https://www.nu.nl/formati(...)lagere-inkomens.htmlquote:Door de plannen van D66, VVD en CDA daalt de verwachte koopkracht voor alle huishoudens. De lagere inkomens gaan er iets meer op achteruit dan hogere inkomens. De verslechtering komt vooral door het hogere eigen risico en de "vrijheidsbijdrage" voor defensie.
Dat blijkt uit de doorrekening van het coalitieakkoord die het Centraal Planbureau (CPB) vrijdag presenteert. Het CPB heeft daarvoor, op verzoek van de Kamer, onderzocht wat de plannen van de coalitie betekenen voor mensen en bedrijven.
Met die plannen gaat iedereen er iets meer op achteruit dan bij ongewijzigd beleid het geval zou zijn, ziet het CPB. De koopkracht neemt de komende vier jaar voor vrijwel iedereen licht toe, maar dus minder dan verwacht. Dat heeft onder meer te maken met het flink hogere bedrag dat richting defensie gaat. Dat geld moet ergens vandaan komen.
De coalitie haalt dat geld uit de zorg en sociale zekerheid, maar ook uit een lastenverzwaring voor iedereen (door de coalitie ook wel de "vrijheidsbijdrage" genoemd). Maar de rekening van die lastenverzwaring komt vooral bij de werkenden terecht, ziet het CPB. Bedrijven krijgen hier ook wel mee te maken, maar in mindere mate. Mensen met vermogen blijven buiten schot.
Door de plannen voor zorg en sociale zekerheid worden lagere inkomens harder geraakt dan hogere inkomens. De koopkracht van de laagste inkomensgroep blijft de komende vier jaar namelijk gelijk, terwijl de koopkracht van de hoogste inkomensgroep met 0,3 procentpunt toeneemt.
Hogere inkomens hebben baat bij nieuwe kindregeling
De lagere inkomens worden meer getroffen door het hogere eigen risico in de zorg dat de coalitie wil invoeren. Zij hebben over het algemeen namelijk meer zorgkosten, stelt het CPB. Bovendien neemt het bedrag aan zorgtoeslag, waar deze groep mensen gebruik van maakt, ook iets af.
De hogere inkomens hebben tegelijkertijd ook meer baat bij de nieuwe kindregeling. De coalitie wil de kinderbijslag en het kindgebonden budget in één regeling gieten, waarbij het vaste bedrag dat mensen krijgen wordt verhoogd en de variabele, inkomensafhankelijke bedragen verlaagd.
De berekeningen van het CPB hebben overigens betrekking op de gehele komende vier jaar. Het kan dus zijn dat bijvoorbeeld de koopkracht per jaar wel nog iets verschilt. Het CPB komt in maart met de nieuwe uitgesplitste cijfers.
Aantal mensen in armoede stijgt enigszins
Het CPB ziet verder dat het aantal mensen in armoede iets stijgt ten opzichte van de plannen van het kabinet-Schoof. Waar volgens de plannen van dat kabinet het aandeel mensen in armoede op 2,5 procent van de bevolking in 2030 terecht zou komen, stijgt dat met deze plannen naar 2,7 procent.
Het gaat hier vooral om mensen die nét tot de armoedegroep worden gerekend; het aantal mensen in diepe armoede verandert volgens het CPB nauwelijks.
Omdat D66, VVD en CDA een minderheidskabinet vormen, is de kans groot dat veel van de plannen in het coalitieakkoord nog aangepast en bijgestuurd gaan worden door oppositiepartijen. Dat is immers nodig om een meerderheid te halen.
Door onderwijsinvesteringen verbetert investeringsklimaat
Het CPB heeft ook onderzocht wat de effecten van de plannen zijn voor het investeringsklimaat, de klimaat- en stikstofcrisis en de wooncrisis. Op alle vier de thema's scoort de coalitie een voldoende, maar er is wel ruimte voor verbetering.
In het artikel hieronder leggen we uit dat de coalitie de eigen stikstofdoelen nog niet haalt, maar wel stappen in de goede richting zet. Dat geldt ook voor de klimaatplannen. Mede doordat er meer geld naar het onderwijs gaat, verbetert de kwaliteit van onze kenniseconomie en het zogeheten menselijk kapitaal. Dat is ook weer goed voor het investeringsklimaat.
Ook neemt het woningaanbod op de lange termijn licht toe. Subsidies gericht op betaalbare woningbouw, het ontsluiten van woningbouwlocaties en een lagere belasting voor woningcorporaties zorgen daarvoor. Alle plannen zorgen verder voor een lichte verbetering van het overheidssaldo. De staatsschuld loopt de komende vier jaar wel iets op.
maar dan moeten we Russisch leren , dat gaat hem niet wordenquote:Op vrijdag 20 februari 2026 15:01 schreef bianconeri het volgende:
Zoals verwacht maakt defensie NL kapot.
Echt zo kansloos om daar geld in te stoppen.
Hij wil dat juist.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 15:03 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
maar dan moeten we Russisch leren , dat gaat hem niet worden
Je kan ook gewoon de grenzen sluiten , levert ook wat op , ruim 9 miljardquote:Op vrijdag 20 februari 2026 15:01 schreef bianconeri het volgende:
Waarom zou ik of wie dan ook dat willen?quote:
Ah surequote:Op vrijdag 20 februari 2026 15:04 schreef Cupfighter het volgende:
De lagere inkomens gaan er iets meer op achteruit dan de hogere inkomens
Fuck de VVD
Jetten 1 oprotten
Mooi. Kunnen de lage inkomens zichzelf optrekken aan de hoge inkomens in plaats van andersom.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 15:04 schreef Cupfighter het volgende:
Jij wil er in ieder geval niks tegen doen om dat te voorkomen.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 15:10 schreef bianconeri het volgende:
Waarom zou ik of wie dan ook dat willen?
Ja, bovendien hangt er nog een grote disclaimer boven de conclusies van het CPB rapport. Namelijk:quote:Op vrijdag 20 februari 2026 15:04 schreef Cupfighter het volgende:
Fuck de VVD
Jetten 1 oprotten
Dus de werkelijke effecten zijn nog veel negatiever (voor met name de lagere inkomens).quote:Werklozen en arbeidsongeschikten zwaarst getroffen
Mensen die werkloos of arbeidsongeschikt worden, zullen de maatregelen uit het coalitieakkoord het meest gaan voelen in de portemonnee. Doordat de coalitie de hoogte en duur van uitkeringen aanpakt, zal deze groep te maken krijgen met ‘een sterk negatief koopkrachteffect’, stelt het CPB. Deze gevolgen zijn echter grotendeels buiten de sommen gehouden.
En als je moeilijk doet, vind je de volgende ochtend een afgehakt paardenhoofd in je bed 😱quote:Op vrijdag 20 februari 2026 15:10 schreef Mano_ het volgende:
Vrijheidsbijdrage klinkt als een maffiapraktijk. Betalen voor bescherming, anders…
Dit vind ik niet eens zo heel erg.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 15:12 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Ja, bovendien hangt er nog een grote disclaimer boven de conclusies van het CPB rapport. Namelijk:
[..]
Dus de werkelijke effecten zijn nog veel negatiever (voor met name de lagere inkomens).
Ja, fuck (gedeeltelijk) arbeidsongeschikten, toch?quote:Op vrijdag 20 februari 2026 15:13 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Dit vind ik niet eens zo heel erg.
Nou ja, als het gecombineerd was met werken meer lonend maken.
Maar Ruzzia is toch in elkaar aan het zakken?quote:Op vrijdag 20 februari 2026 15:03 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
maar dan moeten we Russisch leren , dat gaat hem niet worden
Zo zien we het hier in Nederland graag. Het is niet erg als wij er iets op achteruit gaan, als degenen waar we op neerkijken maar nog iets harder achteruit gaan.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 15:04 schreef Cupfighter het volgende:
Fuck de VVD
Jetten 1 oprotten
M'n vader valt daar binnenkort onder. Als dit een poging is om me als een empathieloos zak hooi te framen kan ik je heel erg adviseren om je toon te matigen.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 15:14 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Ja, fuck (gedeeltelijk) arbeidsongeschikten, toch?
Hij bedoelde het sarcastisch volgens mij.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 15:16 schreef Nattekat het volgende:
[..]
M'n vader valt daar binnenkort onder. Als dit een poging is om me als een empathieloos zak hooi te framen kan ik je heel erg adviseren om je toon te matigen.
Een nog slechter kabinet dan Wilders Schoof 1quote:Op vrijdag 20 februari 2026 15:15 schreef inslagenreuring het volgende:
Wilders was een godsgeschenk voor de onderklasse vergeleken met 10-steden Robbie.
De intentie van die post is meer dan duidelijk.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 15:17 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Hij bedoelde het sarcastisch volgens mij.
Zo kom je wel over met zo’n makkelijke stellingname.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 15:16 schreef Nattekat het volgende:
[..]
M'n vader valt daar binnenkort onder. Als dit een poging is om me als een empathieloos zak hooi te framen kan ik je heel erg adviseren om je toon te matigen.
Waar komt de hosannasfeer rond dit stel prutsers vandaan? zou je zeggen.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 15:18 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Een nog slechter kabinet dan Wilders Schoof 1
[ afbeelding ]
Voor de zeer schrijnende gevallen is de boel wederom verschraald.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 15:18 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Zo kom je wel over met zo’n makkelijke stellingname.
Voor (gedeeltelijk) arbeidsongeschikten is het ook niet zomaar een kwestie van “werken meer lonend maken” of meer “prikkelen”, omdat het meestal een kwestie is van wel willen maar niet kunnen.
Dus dan komt zo’n opmerking van jou nogal makkelijk en harteloos over ja.
Ik zie mezelf in dit soort discussies altijd als iemand met een hoog inkomen. Ondanks dat ik me goed besef dat ik dat niet heb, hoop ik er wel net zo in te staan als ik dat wel zou hebben.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 15:18 schreef MadJackthePirate het volgende:
Wat is hoog en wat is laag inkomen in deze kwestie? Dan weet ik hoe ik moet reageren
Maar ergens moet je als je de emotie erbuiten laat ook wel erkennen dat het sociale vangnet in Nederland al erg goed geregeld is ten opzichte van de rest van de wereld. Tuurlijk zijn er landen die het beter doen, maar niet veel.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 15:18 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Zo kom je wel over met zo’n makkelijke stellingname.
Voor (gedeeltelijk) arbeidsongeschikten is het ook niet zomaar een kwestie van “werken meer lonend maken” of meer “prikkelen”, omdat het meestal een kwestie is van wel willen maar niet kunnen.
Dus dan komt zo’n opmerking van jou nogal makkelijk en harteloos over ja.
Dat vraag ik me ook af.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 15:19 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Waar komt de hosannasfeer rond dit stel prutsers vandaan? zou je zeggen.
In dat opzicht is het dan "kan slechter, goed dat ze die klaplopers harder aanpakken" toch?quote:Op vrijdag 20 februari 2026 15:21 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Ik zie mezelf in dit soort discussies altijd als iemand met een hoog inkomen. Ondanks dat ik me goed besef dat ik dat niet heb, hoop ik er wel net zo in te staan als ik dat wel zou hebben.
Ruzzia is al niks meerquote:Op vrijdag 20 februari 2026 15:15 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Maar Ruzzia is toch in elkaar aan het zakken?
Dat mag ook wel in een van de meest welvarende en dure landen.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 15:21 schreef MadJackthePirate het volgende:
[..]
Maar ergens moet je als je de emotie erbuiten laat ook wel erkennen dat het sociale vangnet in Nederland al erg goed geregeld is ten opzichte van de rest van de wereld. Tuurlijk zijn er landen die het beter doen, maar niet veel.
Waarom moeten we Russisch leren dan lieverd.quote:
quote:Op vrijdag 20 februari 2026 15:26 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Waarom moeten we Russisch leren dan lieverd.
als we defensie niet verbeteren danquote:Op vrijdag 20 februari 2026 15:01 schreef bianconeri het volgende:
Maar advocaat van de duivel, wanneer het dan financieel minder goed gaat in een land (bijvoorbeeld door globale ontwikkelingen en extra investeringen in defensie) is het dan ook niet zo gek als dat iets versobert wordt toch? Ik zie het liever ook niet hoor, maar het geld moet ergens vandaan komen en de werkenden nog harder belasten zie ik nog minder zitten. Groot geld bezitters graag, maar daar zit ook al snel een max op voordat ze zich ergens anders vestigen.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 15:25 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Dat mag ook wel in een van de meest welvarende en dure landen.
"How a society treats its most vulnerable is always the measure of its humanity"
https://www.rtl.nl/nieuws(...)ging-petto-te-hebbenquote:Kabinet-Jetten blijkt nog een belastingverhoging in petto te hebben
Het nieuwe kabinet gaat de belastingen flink verhogen. Uit de doorrekeningen van het CPB blijkt dat ook de belastingtarieven worden verhoogd, naast de eerder al bekende 'vrijheidsbijdrage'.
Om vijf miljard euro extra op te halen, wil het nieuwe kabinet de eerste twee belastingschijven ophogen. Op dit moment betaal je over je inkomen tot 38.883 euro nog 35,75 procent (eerste schijf). In de tweede schijf, tot 78.426 euro is dat 37,56 procent en alles daarboven wordt tegen 49,5 procent aangeslagen.
Hoogste tarief ongemoeid
Als de plannen doorgaan, worden die eerste twee tarieven verhoogd met 0,93 procentpunt. Dat lijkt niet heel veel, maar het betekent dat we met zijn allen 5 miljard euro meer belasting af gaan dragen. Het hoogste tarief wordt wel met rust gelaten.
De maatregel stond omfloerst wel al in de financiële bijlage van het coalitieakkoord, maar toen waren er nog geen bedragen opgeplakt. De reden voor de verstopte belastingverhoging is bijzonder en heeft te maken met het verhogen van het eigen risico in de zorg.
Dat zit zo: door het verhogen van het eigen risico in de zorg, dalen de zorgpremies. Mensen betalen immers al meer zelf voor hun zorg. Maar dan houdt de staat er netto niets aan over. Om de daling van die zorgpremies te compenseren, worden de belastingtarieven verhoogd.
Het is niet de enige belastingverhoging die het kabinet-Jetten doorvoert. Eerder was er al het nodige te doen over de 'vrijheidsbijdrage'. Ook dat is in feite een belastingverhoging, maar dan via een achterdeur.
Normaal worden de belastingschijven ieder jaar aangepast voor de inflatie. Als dat niet zou gebeuren, ga je namelijk ieder jaar een beetje meer belasting betalen in een hogere schijf. Het nieuwe kabinet gaat de inflatie maar voor een klein deel doorrekenen in de belastingschijven, waardoor mensen dus eerder in een hogere schijf komen, en dus meer belasting gaan betalen. Dat levert de staat uiteindelijk 3,4 miljard euro extra op.
En de hoogste schijf niet. Oke dan word ik wel ziedendquote:Op vrijdag 20 februari 2026 15:29 schreef MichaelScott het volgende:
[..]
https://www.rtl.nl/nieuws(...)ging-petto-te-hebben
Surprise! Nog iets wat Jetten vergeten is te melden.
Dan mag je inderdaad best kritisch zijn. Ik zie dan ook liever dat er actiever wordt ingezet om misbruik van sociale zekerheid aan te pakken.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 15:29 schreef MadJackthePirate het volgende:
[..]
Maar advocaat van de duivel, wanneer het dan financieel minder goed gaat in een land (bijvoorbeeld door globale ontwikkelingen en extra investeringen in defensie) is het dan ook niet zo gek als dat iets versobert wordt toch? Ik zie het liever ook niet hoor, maar het geld moet ergens vandaan komen en de werkenden nog harder belasten zie ik nog minder zitten. Groot geld bezitters graag, maar daar zit ook al snel een max op voordat ze zich ergens anders vestigen.
Dat wordt al 30 jaar beweerd en gebruikt om weer wat verdere afbraak te faciliteren.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 15:21 schreef MadJackthePirate het volgende:
[..]
Maar ergens moet je als je de emotie erbuiten laat ook wel erkennen dat het sociale vangnet in Nederland al erg goed geregeld is ten opzichte van de rest van de wereld. Tuurlijk zijn er landen die het beter doen, maar niet veel.
Er wordt mijn inziens al enorm hard ingezet om misbruik aan te pakken. Denk aan die verhalen over het verklaren van boodschappen of het schaduwen van bijstandsgerechtigden. Nog harder daarop inzetten heeft denk ik meer kosten dan baten.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 15:32 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Dan mag je inderdaad best kritisch zijn. Ik zie dan ook liever dat er actiever wordt ingezet om misbruik van sociale zekerheid aan te pakken.
Nu zul je zien dat juist de meest kwetsbare mensen een nieuw kontgat genaaid worden.
Ja kijk, persoonlijk ken ik niet zoveel mensen die hun 4e vakantie of 5e auto aan het uitzoeken zijn die ook niet lijntjes naar het buitenland hebben. Je moet hier de balans vinden tussen belasten en wegjagen.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 15:33 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Dat wordt al 30 jaar beweerd en gebruikt om weer wat verdere afbraak te faciliteren.
Dat zou nog tot daar aan toe zijn, sommige maatregelen zijn begrijpelijk, maar het zou allemaal veel beter te dragen zijn als er van hogere inkomens, vermogenden en het grote bedrijfsleven ook een aandeel in de lasten verlangd zou worden.
Maar de hele bezuinigingsoperatie en de NAVO rekening wordt volledig neergelegd bij mensen die het toch al moeilijk(er) hebben. Echt volledig onacceptabel als je miljonairs volledig buiten schot laat.
We leven (straks) in een land waar gehandicapten geen hulp in het huishouden meer krijgen en bijvoorbeeld een paar honderd euro per maand extra onkosten moeten maken omdat bijvoorbeeld de aftrekpost zorgkosten verdwijnt, terwijl er aan de andere kant mensen van gekkigheid niet meer weten wat ze met hun geld moeten doen en bezig zijn hun 2e boot uit te zoeken, hun 4e vakantie, hun 5de auto enz.
Ik vind dat echt onacceptabel als we zo met ons meest kwetsbare inwoners omgaan in ons land.
De rekening wordt juist bij de maatschappij neergelegd en bij het bedrijf weggehaald door loonbetaling van 2 jaar naar 1 jaar te verkorten bij ziekte.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 15:34 schreef MadJackthePirate het volgende:
[..]
Er wordt mijn inziens al enorm hard ingezet om misbruik aan te pakken. Denk aan die verhalen over het verklaren van boodschappen of het schaduwen van bijstandsgerechtigden. Nog harder daarop inzetten heeft denk ik meer kosten dan baten.
En ja er zullen altijd verliezers zijn van een wetswijziging, maar alles blijven compenseren kom je ook nergens mee.
Overigens wil dat niet zeggen dat ik het maar blindelings eens ben met wat dit klungelkabinet doet, maar ik snap wel dat keuzes maken ook betekent dat je bepaalde groepen financieel raakt.
Daarom moet je niet vooral modaal belasten, zoals de afgelopen decennia in toenemende mate is gebeurd, maar moet je de lasten leggen waar ze horen; bij vermogenden en het grote bedrijfsleven.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 15:37 schreef MadJackthePirate het volgende:
[..]
Ja kijk, persoonlijk ken ik niet zoveel mensen die hun 4e vakantie of 5e auto aan het uitzoeken zijn die ook niet lijntjes naar het buitenland hebben. Je moet hier de balans vinden tussen belasten en wegjagen.
Daarnaast is mijn persoonlijke mening wel dat het gemiddelde werkende gezin niet eindeloos uitgeknepen kan worden om de financiële standaard van gehandicapten e.d. op peil te houden.
Ja daar ben ik het dus ook niet mee eens. Nu wordt de rekening wel onevenredig zwaar daar gelegd. Maar bijvoorbeeld een verkorting van 2 naar 1 jaar met wél behoud van de huidige max hoogte van de uitkering had ik wel gesnapt. Nu is het afstraffing op afstraffing.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 15:39 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
De rekening wordt juist bij de maatschappij neergelegd en bij het bedrijf weggehaald door loonbetaling van 2 jaar naar 1 jaar te verkorten.
En die mensen krijgen dan ineens veel minder geld. Dan ben je proper fucked als je zwaar arbeidsongeschikt bent.
Ja eens, maar lastig. Links wil graag herhalen dat dat een fabeltje is, maar er zijn vele praktijk voorbeelden waar het geen fabeltje is en bedrijven zich liever vestigen in de VS (bijvoorbeeld) dan in de EU/Nederland.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 15:40 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Daarom moet je niet vooral modaal belasten, zoals de afgelopen decennia in toenemende mate is gebeurd, maar moet je de lasten leggen waar ze horen; bij vermogenden en het grote bedrijfsleven.
Al zie ik inderdaad ook het risico op kapitaalvlucht.
Totdat het niet meer slechter kan en dan ben je één van de klaplopers.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 15:23 schreef MadJackthePirate het volgende:
[..]
In dat opzicht is het dan "kan slechter, goed dat ze die klaplopers harder aanpakken" toch?
Dat risico is er altijd. Maar de overheid is er bij uitstek om de burger te beschermen tegen bijvoorbeeld het grootbedrijf.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 15:40 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Daarom moet je niet vooral modaal belasten, zoals de afgelopen decennia in toenemende mate is gebeurd, maar moet je de lasten leggen waar ze horen; bij vermogenden en het grote bedrijfsleven.
Al zie ik inderdaad ook het risico op kapitaalvlucht.
In de Lexus naar de voedselbank!quote:Op vrijdag 20 februari 2026 15:42 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Totdat het niet meer slechter kan en dan ben je één van de klaplopers.
quote:Op vrijdag 20 februari 2026 15:43 schreef MadJackthePirate het volgende:
[..]
In de Lexus naar de voedselbank!
Het is de zoveelste 'fuck you' om juist de WW aan te pakken, iets waar de gemiddelde Nederlander misschien nog we een keer gebruik van kan maken. Dan laat je de bijstand ongemoeid dat tegenwoordig de facto functioneert als gratis geld voor statushouders. Hetzelfde met sociale huurwoningen waar je als een gewone burger amper nog aanspraakquote:Op vrijdag 20 februari 2026 15:40 schreef MadJackthePirate het volgende:
[..]
Ja daar ben ik het dus ook niet mee eens. Nu wordt de rekening wel onevenredig zwaar daar gelegd. Maar bijvoorbeeld een verkorting van 2 naar 1 jaar met wél behoud van de huidige max hoogte van de uitkering had ik wel gesnapt. Nu is het afstraffing op afstraffing.
Ik heb er zelf gelukkig nog nooit heen gehoeven. Maar voel mezelf niet te goed ervoor, lekker koopjes jagen bij de Turk en de Aldi, topkwaliteitquote:Op vrijdag 20 februari 2026 15:48 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]ik ging gewoon op de fiets. Tegenwoordig de koffers op de bimmer om maar wat te kunnen scoren bij Aldi dorp, maar ook daar is het gunnen karig. Zolang ik mezelf maar niet in het middelpunt plaats.
Mooie wagens verder.
Stel je voor zeg dat iemand op een post van je reageert.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 15:16 schreef Nattekat het volgende:
Als dit een poging is om me als een empathieloos zak hooi te framen kan ik je heel erg adviseren om je toon te matigen.
Ja eens, maar ik zie ook geen maatregelen van ze om de bijstand of de sociale huurwoningen uit te breiden. En het nog verder versoberen kan haast niet, dus in dat opzicht snap ik het wel.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 15:50 schreef Cruzinats het volgende:
[..]
Het is de zoveelste 'fuck you' om juist de WW aan te pakken, iets waar de gemiddelde Nederlander misschien nog we een keer gebruik van kan maken. Dan laat je de bijstand ongemoeid dat tegenwoordig de facto functioneert als gratis geld voor statushouders. Hetzelfde met sociale huurwoningen waar je als een gewone burger amper nog aanspraak
op maakt. Je betaald voor sociale voorzieningen waarvoor jij of je naasten nooit in aanmerking zal komen, dat is een absurd.
Logischerwijs is dat geen vrijwillige bijdrage. Dat snap ik nog wel. Alsof ze elke belastingbestemming een vrijwillige keuze zouden maken, dan betaalt niemand meer ietsquote:Op vrijdag 20 februari 2026 15:57 schreef Captain_Ghost het volgende:
Het is voor kabinet ook te makkelijk om deze groep te aanpakken, want ze bieden toch weinig weerstanden.
Het is gewoon verkeerd om een rekening aan onderaan te leggen.
Die vrijheidsbijdrage.. is dat een vrijwilliger bijdrage of verplicht vrijwillig bijdrage aan NAVO?
En de lusten van de Aldi én de lusten van de Lexus. Er is altijd een baas boven baas moet je maar denken.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 15:51 schreef MadJackthePirate het volgende:
[..]
Ik heb er zelf gelukkig nog nooit heen gehoeven. Maar voel mezelf niet te goed ervoor, lekker koopjes jagen bij de Turk en de Aldi, topkwaliteit
https://www.autoscout24.n(...)oosting_product=nonequote:Op vrijdag 20 februari 2026 16:02 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
En de lusten van de Aldi én de lusten van de Lexus. Er is altijd een baas boven baas moet je maar denken.
quote:Op die laatste terreinen worden wel wat stappen gezet, bijvoorbeeld door de verdere ontwikkeling van windenergie op zee.
Dan mag de overheid weleens op iedere straathoek bewapende militairen neerzetten, zodat radicalen eindelijk eens een overweldigende tegenmacht tegenover zich vinden. Dan hadden de lagere inkomens ten minste ook nog iets aan die vrijheidsbijdrage.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 14:51 schreef PzKpfw het volgende:
Iedereen gaat erop achteruit door coalitieplannen, vooral lagere inkomens
[..]
https://www.nu.nl/formati(...)lagere-inkomens.html
Op zich is het natuurlijk goed dat er nu (eindelijk) meer geld naar Defensie gaat maar het is toch bijzonder dat vooral de lagere inkomens er het meest op achteruit zullen gaan.
Niet eens zo'n gek idee. Na die beelden in bureau Utrecht waar de politie afdruipt als ze met 100 man stenen lopen te gooien mag best ondersteuning van het leger ingezet worden.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 16:26 schreef torentje het volgende:
[..]
Dan mag de overheid weleens op iedere straathoek bewapende militairen neerzetten, zodat radicalen eindelijk eens een overweldigende tegenmacht tegenover zich vinden. Dan hadden de lagere inkomens ten minste ook nog iets aan die vrijheidsbijdrage.
Kan alleen als je voor de overheid werkt. Anders ook wel maar dan heb je er alleen jezelf mee en je baas.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 16:23 schreef Cupfighter het volgende:
Eigenlijk zou er massaal gestaakt moeten worden, gewoon de boel platleggen tot dat dit egoïstische en asociale zootje zijn biezen pakt
Majah Nederland en staken
Dan stem ik de volgende keer NOG rechtser!quote:Op vrijdag 20 februari 2026 15:54 schreef Chadi het volgende:
Zolang je rechts stemt, komt het geld voor een groot gedeelte bij de middenklasse vandaan en betalen de rijksten niet of nauwelijks mee.
Nog rechtser betekent geen vrijheid en allerlaagste mag alles betalen. Allerrijkste hoeft niets betalen.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 17:01 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Dan stem ik de volgende keer NOG rechtser!
Er zou een linkse partij moeten komen die zegt dat er geen asielzoekers komen want al het geld moet naar de arbeiders. Krijgt meteen 30+ zetelsquote:Op vrijdag 20 februari 2026 17:12 schreef Captain_Ghost het volgende:
[..]
Nog rechtser betekent geen vrijheid en allerlaagste mag alles betalen. Allerrijkste hoeft niets betalen.
O,ja Asiel is welkom want goedkoopste arbeidskrachten.. Dat is wat AH zo graag willen.
Oké, dat klinkt niet best inderdaad. Hoe zit dat dan?quote:Door de plannen van D66, VVD en CDA daalt de verwachte koopkracht voor alle huishoudens.
Ah oké, dus eigenlijk gaat iedereen er de komende jaren qua koopkracht licht op vooruit. Men gaat alleen iets minder hard vooruit dan in de oude situatie?quote:Met die plannen gaat iedereen er iets meer op achteruit dan bij ongewijzigd beleid het geval zou zijn, ziet het CPB. De koopkracht neemt de komende vier jaar voor vrijwel iedereen licht toe, maar dus minder dan verwacht.
Ja Jetten maak er maar een mooi verhaal van weerquote:Op vrijdag 20 februari 2026 17:25 schreef Kickinalfa het volgende:
We gaan er niet op achteruit, we gaan er minder op vooruit dan bij niks doen
"
De koopkracht neemt de komende vier jaar voor vrijwel iedereen licht toe, maar dus minder dan verwacht."
Het staat in hetzelfde artikel als waar jij je woede op baseert. Alleen niet in een schreeuwerige titel.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 17:26 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Ja Jetten maak er maar een mooi verhaal van weer
Dit kabinet kan voor mij de tering krijgenquote:Op vrijdag 20 februari 2026 17:28 schreef Raw85 het volgende:
[..]
Het staat in hetzelfde artikel als waar jij je woede op baseert. Alleen niet in een schreeuwerige titel.
NOG RECHTSERquote:Op vrijdag 20 februari 2026 17:12 schreef Captain_Ghost het volgende:
[..]
Nog rechtser betekent geen vrijheid en allerlaagste mag alles betalen. Allerrijkste hoeft niets betalen.
O,ja Asiel is welkom want goedkoopste arbeidskrachten.. Dat is wat AH zo graag willen.
quote:Op vrijdag 20 februari 2026 15:01 schreef bianconeri het volgende:
Iets met voortschrijdend inzicht. Dit had allemaal niet zo duur hoeven zijn.quote:
En het ontgaat je uiteraard dat we iedere week een miljard moeten uittrekken voor de influx van kansloze immigranten.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 15:01 schreef bianconeri het volgende:
Had je wat anders verwacht dan een gure rechtse wind met vvd, cda en d66?quote:Op vrijdag 20 februari 2026 14:51 schreef PzKpfw het volgende:
Iedereen gaat erop achteruit door coalitieplannen, vooral lagere inkomens
[..]
https://www.nu.nl/formati(...)lagere-inkomens.html
Op zich is het natuurlijk goed dat er nu (eindelijk) meer geld naar Defensie gaat maar het is toch bijzonder dat vooral de lagere inkomens er het meest op achteruit zullen gaan.
We hebben geen keus Bianco..quote:Op vrijdag 20 februari 2026 15:01 schreef bianconeri het volgende:
De conclusie kan toch ook gewoon zijn dat het vervelend is dat de koopkracht minder hard groeit dan eerst de verwachting was, maar dat daar een goede reden voor kan zijn? Als dat volgens dat onderzoek vooral komt door extra uitgaven aan Defensie dan kan je ook zeggen dat dat een pijn is die we met z’n allen moeten dragen.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 17:33 schreef AchJa het volgende:
Maar goed, eens kijken hoe al die lui die de afgelopen twee jaar niks anders dan kritiek op Schoof 1 hadden nu gaan reageren...
Maar de pijn wordt niet met z’n allen gedragen.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 17:58 schreef Raw85 het volgende:
[..]
De conclusie kan toch ook gewoon zijn dat het vervelend is dat de koopkracht minder hard groeit dan eerst de verwachting was, maar dat daar een goede reden voor kan zijn? Als dat volgens dat onderzoek vooral komt door extra uitgaven aan Defensie dan kan je ook zeggen dat dat een pijn is die we met z’n allen moeten dragen.
Je gaat er ten opzichte van de huidige situatie juist licht op vooruit. Er is alleen een kleine verslechtering ten opzichte van het basispad, namelijk iets minder MEER. Niet minder.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 17:56 schreef vosss het volgende:
Iedereen gaat er op achteruit.
Behalve die kut die loog op haar CV en de boel exact zo lang rekte tot ze recht heeft op 3 jaar(!!!) wachtgeld.
Vuile luiers zijn het.
Nee hoor want iedereen gaat erop achteruit!!!!!quote:Op vrijdag 20 februari 2026 18:00 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Maar de pijn wordt niet met z’n allen gedragen.
De pijn wordt alleen gedragen door iedereen van het absolute minimum tot aan modaal.
Daarboven wordt geen centje pijn gevraagd.
Ik geloof dus niet dat het CPB wel goed de stapeling van effecten goed meeneemt hoor.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 18:01 schreef Raw85 het volgende:
[..]
Je gaat er ten opzichte van de huidige situatie juist licht op vooruit. Er is alleen een kleine verslechtering ten opzichte van een basis, namelijk iets minder MEER. Niet minder.
Helemaal niemand in Nederland ontwikkelt zich nog tijdens het werk en in salaris blijkbaar, dat vond ik het meest schokkende aan het berichtquote:Op vrijdag 20 februari 2026 18:03 schreef Raw85 het volgende:
[..]
Nee hoor want iedereen gaat erop achteruit!!!!!
Lagere inkomens alleen iets meer dan hogere inkomens. Nogmaals: minder meer, niet minder.
quote:Op vrijdag 20 februari 2026 18:01 schreef Raw85 het volgende:
[..]
Je gaat er ten opzichte van de huidige situatie juist licht op vooruit. Er is alleen een kleine verslechtering ten opzichte van het basispad, namelijk iets minder MEER. Niet minder.
Dat ben ik wel met je eens hoor. Mijn punt is ook eigenlijk vooral dat het artikel van NU.nl wat schreeuwerig is. Het rapport benadrukt expliciet dat dit een eerste inschatting met aannames is en dat niet alle maatregelen volledig zijn doorgerekend, maar die nuance wordt in het artikel niet echt naar voren gebracht.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 18:06 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Ik geloof dus niet dat het CPB wel goed de stapeling van effecten goed meeneemt hoor.
Huishoudelijke hulp verdwijnt bijvoorbeeld, aftrekpost zorgkosten, de vrijheidsbijdrage komt er, de eerste 2 belastingschijven gaan omhoog, het eigen risico stijgt.
Die maatregelen alleen al kosten mij honderden tot misschien wel 2000 euro per jaar, en ik zal vast niet de enige zijn.
Bovendien heeft het CPB de negatieve gevolgen van het verlagen van de arbeidsongeschiktheidsuitkeringen en het verkorten van de WW niet meegenomen.
Kortom, ik vind het nogal naïef om ervan uit te gaan / te geloven dat niemand erop achteruit zal gaan.
Ik geef het 15 maanden tops.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 18:27 schreef Discombobulate het volgende:
Ik hoop dat het zo snel mogelijk klaar is met Rutte VI.
Ik hoop nog veel minder eigenlijk.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 18:31 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Ik geef het 15 maanden tops.
Zolang je links stemt ook hoor. Uiteindelijk is er bij de middenklasse het meeste te halen.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 15:54 schreef Chadi het volgende:
Zolang je rechts stemt, komt het geld voor een groot gedeelte bij de middenklasse vandaan en betalen de rijksten niet of nauwelijks mee.
Dit minderheidskabinet krijgt er toch geen plannen door heen. Ontzettend makkelijk punten scoren voor de oppositie.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 18:44 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Ik hoop nog veel minder eigenlijk.
Ben benieuwd bij welke partijen ze meerderheden denken te halen, je moet wel echt van lotje getikt zijn om jezelf zo ongekend impopulair te maken met in het achterhoofd nieuwe verkiezingen als oppositiepartij.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 19:01 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Dit minderheidskabinet krijgt er toch geen plannen door heen. Ontzettend makkelijk punten scoren voor de oppositie.
Je kan als minderheidscoalitie je plannen natuurlijk ook bewust wat negatiever dan nodig presenteren om na onderhandelingen met andere partijen uiteindelijk tot een acceptabele middenweg te komen.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 19:05 schreef Cruzinats het volgende:
[..]
Ben benieuwd bij welke partijen ze meerderheden denken te halen, je moet wel echt van lotje getikt zijn om jezelf zo ongekend impopulair te maken met in het achterhoofd nieuwe verkiezingen als oppositiepartij.
Ik hoop echt zo dat Rob Jetten zo gigantisch hard op z'n bek gaat.
Wanneer ben je iemand met een hoger inkomen?quote:Op vrijdag 20 februari 2026 14:51 schreef PzKpfw het volgende:
De lagere inkomens gaan er iets meer op achteruit dan hogere inkomens.
Wanneer ben je "iemand met vermogen"?quote:Op vrijdag 20 februari 2026 14:51 schreef PzKpfw het volgende:
Mensen met vermogen blijven buiten schot.
Ik denk eerlijk gezegd dat die egoïstische kwal van een Rob Jetten denkt dat de kamer wel zal inbinden.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 19:08 schreef Raw85 het volgende:
[..]
Je kan als minderheidscoalitie je plannen natuurlijk ook bewust wat negatiever dan nodig presenteren om na onderhandelingen met andere partijen uiteindelijk tot een acceptabele middenweg te komen.
Miljardje of 2quote:Op vrijdag 20 februari 2026 19:11 schreef monkyyy het volgende:
[..]
Wanneer ben je iemand met een hoger inkomen?
[..]
Wanneer ben je "iemand met vermogen"?
Concrete cijfers graag
Maar dan maak je er toch niet zo’n uitgestoken middelvinger van?quote:Op vrijdag 20 februari 2026 19:08 schreef Raw85 het volgende:
[..]
Je kan als minderheidscoalitie je plannen natuurlijk ook bewust wat negatiever dan nodig presenteren om na onderhandelingen met andere partijen uiteindelijk tot een acceptabele middenweg te komen.
Die begrijpen dat de strijd om welvaart niet eentje is tussen links en rechts naar tussen geld hebben een je tijd ruilen voor geld.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 17:14 schreef MadJackthePirate het volgende:
[..]
Er zou een linkse partij moeten komen die zegt dat er geen asielzoekers komen want al het geld moet naar de arbeiders. Krijgt meteen 30+ zetels
Ja, dus? Jij denkt toch hopelijk niet dat je die groep met stemmen weg krijgt.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 22:08 schreef Chadi het volgende:
[..]
Die begrijpen dat de strijd om welvaart niet eentje is tussen links en rechts naar tussen geld hebben een je tijd ruilen voor geld.
De rijksten ruilen geen tijd voor geld zoals wij.
Wat doet jou denken dat die Christelijke moraalridder en die integriteitsdominee hier tegen hebben geprotesteerd en dat de VVD dit heeft doorgedrukt?quote:Op vrijdag 20 februari 2026 15:04 schreef Cupfighter het volgende:
Fuck de VVD
Jetten 1 oprotten
Nee dat is ook niet de bedoeling. Maar wel een deel van hun geld in plaats van dat de middenklasse overal voor opdraait.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 22:09 schreef MadJackthePirate het volgende:
[..]
Ja, dus? Jij denkt toch hopelijk niet dat je die groep met stemmen weg krijgt.
Dat komt omdat de rijksten officieel niks hebben. Overal gooien ze schulden tegenover waardoor ze aan het einde van de rit zelfs ontvangen in plaats van betalen.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 18:51 schreef RotatoR het volgende:
[..]
Zolang je links stemt ook hoor. Uiteindelijk is er bij de middenklasse het meeste te halen.
Als je dus voor elkaar krijgt om 3k vermogensgroei te realiseren per jaar op je modale inkomen dan zit je al op de 8% boven de inflatie op je salaris.....Uiteraard dien je wel nog iets nuttigs te doen met je spaargeld als je dat hebt....quote:Het modaal netto-inkomen in Nederland bedraagt in 2025 ongeveer ¤2.750 tot ¤2.962 per maand
de totale pensioenafdracht moet maandelijks bij je bruto loon komen , dan kun je zelf sparen net als ZZP ersquote:Op vrijdag 20 februari 2026 22:53 schreef cosmosis het volgende:
Owja om enigzins in realistische cijfers de boel om te zetten:
[..]
Als je dus voor elkaar krijgt om 3k vermogensgroei te realiseren per jaar op je modale inkomen dan zit je al op de 8% boven de inflatie op je salaris.....Uiteraard dien je wel nog iets nuttigs te doen met je spaargeld als je dat hebt....
Daarvoor moet je bij de auteur van het artikel zijn.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 19:11 schreef monkyyy het volgende:
[..]
Wanneer ben je iemand met een hoger inkomen?
[..]
Wanneer ben je "iemand met vermogen"?
Concrete cijfers graag
Als er afwisselend op links en rechts geshopt moet worden voor een kamermeerderheid is 4 jaar wel verdomd lang.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 20:07 schreef Tomatenboer het volgende:
Ik denk dat deze coalitie over rechts wel een meerderheid zou kunnen vinden wellicht.
Tyfusstreek idd.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 15:04 schreef Cupfighter het volgende:
Fuck de VVD
Jetten 1 oprotten
Als je dan bejaardenverzorgende bent, ben je zelf ook officieel bejaard.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 15:12 schreef Haags het volgende:
Lekker man. En doorwerken tot je 70/71. Genieten.
Dit is inmiddels antiek. Nee, gewoon een degelijke.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 16:04 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
https://www.autoscout24.n(...)oosting_product=none
Voor 2950 euro heb je al een Lexus
waar is de 12000 euro arbeidskorting van D66 geblevenquote:
Zo gaat het al jaren onder de VVD omdat ze pertinent weigeren ook maar enige bijdrage vanuit het grote bedrijfsleven of grote vermogens te vragen.quote:
gut echt waar >?/quote:Op zaterdag 21 februari 2026 15:27 schreef Tomatenboer het volgende:
Daarom is de VVD er niet voor de hardwerkende Nederlander. Nooit geweest ook.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |