NOSquote:ICE-agent schiet vrouw dood in Minneapolis, burgemeester woest
Een agent van de Amerikaanse immigratiedienst ICE heeft een vrouw gedood in Minneapolis in de noordelijke staat Minnesota. Het ministerie van Binnenlandse Veiligheid meldt dat de agent handelde uit zelfverdediging, maar die lezing wordt door de lokale autoriteiten in twijfel getrokken.
De burgemeester van de stad, Jacob Frey, beschuldigt de agent van "roekeloos" schieten op een 37-jarige vrouw. Ook gouverneur Tim Walz, een prominente Democraat, bestrijdt de lezing van het ministerie.
Op beelden is te zien dat de vrouw met haar auto dwars op de weg staat. Ze wordt benaderd door agenten, waarna ze een paar meter achteruit rijdt en daarna vooruit. Op dat moment wordt er geschoten, ogenschijnlijk door een agent die voor haar auto staat.
Het ministerie zegt dat de immigratiedienst bezig was met "doelgerichte operaties" toen "relschoppers" begonnen met het tegenhouden van de ICE-agenten. Het ministerie spreekt van "binnenlands terrorisme".
"Een ICE-agent, die vreesde voor zijn leven, dat van zijn collega's bij de politie en de veiligheid van het publiek, vuurde verdedigingsschoten af", schrijft het ministerie. "Hij zette zijn training in en redde zijn eigen leven en dat van zijn mede-agenten."
Burgemeester: 'onzinverhaal'
Burgemeester Frey zegt dat de aanwezigheid van de immigratiedienst zorgt voor chaos in zijn stad. "We eisen dat ICE de stad onmiddellijk verlaat", schrijft hij op X. "Wij staan pal achter onze immigranten- en vluchtelingengemeenschappen."
In een persconferentie bestempelde de burgemeester het verhaal van de immigratiedienst als een "onzinverhaal". Hij baseert zich op een video die hij te zien gekregen heeft, zei hij. Gevraagd of het erop leek dat de vrouw wilde inrijden op de agenten antwoordde hij: "Dat lijkt helemaal niet het geval te zijn."
Ook gouverneur Walz van Minnesota, waarvan Minneapolis de grootste stad is, zegt het verhaal van ICE niet te geloven. "Geloof niet in deze propagandamachine", schrijft de voormalige running mate van presidentskandidaat Kamala Harris op X. Hij belooft dat de staat zal zorgen voor een eerlijk en rechtvaardig onderzoek.
Het ministerie zegt dat de immigratiedienst bezig was met "doelgerichte operaties" toen "relschoppers" begonnen met het tegenhouden van de ICE-agenten. Het ministerie spreekt van "binnenlands terrorisme".
"Een ICE-agent, die vreesde voor zijn leven, dat van zijn collega's bij de politie en de veiligheid van het publiek, vuurde verdedigingsschoten af", schrijft het ministerie. "Hij zette zijn training in en redde zijn eigen leven en dat van zijn mede-agenten."
Voor altijd. Het is niet eerlijk als mensen die wachten op een visum anders worden behandeld dan mensen die het allemaal worst zal wezen, en illegaal in de VS verblijven.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 13:49 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Zolang die persoon illegaal is of vanaf dat moment voor altijd?
Ik gok dat het hiermee te maken heeftquote:Op zaterdag 10 januari 2026 13:46 schreef theguyver het volgende:
[..]
Niks tegen vrouwen maar wel tegen degene die mij een racist fascist of Nazi noemen wanneer men een andere mening heeft, ook wanneer men niks anders kan doen als krijsen om een standpunt te maken.logica ontbreekt en maar gaan af of gevoel.
https://youtube.com/shorts/kqk6A7pudNQ?si=aOM55u6O_H746hrR
Voorbeeldje.
Btw ooit gehoord van de neusring theorie?
Het feit dat de ICE de controles doet waardoor mensen worden uitgezet zal hooguit voor een handjevol linkse deugmensen al reden genoeg zijn om de ICE het werk lastig te maken.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 13:49 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
100%
Daarom doet ICE deze controles.
Nou er zijn expats of toeristen die wel eens vergeten hun visum te verlengen. Dan zijn ze tijdelijk illegaal. Ik vind het nogal hard om die mensen aan te pakken alsof het criminelen zijn, maar ze zijn inderdaad illegaalquote:Op zaterdag 10 januari 2026 13:56 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Voor altijd. Het is niet eerlijk als mensen die wachten op een visum anders worden behandeld dan mensen die het allemaal worst zal wezen, en illegaal in de VS verblijven.
Ja maar als je traditionele liefdesverhoudingen en gezinslevens aanmoedigt ben je slecht.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 13:56 schreef Ali_boo het volgende:
[..]
Ik gok dat het hiermee te maken heeft
[ afbeelding ]
https://threadreaderapp.com/thread/1248823584111439872.html
Is dat zo, worden zij in tegenstelling tot andere fraudeurs met fluwelen handschoenen aangepakt? En om hoeveel Somaliers gaat het?quote:Op zaterdag 10 januari 2026 13:43 schreef Ali_boo het volgende:
[..]
Die zullen de rest van hun leven op domencraten stemmen. Vind het alleen maar logisch dat ze met fluwelen handschoenen aangepakt worden.
Daar mag je de democraten voor bedanken die hun eigen staten hebben veranderd in sanctuary states om de illegalen te beschermen tegen de federale overheid. Zoals Homan al vaker heeft gesteld, als de staten zouden meewerken en criminele illegalen bijvoorbeeld in gevangenissen op zouden halen dan zou er veel ellende voorkomen kunnen worden.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 13:57 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Het feit dat de ICE de controles doet waardoor mensen worden uitgezet zal hooguit voor een handjevol linkse deugmensen al reden genoeg zijn om de ICE het werk lastig te maken.
Het gaat erom HOE de ICE door Trump momenteel ingezet wordt als een soort orde handhavers waar ze helemaal niet geschikt en opgeleid voor zijn.
Dat zal best, maar dat komt niet door ICE, maar door links tuig en gouverneurs Waltz en Prisker (ik herhaal mezelf) en de burgemeesters van sanctuary cities, ook links tuig), die weigeren om de politie hun werk te laten doen.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 13:57 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Het feit dat de ICE de controles doet waardoor mensen worden uitgezet zal hooguit voor een handjevol linkse deugmensen al reden genoeg zijn om de ICE het werk lastig te maken.
Het gaat erom HOE de ICE door Trump momenteel ingezet wordt als een soort orde handhavers waar ze helemaal niet geschikt en opgeleid voor zijn.
Zeker. Maar ik denk niet dat we het daar over hebben; het zal ook om een relatief kleine groep gaan. Het gaat om mensen die bewust het systeem proberen te omzeilen. We doen nu net of het heel moeilijk is om legaal de VS binnen te komen, maar dat was jaren lang geen enkel probleem, ook niet voor ongeschoolde arbeid. Dat is ondertussen trouwens wel wat moeilijker gemaakt, men zit bijvoorbeeld nog steeds om seizoensarbeid te springen.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 13:59 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Nou er zijn expats of toeristen die wel eens vergeten hun visum te verlengen. Dan zijn ze tijdelijk illegaal. Ik vind het nogal hard om die mensen aan te pakken alsof het criminelen zijn, maar ze zijn inderdaad illegaal
Beter kijken.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 14:04 schreef Seeburg54 het volgende:
Dat hele USA kan als verloren worden beschouwd. Net nog wat nieuwe beelden gezien die moeten bewijzen dat de vrouw is doodgeschoten vanwege zelfverdediging van de agent. Ik zie het nog steeds niet overigens. Dat hele ICE belichaamt waar Trump en consorten voor staan. Botte bijl, onredelijkheid, en leugens en bedrog blijkbaar.
Way to go USA.
Sommige lieden willen iets zien wat er niet is.quote:
Precies.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 14:08 schreef Seeburg54 het volgende:
[..]
Sommige lieden willen iets zien wat er niet is.
Daar zullen ze een reden voor hebben. Maar om dan de ICE de straten in te sturen lijkt je een goed idee om de orde en rust te handhaven?quote:Op zaterdag 10 januari 2026 14:03 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Dat zal best, maar dat komt niet door ICE, maar door links tuig en gouverneurs Waltz en Prisker (ik herhaal mezelf) en de burgemeesters van sanctuary cities, ook links tuig), die weigeren om de politie hun werk te laten doen.
Nee. Maar nogmaals, de fout ligt hier bij de burgemeesters van sanctuary cities, die op de stoel van de federale overheid gaan zitten en niet snappen dat federale rechten belangrijker zijn dan de rechten van de staten of van steden.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 14:11 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Daar zullen ze een reden voor hebben. Maar om dan de ICE de straten in te sturen lijkt je een goed idee om de orde en rust te handhaven?
Het geheel zit wel een heel stuk gecompliceerder in elkaar.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 14:12 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Nee. Maar nogmaals, de fout ligt hier bij de burgemeesters van sanctuary cities, die op de stoel van de federale overheid gaan zitten en niet snappen dat federale rechten belangrijker zijn dan de rechten van de staten of van steden.
Vertel maar wat er niet klopt.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 13:26 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Je brengt het heel stellig, maar het is kolder wat je schrijft.
Die worden ook opgepakt, krijgen een bekeuring, worden land uitgeknikkerd en komen er nooit meer in en kan gewoon een blanke Europeaan zijn. Maar nu mag je het woord illegaal niet gebruiken en groep illegalen krijgen gewoon een rijbewijs, zelfs voor vrachtwagens zonder dat ze Engels kunnen. Het systeem is zo dat de Democraten hier een voordeel van hebben, ze worden gewoon meegeteld als bewoners.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 13:59 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Nou er zijn expats of toeristen die wel eens vergeten hun visum te verlengen. Dan zijn ze tijdelijk illegaal. Ik vind het nogal hard om die mensen aan te pakken alsof het criminelen zijn, maar ze zijn inderdaad illegaal
Al tig keer gerapporteerdquote:Op zaterdag 10 januari 2026 14:34 schreef Iceage het volgende:
Kan dat gevit en gezeik tussen @:VEM2012 en @:Wantie ook stoppen. Ik vind dat hoogst irritant bij teruglezen evenals de overvloed aan herhalingspost van @:Incel .
Je moet natuurlijk wel de stemmen aan beide kanten binnenharken op een pro of anti immigratiebeleid.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 14:10 schreef Harmankardon het volgende:
ICE moet het symptoom oplossen en niet het probleem. Gaat nooit werken omdat de regering het probleem prima bevalt.
Je kan dacht ik niet mensen blocken als op Facebook? Weet er wel een paar die graag niet meer zie.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 14:34 schreef Iceage het volgende:
Kan dat gevit en gezeik tussen @:VEM2012 en @:Wantie ook stoppen. Ik vind dat hoogst irritant bij teruglezen evenals de overvloed aan herhalingspost van @:Incel .
Kan wel met abo maar als ze elkaar quoten blijf je dat zien volgens mij.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 14:44 schreef hondonspain het volgende:
[..]
Je kan dacht ik niet mensen blocken als op Facebook? Weet er wel een paar die graag niet meer zie.
Klopt.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 14:47 schreef Iceage het volgende:
[..]
Kan wel met abo maar als ze elkaar quoten blijf je dat zien volgens mij.
quote:
Dat is het wel. Van de ICE website:quote:ICE is niet opgericht voor civiele immigratiezaken.
quote:Congress granted ICE a unique combination of civil and criminal authorities to better protect national security and public safety in answer to the tragic events on 9/11. Leveraging those authorities, ICE's primary mission is to promote homeland security and public safety through the criminal and civil enforcement of federal laws governing border control, customs, trade and immigration.
"Criminal and civil enforcement" is de de definitie van controlerende taak.quote:Het orgaan wordt nu misbruikt voor iets wat geen controlerende tak heeft.
Dit soort dingen gebeuren niet zomaar het is een enorme opstapeling van incidenten wat leide tot deze situatie, wat me eigenlijk meer verbaasd is dat mensen verbaasd zijn dat het zover heeft moeten komen.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 14:11 schreef Seeburg54 het volgende:
[..]
Ach![]()
Om voor zoiets iemand door de hersens te schieten, doe normaal.
Tja, dit kun je natuurlijk vinden maar met de realiteit heeft het niets te maken. Volgens de wet heeft deze agent gewoon uit zelfverdediging gehandeld. Ook ICE is een fantastisch instrument dat de taak heeft illegale migranten het land uit te krijgen. Dat heeft verder niets te maken met 'onredelijkheid' 'bedrog' of 'leugens'.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 14:04 schreef Seeburg54 het volgende:
Dat hele USA kan als verloren worden beschouwd. Net nog wat nieuwe beelden gezien die moeten bewijzen dat de vrouw is doodgeschoten vanwege zelfverdediging van de agent. Ik zie het nog steeds niet overigens. Dat hele ICE belichaamt waar Trump en consorten voor staan. Botte bijl, onredelijkheid, en leugens en bedrog blijkbaar.
Way to go USA.
In Amerika schiet de politie ook zonder aarzeling je hond dood.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 15:02 schreef Questular het volgende:
Kan iemand me uitleggen waarom je nauwelijks leest dat de politie in Europese landen mensen door het hoofd schiet? Zijn ze Amerikanen zoveel beter in mikken?
Omdat in de VS iedereen een wapen met vergunning op zak mag hebben. Dat in combi met een naar Nederlandse begrippen korte opleiding tot politieagent maakt dat de politie daar vaker naar een wapen grijpt.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 15:02 schreef Questular het volgende:
Kan iemand me uitleggen waarom je nauwelijks leest dat de politie in Europese landen mensen door het hoofd schiet? Zijn ze Amerikanen zoveel beter in mikken?
De invloed van een NRA is ook best beangstigend. En dat is een organisatie die in Europa geen schijn van kans zou hebben.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 15:12 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
In Amerika schiet de politie ook zonder aarzeling je hond dood.
Er zijn nogal wat dingen in de VS die behoorlijk extreem zijn. Dat komt omdat het zo'n groot land is, en er vaak heel veel lobby power achter beleid zit. Politievakbonden zijn bijvoorbeeld heel erg goed georganiseerd, en die zitten vaak achter dit soort zaken. Hond niet aangelijnd bij een huiszoeking? De politieagent heeft het recht om op de hond te schieten zodra deze een 'imminent threat' is. En dat is nogal subjectief.
Hetzelfde geldt voor het Amerikaanse onderwijs. Dat is vaak lachwekkend slecht, en ook daar zitten vakbonden achter.
Ergens mag je blij zijn in een klein landje te leven, waar nog vaak het gezonde verstand regeert, omdat lobbygroepen klein zijn en relatief weinig macht hebben. Dit is een van de redenen waarom je geen federale overheid zou willen moeten hebben, en zo veel mogelijk macht moet overdragen naar volksvertegenwoordigers die de hete adem van de kiezer in de nek voelen, zoals in Zwitserland.
Mensen onderschatten ook hoe gevaarlijk het beroep van een agent daar is.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 15:16 schreef Jippie het volgende:
[..]
Omdat in de VS iedereen een wapen met vergunning op zak mag hebben. Dat in combi met een naar Nederlandse begrippen korte opleiding tot politieagent maakt dat de politie daar vaker naar een wapen grijpt.
Integendeel. En deze agent gaat naar alle waarschijnlijkheid ook niet worden gestraft omdat hij correct heeft gehandeld in lijn met de wet, hoe zeer velen (al dan wel niet voortkomend uit politiek tribalisme) vinden van niet.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 15:23 schreef Breekfast het volgende:
Nou, naar het nieuwe filmpje kijkend schrik ik van de agressiviteit en dreiging die er van de betreffende vrouw uitging. Heel begrijpelijk dat je direct denkt dat de vrouw op je in gaat rijden!
Nee maar echt, het is een klucht dat we hier nog moeten discussiëren of de agent proportioneel heeft gehandeld![]()
Dit is gewoon moord.
Ok, het is heel fijn om te weten dat we hier op fok iemand in de gelederen hebben die de Amerikaanse rechtsstaat op zijn duimpje kent en die en passant nog even wat kan roepen over politiek tribalisme. Iets waar deze user zelf totaal geen last van heeft.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 15:25 schreef HowardRoark het volgende:
Integendeel. En deze agent gaat naar alle waarschijnlijkheid ook niet worden gestraft omdat hij correct heeft gehandeld in lijn met de wet, hoe zeer velen (al dan wel niet voortkomend uit politiek tribalisme) vinden van niet.
Volgens mijn kickt hij erop om dat woord te kunnen gebruiken. Als pseudo intelligent.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 15:29 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Ok, het is heel fijn om te weten dat we hier op fok iemand in de gelederen hebben die de Amerikaanse rechtsstaat op zijn duimpje kent en die en passant nog even wat kan roepen over politiek tribalisme. Iets waar deze user zelf totaal geen last van heeft.
En toch zijn er nog steeds talloze Nederlanders die denken dat als je slechts de juiste politici in de federale overheid dat de VS dan op termijn kan veranderen in Nederland. Ze lijken wel blind te zijn voor het idee dat democratie en de controle op de overheid het beste functioneert als het lokaal is.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 15:12 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
In Amerika schiet de politie ook zonder aarzeling je hond dood.
Er zijn nogal wat dingen in de VS die behoorlijk extreem zijn. Dat komt omdat het zo'n groot land is, en er vaak heel veel lobby power achter beleid zit. Politievakbonden zijn bijvoorbeeld heel erg goed georganiseerd, en die zitten vaak achter dit soort zaken. Hond niet aangelijnd bij een huiszoeking? De politieagent heeft het recht om op de hond te schieten zodra deze een 'imminent threat' is. En dat is nogal subjectief.
Hetzelfde geldt voor het Amerikaanse onderwijs. Dat is vaak lachwekkend slecht, en ook daar zitten vakbonden achter.
Ergens mag je blij zijn in een klein landje te leven, waar nog vaak het gezonde verstand regeert, omdat lobbygroepen klein zijn en relatief weinig macht hebben. Dit is een van de redenen waarom je geen federale overheid zou willen moeten hebben, en zo veel mogelijk macht moet overdragen naar volksvertegenwoordigers die de hete adem van de kiezer in de nek voelen, zoals in Zwitserland.
Ik wil het woord niet gebruiken want dan krijg ik dat weer over me heen. Maar voor iemand die dat labeltje zo vaak op andere plakt is het behoorlijk hypocriet wanneer hij zelf de user is die het meeste last heeft van tribalisme. Alleen als je aan "de goede" kant staat dan is het opeens oké en mag je van alles roepen over woke en dergelijke.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 15:31 schreef Gunner het volgende:
[..]
Volgens mijn kickt hij erop om dat woord te kunnen gebruiken. Als pseudo intelligent.
niet helemaal dit verschilt per staat.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 15:16 schreef Jippie het volgende:
[..]
Omdat in de VS iedereen een wapen met vergunning op zak mag hebben. Dat in combi met een naar Nederlandse begrippen korte opleiding tot politieagent maakt dat de politie daar vaker naar een wapen grijpt.
In ga simpelweg af op de juridische richtlijnen, die had ik gisteren in meerdere posts al gedeeld. Zie bijvoorbeeld hier.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 15:29 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Ok, het is heel fijn om te weten dat we hier op fok iemand in de gelederen hebben die de Amerikaanse rechtsstaat op zijn duimpje kent en die en passant nog even wat kan roepen over politiek tribalisme. Iets waar deze user zelf totaal geen last van heeft.
Mij staat bij dat je in POL steen en been klaagt over 'trollen' en 'ad hominems'. Wellicht is het dan wel zo handig zelf het goede voorbeeld te geven, want dit is een gevalletje van de pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 15:31 schreef Gunner het volgende:
[..]
Volgens mijn kickt hij erop om dat woord te kunnen gebruiken. Als pseudo intelligent.
Ik hoef maar naar de jaarwisseling te kijken om dezelfde tendens te zien. Alleen mogen agenten in Nederland niet snel hun wapen trekken.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 15:34 schreef theguyver het volgende:
[..]
niet helemaal dit verschilt per staat.
Ook even het volgende ik heb zo het idee dat men in de VS men veel minder respect hebben voor de politie!
Dit is een heel goed voorbeeld hiervan!
De media en politiek speelt een hele grote rol hierin.
Plus suicide by cop is schijnbaar heel hip!
quote:Op zaterdag 10 januari 2026 15:35 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
In ga simpelweg af op de juridische richtlijnen, die had ik gisteren in meerdere posts al gedeeld. Zie bijvoorbeeld hier.
En ik ben van mening dat op het moment dat hij schiet, het gevaar voor zijn eigen persoon al geweken was. Sterker nog, de agent lijkt eerder gefocust op het uitschakelen van de vrouw dan het in veiligheid brengen van zijn eigen persoon.quote:Law enforcement and correctional officers of the Department of Justice may use deadly force only when necessary, that is, when the officer has a reasonable belief that the subject of such force poses an imminent danger of death or serious physical injury to the officer or to another person.
Ik durf er in deze tijd niet meer op te vertrouwen dat wat ik in een filmpje zie ook daadwerkelijk gebeurt is. Uiteraard kun je vanuit een andere hoek een situatie anders beoordelen. Maar velen zijn handig met AI en gebruiken dat om het gelijk maar aan hun kant te krijgen.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 15:23 schreef Breekfast het volgende:
Nou, naar het nieuwe filmpje kijkend schrik ik van de agressiviteit en dreiging die er van de betreffende vrouw uitging. Heel begrijpelijk dat je direct denkt dat de vrouw op je in gaat rijden!
Nee maar echt, het is een klucht dat we hier nog moeten discussiëren of de agent proportioneel heeft gehandeld![]()
Dit is gewoon moord.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |