Hu? Dit is juist goed voor de Europese autoindustrie. Vandaar ook dat ze hiervoor pleitte.quote:Op dinsdag 16 december 2025 19:21 schreef Estate2 het volgende:
Ja laat Azië een nog grotere voorsprong krijgen. Weet je zeker dat de westerse auto industrie over 10 -15 jaar helemaal weggevaagd gaat worden.
Op welk gebied?quote:Op dinsdag 16 december 2025 19:18 schreef Vvdjemoeder het volgende:
Brandstof is superieur tov batterij
Op zich klopt dat.quote:
Hoe ver zijn we van dat punt verwijderd is jouw inschatting?quote:Op dinsdag 16 december 2025 20:56 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Op zich klopt dat.
Aan de andere kant neemt de energiedichtheid van accu's wel steeds verder toe.
Nog 1 verdubbeling en je zit al op >1.000km range met een modale accu.
In de praktijk zal een hogere energiedichtheid leiden tot kleinere, lichtere accu's en goedkopere EV's.quote:Op dinsdag 16 december 2025 21:03 schreef Elan het volgende:
[..]
Hoe ver zijn we van dat punt verwijderd is jouw inschatting?
Een dergelijk bereik zou waarschijnlijk wel veel meer mensen over de streep trekken.
(Die wel veel meer dan tien keer zo groot en zwaar is als de benzinetank.)quote:Op dinsdag 16 december 2025 20:56 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Op zich klopt dat.
Wat op zich geen bezwaar is.quote:Op dinsdag 16 december 2025 21:26 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
(Die wel veel meer dan tien keer zo groot en zwaar is als de benzinetank.)
Nou, jij zegt 't. Die range anxiety is voor veruit de meeste mensen onterecht. Maar het is wel een dankbaar argument, vaak gebruikt door mensen die graag antiEV zijn en/of mensen die gewoon geen hands-on ervaring hebben met een EV en ervaring hebben met is wat anders dan een keer er in gereden hebben.quote:Op dinsdag 16 december 2025 21:13 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
In de praktijk zal een hogere energiedichtheid leiden tot kleinere, lichtere accu's en goedkopere EV's.
De topmodellen zullen grotere accu's hebben maar dat zie je terug in de prijs en de wegenbelasting.
En grotere capaciteit betekent ook langer laden (maar vaak ook een hogere laadstroom aankunnen, die dan wel beschikbaar moet zijn).
Als de laadinfrastructuur goed is (snel laden, goed beschikbaar in hele EU) dan neem je een deel van die zorg ook al weg.
Ik rij nu al een jaar lang dagelijks in een eVito busje met 200 tot 250km bereik (afhankelijk van de temperatuur) maar ik heb er nog nooit (!) mee bij een openbare laadpaal gestaan.
Wat je aan range nodig hebt is heel persoonlijk.
Huh wat?quote:Op dinsdag 16 december 2025 21:31 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Wat op zich geen bezwaar is.
Het gewicht van die benzine moet er iedere 500-1.000km weer in getankt worden.
Bij een accu komt daar in de hele levensduur geen gram gewicht bij.
Als je 300.000km met een accu van 500kg rijdt, heb je aan het eind een accu van ~500 kilo.
Als je 300.000km met een benzinetank rijdt heb je aan het eind minimaal (300.000 / 20) x 0,7kg = 10.500kg aan gewicht toegevoegd.
Je moet die tank vullen, anders rijdt het niet.quote:
Ja maar wat is je punt? Die 10,5 ton hoef je tenslotte niet doorlopend mee te zeulen. Dit in tegenstelling tot zo'n vrij zware accu.quote:Op dinsdag 16 december 2025 22:46 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Je moet die tank vullen, anders rijdt het niet.
Op 300.000km is dat 10.500kg aan benzine als je auto 1 op 20 rijdt.
Een accu vul je met elektronen, die praktisch geen gewicht hebben.
quote:Op donderdag 13 juni 2024 15:27 schreef ACT-F het volgende:
Over 10 jaar is het elektriciteitsnet nipt voldoende uitgebreid om aan de vraag van vandaag te voldoen. Laat staan dat het kan voorzien in de stroomvoorziening van het aantal jaarlijkse autoverkopen. Bedenk dat Nederland één van de koplopers is in Europa. Vergeet 2035.
Man, wat ben ik toch een helderziendequote:Op vrijdag 23 augustus 2024 01:22 schreef ACT-F het volgende:
Zonnepanelen en windmolens zijn aanbodgestuurde energiebronnen. Om ze vraaggestuurd te maken moeten ze van een accu voorzien worden. Moet je eens kijken wat het dan kost...
De energietransitie is noodzakelijk, maar het is alleen het tempo waarin ze dat willen. De doelen om in 2035 te stoppen met de verkoop van verbrandingsmotoren en in 2050 volledig onafhankelijk te zijn van aardolie is luchtfietserij. De personele capaciteit is er niet (meer). Hier hadden ze 50 jaar geleden mee moeten beginnen toen de demografie gunstiger was.
Je neemt de reactie te serieus, er stond niet voor niets eenquote:Op dinsdag 16 december 2025 22:50 schreef PzKpfw het volgende:
[..]
Ja maar wat is je punt? Die 10,5 ton hoef je tenslotte niet doorlopend mee te zeulen. Dit in tegenstelling tot zo'n vrij zware accu.
Dat op zonnestroom rijden is waarom de vrouw ook aan de EV is. Maar toegegeven dat die al wel om was toen we de Tesla gingen ophalen. Dus ja.quote:Op dinsdag 16 december 2025 23:10 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Je neemt de reactie te serieus, er stond niet voor niets eenonder.
Maar het is wel zo, je blijft bij een brandstofmotor fossiele massa toevoegen om te blijven rijden.
Mijn EV kan 70% op zelf opgewekte zonnestroom rijden, dat scheelt toch de nodige kilo's.
Dan zul je in de winter niet ver rijdenquote:Op dinsdag 16 december 2025 21:31 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Als je 300.000km met een accu van 500kg rijdt, heb je aan het eind een accu van ~500 kilo.
Als je 300.000km met een benzinetank rijdt heb je aan het eind minimaal (300.000 / 20) x 0,7kg = 10.500kg aan gewicht toegevoegd.
En ja, ik weet het, steenkolen wegen ook wat. Maar aangezien ik voor 70% uit m'n eigen panelen kan laden gaat dat niet zo "Spaans" hier.
Toch kan het stellen van beperkingen wel degelijk een factor zijn bij het stimuleren van technologische ontwikkeling.quote:Op dinsdag 16 december 2025 23:18 schreef inslagenreuring het volgende:
Goed nieuws. De brandstofmotor dient achterhaald te raken door technologische ontwikkeling. Niet door een geforceerd verbod.
Ja, zo hebben we de energievoorziening ook om zeep geholpen, in de hoop dat er iemand met een niet vervuilende en hernieuwbare energiebron komt, die het altijd doet en geen onderhoud nodig heeft. Het was misschien verstandiger geweest om eerst zo'n energiebron af te wachten, maar hoe hoger de nood, hoe innovatiever de vrije markt is?quote:Op woensdag 17 december 2025 01:00 schreef Schanulleke het volgende:
[..]
Toch kan het stellen van beperkingen wel degelijk een factor zijn bij het stimuleren van technologische ontwikkeling.
Lezen is een vak.quote:Op woensdag 17 december 2025 00:41 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Dan zul je in de winter niet ver rijden
Wat moet men in godsnaam doen met zo'n range?quote:Op dinsdag 16 december 2025 20:56 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Op zich klopt dat.
Ja, maar dat geldt maar voor een beperkt aantal mensen, ik heb zonnepanelen maar geen eigen oprit, dus ik heb daar niets aan en de gemeente verbiedt kabelgoten.quote:Op dinsdag 16 december 2025 23:10 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Je neemt de reactie te serieus, er stond niet voor niets eenonder.
Maar het is wel zo, je blijft bij een brandstofmotor fossiele massa toevoegen om te blijven rijden.
Mijn EV kan 70% op zelf opgewekte zonnestroom rijden, dat scheelt toch de nodige kilo's.
quote:Op dinsdag 16 december 2025 23:18 schreef inslagenreuring het volgende:
Goed nieuws. De brandstofmotor dient achterhaald te raken door technologische ontwikkeling. Niet door een geforceerd verbod.
Ja, dus allemaal die mensen lekker aan de verbrandingsmotor, en dan de EV voor de chosen few.quote:Op woensdag 17 december 2025 09:18 schreef TweedeKlum het volgende:
[..]
Ja, maar dat geldt maar voor een beperkt aantal mensen, ik heb zonnepanelen maar geen eigen oprit, dus ik heb daar niets aan en de gemeente verbiedt kabelgoten.![]()
En dat geldt voor wat, zo'n 85% van alle huishoudens?
Het ging me niet zozeer om te pronken met de panelen maar om aan te geven dat je met een EV toch altijd een deel groen laadt.quote:Op woensdag 17 december 2025 09:18 schreef TweedeKlum het volgende:
[..]
Ja, maar dat geldt maar voor een beperkt aantal mensen, ik heb zonnepanelen maar geen eigen oprit, dus ik heb daar niets aan en de gemeente verbiedt kabelgoten.![]()
En dat geldt voor wat, zo'n 85% van alle huishoudens?
Hou je er ook rekening mee dat dat gewicht niet stabiel is, maar langzaam verdwijnt? Je verbrandt de brandstof je en je auto wordt lichter. Daardoor klopt het niet om het hele gewicht mee te nemen.quote:Op dinsdag 16 december 2025 21:31 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
En ja, ik weet het, steenkolen wegen ook wat. Maar aangezien ik voor 70% uit m'n eigen panelen kan laden gaat dat niet zo "Spaans" hier.
Dat gaat me om de hoeveelheid fossiele massa die je over de levensduur verbrandt.quote:Op woensdag 17 december 2025 09:55 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Hou je er ook rekening mee dat dat gewicht niet stabiel is, maar langzaam verdwijnt? Je verbrandt de brandstof je en je auto wordt lichter. Daardoor klopt het niet om het hele gewicht mee te nemen.
Tijdelijk jaquote:Op dinsdag 16 december 2025 20:45 schreef embedguy het volgende:
[..]
Hu? Dit is juist goed voor de Europese autoindustrie. Vandaar ook dat ze hiervoor pleitte.
Wie?quote:Op woensdag 17 december 2025 10:04 schreef Black_Baron het volgende:
Wat blijft er eigenlijk over van al het EU werk van Frans Timmermans?
In theorie mogen ze brandstofauto's maken.quote:Op woensdag 17 december 2025 10:01 schreef SEMTEX het volgende:
Toch weer blij met mijn handschakel rijbewijs straks.
Ik heb een mildhybride schakelbak die alleen zichzelf oplaad. Vermoed dat we die wellicht nog steeds gaan zien in de toekomst.quote:Op woensdag 17 december 2025 10:09 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
In theorie mogen ze brandstofauto's maken.
Om uitstootdoelen te halen (die de fabrikanten nog wel steeds moeten halen) worden het hybrides (al dan niet "plug-in") dus we gaan evengoed een "automaten tijdperk" in.
Dit is 5-0 achter staan en dan gewoon met z'n allen in het doel staan om te voorkomen dat er nog gescoord kan worden. Ja, leuk, maar de tijd tikt door en uiteindelijk wordt dat gat alleen maar nog minder overbrugbaar.quote:Op woensdag 17 december 2025 10:09 schreef Stoorzendert het volgende:
Overigens prima toch? We kunnen de wedstrijd met China niet winnen, dus de doelpalen verplaatsen is dan een logische keuze
Misschien. Vorig jaar was al 70% van de nieuw verkochte auto's een automaat.quote:Op woensdag 17 december 2025 10:16 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Ik heb een mildhybride schakelbak die alleen zichzelf oplaad. Vermoed dat we die wellicht nog steeds gaan zien in de toekomst.
Ik wel. 0 beleving. Rijden in een laptop. Meer is het niet.quote:Op woensdag 17 december 2025 10:22 schreef junkiesietze het volgende:
Ik heb nog nooit in een electrische auto gezeten of gereden
Lekker stil rijdt het.quote:Op woensdag 17 december 2025 10:24 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Ik wel. 0 beleving. Rijden in een laptop. Meer is het niet.
Dat is mijn S5 ook als ik 100km/u rij.quote:
Meeste mensen zullen geen S5 rijden.quote:Op woensdag 17 december 2025 10:29 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Dat is mijn S5 ook als ik 100km/u rij.
Het voelt een beetje alsof je in een botsauto op de kermis zit. Maar dan zonder het botsen.quote:Op woensdag 17 december 2025 10:22 schreef junkiesietze het volgende:
Ik heb nog nooit in een electrische auto gezeten of gereden
De enig juiste strategie !quote:Op dinsdag 16 december 2025 23:18 schreef inslagenreuring het volgende:
De meeste mensen rijden ook geen Tesla. De meeste mensen rijden uberhaupt geen EV.quote:Op woensdag 17 december 2025 10:33 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Meeste mensen zullen geen S5 rijden.
Vergelijk een Tesla Model 3 met een Golf 8 en dan valt het meer op.
Vermogen is ook onvergelijkbaar. Voor een brandstofauto is mijn V60 T8 heel rap maar een beetje vlotte EV veegt daar ook de vloer mee aan.
Groot voordeel van een EV vind ik het "one pedal driving", eenmaal gewend rijdt dat heel ontspannen.
Geinig, toen ik die auto ging halen dacht ik 'dat one pedal driving vind ik volgens mij helemaal ruk', maar in de eerste paar km's was ik al overstag, en die instelling gebruik ik nu nog steeds.quote:Op woensdag 17 december 2025 10:33 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Meeste mensen zullen geen S5 rijden.
Vergelijk een Tesla Model 3 met een Golf 8 en dan valt het meer op.
Vermogen is ook onvergelijkbaar. Voor een brandstofauto is mijn V60 T8 heel rap maar een beetje vlotte EV veegt daar ook de vloer mee aan.
Groot voordeel van een EV vind ik het "one pedal driving", eenmaal gewend rijdt dat heel ontspannen.
Nice!quote:Op woensdag 17 december 2025 10:38 schreef junkiesietze het volgende:
Ik wil wel een keer de acceleratie van een Tesla Plaid een keer meemaken, verder houd ik het lekker bij mijn MX5 ND RF
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op woensdag 17 december 2025 10:43 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Nice!
Knip je alleen dames of ook heren?
Tja, 'beleving' is dan ook niet een erg solide argument omdat het puur persoonlijk is.quote:Op woensdag 17 december 2025 10:38 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
De meeste mensen rijden ook geen Tesla. De meeste mensen rijden uberhaupt geen EV.
Zoals ik al zei, voor mij heeft een EV 0 beleving. Een rijdende laptop. Meer niet.
Ik heb een Tesla taxi gezeten. Het voelt als een soort reallife auto in een game. Qua beweging heel smooth, de console een iPad die alle weggebruikers detecteert, het vervreemdende glazen dak.quote:Op woensdag 17 december 2025 10:36 schreef Irmak_Spermabak het volgende:
[..]
Het voelt een beetje alsof je in een botsauto op de kermis zit. Maar dan zonder het botsen.
Dan moeten mensen die Chinese troep maar niet kopen als ze dat zo vervelend vinden.quote:Op dinsdag 16 december 2025 19:21 schreef Estate2 het volgende:
Ja laat Azië een nog grotere voorsprong krijgen. Weet je zeker dat de westerse auto industrie over 10 -15 jaar helemaal weggevaagd gaat worden.
Waarom zou dat voordeel maar tijdelijk zijn?quote:
Het hele idee daarachter is niet om meer "superieure" (en dure) auto's te kunnen verkopen, maar om de uitstoot van kooldioxide te verminderen. Duh. Alles draait toch al decennia om het klimaat? En het grootste deel van de industrie is al weg, door de hoge energiekosten en de uitstootnormen, dus waarom zou de auto-industrie daarvoor als enige gespaard moeten worden? Allemaal meegaan met de tijd!quote:Op woensdag 17 december 2025 12:45 schreef embedguy het volgende:
[..]
Waarom zou dat voordeel maar tijdelijk zijn?
Europa is superieur in verbrandingsmotoren, in elektrische auto’s zijn we dat niet. Hoe meer verbrandingsmotoren toegestaan zijn, hoe meer voordeel de Europese autoindustrie heeft van hun superieuriteit op dat vlak. Als je geen verbrandingsmotoren mag produceren dan heb je er ook geen voordeel aan dat je er superieur in bent.
Zijn echt veel dingen waarin elektrisch beter is, als iquote:Op dinsdag 16 december 2025 19:18 schreef Vvdjemoeder het volgende:
Brandstof is superieur tov batterij
Het stroomnet is hier al overbelast.quote:Op woensdag 17 december 2025 13:20 schreef gwn_een_user het volgende:
de duitse autolobby daargelaten, de realiteit is dat we toch niet de infrastructuur hebben voor massaal EV-gebruik itt china
Over 10 jaar wil vrijwel niemand meer een benzine of diesel.quote:Op dinsdag 16 december 2025 23:06 schreef ACT-F het volgende:
[..]
[..]
Man, wat ben ik toch een helderziendeOf ontzettend goed in gokken
Daar geen twijfel. Daar ben ik het helemaal mee eens.quote:Op woensdag 17 december 2025 13:16 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Het hele idee daarachter is niet om meer "superieure" (en dure) auto's te kunnen verkopen, maar om de uitstoot van kooldioxide te verminderen. Duh. Alles draait toch al decennia om het klimaat? En het grootste deel van de industrie is al weg, door de hoge energiekosten en de uitstootnormen, dus waarom zou de auto-industrie daarvoor als enige gespaard moeten worden? Allemaal meegaan met de tijd!
Nee, dat is het niet. Kijk zelf maar: door dat enorme gebrek aan innovatie bij de gevestigde auto-industrie worden ze nu links en rechts ingehaald. Zelfs met een importbelasting van tussen de 25 en 38% zijn die Chinezen nog goedkoper ook. Over 10 jaar, wanneer er oorspronkelijk geen ouderwetse auto's meer verkocht mogen worden, is de hopeloos verouderde Europese en Amerikaanse auto-industrie al lang en breed failliet. Dan krijgen ze hun auto's niet meer aan de straatstenen kwijt, zelfs met een forse staatssubsidie.quote:Op woensdag 17 december 2025 16:12 schreef embedguy het volgende:
[..]
Daar geen twijfel. Daar ben ik het helemaal mee eens.
Maar mijn reactie/vraag was voor iemand die beweerde dat het versoepelen van de doelstellingen niet goed zou zijn voor de Europese autoindustrie. De versoepelingen zijn niet goed voor het milieu, maar wél voor de autoindustrie. Vandaar ook dat ze hiervoor lobbyden.
Wat is "one pedal driving" ?quote:Op woensdag 17 december 2025 10:33 schreef TheFreshPrince het volgende:
Klopt. Neemt nog niet weg dat de Europese autoindustrie er voordeel bij heeft dat ze in 2035 nog verbrandingsmotoren mogen verkopenquote:Op woensdag 17 december 2025 16:44 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Nee, dat is het niet. Kijk zelf maar: door dat enorme gebrek aan innovatie bij de gevestigde auto-industrie worden ze nu links en rechts ingehaald. Zelfs met een importbelasting van tussen de 25 en 38% zijn die Chinezen nog goedkoper ook. Over 10 jaar, wanneer er oorspronkelijk geen ouderwetse auto's meer verkocht mogen worden, is de hopeloos verouderde Europese en Amerikaanse auto-industrie al lang en breed failliet. Dan krijgen ze hun auto's niet meer aan de straatstenen kwijt, zelfs met een forse staatssubsidie.
En zelfs de Japanners doen het niet geweldig. Ja, de eerste met een hybride auto en die maken ze nog genoeg. Maar in plaats van voor puur elektrische auto's te gaan, zijn die volle bak op de waterstoftrein gesprongen. En dat gaat hem niet worden.
Er zijn nu wel leuke, kleine en enigszins betaalbare Franse elektrische autootjes, maar voor hetzelfde bedrag heb je ook een dikke Chinees onder je kont.
Pappen en nathouden, noemen we wat ze nu doen.
Met elektrische auto’s kun je typisch met één pedaal zowel ‘gas’ geven als (licht) remmen. En ja, daarlangs zit nog een rempendaal voor die uitzonderlijke keer dat je echt hard moet remmen. 999 van de 1000 keer dat je moet remmen hoef je maar zacht te remmen en dat kan dus door het gaspendaal minder ver in te duwen of los te laten.quote:Op woensdag 17 december 2025 17:20 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Wat is "one pedal driving" ?
Ik neem aan dat een elektrische auto behalve een stroompedaal ook een rempedaal heeft.
Een gat van 7 miljard euro wat naar ngo's is gegaanquote:Op woensdag 17 december 2025 10:04 schreef Black_Baron het volgende:
Wat blijft er eigenlijk over van al het EU werk van Frans Timmermans?
Dit klopt. Je kunt dat vaak ook uitzetten/aanzetten/instellen, en dus heb ik het zo ingesteld dat gas/stroompedaal loslaten = remmen.quote:Op woensdag 17 december 2025 17:23 schreef embedguy het volgende:
[..]
Met elektrische auto’s kun je typisch met één pedaal zowel ‘gas’ geven als (licht) remmen. En ja, daarlangs zit nog een rempendaal voor die uitzonderlijke keer dat je echt hard moet remmen. 999 van de 1000 keer dat je moet remmen hoef je maar zacht te remmen en dat kan dus door het gaspendaal minder ver in te duwen of los te laten.
Als je bij een EV het gaspedaal loslaat werkt de motor (of de motoren) als een dynamo en dat laadt de accu weer een beetje bij.quote:Op woensdag 17 december 2025 17:20 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Wat is "one pedal driving" ?
Ik neem aan dat een elektrische auto behalve een stroompedaal ook een rempedaal heeft.
quote:Op woensdag 17 december 2025 17:42 schreef CoolGuy het volgende:
Dit klopt. Je kunt dat vaak ook uitzetten/aanzetten/instellen, en dus heb ik het zo ingesteld dat gas/stroompedaal loslaten = remmen.
Dit lijkt me iets waar je echt aan moet wennen als je een brandstofauto gewend bent.quote:Op woensdag 17 december 2025 18:08 schreef TheFreshPrince het volgende:
Als je bij een EV het gaspedaal loslaat werkt de motor (of de motoren) als een dynamo en dat laadt de accu weer een beetje bij.
Dat bijladen, de stroom / magnetische inductie die door de spoelen in de motor loopt, zorgt voor "eddy currents" in de motor, waardoor deze zwaarder gaat draaien en je dus afremt.
Door dat effect kan je zowel gas geven als afremmen met de motor. En dat afremmen is best fors, afhankelijk van de EV of de gewenste instelling.
Het rempedaal gebruik je doorgaans alleen nog bij een forse (nood)stop maar als je wat anticipeert heb je dat tijdens een rit vrijwel niet nodig.
Dat is waarom ik vooraf dacht dat ik dat niet zou gaan doen, maar binnen een paar km ben je daar aan gewend.quote:Op woensdag 17 december 2025 18:14 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
[..]
Dit lijkt me iets waar je echt aan moet wennen als je een brandstofauto gewend bent.
Daar moet je absoluut aan wennen.quote:Op woensdag 17 december 2025 18:14 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
[..]
Dit lijkt me iets waar je echt aan moet wennen als je een brandstofauto gewend bent.
Dat wordt (bak)fietsen.quote:Op woensdag 17 december 2025 15:59 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Over 10 jaar wil vrijwel niemand meer een benzine of diesel.
Dat valt goed mee. Heb eens een elektrische Mini meegekregen als leenauto, die had dat ook en na een paar kilometer heb je het wel door.quote:Op woensdag 17 december 2025 18:14 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
[..]
Dat komt natuurlijk ook door de slavenarbeid of iets wat daar tegenaan schurkt. We kijken massaal weg wat dat betreft, willen het niet weten als wij maar zo'n fancy plastieken Chinese bolide kunnen rijden.quote:Op woensdag 17 december 2025 16:44 schreef SymbolicFrank het volgende:
Zelfs met een importbelasting van tussen de 25 en 38% zijn die Chinezen nog goedkoper ook.
Die discussie heb ik ~14 jaar geleden wel eens met een gemeenteraadslid van GL gehad.quote:
Die gasten leven echt in een andere planeetquote:Op woensdag 17 december 2025 20:29 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Die discussie heb ik ~14 jaar geleden wel eens met een gemeenteraadslid van GL gehad.
Die vond dat ik wel met een bakfiets naar m'n klanten kon.
Zie je het voor je? Even 4 computers met toebehoren 25km verderop afleveren in Dokkum in de stromende regen
Ik heb inderdaad dat wanneer ik in een auto zonder one pedal rijd, ik de eerste kruising doorschiet en bijna een noodstop moet maken om op tijd de gewenste snelheid te hebben.quote:Op woensdag 17 december 2025 20:23 schreef Mano_ het volgende:
[..]
Dat valt goed mee. Heb eens een elektrische Mini meegekregen als leenauto, die had dat ook en na een paar kilometer heb je het wel door.
Andersom lijkt me lastiger: dat je er vanuit gaat dat de auto afremt als je gas terug neemt, maar dat niet doet en je plots wat harder moet remmen dan je van plan was
Zo heb ik ook meer dan eens het boodschappenwagentje met de sleutel in het contact en de deuren niet afgesloten op een parkeerplaats achtergelaten, omdat ik keyless meuk van de andere auto gewend ben
Dit soort mensen gun ik een enorme lekkage en de ene na de andere weigerende loodgieter. Haarlem centrum zegt u? Nee, daar komen wij niet meer. Daar mogen wij niet in. Volledig van het padje af dit soort figuren.quote:
Wel irritant als je er achter rijdt, constant die remlichten op de snelweg.quote:Op woensdag 17 december 2025 17:42 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dit klopt. Je kunt dat vaak ook uitzetten/aanzetten/instellen, en dus heb ik het zo ingesteld dat gas/stroompedaal loslaten = remmen.
Oh maar op de snelweg rij ik op de ACC, dus als die remlichten aan gaan is dat omdat er voor me een auto naar mijn rijbaan opschuift, dus voor de rest staat ie op een specifieke snelheid ingesteld en dan wordt er alleen maar geremd indien nodig, en voor de rest niet.quote:Op woensdag 17 december 2025 22:20 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Wel irritant als je er achter rijdt, constant die remlichten op de snelweg.
Ja/nee. Op zich zijn de arbeidsomstandigheden natuurlijk bedroevend, maar de mensen vinden zelf dat ze het heel goed hebben, vergeleken met een paar generaties geleden. Geef het tijd.quote:Op woensdag 17 december 2025 20:28 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Dat komt natuurlijk ook door de slavenarbeid of iets wat daar tegenaan schurkt. We kijken massaal weg wat dat betreft, willen het niet weten als wij maar zo'n fancy plastieken Chinese bolide kunnen rijden.
Vroeger zouden we zeggen dat er bloed aan kleeft.
Waarom rijd ik vandaag hartje winter zonder handschoenen op mijn motor?quote:Op woensdag 17 december 2025 12:45 schreef embedguy het volgende:
[..]
Europa is superieur in verbrandingsmotoren, in elektrische auto’s zijn we dat niet. Hoe meer verbrandingsmotoren toegestaan zijn, hoe meer voordeel de Europese autoindustrie heeft van hun superieuriteit op dat vlak. Als je geen verbrandingsmotoren mag produceren dan heb je er ook geen voordeel aan dat je er superieur in bent.
Toen china vol op ev inzette, zette europa vol in op sjoemelsoftware. En zijn ze echt superieur ja.... Ik weet niet hoor. Denk dat toyota toch al decennia lang op 1 staat. Stuk beter dan die "superieure" vag olieboten.quote:Op woensdag 17 december 2025 12:45 schreef embedguy het volgende:
[..]
Meningen verschillen.quote:Op donderdag 18 december 2025 16:05 schreef SOG het volgende:
[..]
Toen china vol op ev inzette, zette europa vol in op sjoemelsoftware. En zijn ze echt superieur ja.... Ik weet niet hoor. Denk dat toyota toch al decennia lang op 1 staat. Stuk beter dan die "superieure" vag olieboten.
Quequote:Op donderdag 18 december 2025 16:03 schreef SOG het volgende:
[..]
Waarom rijd ik vandaag hartje winter zonder handschoenen op mijn motor?
Als je verder te dom bent om te poepen en veel tijd hebt kan je altijd nog voor GL de gemeenteraad in.quote:
Ik heb sinds kort een hybride en ik moet eerlijk zeggen dat het elektrisch rijden beter bevalt dan gedacht.quote:Op donderdag 18 december 2025 17:24 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Laat het gewoon lekker aan de markt over. Mijn volgende auto wordt heerlijk elektrisch. Groot deel van het jaar opladen met mijn zonnepanelen. Kosten ergens tussen de 4-6 cent per kWh
Kom ik op ongeveer een cent per km.
Moet ik stroom kopen is het een 4-5 cent per km.
Een diesel Tiguan is al snel 4 keer zoveel
Heb in de afgelopen jaren 2 plug-in hybrides gereden en dat beviel ook erg goed.quote:Op donderdag 18 december 2025 17:37 schreef quo_ het volgende:
[..]
Ik heb sinds kort een hybride en ik moet eerlijk zeggen dat het elektrisch rijden beter bevalt dan gedacht.
Met de 60-65 km die ik in de accu heb kan ik prima uit de voeten voor lokaal verkeer. Kosten komen op ca.7 cent per km. Als ik op benzine rijdt is dat ongeveer het dubbele.
Vanwege vakanties met een caravan is volledig elektrisch geen optie maar voor onze 2e auto zou ik dat geen probleem vinden.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |