abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220153917
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 15:16 schreef Nattekat het volgende:

[..]
M'n vader valt daar binnenkort onder. Als dit een poging is om me als een empathieloos zak hooi te framen kan ik je heel erg adviseren om je toon te matigen.
Zo kom je wel over met zo’n makkelijke stellingname.

Voor (gedeeltelijk) arbeidsongeschikten is het ook niet zomaar een kwestie van “werken meer lonend maken” of meer “prikkelen”, omdat het meestal een kwestie is van wel willen maar niet kunnen.

Dus dan komt zo’n opmerking van jou nogal makkelijk en harteloos over ja.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  vrijdag 20 februari 2026 @ 15:19:56 #27
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_220153923
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 15:18 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
Een nog slechter kabinet dan Wilders Schoof 1

[ afbeelding ]
Waar komt de hosannasfeer rond dit stel prutsers vandaan? zou je zeggen.
Charlie: How's it going in there?
Alan: Whatever happened to zippers? I miss zippers.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
  vrijdag 20 februari 2026 @ 15:20:46 #28
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_220153926
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 15:18 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Voor (gedeeltelijk) arbeidsongeschikten is het ook niet zomaar een kwestie van “werken meer lonend maken” of meer “prikkelen”, omdat het meestal een kwestie is van wel willen maar niet kunnen.

Voor de zeer schrijnende gevallen is de boel wederom verschraald.

Asociaal tokkiebeleid. Echt een grote schande.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
  vrijdag 20 februari 2026 @ 15:21:38 #29
503714 SebbeSwensje
No one here is exactly what he
pi_220153934
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 15:18 schreef MadJackthePirate het volgende:
Wat is hoog en wat is laag inkomen in deze kwestie? Dan weet ik hoe ik moet reageren
Ik zie mezelf in dit soort discussies altijd als iemand met een hoog inkomen. Ondanks dat ik me goed besef dat ik dat niet heb, hoop ik er wel net zo in te staan als ik dat wel zou hebben.
Appears.
Je bent een Heraclied, of je bent het niet!
pi_220153937
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 15:18 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Maar ergens moet je als je de emotie erbuiten laat ook wel erkennen dat het sociale vangnet in Nederland al erg goed geregeld is ten opzichte van de rest van de wereld. Tuurlijk zijn er landen die het beter doen, maar niet veel.
  vrijdag 20 februari 2026 @ 15:22:46 #31
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220153949
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 15:19 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Waar komt de hosannasfeer rond dit stel prutsers vandaan? zou je zeggen.
Dat vraag ik me ook af.

Maar aangezien ze als minderheidskabinet overal steun van (een deel van) de oppositie voor nodig hebben, hoop ik dat Jetten 1 nog sneller valt dan het huidige, demissionaire, kabinet.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_220153953
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 15:21 schreef SebbeSwensje het volgende:

[..]
Ik zie mezelf in dit soort discussies altijd als iemand met een hoog inkomen. Ondanks dat ik me goed besef dat ik dat niet heb, hoop ik er wel net zo in te staan als ik dat wel zou hebben.
In dat opzicht is het dan "kan slechter, goed dat ze die klaplopers harder aanpakken" toch?
  vrijdag 20 februari 2026 @ 15:25:27 #33
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220153972
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 15:15 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Maar Ruzzia is toch in elkaar aan het zakken?
Ruzzia is al niks meer
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  vrijdag 20 februari 2026 @ 15:25:49 #34
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_220153974
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 15:21 schreef MadJackthePirate het volgende:

[..]
Maar ergens moet je als je de emotie erbuiten laat ook wel erkennen dat het sociale vangnet in Nederland al erg goed geregeld is ten opzichte van de rest van de wereld. Tuurlijk zijn er landen die het beter doen, maar niet veel.
Dat mag ook wel in een van de meest welvarende en dure landen.

"How a society treats its most vulnerable is always the measure of its humanity"
  vrijdag 20 februari 2026 @ 15:26:15 #35
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_220153977
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 15:25 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Ruzzia is al niks meer
Waarom moeten we Russisch leren dan lieverd.
  vrijdag 20 februari 2026 @ 15:27:06 #36
402274 Cruzinats
we were kings, and such
pi_220153987
Omdat die <Knip-> schelden doe je maar elders> Jetten denkt wat te vrezen te hebben voor de Russen moeten wij meer belasting betalen.

[ Bericht 18% gewijzigd door Jippie op 21-02-2026 13:36:33 ]
  vrijdag 20 februari 2026 @ 15:28:18 #37
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220153995
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 15:26 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Waarom moeten we Russisch leren dan lieverd.
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 15:01 schreef bianconeri het volgende:
Zoals verwacht maakt defensie NL kapot.

Echt zo kansloos om daar geld in te stoppen.
als we defensie niet verbeteren dan
we moeten ook kernraketten kopen om Ruzzia op de harses te smijten
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  vrijdag 20 februari 2026 @ 15:28:44 #38
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_220153999
Ik overleef het wel.
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_220154003
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 15:25 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Dat mag ook wel in een van de meest welvarende en dure landen.

"How a society treats its most vulnerable is always the measure of its humanity"
Maar advocaat van de duivel, wanneer het dan financieel minder goed gaat in een land (bijvoorbeeld door globale ontwikkelingen en extra investeringen in defensie) is het dan ook niet zo gek als dat iets versobert wordt toch? Ik zie het liever ook niet hoor, maar het geld moet ergens vandaan komen en de werkenden nog harder belasten zie ik nog minder zitten. Groot geld bezitters graag, maar daar zit ook al snel een max op voordat ze zich ergens anders vestigen.
  vrijdag 20 februari 2026 @ 15:29:32 #40
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_220154005
quote:
Kabinet-Jetten blijkt nog een belastingverhoging in petto te hebben

Het nieuwe kabinet gaat de belastingen flink verhogen. Uit de doorrekeningen van het CPB blijkt dat ook de belastingtarieven worden verhoogd, naast de eerder al bekende 'vrijheidsbijdrage'.

Om vijf miljard euro extra op te halen, wil het nieuwe kabinet de eerste twee belastingschijven ophogen. Op dit moment betaal je over je inkomen tot 38.883 euro nog 35,75 procent (eerste schijf). In de tweede schijf, tot 78.426 euro is dat 37,56 procent en alles daarboven wordt tegen 49,5 procent aangeslagen.

Hoogste tarief ongemoeid
Als de plannen doorgaan, worden die eerste twee tarieven verhoogd met 0,93 procentpunt. Dat lijkt niet heel veel, maar het betekent dat we met zijn allen 5 miljard euro meer belasting af gaan dragen. Het hoogste tarief wordt wel met rust gelaten.

De maatregel stond omfloerst wel al in de financiële bijlage van het coalitieakkoord, maar toen waren er nog geen bedragen opgeplakt. De reden voor de verstopte belastingverhoging is bijzonder en heeft te maken met het verhogen van het eigen risico in de zorg.

Dat zit zo: door het verhogen van het eigen risico in de zorg, dalen de zorgpremies. Mensen betalen immers al meer zelf voor hun zorg. Maar dan houdt de staat er netto niets aan over. Om de daling van die zorgpremies te compenseren, worden de belastingtarieven verhoogd.

Het is niet de enige belastingverhoging die het kabinet-Jetten doorvoert. Eerder was er al het nodige te doen over de 'vrijheidsbijdrage'. Ook dat is in feite een belastingverhoging, maar dan via een achterdeur.

Normaal worden de belastingschijven ieder jaar aangepast voor de inflatie. Als dat niet zou gebeuren, ga je namelijk ieder jaar een beetje meer belasting betalen in een hogere schijf. Het nieuwe kabinet gaat de inflatie maar voor een klein deel doorrekenen in de belastingschijven, waardoor mensen dus eerder in een hogere schijf komen, en dus meer belasting gaan betalen. Dat levert de staat uiteindelijk 3,4 miljard euro extra op.
https://www.rtl.nl/nieuws(...)ging-petto-te-hebben

Surprise! Nog iets wat Jetten vergeten is te melden.
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
pi_220154017
quote:
10s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 15:29 schreef MichaelScott het volgende:

[..]
https://www.rtl.nl/nieuws(...)ging-petto-te-hebben

Surprise! Nog iets wat Jetten vergeten is te melden.
En de hoogste schijf niet. Oke dan word ik wel ziedend
  vrijdag 20 februari 2026 @ 15:32:03 #42
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_220154027
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 15:29 schreef MadJackthePirate het volgende:

[..]
Maar advocaat van de duivel, wanneer het dan financieel minder goed gaat in een land (bijvoorbeeld door globale ontwikkelingen en extra investeringen in defensie) is het dan ook niet zo gek als dat iets versobert wordt toch? Ik zie het liever ook niet hoor, maar het geld moet ergens vandaan komen en de werkenden nog harder belasten zie ik nog minder zitten. Groot geld bezitters graag, maar daar zit ook al snel een max op voordat ze zich ergens anders vestigen.
Dan mag je inderdaad best kritisch zijn. Ik zie dan ook liever dat er actiever wordt ingezet om misbruik van sociale zekerheid aan te pakken.

Nu zul je zien dat juist de meest kwetsbare mensen een nieuw kontgat genaaid worden.
pi_220154040
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 15:21 schreef MadJackthePirate het volgende:

[..]
Dat wordt al 30 jaar beweerd en gebruikt om weer wat verdere afbraak te faciliteren.

Dat zou nog tot daar aan toe zijn, sommige maatregelen zijn begrijpelijk, maar het zou allemaal veel beter te dragen zijn als er van hogere inkomens, vermogenden en het grote bedrijfsleven ook een aandeel in de lasten verlangd zou worden.

Maar de hele bezuinigingsoperatie en de NAVO rekening wordt volledig neergelegd bij mensen die het toch al moeilijk(er) hebben. Echt volledig onacceptabel als je miljonairs volledig buiten schot laat.

We leven (straks) in een land waar gehandicapten geen hulp in het huishouden meer krijgen en bijvoorbeeld een paar honderd euro per maand extra onkosten moeten maken omdat bijvoorbeeld de aftrekpost zorgkosten verdwijnt, terwijl er aan de andere kant mensen van gekkigheid niet meer weten wat ze met hun geld moeten doen en bezig zijn hun 2e boot uit te zoeken, hun 4e vakantie, hun 5de auto enz.

Ik vind dat echt onacceptabel als we zo met ons meest kwetsbare inwoners omgaan in ons land.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  Forum Admin vrijdag 20 februari 2026 @ 15:34:19 #44
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_220154044
Dat er links en rechts de broekriem moet worden aangehaald heb ik niet zo'n moeite mee, maar wel met visieloos bezuinigen en dat ook nog eens onevenredig over de rug van lagere inkomens en dan met name over zorgvuldig verworven arbeidsrechten niet.

Wegwezen.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_220154048
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 15:32 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Dan mag je inderdaad best kritisch zijn. Ik zie dan ook liever dat er actiever wordt ingezet om misbruik van sociale zekerheid aan te pakken.

Nu zul je zien dat juist de meest kwetsbare mensen een nieuw kontgat genaaid worden.
Er wordt mijn inziens al enorm hard ingezet om misbruik aan te pakken. Denk aan die verhalen over het verklaren van boodschappen of het schaduwen van bijstandsgerechtigden. Nog harder daarop inzetten heeft denk ik meer kosten dan baten.

En ja er zullen altijd verliezers zijn van een wetswijziging, maar alles blijven compenseren kom je ook nergens mee.

Overigens wil dat niet zeggen dat ik het maar blindelings eens ben met wat dit klungelkabinet doet, maar ik snap wel dat keuzes maken ook betekent dat je bepaalde groepen financieel raakt.
pi_220154064
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 15:33 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]
Dat wordt al 30 jaar beweerd en gebruikt om weer wat verdere afbraak te faciliteren.

Dat zou nog tot daar aan toe zijn, sommige maatregelen zijn begrijpelijk, maar het zou allemaal veel beter te dragen zijn als er van hogere inkomens, vermogenden en het grote bedrijfsleven ook een aandeel in de lasten verlangd zou worden.

Maar de hele bezuinigingsoperatie en de NAVO rekening wordt volledig neergelegd bij mensen die het toch al moeilijk(er) hebben. Echt volledig onacceptabel als je miljonairs volledig buiten schot laat.

We leven (straks) in een land waar gehandicapten geen hulp in het huishouden meer krijgen en bijvoorbeeld een paar honderd euro per maand extra onkosten moeten maken omdat bijvoorbeeld de aftrekpost zorgkosten verdwijnt, terwijl er aan de andere kant mensen van gekkigheid niet meer weten wat ze met hun geld moeten doen en bezig zijn hun 2e boot uit te zoeken, hun 4e vakantie, hun 5de auto enz.

Ik vind dat echt onacceptabel als we zo met ons meest kwetsbare inwoners omgaan in ons land.
Ja kijk, persoonlijk ken ik niet zoveel mensen die hun 4e vakantie of 5e auto aan het uitzoeken zijn die ook niet lijntjes naar het buitenland hebben. Je moet hier de balans vinden tussen belasten en wegjagen.

Daarnaast is mijn persoonlijke mening wel dat het gemiddelde werkende gezin niet eindeloos uitgeknepen kan worden om de financiële standaard van gehandicapten e.d. op peil te houden.
  vrijdag 20 februari 2026 @ 15:39:03 #47
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_220154069
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 15:34 schreef MadJackthePirate het volgende:

[..]
Er wordt mijn inziens al enorm hard ingezet om misbruik aan te pakken. Denk aan die verhalen over het verklaren van boodschappen of het schaduwen van bijstandsgerechtigden. Nog harder daarop inzetten heeft denk ik meer kosten dan baten.

En ja er zullen altijd verliezers zijn van een wetswijziging, maar alles blijven compenseren kom je ook nergens mee.

Overigens wil dat niet zeggen dat ik het maar blindelings eens ben met wat dit klungelkabinet doet, maar ik snap wel dat keuzes maken ook betekent dat je bepaalde groepen financieel raakt.
De rekening wordt juist bij de maatschappij neergelegd en bij het bedrijf weggehaald door loonbetaling van 2 jaar naar 1 jaar te verkorten bij ziekte.

En die mensen krijgen dan ineens veel minder geld. Dan ben je proper fucked als je zwaar arbeidsongeschikt bent.
pi_220154078
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 15:37 schreef MadJackthePirate het volgende:

[..]
Ja kijk, persoonlijk ken ik niet zoveel mensen die hun 4e vakantie of 5e auto aan het uitzoeken zijn die ook niet lijntjes naar het buitenland hebben. Je moet hier de balans vinden tussen belasten en wegjagen.

Daarnaast is mijn persoonlijke mening wel dat het gemiddelde werkende gezin niet eindeloos uitgeknepen kan worden om de financiële standaard van gehandicapten e.d. op peil te houden.
Daarom moet je niet vooral modaal belasten, zoals de afgelopen decennia in toenemende mate is gebeurd, maar moet je de lasten leggen waar ze horen; bij vermogenden en het grote bedrijfsleven.

Al zie ik inderdaad ook het risico op kapitaalvlucht.
pi_220154080
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 15:39 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
De rekening wordt juist bij de maatschappij neergelegd en bij het bedrijf weggehaald door loonbetaling van 2 jaar naar 1 jaar te verkorten.

En die mensen krijgen dan ineens veel minder geld. Dan ben je proper fucked als je zwaar arbeidsongeschikt bent.
Ja daar ben ik het dus ook niet mee eens. Nu wordt de rekening wel onevenredig zwaar daar gelegd. Maar bijvoorbeeld een verkorting van 2 naar 1 jaar met wél behoud van de huidige max hoogte van de uitkering had ik wel gesnapt. Nu is het afstraffing op afstraffing.
pi_220154090
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 15:40 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]
Daarom moet je niet vooral modaal belasten, zoals de afgelopen decennia in toenemende mate is gebeurd, maar moet je de lasten leggen waar ze horen; bij vermogenden en het grote bedrijfsleven.

Al zie ik inderdaad ook het risico op kapitaalvlucht.
Ja eens, maar lastig. Links wil graag herhalen dat dat een fabeltje is, maar er zijn vele praktijk voorbeelden waar het geen fabeltje is en bedrijven zich liever vestigen in de VS (bijvoorbeeld) dan in de EU/Nederland.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')