En dat is met name de VVD te verwijten met hun opstelling die zo flexibel was/is als een betonnen muur.quote:Op zaterdag 24 januari 2026 13:20 schreef capricia het volgende:
[..]
Had jij dat serieus verwacht, dat Jetten en Bontenbal zich zo keihard op zouden stellen?
Ga even een paar maanden terug, zie de uitkomst van de verkiezingen en welke partijen welke rode lijnen hebben (zowel naar GLPVDA als naar JA21).
Dan is er toch geen andere uitkomst mogelijk dan wat er nu ligt?
Dan kan ik alleen zeggen dat het zonde is dat in de weg hier naartoe er mensen gekwetst zijn, voornamelijk Klaver. Dat had namelijk helemaal niet gehoeven.
De eerste discussie die je dan had gehad was welke derde partij dan zou aansluiten, immers zouden zowel de vvd als gl/PvdA daarvoor in aanmerking komen.quote:Op zaterdag 24 januari 2026 11:58 schreef capricia het volgende:
[..]
Daarom vind ik, maar dat is geheel mijn analyse, de formatie ook niet slim aangepakt.
Iedereen zag na de uitkomst van de verkiezingen dat dit 99% zeker een minderheidskabinet zou worden. En in plaats van daarmee aan de slag te gaan en dit constructief te onderzoeken, is er met druk vanuit de verkenner en informateur alsnog een meerderheidskabinet geprobeerd te maken.
Wat niet gelukt is, en waardoor er wel harde woorden zijn gevallen. Waardoor Klaver (en misschien ook wel JA21) zich gekwetst en afgewezen heeft gevoeld.
Wetende dat de uitkomst een minderheidskabinet gaat zijn, had dat proces anders aangevlogen kunnen worden.
Volgens mij ging Timmermans nog wel voor steun aan Oekraïne liggen omdat hij ergens zijn zin niet kreeg, ik dacht dat het Gaza was.quote:Op zaterdag 24 januari 2026 12:36 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Het afgelopen kabinet was natuurlijk zelf ook totaal niet constructief…
Voor normale politiek is GL/PvdA altijd constructief gebleken en kwam op verschillende belangrijke onderwerpen, zoals asiel en stikstof, alleen maar met doldwaze onzin. Als het bijvoorbeeld over steun aan Oekraïne ging, waren ze juist zeer constructief, constructiever zelfs dan bepaalde coalitiepartijen…
VVD houdt zich gewoon aan zijn verkiezingsbelofte dat zouden meer partijen eens moeten doen.quote:Op zaterdag 24 januari 2026 12:38 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Het proces had sowieso anders aangepakt moeten worden. Namelijk door de VVD eerst gedwongen uit de campagnemodus te laten komen, voor ze aan tafel werden gevraagd…
Zoals Yesilgöz zelf, die in aanloop naar de verkiezingen in 2023 zei dat ze echt niet met PVV zou gaan regeren, omdat dan toch maar te doen.quote:Op zaterdag 24 januari 2026 14:10 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
VVD houdt zich gewoon aan zijn verkiezingsbelofte dat zouden meer partijen eens moeten doen.
De hele term "campagnemodus" is een soort modewoord of minachting naar kiezers toe waarbij het schijnbaar OK is om in je campagne maar te liegen en/of een worst voor te houden aan je kiezers om zodra de stem binnen is deze direct te laten vallen.
Toen Omtzigt zich niet aan de belofte hield en toch met de PVV in zee ging was de wereld te klein en hoorde ik niemand over campagnemodus, maar als de VVD zich wel aan de belofte houdt dan is het ineens waarom komen ze niet uit de campagnemodus.
Afhankelijk van de gewenste uitkomst (lees we willen links beleid) geven er gewoon een spin aan die het beste uitkomt.
Onzin. Ze sloot de PVV niet uit, maar zou niet gaan regeren als Wilders premier werd. Daar heeft ze zich aan gehouden.quote:Op zaterdag 24 januari 2026 14:17 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Zoals Yesilgöz zelf, die in aanloop naar de verkiezingen in 2023 zei dat ze echt niet met PVV zou gaan regeren, omdat dan toch maar te doen.
GL heeft minder zetels gehaald dan VVD.quote:Op zaterdag 24 januari 2026 13:44 schreef Frozen-assassin het volgende:
Wel grappig dat het nu ook vooral over uitgestoken hand van GL/PvdA gaat. Terwijl het toch echt VVD was die niet eens wilde praten met hun en nu zijn ze "blij".
Juistem
Ja, dat had ik ook graag gezien. De VVD uitroken, daar had best een paar maanden de tijd voor mogen worden genomen.quote:Op zaterdag 24 januari 2026 13:12 schreef miss_sly het volgende:
Wat mij betreft hadden D66 en CDA het keihard gespeeld: of we gaan met vieren, of rechts zoekt het maar uit en probeert maar een kabinet te formeren, maar dan doen wij niet mee.
Ja, want dat is natuurlijk heel constructief hequote:Op zaterdag 24 januari 2026 13:12 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Vind je dat de houding van de VVD nu wel de start van een goede samenwerking was?
Wat mij betreft hadden D66 en CDA het keihard gespeeld: of we gaan met vieren, of rechts zoekt het maar uit en probeert maar een kabinet te formeren, maar dan doen wij niet mee.
Waarom zou je als andere partij rekening gaan houden met de verkiezingsbeloftes van de VVD?quote:Op zaterdag 24 januari 2026 14:10 schreef Kickinalfa het volgende:
VVD houdt zich gewoon aan zijn verkiezingsbelofte dat zouden meer partijen eens moeten doen.
Het zou natuurlijk kunnen dat de VVD meer zetels heeft gehaald dan andere partijen.quote:Op zaterdag 24 januari 2026 14:55 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Waarom zou je als andere partij rekening gaan houden met de verkiezingsbeloftes van de VVD?
nederland gaat steeds meer naar rechtsquote:Op zaterdag 24 januari 2026 14:56 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Het zou natuurlijk kunnen dat de VVD meer zetels heeft gehaald dan andere partijen.
quote:Gemeenteraadsverkiezing 2026
Woensdag 18 maart 2026 zijn er gemeenteraadsverkiezingen,
Dan worden de raadsleden gekozen die tot 2030 de gemeenteraad vormen.
Lekker interessant, nogmaals, waarom zou je daar als andere partij rekening mee houden?quote:Op zaterdag 24 januari 2026 14:56 schreef MoreDakka het volgende:
Het zou natuurlijk kunnen dat de VVD meer zetels heeft gehaald dan andere partijen.
Hoeft niet, maar ga dan ook niet eisen stellen aan hoe de VVD zich al dan niet zou moeten opstellen.quote:Op zaterdag 24 januari 2026 15:03 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Lekker interessant, nogmaals, waarom zou je daar als andere partij rekening mee houden?
PvdAGL is nooit voor steun aan Oekraine gaan liggen.quote:Op zaterdag 24 januari 2026 14:09 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Volgens mij ging Timmermans nog wel voor steun aan Oekraïne liggen omdat hij ergens zijn zin niet kreeg, ik dacht dat het Gaza was.
Natuurlijk wel, de VVD moet eindelijk eens gedwongen worden om kleur te bekennen, dat ambivalente moet er vanaf. Wil de VVD zich aansluiten bij het rechtsstatelijke of bij het anti-rechtsstatelijke kamp (van SGP, BBB, PVV, JA21, FvD)? En dat geldt in mindere mate ook voor het CDA.quote:Op zaterdag 24 januari 2026 15:35 schreef nostra het volgende:
Hoeft niet, maar ga dan ook niet eisen stellen aan hoe de VVD zich al dan niet zou moeten opstellen.
Omdat dat moet van jou ofzo? Hoeveel zetels heb jij?quote:Op zaterdag 24 januari 2026 18:11 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Natuurlijk wel, de VVD moet eindelijk eens gedwongen worden om kleur te bekennen
Volgens mij niet.quote:Op zaterdag 24 januari 2026 14:09 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Volgens mij ging Timmermans nog wel voor steun aan Oekraïne liggen omdat hij ergens zijn zin niet kreeg, ik dacht dat het Gaza was.
Allemaal leuk en aardig. Maar ondertussen is het wel de VVD die een of andere idiote extreemrechtse partij luid en duidelijk prefereert boven een middenpartij…quote:Op zaterdag 24 januari 2026 14:10 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
De hele term "campagnemodus" is een soort modewoord of minachting naar kiezers toe waarbij het schijnbaar OK is om in je campagne maar te liegen en/of een worst voor te houden aan je kiezers om zodra de stem binnen is deze direct te laten vallen.
Toen Omtzigt zich niet aan de belofte hield en toch met de PVV in zee ging was de wereld te klein en hoorde ik niemand over campagnemodus, maar als de VVD zich wel aan de belofte houdt dan is het ineens waarom komen ze niet uit de campagnemodus.
Afhankelijk van de gewenste uitkomst (lees we willen links beleid) geven er gewoon een spin aan die het beste uitkomt.
Ja daar mag en kan je vanalles van vinden en commentaar op leveren.quote:Op zaterdag 24 januari 2026 18:49 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Allemaal leuk en aardig. Maar ondertussen is het wel de VVD die een of andere idiote extreemrechtse partij luid en duidelijk prefereert boven een middenpartij…
Een zin van haar zonder dat ze haar extreemrechtse matties van JA21 erbij wil trekken. Blijkbaar is er toch nog enige hoopquote:
Op Bluesky denken ze er iig het hunne van.quote:Op zaterdag 24 januari 2026 19:31 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Een zin van haar zonder dat ze haar extreemrechtse matties van JA21 erbij wil trekken. Blijkbaar is er toch nog enige hoop
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |