Wat wel meespeelt is dat Iran een grote stoorzender in de regio is en islamitisch terreur financierde.quote:Op zondag 1 maart 2026 08:59 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Oh, er is natuurlijk zeker een kans dat het goed gaat.
Maar ook in Syrië was de bevolking best aardig opgeleid en ontstond er, ondanks of dankzij buitenlandse interventies, een grote chaos.
Nogmaals, ik gun het Iraanse volk alle vrede en voorspoed maar ik weet niet of bommen gooien dat gaat brengen. Ik ben bang dat Israël en Trump niet echt een plan hebben om zo’n Iraanse renaissance echt een kans te geven. Althans, Israël zal Iran zwak en verdeeld willen hebben en Trump wil er aan verdienen.
Laten we hopen dat het voor Iran de goede kant opvalt.
Mja, schijndemocratieën waarin de machthebbers bepalen wie er kandidaat mogen zijn, alle media worden gemuilkorfd en ga zo maar door hebben meer op met een dictatuur dan een democratie in mijn ogen.quote:Op zondag 1 maart 2026 09:07 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Vandaar dat prille.
En ze hadden, een zwaar gemarkeerde, verkiezingsstructuur.
Ja, altijd een goed idee bij een militaire aanval. Gewoon ergens beginnen, daarna zien we wel verder.quote:Op zondag 1 maart 2026 09:06 schreef Saekerhett het volgende:
[..]
Je moet toch ergens beginnen, of niet?
Dag één: hoogstgeplaatste haatbaard dood. Mooi begin toch?
Ik hoop het niet en denk niet dat het al klaar is nu.quote:Op zondag 1 maart 2026 09:03 schreef Breekfast het volgende:
Ok, de Iraanse leider is dood. En nu? Kunnen de Iraniërs nu zonder gevaar voor eigen leven de straat op? Nee, ze zullen nog steeds kansloos worden neergemaaid door de revolutionaire garde.
Ik denk dat de Iraniërs (net als de Venezolanen) blij worden gemaakt met een dode mus.
Als ik een euro kreeg voor elke keer dat een autoritair regime beweerde vrij verkiezingen te gaan organiseren, dan was ik inmiddels wel miljonair geweest. Sterker nog, onder Maduro waren er ook min of meer vrije verkiezingen. Totdat bleek dat hij wel eens kon gaan verliezen.quote:Op zondag 1 maart 2026 09:08 schreef theguyver het volgende:
[..]
De intrem regering in Venezuela gaf aan vrije verkiezingen te organiseren voor het eind van dit jaar.
https://www.volkskrant.nl(...)et-wanneer~b3e63203/
Hoewel zeer, zeer gemankeerd en alleen binnen de kaders van de “Hoeders”, kent Iran wel een redelijke mate van democratie met daadwerkelijke verkiezingen met algemeen stemrecht en zelfs een paar vrouwen in het parlement. Goede “vrienden” van het westen zoals Saoedi Arabië komen daar nog niet eens in de buurt.quote:Op zondag 1 maart 2026 09:02 schreef Monolith het volgende:
[..]
Het gros van de bevolking heeft echt nul herinnering aan iets wat op een daadwerkelijk democratie lijkt. Daarvoor moet je terug naar begin jaren '50 voordat het VK en de VS daar de democratie om zeep hielpen vanwege oliebelangen.
Waarom wordt een land als Saudi-Arabië, met hun Wahabisme, dan niet de tyfus in gebombardeerd? Ik denk dat we het antwoord op die vraag wel weten.quote:Op zondag 1 maart 2026 09:09 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Wat wel meespeelt is dat Iran een grote stoorzender in de regio is en islamitisch terreur financierde.
In het vacuüm wat nu ontstaat zitten kansen en bedreigingen, maar als het lukt om Iran te neutraliseren als financier van al die ellende is er al een hoop gewonnen.
Daarnaast denk ik dat samen met de landen daar het islamitisch extremisme een grote slag kan worden toegebracht. En die wil lijkt er te zijn in het MO.
Ach, Alireza Jahanbakhsh.quote:Op zondag 1 maart 2026 08:19 schreef Aether het volgende:
Iran threaten to WITHDRAW from World Cup after US airstrikes... as FIFA issue statement following Ayatollah Ali Khamenei's death
https://www.dailymail.co.(...)-khamenei-death.html
Die hielpen zij niet omzeep. Die Olie belangen is ook een vreemd argument, want olie is overal te vinden en te kopen. De VS had prima Iran al in de jaren 80, 90 kunnen uitschakelen. Dus waarom al die tijd wachten als ze die olie belangen zijn kwijt geraakt direct nadat ze de democratie omzeep hielpen?quote:Op zondag 1 maart 2026 09:02 schreef Monolith het volgende:
[..]
Het gros van de bevolking heeft echt nul herinnering aan iets wat op een daadwerkelijk democratie lijkt. Daarvoor moet je terug naar begin jaren '50 voordat het VK en de VS daar de democratie om zeep hielpen vanwege oliebelangen.
Haha, moest even lachen.quote:Op zondag 1 maart 2026 09:08 schreef theguyver het volgende:
[..]
De intrem regering in Venezuela gaf aan vrije verkiezingen te organiseren voor het eind van dit jaar.
Moet ik je weer vertellen dat ik tegen die leider?quote:Op zondag 1 maart 2026 08:11 schreef theguyver het volgende:
[..]
Ah daar zijn we weer.
Je bent het er niet mee eens begrijp ik.
Heb je zwarte rouwband om?
Of ga je straks de Dam op?
Ik ken dat hele mens niet, maar wat is het probleem nou dan?quote:
quote:Op zondag 1 maart 2026 08:53 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ja de bevolking is arm
.Het bewind heeft niets , helemaal niets met de overwegend jonge Iraniers
https://www.nrc.nl/nieuws(...)20euro%20per%20maand.
[..]
In Iran is diesel olie goedkoper dan water door de sancties
https://www.youtube.com/shorts/-GmnP2RUsUE?feature=share
Ja dat komt door dat regime maar die situatie veranderd nu en dat land heeft vollop olie dan kan je toch niet zeggen dat ze arm zijnquote:Op zondag 1 maart 2026 08:54 schreef theguyver het volgende:
[..]
ja, het land is financieel zwaar kut daardoor waren de opstanden begonnen in Iran
https://en.wikipedia.org/wiki/Iranian_economic_crisis
Zo enorm vrij zullen die verkiezingen nooit worden, want dat gaat de VS nooit toestaan. Die willen immers niet de kans lopen dat er mensen aan de macht komen die elke band met de VS zouden willen verbreken.quote:Op zondag 1 maart 2026 09:08 schreef theguyver het volgende:
[..]
ALs de USA de sanctie lift dan is Iran net zo rijk als Saoedi Arabie, klopt .quote:Op zondag 1 maart 2026 09:15 schreef the-eye het volgende:
[..]
[..]
Ja dat komt doordat regime maar die situatie veranderd nu en dat land heeft vollop olie dan kan je toch niet zeggen dat ze arm zijn
Of de nieuwe leiders gaan eieren voor hun geld kiezen.quote:Op zondag 1 maart 2026 09:12 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Ik hoop het niet en denk niet dat het al klaar is nu.
Ben er wel bang voor dat er toch boots on the ground nodig zijn om het regime echt te verjagen.
En dat is letterlijk de enige reden van wat we gisteren zagen. De historisch lage populariteit proberen op te krikken met een militaire actie. En Bibi heeft er al helemaal baat bij want die vliegt met z’n corrupte hoofd jarenlang achter de tralies als ze in Israël het proces gaan voortzetten. Het zijn gewoon criminelen met een pak, stropdas en in één geval mongoloïde pet.quote:Op zondag 1 maart 2026 09:08 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
De meeste poppetjes zijn alweer vervangen. Mooie vuurwerkshow dit, maar eigenlijk is het verder nog niet zo veel soeps. Grondinvasie zal 100% nodig zijn, maar dan is het ook niet niet per se succesvol als je kijkt naar het verleden van de VS met regime changes. Wat mij opvalt is dat je door dit soort acties PR technisch mooi de overwinning kunt uitroepen, dat zagen we ook bij Venezuela, maar veel is er nog niet veranderd. Ik denk dat Trump gokt op de Iraanse bevolking, maar die kans acht ik niet zo groot.
Wil je dat daadwerkelijk bereiken, dan moet je ook de Golfstaten keihard aanpakken. Maar die pakken Trump in met prachtige geschenken en faciliteren gelijktijdig allerlei terreurgroepen….quote:Op zondag 1 maart 2026 09:09 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Daarnaast denk ik dat samen met de landen daar het islamitisch extremisme een grote slag kan worden toegebracht. En die wil lijkt er te zijn in het MO.
Wellicht omdat ze moesten wachten op een idiote arrogante machtsbeluste en oorlogszuchtige president genaamd Trump?quote:Op zondag 1 maart 2026 09:13 schreef Korenfok het volgende:
[..]
Die hielpen zij niet omzeep. Die Olie belangen is ook een vreemd argument, want olie is overal te vinden en te kopen. De VS had prima Iran al in de jaren 80, 90 kunnen uitschakelen. Dus waarom al die tijd wachten als ze die olie belangen zijn kwijt geraakt direct nadat ze de democratie omzeep hielpen?
quote:Gordon mist ochtendshow door oorlogsgeweld in Midden-Oosten
Gordon mist morgen zijn ochtendshow op Radio 10, omdat zijn vlucht vanuit Australië is geannuleerd door het oorlogsgeweld in het Midden-Oosten. “Nu moet ik via een monsterlijke omweg.”
Ik hoop het ook.quote:Op zondag 1 maart 2026 08:59 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Oh, er is natuurlijk zeker een kans dat het goed gaat.
Maar ook in Syrië was de bevolking best aardig opgeleid en ontstond er, ondanks of dankzij buitenlandse interventies, een grote chaos.
Nogmaals, ik gun het Iraanse volk alle vrede en voorspoed maar ik weet niet of bommen gooien dat gaat brengen. Ik ben bang dat Israël en Trump niet echt een plan hebben om zo’n Iraanse renaissance echt een kans te geven. Althans, Israël zal Iran zwak en verdeeld willen hebben en Trump wil er aan verdienen.
Laten we hopen dat het voor Iran de goede kant opvalt.
Sure, maar denk ook dat het een beetje afhangt hoe het in Iran verloopt.quote:Op zondag 1 maart 2026 09:13 schreef Monolith het volgende:
[..]
Als ik een euro kreeg voor elke keer dat een autoritair regime beweerde vrij verkiezingen te gaan organiseren, dan was ik inmiddels wel miljonair geweest. Sterker nog, onder Maduro waren er ook min of meer vrije verkiezingen. Totdat bleek dat hij wel eens kon gaan verliezen.
Omdat het een bondgenoot is van de VS en ze voldoende binnen de lijntjes kleuren.quote:Op zondag 1 maart 2026 09:13 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Waarom wordt een land als Saudi-Arabië, met hun Wahabisme, dan niet de tyfus in gebombardeerd? Ik denk dat we het antwoord op die vraag wel weten.
Ehm, je bent bekend met het feit dat begin jaren '90 onder Mossadegh de olie-industrie werd genationaliseerd? Daar waren de Amerikanen en de Britten niet zo blij mee, dus die hebben de coup van Zahedi gesteund en dat was het einde van de prille democratie aldaar.quote:Op zondag 1 maart 2026 09:13 schreef Korenfok het volgende:
[..]
Die hielpen zij niet omzeep. Die Olie belangen is ook een vreemd argument, want olie is overal te vinden en te kopen. De VS had prima Iran al in de jaren 80, 90 kunnen uitschakelen. Dus waarom al die tijd wachten als ze die olie belangen zijn kwijt geraakt direct nadat ze de democratie omzeep hielpen?
Niet echt logische redenatie of wel.
Weet je wat grappig en totaal niet toevallig is;
Khamenei is opgeleid in Moscou in de jaren 60_70 op de People’s Friendship University graduate. En was dus gewoon KGB assett
Verde
Maakt het ook zo gevaarlijk.quote:Op zondag 1 maart 2026 09:16 schreef Buitendam het volgende:
[..]
En dat is letterlijk de enige reden van wat we gisteren zagen. De historisch lage populariteit proberen op te krikken met een militaire actie. En Bibi heeft er al helemaal baat bij want die vliegt met z’n corrupte hoofd jarenlang achter de tralies als ze in Israël het proces gaan voortzetten. Het zijn gewoon criminelen met een pak, stropdas en in één geval mongoloïde pet.
Saudi en binnen de lijntjes kleuren? Ja johquote:Op zondag 1 maart 2026 09:17 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Omdat het een bondgenoot is van de VS en ze voldoende binnen de lijntjes kleuren.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |