abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219582166
Topic over de Nederlandse politiek

Kabinet Schoof

Bewindslieden

Regeringsverklaring en coalitieakkoord kabinet Schoof
Regeringsverklaring
Coalitieakkoord
Regeerprogramma

Formatie
Bureau woordvoering kabinetsformatie
Website Tweede Kamer over de formatie
Eindverslag verkenner Koolmees
Tussenverslag informateur Buma met D66 en CDA
Eindverslag informateur Buma

Website Tweede Kamer
Tweede Kamer

Website Eerste Kamer
Eerste Kamer

Huidige zetelverdeling Tweede Kamer

Peilingen
Alle peilingen van Nederland
pi_219585196
quote:
11s.gif Op woensdag 24 december 2025 23:52 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Interessant, vind je een club als JA21, zonder enige serieuze bestuurservaring echt beter / geschikter dan GL/PvdA?
Ik vind ze beide even geschikt/ongeschikt.
pi_219585649
quote:
0s.gif Op donderdag 25 december 2025 08:42 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Dan snap je er weinig van
pi_219585701
quote:

[..]
Verwar je politieke voorkeur en bestuurlijke kwaliteit nu niet met elkaar?
pi_219585946
quote:

[..]
Staat dit los van zetelverdeling eerste en tweede kamer?
pi_219586355
quote:
0s.gif Op donderdag 25 december 2025 09:37 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Nou, nou, dát is een sterk betoog! Iemand met een andere mening “snapt er weinig van”.
pi_219586379
quote:
0s.gif Op donderdag 25 december 2025 10:32 schreef Kottnauer het volgende:

[..]
Nou, nou, dát is een sterk betoog! Iemand met een andere mening “snapt er weinig van”.
Als je PvdA/GL op een hoop gooit met Ja21 snap je weinig van politiek , meer kan ik er niet van maken
pi_219586420
quote:
0s.gif Op donderdag 25 december 2025 10:32 schreef Kottnauer het volgende:

[..]
Maar dat is hier toch ook gewoon het geval. Je kan er wel 50 jaar aan politieke geschiedenis voor analyseren maar dat verandert er weinig aan. En de kans dat het dan wel doordringt is ook niet zo groot…
pi_219586425
Van wie is deze user nou weer een kloon? :')
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_219586457
Ik heb een idee, laten we op kerstmis eens een keer een discussie voeren over welke partijen radicaal-/extreemrechts (c.q. -links) zijn, die hebben we nog niet gehad!
By being a racing driver means - you are racing with other people. And if you no longer go for a gap, that exists, you are no longer a racing driver. Because we are competing. We are competing to win. And the main motivation to all of us is to compete for a victory. ~ Ayrton Senna
pi_219586461
quote:
2s.gif Op donderdag 25 december 2025 10:36 schreef xpompompomx het volgende:
Voor Trump, tegen buitenlanders, vrouwen en homo’s. Kunnen er nogal wat zijn :’).
  donderdag 25 december 2025 @ 10:40:02 #12
500822 Niels0Kurovski
Extreem linkshandig
pi_219586475
quote:
2s.gif Op donderdag 25 december 2025 10:36 schreef xpompompomx het volgende:
Vroeg ik me ook gelijk af. :D
Alles blijft. Alles gaat voorbij. Alles blijft voorbijgaan. JD.
pi_219586477
quote:
3s.gif Op donderdag 25 december 2025 10:38 schreef nostra het volgende:
Ik heb een idee, laten we op kerstmis eens een keer een discussie voeren over welke partijen radicaal-/extreemrechts (c.q. -links) zijn, die hebben we nog niet gehad!
Geweldig idee ook goed voor het kerstgevoel :)
pi_219586484
quote:
3s.gif Op donderdag 25 december 2025 10:38 schreef nostra het volgende:
Maar heeft de VVD zelf al door dat ze in een rap tempo aan het afglijden zijn naar radicaal rechts magaïsme?
pi_219586493
quote:
10s.gif Op donderdag 25 december 2025 10:39 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Voor Trump, tegen buitenlanders, vrouwen en homo’s. Kunnen er nogal wat zijn :’).
Ook al tegen vrouwen en homo's ja? :D
pi_219586512
quote:
6s.gif Op donderdag 25 december 2025 10:40 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Maar heeft de VVD zelf al door dat ze in een rap tempo aan het afglijden zijn naar radicaal rechts magaïsme?
De VVD bestaat niet.
By being a racing driver means - you are racing with other people. And if you no longer go for a gap, that exists, you are no longer a racing driver. Because we are competing. We are competing to win. And the main motivation to all of us is to compete for a victory. ~ Ayrton Senna
pi_219586527
quote:
7s.gif Op donderdag 25 december 2025 10:42 schreef nostra het volgende:

[..]
De VVD bestaat niet.
Wat dan wel?
pi_219586551
De EU wordt steeds meer een links project. Grote centrale overheid, hoge belasting, verdeel- en heersprincipe, wokisme, klimaatreligie, etc. Dus alle partijen die een voorstander zijn van de EU beschouw ik als links.
pi_219586554
quote:
2s.gif Op donderdag 25 december 2025 10:43 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Wat dan wel?
Er zijn teveel facties binnen de VVD aanwezig om nog over één VVD te kunnen spreken. Je kan toch kwalijk Van den Burg of Brekelmans MAGA-ïsten (is dat een woord?) noemen.
pi_219586602
quote:
0s.gif Op donderdag 25 december 2025 10:46 schreef nostra het volgende:

[..]
Er zijn teveel facties binnen de VVD aanwezig om nog over één VVD te kunnen spreken. Je kan toch kwalijk Van den Burg of Brekelmans MAGA-ïsten (is dat een woord?) noemen.
Dat kan je je ook weer afvragen aangezien ze er op geen enkele manier publiek ook maar een beetje afstand van nemen. Zelfs voorheen redelijke VVD’ers kunnen het idee van samenwerken met PvdA/GL niet meer over hun lippen krijgen. Van den Burg kon een motie voor steun aan Oekraïne pas na een paar dagen steunen, alleen omdat die was ingediend door Klaver… Het kader accepteert het afglijden naar uiterst rechts gewoon en als er een keer een senator oid opstapt wordt dat voor kennisgeving aangenomen.
  donderdag 25 december 2025 @ 10:53:06 #21
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_219586644
quote:
0s.gif Op donderdag 25 december 2025 10:45 schreef Kottnauer het volgende:
De EU wordt steeds meer een links project. Grote centrale overheid, hoge belasting, verdeel- en heersprincipe, wokisme, klimaatreligie, etc. Dus alle partijen die een voorstander zijn van de EU beschouw ik als links.
inderdaad ,

klimaat en natuur is het enige veld waar de EU een meerderheid kan realiseren , daar kan het geen kwaad om de EU wat zeggenschap te geven denken de leden
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_219587612
quote:
0s.gif Op donderdag 25 december 2025 09:37 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Voor zowel beide partijen zijn er voor en tegens te noemen. Zolang ze verder bij een groep ervaren partijen in een regering komen zal het allemaal wel loslopen.
pi_219587613
quote:
10s.gif Op donderdag 25 december 2025 10:50 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Dat kan je je ook weer afvragen aangezien ze er op geen enkele manier publiek ook maar een beetje afstand van nemen. Zelfs voorheen redelijke VVD’ers kunnen het idee van samenwerken met PvdA/GL niet meer over hun lippen krijgen. Van den Burg kon een motie voor steun aan Oekraïne pas na een paar dagen steunen, alleen omdat die was ingediend door Klaver… Het kader accepteert het afglijden naar uiterst rechts gewoon en als er een keer een senator oid opstapt wordt dat voor kennisgeving aangenomen.
Dat is natuurlijk ook maar voor de bühne. Je kan niet én Y. laten zitten én haar publiekelijk afvallen als kamerlid. Waarom ze Y. hebben laten zitten, is een betere vraag, ik ken die lijntjes niet goed genoeg.
pi_219587762
quote:
Een van de problemen van deze tijd heel mooi vormgegeven: ik beschouw iets als = een mening. Vervolgens doe ik alsof dat een feit is, wat geenszins het geval is.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  donderdag 25 december 2025 @ 12:23:17 #25
500822 Niels0Kurovski
Extreem linkshandig
pi_219587842
Jammer dat mijn blocklijst vol zit.
pi_219587853
quote:
0s.gif Op donderdag 25 december 2025 12:23 schreef Niels0Kurovski het volgende:
Oh, dan kan ik gerust mijn gang gaan.
pi_219587960
quote:
Een links project zou het geplande verbod op de verbrandingsmotor toch niet afschaffen? Of ook aan strengere migratiewetgeving werken?
  donderdag 25 december 2025 @ 12:33:00 #28
500822 Niels0Kurovski
Extreem linkshandig
pi_219587968
quote:
6s.gif Op donderdag 25 december 2025 12:24 schreef nostra het volgende:

[..]
Oh, dan kan ik gerust mijn gang gaan.
Ik heb nooit overwogen jou er op te zetten. O-)
pi_219588098
quote:
0s.gif Op donderdag 25 december 2025 12:23 schreef Niels0Kurovski het volgende:
Of je neemt een ander abo met meer ruimte op de blocklijst.
pi_219588167
quote:
De EU is een neoliberaal en dus centrumrechts project. De grootste fracties binnen de EU bevinden zich ook aan de rechterkant. Dat jij extreem rechts bent maakt de EU niet links.
  donderdag 25 december 2025 @ 12:48:56 #31
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_219588179
Gisteren eindelijk Fargo seizoen 5 afgekeken, dat was een mooie les in 'American Christianity' en de rol van John Hamm was spot on.

Het kwam neer op mannen die zeggen God's leven te leven, maar ondertussen alles doen wat hij juist niet relaxt zou vinden, tegenover mensen die wél volgens die waarden leven en dat doen omdat het het juiste is.
Het antwoord op de belangrijkste vraag van alle vragen? 42!
  donderdag 25 december 2025 @ 12:54:44 #32
131800 Tarado
capô de fusca
pi_219588249
quote:
0s.gif Op donderdag 25 december 2025 12:48 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
De EU is een neoliberaal en dus centrumrechts project. De grootste fracties binnen de EU bevinden zich ook aan de rechterkant. Dat jij extreem rechts bent maakt de EU niet links.
Dat is ook weer te kort door de bocht, als het over de markt gaat wel ja, maar is de regelgeving en regulering vooral links.
  donderdag 25 december 2025 @ 12:56:32 #33
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_219588274
Blijkbaar is het voor zoveel mensen zo leefbaar mogelijk willen maken links. Bedrijven zijn geen mensen.
  donderdag 25 december 2025 @ 12:58:42 #34
500822 Niels0Kurovski
Extreem linkshandig
pi_219588308
quote:
7s.gif Op donderdag 25 december 2025 12:43 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Of je neemt een ander abo met meer ruimte op de blocklijst.
Ik had eerder een pimp abo en dan is het max 100. Bij een goedkoper abonnement blijven die 100 wel staan, maar als je mensen eraf haalt kun je er dan niet een ander bij zetten.
  donderdag 25 december 2025 @ 12:59:56 #35
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_219588326
quote:
0s.gif Op donderdag 25 december 2025 12:56 schreef Vis1980 het volgende:
Blijkbaar is het voor zoveel mensen zo leefbaar mogelijk willen maken links. Bedrijven zijn geen mensen.
Links. En bovenal: VIES.

Make ongebreidelde winstmaximalisatie, uitbuiting in de breedste zin, en roofbouw great again!
Huilen dan.
pi_219588566
quote:
0s.gif Op donderdag 25 december 2025 12:56 schreef Vis1980 het volgende:
Links die de afgelopen decennia hele volkswijken vol heeft gestouwd met statushouders, en dan pleiten dat zij staan voor leefbaarheid. Laat me niet lachen.
De uil van Minerva spreidt zijn vleugels bij 't vallen van de avond.
pi_219588587
quote:
7s.gif Op donderdag 25 december 2025 13:15 schreef DeVerzamelaar het volgende:

[..]
Links die de afgelopen decennia hele volkswijken vol heeft gestouwd met statushouders, en dan pleiten dat zij staan voor leefbaarheid. Laat me niet lachen.
Ah ja, hetzelfde "links" dat al decennia niet meer aan de macht is geweest. Bijzonder hoe dat werkt in rechtse schedels. _O-
  donderdag 25 december 2025 @ 13:19:17 #38
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_219588616
quote:
10s.gif Op donderdag 25 december 2025 13:17 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Ah ja, hetzelfde "links" dat al decennia niet meer aan de macht is geweest. Bijzonder hoe dat werkt in rechtse schedels. _O-
Meer rechts = meer goedkope arbeidskrachten importeren. En links de schuld geven, daar trappen de dombo's zo lekker in.

And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  donderdag 25 december 2025 @ 13:22:26 #39
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_219588659
quote:
14s.gif Op donderdag 25 december 2025 13:19 schreef Perrin het volgende:

[..]
Meer rechts = meer goedkope arbeidskrachten importeren. En links de schuld geven, daar trappen de dombo's zo lekker in.

[ afbeelding ]
er is vrij verkeer van goederen , diensten en personen binnen de EU

we hoeven niets te importeren , dat doen ze zelf wel , maar het minimumloon steeds verder verhogen dat helpt niet mee om de instroom van werknemers uit andere EU landen tegen te gaan

niemand importeert .

quote:
Partijen en Standpunten:

SP: Wil het minimumloon fors verhogen naar ¤18 per uur en het minimumjeugdloon afschaffen, plus meegroeiende uitkeringen.

GroenLinks-PvdA: Pleit voor een substantieel hoger minimumloon, een eerlijkere welvaartsverdeling, en stijgingen van AOW en andere uitkeringen.

D66: Ondersteunt verhoging van het minimumloon om mensen met een lager inkomen te helpen, maar specificeert vaak geen exact bedrag.

VVD: Neigt naar minder ingrijpende wijzigingen, maar het minimumloon stijgt wel mee met de inflatie, wat de koopkracht ondersteunt.
quote:
AI-overzicht
In de EU hebben Luxemburg, Ierland, Nederland, Duitsland en België de hoogste minimumlonen (boven ¤ 2.000 bruto per maand), terwijl Bulgarije en Hongarije de laagste hebben, met bedragen onder ¤ 700 bruto per maand, afhankelijk van de recente cijfers uit 2025.

Andere landen zoals Frankrijk, Spanje, Polen, Portugal, Litouwen, Slovenië en Griekenland vallen in het middensegment, met bedragen tussen de ¤ 900 en ¤ 1.400, terwijl landen als Roemenië, Slowakije en Tsjechië ook aan de lagere kant zitten.
quote:
AI-overzicht
Roemenië en Bulgarije toegelaten tot Schengen, ook ...
Ja, Bulgarije is sinds 1 januari 2025 volledig lid van de Schengenzone, wat betekent dat de grenzen met andere Schengenlanden, zowel aan de lucht/zee (sinds 31 maart 2024) als aan de landzijde, zijn opgeheven, waardoor reizen en handel zonder paspoortcontroles mogelijk is, net als in de rest van de zone.

[ Bericht 4% gewijzigd door michaelmoore op 25-12-2025 13:27:43 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_219588966
quote:
0s.gif Op donderdag 25 december 2025 12:48 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
Ik ben links-conservatief
pi_219589051
quote:
7s.gif Op donderdag 25 december 2025 12:32 schreef Tocadisco het volgende:

[..]
Een links project zou het geplande verbod op de verbrandingsmotor toch niet afschaffen? Of ook aan strengere migratiewetgeving werken?
Dat zijn twee verschillende kwesties.

De verbrandingsmotor is de wal die het schip keert. Ook ter linkerzijde begrijpt men opeens dat je de wereld niet meer kunt redden als je eerst jezelf vernietigt.

De strengere migratiewetgeving is slechts een papieren exercitie die niets aan de werkelijkheid zal veranderen. Allerlei fysieke maatregelen zijn effectief tegen clandestiene migratie zoals Hongarije heeft aangetoond.
pi_219592189
quote:
0s.gif Op donderdag 25 december 2025 12:48 schreef Vis1980 het volgende:
Gisteren eindelijk Fargo seizoen 5 afgekeken, dat was een mooie les in 'American Christianity' en de rol van John Hamm was spot on.

Het kwam neer op mannen die zeggen God's leven te leven, maar ondertussen alles doen wat hij juist niet relaxt zou vinden, tegenover mensen die wél volgens die waarden leven en dat doen omdat het het juiste is.
Fargo blijft top, mijn favo serie. Hoop dat er nog een seizoen komt.
Allah Al Watan Al Malik
pi_219597880
quote:
0s.gif Op donderdag 25 december 2025 13:52 schreef Kottnauer het volgende:
Ook ter linkerzijde begrijpt men opeens dat je de wereld niet meer kunt redden als je eerst jezelf vernietigt.

Opeens ? Dat begrepen linkse mensen,generatie-op-generatie, nooit?
Lijkt me dom rechts gel*
quote:
Dat is een extreemrechts standpunt.....in die kringen is het normaal om gematigd rechts te verketteren tot 'links'

[ Bericht 0% gewijzigd door Bluesdude op 26-12-2025 10:49:51 ]
pi_219598082
quote:

Dan kan ik seizoen 1 van True Detective ook wel aanraden...
pi_219598155
quote:

[..]

De verbrandingsmotor is de wal die het schip keert. Ook ter linkerzijde begrijpt men opeens dat je de wereld niet meer kunt redden als je eerst jezelf vernietigt.

De strengere migratiewetgeving is slechts een papieren exercitie die niets aan de werkelijkheid zal veranderen. Allerlei fysieke maatregelen zijn effectief tegen clandestiene migratie zoals Hongarije heeft aangetoond.
Vergeleken met de impact van de deals die de EU met Turkije en Tunesië heeft afgesloten is alles wat Orban heeft uitgespookt klein (cosmetisch) gerommel in de marge. De realiteit is dat de EU niet inherent links of rechts is, het enige probleem is dat het tempo waarin die verschuivingen doorsijpelen in beleid zo stroperig is als de pest. Voordat zo'n verschuiving plaats kan vinden moet immers de politiek omslaan in zowel het Europees Parlement, de Europese Commissie, de Europese Raad en een stuk of 25 Europese nationale regeringen.
pi_219598300
quote:

Ondertussen Genesis op? ;)
Verder Fargo _O_
  vrijdag 26 december 2025 @ 11:24:42 #47
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_219598452
quote:

[..]

de verbrandingsmotor is te duur en te ingewikkeld om te maken en te duur om te onderhouden

we gaan allemaal naar de ACCU toe , allemaal

[ Bericht 2% gewijzigd door michaelmoore op 26-12-2025 11:30:28 ]
  vrijdag 26 december 2025 @ 11:25:26 #48
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_219598462
quote:
0s.gif Op donderdag 25 december 2025 13:46 schreef Kottnauer het volgende:

[..]
Ik ben links-conservatief
Pvda is dood, is niet meer , helaas

je kunt nu kiezen tussen links SP of BIJ1, Woke GL , Christelijk, CDA of SGP , liberaal VVD , rechts JA21, of extreem rechts PVV, FVD, SGP
  vrijdag 26 december 2025 @ 11:36:31 #49
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_219598671
quote:
6s.gif Op vrijdag 26 december 2025 10:56 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Dan kan ik seizoen 1 van True Detective ook wel aanraden...
Vind alle seizoenen True Detective de moeite waard, maar de tweede is misschien wat minder dan de rest. Ook genoten van Mobland en The Gentlemen. Verder kijk ik amper series.
pi_219600232
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 december 2025 11:24 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
de verbrandingsmotor is te duur en te ingewikkeld om te maken en te duur om te onderhouden

we gaan allemaal naar de ACCU toe , allemaal
Voorlopig nog niet.
https://www.ewmagazine.nl(...)e-commissie-1523175/
quote:
De Europese Commissie presenteerde op 16 december een steunpakket voor de auto-industrie waarin het geplande verbod op nieuwe auto’s met verbrandingsmotoren – vanaf 2035 – wordt afgezwakt. Daarmee neemt Brussel afstand van een eerder vastgelegd eindpunt voor benzine- en dieselauto’s.

Onder de huidige wetgeving moesten fabrikanten ervoor zorgen dat 100 procent van de productie van auto’s en bestelwagens vanaf 2035 emissievrij zou zijn.
  vrijdag 26 december 2025 @ 13:49:54 #51
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_219600451
quote:
de verbrandingsmotor is te duur om te ontwerpen en te onderhouden , veel te veel onderdelen
zonder motor kan een auto wel 50 jaar mee

De europese commisie die denkt , ach laat maar gaan , ze stoppen er vanzelf wel mee

en er blijft wel wat mogelijk voor speciale autos , kost wat meer
pi_219600471
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 december 2025 13:49 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
de verbrandingsmotor is te duur om te ontwerpen en te onderhouden , veel te veel onderdelen
zonder motor kan een auto wel 50 jaar mee

De europese commisie die denkt , ach laat maar gaan , ze stoppen er vanzelf wel mee
Zonder motor heb je er een beetje weinig aan.
Misschien kan je er een leuk kippenhok van maken.
  Moderator vrijdag 26 december 2025 @ 14:24:04 #53
375570 crew  Cyan9
pi_219600916
Het mag wel weer ontopic.

En als toevoeging: de eeuwige stokpaardjes mogen ook wel weer eens op stal. Eindeloos herhalen is niet nodig.

[ Bericht 70% gewijzigd door Cyan9 op 26-12-2025 14:45:53 ]
Ongeïnteresseerd maar toch aanwezig.
pi_219601075
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 december 2025 11:25 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Pvda is dood, is niet meer , helaas

je kunt nu kiezen tussen links SP of BIJ1, Woke GL , Christelijk, CDA of SGP , liberaal VVD , rechts JA21, of extreem rechts PVV, FVD, SGP
Daarom stem ik gewoon niet meer. De democratie is stuk.
  vrijdag 26 december 2025 @ 14:48:53 #55
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_219601196
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 december 2025 14:37 schreef Kottnauer het volgende:

[..]
Daarom stem ik gewoon niet meer. De democratie is stuk.
Klopt

Groen Links heeft de democratie misbruikt om een partij te stelen

En denk dat ze nu twee keer zo groot worden, en de Koekoek is weer terug op het nest
  Moderator vrijdag 26 december 2025 @ 14:50:46 #56
375570 crew  Cyan9
pi_219601224
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 december 2025 14:48 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Klopt

Groen Links heeft de democratie misbruikt om een partij te stelen

En denk dat ze nu twee keer zo groot worden, en de Koekoek is weer terug op het nest
Hou eens op met je ongefundeerde onzin.
Ongeïnteresseerd maar toch aanwezig.
pi_219601397
De fusie van GroenLinks en PvdA valt vooral uit in het voordeel voor GroenLinks, daar is, dacht ik, vriend en vijand het over eens.

Was dit een vooropgezet plan? Nee, dat geloof ik niet. De PvdA was qua aantal zetels al jaren aan het dalen. Ze hebben er bewust voor gekozen met GL in zee te gaan, ondanks waarschuwingen van oudgedienden binnen de PvdA. Maar ook zonder de fusie zou de PvdA misschien verder krimpen.

Hoe dan ook, er is geen weg terug. Er komt een fusie en dan hebben we in feite een mengelmoesje van de CPN, PPR, PSP, EVP, en PvdA. Oftewel: een groep communisten, radicalen, pacifisten, evangelisten en socialisten. Zit daar nog enige lijn in? Ik zie die niet.
  vrijdag 26 december 2025 @ 15:11:10 #58
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_219601453
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 december 2025 15:04 schreef Kottnauer het volgende:
De fusie van GroenLinks en PvdA valt vooral uit in het voordeel voor GroenLinks, daar is, dacht ik, vriend en vijand het over eens.

Was dit een vooropgezet plan? Nee, dat geloof ik niet. De PvdA was qua aantal zetels al jaren aan het dalen. Ze hebben er bewust voor gekozen met GL in zee te gaan, ondanks waarschuwingen van oudgedienden binnen de PvdA. Maar ook zonder de fusie zou de PvdA misschien verder krimpen.

Hoe dan ook, er is geen weg terug. Er komt een fusie en dan hebben we in feite een mengelmoesje van de CPN, PPR, PSP, EVP, en PvdA. Oftewel: een groep communisten, radicalen, pacifisten, evangelisten en socialisten. Zit daar nog enige lijn in? Ik zie die niet.
Ik zou het wel waarderen als men het resultaat van die fusie een andere naam geeft, want steeds doorblijven gaan met leunen op de Pvda naam dat past niet
https://dit.eo.nl/artikel(...)odgroen-samenvooruit
ik hoef niet steeds herinnerd te worden aan de glorie tijd van de grote sociale Pvda met Den Uyll

[ Bericht 4% gewijzigd door Cyan9 op 26-12-2025 15:23:27 ]
  vrijdag 26 december 2025 @ 18:00:56 #59
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_219603594
quote:

Houd eens op met je ongefundeerde onzin.
Huilen dan.
pi_219606440
UIteraard.... het is kerstmis.. De politieke engerds met de grote bek komen met hun kerstwensen.
Trump wil Stephen Colbert 'ínslapen' . Wilders wil dat de koning islamieten verkettert tot 'allergroooooooootste bedreiging '
pi_219606507
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 december 2025 22:01 schreef Bluesdude het volgende:
UIteraard.... het is kerstmis.. De politieke engerds met de grote bek komen met hun kerstwensen.
Trump wil Stephen Colbert 'ínslapen' . Wilders wil dat de koning islamieten verkettert tot 'allergroooooooootste bedreiging '
[ afbeelding ]
Engnekken zijn het , allemaal
  vrijdag 26 december 2025 @ 22:06:33 #62
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_219606515
quote:
[ afbeelding ]
Onze Christelijke cultuur!
pi_219611572
Hier was laatst nog een discussie over internationale treinen, vandaag voor het eerst in jaren met de trein.

Vertraging, ICE uitgevallen, mails met rijdt wel/niet ondanks dat het reisschema iets anders aangeeft, app/telefonisch andere informatie over het alternatief, reistijd gaat van 7 naar 10 uur.

Defund het OV.
  zaterdag 27 december 2025 @ 11:52:58 #64
131800 Tarado
capô de fusca
pi_219612380
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 december 2025 10:48 schreef Kickinalfa het volgende:
Hier was laatst nog een discussie over internationale treinen, vandaag voor het eerst in jaren met de trein.

Vertraging, ICE uitgevallen, mails met rijdt wel/niet ondanks dat het reisschema iets anders aangeeft, app/telefonisch andere informatie over het alternatief, reistijd gaat van 7 naar 10 uur.

Defund het OV.
Hebben ze niet iemand van D66 over om dat allemaal in goeie banen te leiden?
pi_219612491
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 december 2025 10:48 schreef Kickinalfa het volgende:

Defund het OV.
Volgens mij is het probleem dat het ge-defund (lees geprivatiseerd) is en zou het OV als een algemene dienst die geen winst hoeft te maken maar geld mag kosten behandeld moeten worden.

En op het internationale treinverkeer heeft het Nederlandse OV weinig echte invloed.
pi_219612884
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 december 2025 11:52 schreef Tarado het volgende:

[..]
Hebben ze niet iemand van D66 over om dat allemaal in goeie banen te leiden?
Misschien gaat het werken als we de asielzoekers en de moslims er uit gooie?

[ Bericht 1% gewijzigd door xpompompomx op 27-12-2025 12:37:42 ]
pi_219613398
quote:

Onzin.
"Pools are perfect for holding water"
pi_219613454
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 december 2025 13:00 schreef probeer het volgende:

[..]
Onzin.
De leiding is in handen van GroenLinks, zowel in de eerste als tweede kamer. De agenda wordt bepaald door de jongerenafdeling van GroenLinks.
pi_219613555
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 december 2025 13:06 schreef Kottnauer het volgende:

[..]
De leiding is in handen van GroenLinks, zowel in de eerste als tweede kamer. De agenda wordt bepaald door de jongerenafdeling van GroenLinks.
Ga lekker ergens anders trollen.
pi_219613682
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 december 2025 13:06 schreef Kottnauer het volgende:

[..]
De leiding is in handen van GroenLinks, zowel in de eerste als tweede kamer.
Klopt. Nadat Frans weggepest werd door elke partij rechts van D66 en CDA. Toen kwam inderdaad de nummer twee in beeld. En dat is sinds de fusie altijd al Klaver geweest.

quote:
De agenda wordt bepaald door de jongerenafdeling van GroenLinks.
En dit kan je ook daadwerkelijk onderbouwen? Of blijft het bij de bewering.
pi_219613745
  zaterdag 27 december 2025 @ 13:28:21 #72
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219613785
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 december 2025 13:21 schreef probeer het volgende:

[..]
Klopt. Nadat Frans weggepest werd door elke partij rechts van D66 en CDA. Toen kwam inderdaad de nummer twee in beeld. En dat is sinds de fusie altijd al Klaver geweest.

De wet van -XOR- gaat weer op.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_219613843
Edit, foutje
  zaterdag 27 december 2025 @ 13:33:52 #74
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_219613872
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 december 2025 13:21 schreef probeer het volgende:

[..]
[..]
En dit kan je ook daadwerkelijk onderbouwen? Of blijft het bij de bewering.
Timmermans is weggegaan na verlies met de verkiezingen , Frans Timmermans was teleurgesteld, hij had MP willen worden

Groen Links heeft de verkiezingen fors verloren , dat was niet de bedoeling

niu komt er een midden kabinet met D66, CDA, VVD en gedoogsteun van JA21
pi_219613903
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 december 2025 13:28 schreef -XOR- het volgende:

[..]
De wet van -XOR- gaat weer op.
(watisdieookalweer?)
pi_219614052
quote:
[ afbeelding ]
Ik lees niet islamieten maar islamisering.

Ik neem aan dat je de evangelicalisering in de V.S. wel een warm hart toedraagt? De katholisering van Polen?

Overigens komen veel plannen van Trump uit de koker van... dat evangelicalisme.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_219614103
Wat is er trouwens zo erg aan de constatering dat PvdA-GL inderdaad vooral GL 2.0 is geworden?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_219614118
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 december 2025 13:43 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Ik lees niet islamieten maar islamisering.

Je doet een woordspelletje om te ontkennen dat Wilders mensen verkettert, waar je het mee eens bent.
Zo houd je je geweten 'schoon', denk je
pi_219614156
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 december 2025 13:46 schreef EttovanBelgie het volgende:
Wat is er trouwens zo erg aan de constatering dat PvdA-GL inderdaad vooral GL 2.0 is geworden?
Als SP-er heb ik daar niet zo'n moeite mee eerlijk gezegd.

Ik heb die bewering echter nog nooit degelijk onderbouwd zien worden. En dan heb ik niet zo'n zin om het voor waarheid aan te nemen.

En al helemaal niet als het dan als excuus gebruikt wordt om PvdA/GL buiten te sluiten, want zogenaamd extremistisch.

Vooralsnog is geen enkele partij in Nederland extremistisch. Want 'het gebruiken van geweld om plannen uit te voeren' blijft nog afwezig.
pi_219614163
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 december 2025 13:47 schreef Bluesdude het volgende:

[..]
Je doet een woordspelletje om te ontkennen dat Wilders mensen verkettert, waar je het mee eens bent.
Zo houd je je geweten 'schoon', denk je
Ik verketter sowieso geen mensen, daarom ben ik niet zo'n fan van dat intersectioneel spel dat je continu speelt, waarbij je juist geen onderscheid meer kunt maken tussen ideologieën en ideeën en personen, maar alles op de grote hoop gooit en vervolgens gaat turven wie de meeste dader- dan wel slachtofferpunten scoort.

Maar zou je antwoord kunnen geven op de vraag? Wat vind je van het evangelicalism in de VS?

Hebben mensen die het zionisme zien als bedreiging ook last van hun geweten?

[ Bericht 5% gewijzigd door EttovanBelgie op 27-12-2025 13:56:55 ]
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  zaterdag 27 december 2025 @ 14:01:42 #81
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219614375
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 december 2025 13:35 schreef probeer het volgende:

[..]
(watisdieookalweer?)
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2024 15:01 schreef -XOR- het volgende: [..] Dit is echt onzin en een trucje dat rechtse partijen keer op keer vernuftig uithalen met PvdA-leiders: "Wouter Bos? Volledig gebrek aan leiderschap want hij 'draait als een windvaan' en spreekt hardop twijfel uit over zijn eigen capaciteiten. Bos mag nooit nooit nooit premier worden." " Greenpeace Diederik die 3 keer per maand douchet en Spekman met zijn lelijke truien vertegenwoordigen alles wat er mis is met de PvdA, links als de neten, dat kan echt niet. Vroeger was de PvdA tenminste nog een beetje pragmatisch en kon je bij Shell en Unilever nog met ze aankomen zoals onder Wouter Bos, maar deze twee kunnen echt niet, Samsom mag nooit nooit nooit premier worden". "Timmermans, die volgevreten big uit Brussel? Vroeger ze bij de PvdA tenminste nog echt links en voor de gewone man, maar Samsom en Spekman draaien zich om in hun graf, Timmermans mag nooit nooit nooit premier worden." We kennen het Telegraaf-trucje en trappen er niet meer in. Timmermans MP of ze kunnen eraan zuigen bij de VVD.
Voor iedere nieuwe iteratie (GL)-PvdA leider geldt dat de (dom-)rechtse schreeuwbuizen de voorgaande leider af gaan schilderen als 'de oude, redelijke PvdA' en de nieuwe als onredelijke breuk met het verleden.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  zaterdag 27 december 2025 @ 14:05:01 #82
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_219614412
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 december 2025 14:01 schreef -XOR- het volgende:

[..]
[..]
Voor iedere nieuwe iteratie (GL)-PvdA leider geldt dat de (dom-)rechtse schreeuwbuizen de voorgaande leider af gaan schilderen als 'de oude, redelijke PvdA' en de nieuwe als onredelijke breuk met het verleden.
er komt geen nieuwe Pvda leider meer
  zaterdag 27 december 2025 @ 14:12:31 #83
131800 Tarado
capô de fusca
pi_219614522
quote:

[..]
[..]
Goh, dat is een wet? Maar je vergeet even dat Timmermans voor de verkiezingen zei dat hij in de kamer zou blijven bij het niet winnen ervan, maar een dag later het tegenovergestelde deed.
Verder is die mislukte fusie van GL en PvdA te recent om ze in één adem te noemen, want met alle respect welke leiders heeft GL ooit voortgebracht?
pi_219614703
quote:

[..]
[..]
Tja, het is makkelijker de persoon dan beleid aan te vallen. Vind het een beetje een zwaktebod in de politiek de laatste jaren, zowel links als rechts. Je zag dat ook tijdens de verkiezingsdebatten, niet uitleggen waarom jouw voorstel goed zal zijn, maar uitleggen waarom het voorstel van iemand anders slecht is.

quote:
0s.gif Op zaterdag 27 december 2025 14:12 schreef Tarado het volgende:

[..]
Goh, dat is een wet? Maar je vergeet even dat Timmermans voor de verkiezingen zei dat hij in de kamer zou blijven bij het niet winnen ervan, maar een dag later het tegenovergestelde deed.
Verder is die mislukte fusie van GL en PvdA te recent om ze in één adem te noemen, want met alle respect welke leiders heeft GL ooit voortgebracht?
Timmermans nam het (grote) verlies van GL-PvdA zichzelf kwalijk. Dus heeft hij gedaan waarvan hij dacht dat de partij het wilde, opzij stappen voor iemand anders. Dat is toch niet iets heel raars?
  zaterdag 27 december 2025 @ 14:23:07 #85
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219614714
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 december 2025 14:12 schreef Tarado het volgende:

[..]
Dit heb ik ik POL al eens eerder uitgelegd:

quote:
0s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 14:56 schreef -XOR- het volgende: [..] Het lijkt op de een of andere manier alsof rechtse mensen dit jaar voor het eerst de verkiezingen volgen, heel apart. Als je als fractieleider tijdens verkiezingen hard onderuit gaat is je positie niet houdbaar en zeker als je zo invloedrijk bent als Timmermans kun je niet in de fractie blijven om te backbenchen, dat is ongemakkelijk en dan zit je de nieuwe fractievoorzitter in de weg. Er wordt dan gewoon tegen je gezegd: "Frans, heel hartelijk bedankt voor je inzet en bewezen diensten voor de partij maar je helpt de partij nu het beste door op te stappen".
quote:
Rosenmöller, Halsema, Klaver
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  zaterdag 27 december 2025 @ 14:26:57 #86
131800 Tarado
capô de fusca
pi_219614794
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 december 2025 14:23 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Dit heb ik ik POL al eens eerder uitgelegd:
[..]
[..]
Als je dat leiders vindt, ok.
  zaterdag 27 december 2025 @ 14:35:20 #87
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219614995
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 december 2025 14:26 schreef Tarado het volgende:

[..]
Als je dat leiders vindt, ok.
Zowel Rosenmöller als Halsema als Klaver werden door vriend en vijand gezien als meer dan uitstekende partij- en oppositieleiders.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_219615029
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 december 2025 14:23 schreef -XOR- het volgende:

[..]
op papier ja.
  zaterdag 27 december 2025 @ 14:45:25 #89
131800 Tarado
capô de fusca
pi_219615178
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 december 2025 14:35 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Zowel Rosenmöller als Halsema als Klaver werden door vriend en vijand gezien als meer dan uitstekende partij- en oppositieleiders.
Dan hoor ik daar niet bij en over Timmermans, logisch dat hij zich terugtrok, maar dat wist hij voor de verkiezingen ook al, dus waarom dan toch weer even liegen.
  zaterdag 27 december 2025 @ 15:29:06 #90
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_219615895
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 december 2025 14:45 schreef Tarado het volgende:

[..]
Dan hoor ik daar niet bij en over Timmermans, logisch dat hij zich terugtrok, maar dat wist hij voor de verkiezingen ook al, dus waarom dan toch weer even liegen.
nee Timmermans had tot op de laatste dag hoop op een grote winst voor groen links een rol als miinister president voor hem

hij was zeer teleurgesteld, dat Groen Links een vernietigende nederlaag voor de kiezen kreeg

[ Bericht 2% gewijzigd door michaelmoore op 27-12-2025 16:04:34 ]
  zaterdag 27 december 2025 @ 15:41:48 #91
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219616079
quote:

[..]
Dan hoor ik daar niet bij
Dat kan, maar laten we niet doen alsof het daarom in zijn algemeenheid niet zo is.
quote:
en over Timmermans, logisch dat hij zich terugtrok, maar dat wist hij voor de verkiezingen ook al, dus waarom dan toch weer even liegen.
Timmermans loog niet. Iedereen die de kleuterleeftijd is ontstegen en een beetje iets van politiek weet, weet ook dat bij een vrij zware nederlaag de positie van een partijleider niet meer houdbaar is. Dat hoefde hij er dus niet bij te vertellen, net als hij niet hoefde uit te leggen dat als hij een agressieve vorm van kanker zou hebben en nog drie weken te leven, hij dan ook zou opstappen. Ieder normaal mens snapt dat.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_219617384
quote:

[..]
Hij was de premierkandidaat.
Maar dat viel toch tegen.
  zaterdag 27 december 2025 @ 18:52:10 #93
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_219619520
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 december 2025 17:04 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Hij was de premierkandidaat.
Maar dat viel toch tegen.
er waren wel 4 kandindaat MP s, Rob Jetten is het geworden
  zaterdag 27 december 2025 @ 19:07:43 #94
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_219619767
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 december 2025 13:46 schreef EttovanBelgie het volgende:
Vooral dat 'ie simpelweg niet klopt.
Huilen dan.
  zaterdag 27 december 2025 @ 19:09:03 #95
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_219619786
quote:
7s.gif Op zaterdag 27 december 2025 19:07 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Het blijft GL 1.0
en straks heten ze weer gewoon Groen Links en Klaver blijft Fractieleider
Als er iets zal veranderen, dan verwacht ik dat ze Links laten vallen
pi_219619956
quote:
7s.gif Op zaterdag 27 december 2025 19:07 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Natuurlijk wel. Er was al weinig verschil meer tussen de partijen maar dat is nu helemaal weg. GL is er alleen voor het elitaire hoger opgeleide publiek uit de grote steden. Zelfs half-communistische bolwerken als Groningen gaan nu voor D66. Of wil je anders beweren?

Die fusie is grandioos mislukt en ze hebben alles weggegeven aan D66. Dat zie je toch zelf ook wel?
pi_219620132
quote:

[..]
Voor zover ik me kan herinneren, heeft Timmermans dat bij de vorige verkiezingen gezegd en zich daar ook aan gehouden. Diezelfde ‘belofte’ heb ik bij de laatste verkiezingen niet gehoord. Wellicht heb ik dat gemist.
pi_219620221
quote:
7s.gif Op zaterdag 27 december 2025 19:27 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Voor zover ik me kan herinneren, heeft Timmermans dat bij de vorige verkiezingen gezegd en zich daar ook aan gehouden. Diezelfde ‘belofte’ heb ik bij de laatste verkiezingen niet gehoord. Wellicht heb ik dat gemist.
quote:
Mochten de verkiezingen voor u niet goed aflopen, wat gaat u dan doen?
„Dan blijf ik fractieleider en oppositieleider.”

Dat is een garantie?
„Ja.”
11 oktober interview in de Telegraaf. Iedereen wist dit gewoon hoor.
pi_219620289
quote:
7s.gif Op zaterdag 27 december 2025 19:27 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Ja dan heb je iets gemist.
Als ie geen premier zou worden, zou die in de kamer blijven.
Live op tv. En in de krant.

Kan alleen nu even dit vinden. Maar hij heeft het herhaaldelijk gezegd.
quote:
Geen premier? Dan blijft Frans Timmermans in de Tweede Kamer: ’Ik ben al een keer minister geweest’
https://www.telegraaf.nl/(...)eweest/96570699.html
  zaterdag 27 december 2025 @ 19:37:29 #100
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_219620299
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 december 2025 19:36 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]

de man heeft voor wachtgeld gekozen
pi_219620384
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 december 2025 19:36 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Live op tv. En in de krant.

Kan alleen nu even dit vinden. Maar hij heeft het herhaaldelijk gezegd.
[..]
https://www.telegraaf.nl/(...)eweest/96570699.html
Betaalmuur.

Maar goed, dat was dat hij geen minister wilde worden. Hij heeft nooit gezegd dat hij kost wat kost zou blijven, ook bij verlies. Naar goed gebruik, waar helaas niet alle partijleiders zich meer aan houden, neem je je verantwoordelijkheid als er onder jouw leiding een flink verlies wordt geleden. En dat deed hij.

Hij had het nooit goed kunnen doen. Als hij was gebleven, had hij zijn verantwoordelijkheid voor het verlies niet genomen, en nu hij vertrokken is, had hij moeten blijven.

Haters gonna hate.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')