Wat mij opvalt is dat je door dit soort acties PR technisch mooi de overwinning kunt uitroepen, dat zagen we ook bij Venezuela, maar veel is er nog niet veranderd. Ik denk dat Trump gokt op de Iraanse bevolking, maar die kans acht ik niet zo groot.quote:Op zondag 1 maart 2026 09:03 schreef Breekfast het volgende:
Ok, de Iraanse leider is dood. En nu? Kunnen de Iraniërs nu zonder gevaar voor eigen leven de straat op? Nee, ze zullen nog steeds kansloos worden neergemaaid door de revolutionaire garde.
Ik denk dat de Iraniërs (net als de Venezolanen) blij worden gemaakt met een dode mus.
De intrem regering in Venezuela gaf aan vrije verkiezingen te organiseren voor het eind van dit jaar.quote:Op zondag 1 maart 2026 09:03 schreef Breekfast het volgende:
Wat wel meespeelt is dat Iran een grote stoorzender in de regio is en islamitisch terreur financierde.quote:Op zondag 1 maart 2026 08:59 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Maar ook in Syrië was de bevolking best aardig opgeleid en ontstond er, ondanks of dankzij buitenlandse interventies, een grote chaos.
Nogmaals, ik gun het Iraanse volk alle vrede en voorspoed maar ik weet niet of bommen gooien dat gaat brengen. Ik ben bang dat Israël en Trump niet echt een plan hebben om zo’n Iraanse renaissance echt een kans te geven. Althans, Israël zal Iran zwak en verdeeld willen hebben en Trump wil er aan verdienen.
Mja, schijndemocratieën waarin de machthebbers bepalen wie er kandidaat mogen zijn, alle media worden gemuilkorfd en ga zo maar door hebben meer op met een dictatuur dan een democratie in mijn ogen.quote:Op zondag 1 maart 2026 09:07 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Vandaar dat prille.
En ze hadden, een zwaar gemarkeerde, verkiezingsstructuur.
Ja, altijd een goed idee bij een militaire aanval. Gewoon ergens beginnen, daarna zien we wel verder.quote:Op zondag 1 maart 2026 09:06 schreef Saekerhett het volgende:
[..]
Je moet toch ergens beginnen, of niet?
Dag één: hoogstgeplaatste haatbaard dood. Mooi begin toch?
Ik hoop het niet en denk niet dat het al klaar is nu.quote:Op zondag 1 maart 2026 09:03 schreef Breekfast het volgende:
Als ik een euro kreeg voor elke keer dat een autoritair regime beweerde vrij verkiezingen te gaan organiseren, dan was ik inmiddels wel miljonair geweest. Sterker nog, onder Maduro waren er ook min of meer vrije verkiezingen. Totdat bleek dat hij wel eens kon gaan verliezen.quote:Op zondag 1 maart 2026 09:08 schreef theguyver het volgende:
[..]
De intrem regering in Venezuela gaf aan vrije verkiezingen te organiseren voor het eind van dit jaar.
https://www.volkskrant.nl(...)et-wanneer~b3e63203/
Hoewel zeer, zeer gemankeerd en alleen binnen de kaders van de “Hoeders”, kent Iran wel een redelijke mate van democratie met daadwerkelijke verkiezingen met algemeen stemrecht en zelfs een paar vrouwen in het parlement. Goede “vrienden” van het westen zoals Saoedi Arabië komen daar nog niet eens in de buurt.quote:Op zondag 1 maart 2026 09:02 schreef Monolith het volgende:
[..]
Het gros van de bevolking heeft echt nul herinnering aan iets wat op een daadwerkelijk democratie lijkt. Daarvoor moet je terug naar begin jaren '50 voordat het VK en de VS daar de democratie om zeep hielpen vanwege oliebelangen.
Waarom wordt een land als Saudi-Arabië, met hun Wahabisme, dan niet de tyfus in gebombardeerd? Ik denk dat we het antwoord op die vraag wel weten.quote:Op zondag 1 maart 2026 09:09 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Wat wel meespeelt is dat Iran een grote stoorzender in de regio is en islamitisch terreur financierde.
In het vacuüm wat nu ontstaat zitten kansen en bedreigingen, maar als het lukt om Iran te neutraliseren als financier van al die ellende is er al een hoop gewonnen.
Daarnaast denk ik dat samen met de landen daar het islamitisch extremisme een grote slag kan worden toegebracht. En die wil lijkt er te zijn in het MO.
Ach, Alireza Jahanbakhsh.quote:Op zondag 1 maart 2026 08:19 schreef Aether het volgende:
Iran threaten to WITHDRAW from World Cup after US airstrikes... as FIFA issue statement following Ayatollah Ali Khamenei's death
https://www.dailymail.co.(...)-khamenei-death.html
Die hielpen zij niet omzeep. Die Olie belangen is ook een vreemd argument, want olie is overal te vinden en te kopen. De VS had prima Iran al in de jaren 80, 90 kunnen uitschakelen. Dus waarom al die tijd wachten als ze die olie belangen zijn kwijt geraakt direct nadat ze de democratie omzeep hielpen?quote:Op zondag 1 maart 2026 09:02 schreef Monolith het volgende:
[..]
Haha, moest even lachen.quote:Op zondag 1 maart 2026 09:08 schreef theguyver het volgende:
[..]
De intrem regering in Venezuela gaf aan vrije verkiezingen te organiseren voor het eind van dit jaar.
Moet ik je weer vertellen dat ik tegen die leider?quote:Op zondag 1 maart 2026 08:11 schreef theguyver het volgende:
[..]
Ah daar zijn we weer.
Je bent het er niet mee eens begrijp ik.
Heb je zwarte rouwband om?
Of ga je straks de Dam op?
Ik ken dat hele mens niet, maar wat is het probleem nou dan?quote:
quote:Op zondag 1 maart 2026 08:53 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ja de bevolking is arm
.Het bewind heeft niets , helemaal niets met de overwegend jonge Iraniers
https://www.nrc.nl/nieuws(...)20euro%20per%20maand.
[..]
In Iran is diesel olie goedkoper dan water door de sancties
https://www.youtube.com/shorts/-GmnP2RUsUE?feature=share
Ja dat komt door dat regime maar die situatie veranderd nu en dat land heeft vollop olie dan kan je toch niet zeggen dat ze arm zijnquote:Op zondag 1 maart 2026 08:54 schreef theguyver het volgende:
[..]
ja, het land is financieel zwaar kut daardoor waren de opstanden begonnen in Iran
https://en.wikipedia.org/wiki/Iranian_economic_crisis
Zo enorm vrij zullen die verkiezingen nooit worden, want dat gaat de VS nooit toestaan. Die willen immers niet de kans lopen dat er mensen aan de macht komen die elke band met de VS zouden willen verbreken.quote:Op zondag 1 maart 2026 09:08 schreef theguyver het volgende:
[..]
ALs de USA de sanctie lift dan is Iran net zo rijk als Saoedi Arabie, klopt .quote:Op zondag 1 maart 2026 09:15 schreef the-eye het volgende:
[..]
[..]
Ja dat komt doordat regime maar die situatie veranderd nu en dat land heeft vollop olie dan kan je toch niet zeggen dat ze arm zijn
Of de nieuwe leiders gaan eieren voor hun geld kiezen.quote:Op zondag 1 maart 2026 09:12 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Ik hoop het niet en denk niet dat het al klaar is nu.
Ben er wel bang voor dat er toch boots on the ground nodig zijn om het regime echt te verjagen.
En dat is letterlijk de enige reden van wat we gisteren zagen. De historisch lage populariteit proberen op te krikken met een militaire actie. En Bibi heeft er al helemaal baat bij want die vliegt met z’n corrupte hoofd jarenlang achter de tralies als ze in Israël het proces gaan voortzetten. Het zijn gewoon criminelen met een pak, stropdas en in één geval mongoloïde pet.quote:Op zondag 1 maart 2026 09:08 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
De meeste poppetjes zijn alweer vervangen. Mooie vuurwerkshow dit, maar eigenlijk is het verder nog niet zo veel soeps. Grondinvasie zal 100% nodig zijn, maar dan is het ook niet niet per se succesvol als je kijkt naar het verleden van de VS met regime changes. Wat mij opvalt is dat je door dit soort acties PR technisch mooi de overwinning kunt uitroepen, dat zagen we ook bij Venezuela, maar veel is er nog niet veranderd. Ik denk dat Trump gokt op de Iraanse bevolking, maar die kans acht ik niet zo groot.
Wil je dat daadwerkelijk bereiken, dan moet je ook de Golfstaten keihard aanpakken. Maar die pakken Trump in met prachtige geschenken en faciliteren gelijktijdig allerlei terreurgroepen….quote:Op zondag 1 maart 2026 09:09 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Daarnaast denk ik dat samen met de landen daar het islamitisch extremisme een grote slag kan worden toegebracht. En die wil lijkt er te zijn in het MO.
Wellicht omdat ze moesten wachten op een idiote arrogante machtsbeluste en oorlogszuchtige president genaamd Trump?quote:Op zondag 1 maart 2026 09:13 schreef Korenfok het volgende:
[..]
Die hielpen zij niet omzeep. Die Olie belangen is ook een vreemd argument, want olie is overal te vinden en te kopen. De VS had prima Iran al in de jaren 80, 90 kunnen uitschakelen. Dus waarom al die tijd wachten als ze die olie belangen zijn kwijt geraakt direct nadat ze de democratie omzeep hielpen?
quote:Gordon mist ochtendshow door oorlogsgeweld in Midden-Oosten
Gordon mist morgen zijn ochtendshow op Radio 10, omdat zijn vlucht vanuit Australië is geannuleerd door het oorlogsgeweld in het Midden-Oosten. “Nu moet ik via een monsterlijke omweg.”
Ik hoop het ook.quote:Op zondag 1 maart 2026 08:59 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Sure, maar denk ook dat het een beetje afhangt hoe het in Iran verloopt.quote:Op zondag 1 maart 2026 09:13 schreef Monolith het volgende:
[..]
Als ik een euro kreeg voor elke keer dat een autoritair regime beweerde vrij verkiezingen te gaan organiseren, dan was ik inmiddels wel miljonair geweest. Sterker nog, onder Maduro waren er ook min of meer vrije verkiezingen. Totdat bleek dat hij wel eens kon gaan verliezen.
Omdat het een bondgenoot is van de VS en ze voldoende binnen de lijntjes kleuren.quote:Op zondag 1 maart 2026 09:13 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Waarom wordt een land als Saudi-Arabië, met hun Wahabisme, dan niet de tyfus in gebombardeerd? Ik denk dat we het antwoord op die vraag wel weten.
Ehm, je bent bekend met het feit dat begin jaren '90 onder Mossadegh de olie-industrie werd genationaliseerd? Daar waren de Amerikanen en de Britten niet zo blij mee, dus die hebben de coup van Zahedi gesteund en dat was het einde van de prille democratie aldaar.quote:Op zondag 1 maart 2026 09:13 schreef Korenfok het volgende:
[..]
Die hielpen zij niet omzeep. Die Olie belangen is ook een vreemd argument, want olie is overal te vinden en te kopen. De VS had prima Iran al in de jaren 80, 90 kunnen uitschakelen. Dus waarom al die tijd wachten als ze die olie belangen zijn kwijt geraakt direct nadat ze de democratie omzeep hielpen?
Niet echt logische redenatie of wel.
Weet je wat grappig en totaal niet toevallig is;
Khamenei is opgeleid in Moscou in de jaren 60_70 op de People’s Friendship University graduate. En was dus gewoon KGB assett
Verde
Maakt het ook zo gevaarlijk.quote:Op zondag 1 maart 2026 09:16 schreef Buitendam het volgende:
[..]
En dat is letterlijk de enige reden van wat we gisteren zagen. De historisch lage populariteit proberen op te krikken met een militaire actie. En Bibi heeft er al helemaal baat bij want die vliegt met z’n corrupte hoofd jarenlang achter de tralies als ze in Israël het proces gaan voortzetten. Het zijn gewoon criminelen met een pak, stropdas en in één geval mongoloïde pet.
Saudi en binnen de lijntjes kleuren? Ja johquote:Op zondag 1 maart 2026 09:17 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Omdat het een bondgenoot is van de VS en ze voldoende binnen de lijntjes kleuren.
50quote:Op zondag 1 maart 2026 09:17 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ehm, je bent bekend met het feit dat begin jaren '90 onder Mossadegh de olie-industrie werd genationaliseerd? Daar waren de Amerikanen en de Britten niet zo blij mee, dus die hebben de coup van Zahedi gesteund en dat was het einde van de prille democratie aldaar.
Waar is hij momenteel oorlog aan het voeren?quote:Op zondag 1 maart 2026 09:18 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Maakt het ook zo gevaarlijk.
Ik heb helemaal niets met die politici, ongeacht welk kamp.
Maar 99% ervan weet zich ten minste wel fatsoenlijk te gedragen.
Nu heb je een machts en geweldsbelust duo, Trump en Netanyahu, die samen oorlogen strooien alsof het hagelslag is.
Erger nog. Die gevaarlijke gek Trump voert overal oorlog en heeft ook nog eens zeer veel macht onder 1 knop.
Levensgevaarlijk.
En dat om wat stemmen te winnen.
Daarom moet het Westen gewoon weg blijven.quote:Op zondag 1 maart 2026 09:16 schreef Toby56 het volgende:
[..]
Ik hoop het ook.
De oudere en recentere geschiedenis van die hele regio, inclusief 'daadkrachtig' optreden vanuit de VS of soms zelfs Rusland, heeft tot nu toe echter weinig positieve verandering voor de meeste inwoners aldaar opgeleverd.
Trump heeft aangegeven dat de Iraanse bevolking het zelf moet gaan oppakken en regelen, na het grotendeels uitschakelen van Iraanse kopstukken, Een interne renaissance dus. Maar is de Iraanse oppositie, om maar eens iets te noemen, daarvoor voldoende een eenheid en, mogelijk nog belangrijker, daarvoor voldoende bewapend?
Daarnaast is ook nog eens de vraag is of de meerderheid van de inwoners het in meerderheid wel wil, zo'n totale omkeer van de verhoudingen...
Een voorbeeld van een interne 'renaissance' was de Arabische Lente, nog niet eens zo lang geleden. In Egypte leek die renaissance de beste kansen te krijgen. Ook een voorbeeld van een land met een vrij goed opgeleide bevolking. Grote protesten van mannen, vrouwen (vooral jongeren) leidden tot de val van president Mubarak. En welke partij kreeg, dankzij en na de 'lente', de meeste aanhang en stemmen? De Moslimbroederschap, - nota bene! - een soennitisch-islami(s)tische organisatie die streeft naar een samenleving gebaseerd op de sharia.
Inmiddels is daar alles weer bij het oude. Al-Sisi is gewoon Mubarak nummer 2. Maar de huidige regering staat weer op goede voet met de VS en is grotendeels neutraal jegens Israël, dus 'peace and love'. En de meerderheid van de Egyptische bevolking is gewoon weer braaf en wil blijkbaar van geen lente meer weten, terwijl Al-Sisi de rechtsstaat verder uitkleedt.
Momenteel is in Iran een enorme dreun uitgedeeld aan het kutregime.
Het zal mij benieuwen wat het vervolg gaat zijn.
Iran is toch wel het meest extreme geval denk ik.quote:Op zondag 1 maart 2026 09:16 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Wil je dat daadwerkelijk bereiken, dan moet je ook de Golfstaten keihard aanpakken. Maar die pakken Trump in met prachtige geschenken en faciliteren gelijktijdig allerlei terreurgroepen….
Exact. Dus van religieus extremisme uit het MO zijn we voorlopig nog niet af.quote:Op zondag 1 maart 2026 09:17 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Omdat het een bondgenoot is van de VS en ze voldoende binnen de lijntjes kleuren.
Venezuela en die regio.quote:Op zondag 1 maart 2026 09:20 schreef theguyver het volgende:
[..]
Waar is hij momenteel oorlog aan het voeren?
Hoeveel landen precies?
Tel je winst dat die wezenlozen daar in Iran een koppie kleiner zijn gemaakt en leg niet te janken dat degene die dat gedaan hebben niet voldoen aan je beeld van onberispelijke moreel verheven wereldverbeteraarsquote:Op zondag 1 maart 2026 09:16 schreef Buitendam het volgende:
[..]
En dat is letterlijk de enige reden van wat we gisteren zagen. De historisch lage populariteit proberen op te krikken met een militaire actie. En Bibi heeft er al helemaal baat bij want die vliegt met z’n corrupte hoofd jarenlang achter de tralies als ze in Israël het proces gaan voortzetten. Het zijn gewoon criminelen met een pak, stropdas en in één geval mongoloïde pet.
Oliedollars maken alles zoet blijkbaar… Zelfs overduidelijke betrokkenheid bij 9/11 heeft ze amper geraakt…quote:Op zondag 1 maart 2026 09:19 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Saudi en binnen de lijntjes kleuren? Ja joh
Als de Amerikanen druk uitoefenen op Venezuela voor verkiezingen dan laten ze daar publiekelijk anders bijzonder weinig van merken. Trump is vrij duidelijk geweest waar het hem om te doen is, en dat is niet de Venezolaanse democratie herstellen.quote:Op zondag 1 maart 2026 09:17 schreef theguyver het volgende:
[..]
Sure, maar denk ook dat het een beetje afhangt hoe het in Iran verloopt.
maar bij Venezuela heeft de VS er aardig wat druk op gelegd, in de VS wonen miljoenen vluchtelingen en die willen graag naar huis.
We weten niks zeker maar ik voorzie het nog niet somber in, denk dat de komende 6 maanden cruciaal zijn.
Trump door de voordeur ontvangen als een keizer (plus een paar fijne dealtjes sluiten) en langs de achterdeur Islamitische terroristen steunen.quote:Op zondag 1 maart 2026 09:13 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Waarom wordt een land als Saudi-Arabië, met hun Wahabisme, dan niet de tyfus in gebombardeerd? Ik denk dat we het antwoord op die vraag wel weten.
venezuela zijn geen troepen geen vliegtuigen momenteel niks.. dus onzinquote:Op zondag 1 maart 2026 09:21 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Venezuela en die regio.
Midden-oosten.
Rusland helpt hij ook met oorlogje voeren.
Zuid-oost Azie heeft hij een mooie hand in die oorlog daar.
Die is er niet. Het paleis is met de grond gelijk gemaakt en alles wat er om zeep is geholpen gisteren is morgen weer vervangen met nieuwe muppets.quote:
Aldus Israël. Sjieten zijn niet zo wappie extremistisch, Iran was cruciaal om ISIS in Irak te verslaan en ten einde te brengen. Er valt met Iran te praten, ook in deze onderhandelingen. Alleen ze gaan niet volledig achterover liggen en alles weggeven. Als het op nucleaire wapens voorkomen echt ging had er een deal geweest. Alleen Israël + hun lobby in de US en rondom Trump eiste volledige overgave van Iran; opzeggen raketprogramma en ontwikkelingen + elke steun aan partners/proxies in de regio.quote:Op zondag 1 maart 2026 09:09 schreef VEM2012 het volgende:
Wat wel meespeelt is dat Iran een grote stoorzender in de regio is en islamitisch terreur financierde.
Gaat niet lukken. Tenzij Amerika naar Teheran op de grond trekt. Wat men hier niet inziet is de sjiitisch religieuze dimensie die dit regime vervult veel groter dan alleen tot Iraanse Sjieten. Dit zie je nu al - niet op MSM media - in landen met grote sjiitische populaties nu Khamenei is omgelegd. Als Amerika een grondinvasie doet in Iran is dat gelijk aan de invasie in Irak wat een magneet was voor soennitische jihadistisch extremisme. Daar begonnen allerlei jihadisten uit Arabische landen naar Irak uit te reizen. Sjieten zal dat niet anders zijn met de wetenschap dat hun religie sterker gecentreerd is qua autoriteit en groot-imams. Als Sistani in Irak met een fatwa komt waar Irakezen die nu demonstreren al om roepen heeft dat grensoverschrijdende consequenties voor met name Amerika-Israëlisch project in Iran ten aanzien van dit regime. Nu zal Israël dat juist helemaal niet erg vinden omdat het hun belang het meest dient; hoe meer escalatie hoe beter zodat er geen tussenweg oplossing meer over zal blijven en enkel alleen een full war tegen dit regime. Maar voor Amerika is dat niet wat zij prefereren. Zij hopen dat het zonder grondinvasie vergaat. En als het regime niet verdreven kan worden - wat zonder invasie is niet lukt - het regime op zijn minst zwaar gedecimeerd achter blijft. Dus hun “handen en voeten afgesneden” (militair gezien qua mogelijkheden).quote:In het vacuüm wat nu ontstaat zitten kansen en bedreigingen, maar als het lukt om Iran te neutraliseren als financier van al die ellende is er al een hoop gewonnen.
Afghanistan heeft al lang laten zien dat je niet zoveel in eigen hand hebt. Ook al vervang je het regime daar en smijt je met geld.quote:Op zondag 1 maart 2026 09:16 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Wil je dat daadwerkelijk bereiken, dan moet je ook de Golfstaten keihard aanpakken. Maar die pakken Trump in met prachtige geschenken en faciliteren gelijktijdig allerlei terreurgroepen….
En vooral veel amerikaanse wapens kopen, alles draait bij de gevijnsde goede relaties met de VS om geld aan hun spenderen. Met trump aan het roer neemt het zelfs bizarre vormen aan met vliegtuigen kado geven.quote:Op zondag 1 maart 2026 09:23 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Oliedollars maken alles zoet blijkbaar… Zelfs overduidelijke betrokkenheid bij 9/11 heeft ze amper geraakt…
Er stond voldoende binnen de lijntje kleuren.quote:Op zondag 1 maart 2026 09:19 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Saudi en binnen de lijntjes kleuren? Ja joh
@MaJo hopelijk al ergens een veilig plekje gevonden?quote:
Nou voorlopig zijn ze nog niet weg, dus het is nu de vraag of de VS doorpakt, of half werk gaat leveren waardoor ze gewoon weer een nieuwe Ayatollah benoemen.quote:Op zondag 1 maart 2026 09:26 schreef Lospedrosa het volgende:
Dit wordt heel moeilijk voor de palliewappies.
Ze willen heel graag protesteren tegen Israël en Amerika, de honden van satan.
Maar overal zijn Iraniërs heel blij en de islam is weer een kopje kleiner.
Het is zeer zeker een misdadig regime. Maar qua islamitische terreur hebben andere landen gewoon ook een hele grote rol. De meeste steun vanuit Iran gaat naar terreurgroepen die weliswaar een Islamitische achtergrond hebben maar vooral een bloedhekel hebben aan de aartsvijanden van Iran, zoals Hezbollah en de Houthi’s. Niet voor niets steunden ze in Syrië ook het regime en niet de Islamitische/ jihadistische opstandelingen.quote:Op zondag 1 maart 2026 09:21 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Iran is toch wel het meest extreme geval denk ik.
Die hebben pas geleden 30.000 van hun eigen burgers vermoord.
Ik snap wel dat de inwoners blij zijn met Trump.
Hoe dan? We hebben het hier niet over de katholieke kerk he.quote:Op zondag 1 maart 2026 09:26 schreef Lospedrosa het volgende:
Ergens de chaos vergroten ipv verkleinen is een voordeel?quote:Op zondag 1 maart 2026 08:30 schreef William_Papadin het volgende:
[..]
Een land wat een teringhekel aan je heeft, hard bezig is wapens te bouwen die jou en je achterban kunnen bereiken, in verval en chaos storten door hun leider om te leggen, en daardoor de chaos in het land nog groter te maken lijkt me wel een klein voordeel.
Artikel ook gelezen? Aantal wilde niet onderbouwde claims maken het niet tot waar natuurlijkquote:Op zondag 1 maart 2026 09:24 schreef Korenfok het volgende:
Abbas (Hamas) en Khamenei (Iran) zijn beide opgeleid in de Sovjet Unie en waren KGB pionnen.
https://medium.com/@:Poli(...)members-598bd97c9df5
De trol voederen is nooit verstandig.quote:Op zondag 1 maart 2026 09:29 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Hoe dan? We hebben het hier niet over de katholieke kerk he.
Ze moeten nu vooral doorpakken.quote:Op zondag 1 maart 2026 09:29 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nou voorlopig zijn ze nog niet weg, dus het is nu de vraag of de VS doorpakt, of half werk gaat leveren waardoor ze gewoon weer een nieuwe Ayatollah benoemen.
Het probleem is dat als het Westen daar de handen vanaf trekt het niet zo is dat ze daar niet ons bestoken met die kutreligie van ze. Want het is nu eenmaal inherent aan hun achterlijke ideeën dat ze de wereld moeten veroveren.quote:Op zondag 1 maart 2026 09:21 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Daarom moet het Westen gewoon weg blijven.
We hebben er niets te zoeken en al helemaal niets te bepalen.
Dat gaat toch weer mis.
Het volk en het land moeten zelf veranderen. Ongeacht welke richting dat dan zal zijn.
Nee. Je kan het hoogstens wat indammen.quote:Op zondag 1 maart 2026 09:21 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Exact. Dus van religieus extremisme uit het MO zijn we voorlopig nog niet af.
Er is op geopolitiek niveau ook niet echt zoiets als "de islam". Ze vechten elkaar ook overal de tent uit.quote:Op zondag 1 maart 2026 09:29 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Het is zeer zeker een misdadig regime. Maar qua islamitische terreur hebben andere landen gewoon ook een hele grote rol. De meeste steun vanuit Iran gaat naar terreurgroepen die weliswaar een Islamitische achtergrond hebben maar vooral een bloedhekel hebben aan de aartsvijanden van Iran, zoals Hezbollah en de Houthi’s. Niet voor niets steunden ze in Syrië ook het regime en niet de Islamitische/ jihadistische opstandelingen.
Dus ja, het is zeker een misdadig en verschrikkelijk regime maar het islamitische terrorisme raak je hier niet echt mee…
De Islam is helemaal geen kopje kleiner.quote:Op zondag 1 maart 2026 09:26 schreef Lospedrosa het volgende:
Misschien kunnen we ze net zo goed helpen om hun Islamitische moordstaat weer op te bouwen aangezien dat toch onvermijdelijk is?quote:Op zondag 1 maart 2026 09:25 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Die is er niet. Het paleis is met de grond gelijk gemaakt en alles wat er om zeep is geholpen gisteren is morgen weer vervangen met nieuwe muppets.
Dit gaat hetzelfde ongelofelijke, nietsontziende effect hebben als de vorige keer met de to-ta-le vernietiging van die nucleaire bunkers.
Precies. Helemaal niks dus.
Daar zitten ook vaak criminelen tussen hè.quote:Op zondag 1 maart 2026 09:32 schreef Lospedrosa het volgende:
Mensen gaan wel een keer nadenken over plekken als Dubai.
Heb ik me altijd aan geïrriteerd als mensen met in NL vergaard kapitaal in Dubai de moderne prins met slaaf gaan uithangen. En denken super veilig in een westers land te zitten.
Terwijl onder hun ogen de Arabieren moderne slavernij uitvoeren en hypocriet zijn en mooie praal verkopen aan types als rapper Boef
Zolang allerlei Saudies miljarden blijven overmaken naar Trump en zijn entourage en Saudi-Arabië braaf de olie blijft verkopen gaat er weinig veranderen.quote:Op zondag 1 maart 2026 09:33 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Nee. Je kan het hoogstens wat indammen.
Wereldwijd doen de katholieken het nog steeds erg goed overigens.quote:Op zondag 1 maart 2026 09:29 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Hoe dan? We hebben het hier niet over de katholieke kerk he.
Nou ja dat laatste dus.quote:Op zondag 1 maart 2026 09:33 schreef Toby56 het volgende:
[..]
De Islam is helemaal geen kopje kleiner.
Misschien de politieke Islam, en wel die van sjiitische snit.
De Iraniërs waren in 1979 trouwens ook heel blij met de Sjiitische revolutie en de vlucht van de sjah.
Ik heb die beelden destijds dag-in-dag-uit op het 8 uur journaal gezien. Massale vreugde.
Iedere bevolking is (grotendeels) blij wanneer er een dictator verdwijnt.
Maar niet iedere bevolking krijgt daarna een leider die of een leiderschap dat zoveel beter is.
Aan de andere kant heb je misschien wel een punt: carpe diem.
Vier vandaag maar feest als het kan, want wat er morgen komt weet niemand.
behalve dan dat de benzine erg duur gaat wordenquote:Op zondag 1 maart 2026 09:35 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Zolang allerlei Saudies miljarden blijven overmaken naar Trump en zijn entourage en Saudi-Arabië braaf de olie blijft verkopen gaat er weinig veranderen.
quote:Ongeveer een vijfde van de olie wereldwijd wordt vervoerd door de Straat van Hormuz tussen Oman en Iran. Iran en andere leden van de Organisatie van Petroleumexporterende Landen (OPEC) exporteren het grootste deel van hun ruwe olie via de straat, voornamelijk naar Azië. Elke verstoring zou daarom een risico vormen voor de wereldwijde olievoorraad en mogelijk de prijzen opdrijven.
De Britse Maritieme Handelsorganisatie (UKMTO) maakte zaterdag, na de escalatie, bekend dat zij meldingen ontving over de afsluiting van de Straat van Hormuz. Verschillende schepen in de Golf hadden bericht ontvangen over de sluiting van de straat. Reuters meldde, op basis van bronnen in de handelswereld, dat enkele grote oliemaatschappijen en handelaren hun transporten door de smalle doorgang hadden opgeschort.
Is ook pragmatisme.quote:Op zondag 1 maart 2026 09:25 schreef Toby56 het volgende:
[..]
Trump door de voordeur ontvangen als een keizer (plus een paar fijne dealtjes sluiten) en langs de achterdeur Islamitische terroristen steunen.
Ziedaar het sluwe regime van Saoedi-Arabië.
Het stenigen van 'zondige' vrouwen doen ze niet eens via de achterdeur overigens, dat doen ze gewoon in het openbaar. Maar Trump heeft zijn deal en gaat in Mar-a-Lago lekker de sauna in. Zijn probleem niet.
Correct.quote:Op zondag 1 maart 2026 09:33 schreef Halcon het volgende:
[..]
Er is op geopolitiek niveau ook niet echt zoiets als "de islam". Ze vechten elkaar ook overal de tent uit.
Mijn dochter (14) heeft een spuughekel aan Dubai, terwijl ik maar haar noot over gehad heb. Ze wil wel een keer naar Japan.quote:Op zondag 1 maart 2026 09:34 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Daar zitten ook vaak criminelen tussen hè.
M’n zoon wilde graag naar Dubai in de meivakantie, heb toch een andere bestemming geregeld en gezegd dat we daar later nog eens naartoe kunnen. Ben er blij om die keuze nu te hebben gemaakt.
En ons gas komt uit Qatarquote:Op zondag 1 maart 2026 09:36 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
behalve dan dat de benzine erg duur gaat worden
[..]
Inderdaad. Meestal hebben landen niet voor niets een dictatuur.quote:Op zondag 1 maart 2026 09:33 schreef Toby56 het volgende:
[..]
De Islam is helemaal geen kopje kleiner.
Misschien de politieke Islam, en wel die van sjiitische snit.
De Iraniërs waren in 1979 trouwens ook heel blij met de Sjiitische revolutie en de vlucht van de sjah.
Ik heb die beelden destijds dag-in-dag-uit op het 8 uur journaal gezien. Massale vreugde.
Iedere bevolking is (grotendeels) blij wanneer er een dictator verdwijnt.
Maar niet iedere bevolking krijgt daarna een leider die of een leiderschap dat zoveel beter is.
Aan de andere kant heb je misschien wel een punt: carpe diem.
Vier vandaag maar feest als het kan, want wat er morgen komt weet niemand.
Dat kunnen we ook, voor nòg duurder dan nu al, uit de VS halen.quote:
Ja dat gaat kortsluiting veroorzaken in die koppiesquote:Op zondag 1 maart 2026 09:26 schreef Lospedrosa het volgende:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |