quote:Op zaterdag 24 januari 2026 11:53 schreef MoreDakka het volgende:
Probleem is dat hij ook wel weet dat er niet veel te eisen valt. Anders wordt GL gewoon analoog aan de PVV, pure obstructie. Ik heb er weinig fiducie in dat Klaver daadwerkelijk constructief gaat zijn, dat was GL ook niet tijdens het vorige kabinet.
Daarom vind ik, maar dat is geheel mijn analyse, de formatie ook niet slim aangepakt.quote:Op zaterdag 24 januari 2026 11:50 schreef Frozen-assassin het volgende:
Klaver weet ook wel dat hij de enige overgeblevem realistische optie is. Hij heeft wat te eisen bij onderhandelingstafel.
Blijf erbij dat GL/PvdA gewoon direct bij coalitievorming betrokken had moeten worden. Nu weer paar maanden gaan onderhandelen is een gotspe.
Een uiterst rechts kabinet met BBB en PVV faciliteren is wat anders dan een centrum-rechts kabinet helpen het land bestuurbaar te houden.quote:Op zaterdag 24 januari 2026 11:58 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Het vorige kabinet was dan ook de grootst wanvertoning in de Nederlandse politieke geschiedenis. Dat GL-PvdA dat niet heeft zitten faciliteren, daar kan je ze alleen maar erkentelijk voor zijn.
Overigens had die shitshow van ze ook nog eens een zetelmeerderheid.
Leuk voor je. Constructief zijn is dus in jouw ogen alleen goed als anderen dat doen.quote:Op zaterdag 24 januari 2026 11:58 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Het vorige kabinet was dan ook de grootst wanvertoning in de Nederlandse politieke geschiedenis. Dat GL-PvdA dat niet heeft zitten faciliteren, daar kan je ze alleen maar erkentelijk voor zijn.
Nou, nee. Niet iedereen had zo'n kinderlijke opstelling van de VVD verwacht. Misschien wat naïef gezien de recente koers van de VVD, maar toch zou je kunnen denken dat zo'n partij toch nog iets van verantwoordelijkheid voor het landsbelang voelt.quote:Op zaterdag 24 januari 2026 11:58 schreef capricia het volgende:
Iedereen zag na de uitkomst van de verkiezingen dat dit 99% zeker een minderheidskabinet zou worden.
Waar beweert iemand het tegendeel?quote:Op zaterdag 24 januari 2026 11:59 schreef Perrin het volgende:
[..]
Een uiterst rechts kabinet met BBB en PVV faciliteren is wat anders dan een centrum-rechts kabinet helpen het land bestuurbaar te houden.
quote:Op zaterdag 24 januari 2026 12:00 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Leuk voor je. Constructief zijn is dus in jouw ogen alleen goed als anderen dat doen.
Je kunt het kinderachtig vinden, maar dat de VVD hier niet op zou buigen (en D66 niet naar deelname JA21), was veel mensen al wel duidelijk vanaf het begin.quote:Op zaterdag 24 januari 2026 12:00 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Nou, nee. Niet iedereen had zo'n kinderlijke opstelling van de VVD verwacht. Misschien wat naïef gezien de recente koers van de VVD, maar toch zou je kunnen denken dat zo'n partij toch nog iets van verantwoordelijkheid voor het landsbelang voelt.
JA’21 is een minstens zo realistische optie natuurlijk, voor een meerderheid in de Tweede Kamer dan. Zit op veel onderwerpen denk ik ook meer in de lijn met dit kabinet dan PvdaGL.quote:Op zaterdag 24 januari 2026 11:50 schreef Frozen-assassin het volgende:
Klaver weet ook wel dat hij de enige overgeblevem realistische optie is. Hij heeft wat te eisen bij onderhandelingstafel.
Als je het niet had gedaan, dan had men bij de eerste hobbel direct massaal geroepen dat ze nooit serieus naar een meerderheidskabinet hebben gekeken.quote:Op zaterdag 24 januari 2026 12:04 schreef capricia het volgende:
[..]
Je kunt het kinderachtig vinden, maar dat de VVD hier niet op zou buigen (en D66 niet naar deelname JA21), was veel mensen al wel duidelijk vanaf het begin.
Het continu drukken op die punten heeft het proces alleen maar moeilijker gemaakt.
Zeker. Maar er is een verschil tussen dit subtiel met gevoel voor partijen en verhoudingen en hun 'Nee' onderzoeken, en er keihard op duwen net zolang totdat iemand heel hard Nee in je gezicht schreeuwt.quote:Op zaterdag 24 januari 2026 12:08 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Als je het niet had gedaan, dan had men bij de eerste hobbel direct massaal geroepen dat ze nooit serieus naar een meerderheidskabinet hebben gekeken.
Een minderheidskabinet is zo problematisch, dat je dat alleen kan invoeren als voor iedereen duidelijk is dat een meerderheid er écht niet in zit. Wat dat betreft vind ik dat ze nog best tempo hebben gemaakt in de formatie.
Ze zijn een stapje verder dan 10 dagen geleden. Niet alleen Klaver overigens maar ook de drie regeringspartijen. En dat de coalitie hem keihard nodig gaat hebben is ook geen geheim, en dat gaat een prijs hebben.quote:Op zaterdag 24 januari 2026 11:35 schreef capricia het volgende:
[..]
Het valt meer mensen op:
[..]
Yeşilgöz:
[..]
https://www.gooieneemland(...)laver/126227988.html
Klaver:
[..]
https://www.parool.nl/ned(...)r-risico-s~b4b1dc7c/
Zo duidelijk akkoorden willen sluiten zonder breekpunten vooraf, plus zijn constructieve toon (die eerst steeds maar boos was), dat is toch wel nieuw hoor.
Ben blij met de steun die Klaver nu heeft toegezegd aan deze minderheidscoalitie. Des te stabieler wordt het.
quote:Volgens Klaver is er niet over de inhoud gesproken en heeft hij ook geen rode lijnen aangegeven, zoals bijvoorbeeld 50Plus-leider Jan Struijs dinsdag wel deed als het gaat om bezuinigen op voorzieningen voor ouderen. Ook heeft Klaver geen inzicht gekregen in de financiële plannen van het trio.
Ofquote:Klaver weet na het gesprek ‘niet zeker’ of D66, VVD en CDA met GroenLinks-PvdA willen samenwerken. „Ik weet wel dat ze met ons móeten samenwerken, omdat we in de Eerste Kamer, en ook in de Tweede Kamer, gewoon nodig zijn voor meerderheden.”
En ook dit besef is belangrijk, niet zo gek dus dat Klaver breder afspraken wil maken…quote:Klaver benadrukt dat zijn partij voortdurend de hand heeft uitgestoken, maar dat de VVD zijn partij heeft uitgesloten. Om die reden bereidt hij zich voor op een positie in de oppositie: "We hebben de plannen klaarliggen. We hebben namelijk een hele stevige positie in de Eerste en in de Tweede Kamer. En de VVD kan dat niet met ons willen, maar onze zetels zijn toch nodig voor die meerderheden."
https://eenvandaag.avrotr(...)een-keuzemenu-162456quote:Het idee bij de formerende partijen is dat ze afhankelijk van het onderwerp over links, of over rechts kunnen samenwerken. Zo vind je dus altijd een meerderheid, zeggen ze. "Maar dat klinkt makkelijker dan het in werkelijkheid is", merkt politiek verslaggever Marloes Lemsom op.
"De Tweede Kamer is geen keuzemenu, dat is een politieke arena waarin je moet dealen. Er zal echt politieke acrobatiek nodig zijn om in beide Kamers tot meerderheden te komen."
Het afgelopen kabinet was natuurlijk zelf ook totaal niet constructief…quote:Op zaterdag 24 januari 2026 11:53 schreef MoreDakka het volgende:
Probleem is dat hij ook wel weet dat er niet veel te eisen valt. Anders wordt GL gewoon analoog aan de PVV, pure obstructie. Ik heb er weinig fiducie in dat Klaver daadwerkelijk constructief gaat zijn, dat was GL ook niet tijdens het vorige kabinet.
Het proces had sowieso anders aangepakt moeten worden. Namelijk door de VVD eerst gedwongen uit de campagnemodus te laten komen, voor ze aan tafel werden gevraagd…quote:Op zaterdag 24 januari 2026 11:58 schreef capricia het volgende:
[..]
Daarom vind ik, maar dat is geheel mijn analyse, de formatie ook niet slim aangepakt.
Iedereen zag na de uitkomst van de verkiezingen dat dit 99% zeker een minderheidskabinet zou worden. En in plaats van daarmee aan de slag te gaan en dit constructief te onderzoeken, is er met druk vanuit de verkenner en informateur alsnog een meerderheidskabinet geprobeerd te maken.
Wat niet gelukt is, en waardoor er wel harde woorden zijn gevallen. Waardoor Klaver (en misschien ook wel JA21) zich gekwetst en afgewezen heeft gevoeld.
Wetende dat de uitkomst een minderheidskabinet gaat zijn, had dat proces anders aangevlogen kunnen worden.
Veel succes daarmee dan. De VVD zit sinds 2023 permanent in campagnemodus.quote:Op zaterdag 24 januari 2026 12:38 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Het proces had sowieso anders aangepakt moeten worden. Namelijk door de VVD eerst gedwongen uit de campagnemodus te laten komen, voor ze aan tafel werden gevraagd…
Dan had het inderdaad wat langer geduurd, maar dat is dan maar niet anders. Nu zitten we door de nukken van de VVD met een nieuw kansarm experiment.quote:Op zaterdag 24 januari 2026 12:39 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Veel succes daarmee dan. De VVD zit sinds 2023 permanent in campagnemodus.
Gaan dwingen nog wel.quote:Op zaterdag 24 januari 2026 12:38 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Het proces had sowieso anders aangepakt moeten worden. Namelijk door de VVD eerst gedwongen uit de campagnemodus te laten komen, voor ze aan tafel werden gevraagd…
Dan moet je zorgen dat de tweede kamer er gewoon 4 jaar blijft zitten. En er niet steeds bij het vallen van een kabinet nieuwe verkiezingen uitgeschreven worden. Verkiezingen die overigens ook bizar lang duren voordat ze plaatst vinden.quote:Op zaterdag 24 januari 2026 12:43 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Dan had het inderdaad wat langer geduurd, maar dat is dan maar niet anders. Nu zitten we door de nukken van de VVD met een nieuw kansarm experiment.
Tja, koekje van eigen deeg richting Dilan zou dat zijn…quote:Op zaterdag 24 januari 2026 13:01 schreef capricia het volgende:
[..]
Gaan dwingen nog wel.
Met tot gevolg dat er nog meer schade in de onderlinge verhoudingen zal ontstaan.
Dus niet alleen Klaver gekwetst, maar nu ook nog de VVD gaan willen dwingen.
Goede start voor een samenwerking, maar niet heus.![]()
Terwijl jij ook meteen al wist dat de VVD toch gewoon door D66 en CDA gevraagd zal worden om aan te schuiven. En opnieuw samen te gaan schrijven.
Oh, volledig mee eens. Ik bepleit dit ook al langerquote:Op zaterdag 24 januari 2026 13:05 schreef capricia het volgende:
[..]
Dan moet je zorgen dat de tweede kamer er gewoon 4 jaar blijft zitten. En er niet steeds bij het vallen van een kabinet nieuwe verkiezingen uitgeschreven worden. Verkiezingen die overigens ook bizar lang duren voordat ze plaatst vinden.
Nergens in de wet staat dat je meteen maar nieuwe verkiezingen uit moet schrijven. We hebben onze volksvertegenwoordigers gekozen, en in principe zouden ze vier jaar mee moeten gaan. Dan gaan ze maar opnieuw meerderheden zoeken en onderhandelen.
Net als wat Bikker van de CU ook voorstaat.
Deze uitkomst had je vanaf het begin kunnen weten.quote:Op zaterdag 24 januari 2026 13:06 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Tja, koekje van eigen deeg richting Dilan zou dat zijn…
Nu zitten we met een per definitie instabiel gedrocht, tenzij Klaver ze redt…
Vind je dat de houding van de VVD nu wel de start van een goede samenwerking was?quote:Op zaterdag 24 januari 2026 13:01 schreef capricia het volgende:
[..]
Gaan dwingen nog wel.
Met tot gevolg dat er nog meer schade in de onderlinge verhoudingen zal ontstaan.
Dus niet alleen Klaver gekwetst, maar nu ook nog de VVD gaan willen dwingen.
Goede start voor een samenwerking, maar niet heus.![]()
Terwijl jij ook meteen al wist dat de VVD toch gewoon door D66 en CDA gevraagd zal worden om aan te schuiven. En opnieuw samen te gaan schrijven.
Had jij dat serieus verwacht, dat Jetten en Bontenbal zich zo keihard op zouden stellen?quote:Op zaterdag 24 januari 2026 13:12 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Vind je dat de houding van de VVD nu wel de start van een goede samenwerking was?
Wat mij betreft hadden D66 en CDA het keihard gespeeld: of we gaan met vieren, of rechts zoekt het maar uit en probeert maar een kabinet te formeren, maar dan doen wij niet mee.
Het blijft een verkeerd frame dat er een rode lijn lag vanuit D66 naar JA21. Die was er niet. Jetten heeft alleen gezegd dat op basis van hun standpunten het hem lastig lijkt om tot elkaar te komen, maar heeft JA21 niet uitgesloten.quote:Op zaterdag 24 januari 2026 13:20 schreef capricia het volgende:
[..]
Had jij dat serieus verwacht, dat Jetten en Bontenbal zich zo keihard op zouden stellen?
Ga even een paar maanden terug, zie de uitkomst van de verkiezingen en welke partijen welke rode lijnen hebben (zowel naar GLPVDA als naar JA21).
Dan is er toch geen andere uitkomst mogelijk dan wat er nu ligt?
Dan kan ik alleen zeggen dat het zonde is dat in de weg hier naartoe er mensen gekwetst zijn, voornamelijk Klaver. Dat had namelijk helemaal niet gehoeven.
nee dat had niet gehoeven , das jammer, erg sneuquote:Op zaterdag 24 januari 2026 13:20 schreef capricia het volgende:
Dan kan ik alleen zeggen dat het zonde is dat in de weg hier naartoe er mensen gekwetst zijn, voornamelijk Klaver. Dat had namelijk helemaal niet gehoeven.
En wat betreft de uitkomst van de verkiezingen: er zijn vier middenpartijen behoorlijk groot geworden. Dat lijkt me een prima indicatie dat een middenkabinet met die vier partijen een mooie afspiegeling is van de verkiezingsuitslag. Bovendien kiezen we geen coalitie, maar onze volksvertegenwoordigers in de Tweede Kamer.quote:Op zaterdag 24 januari 2026 13:20 schreef capricia het volgende:
[..]
Had jij dat serieus verwacht, dat Jetten en Bontenbal zich zo keihard op zouden stellen?
Ga even een paar maanden terug, zie de uitkomst van de verkiezingen en welke partijen welke rode lijnen hebben (zowel naar GLPVDA als naar JA21).
Dan is er toch geen andere uitkomst mogelijk dan wat er nu ligt?
En dan kom ik weer bij mijn puntquote:Op zaterdag 24 januari 2026 13:09 schreef capricia het volgende:
[..]
Deze uitkomst had je vanaf het begin kunnen weten.
Kom ik weer terug op mijn initiële punt: dit wetende, had de formatie veel constructiever plaats kunnen vinden.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |