De grote vraag is dan hoe men de provinciale staten verkiezingen in gaat schatten. Meer zetels voor rechts of voor links in de EK dan nu?quote:Op vrijdag 30 januari 2026 12:00 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
En forum ook niet want die hebben al eerder iets soortgelijks geroepen. In de tweede kamer haalt dit het overigens wel met Eerdmans en Stoffer. De eerste kamer is een heel ander verhaal want ik kan me niet voorstellen dat BBB dit gaat steunen. En dan kom je toch weer uit bij Klaver.
Mijn beeld is dat d66 vooral links is op klimaat, inclusiviteit en op progressieve (medische) punten.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 11:51 schreef Faraday01 het volgende:
Ik ga een voorspelling doen: Het regeerakkoord dat gepresenteerd wordt helt flink over naar rechts. Daarmee barst al snel een discussie los of D66 wel voldoende binnen heeft gehaald en om dat te compenseren gaat D66 vooral naar links kijken voor verdere samenwerking en de premierskaart spelen.
Waar we voorlopig nog niet achter gaan komen is of dat er een afspraak achter ligt tussen partijen omdat ze weten dat ze toch op veel onderwerpen zaken met links moeten doen en dus al onderhandelingsruimte ingebouwd hebben of dat de VVD de onderhandelingen echt 'gewonnen' heeft.
En als ze het echt goed geregeld hebben, is er achter de schermen ook al e.e.a. met Klaver voorbesproken. Die kan dan eerst flink op de trom slaan en ook nog straks claimen dat hij veel binnen haalt.
De Speld blijft toch wel geniaalquote:Jetten heeft vertrouwen dat de belofte van ‘aan de slag’ waargemaakt kan worden. “Hoe precies weten we nog niet, maar het kan wel.”
Dat zal iets kunnen schuiven maar vast niet extreem. Er zit nu flink blok aan “dode” zetels voor de coalitie met PVV, BBB en FvD (en JA21 maar die zijn al hun zetels kwijt onderhand).quote:Op vrijdag 30 januari 2026 12:02 schreef capricia het volgende:
[..]
De grote vraag is dan hoe men de provinciale staten verkiezingen in gaat schatten. Meer zetels voor rechts of voor links in de EK dan nu?
Gister schreef ik nog over de aanvraag bijzondere bijstand. Ik ben wel benieuwd naar een evaluatie van de overdracht van zulke regelingen qua kosten, personeelsinzet en resultaat, zou dit nu echt beter zijn met per gemeente een andere regeling? Het voelt voor mij wat als willekeur.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 11:23 schreef capricia het volgende:
[..]
Dit.
Ik denk dat gemeenten niet eens een administratie hebben waarin ze iedere chronisch zieke bijhouden. Hou zouden ze dat moeten weten eigenlijk?
Volgens mij krijg je helemaal niets ter compensatie als je gewoon je eigen broek op houdt en niet op het absolute minimum zit.
Het lijkt mij dat je liever nu beleid maakt op de zekerheid van steun, dat dat je hoopt dat je in de nieuwe eersre kamer gemakkelijk een meerderheid behaald?quote:Op vrijdag 30 januari 2026 12:05 schreef capricia het volgende:
Als je alleen al ziet hoe lang het duurt voordat bijv die asielnoodmaatregelenwet in de EK behandeld wordt. Zo een half jaar later.
Als ze komende half jaar in de tweede kamer bezig gaan, komen die wetten pas in de EK tegen de tijd dat er al een nieuwe EK zit.
Het blijft politiek hè.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 13:01 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Het lijkt mij dat je liever nu beleid maakt op de zekerheid van steun, dat dat je hoopt dat je in de nieuwe eersre kamer gemakkelijk een meerderheid behaald?
Zoek ik ook naar, ik vind alleen deze link via Trouw maar die lijkt overbelast https://contenteditor.dnr(...)8df608fba2d943ca295equote:Op vrijdag 30 januari 2026 13:08 schreef Breekfast het volgende:
Staat het regeerakkoord al ergens online? De presentatie nu is vaak in algemeenheden.
Ja via kabinetsformatie2025.nlquote:Op vrijdag 30 januari 2026 13:08 schreef Breekfast het volgende:
Staat het regeerakkoord al ergens online? De presentatie nu is vaak in algemeenheden.
Dit is wat de rechtse meerderheid in Nederland blijkbaar wil. Economisch bereid om alles te slikken als ze maar streng over asielzoekers praten en die "enge links-woke" PvdA/GL maar uit het kabinet blijft.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 13:11 schreef Whiskers2009 het volgende:
Komt héél erg VVD-achtig over inderdaad
Ik kan er echt niet bij hoe een moreel mens al die bezuinigingen noodzakelijk acht, maar dan wel eist dat de HRA blijft.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 13:07 schreef Tomatenboer het volgende:
Hier een overzicht van de nieuwe kabinetsplannen:
https://www.ad.nl/politie(...)r-fatbikes~a26f4754/
Samenvatting:
- WW naar maximaal een jaar.
- Snellere stijging AOW leeftijd.
- Afschaffen diverse belastingkortingen zoals oa. arbeidskorting.
- Verhogen eigen risico.
- Benzine-accijns stijgt in 2027 weer gewoon.
- HRA blijft.
- Er komt een suikertaks.
- Demonstratierecht beperken bij "grote verstoring van openbare orde".
- 2 Miljard bezuinigen ouderenzorg.
Even tot zo ver...
heel sociaal inderdaad om zieke mensen nog verder de armoede in te stampen, met als bonus een nog hoger eigen risico......quote:Op vrijdag 30 januari 2026 13:13 schreef Tomatenboer het volgende:
Deze vind ik echt schandalig trouwens:
Wie arbeidsongeschikt wordt, heeft straks recht op een lagere uitkering. De maximale uitkering die iemand kan krijgen, wordt 20 procent lager dan nu het geval is. Ook komt de speciale, hogere uitkering voor mensen die helemaal arbeidsongeschikt raken (IVA) te vervallen voor nieuwe gevallen. Besparing: 2,3 miljard euro.
Na het zuur het zoet.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 13:07 schreef Tomatenboer het volgende:
Hier een overzicht van de nieuwe kabinetsplannen:
https://www.ad.nl/politie(...)r-fatbikes~a26f4754/
Samenvatting:
- WW naar maximaal een jaar.
- Snellere stijging AOW leeftijd.
- Afschaffen diverse belastingkortingen zoals oa. arbeidskorting.
- Verhogen eigen risico.
- Benzine-accijns stijgt in 2027 weer gewoon.
- HRA blijft.
- Er komt een suikertaks.
- Demonstratierecht beperken bij "grote verstoring van openbare orde".
- 2 Miljard bezuinigen ouderenzorg.
Even tot zo ver...
En waar moeten die 'scheefhuurders' precies heen?quote:Drie partijen willen de doorstroom in huurwoningen bevorderen. Ze willen daarom jaarlijks controleren wat het inkomen van een huurder is en op basis daarvan eventueel de huur verhogen. Voor nieuwe huurders in sociale huurwoningen wordt ook de vermogenstoets ingevoerd.
En wat betekent dit precies?quote:De AOW-leeftijd blijft stijgen en dan vanaf 2033 met de levensverwachting. Dat moet bijna 3 miljard per jaar opleveren.
Heb de quote even verbeterd nav de werkelijkheid.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 13:17 schreef DrMarten het volgende:
"En bovenal willen we eraan bijdragen dat de onderwijzer, de politieman, de verpleegkundige, de winkelier en al die andere mensen die ons land elke dag draaiende houden hun toekomst met een gevoel van zekerheid tegemoet kunnen zien. Totdat ze oud of ziek worden, dan kunnen ze de tering krijgen (figuurlijk dan, want als ze echt de tering krijgen kunnen ze ook de tering krijgen). Ow en we vinden de spaarrekening van de huiseigenaren nog steeds het allerbelangrijkst."
Ben nu heel nieuwsgierig hoe het rijk omgaat met zijn eigen personeel. Bovenstaande zou moeten impliceren dat de nullijn eraf gaat, maar aangezien het een VVD akkoord is zal dat wel niet
Dat de AOW leeftijd sneller gaat stijgen. Nu is het nog dat de AOW leeftijd 8 maanden stijgt per jaar toegenomen levensverwachting van de bevolking, en dat wordt 1 jaar stijging per toegenomen jaar levensverwachting van de bevolking.quote:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |