abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220099025
Maargoed, he, boohoo slechte SP dat ze de komende plannen niet genoeg vanuit een constructieve positie bestrijden. Tot zo ver de constructieve opstelling van andere linkse partijen jegens de SP.

Heeft oa de PvdA in het verleden ook zoveel goeds gebracht.
"Pools are perfect for holding water"
pi_220099069
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 20:28 schreef probeer het volgende:
Maargoed, he, boohoo slechte SP dat ze de komende plannen niet genoeg vanuit een constructieve positie bestrijden.

Heeft oa de PvdA in het verleden ook zoveel goeds gebracht.
Jij denkt dat je in de politiek zit ter meerdere eer en glorie van je partij?

Wat mij betreft zit je in de politiek om het land te dienen. Wat PvdA heeft gedaan heeft het land ontzettend veel goeds gebracht, ook als de PvdA daar niet voor werd beloond. Je doet het niet voor de beloning, maar voor het land.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_220099117
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 20:31 schreef Hanca het volgende:

[..]

Wat mij betreft zit je in de politiek om het land te dienen. Wat PvdA heeft gedaan heeft het land ontzettend veel goeds gebracht, ook als de PvdA daar niet voor werd beloond. Je doet het niet voor de beloning, maar voor het land.
OK Hanca, wat jij wil; de enige juiste opstelling is constructivisme.
  zaterdag 14 februari 2026 @ 20:33:40 #104
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220099120
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 19:30 schreef probeer het volgende:

[..]
En welke keren waren dat? Noem de jaren maar.
In 2017 en 2021 hadden ze zo mee kunnen doen in plaats van de Christenunie.
pi_220099137
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 20:33 schreef Hexagon het volgende:

[..]
In 2017 en 2021 hadden ze zo mee kunnen doen in plaats van de Christenunie.
Pertinent onwaar. Niet zonder zichzelf compleet te verloochenen.
pi_220099170
quote:
14s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 20:33 schreef probeer het volgende:

[..]
OK Hanca, wat jij wil; de enige juiste opstelling is constructivisme.
Nee, de andere optie is initiatief tonen, wetsvoorstellen maken, amendementen indienen. De route van de PvdD. Maar dat doet de SP niet. En ja, als je beide niet doet dan ben je gewoon een zijlijnzitter, weinig relevant. En heb je nu gekregen dat zelfs GLPvdA niet meer naar de SP kijkt om samen mee te werken.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_220099196
En waar was die constructivistische opstelling van een CU en D66 tijdens Schoof-1? Of was het toen toch allemaal wel heel erg begrijpelijk dat ze niet mee wilden spelen?
  zaterdag 14 februari 2026 @ 20:38:48 #108
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220099199
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 20:34 schreef probeer het volgende:

[..]
https://nos.nl/artikel/21(...)niet-regeren-met-vvd

Het was toch echt zo, Roemer werd in 2017 gewoon gevraagd en ze hebben nog geen minuut onderhandeld of ook maar geprobeerd om te zien of er wat mogelijk was.

In dat geval kun je wachten tot Sint Juttemis tot ze een keer in de regering komen.
pi_220099210
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 20:38 schreef probeer het volgende:
En waar was die constructivistische opstelling van een CU en D66 tijdens Schoof-1? Of was het toen toch allemaal wel heel erg begrijpelijk dat ze niet mee wilden spelen?
Ze hebben volgens mij de onderwijsbegroting gered.
pi_220099239
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 20:34 schreef probeer het volgende:

[..]
Ja, dat is toch precies het punt. Ze zijn afgegleden tot een splinterfractie aan het uiterste van het politieke spectrum dat we hier kennen. Dan kan je wel roepen dat je mee wil doen, maar brede consensus, waar de SP héél sterk zal moeten matigen, gaan ze nooit bereiken. Het 'stem tegen, stem SP' zijn ze nooit ontgroeid.
pi_220099249
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 20:38 schreef Hexagon het volgende:

[..]
https://nos.nl/artikel/21(...)niet-regeren-met-vvd

Het was toch echt zo, Roemer werd in 2017 gewoon gevraagd en ze hebben nog geen minuut onderhandeld of ook maar geprobeerd om te zien of er wat mogelijk was.

In dat geval kun je wachten tot Sint Juttemis tot ze een keer in de regering komen.
Nee zeggen tegen een informateur staat nu al gelijk aan 'ze hadden er toch echt bij kunnen zitten hoor'? Nou ben je de boel wel heel erg aan het oprekken zeg.

Op die fiets had Schoof-1 150 zetels kunnen hebben.
pi_220099251
Maar dit is typisch SP: lever je een keer bestuursleden in de vorm van wethouders, dan wordt je afdeling opgeheven vanuit het partijbureau: https://eenvandaag.avrotr(...)afdelingen-af-105489
Omdat ze niet hard genoeg op straat stonden te klagen over hun eigen wethouder.

Dan ben je dus wat mij betreft echt een waardeloze partij.
  zaterdag 14 februari 2026 @ 20:44:50 #113
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220099302
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 20:41 schreef probeer het volgende:

[..]
Nee zeggen tegen een informateur staat nu al gelijk aan 'ze hadden er toch echt bij kunnen zitten hoor'? Nou ben je de boel wel heel erg aan het oprekken zeg.
Mee doen in een regering begint met in gaan op een uitnodiging en die werd bij voorbaat afgewezen.

Zeker toen was het een hele kansrijke optie. Groenlinks haakte af en D66 had toen nog veel koudwatervrees voor een verstandshuwelijk met de Christenunie. Dus ze hadden echt een prima kans om erbij te komen. En in 2021 herhaalde die situatie zich min of meer.
pi_220099456
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 20:44 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Mee doen in een regering begint met in gaan op een uitnodiging en die werd bij voorbaat afgewezen.

Zeker toen was het een hele kansrijke optie. Groenlinks haakte af en D66 had toen nog veel koudwatervrees voor een verstandshuwelijk met de Christenunie. Dus ze hadden echt een prima kans om erbij te komen. En in 2021 herhaalde die situatie zich min of meer.
Je verwijt de SP nu dat ze al bij voorbaat zagen dat het niets zou worden? Ze hadden eigenlijk toch net zoals GL en D66 eerst met een 'ehh, misschien' moeten komen om daarna toch ook af te haken? Dat verschil in houding geeft voor jou wél blijk van regeringsdeelname?

Dat hele 'ja zeggen tegen een informateur betekent dat je in de regering had kunnen zitten' is echt pertinente onzin.
pi_220099469
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 20:41 schreef Hanca het volgende:
Maar dit is typisch SP: lever je een keer bestuursleden in de vorm van wethouders, dan wordt je afdeling opgeheven vanuit het partijbureau: https://eenvandaag.avrotr(...)afdelingen-af-105489
Dáár heb je inderdaad een prima punt. Eveneens de ruzie met ROOD.
  zaterdag 14 februari 2026 @ 20:58:45 #116
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220099510
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 20:52 schreef probeer het volgende:

[..]
Je verwijt de SP nu dat ze al bij voorbaat zagen dat het niets zou worden? Ze hadden eigenlijk toch net zoals GL en D66 eerst met een 'ehh, misschien' moeten komen om daarna toch ook af te haken? Dat verschil in houding geeft voor jou wél blijk van regeringsdeelname?
Nou je kan met de beste wil van de wereld niet stellen dat de SP daar toen zijn best heeft gedaan om te kijken of ze in de regering kunnen komen.

Kijk de kans dat een onderhandeling mislukt is er natuurlijk altijd. Maar als je het al niet wil proberen bij een dergelijke uitnodiging, dan kan men zich afvragen of er ooit een situatie komt wanneer dat een keer wel gaat gebeuren.
pi_220099562
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 20:58 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Nou je kan met de beste wil van de wereld niet stellen dat de SP daar toen zijn best heeft gedaan om te kijken of ze in de regering kunnen komen.

Kijk de kans dat een onderhandeling mislukt is er natuurlijk altijd. Maar als je het al niet wil proberen bij een dergelijke uitnodiging, dan kan men zich afvragen of er ooit een situatie komt wanneer dat een keer wel gaat gebeuren.
quote:
SP-leider Roemer blijft erbij dat zijn partij niet gaat onderhandelen over een kabinet waar ook de VVD in zit. Hij was vanavond maar tien minuten binnen bij informateur Schippers. "Het hoeft niet lang te duren om duidelijk te zijn", zei hij na afloop.

Roemer blijft bij zijn eigen optie voor een centrum-links kabinet met CDA, D66, SP, GroenLinks, ChristenUnie en PvdA. Hij wil een gesprek met CDA en D66 om te kijken of er zonder de VVD een kabinet te vormen is.

CDA-leider Buma schoot dat plan een uur daarvoor nog af. "Dat zes-partijen-kabinet bestaat alleen maar in het hoofd van Emile Roemer", zei Buma.
Uit je eigen link. Dan worden er toch gewoon over en weer dingen uitgesloten? En ja, natuurlijk is 6 partijen geen sterk idee. Maar het heet blijkbaar alleen maar 'het weigeren van regeringsdeelname' wanneer de SP het tov de VVD doet. D66 die uiteindelijk hetzelfde jegens de CU doet, ja dat heet dan hoogstens 'koude voeten'. Ammehoela.
pi_220099577
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 20:58 schreef Hexagon het volgende:

[..]

De SP kijkt wel uit voor de NSC valkuil. Op zn best deinen ze wat mee op Neo-liberaal light beleid met wat kruimels. Op zn slechtst is er de totale afrekening. Want ze zijn dan de meest vreemde eend in de bijt.

En zo slecht is die positie niet. Het moet nog maar blijken hoe dit minderheidskabinet gaat koersen.

Ik vind het zelf trouwens veel te vroeg voor echt een linkser kabinet. Dat houdt misschien meer steek met verder verlies van Rusland en échte lichtpuntjes in de VS.

[ Bericht 5% gewijzigd door Beathoven op 14-02-2026 21:09:47 ]
pi_220099638
quote:

[..]

Een erg boude bewering, dat Rutte 2 het land ontzettend veel goeds gebracht heeft. Plus de afrekening van de PvdA en mede daarmee het tot stand komen van Rutte 3, incluis diens 'bijdrage aan het land'.

Heeft de nobele PvdA zich toch maar dapper op het zwaard gegooid om het land te redden.
pi_220099663
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 21:04 schreef Beathoven het volgende:

[..]
De SP kijkt wel uit voor de NSC valkuil. Op zn best deinen ze wat mee op Neo-liberaal light beleid met wat kruimels. Op zn slechtst is er de totale afrekening. Want ze zijn dan de meest vreemde eend in de bijt.

En zo slecht is die positie niet. Het moet nog maar blijken hoe dit minderheidskabinet gaat koersen.
Koste wat het kost willen regeren is een andere kant, dat deed NSC. Maar nooit gaan praten, zelfs niet over deelakkoorden, is wel het andere uiterste.
pi_220099747
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 20:37 schreef Hanca het volgende:

[..]
Nee, de andere optie is initiatief tonen, wetsvoorstellen maken, amendementen indienen. De route van de PvdD. Maar dat doet de SP niet. En ja, als je beide niet doet dan ben je gewoon een zijlijnzitter, weinig relevant.
https://nos.nl/artikel/25(...)dagelijkse-kamerwerk

Waar haal jij je info vandaan? In ingediende moties en amendementen is de SP hartstikke sterk, en gaan ze de PvdD ruimschoots voorbij. Hoe durf je dan te komen met 'ze doen niets'?

quote:
En heb je nu gekregen dat zelfs GLPvdA niet meer naar de SP kijkt om samen mee te werken.
En ook dit is onzin. Want het is een irrelevant vraagstuk zolang er geen linkse meerderheid is. Dat is heel wat anders dan dat GLPvdA de SP uitsluit. Elke linkse partij wil maar wat graag over links, als dat daadwerkelijk mogelijk zou zijn. Dat is nu zo, en dat is nooit anders geweest. Daar is geen onderlinge uitsluiting.

Edit: en mbt initiatiefvoorstellen ..

https://www.openkamer.org(...)ubmitter=&submitter=

PvdD 15 in de periode 2011 tm nu.

https://www.openkamer.org(...)ubmitter=&submitter=

En de SP 32 in diezelfde periode.

Dus dat 'ze tonen niet genoeg initiatief dus voeren geen goede oppositie' snap ik ook niet helemaal.

[ Bericht 7% gewijzigd door probeer op 14-02-2026 21:44:49 ]
pi_220099769
quote:

[..]

Eigenlijk zouden de beloning en de daad wel hand in hand mogen gaan. Maar zo werkt het helaas niet.

Ik vraag me soms wel af of naast dit soort daden ook wat meer symboolpolitiek had moet zijn. Het beeld van Kok als vakbondsleider die bij wijze van spreken op een zeepkist stond tussen de mensen was eentje die destijds werkte. Bos had dat ook wel wat met zijn campagne. Een PVV en VVD hadden klotebeleid, maar de communicatie is top. Ik vind de communicatie van PvdAGL echt ver beneden peil.

[ Bericht 0% gewijzigd door Beathoven op 14-02-2026 21:23:37 ]
pi_220099901
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 21:10 schreef Hanca het volgende:

[..]
Koste wat het kost willen regeren is een andere kant, dat deed NSC. Maar nooit gaan praten, zelfs niet over deelakkoorden, is wel het andere uiterste.
Wie heeft daar kritiek op?

D66 leidt, maar de VVD trekt wederom de kar en ipv in z'n vijf staat de versnelling richting verder verval in zn twee of drie. Waarom zou de SP als toch wel een fatsoenlijke partij met een duidelijke visie erop afgerekend worden daar niet een beetje aan mee te doen?
pi_220100158
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 20:41 schreef Hanca het volgende:

Dan ben je dus wat mij betreft echt een waardeloze partij.
En om hier ook nog even op terug te komen .. Hoewel ik het niet eens ben met deze beslissing van het landelijk bestuur ... Is 'niet genoeg doen' (de Kamerfractie die niet met genoeg initiatiefvoorstellen/moties/amendementen zou komen, of lokale partijen die niet genoeg actie voeren of op straat bezig zouden zijn) nou wel of geen valide kritiek? Niet als de SP het over diens lokale afdelingen heeft, maar wel als jij het over de Kamerfractie hebt?
pi_220100341
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 februari 2026 15:50 schreef Hanca het volgende:

[..]
De PVV minister levert bewust geen enkel wetsvoorstel in en jij doet alsof ze wordt dwarsgezeten, snap je dan zelf niet dat je in propaganda trapt?
Belachelijk dat je kwaliteit wordt afgemeten aan het aantal ingediende wetsvoorstellen. Veel wetsvoorstellen zijn overbodig, omdat er al een wet voor is. Daarnaast zitten ze vol fouten en/of mazen, zodat de verkeerde groepen er baat bij hebben.
pi_220100519
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 februari 2026 15:50 schreef Hanca het volgende:

[..]
De PVV minister levert bewust geen enkel wetsvoorstel in en jij doet alsof ze wordt dwarsgezeten, snap je dan zelf niet dat je in propaganda trapt?
Huh.. Faber heeft toch wetsvoorstellen ingediend?

De vraag is nog of de EK voor gaat stemmen, ooit, wanneer het eindelijk behandeld wordt.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  zaterdag 14 februari 2026 @ 22:32:20 #127
414990 Immerdebestebob
Frikandellenfetisjist
pi_220100751
quote:

[..]

Ik snap de houding van de SP wel. Je krijgt toch sterk het gevoel dat de PvdA gepiepeld wordt. Dus wel hun stemmen willen, en daar voor in de plaats alleen het opschorten van allerlei verslechteringen. Daar zou ik me als PvdA ook niet voor lenen.

Eerlijk gezegd kan de PvdA in deze specifieke situatie meer bereiken door niks af te spreken dan door wel af te spreken :')
  zaterdag 14 februari 2026 @ 22:39:08 #128
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220100825
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 21:03 schreef probeer het volgende:

[..]
[..]
Uit je eigen link. Dan worden er toch gewoon over en weer dingen uitgesloten? En ja, natuurlijk is 6 partijen geen sterk idee. Maar het heet blijkbaar alleen maar 'het weigeren van regeringsdeelname' wanneer de SP het tov de VVD doet. D66 die uiteindelijk hetzelfde jegens de CU doet, ja dat heet dan hoogstens 'koude voeten'. Ammehoela.
De kans was er in ieder geval om mee te doen. En D66 is uiteindelijk toch met de CU in zee gegaan, wat een stuk beter is bevallen dan vooraf werd gedacht. Maar op dat moment hadden ze liever de SP erbij dan de CU.

Dat ze zonder een minuut ook maar te praten of men eruit kon komen de deur dicht gegooid hebben toen wekt de indruk dat de SP voorwaarden stel aan regeringsdeelname die praktisch niet gaan gebeuren.
  zaterdag 14 februari 2026 @ 22:46:08 #129
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220100920
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 21:04 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Nouja de koers die ze de laatste tien jaar gevaren hebben heeft toch ook niet het resultaat opgeleverd dat ze hadden gehoopt.

quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 21:30 schreef Beathoven het volgende:

Waarom zou de SP als toch wel een fatsoenlijke partij met een duidelijke visie erop afgerekend worden daar niet een beetje aan mee te doen?
Maar wanneer gaan ze dan wel een keer aan de knoppen zitten? Een partij die zichzelf eigenlijk altijd naar de oppositie werkt is voor veel kiezers ook niet interessant.
  zaterdag 14 februari 2026 @ 22:51:28 #130
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220101056
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 22:15 schreef capricia het volgende:

[..]
Huh.. Faber heeft toch wetsvoorstellen ingediend?

De vraag is nog of de EK voor gaat stemmen, ooit, wanneer het eindelijk behandeld wordt.
Die zijn later pas ingediend door haar opvolger.

Omdat er gewoon een meerderheid was voor een strenger beleid. Faber was alleen te druk met clowntje spelen.
pi_220101091
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 22:46 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Nouja de koers die ze de laatste tien jaar gevaren hebben heeft toch ook niet het resultaat opgeleverd dat ze hadden gehoopt.
Ze blijven ondanks alles dichtbij een ideologie die nu nog wat avant garde-achtig lijkt qua regeerbare werkbaarheid. Maar best nog eens uit de kast kan komen als de nog te volgen wereld van Yesilgöz en alles rechtser van haar inkakt.

Maar goed.. het scenario 'de wereld nog verder naar de kloten' zit er ook in.
pi_220101228
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 22:51 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Die zijn later pas ingediend door haar opvolger.

Omdat er gewoon een meerderheid was voor een strenger beleid. Faber was alleen te druk met clowntje spelen.
"Ministerraad: groen licht voor asielplannen minister Faber
[..]
Minister Faber stuurde eind vorig jaar twee wetsvoorstellen naar de Raad van State voor advies. "
https://www.rijksoverheid(...)annen-minister-faber

Wel eens met je dat ze haar werk niet af heeft kunnen maken omdat Geert heel snel de stekker eruit trok.
There is a name for it:
We call them Poor"
  zaterdag 14 februari 2026 @ 23:04:16 #133
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220101251
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 23:02 schreef capricia het volgende:

[..]
"Ministerraad: groen licht voor asielplannen minister Faber
[..]
Minister Faber stuurde eind vorig jaar twee wetsvoorstellen naar de Raad van State voor advies. "
https://www.rijksoverheid(...)annen-minister-faber
Ja dat is dus nog niet af voor de tweede kamer. Daar is het onder haar nooit terecht gekomen.
pi_220101270
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 23:04 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Ja dat is dus nog niet af voor de tweede kamer. Daar is het onder haar nooit terecht gekomen.
Oh, je bedoelt echt de TK.
Ja, daarvoor zat ze inderdaad veel te kort. Toch zijn het in mijn ogen wel de Faber-wetten die nu in de Senaat liggen.

Ik zou in elk geval niet stellen dat ze 'levert bewust geen enkel wetsvoorstel in'.
There is a name for it:
We call them Poor"
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')